Szada Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Szada Nagyközség Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 02. 26- 2023. 05. 26Szada Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Szada Nagyközség Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Szada Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Szada Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: képviselő-testület), annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és Szada Nagyközség Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre), továbbá a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi költségvetését:
1.986.728.107 Ft Költségvetési bevétellel
1.986.728.107 Ft Költségvetési kiadással,
a kiadási főösszegen belül a kiemeltelőirányzatokat
1.443.905.248 Működési költségvetés kiadásai
546.624.036 Személyi juttatások
74.133.096 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
410.990.656 Dologi kiadások
5.200.000 Ellátottak pénzbeli juttatásai
406.957.460 Egyéb működési célú kiadások
425.913.365 Felhalmozási célú kiadások
422.039.864 Beruházások
3.873.500 Felújítások
0 Egyéb felhalmozási kiadások
91.790.013 Tartalék
25.119.481 Finanszírozási kiadások
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.
Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek, költségvetési kiadások címrendjét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat önkormányzati szinten e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A bevételi és kiadási előirányzat-csoportokat, kiemelt előirányzatokat és azon belül a kötelező feladatokat, önként vállalt feladatokat, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3., 4., 5. mellékletek tartalmazzák.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 6. és a 7. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozására az előző év(ek) költségvetési maradványa használható fel.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 8. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2022. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 10. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 11. melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 12. melléklet tartalmazza.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 13. melléklet tartalmazza.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatokat, továbbá a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 15-30. mellékletek tartalmazzák.
(8) A képviselő-testület az önkormányzati kiadások között 91.790.013 Ft általános tartalékot állapít meg. Az általános tartalékot a Képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 20%-át.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az Önkormányzat, mint irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 14. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az Önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (6) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A (6) bekezdés szerinti átcsoportosításról, kötelezettségvállalásokról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott előirányzat-módosítási hatáskör 2022. december 31-ig gyakorolható.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosításának tervezetét.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások előirányzata terhére, a dologi kiadási előirányzat javára növelhető.
(6) A pénzügyi-gazdasági folyamatok zavartalanságának biztosítása érdekében a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során az egyes kiadási jogcímeken belül 5 000 000 Ft értékhatárig
a) az előirányzat-csoportok között,
b) a kiemelt előirányzatok között,
c) a kiemelt előirányzatokon belül
a tényleges felhasználásnak megfelelő előirányzat változást hajtson végre.
(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodás(ok)ban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(5) A polgármester jogosult dönteni évente legfeljebb tíz alkalommal, alkalmanként legfeljebb 1 000 000 Ft összeghatárig a dologi és felhalmozási előirányzatok terhére kötelezettséget vállalni. Az összeg felhasználásáról, a pénzügyi kötelezettségvállalás mértékéről, valamint körülményeiről köteles írásban tájékoztatni a képviselő-testületet a költségvetés soron következő módosításakor.
(6) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.
(7) Az átmenetileg betölteten álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
(8) A képviselő-testület a 2022. évi belső ellenőrzés feladatainak ellátásával külső szakértőt bíz meg, melynek költsége az Önkormányzat költségvetésében biztosított.
(9) Az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek számára jogszabályban kötelezően előírt és előre nem látható (nem tervezett) feladatok ellátása érdekében teendő intézkedések és kötelezettségvállalások előzetes képviselő-testület döntés nélkül megtehetőek, amennyiben annak fedezete a költségvetési szerv kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás útján biztosítható. Az átcsoportosítást a költségvetési rendelet soron következő módosításakor át kell azon vezetni.
7. Személyi és egyéb juttatások
7. § (1) A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére nyújtandó cafetéria juttatás összegét 2022. évben nettó 400 000 Ft összegben, az egyéb juttatás összegét 2022. évben nettó 50 000 Ft összegben határozza meg. A cafetéria és az egyéb juttatás egy összegben e rendelet hatályba lépését követően fizethető ki.
(2) 2022. évben az Önkormányzat a Székely Bertalan Óvoda és Bölcsőde dolgozóinak nettó 200.000 Ft/év értékű Szép kártya-keretet biztosít az intézmény költségvetésében.
(3) A képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak havi illetményét a költségvetési törvényben az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékekkel egyezően, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 20/2021. (I. 28.) Korm. rendeletben foglaltak szerint határozza meg.
(4) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati tisztviselőinek illetményalapjáról, illetmény-kiegészítéséről és bankszámla-hozzájárulásának mértékéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
(5) Az Önkormányzatnál és az általa irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveknél foglalkoztatott közalkalmazottak és munkavállalók tekintetében - a Székely Bertalan Óvoda-Bölcsőde intézmény dolgozói kivételével - a képviselő-testület az egy hónapra járó béren kívüli jutatást munkahelyi meleg étkeztetés formájában, 10 000 Ft/fő/hó összegben határozza meg.
(6) A képviselő-testület a polgármester részére a Kttv. 225/H. §-ban foglaltak alapján 2022. évben három havi illetményének megfelelő összegű jutalmat biztosít, amelyből
a) egy havi illetményének megfelelő összegű jutalom az előző évi zárszámadásról szóló önkormányzati rendelet hatályba lépésekor,
b) egy havi illetményének megfelelő összegű jutalom 2022. november 30. napjáig fizethető ki,
c) a képviselő-testület - a polgármester 2022. évi teljesítményét figyelembe véve - további egy havi illetményének megfelelő összegű jutalom kifizetéséről a 2023. évi költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt.
8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
8. § (1) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat és Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző, az Önkormányzat által irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv esetében a költségvetési szerv vezetője felelős.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek kötelesek nyilatkozatban értékelni a belső kontrollrendszer minőségét. A nyilatkozatot az éves beszámolóval együtt kell megküldenie az irányító szervnek.
(3) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző útján gondoskodik.
9. A 2023. évi átmeneti gazdálkodás szabályai
9. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2023. évi költségvetési gazdálkodás zavartalan megkezdésére az átmeneti gazdálkodás keretében, a költségvetési gazdálkodás folyamatosságának biztosítása, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a 2023. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig az önkormányzati bevételek folytatólagos beszedésére, kiadásainak fedezésére, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek folyamatos működésének biztosítására az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2022. évi működési kiadási előirányzatán belül a kiadások és bevételek időarányos teljesítésére.
(2) A 2023. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2022. évi pénzmaradvány terhére.
(3) Az Önkormányzat a 2023. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig új beruházási és felújítási feladatot nem indíthat.
(4) Az átmeneti gazdálkodás időszakában a pénzellátásban az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek kötelezettséggel terhelt költségvetési maradványait figyelembe kell venni. A folyamatban lévő beruházások, pályázati számlák kifizetésének fedezete a pályázati költségvetés szerinti ütemezésben, az elkülönítetten kezelt pénzeszközökből biztosítható.
10. Záró és vegyes rendelkezések
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
11. § E rendelet rendelkezései 2022. január 1-től érvényesek. A 2021. január 1. napja és a rendelet hatályba lépése közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.