Kisrécse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (V. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2021. évi költségvetési zárszámadásának elfogadásáról

Hatályos: 2022. 05. 25
az Önkormányzat 2021. évi költségvetési zárszámadásának elfogadásáról
Végső előterjesztői indokolás
Mellékelten bemutatjuk és javasoljuk elfogadásra az önkormányzat 2021. évi költségvetési beszámolóját.
Kisrécse Község Önkormányzata gazdálkodását a Magyarország 2021. évi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a Helyi Önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény szerint végezte.
Kisrécse Község Önkormányzat Képviselő-testülete a 1/2021. (II. 15.) számú rendeletével fogadta el az Önkormányzat 2021. évi költségvetését, melyet az év során kétszer módosított. A módosítások során az eredeti előirányzat 208.495.520 Ft-ot + 131.881.305 Ft-al növeltük meg az új módosított előirányzat 344.705.553 Ft lett, melyet elsősorban a Képviselő- testület döntései, valamint a központi támogatások változásai eredményeztek.
Kisrécse Község Önkormányzata 2021. évben az önkormányzati törvényben előírt kötelező és a képviselő-testület által vállalt feladatait ellátta.
A költségvetés tervezésekor elsődleges célnak a működőképesség biztosítását és a 2021. évi feladatellátás feltételeinek megteremtését tekintettük.
Eredményként könyveljük el, hogy az önkormányzati gazdálkodás során likviditási gondok nem merültek fel. A település intézményt nem működtetett.
A költségvetésben jóváhagyott 344.705.553 Ft előirányzatból
a bevételeknél 314.950.656 Ft (91.37%,)
a kiadásoknál 61.448.066 Ft (17.83%) teljesült.
Bevételi források és azok teljesítése :
A működési célú támogatások teszik ki az önkormányzati bevételek jelentős részét.
Az önkormányzat működési támogatása +1.570.905 Ft-tal nőtt az 19.006.503Ft eredeti előirányzathoz képest, 20.577.408 Ft lett. Ennek okai elsősorban a működési célú költségvetési és kiegészítő támogatások.
Működés általános támogatása: 8.974.943 Ft
Szociális és gyermekjóléti támogatás: 3.302..000 Ft + 4.844.005 Ft Falugondnoki szolgálat
Kulturális feladat támogatás :2.270.000 Ft
Működési célú központosított előirányzatok: 1.186.460Ft (617.500Ft Vízmű részére pályázat,568.960Ft tűzifa támogatás, (2a, 3a, 4.5. mellékleten részletezve)
Egyéb működési célú támogatási bevételek: elkülönített állami pénzalap Munkaügyi Központ 1.510.056 Ft, Magyar falu pályázatból községszervező támogatása 2.969.460 Ft, 1.734.936 Ft, Közösségi Szintér Magyar Falu pályázat ( Közösségszervező) 1.517.670 Ft. Magyar Falu pályázat ( rendezvény ) 505.000 Ft.
Közhatalmi bevételek:
Adónem Eredeti előir. Módosított előir. Teljesítés Teljesítés %
Magánszemélyek kommunális adója
1.800.000 Ft 1.800.000 Ft 1.920.617 Ft 106,7 %
Idegenforgalmi adó 49.300 Ft
Egyéb közhatalmi bevételek 30.000 Ft 30.000Ft 49.099 Ft
A gépjárműadó bevételekből 100 % elvonásra kerül.)
Egyéb működési bevételek: 229.329Ft
Felhalmozás célú önkormányzati támogatás: 13.733.000 Ft Vis maior támogatás.
Fejezeti kezelésű előírányzatok 12.695.147 Ft (Magyar Falu pályázat Közösségi Szintér) Magyar Falu pályázat ( rendezvény ) 495.000 Ft.
EU –s programok: Kerékpárút : 104.899.089 Ft
Felhalmozás célú átvett pénzeszközök VKT hátralék befizetések:293.600 Ft
Felhalmozás célú 07 hrsz. útépítésre tervezett összeg bevétele valósult meg 9.746.155 Ft és 7.027.018 Ft, +381.000 Ft műszaki ell.díja(17.154.173 Ft)került.
Finanszírozási bevételek:
Előző évi maradvány igénybevétele 138.260.451 Ft értékben megtörtént.
Áh belüli megelőlegezések: 2021. évi működési támogatás előleg: 794.222 Ft.
(1, 2a, 3a, 4.5. 10, 19.sz mellékelten részletezve találhatók a bevételi adatok )
Kiadások alakulása
A kiadási főösszeg 17,83 %-ra teljesült a módosított előirányzathoz képest.
Működési kiadások:
Személyi juttatások, 11.137.329 Ft munkaadókat terhelő járulékok, 1.587.806 Ft, a dologi kiadások 8.247.104 Ft
Ellátottak szociális juttatása: 3.302.000 Ft
Működési célú pénzeszköz átadások: 12. mellékleten részletezve található
A felhalmozási kiadások teljesítése a az (6-7. mellékletben).
Finanszírozási kiadások:
Áh belüli megelőlegezések visszafizetése: 796.659 Ft.
(1, 2b, 3a, 3b, 3c, 4.6-7, 12, 13,18.sz mellékelten részletezve találhatók a kiadási adatok )
Vagyon alakulása
Az önkormányzati vagyon alakulását az éves beszámolóban szereplő 12/A Mérleg tábla tartalmazza. A mérlegfőösszeg az év végén 418.849.225 Ft volt. (16. sz. melléleten) vagyonkimutatást (17. sz. mellékleten)
Pénzmaradványok változásának tartalma: Maradvány kimutatás: A maradvány számítási módja=bevételek és a kiadások különbözete: 14. mellékletben kerül bemutatásra
Az önkormányzat alaptevékenységének maradványa 253.502.590 Ft ebből feladattal terhelt 243.714.518 Ft szabad pénzmaradványa 9.788.072 Ft (
Eredmény kimutatás: (15. mellékleten )
Tájéktatom a Testületet, hogy az alacsony kiadási teljesítés oka az elmaradt továbbra is álló Kerékpár út építés, a Közösségi Színtér húzódó felújítása betervezésre kerültek a megvalósítás még várat magára.
Összességében elmondható, hogy önkormányzatunk az elmúlt évre tervezett feladatait teljesítette, mégpedig úgy, hogy a község vagyoni helyzete és gazdálkodása stabilnak mondható.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. § (2) bekezdése alapján a belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője a felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 11. §-a alapján a költségvetési szerv vezetője köteles nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét. A helyi önkormányzati költségvetési szerv vezetője a nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt küldi meg az irányító szerv vezetőjének. A vezetői nyilatkozatot a polgármester a zárszámadási rendelet tervezetével együtt terjeszti a képviselő-testület elé. A vezetői nyilatkozat jelen előterjesztés része.
Előzetes hatásvizsgálat
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján
A rendelet-tervezet címe:
Kisrécse Község Önkormányzata Képviselő – testületének…/2022. (…..) rendelete az Önkormányzat 2021. évi költségvetési zárszámadásának elfogadásáról
Társadalmi-gazdasági hatása:
A zárszámadás pontos, hiteles információt kell, hogy szolgáltasson mindazok számára, akik a közfeladatok ellátásáért, a közpénzekkel való gazdálkodásért felelősek:
- az intézmények, az önkormányzati hivatal vezetői számára;
- az önkormányzat képviselő-testülete számára;
- nemzetgazdasági szinten összesítve a kormány és az Országgyűlés számára.
A 2021. évi költségvetési zárszámadási rendelet mind a különböző döntési szintek, mind pedig az állampolgárok számára átfogó képet ad az önkormányzat 2021. évi költségvetésének végrehajtásáról, az önkormányzat vagyoni – pénzügyi helyzetének alakulásáról, a megvalósult fejlesztésekről.
A helyi önkormányzati gazdaság nemzetgazdasági és államháztartáson belüli jelentőségét az önkormányzatok által ellátott közszolgáltatások volumene, az önkormányzati vagyon tömege és az önkormányzatok éves kiadása reprezentálja.
A zárszámadás nemzetgazdasági hatása az, hogy az önkormányzati gazdálkodás, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén az államháztartás része.
A zárszámadási rendelet helyi gazdasági hatása nem releváns.
Költségvetési hatása: Az önkormányzat és intézményei a zárszámadási rendeletben számot adnak:
− a vagyoni helyzet változásáról
− a feladatellátás előirányzatainak évközi alakulásáról, pénzügyi teljesítéséről
− a működési, fejlesztési bevételek és kiadások alakulásáról
− tevékenységenként a kiadások és bevételek alakulásáról
− a munkavállalók létszámának alakulásáról
− a pénzmaradványról
A pénzmaradvány – elfogadása után – beépül a 2022. évi költségvetés előirányzatai közé. A pénzmaradványt terhelő kötelezettségek teljesítése a 2022. évi gazdálkodási feladatok részévé válik.
Környezeti, egészségi következményei: Nincs
Adminisztratív terheket befolyásoló hatása: Olyan előírásokat tartalmaz, amelyek feltétlenül szükségesek, az adminisztrációs terhek nem növekednek.
Egyéb hatása: Nincs.
A rendelet megalkotásának szükségessége: Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 91. §-ban foglaltak szerint a Képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
A rendelet megalkotásának elmaradása esetén várható következmények: törvényességi észrevétel
A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek:
- személyi: nincs
- szervezeti: nincs
- tárgyi: nincs
- pénzügyi: nincs