Mesztegnyő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (III. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

Mesztegnyő Község Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 12
Mesztegnyő Község Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Mesztegnyő Község Önkormányzat 2022. évi költségvetése 710 103 001 Ft-os bevételi és kiadási főösszeggel kerül előterjesztésre.
A bevételi oldalon: Működési bevételek: 349 006 945 Ft
Felhalmozási bevételek: 361 096 056 Ft
Összesen: 710 103 001 Ft
A kiadási oldalon: Működési kiadások: 349 006 945 Ft
Felhalmozási kiadások: 361 096 056 Ft
Összesen: 710 103 001 Ft
Az önkormányzat 2022. évi költségvetése a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény alapján került összeállításra.
Bevételek:
2013-tól teljes mértékben megváltozott az önkormányzatok finanszírozási rendszere az ún. feladatfinanszírozásra történő áttéréssel. A költségvetési törvény 2. melléklete tartalmazza a támogatások jogcímeit, ezek alapján önkormányzatunk 265 526 760 Ft támogatásban részesül, az alábbi jogcímek szerint:
A Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
125 345 565 Ft,
tartalmazza többek között: a zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatását, közvilágítás fenntartásának támogatását, köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatását, közutak fenntartásának támogatását, illetve egyéb önkormányzati feladatok támogatását.
A Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
67 835 260 Ft
,
A Települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak
támogatása 53 562 700 Ft,
A Települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
13 882 118 Ft
,
A Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
2 943 290 Ft,
tartalmazza a könyvtári, közművelődési és múzeumi feladatok támogatását,
Működési célú költségvetési támogatások
1 957 827 Ft
, amely a polgármester illetménye és költségtérítése emelésének ellentételezése című támogatást tartalmazza.
Az működési bevételek között terveztük a következő bevételeket: térítési díjak, faluház bevétele, sírhely megváltás, bérleti díjak.
Az adóbevételeinket a várható befizetések alapján terveztük idén is.
2022-ben is részt veszünk a közmunkaprogramban, a költségvetés tartalmazza az előző évről áthúzódó program kiadásait-bevételeit, illetve a 2022.07.31.-ig történő 9 fő foglalkoztatásának kiadásait, támogatási bevételeit. A program utófinanszírozású, a hatósági szerződésnek megfelelően 80%-os a támogatás.
Kiadások:
Személyi jellegű kiadásokra 61 426 304 Ft-ot terveztünk, amely magában foglalja a polgármester, képviselő-testületi tagok, a közalkalmazott, a részmunkaidőben foglalkoztatottak személyi juttatásait. Ezekhez kapcsolódnak a munkaadót terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó, melyre 5 198 505 Ft-ot kalkuláltunk.
Dologi és egyéb folyó kiadásokra 36 077 875 Ft-ot terveztünk. Ide tartoznak a közüzemi, szolgáltatási, üzemeltetési kiadások, karbantartásra fordított összegek.
Az ellátottak pénzbeli juttatásai között 11 200 000 Ft előirányzat került tervezésre. Ez az összeg szolgál a lakosságnak juttatott, egyéb az önkormányzat rendeletében megállapított szociális juttatási kiadásokra.
Az áthúzódó pályázatok kiadásai:
2020.évi Önkormányzati járdaépítés/felújítás anyagtámogatása (MFPBJA/2020) elszámolására 2022-ben kerül sor, 4 999 965 Ft az ez évi kiadás (megbízási díj, felújítás),
benyújtásra került a Külterületi helyi közutak fejlesztése pályázat (Mise út), a várható önerő került betervezésre a felújítások között (3 174 704 Ft.),
MFPUHK/201 Önkormányzati tulajdonban lévő út, és hídépítés/felújítás 2022-re áhúzódó összege 39 812 550 Ft (megbízási díj, felújítás),
az Önkormányzati temetők infrastruktúrális fejlesztése (MFPÖTIF/2021) is 2022-ben kerül megvalósításra 4 995 406 Ft összegben (megbízási díj, beruházás),
a Kommunális eszköz beszerzése MFPKOEB/2021 pályázat is áthúzódott 2022-re, a gépbeszerzések a tavasz folyamán megvalósulnak.
A Kerékpárút és a Bölcsőde építés fennmaradó beruházási kiadásai is tervezésre kerültek ebben az évben.
Az egyéb működési célú támogatások tartalmazzák a közös fenntartású intézményeknek átadott hozzájárulások összegét:
Mesztegnyői Szociális és Gyermekjóléti Intézmény 30 844 933 Ft,
Mesztegnyői Óvoda – Konyha 90 100 114 Ft,
Marcali Kistérségi Többcélú Társulás 3 776 495 Ft,
Mecsek Dráva Önkormányzati Társulás 2 366 575 Ft,
Mesztegnyői Közös Önkormányzati Hivatal 96 897 963 Ft.
A költségvetés tervezésekor alapvető célkitűzések: az önkormányzat működőképességének fenntartása; likviditás megőrzése; költségvetési egyensúly fenntartása; pályázati lehetőségek kihasználása.
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit, Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:
- társadalmi hatása: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére.
- gazdasági, költségvetési hatása: a költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén. A költségvetési rendelet helyi gazdasági hatása nem releváns. A költségvetési rendeletnek költségvetési szempontból önmagát végrehajtó hatása van.
- környezeti, egészségi következménye: a rendeletnek környezeti, egészségi következménye nincs.
- adminisztratív terheket befolyásoló hatása: a rendelet az előző esztendőhöz viszonyítva többlet adminisztratív terhet nem eredményez.
- a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye: a költségvetési rendelet megalkotása kötelező az államháztartásól szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásai alapján:
24. § (2) A jegyző, főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelt-tervezet indokolásában ismertetni kell.
24. § (3) A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi elhívással élhet.
- a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz
Általános rendelkezéseket tartalmaznak.
A 3. §-hoz
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszegét tartalmazza, részletezve.
A 4–6. §-hoz
A költségvetési rendelet mellékleteire vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 7. §-hoz
Az előirányzat felhasználási ütemtervre vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 8–11. §-hoz
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 12. §-hoz és a 13. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.