Gönc Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Hatályos: 2024. 04. 01Gönc Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Gönc Város Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésben, 10. § (1) bekezdésben, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésben, 45. § (1) bekezdésben, 48. § (4) bekezdésben, 58/B. §-ában, 62. § (2) bekezdésben, 92. § (1) bekezdésben és a 132. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján. Gönc Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018.(II.19.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 4.1.12. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottság véleményének kikérésével, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Gönc város közigazgatási területén élő
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Göncön tartózkodó állampolgáraira is.
(3) A rendelet hatálya kiterjed továbbá az Szt. 3. § (3) bekezdésében foglalt személyekre is.
2. § (1) Az önkormányzat helyi Szociálpolitikai Kerekasztalt működtet.
(2) Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:
a) Károlyi Gáspár Általános Iskola igazgatója,
b) Gönci Barackvirág Napköziotthonos Óvoda, Bölcsőde és Konyha intézményvezetője,
c) Borsod – Abaúj – Zemplén Vármegyei1 Kormányhivatal Gönci Járási Hivatala hivatalvezetője,
d) Borsod – Abaúj – Zemplén Vármegyei2 Kormányhivatal Gönci Járási Hivatala Járási Gyámhivatala vezetője,
e) Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti Szociális Alapszolgáltatási Körzet intézményvezetője
f) Gönci Sziget intézményvezetője,
g) Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke,
(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülésezik.
(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal üléseit a Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti, az ülések nyilvánosak.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) A szociális rászorultságtól függő ellátások iránti kérelmeket a Gönci Közös Önkormányzati Hivatalhoz az erre a célra rendszeresített igénylőlapon kell benyújtani.
(2) A kérelmező köteles:
a) Jövedelemnyilatkozatot csatolni, továbbá a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelmekről típusának megfelelő igazolást mellékelni valamennyi ellátási formához.
b) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
ba) a lakás használatának jogcímét igazoló adás-vételi szerződést, bérleti vagy használati szerződést, tulajdoni lapot.
bb) a lakásfenntartási költségek igazolására a kérelem benyújtását megelőző két hónap számláit (áram, gáz, gázpalack, tüzelő, szemétszállítási díj, víz – és csatornahasználati díj, önkormányzati lakás lakbére)
bc) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri.
c) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált krónikus betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó házi orvosi igazolást.
d) Rendkívüli települési támogatás igénylése esetén:
da) elemi kárról szakhatósági igazolást,
db) súlyos (nyolc napon túl gyógyuló) balesetről kórházi igazolást,
dc) betegségről házi orvosi igazolást, vagy a fekvőbeteg szakellátást nyújtó intézmény igazolását,
dd) a speciális betegségről orvosi szakvéleményt,
de) bűncselekmény elkövetéséről rendőrségi feljelentés másolatát;
df) lakásban keletkező rendkívüli esemény esetén a javítás költségéről névre szólóan kiállított számlát
dg) gyermek születési anyakönyvi kivonata,
dh) az eredeti, temetési költségekről szóló számlát kell benyújtani.
(3) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal a döntés-előkészítés során a kérelmező szociális helyzetéről környezettanulmányt készíthet.
(4) A megállapított támogatások kifizetéséről, átutalásáról és a természetbeni juttatások kiadásáról a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztálya gondoskodik.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
4. § (1) A jogosulatlanul felvett ellátást az Szt. 17. §-ában megjelölt szerint kell megtéríteni.
(2) 3Ha polgármester, illetve a képviselő – testület hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét az ellátásban részesült személy kérelmére – amennyiben a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 200%-át, egyedül élő esetében a 300%-át – méltányosságból:
a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben fizettetheti meg.
A pénzbeli és természetbeni ellátások formái
5. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítéseként, pótlásaként pénzbeli, illetve természetbeni szociális ellátás nyújtható.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára:
a) települési támogatást
aa) lakhatási támogatást
ab) gyógyszertámogatást
ac) speciális diétára szoruló gyermekek támogatása4
b) rendkívüli települési támogatást
ba) gyermekszületési támogatás
bb) temetési támogatást
bc) eseti támogatást
c) köztemetést nyújt.
(3) Gönc Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Városfejlesztési, Pénzügyi és Szociális Bizottságra ruházza át jelen rendelet 5. § (2) bekezdés bc) pontjában nevesített rendkívüli települési támogatás eseti támogatás hatáskörének gyakorlását.
Lakhatási támogatás
6. § (1) A képviselő-testület lakhatási támogatás formájában települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személynek az általa lakott lakás rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.
(2) Lakhatási támogatásban az gönci lakcímmel rendelkező személy részesül, akinek
a) 5háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 200%-át, egyedül élő esetében a 250%-át.
b) vagyonnal nem rendelkezik, és
c) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik
ca) magántulajdonú lakás tulajdonosa, használója, haszonélvezője
cb) lakás bérlője,
cc) önkormányzati szolgálati lakás bérlője.
(3) A lakhatási támogatás igényléséhez csatolni kell a 3. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározottakat. A lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.
(4) Önkormányzati szolgálati lakás esetén a lakhatási támogatást elsősorban az önkormányzati szolgálati lakásbérleti díjának a csökkentésére kell nyújtani.
Gyógyszertámogatás
7. § (1) Gyógyszertámogatásra – egy év időtartamra – jogosult az a szociálisan rászorult személy, aki az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdés szerinti közgyógyellátásra nem jogosult, de egészségi állapota, diagnosztizált krónikus betegsége miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.
(2) 7Gyógyszertámogatásban részesül az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 200%-át, egyedül élő esetében a 250%-át és a gyógyszerköltsége eléri, vagy meghaladja a 10.000,-Ft-ot, - és közgyógyellátásra nem jogosult.
(3) E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a krónikus betegség kapcsán legalább hat hónapot meghaladó gyógyszerszedés
(4) A gyógyszertámogatás mértéke havi 5.000.-Ft.
(5) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra azzal, hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, úgy a részére megállapított gyógyszertámogatást, attól a naptól meg kell szüntetni.
(6) A szociális ellátásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet, a Gönci Közös Önkormányzati Hivatalt.
7/A. §8 Speciális diétára szoruló gyermekek támogatása
(1) Táplálékallergiája, vagy más alapbetegsége miatt speciális diétára szoruló, 18 év alatti hátrányos helyzetű, vagy tartósan beteg, vagy fogyatékos gyermek részére, egészségügyi állapotához igazodó étkeztetése elősegítése érdekében rendszeres támogatás állapítható meg a szülő részére a gyermeke jogán, abban az esetben, ha a család egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500%-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetében annak 600%-át.
(2) A támogatás mértéke: 15.000,-Ft/hó/személy.
(3) A támogatás kifizetése utólag történik, minden hónap 10. napjáig.
(4) A speciális diétára szoruló gyermekek támogatása iránti kérelem a rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújtható be, melyhez csatolni szükséges:
a) igazolást arról, hogy a gyermek milyen intézménybe jár,
b) szakorvosi igazolás a speciális diéta szükségességéről.
(5) A támogatásban részesülő gyermek részére étkezési térítési díj nem állapítható meg.
(6) A jogosultságot a kérelem benyújtását követő hó 1. napjától kell megállapítani és a támogatás a jogosultság fennállásáig, de legfeljebb egy év időtartamban folyósítható.
Rendkívüli települési támogtás
8. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.
(2) A rendkívüli települési támogatás készpénzben vagy természetben (vásárlási utalvány vagy élelmiszer csomag formájában), illetve a kettő együtt is biztosítható.
Eseti támogatás
9. § (1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatásban részesül az, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került,
a) 9ha elemi kárt szenvedett, és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg aszociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 10-szeresét, mértéke 100.000 Ft-ig terjedhet;
b) 10 ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, egyedül élő esetében a 300 %-át és
ba) egy hónapot meghaladóan kórházi kezelés alatt állt,
bb) súlyos (nyolc napon túl gyógyuló) balesetet szenvedett, a támogatás mértéke 50.000 Ft-ig terjedhet;
c) 11 ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 150 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át és
ca) aki speciális betegségben szenved, (pl: lisztérzékenység, stb.),
cb) aki betegsége miatt (egy hónapot meghaladóan) szakorvosi vagy kórházi kezelésre szorul,
cc) akinek betöréssel, lopással legalább 50.000-Ft-os kárt okoztak,
cd) akinek lakásában rendkívüli esemény (pl: csőtörés) miatt legalább 100.000.-Ft-os kár keletkezett, a támogatás mértéke 20.000 Ft-ig terjedhet.
(2) Eseti támogatásban részesül alkalmanként vagy havi rendszerességgel az, aki időszakosan vagy tartósan egyéb létfenntartási gonddal küzd
a) az alkalmanként megállapított eseti támogatás mértéke esetenként 3.000. Ft- nál kevesebb nem lehet, melyet készpénzben vagy természetben kell biztosítani.
b) a rendszeresen adott eseti támogatás havi összege 3. 000 Ft-nál kevesebb nem lehet, melyet készpénzben kell biztosítani.
(3) A havi rendszerességgel folyósítható eseti támogatás időtartama a 6 hónapot nem haladhatja meg.
(4) Eseti támogatás egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.
a) A magasabb összegű eseti támogatás megállapításához mérlegelni kell:
b) rendkívüli élethelyzet elhárításával, mérséklésével, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket,
c) a keletkezett kár nagyságát,
d) a háztartásban együttélők számát,
e) az eltartottak számát.
Gyermekszületési támogatás
10. § (1) 12 Kérelemre gyermekszületési támogatásra jogosult, az a szülő – ahol az egyik szülő az önkormányzat illetékességi területén öt éve lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkezik – ha a családjában, vagy egyedül álló esetében az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 300%-át.
(2) A gyermekszületéssel kapcsolatos kiadások enyhítésére nyújtott támogatás összege: 10.000.- Ft.
Temetési támogatás
11. § (1) 13Temetési támogatásban részesül az, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének a 10-szeresét.
(2) A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összege 200.000.Ft-.
(3) A támogatás mértéke a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 10%-a.
Köztemetés
12. § (1) Az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a polgármesternek kell a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül gondoskodni a Szt. 48. §- a alapján.
(2) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Szociális Bizottság javaslat alapján a képviselő-testület a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból
a) elengedheti vagy
b) csökkentheti.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
13. § Az önkormányzat a szociálisan rászorultak részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretén belül az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés
Étkeztetés
14. § (1) Az önkormányzat látja el a szociális étkeztetés feladatát.
(2) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az Szt. 114. § (2) bekezdése meghatározott személy köteles megfizetni.
(3) Az étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(4) Étkeztetés szempontjából szociálisan rászorult személynek kell tekinteni, azt aki
a) a 62. életévét betöltötte, vagy
b) egészségi állapota tartósan megromlott:
ba) akiknek az egészségkárosodás mértéke legalább 30%-os, melyet szakvéleménnyel igazol,
bb) munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette,
bc) átmeneti jelleggel sérülése miatt önmaga ellátására képtelen,
c) jövedelemmel nem rendelkező egyedülálló, akinek tartásra köteles és képes hozzátartozója nincs,
d) hajléktalansága miatt nem képes az (3) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
e) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük miatt rászorultak:
ea) fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, vakok személyi járadékéban, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesül,
eb) pszichiátriai betegségük fennállását pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleménnyel igazolják.
f) szenvedélybetegségük miatt rászorultak: szakorvos véleménye alapján (addiktológus, pszichiáter) esetükben szenvedélybetegség került megállapításra,
(5) Étkezésre való jogosultság feltételeinek a megállapításánál a 14. § (4) bekezdésében foglaltak az irányadóak. A szociálisan rászorultak intézményi térítési díját és kedvezményeit a 1. melléklet1415 16 17tartalmazza.
(6) Étkeztetés tekintetében amennyiben az ellátott két vagy több kedvezményre is jogosult lenne, úgy - csak az egyik - a magasabb kedvezmény figyelembevételével kell a személyi térítési díjat számítani.
Házi segítségnyújtás
15. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást az Szt. 63. §-a alapján Abaúj – Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás keretein belül igény szerint térítésmentesen biztosítja.
Családsegítés
16. § (1) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait társulásban látja el Abaúj – Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás által.
(2) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.
(3) A családsegítő szolgálat ellátja a szociális törvényben rögzített feladatokat.
Záró rendelkezések
17. § Hatályát veszti Gönc Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 8/2021.(VIII.03.) önkormányzati rendelete.
18. § Ez a rendelet 2022. március 1-jén lép hatályba.
Módosította a 10/2023.(VIII.09.) önkormányzati rendelet 1. §-a
Módosította a 10/2023.(VIII.09.) önkormányzati rendelet 2. §-a
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 1.§-a
Beiktatta a 16/2023.(XI.02.) Önkormányzati rendelet 1. §-a
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 2.§-a
Módosította 10/2023.(VIII.09.) önkormányzati rendelet 3.§-a
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 3.§-a
Beiktatta a 16/2023.(XI.02.) Önkormányzati rendelet 2. §-a
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 4.§ (1) bekezdése.
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 4.§ (2) bekezdése.
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 4.§ (3) bekezdése.
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 5.§ -a.
Módosította 1/2023.(I.31.) önkormányzati rendelet 6.§ -a.
Módosította a 12/2022.(VIII.31.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Módosította a 5/2023.(IV.18.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Módosította a 10/2023.(VIII.09.) önkormányzati rendelet 4. §-a.
Módosította a 4/2024.(II.29.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Beiktatta a 16/2023.(XI.02.) Önkormányzati rendelet 3. §-a