Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 02. 16- 2023. 05. 23Vászoly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Vászoly Község Önkormányzat képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat a 2022. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.
A rendelet hatálya
1. § Jelen rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre és az önkormányzatra.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Az Önkormányzat bevételeit, egyezően a kiadási főösszeggel, a képviselő-testület 195.629.681 forintban (továbbiakban Ft) állapítja meg az alábbi részletezettségben:
Költségvetési bevételek előirányzata: 90.354.619.- Ft
Finanszírozási bevételek előirányzata: 105.275.062.- Ft
Ebből: belső hiány 105.000.000.- Ft
külső hiány 275.062.- Ft
Állami támogatás megelőlegezése: 275.062.- Ft
Költségvetési kiadások előirányzata: 194.438.582. Ft
Finanszírozási kiadások előirányzata: 1.191.099.- Ft
(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszegen belül a bevételeket kiemelt előirányzatonkénti részletezettséggel az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A bevételek részletezését a 2. melléklet tartalmazza. Az állami hozzájárulásokat jogcímenként a 3. melléklet tartalmazza.
(4) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszegen belül a kiadásokat az előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti részletezettségben a következő összegekkel állapítja meg:
I. Működési kiadások:63.498.947.- Ft
1. Személyi juttatások:16.515.800.-Ft
2. Munkaadót terhelő járulékok:2.187.680.- Ft
3. Dologi kiadások:28.050.791.-Ft
4. Ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.287.000.- Ft
5. Egyéb működési kiadások:14.457.676.-Ft
5.1 Működési célú támogatások államháztartáson belülre:14.112.279.-Ft
5.2 Működési célú pénzeszköz átadás áh-n kívülre:144.000.-Ft
5.3 Állami támogatás visszafizetése elszámolás alapján:201.097.- Ft
6. Tartalékok:13.439.100.-Ft
6.1 Általános tartalék:13.439.100.- Ft
6.2 Céltartalék:0.-Ft
II. Felhalmozási kiadások:117.500.535.-F
1. Beruházások: 74.703.998.-
2. Felújítási kiadások:42.659.037.-Ft
3. Egyéb felhalmozási kiadások: 137.500.-Ft
3.1 Egyéb felhalmozási célú támogatások áh-n belülre:37.500.-Ft
3.2 Egyéb felhalmozási célú támogatások áh-n kívülre: 100.000.-Ft
III. Finanszírozási kiadások:1.191.099.-Ft
1. Hitel-kölcsön törlesztése áh-n kívülre:
2. Forgatási célú értékpapír vásárlásának kiadása:
3. Állami támogatás megelőlegezés visszafizetése:1.191.099.-Ft
3. § (1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételt az önkormányzat a 2-8 bekezdésekben meghatározott kiadásokra tervezi fordítani.
(2) Az önkormányzat kiadásait feladatonként az 4.-5. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzati működési kiadások előirányzatának feladatok szerinti részletezését a 4. melléklet tartalmazza 63.498.947,- Ft összegben.
(3) Beruházási feladatokra az önkormányzat 74.703.998,- Ft-ot fordít, az 6. melléklet szerinti részletezésben.
(4) Az önkormányzat az önkormányzati vagyon felújítására 42.659.037 Ft-ot fordít, az 6. melléklet szerinti részletezésben.
(5) Az önkormányzat egyéb felhalmozási kiadásokra 137.500,- Ft-ot fordít.
(6) Az általános tartalék összege 13.330.824,- Ft.
(7) Az önkormányzat 2022. évi céltartaléka 0,- Ft.
(8) A képviselő- testület az önkormányzat létszámkeretét 5 főben állapítja meg, a 2. melléklet szerinti bontásban.
(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban – működési és felhalmozási kiadások és bevételek bontásban - a 7. melléklet tartalmazza.
(10) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait a 13. melléklet tartalmazza.
(11) Önkormányzati adósságot keletkeztető fizetési kötelezettsége az önkormányzatnak nincs.
(12) Az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(13) Az bevételek és kiadások előirányzatának havi ütemezését a 9. melléklet tartalmazza.
(14) Többéves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségei az önkormányzatnak nincsenek. (12. melléklet)
(15) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összegét a lejárata végéig a 10. melléklet tartalmazza.
(16) Az önkormányzat közvetett támogatásait a 11. melléklet tartalmazza.
(17) Az önkormányzatnak adósságállománya nincs. (14. melléklet)
(18) Az önkormányzat 2022-2025 évek tervezett előirányzatainak keretszámait a 15. melléklet tartalmazza.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A gazdálkodás során az önkormányzati törvény előírásai alapján elsősorban a kötelező alapellátás feladatait biztosítja, további terhelhetősége figyelembevétele mellett finanszírozza szabadon vállalt nem kötelező feladatait.
(3) Az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
a) Az 6. mellékletben szereplő fejlesztési kiadási előirányzatok teljesítését a bevételek teljesülésének megfelelően kell ütemezni.
b) A fejlesztési feladatok esetében indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(4) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben a polgármester hatáskörébe utalt forrásfelhasználásról szóló döntés értékhatára az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott kiadási előirányzatok teljes összege. Az Önkormányzat vonatkozásában kiemelt előirányzatok terhére kötelezettséget vállalni, utalványozni a polgármester jogosult, valamint az általa írásban meghatalmazott hivatali dolgozó jogosult.
5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat vonatkozásában az 4. mellékletben jóváhagyott működési kiadási előirányzatokon belül a kiemelt előirányzatok között és a kiemelt előirányzatokon belül a feladatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. Az 5. mellékletben jóváhagyott támogatások előirányzatai – alapítványi támogatások kivételével - között az átcsoportosítás jogát 1.000.000,- Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A működési kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
(2) A képviselő-testület az 6. mellékletben jóváhagyott beruházás felhalmozási előirányzatok között 1.000.000,- Ft értékhatárig az átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. A felhalmozási kiadások előirányzatai közötti átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
(3) A képviselő-testület az 6. mellékletben meghatározott felújítási feladatok közötti átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át. Az átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
(4) A képviselő-testület az 6. mellékletben jóváhagyott beruházási, illetve felújítási előirányzatokról a fejlesztési feladattal összefüggő dologi kiadásokra történő előirányzat átcsoportosítás jogát, valamint a dologi kiadások előirányzatáról a beruházásnak, felújításnak minősülő kifizetésekhez a beruházási, felújítási előirányzatokra történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza. Az átcsoportosításokat a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
6. § (1) Az önkormányzati feladatok pénzellátására vonatkozóan havonta heti bontásban likviditási tervet kell készíteni, amely az ismert és várható bevételeken és kötelezettségeken alapul.
(2) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy a bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
A képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévenként az első negyedév kivételével, továbbá legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(3) Ha év közben az Országgyűlés - helyi önkormányzatot érintő módon- a központi költségvetésről szóló törvény a helyi önkormányzatok a települési önkormányzatok állami hozzájárulásait, támogatásait, valamint a részükre juttatandó egyéb költségvetési támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetés rendelet módosítását.
(4) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezhet.
(5) A polgármester a kiemelt előirányzatok terhére kötelezettséget vállalhat. Az önkormányzat árubeszerzéseinél, építési beruházásainál és szolgáltatás megrendeléseinél a közbeszerzési törvény rendelkezéseit kell figyelembe venni.
(6) A képviselő-testület a költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a polgármestert bízza meg.
(7) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület engedélye szükséges. Az önkormányzati pályázatokról és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület dönt.
(8) A polgármester az önkormányzat részére megállapított létszámkeretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl.
(9) A bevételi és kiadási előirányzatok teljesítése során a készpénzes fizetés helyett elsődlegesen a készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzben történő teljesítésre az alábbi esetekben kerülhet sor:
a) közfoglalkoztatottak bére, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítése,
b) alkalmazottak munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítése,
c) alkalmazottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjai, illetménybe nem tartozó kiadásai,
d) Külső személyi juttatások, megbízási díjak kiadásai,
e) az egységes rovatrend K31 Készletbeszerzés, K33 szolgáltatási kiadások, K34 kiküldetések, reklám, propagandakiadások rovatokon elszámolandó kiadások, valamint az ezekhez a kiadásokhoz kapcsolódó előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovaton elszámolt kiadások.
f) Az egységes rovatrend K4 Ellátottak pénzbeli juttatásai rovaton elszámolandó kiadások.
g) az egységes rovatrend K6 beruházások rovatain elszámolandó kiadások nettó ötszázezer forintot meg nem haladó kiadásai, valamint az ezekhez a kiadásokhoz kapcsolódó előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovaton elszámolt kiadások.
h) az egységes rovatrend K355 egyéb dologi kiadásokon megjelenő kiadások,
i) a fenti kiadásokra az alkalmazottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek.
(10) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert 500.000,- Ft összeg határig átcsoportosításra az általános tartalék terhére. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő költségvetés módosítás keretében tájékoztatja.
(11) Az önkormányzat által a dolgozónak nyújtott munkabér előleg kifizetésekor az érvényes adójogszabályok szerint kell eljárni, és az összesen nyújtott munkabér előleg összege nem haladhatja meg az önkormányzat egyhavi alapilletmény előirányzatának 20 %-át.
(12) Az önkormányzat az átmenetileg szabad pénzeszközei terhére a támogatott projektekhez kapcsolódóan a támogatási bevételeket megelőlegezi. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a pályázathoz kapcsolódó elkülönített számlára a projektben elszámolható számlák kifizetéséhez szükséges pénzösszegeket átvezesse.
(13) A Képviselő-testület az éves cafetéria keretet bruttó 200.000,- Ft-ban határozza meg.
7. § (1) Az Önkormányzat 2022. évben felhalmozási célú hitel felvétellel nem számol.
(2) Hitel felvételére csak a képviselő-testület döntése alapján a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény és az Önkormányzati adósságot keletkeztető ügyletekről szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet előírásai alapján kerülhet sor.
8. § (1) Az önkormányzat gazdálkodása során az év közben létrejött költségvetési többletet államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(2) Értékpapír vásárlás esetén, a költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt. Pénzintézeti lekötés esetén, értékhatár nélkül a hasznosítási szerződés megkötését a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.
9. § A költségvetési maradvány megállapításának, elszámolásának és felhasználásának szabályai:
Kötelezettségvállalással terhelt maradványnak kell tekinteni:
a) azt a maradványt, melyre a kötelezettségvállalás a tárgyévi előirányzat terhére történt, de a teljesítés a tárgyévben nem valósult meg,
b) a tárgyévben szerződés alapján befolyt bevételt, ha az bizonyítottan a teljesítendő kiadásokra kerül felhasználásra a következő évben.
A költségvetési maradvány jóváhagyása után - az elvonásokat követően - az előirányzat-maradvány személyi juttatásokból származó része a többi kiemelt előirányzatra is fordítható. Az előirányzat-maradvány személyi juttatásokon felüli része személyi juttatásokra nem használható. A költségvetési maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely költségvetési támogatási többlettel jár.
10. § (1) A bevételek növelése érdekében fokozott erőfeszítéseket kell tenni a kintlévőségek behajtására.
(2) Az adóellenőrzési és felderítési munkát hatékonyan kell végezni, az adóhátralékot következetesen be kell szedni és a mulasztókkal a jogszabályban foglaltak szerint kell eljárni.
11. § (1) A támogatás nyújtása a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre. A képviselő-testület által támogatásról hozott döntést követően, a támogatottal támogatási szerződést kell kötni.
A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 5. mellékletben meghatározott egyedi támogatásokról a támogatási szerződést megkösse.
(2) A támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel az önkormányzat nevében a polgármester támogatási szerződést köt a jogszabályi előírások figyelembe vételével.
(3) Az odaítélt támogatás folyósítását felfüggeszti, amennyiben a támogatottnak esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása van, és ennek rendezését nem igazolja, valamint amíg az előző évben részére folyósított támogatás felhasználásáról nem számolt el.
(4) Amennyiben a támogatott a támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatás igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles visszafizetni.
(5) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.
(6) A támogatott szervezet a támogatásról a szerződésben foglalt határidőre köteles hitelesített bizonylatokkal a támogatási szerződésben kikötött határidőre elszámolni. Az elszámolással egyidejűleg a támogatottnak tájékoztatást kell adni a támogatott cél megvalósításáról. A támogatott szervezet egy alkalommal legfeljebb 6 hónappal kérheti az elszámolási határidő meghosszabbítását.
(7) Indokolt esetben a jegyző helyszíni ellenőrzés keretében vizsgáltatja meg a belső ellenőrrel a támogatott cél megvalósulását, a támogatás felhasználásának jogszerűségét és szabályszerűségét.
(8) Alapítvány részére támogatás nyújtása és alapítványtól forrás átvétele a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre.
(9) Államháztartáson kívüli forrás elfogadásáról – alapítványi forrás kivételével- polgármester dönt.
(10) A támogatás átvételéről a támogatóval támogatási szerződést kell kötni, melynek tartalmazni kell a támogatás célját, az átadás időpontját, az elszámolás módját.
(11) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről kötendő támogatási szerződés előtt vizsgálni kell az átvétellel kapcsolatban felmerülő kiadásokat és a pénzeszköz átvétel következményeit.
(12) A Polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a képviselő-testületet az előző évben államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesüléséről.
12. § Az önkormányzati biztos kirendelésére az Áht. 71. §. (4) bekezdésében és az Ávr 116-118. §-ban foglaltak az irányadóak.
13. § Az önkormányzati vagyon értékesítésére vonatkozóan az önkormányzat vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.
14. § (1) A költségvetés végrehajtásáért a polgármester felel.
(2) A költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester által, a hatályos jogszabályok szerint az önkormányzat költségvetését megillető beszedett bevételeket és az előző évi kiadási előirányzatok arányos mértékéig teljesített kiadásokat a költségvetési rendelet előirányzatai tartalmazzák.
(3) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásai szerinti időpontokban az önkormányzat gazdálkodásáról köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
15. § Jelen rendelet a kihirdetés napját követő naptól lép hatályba, azonban rendelkezései 2022. évről szóló zárszámadási rendelet elfogadásáig hatályosak.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.