Tarcal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 24
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
Előterjesztés-indokolás
Tarcal Község Önkormányzat 2022. évi költségvetése
Tisztelt Képviselőtestület!
Tarcal Község Önkormányzata 2022. évi költségvetése elkészült, s elöljáróban annyit mindenképpen el lehet mondani, hogy valamelyest kedvezőbb önkormányzatunk finanszírozása a korábbi ismereteinkhez képest. Az állami támogatások előirányzatai a 2021. év végén ismert adatokhoz viszonyítva, ez év januárjában a 2022. évi bérintézkedések támogatása jogcímen úgynevezett kiegészítő támogatásokkal megemelkedtek, így jelentősebb forráshiányról nem beszélhetünk, azonban mozgásterünk gyakorlatilag teljesen leszűkült. Saját forrásainkat szinte teljes egészében működési feladatinkhoz kell felhasználnunk, fejlesztésre csak központi források igénybevételével nyílik lehetőségünk.
Mindezek mellett ugyanakkor elmondható, hogy az önkormányzat 2022. évi bevételi és kiadásai előirányzatainak főösszege közel 3,7 milliárd forint, amelyre Tarcal történetében eddig még nem volt példa. Természetesen ennek a hatalmas összegnek a nagyobb hányada, 3,1 milliárd forint felhalmozási célú bevétel és kiadás, amely olyan fejlesztéseket jelez, amelyek meghatározóak a település életében, a település jövőjét illetően.
Bevételi előirányzatok tervezése
A „Működési célú támogatások államháztartáson belülről” jogcímcsoporton belül a Helyi Önkormányzatok működésének általános támogatása, az Önkormányzatok egyes köznevelési feladatinak támogatása, a Szociális és Gyermekjóléti feladatok támogatása előirányzatok az elmúlt évhez képest mindössze a bérintézkedések támogatása kiegészítő előirányzatokkal emelkedtek, jelentősen magasabb azonban a szociális és gyermekjóléti feladatok támogatásán belül az egyéb szociális feladatok támogatása, a növekedés több, mint 15 millió forint.
Az önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatinak támogatása előirányzat esetében is mintegy 13 millió forintos bevételi többlettel számolhatunk, a gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása jogcímnél, amely a gyakorlatban a konyha üzemeltetési költségeihez történő hozzájárulást jelenti.
Az Önkormányzatok kulturális feladatai előirányzatnál az elmúlt évhez képest nem történt érdemi változás, azonban a kultúra területén dolgozók bérfejlesztésének végrehajtására kulturális bérpótlék támogatásban részesülünk.
Ez utóbbi 813.600.Ft-os előirányzata, a szociális ágazatban dolgozók szociális ágazati pótlékának 5.652.000.-Ft-os előirányzata, a kis-és középvállalkozások helyi iparűzési adó kedvezénye miatt várt 12.800.000.-.Ft-os állami támogatás, valamint a számított 7.727.817.-Ft-os forráshiányra benyújtandó rendkívüli támogatás iránti igényünk, összességében a 26.993.417.-Ft összegű Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások soron jelennek meg.
Az Egyéb működési támogatások bevételei soron terveztük meg a védőnői szolgálat működtetéséhez biztosított 10.532.292.-Ft összegű NEAK támogatást, a Közfoglalkoztatáshoz nyújtott 65.019.131.-Ft összegű támogatást, valamint 3.323.200.-Ft összegben Tiszatardos Önkormányzatának hozzájárulását a Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez.
A „Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről” 480.783.594.-Ft-os előirányzat a következő támogatásokat tartalmazza:
a Temető utcai támfal és útkárosodásra (vis maior) 19.022.850.
a régi köztemetőben lévő pincebeszakadás helyreállítására
(vis maior) 7.386.000.-
TokajTarcal hegyközség területén külterületi út fejlesztés 396.909.632.
Piac felújítás támogatása 38.761.640.
Kerékpárút építés 2022. évi támogatása 15.000.000.
Civil Ház emeleti szintjének felújításához 3.703.572.
támogatás. A vis-maior támogatások lehívására a helyreállításokat követően kerül sor, a külterületi út fejlesztés támogatása megérkezett a számlánkra, a Piac felújítás támogatásának 50%-át már korábban megkaptuk, az itt szereplő összeg a további 50%-, amelynek lehívására az év során kerül sor, a Kerékpárút beruházáshoz ebben az évben még 15 millió forint támogatás érkezik, végezetül a Cilvil Ház emeleti szintjének felújítása az elmúlt évben befejeződött, a támogatás 50%-át azonban csak ebben az évben kapjuk meg, az elszámolás benyújtását követően. Az elszámolás benyújtása megtörtént, várjuk a támogatás átutalását.
A „Közhatalmi bevételek” közül a telekadót, és talajterhelési díjat az elmúlt évi szinten terveztük, az iparűzési adó esetében - egyeztetve legnagyobb adózónkkal - közel 20 millió forintos növekedéssel számolunk, az idegenforgalmi adónál pedig az elmúlt félévi adóbevétel duplájával 11 millió forinttal számolunk. 2021-ben csak a második félévben terhelte a vendégeket az idegenforgalmi adó fizetésének kötelezettsége, az első félévben mentesültek az adó fizetése alól.
A „Működési bevételek” esetében a különféle étkeztetések díjából származó bevételeket, az ingatlanok bérbeadásából származó bevételeket, a továbbszámlázott szolgáltatások díjbevételeit, valamint ezek ÁFA tartalmát terveztük meg, illetve késedelmi pótlékból – a tapasztalatok alapján – 300.000.-Ft bevétellel számolhatunk.
Végezetül finanszírozási bevételként, „Előző évi költségvetési maradvány igénybevételeként” 24.696.959.-Ft ingatlanértékesítésből származó bevétel, illetve 2.610.307.438.-Ft támogatásokból származó bevétel felhalmozási bevételként, míg 37.045.517.-Ft a működési gazdálkodás maradványaként működési célú bevételként került megtervezésre.
Mindezen várható bevételi előirányzatok számba vétele után, az önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételeinek főösszege 3.689.988.047.-Ft-.
Kiadási előirányzatok tervezése
A „Személyi juttatások” tervezésénél figyelembe vettük a központilag meghatározott bérintézkedéseket, így a minimálbér 19,5%-os, a garantált bérminimum 18,7%-os, a szociális ágazat 20%-os, a bölcsődei dolgozók átlagosan 30%-os, a kulturális ágazat 20%-os, a közoktatásban (óvodában) nevelő-oktató munkát segítők 19,4%-os, a pedagógusok 10%-os, valamint a védőnők 19,5 %-os bérfejlesztését. A személyi juttatások előirányzata ezen fejlesztéseket tartalmazza, illetve tartalmazza még a köztisztviselők, valamint a karbantartó brigádban dolgozók átlagosan 15%-os bérfejlesztését. A személyi juttatások között betervezésre került a köztisztviselők 273.000.-Ft-os cafetéria juttatása, illetve valamennyi önkormányzati és intézményi dolgozó részére éves szinten 96.000.-Ft-os SZÉP kártya juttatás. Az óvodai dolgozók közül egy fő pedagógus az idén a „nők 40”-el nyugdíjba vonul, így részére betervezésre került a bruttó l.735.650.-Ft összegű jubileumi jutalom. Végezetül a külső személyi juttatások is itt kerültek megtervezésre, így a helyi vérvételekre havi bruttó 60.000.-Ft, az önkormányzati honlap kezelésére havi bruttó 17.341.-Ft, a védőnő helyettesítési díjára bruttó havi 160.000.-Ft, végezetül a sportpálya karbantartási feladataira 9 hónapra, havi bruttó 75.000.-Ft.
A „Munkaadókat terhelő járulékok, és szociális hozzájárulási adó” előirányzat a személyi juttatások 13%-os szociális hozzájárulási adó terhét, illetve egyes juttatások szja. terhét tartalmazza.
A „Dologi kiadások” előirányzatait átlagosan 6,8%-os növekedéssel terveztük, de az áramdíjak drasztikus emelkedésére figyelemmel a közvilágítási költségeknél 15%-os költségnövekménnyel számolunk. Azon fogyasztási helyeknél, amelyek eddig nem voltak az egyetemes szolgáltatás részei, kértük a szolgáltatót ebbe a kategóriába történő átsorolásunkra, a szerződés megkötésére. Ez a lépés valamelyest mérsékli a költségnövekményt, jelenleg a pontos számok még nem ismertek.
Az „Ellátottak pénzbeli juttatásai” előirányzat részletezését a csatolt tájékoztató táblán lehet nyomon követni. Az elmúlt évekhez képest annyi változás tapasztalható, hogy bizonyos ellátások esetében a korábban meghozott önkormányzati döntéseknek megfelelően emelkednek a felhasználható előirányzatok, pl. ápolási díj, gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott támogatás, s az elmúlt évi 3 millió forintról 4 millió forintra növekszik a rendkívüli települési támogatásra fordítható előirányzat, ugyanakkor a „lakáshoz jutás támogatására” nincs előirányzat betervezve, tekintettel arra, hogy - álláspontunk szerint - annak biztosítására csak a 7,7 millió forintos forráshiány növelésével lenne mód.
Az „Egyéb működési célú kiadások” előirányzaton belül került megtervezésre 1.747.443.- állammal szembeni befizetési kötelezettség, amely a 2020. évi normatíva elszámolásból adódik, 7.754.360.-Ft Egyéb működési célú támogatás Államháztartáson belülre, melynek részletezése a 31. számú mellékletben megtalálható. A háziorvosi ügyeleti hozzájárulás esetében 6 havi hozzájárulással számolunk, mert az ügyelet székhelye szerinti önkormányzat a működtetésre - a további 6 hónapra - rendkívüli támogatást igényelhet a Belügyminisztériumtól. Az egyéb működési kiadások előirányzaton belül kerültek megtervezésre a tartalékok, melyből 3.318.653.-Ft Általános tartalék működési célú kiadásokra, valamint 1.173682.928.-Ft Céltartalék a folyamatban lévő fejlesztések 2023. évi kiadásaira.
A „ Felhalmozási kiadások” részletezése a 10. és 11. számú mellékletekben megtalálható.
Végezetül a kiadások között kell megtervezni az „Államháztartáson belüli megelőlegezés” 10.755.026.-Ft összegű visszafizetésének kötelezettségét, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy - a 2022. évi állami támogatások terhére - a januári kifizetések biztosítására, az elmúlt év decemberében már ilyen összegű támogatásban részesültünk. Tekintettel arra, hogy ez a támogatás ezt az évet terheli, a költségvetés egyensúlyának biztosítása érdekében 2022. évi kiadásként kell megtervezni.
Mindezek alapján 2022-ben a kiadási előirányzatok főösszege 3.689.988.047.-Ft.
Tervezési részletek Költségvetési szervenként
Önkormányzat
Az „Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége” kormányzati funkción a polgármester, a műszaki ügyintéző, a hivatalsegéd személyi juttatásai mellett két önkormányzati képviselő tiszteltdíja, valamint nettó 1 millió forint összegben reprezentáció került megtervezésre. Ez utóbbira az elmúlt évben 2 millió forintot terveztünk. Itt kell megjegyezni, hogy a polgármester illetménye és költségtérítése összegének emelkedését a Központi költségvetés teljes egészében megfinanszírozza, így az az önkormányzatok számára, 5000 lélekszám alatt nem jelent többletkiadást.
A „Hosszabb Időtartamú közfoglalkoztatás” kormányzati funkción 5 fő foglalkoztatásának költségei kerültek megtervezésre, akik a játszótéren játszótéri felügyelői, sétány karbantartási, egészségügyi intézményekben takarítási, stb. feladatokat látnak el.
A „ Helyi sajátosságok START programban” 14 fő, míg a „Mezőgazdasági START programban” ugyancsak 14 fő 2022. évi foglalkoztatási, illetve ezen tevékenységek dologi kiadásai kerültek megtervezésre. A „Helyi sajátosságok START program” dologi kiadásai között 907.137.-Ft összegben gép-és eszköz karbantartást, 236.488.-Ft értékben 1 db magassági sövényvágó, 1.178.997.-Ft összegben 3 db bozótvágó, valamint 131.900.-Ft értékben egy mélykúti búvárszivattyú beszerzését terveztük be.
A „Helyi sajátosságok START program” dologi kiadásai között egy db ipari porszívó, egy hegesztőgép, valamint egy db falcsiszoló „zsiráf” beszerzés szerepel, összesen 573.712.-Ft értékben.
A „Közművelődés, közösségi és társadalmi részvétel” kormányzati funkción Györgyné és Lázárné személyi juttatása és annak járulékai, valamint a szokások költségek mellett, nettó 3.000.000.-Ft rendezvényi költség került betervezésre. A művelődésszervező béremelkedésének költségét a központi költségvetés az úgynevezett kulturális pótlék keretében megfinanszírozza, így azt nem a saját bevételek terhére kell végrehajtani. A rendezvényi költségek előirányzata viszonylag „karcsúnak” tűnhet a korábbi évek hasonló kiadásaihoz képest, azonban az elmúlt 2-3 évben az ilyen kiadások jelentős részét EFOP pályázati támogatásokból finanszíroztuk, így ha hasonló nagyságrendben kívánunk rendezvényt tartani, úgy arra csak egyéb pályázati források bevonása útján lesz lehetőségünk.
A „Város- és községgazdálkodási szolgáltatások” kormányzati funkció 4 fő személyi juttatásait és járulékait, valamint az inflációval növelt dologi kiadások költségeit tartalmazza.
Az előzőekben ismertetett kormányzati funkciókon kívül, az önkormányzat kiadásai között került megtervezésre a Köztemető fenntartás, Közutak, hidak üzemeltetése, ahol kátyúzásra bruttó 3.640.996.-Ft-ot irányoztunk elő, Közvilágítás, Zöldterületkezelés, Háziorvosi ellátás, Védőnői ellátás, Spotlétesítmények üzemeltetése, Könyvtári állománygyarapítás, Családsegítő-és gyermekjóléti szolgáltatások költségei is.
Tarcali Közös Önkormányzati Hivatal
A Közös Hivatal kiadásai az általánosan ismertetett elveknek megfelelően kerültek megtervezésre, a hivatal felújítása, tekintettel arra, hogy arra az önkormányzat pályázott az önkormányzati fejlesztések között szerepel, 17,5 millió forint 2022. évi kiadással. Ez év végén újabb köztisztviselő szerzi meg a „a nők 40”-el nyugdíjba vonulásra való jogot. Ma még nem tudjuk, hogy belső helyettesítéssel, a feladatok szétosztásával oldjuk meg a problémát, vagy a betöltetlen álláshelyet feltöltjük. A köztisztviselők bérfejlesztése március 1-i hatállyal került megtervezésre.
Idősek Klubja
A koronavírus járvány miatt a Kormányzat döntése értelmében az ellátottak térítési díjának emelésére 2022-ben sincs lehetőség, ezért a szociális étkeztetésben, házi segítségnyújtásban, az idősek nappali ellátásában, valamint a demens betegek nappali ellátásában a jelenleg hatályos térítési díjakkal, s az abból származó bevétellel számolunk.
A személyi juttatások tervezése hasonló elvek alapján történt, mint a többi költségvetési szervnél, annyiban változott az Idősek Klubja költségvetése a korábbiakhoz képest, hogy két fő karbantartót ide helyeztünk át az önkormányzattól, amely a mindennapok gyakorlatában nem jelent változást, viszont a két dolgozó személyi juttatásai itt kerültek megtervezésre.
Kikelet Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde, Konyha és Étkezde
Az intézményben dolgozók személyi juttatásait a központi bérintézkedéseknek megfelelően megterveztük, illetve számoltunk a nyugdíjba vonuló pedagógus jubileumi jutalmával is.
A dologi kiadások között beterveztük egy óvodai csoportban a szekrénycsere 500.000.-Ft-os költségét, a bölcsődei játszóudvarra két db rugós játék beszerzését, valamint egy hűtőgép és kézi robotgép cseréjét, továbbá valamennyi dolgozó munkaruha beszerzésének 32.000.-Ft+ÁFA /fő költségét.
Tisztelt Képviselőtestület!
A bevételi és kiadási előirányzatok egyensúlyának biztosításához, - illetve figyelemmel arra, hogy forráshiányos költségvetés nem fogadható el - a 7.727.817.-Ft forráshiány finanszírozására rendkívüli önkormányzati kiegészítő támogatásra kívánunk pályázni.
Hangsúlyozni kívánjuk, hogy nagyon kicsi a Képviselőtestület mozgástere, különösen ha figyelembe vesszük azt, hogy a költségvetés kiadási oldalának teljesítésére csak akkor van mód, ha a bevételi előirányzatok a tervezettnek megfelelően alakulnak. Amennyiben ez utóbbi nem valósul meg, úgy bizonyos feladatokat – működési feladatokat – el kell hagynunk.
Összességében tehát egy nagyon feszes, de fegyelmezett, takarékos gazdálkodás mellett teljesíthető költségvetést terjesztünk a Képviselőtestület elé, mindamellett, hogy fejlesztéseink, felhalmozási kiadásaink finanszírozása biztosítottnak tűnik. Ez utóbbi megjegyzés azért különösen indokolt, mert a kivitelezési költségek olyan mértékű emelkedése tapasztalható, amely adott esetben veszélyeztetheti egyes fejlesztések megvalósítását, vagy az eredetileg tervezetthez képest csak csökkentett műszaki tartalom mellett valósíthatók meg.
Tarcal, 2022. február 17.
Butta László Dr. Kovács Zoltán
polgármester jegyző