Ságvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (II. 22.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről szóló 8/2020. (II. 25.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 02. 23
a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről szóló 8/2020. (II. 25.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A képviselő-testület 2020. február 24-i ülésén alkotta meg a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről szóló 8/2020. (II. 25.) önkormányzati rendeletét.
2021. július 1-jén lépett hatályba az útügyi igazgatásról szóló 26/2021. (VI. 28.) ITM rendelet (a továbbiakban: ITM rendelet), amelynek hatálya kiterjed az országos és helyi közutakra, a közforgalom elől el nem zárt magánutakra, továbbá ezek műtárgyaira és tartozékaira. Az ITM rendelet 3. alcíme szabályozza a közút területének igénybevételéhez szükséges közútkezelői hozzájárulás kiadásával kapcsolatos eljárási szabályokat, 4. alcíme pedig a közút nem közlekedési célú igénybevételéért fizetendő igénybevételi díjat.
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kktv.) 37. § (1) bekezdése értelmében a közút nem közlekedési célú igénybevételéért igénybevételi díjat kell fizetni, amely mellett óvadékfizetési kötelezettség írható elő.
Az ITM rendelet alapján az igénybevételi díj összegét helyi közút esetében a helyi önkormányzat rendeletében foglalt díjtételek alkalmazásával – melyek nem haladhatják meg az ITM rendelet 4. mellékletében foglalt értékeket – kell megállapítani.
Országos közutak nem közlekedési célú igénybevétele esetén fizetendő díjak
A. Területalapú díjtétel mértéke
Gyorsforgalmi út: 1 000 Ft/m2/nap

A

B

1.

Főút Ft/m2/nap

2.

Átlagos napi forgalom
(Egységjármű/nap)

kulturális rendezvény

vásár, egyéb

építési munkaterület

3.

0-4000

5

10

25

4.

4001-8000

10

20

50

5.

8001-12 000

15

25

75

6.

12 000 felett

20

30

100

7.

Mellékút Ft/m2/nap

8.

Átlagos napi forgalom
(Egységjármű/nap)

kulturális rendezvény

vásár, egyéb

építési munkaterület

9.

0-4000

2

5

10

10.

4001-8000

5

10

20

11.

8001-12 000

8

12

40

12.

12 000 felett

10

15

50

B. Sportrendezvény által érintett útszakasz hosszán alapuló díjtétel mértéke

-

gyorsforgalmi út:

100 000 Ft/km/nap

-

főút

5000 Ft/km/nap

-

mellékút

1000 Ft/km/nap

A KKtv. 48. § (3) bekezdés a) pontjának 49. alpontja szerint a Kormány kapott felhatalmazást a közút nem közlekedési célú igénybevétele esetén az igénybe vevő óvadékfizetési kötelezettségének részletes szabályainak megállapítására. Ezen korm.rendeletet még nem alkották meg.
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény végrehajtásáról szóló 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet (a továbbiakban: Kktv. vhr.) 27. § (3) bekezdés c) pontja alapján a közút nem közlekedési célú igénybevételének feltételeiről szóló hozzájárulásában - a közút állagának védelme, környezetének tisztasága, illetve a közúti közlekedés biztonsága érdekében - a közút kezelője előírhatja az igénybevevő óvadékfizetési kötelezettségét a közút területének és közvetlen környezetének takarításával kapcsolatos költségek arányos fedezetéül, ha a használat jellege és mértéke alapján ez indokolt.
A fentiek alapján felül kell vizsgálni a korábban megalkotott, a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételének eljárásrendjét és az igénybevételi díjakat szabályozó fenti önkormányzati rendeletet az ITM rendeletben foglalt eljárásának, valamint a maximális díjtételeknek való megfelelés érdekében.
A Kktv. vhr. 27. § (1) bekezdése értelmében a közút nem közlekedési célú igénybevételéhez a kezelői hozzájárulás eljárási szabályait a közlekedésért felelős miniszter állapítja meg. A fentiek alapján alkotta meg a miniszter az ITM rendeletet.
Az ITM rendelet 7. § (2) bekezdés b) pontja szerint az igénybevételi díj összegét helyi közút esetén a helyi önkormányzat rendeletében foglalt díjtételek alkalmazásával kell megállapítani.
A fentiek alapján az önkormányzatnak csak a díjtételek megállapítására van felhatalmazása az ITM rendelet 4. mellékletében maximalizált díjak figyelembe vételével.
A Kktv. 48. § (5b) bekezdése felhatalmazza helyi önkormányzat képviselő-testületét, hogy a közlekedésért felelős miniszter rendeletében előírt közutak kezelési feladataival kapcsolatban, valamint a közlekedésért felelős miniszter rendeletében előírt közutak építésével kapcsolatban előírt minőségi követelmények ellenőrzésének való megfelelés érdekében az általa kezelt közutak vonatkozásában a helyi sajátosságoknak megfelelő további szabályokat rendeletben állapíthasson meg.
Az Alaptörvény 32. cikkének (3) bekezdése kimondja, hogy az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 3. §-a rögzíti, hogy a szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű.
A fentiek alapján a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről szóló 8/2020. (II. 25.) önkormányzati rendeletet felülvizsgáltuk és az előterjesztés 1. mellékletében szereplő rendelet tervezet szerinti módosítását javasoljuk az alábbiak szerint:
Az önkormányzati rendelet bevezető részének módosítása, a Kktv. 48. § (5b) bekezdésére való hivatkozás kiegészítésével, amely felhatalmazást ad az önkormányzatnak a rendelet megalkotásra, illetve a feladatkör megjelölésnél az ITM rendelet vonatkozó pontjára való hivatkozás megjelölése szükséges.
Az ITM rendelet szerinti a közútkezelői hozzájárulással és a díjmegállapítással kapcsolatos eljárásrendnek való megfelelés érdekében az önkormányzati rendeletben törlésre kerültek a vonatkozó részek annak érdekében, hogy az ITM rendelettel ellentétes és párhuzamos szabályozások megszüntetésre kerüljenek.
Az önkormányzati rendelet azon részeinek hatályon kívül helyezése szükséges, amely részek szabályozása párhuzamos, vagy ellentétes a vonatkozó ágazati jogszabályokkal. (Kktv., KKtv. vhr., ITM rendelet). Így a Kktv. 48. § (5b) felhatalmazása alapján a vonatkozó ITM rendeletben előírtakkal kapcsolatban kerültek további szabályok megállapításra a helyi sajátosságoknak megfelelően.
Az 1. mellékletben szereplő díjtételek módosítása (csökkentése) az ITM rendelet 4. mellékletében maximalizált díjmértékeknek megfelelően.
A fenti rendelet megalkotása összhangban van a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény 147. §-ában foglaltakkal, mivel új díj bevezetése nem történik meg, illetve a már megállapított díjtételek helyett jelentősen alacsonyabb díjmértékek kerülnek megállapításra.
A rendelet új fizetési kötelezettséget nem állapít meg, a fizetésre kötelezettek körét nem bővíti, a fizetési kötelezettség terhét nem növeli, kedvezményt, mentességet nem szüntet meg, így nem kell rá alkalmazni a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában foglalt 30 napos hatálybalépési korlátozást.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (5b) bekezdése ad felhatalmazást a helyi önkormányzat képviselő testületének a rendelet megalkotására, valamint a díjak megállapítására az útügyi igazgatásról szóló 26/2021. ITM rendelet vonatkozó része, ezért a bevezető kiegészítése szükséges.
A 2. §-hoz
Pontosítás a helyi közút meghatározásával kapcsolatban a vonatkozó jogszabályok alapján.
A 3. §-hoz
A Kktv-ben és az ITM rendeletben került szabályozásra a közútkezelői hozzájárulás eljárásrendje. A párhuzamos és ellentétes szabályozás elkerülése érdekében a bekezdés pontosítása szükséges.
A hatáskör átruházás kiegészítése szükséges az óvadékfizetési kötelezettség megállapításával kapcsolatban.
A 4. §-hoz
A Kktv-ben és az ITM rendeletben került szabályozásra a közútkezelői hozzájárulás eljárásrendje. A párhuzamos és ellentétes szabályozás elkerülése érdekében a vonatkozó rész pontosítása szükséges.
Az 5. §-hoz
A hatályon kívül helyezett hivatkozás miatt, konkrét megjelölés szükséges.
A 6. §-hoz
A rendelkezés ellentétes a Kktv. 37. § (2) bekezdésével, így annak pontosítása szükséges.
A 7. §-hoz
A meghatározott díjtételek ellentétesek az ITM rendelet7. § (2) bekezdés b) pontjával, így annak módosítása szükséges.
A 8. §-hoz
A Kktv-ben és az ITM rendeletben került szabályozásra a közútkezelői hozzájárulás eljárásrendje. A párhuzamos és ellentétes szabályozás elkerülése érdekében a vonatkozó jogszabályrészek hatályon kívül helyezése szükséges.
A 9. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés. A rendelet új fizetési kötelezettséget nem állapít meg, a fizetésre kötelezettek körét nem bővíti, a fizetési kötelezettség terhét nem növeli, kedvezményt, mentességet nem szüntet meg, így nem kell rá alkalmazni a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában foglalt 30 napos hatálybalépési korlátozást.