Csengele Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete
a 2022. évi költségvetésről
Hatályos: 2022. 02. 17- 2025. 05. 29Csengele Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete
a 2022. évi költségvetésről
Csengele Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, az önkormányzatra, és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), valamint a támogatásban részesített jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
2. § Csengele Község Önkormányzat a 2022-es költségvetési évre a költségvetés címrendjét a következők szerint határozza meg: 1 Cím Neve Községi Önkormányzat
a) 1 Alcím Neve Csengele Önkormányzat
b) 2 Alcím Neve Csengelei Közös Önkormányzati Hivatal
c) 3 Alcím Neve Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde
3. § (1) Csengele Község Képviselőtestülete az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének
a) bevételi nettó főösszegét 600.704 e Ft összegben
b) kiadási nettó főösszegét 600.704 e Ft összegben állapítja meg.
(2) A bruttó bevételi főösszeg 770.740 e Ft. Az Önkormányzat és költségvetési szervei címek, alcímek, előirányzat-csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A bruttó kiadási főösszeg 770.740 e Ft. Az Önkormányzat és költségvetési szervei címek, alcímek, előirányzat-csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését, valamint a létszámot e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
4. § (1) Az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek intézményi működési bevétele 26.250 e Ft az 1. melléklet szerint
a) 1 cím, 1 alcím, 1 előirányzat-csoport, 1 kiemelt előirányzat szám szerint 1.992 e Ft
b) 1 cím, 3 alcím, 1 előirányzat-csoport, 1 kiemelt előirányzat szám szerint 24.258 e Ft.
(2) A helyi adó (iparűzési adó) 90.000 e Ft az 1. melléklet 1 cím, 1 alcím, 1 előirányzat-csoport szám, 2 kiemelt előirányzat szám szerint. Költségvetési támogatások 214.475 e Ft az 1. melléklet 1 cím, 1 alcím, 1 előirányzat-csoport szám, 4 kiemelt előirányzat szám szerint, melyet részletesen a 2. melléklet tartalmaz.
(3) Az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek működési célra átvett pénzeszköze: 55.484 e Ft az 1. melléklet szerint
a) 1 cím, 1 alcím, 1 előirányzat-csoport, 5 kiemelt előirányzat 38.675 e Ft
b) 1 cím, 2 alcím, 1 előirányzat-csoport, 5 kiemelt előirányzat 14.134 e Ft
c) 1 cím, 3 alcím, 1 előirányzat-csoport, 5 kiemelt előirányzat 2.675 e Ft.
(4) Működési célú pénzmaradvány: 212.000 e Ft az 1. melléklet szerint
a) 1 cím , 1 alcím, 1 előirányzat-csoport szám, 6 kiemelt előirányzat szám 200.000 e Ft,
b) 1 cím, 2 alcím, 1 előirányzat-csoport szám 6 kiemelt előirányzat 9.000 e Ft,
c) 1 cím, 3 alcím, 1 előirányzat-csoport szám 6 kiemelt előirányzat 3.000 e Ft.
(5) Az Önkormányzat felhalmozási célú bevételei: 2.495 e Ft, 1. melléklet: 1 cím, 1 alcím, 2 előirányzat-csoport szám, 1 kiemelt előirányzat szerint.
(6) Intézményfinanszírozás:170.036 e Ft
a) 1 cím, 2 alcím 3 előirányzat-csoport szám Közös Önkormányzati Hivatal esetén 87.918 e Ft,
b) 1 cím, 3 alcím 3 előirányzat-csoport szám Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde esetén 82.118 e Ft.
5. § (1) A 3 § /3/ bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül a személyi juttatások előirányzata 253.866 e Ft.
(2) A munkaadókat terhelő járulékok előirányzata 32.739 e Ft.
(3) A dologi kiadások előirányzata 118.273 e Ft.
(4) A működési célú pénzeszköz átadás egyéb szervezeteknek 29.905 e Ft. Az Önkormányzat 2022. évben céljelleggel nyújtott támogatásait a 6. melléklet tartalmazza.
(5) Az ellátottak juttatásainak előirányzata 8.100 e Ft., melyet az 5. melléklet mutat be részletesen.
(6) Az 1 cím,1 alcím szerinti Csengele Községi Önkormányzat, 1 cím, 2 alcím Közös Önkormányzati Hivatal, 1 cím 3 alcím Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde, feladatonkénti, kiemelt előirányzatait költségvetési szervenkénti és kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4. melléklet tartalmazza.
(7) A Csengelei Közös Hivatal kiemelt előirányzatonkénti megosztása (Csengele-Pusztaszer) a 7. melléklet szerint alakul.
(8) Csengele Községi Önkormányzat 2021-2022. évi összevont mérlegét e rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(9) A 3. § /3/ bekezdésében megállapított kiadási fő összegen belül 1 cím, 1 alcím, 2 előirányzat-csoport szám, 1 kiemelt előirányzat: beruházások: 52.970 e Ft, 1 cím, 1 alcím, 2 előirányzat-csoport szám 2 kiemelt előirányzat felújítások: 19.568 e Ft, melyet részletesen a rendelet 9. melléklete tartalmaz.
(10) A tartalékok előirányzata 77.358 e Ft, ebből általános tartalék előirányzata 40.000 e Ft, felhalmozási tartalék előirányzata 37.358 e Ft.
6. § (1) Intézményfinanszírozás: 170.036 e Ft
a) 1 cím, 2 alcím 3 előirányzat-csoport szám Közös Önkormányzati Hivatal esetén 87.918 e Ft,
b) 1 cím, 3 alcím 3 előirányzat-csoport szám Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde esetén 82.118 e Ft.
(2) Csengele Községi Önkormányzat és intézményeinek finanszírozási kapcsolatát a 10. melléklet részletezi.
a) 23,79 % saját bevétel, pénzmaradvány, átvett pénzeszköz
b) 54,70 % állami támogatás
c) 21,51 % önkormányzati támogatás
7. § (1) Csengele Község Önkormányzat 2022. évi előirányzat felhasználási ütemterve a 11. melléklet szerint alakul.
(2) Csengele Községi Önkormányzat 2022., 2023., 2024. évre vonatkozó összesített költségvetésének bevételi és kiadási mérlegét a 12., 13. melléklet tartalmazza.
(3) Csengele Község Önkormányzata 2022. évben közvetett támogatást nem állapított meg.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
8. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(3) A polgármester hárommillió forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(4) Csengele Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat, a jegyzőt, és az intézményvezetőt, hogy a költségvetési szervek esetében a 2022. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak -a 368/2011.(XII.31.) Kormányrendeletben meghatározott esetekben- saját hatáskörben történő módosítását, a kiadási előirányzatok egymás közötti átcsoportosítását engedélyezze.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal kötelezettsége, hogy az önkormányzatot megillető állami hozzájárulás és egyéb központi támogatás folyósításához szükséges információt a Magyar Államkincstár Csongrád Megyei Igazgatóságához folyamatosan biztosítsa.
(6) A Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde önköltségszámítása és könyvviteli kapcsolatai: A 2022. évi költségvetés tervezésénél a konyhával kapcsolatos költségek a 2021. évi tényleges adagszámok arányában kerülnek felosztásra. A könyvelés során az összes konyhával kapcsolatos költséget a 0621-es Konyha általános költségeire kell könyvelni, és minden negyedév végén az élelmezésvezető által kiállított bizonylat alapján (tényleges adagok) kerülnek szétosztásra a megfelelő kormányzati funkciókon.
a) A tényleges adagok aránya 2021. évben: Az élelmezésvezető bérének és hozzá kapcsolódó járulékoknak, valamint a dologi kiadások a következő arányban kerülnek felosztásra a kormányzati funkciók között:
aa) Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben -096015 cofog: 42 %
ab) Gyermekétkeztetés bölcsőde, mini bölcsőde intézményben-104035 cofog: 2 %
ac) Felnőtt étkezés - 096025 cofog: 52 %
ad) Intézményen kívüli gyermekétkeztetés -104037 cofog: 4 %
b) Az élelmezésvezető és a 2 fő szakács és 1 fő kisegítő bére és hozzá kapcsolódó járulékok a következő arányban kerülnek felosztásra a kormányzati funkciók között.
ba) Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben -096015 cofog: 87 %
bb) Gyermekétkeztetés bölcsőde, mini bölcsőde intézményben -104035 cofog: 4 %
bc) Intézményen kívüli gyermekétkeztetés -104037 cofog: 9 %
9. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2022. évi költségvetésben az önkormányzatot, illetve a hivatalát megillető, jóváhagyott bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítéséhez szükséges intézkedések megtételére.
(2) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó, költségvetési szervek saját működési bevételeik beszedésére saját hatáskörben jogosultak, illetve kötelesek.
(3) Az intézmények pályázati tevékenysége az alapító okiratban megjelölt alapfeladat-ellátás minőségének javítására irányulhat.
(4) Az önkormányzatnál benyújtásra kerülő pályázatokhoz, a költségvetésben meghatározott tartalékok rendelkezésre állnak, felhasználásához a képviselő- testület döntése szükséges. A rendkívüli kiadásokra elkülönített előirányzat szükség szerinti felhasználásáról, az élet-és balesetveszély elhárítása érdekében a polgármester dönt.
10. § (1) A Képviselőtestület által jóváhagyott költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást a Képviselőtestület engedélyezheti.
(2) Az Önkormányzat önállóan működő költségvetési szerve az Önkormányzat költségvetési rendeletében foglaltak szerint módosíthatja egyes kiemelt, ezen belül részelőirányzatait.
(3) A költségvetési szervek saját előirányzat - módosítási hatáskörükben - a bevételi és kiadási előirányzatok főösszegét, a kiemelt előirányzatokat felemelhetik
a) a tervezett előirányzatot meghaladó többlet bevételből,
b) meghatározott célra kapott pénzeszközökből.
(4) Az intézmények többletbevételeiket alaptevékenységük ellátására kötelesek fordítani. A többletbevétel az önkormányzati támogatást csökkenti.
(5) Nem emelhető a személyi juttatások előirányzata az intézményi ellátási díjak az alkalmazottak térítése, kártérítés, felhalmozási és tőke jellegű bevételek, továbbá az átvett pénzeszközök előirányzatot meghaladó többletbevételéből, kivéve ha a bevétel személyi juttatásból teljesítendő kiadást szolgál, vagy a megkötött szerződés, megállapodás költségterve személyi célú kifizetéseket tartalmaz.
(6) Az intézmények előirányzat maradványukból csak az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadásokat teljesíthetnek.
(7) Az Önkormányzathoz tartozó költségvetési szervek saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változtatásról a polgármester a képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja. A képviselő-testület döntése szerint időközönként, de legkésőbb a zárszámadási rendelet elfogadása előtt módosítja ennek megfelelően költségvetési rendeletét.
11. § (1) Amennyiben a 2022. év folyamán az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselőtestületet tájékoztatja. A Képviselőtestület negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadást megelőzően dönt a költségvetési rendelet ennek megfelelő módosításáról.
(2) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzatnál, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselőtestület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
12. § Önkormányzati támogatásban –céljelleggel- az éves költségvetésben meghatározott szervezetek, közhasznú társaságok, közalapítványok, alapítványok, társadalmi szervezetek, az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatellátáshoz kötődő non-profit szervezetek részesülhetnek. A támogatott szervezetek a részükre juttatott összegek felhasználásáról kötelesek elszámolni. Az elszámolás szabályait megállapodásban kell rögzíteni. Amennyiben a támogatott szervezet az előírt számadási kötelezettségének nem tesz eleget, részére további támogatás nem nyújtható.
13. § (1) A Képviselőtestület a 2022. évi felújítási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra intézményt nem jogosít fel.
(2) Az intézmények elhasználódott, feleslegessé vált vagyontárgyaival kapcsolatos eljárást külön rendelet szabályozza.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek december 31-ei fordulónappal készített, könyvviteli mérlegekben kimutatott eszközöket és forrásokat –ide értve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is- kétévente kell leltározni, amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött. Az eszközökről és forrásokról folyamatosan, részletező nyilvántartást kell vezetni mennyiségben és értékben. A leltározás végrehajtását leltárral kell alátámasztani.
(4) A fordított adózás alá eső ügyletekre vonatkozó szerződések megkötésekor a szerződő feleknek közösen és egybehangzóan nyilatkozniuk kell arról, hogy esetükben a fordított adózás alá eső jogügylet valamennyi törvényi alkalmazási feltétele fennáll és az adott ügylet vonatkozásában a fordított adózás alá eső általános forgalmi adót a szolgáltatás igénybevevője fizeti meg.
14. § Az Önkormányzat a 4/2013.(I.13.) Korm. rendeletben előírt költségvetési információs adatszolgáltatási kötelezettségének érdekében a 2022. évi költségvetésről, valamint a 2022. évi zárszámadásáról számára előírt módon hozza meg rendeletét.
15. § (1) A közszolgálati tisztviselőkre vonatkozó 2011.évi CXCIX törvény 132. §. szerinti illetményalap 2022. évben változatlanul 38 650 Ft. Viszont a helyi közszolgálati tisztviselők juttatásairól szóló 5/2020(II.14.) önkormányzati rendelet szerint 2020. január 1-jétől a köztisztviselői illetményalap 50.000 Ft.
(2) Közalkalmazotti illetmény pótlék számításának alapja a 2021. XC. törvény 62. § (1) b, értelmében 2022. évben 20 000 Ft.
16. § Cafetéria juttatás az Önkormányzatnál nettó 400.000 Ft/év, a Közös Önkormányzati Hivatal esetében nettó 400 000 Ft/év, Pusztaszeri Kirendeltség esetében bruttó 250.000 Ft/év..
17. § Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek az Áht-ben meghatározott, kötelezően közzéteendő adataikról az ott meghatározott időben szolgáltatnak információt. A közérdekű adatoknak az önkormányzat internetes honlapján történő közzétételéről a jegyző gondoskodik.
18. § (1) Csengele Községi Önkormányzat 2022. évben is a K&H Bank Zrt. Kiskunmajsai Kirendeltségénél vezeti költségvetési elszámolási számláját, és az ahhoz kapcsolódó alszámláit.
(2) Csengele Községi Önkormányzat az EU-s forrásból származó bevételeit és kiadásait a költségvetési elszámolási számlához kapcsolódó alszámlákon köteles vezetni.
(3) Az Önkormányzat és intézményei külföldi támogatás, segély fogadására deviza számlát vezethet.
(4) Az Önkormányzat biztosítja az irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére 2022. évben –időarányosan- működésükhöz szükséges pénzeszközöket -jóváhagyott költségvetésük- erejéig. A támogatás összege a nettó finanszírozás figyelembevételével kerül átutalásra. Az Önkormányzat költségvetési szervei pénzellátását önálló fizetési számlák mellett bonyolítja.
(5) Csengele Községi Önkormányzat és intézményeinek dolgozói munkabérük az általuk megnyitott folyószámlán vehetik fel. A szociális juttatásokban részesülők postai úton, készpénzben vagy az általuk megnyitott folyószámlán vehetik fel ellátásaikat.
19. § (1) A Képviselő-testület az irányítása alá tartozó intézményei házipénztárainak napi zárókészlet értékeit, és állandó ellátmányát az alábbiak szerint határozza meg:
a) Csengele Község Önkormányzat esetén a napi zárókészlet: 500 000 Ft,
b) Csengelei Közös Önkormányzati Hivatal esetén a napi zárókészlet: 500 000 Ft,
c) Csengelei Szivárvány Óvoda és Mini-Bölcsőde esetén a napi zárókészlet: 200 000 Ft.
(2) Az államháztartásról szóló törvény 109. § (6) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Képviselő-testület a készpénzben történő teljesítés eseteit a következők szerint állapítja meg az önkormányzat és irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél:
a) lakossági folyószámlával nem rendelkező ellátottak szociális juttatásainak kifizetése,
b) személyi juttatások közül a külső személyi juttatások, a költségtérítések
c) igazgatás-szolgáltatási díjak,
d) a munkába járással, munkavégzéssel összefüggő napidíj saját gépjármű vagy tömegközlekedési eszköz használatának megtérítése,
e) illetményelőleg kifizetése egyedi engedély alapján,
f) térítési díj túlfizetések visszafizetése,
g) dologi kiadások közül a 100.000,-Ft értékhatárt el nem érő kötelezettségvállalás alapján fizetendő készletbeszerzés, eseti szolgáltatás igénybevétel, óvoda esetében 150.000 Ft, az önkormányzati rendezvényekhez kapcsolódó eseti kulturális-rendezvény szolgáltatás vonatkozásában ezen értékhatár 500.000,- Ft,
h) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
i) egyéb előre nem látható fentiekben nem részletezett működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések esetei engedély alapján.
Költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
20. § Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében, illetve megbízott belső ellenőr által valósul meg. Működtetéséért, továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, intézmények esetében az intézményvezető a felelős.
Záró rendelkezés
21. § A Képviselő-testület a költségvetési rendeletet a mellékletekben szereplő bontással hagyja jóvá.
22. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2022. január 1-jétől kell alkalmazni.