Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2022. (III. 1.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2024. 04. 01

Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2022. (III. 1.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

2024.04.01.

Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdése, 25. § (3) bekezdés b) pontja, a 26. §- a, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § (1) E rendelet célja, hogy meghatározza a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében az állam által biztosított ellátásokon túlmenően szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások rendszerét, igénybevételük feltételeit és módját.

(2) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében Jánoshalma Városi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat), valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi szervezetek egymással és a civil szervezetekkel kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet személyi hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 3. § (1) -(3) bekezdésében meghatározott személyekre.

3. § (1) A rendelet tárgyi hatálya az önkormányzati hatáskörben megállapítható szociális rászorultságtól függő támogatási formákra, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra terjed ki.

(2) A szociális rászorultságtól függő támogatási formák:

a) rendszeres települési támogatás: bentlakásos idősotthoni ellátottak támogatása

b) rendkívüli települési támogatás,

c) köztemetés.

(3) Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások és a szakosított ellátások:

a) Szociális alapszolgáltatások

aa) étkeztetés

ab) házi segítségnyújtás

ac) családsegítés

ad) nappali ellátás (önmaguk ellátására részben képes személyek és hajléktalanok): idősek nappali ellátása, hajléktalan személyek nappali ellátása

b) Gyermekjóléti alapellátás: gyermekjóléti szolgálat, gyermekjóléti központ

c) Személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátások

ca) ápolást gondozást nyújtó intézményen belül: idősek otthona

cb) átmeneti elhelyezést nyújtó intézményen belül: hajléktalanok éjjeli menedékhelye

3. Hatásköri szabályok

4. § Az e rendeletben szabályozott ellátások ügyében átruházott hatáskörben Jánoshalma város Polgármestere jár el.

4. Eljárási rendelkezések

5. § (1) A Képviselő-testület által nyújtható ellátások iránti kérelmet – az erre rendszeresített formanyomtatványon – a Jánoshalma Városi Önkormányzat Jánoshalmi Polgármesteri Hivatalában (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani. A Hivatal gondoskodik a formanyomtatvány és a kapcsolódó tájékoztató dokumentum elérhetőségének biztosításáról elektronikusan az Önkormányzat honlapján és papír alapon a Hivatalban ügyfélfogadási időben.

(2) A szociális ellátások iránti kérelemhez csatolni kell az Szt.-ben, valamint annak hatályos végrehajtási rendeleteiben és e rendeletben meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint az elbíráláshoz felhasználható bizonyítékokat.

(3) A szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A jövedelem és vagyonszámításánál, valamint az e rendeletben használt fogalmak értelmezésére az Szt. kérelem benyújtásakor hatályos rendelkezései az irányadóak.

(4) A Hivatal a települési támogatásra való jogosultság elbírálásához környezettanulmányt készíthet, illetve helyszíni szemlét tarthat, melynek során ellenőrizheti a kérelmező jövedelmi, vagyoni helyzetére tett nyilatkozat valódiságát.

(5) A polgármester és Képviselő-testület a szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásáról önkormányzati hatósági határozatot hoz.

(6) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kerül folyósításra.

(7) A rendkívüli települési támogatások legkésőbb a határozat jogerőre emelkedésétől számított 8 napon belül kerülnek folyósításra.

(8) A pénzbeli és természetbeni ellátások elbírálása során az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény, valamint az Szt. és annak végrehajtására kiadott rendeletek szabályait az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

6. § Meg kell szüntetni a rendszeres támogatás folyósítását:

a) ha az igénylő szándékosan valótlan adatokat közölt, vagy olyan körülményeket hallgatott el, amelynek figyelembe vételével nem lett volna jogosult a támogatásra,

b) ha az igénylő nem tett eleget az Szt.-ben meghatározott bejelentési kötelezettségének,

c) ha a jogosultság feltételei megszűntek illetve megváltoztak, a ténymegállapítás napjától.

d) ha a támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal (a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást a korábban illetékes folyósító szerv teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni).

7. § (1) Az e rendeletben foglalt települési támogatások folyósítását követően a jegyző jogosult ellenőrizni annak megállapítását, jogszerű felhasználását, a kérelemben megjelölt tények és adatok valódiságát, a kötelezettségek teljesítését. E hatáskörében a jegyző jogosult a jogszerű felhasználás, a kérelemben megjelölt tények és adatok valódiságának ellenőrzése és a kötelezettségek teljesítése kapcsán egyéb, ezt alátámasztó dokumentumokat beszerezni.

(2) Amennyiben az (1) bekezdésben foglalt ellenőrzés során a jogszerű felhasználás nem bizonyítható, úgy a jegyző javaslatára a polgármester a támogatási összegre vonatkozó visszafizetési kötelezettséget ír elő, melyre a jogosulatlanul és rosszhiszeműen történő igénybevételre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

II. Fejezet

Rendszeres települési támogatás

5. Bentlakásos idősotthoni ellátottak támogatása

8. § (1) A képviselő-testület települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló bentlakásos idősotthoni ellátott személy (a továbbiakban: ellátott) részére. A támogatás célja az ellátott jövedelmének kiegészítésével az idősotthoni ellátásra való jogosultság biztosítása.

(2) A bentlakásos idősotthoni ellátott települési támogatásra jogosult abban az esetben, ha

a) a havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 485%-át,

b) nincs az Szt. 114. § (1) bekezdés szerinti ellátott tartására köteles és képes személy,

c) az ellátott vagy a térítési díj fizetésére köteles személy nem rendelkezik jelzálogjoggal terhelhető ingatlanvagyonnal,

d) igazolja, hogy Jánoshalma Városi Önkormányzattal szerződésben álló bentlakásos idősotthonban vesz igénybe intézményi ellátást.

(3) A támogatás megszüntetésre kerül, ha az ellátott jogosultsági feltételi már nem állnak fenn.

(4) A megállapított támogatás az idősotthoni ellátást biztosító intézmény/szolgáltató részére havonta kerül átutalásra.

(5) Az ellátást nyújtó intézmény/szolgáltató vezetője az ellátott intézményi jogviszonyának a megszűnését követő 5 napon belül köteles azt a Jánoshalma Városi Önkormányzat felé írásban bejelenteni.

(6) A támogatás mértéke az ellátott havi jövedelmének 80%-a és az intézményi térítési díj különbségének megfelelő összegét nem haladhatja meg.

6. Rendkívüli települési támogatás

9. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt a

a) akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 250%-át,

b) aki egyedülélő és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg, vagyona nincs és

c) akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások

ca) betegség,

cb) haláleset,

cc) elemi kár elhárításához,

cd) egyedülálló, ellátatlan személy részére,

ce) egyéb, rendkívüli ok bekövetkezése esetén,

cf) nyugdíjazás esetén, az ellátatlanság idejére,

cg) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

ch) iskoláztatáshoz,

ci) gyermek fogadásának előkészítéséhez,

cj) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,

ck) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy

cl) a gyermek hátrányos helyzete miatt

anyagi segítségre szorulnak.

(2) Munkanélküli vagy jövedelemmel nem rendelkező aktív korú kérelmező részére rendkívüli települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező az állami foglalkoztatási szerv álláskeresők nyilvántartásában szerepel.

(3) A rendkívüli települési támogatás megállapításáról a polgármester dönt, meghatározza a támogatás formáját, összegét, a folyósítás módját.

(4) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság elbírálásához csatolni kell

a) kérelmet és jövedelemnyilatkozatot a jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokkal együtt,

b) a rendelet 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot,

c) létfenntartási gond esetén a létfenntartási gond igazolására szolgáló számlákat, iratokat, vagy ezek hiányában a kérelmező nyilatkozatát a többletkiadásokról és azok becsült összegéről,

d) a (1) bekezdés c) pont cc) alpontjában meghatározott esetben az elemei csapás igazolására a kár tényét tartalmazó okmányt, különösen biztosító, katasztrófavédelem végrehajtását végző szerv által kiállított szakvéleményt, jegyzőkönyvet,

e) a (1) bekezdés c) pont cc) alpontjában meghatározott esetben az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát,

f) munkanélküli vagy jövedelemmel nem rendelkező aktív korú kérelmező esetén az állami foglalkoztatási szerv igazolása az álláskeresők nyilvántartásába történő felvételről.

(5) Nem állapítható meg a rendkívüli települési támogatás, ha a család az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal rendelkezik és a vagyoni helyzetet tekintve a létfenntartás veszélyeztetettsége nem áll fenn,

10. § Életet, testi épséget veszélyeztető állapot elhárítása céljából, illetékességre és hatáskörre tekintet nélkül biztosított települési támogatást a rászoruló lakóhelye szerint illetékes önkormányzattól vissza kell igényelni.

7. Köztemetés

11. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt.

(2) Legfeljebb 24 havi részletfizetést engedélyezhető, ha a köztemetés költsége a az eltemettetésre köteles személy családjának létfenntartását veszélyezteti és az eltemettetésre kötelezett személy

a) családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,

b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át,

és a kérelmező családja az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkezik.

8. Városi Szociálpolitikai Kerekasztal

12. § (1) Jánoshalmán a Városi Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

a) Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testület szociális és nemzetiségi feladatokkal megbízott Tanácsnoka.

b) Mozgáskorlátozottak Jánoshalmi Egyesületének Elnöke

c) Jánoshalma Szociális Alapellátás szakmai vezetője

d) Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jánoshalmi Csoportjának vezetője

e) Jánoshalmi Polgármesteri Hivatal kijelölt ügyintézője

f) Jánoshalma Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke

g) Összefogás Jánoshalmáért Egyesület által delegált tag

h) Gyermeklánc Óvoda és Bölcsőde, Család és Gyermekjóléti Központ, Család és Gyermekjóléti Központjának szakmai vezetője

(2) Jánoshalmán a Városi Szociálpolitikai Kerekasztal Elnöke, a Képviselő-testület szociális és nemzetiségi feladatokkal megbízott Tanácsnoka.

13. § (1) A Városi Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik.

(2) A Kerekasztal üléseit a Városi Szociálpolitikai Kerekasztal Elnöke hívja össze.

(3) A testület határozatképes, ha az ülésen tagjainak több mint a fele – a jelenléti íven saját kezű aláírással igazoltan – jelen van.

(4) A Kerekasztal döntéseit a jelenlévő tagok egyszerű szótöbbségével, nyílt szavazással hozza meg.

(5) A Városi Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak.

9. Az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodás formái

14. § (1) Az Önkormányzat jelen Rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontjának aa)-ab) alpontjaiban foglalt szociális alapszolgáltatásokat a Jánoshalma Szociális Alapellátás szakfeladaton keresztül biztosítja.

(2) Az Önkormányzat jelen Rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontjának ad) alpontja, valamint a c) pontban foglalt szociális szolgáltatásokra a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesülettel (a továbbiakban: MMSZE) kötött feladat ellátási szerződés által biztosítja.

(3) Az Önkormányzat jelen Rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontjának ac) pontja, valamint a b) pontja szerinti ellátási formákat az általa fenntartott, Gyermeklánc Óvoda és Bölcsőde, Család és Gyermekjóléti Központ által biztosítja.

15. § (1) Külön eljárás nélkül biztosítható az ellátás,

a) ha indokolt az igénylő azonnali ellátása,

b) ha a kérelmező egyedül él és önmaga ellátásában segítségre szorul, vagy

c) egészségi állapota indokolttá teszi.

Az írásos kérelmet, jövedelemigazolást, vagyonnyilatkozatot ebben az esetben is mellékelni kell.

(2) Külön eljárás nélkül ellátásban részesíthető az a kérelmező, aki az SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

16. § A szociális ellátásban részesülő vagy törvényes képviselője a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról - családi körülményeiben, jövedelmi és vagyoni viszonyaiban - bekövetkezett változást 15 napon belül az Önkormányzatnak köteles bejelenteni.

17. § A jogosultsági feltételeket évente egy alkalommal a szolgáltató köteles felülvizsgálni.

10. Személyes gondoskodásért fizetendő térítési díj

18. § (1) A személyi térítési díj alapjául szolgáló intézményi térítési díjat a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg. Az ellátási szerződés útján biztosított ellátások intézményi térítési díját az ellátást biztosító fenntartó állapítja meg.

(2) A személyi térítési díjat az Szt. 114. § (2) bekezdésében meghatározott személyek kötelesek megfizetni.

(3) Ha a (2) bekezdésben meghatározott személy az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj összegének csökkentését kéri, a személyi térítési díj összegéről az intézményvezető javaslatával ellátott kérelemre

a) a polgármester határozattal dönt, ha

aa) az ellátást igénybe vevő jogosult havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét és

ab) az ellátást igénybe vevő jogosult nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal és

ac) nincs az Szt. 114. § (2) bekezdés c)-e) pontja szerint az ellátást igénybe vevő jogosult tartására köteles és képes személy.

b) a Képviselő-testület határozattal dönt az a) pontban nem szabályozott egyéb esetben.

(4) A személyi térítési díj összegének elengedéséről az intézményvezető javaslatával ellátott kérelemre a polgármester határozattal dönt.

(5) Ingyenes ellátásban az Szt. 114. § (3) bekezdése szerinti esetben részesülhet az ellátott, ha nincs az Szt. 114. § (2) bekezdés c)-e) pontja szerint az ellátást igénybe vevő jogosult tartására köteles és képes személy.

19. § A térítési díjat előre, a tárgyhónap 10. napjáig kell megfizetni

20. § A szakmai vezető a díjhátralékról negyedévente tájékoztatást ad az Önkormányzat számára.

21. § A díjhátralék a kötelezett szociális, jövedelmi és vagyoni helyzete mérlegelésével részben, vagy egészben elengedhető, vagy részletfizetési kedvezmény engedélyezhető.

22. § Az Önkormányzat intézkedik a behajthatatlan hátralék törléséről.

23. § Az e Rendeletben meghatározott kieső térítési díjat, illetőleg a csökkentésből adódó díj különbözetet, az Önkormányzat számla ellenében téríti meg az ellátást biztosító számára.

11. Étkeztetés

24. § (1)1 Az Önkormányzat az étkeztetés keretében a Sztv. 62. §- ban meghatározott szociálisan rászorult személyeknek a napi egyszeri étkeztetéséről hétfőtől szombatig gondoskodik, az ünnepnapok, nemzeti ünnepek, munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok kivételével.

(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek

a) életkora elérte, vagy meghaladja a 70. évet.

b) egészségi állapota miatt mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud gondoskodni,

c) fogyatékossága miatt, aki fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékéban részesül,

d) pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége szakorvosi szakvéleménnyel igazolt,

e) hajléktalan.

(3) A jogosultsági feltételeket évente egy alkalommal a felül kell vizsgálni.

(4) Az étkeztetésért fizetendő térítési díjak mértékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

12. Házi segítségnyújtás

25. § (1) Házi segítségnyújtás szociális ellátás igénybevételéről az Önkormányzat dönt, és erről írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.

(2) A polgármester az Szt. 63. § (4)-(8) bekezdés alapján hozza meg döntését.

(3) A jogosultsági feltételeket évente egy alkalommal felül kell felülvizsgálni.

(4) A házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjak mértékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

13. Záró rendelkezések

26. §2

27. § Ez a rendelet 2022. március 2-án lép hatályba.

2. melléklet3

Jánoshalma Városi Önkormányzat Jánoshalma Szociális Alapellátás által nyújtott szolgáltatások intézményi térítési díjai
A Jánoshalma Városi Önkormányzat Jánoshalma Szociális Alapellátás a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások térítési díját 2024. április 1. napjától a következőkben állapítja meg a többszörösen módosított 1993. évi III. törvény 115. § (1), 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet, valamint a 2019. évi LXXIX. törvényben foglaltak alapján.

1. Étkeztetés:

Önkormányzat által meghatározott intézményi térítési díj:

ebéd: 1.225 Ft/adag (bruttó)

ebéd szállítás: 200 Ft/adag (bruttó) a közös háztartásban élő személyek részére történő kiszállítás esetén, a kiszállításért fizetendő személyi térítési díjat csak egy személyre lehet megállapítani.

2. Házi segítségnyújtás, gondozás:

Önkormányzat által meghatározott intézményi térítési díj házi segítségnyújtásra: 1.550 Ft/óra

Önkormányzat által meghatározott intézményi térítési díj házi gondozásra: 240 Ft/óra

1

A 24. § (1) bekezdése a Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 26. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 2. melléklet a Jánoshalma Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VIII. 22.) önkormányzati rendelete 1. § - 1. mellékletével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2023. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2024. (I. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.