Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (IV. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
az Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának zárszámadásáról
Hatályos: 2022. 04. 28
az Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásának zárszámadásáról
Szigetszentmárton Község Önkormányzat 2021. évi zárszámadási rendeletének indoklása
Összességében Önkormányzatunk és intézményei 2021. évi gazdálkodása a kiadások tekintetében elmarad az időarányosan elvárhatótól. Általánosságban elmondható, hogy a költségvetési gazdálkodás egyenletes és kiegyensúlyozott volt. Finanszírozási nehézséget okozó rendkívüli kiadás, költség nem keletkezett.
A rendelkezésre bocsátott állami támogatásokkal valamennyi feladatellátás tekintetében elszámoltunk, visszafizetési kötelezettségünk a közoktatási feladatellátásra és a szociális feladat ellátásra nyújtott állami támogatás elszámolása során keletkezett. Az Önkormányzat 2021. évi gazdálkodásáról az alábbiakat terjesztjük elő a MÁK felé benyújtott zárszámadási adatokkal egyezően.
Az Önkormányzati feladatellátás pénzügyi gazdálkodása az év végére 486.973 EFt bevételt és 343.338 EFt kiadást realizált, és ez 98, illetve 76 %-os teljesítést jelent a módosított előirányzathoz képest (494.705 EFt). Kiadási előirányzatainak teljesítése messze elmarad az időarányosan elvárhatótól, amelyről az alábbiakban adunk magyarázatot.
Bevételei között a legnagyobb arányt az állami és egyéb működési támogatások volumene képviseli az alábbi megoszlás szerint.
Megnevezés/rovat |
Eredeti eir. |
Módosított. eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
Települési Önkormányzatok működésének támogatása/B111 |
80103 |
80519 |
80519 |
100 |
Telep.köznevelési feladatok támogatása/B112 |
66708 |
68268 |
68268 |
100 |
Telep. Szoc. És gyerm.étk. támogatása/B113 |
14120 109 |
14120 81 |
14120 81 |
100 |
Telep. Kulturális feladat.támogatása/B114 |
5230 |
5317 |
5317 |
100 |
Működési célú kv-i támog. és kieg.támogatás/B115 |
0 |
12814 |
12814 |
100 |
Elszámolásból származó bevételek |
0 |
100 |
100 |
100 |
1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. működési célú állami támogatása |
166270 |
181219 |
181219 |
100 |
1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. fejezeti kezelésű műk.támogatás |
|
1487 |
1487 |
100 |
TB pügyi alapj. működ.c.támogatás/B16/4 |
8570 |
8454 |
8392 |
99 |
Elkül.állami pénzalap működési támogatás/B16/5 |
818 |
959 |
959 |
100 |
Helyi Önkormányzattól műk.célú támog./B16 |
8098 |
6586 |
0 |
0 |
Összes működési célú támogatás: |
183756 |
198705 |
192057 |
97 |
BM/Belterületi utak felújítása/B21 |
0 |
9864 |
9864 |
100 |
KEHOP-2.2.2 |
44386 |
44387 |
44387 |
100 |
Iskolai fitnesz park létrehozásának támogatása |
|
14335 |
14335 |
100 |
MFP/pályázatok B25 |
|
53306 |
53306 |
100 |
Összes felhalmozási célú támogatás: |
0 |
121892 |
121892 |
100 |
Az év során módosítás a B111, B112, B113, B114 rovatokon a májusi normatív felmérés eredményeképpen jelentkező többletigények pótlólagos támogatása, B115 rovaton a kieső iparűzési adóbevétel 50 %-os állami támogatása, míg a B116 rovaton a 2020. évi zárszámadás során megállapított alulfinanszírozás jelenik meg, módosítva az eredetileg tervezett előirányzatokat. A B16-os rovaton a szokásos előirányzatok mellett megjelent a felelős állattartás segítésére kiírt és megnyert pályázat működési támogatási összege. Nem teljesült a napközi konyha finanszírozása a Ráckevei Önkormányzat részéről, mert már nincs törvényes lehetőség az intézményfinanszírozással történő elszámolásnak.
A B25 rovat tartalmazza a KEHOP-2.2.2/ Dunavarsányi szennyvíztelep korszerűsítésének az időszak alatt elszámolt fejlesztési támogatását (44.487 EFt) és a múlt évben végrehajtott iskola fitnesz park létrehozásának utólagos finanszírozási összegét (14.335 EFt), valamint a Magyar Falu programok által megnyert és leutalt felhalmozási támogatások összegét.
A közhatalmi bevételek közül helyi adóbevételeink összességükben 120 %-ban teljesültek az eredeti előirányzathoz viszonyítva.
Adóügyi nyilvántartásunkban 2021.12.31-én bruttó 35.222 EFT adóhátralékot tartunk nyilván, amelynek értékvesztéssel csökkentett értéke jelenik meg mérlegünkben 10.020 EFT összegben.
Megnevezés/B34-36 |
Eredeti előirányzat |
Módosított előirányzat |
Teljesítés |
Telj %-a |
Építményadó |
27000 |
32039 |
32039 |
100 |
Magánszemélyek kommunális adója |
11000 |
10278 |
10233 |
100 |
Vagyoni típusú adók: |
38000 |
42317 |
42272 |
99 |
Helyi iparűzési adó |
31450 |
37633 |
37225 |
99 |
Gépjárműadó |
0 |
0 |
0 |
|
Tartózkodás utáni idegenforgalmi adó |
1000 |
1000 |
581 |
58 |
Egyéb közhatalmi bevételek |
200 |
4399 |
4399 |
100 |
Közhatalmi bevétel mind: |
70650 |
85349 |
84477 |
99 |
2020. évben a koronavírus elleni védekezés fedezetének biztosítása céljából elvonásra került az Önkormányzatok gépjárműadó megosztásából adódó 100 % adóbevétel. 2021. 01.01. napjától pedig a gépjárműadóbevételek behajtását, nyilvántartását a NAV vette át. Ennek érdekében az adós kolléganők feladata volt a szükséges nyilvántartások és adatok átadása. 2021. évtől nem számolhatunk gépjárműadóbevétellel, noha még rendszeresen érkeznek befizetések ezen az adónemen. A helyi adóbevételek előirányzatainak realizálódása bőven meghaladja az időarányosan elvárhatót (kivétel a tartózkodás utáni idegenforgalmi adó). Az egyéb közhatalmi bevételek közül a késedelmi pótlék, a bírság és a talajterhelési díj bevételek magas összegű realizálódása emelte meg az eredetileg tervezett előirányzatot.
Az adóügyi kolléganők folyamatosan dolgoznak az adóbevételek megfelelő mértékű behajtásán, illetve az adót nem fizető állampolgárok feltárásán.
Működési bevételek előirányzatának alakulása az alábbi.
Megnevezés/rovat |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
Szolgáltatási bevételek/B402 |
425 |
7932 |
7932 |
100 |
Közvetített szolg.bevétele/B403 |
83 |
83 |
66 |
80 |
Tulajdonosi bevételek/B404 |
11333 |
4564 |
2863 |
63 |
Áfa /B406/1 |
737 |
756 |
457 |
60 |
Kamatbevétel/B4082 |
|
|
|
|
Egyéb működési bevételek/B410/99 |
|
2421 |
2421 |
100 |
Működési bevételek |
12578 |
15756 |
13739 |
87 |
A működési bevételek alakulása összességében alacsonyabban alakult az időarányosan elvárhatónál. A DPMV ZRT által fizetendő víziközmű vagyonhasználati díj nem realizálódott teljes mértékben.
A nem lakóingatlanok bérbeadásának előirányzatai alul teljesültek, mert a DIGI TV bérleti szerződése még nem lépett életbe (700 EFT).
2021.12.31-én 2642 EFt összegű szolgáltatási díj hátralékot tartunk nyilván, amelynek értékvesztéssel csökkentett értéke 686 EFt jelenik meg mérlegünkben.
Működési hitelünket 2012.12.12-én konszolidálták, 2013. évtől működési hiányt és fedezetére hosszú távú működési hitelfelvételt tervezni nem lehet. Továbbra is lehetőség folyószámlahitel keret igénylése a bankszámlát vezető pénzintézetnél, amelyet egy éven belül rendezni kell, de jelenleg szükségtelen ilyen irányú kérelem indítása. Önkormányzatunk nem küzd forráshiánnyal 2013.01.01 óta. A szükséges, reális és racionális elképzelések, tervek, kiadások, költségek folyamatosan finanszírozhatóak voltak költségvetésünkben. Előre nem látható kiadásokra forrást a keletkező többletbevételek vagy az előirányzatok átcsoportosítása nyújtott.
Felhalmozási bevételünk a telekértékesítésből származó 11.579 EFT, illetve tárgyi eszköz értékesítés történt 18 EFt összegben.
Működési célú átvett pénzeszközök között könyveltünk 357 EFt összeggel visszafizetendő szociális támogatás törlesztést, a Nemzeti Művelődési Intézettől kapott és a községi rendezvények szervezésére felhasználható támogatást 898.500 Ft összegben, valamint Vellmar városának támogatását 188.941 FT összegben.
Előző évi költségvetési maradványunk 53,691 millió Ft volt, amely felhasználásra került az év során. Év végén érkezett bankszámlánkra a 2022. évi állami támogatás terhére megelőlegezés címén 6, 269 millió Ft, amely a január elején esedékes munkabérek fedezetét szolgálta.
Az Önkormányzat kiadásainak jelentős részét a személyi jellegű kifizetések és közterheik realizálták. Jelenleg ezen a kiemelt előirányzaton a közfoglalkoztatás (2 fő), könyvtáros (0,5 fő), a védőnői (1 fő) szolgálat, az önkormányzat feladatellátásába vont napközi gyermekétkeztetést bonyolító 2 fő konyhai kisegítő, 1 fő falugondnok és 3 fő községi karbantartó, valamint 1-1 fő művelődésszervező és takarítónő alkalmazottak bére, járuléka került tervezésre és elszámolásra.
A kiemelt előirányzatok alakulása az alábbi táblázat szerinti.
Megnevezés/rovat |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljes % |
Személyi juttatás/K1 |
46449 |
46499 |
42800 |
92 |
Munkaadói járulékok/K2 |
7592 |
7605 |
6488 |
85 |
Fenti adatok összességében elmaradnak az időarányosan elvárhatótól. Realizálódásukban jelentős szerepet játszott, hogy a közfoglalkoztatási álláshelyekre csak 2021.07.20-tól tudtunk alkalmazni egy főt, aki októbertől máshol létesített szerződéses munkaviszonyt, valamint a zöldterület karbantartás eredetileg tervezett 4 fő álláshelyéből kettőt csak május és június hóban sikerült betölteni, a kettő álláshely azóta is üres. Ezért a feladatellátáson jelentős bérmaradvány keletkezett, fel nem használt előirányzat mutatkozik.
Dologi kiadásaink tervezésekor legfőbb célunk volt a 2020. évi kiadási szint figyelembevétele, mellett a kiadások szükség szerinti szűkítése és lehetőség szerinti bővítése.
Megnevezés |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
Dologi/K3 mind: |
45712 |
68312 |
46502 |
68 |
Fentiek alapján összességében a realizálódás elmarad az időarányosan elvárhatónál. Nem realizálódott a HÉSZ felülvizsgálatra tervezett összeg (4,5 millió Ft), a vízkár elhárítási terv sem készült el (1 millió Ft), a szúnyoggyérítés tényleges kiadása jóval kevesebb (216 EFt) lett a tervezettnél (1,6 millió Ft), a művelődési házban megrendelt színházi függöny felújítás egy része (495 EFt) áthúzódott a 2022. év elejére. Közben a kiemelt előirányzaton jelentős előirányzatnövekedés történt az év folyamán a következők miatt. A K32 rovaton előirányzatnövekedés a UPC bérleti szerződés alapján rendezett 2020. évi helyiségbérleti díjának realizálódása (668 EFt), a K331 rovaton az elszámolás során visszautalt alulfogyasztások (361 EFt), a K332 rovaton a 2020.évi zárszámadáskor kimutatott szünidei étkeztetés alulfinanszírozása (100 EFt) miatt történt. Az adóbevételi többletek (13,827 millió Ft), az esküvőszolgáltatási díjak (249 EFt) bevételi előirányzataival szemben itt kerültek nyilvántartásba a kiadási előirányzatok, a K312 és K351 rovatokon a 2021. évi szociális tüzelő vásárlás (3,366 millió Ft), illetve a K332 rovaton a karácsonyi csomagok vásárlásával kapcsolatos kiadások is.
Működési célra átadott pénzeszközök felhasználása 96 %-ban realizálódott a következőképpen.
1. 1. 1. 1. 1. K5 rovat |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
|
|
|
|
Szigetszentmártoni Polgárőr Egyesület |
0 |
0 |
0 |
Szigetszentmártoni Sportegyesület |
550 |
550 |
550 |
Szigetszentmártoni Önkéntes Tűzoltó Egyesület |
350 |
350 |
350 |
Iskola egészségügy |
158 |
158 |
151 |
Házi orvosi ügyelet |
566 |
566 |
567 |
BURSA Ösztöndíj támogatás/A,B |
230 |
230 |
180 |
Házi orvosi szolgálat |
600 |
577 |
555 |
Ráckevei Szakorvosi Rendelő |
133 |
258 |
258 |
Dunavars.Szennyvízcsat.Társulás |
5408 |
5408 |
5408 |
Ráckeve Családsegítő Társulás |
6000 |
2781 |
2781 |
Ráckeve Bölcsőde feladatellátás |
1000 |
110 |
0 |
Ráckevei Önkormányzati Tűzoltóság |
300 |
300 |
300 |
Szigetszentmártoni Vízi Sportegyesület |
100 |
100 |
100 |
Református Egyház Hospis Háza |
100 |
100 |
100 |
Alapítványok támogatási kerete |
200 |
110 |
110 |
Monarchia Zenei Egyesület |
250 |
250 |
250 |
Német Nemzetiségi Önkormányzat |
300 |
300 |
0 |
Országos Német Nemzetiségi Önk. |
|
200 |
200 |
Kinizsi SE |
50 |
50 |
50 |
Futónap támogatása |
150 |
150 |
150 |
RSD Társulás működ.finansz |
|
153 |
153 |
DPMV Lak.csat.szolg.támog. |
|
325 |
325 |
Épülethat. garancia visszautalása |
|
890 |
890 |
Műk.célra átadott pénzeszköz: |
16444 |
13916 |
13428 |
2020.évi elszámolás befizetése |
|
4575 |
4551 |
Tartalék előirányzat |
28628 |
106953 |
0 |
Mindösszesen |
45072 |
125444 |
17979 |
Fentiek alapján a kiemelt előirányzat alakulása megfelel az időarányosan elvárhatónak. A táblázatból kitűnik mely kötelezettségek maradtak el 2021. évben, illetve hol került sor előirányzat emelésére, csökkentésére.
A civil szervezetek közül a Szigetszentmártoni Polgárőrségnek még mindig nem tudtuk kifizetni a jóváhagyott támogatást.
A tartalék előirányzatban az Európa köz 3. szám alatti bérlakások bevételeiből képzett felújítási-működtetési alap (28,628 millió Ft), az ingatlanértékesítések összege (11,579 millió Ft), az áthúzódó pályázatos beruházások összegei (50,584 millió Ft), valamint az iparűzési adóbevétel kiesése miatt kapott állami támogatás összege (10,322 millió Ft), valamint a 2020. évi költségvetési maradvány pótlólagos összege (5,54 millió Ft) került rögzítésre.
Önkormányzatunk különböző szociális ellátásokat és támogatásokat folyósított arra rászorulóknak az alábbi táblázat szerint
Megnevezés/K48 |
Eredeti eir. |
Módosított eir |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
|
|
|
|
|
Települési támogatás: |
6890 |
7150 |
6778 |
95 |
köztemetés és temetési segélyek |
200 |
643 |
643 |
|
lakhatási támogatás |
935 |
514 |
514 |
|
átmeneti segély |
1000 |
1891 |
1891 |
|
ápolás díj és gyógyszertámogatás |
0 |
0 |
0 |
|
RGYVsek rendkívüli támogatása |
900 |
426 |
426 |
|
karácsonyi támogatás |
3855 |
3676 |
3304 |
|
A táblázatból kitűnik, hogy a kifizetett támogatások felhasználása összességében megfelel az időarányosan elvárhatónak. 2021.évben 14.120 EFt összegű állami támogatás nyújtott fedezetet szociális jellegű kifizetésekre. Azonban ebből más kötelezettségeket is finanszíroznunk kellett, mint a Bursa Ösztöndíj támogatást (180 EFT), Családsegítő Társulás finanszírozását (2781 EFt) EFT), valamint azokat a kiadásokat, amelyek nem a K48-as rovaton jelentkeznek (szociális tüzelő vásárlása és annak szállítási kiadása, a karácsonyi csomagok vásárlása (6042 EFt), a Május 1.utca 11/A szociális bérlakás kifestése (400 EFt). A zárszámadás során a normatíva elszámolás 310.707 Ft visszafizetendő támogatást mutatott ki, amelynek visszautalása határidőre megtörtént.
A felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatainak alakulását az alábbi táblázat mutatja be.
Megnevezés |
Eredeti eir. |
Módosított eir |
12.31-i teljesítés |
Felhalmozási Bevételek: |
75633 |
150401 |
150400 |
KEHOP2.2.2 pályázati támogatás |
44386 |
44387 |
44387 |
iskola fitnesz park támogatásudvar felújítása |
14335 |
14335 |
14334 |
ingatlan értékesítés |
0 |
11579 |
11579 |
tárgyi eszköz értékesítés |
|
18 |
18 |
BM/útfelújítás pályázat |
|
9864 |
9864 |
MFP/felhalmozási pályázatok |
|
53306 |
53306 |
2020.12.31i maradvány felhalmozási része |
16912 |
16912 |
16912 |
Felhalmozási Kiadások: |
60409 |
135513 |
68252 |
ebből: Beruházás/K62,63,64,67 |
11973 |
15292 |
9430 |
informatikai fejlesztés |
1905 |
199 |
190 |
Úttervek pályázathoz |
|
1300 |
1300 |
PMH garázs alapja |
|
1240 |
1240 |
MFP/Kegyeleti hűtő beszerzése |
1537 |
1537 |
1537 |
MFP/Kommunális eszközök |
|
1315 |
1315 |
egyéb tárgyi eszközök beszerzése |
3341 |
9701 |
3848 |
Ingatlanok felújítás/K71,74 |
44386 |
55658 |
55658 |
Dunavarsányi szennyvíztelep felújítása |
44386 |
44387 |
44387 |
BM/Útpályázat |
|
11271 |
11271 |
Egyéb felhalmozási kiadás/pályázati támogatás visszafizetése |
4050 |
3164 |
3164 |
Tartalékban/K513 |
|
61400 |
|
Fenti kimutatás szerint felhalmozási kiadásainkat a felhalmozási bevételek fedezetével valósítottuk meg. A 2022. évre áthúzódó, tartalékban kimutatott beruházásokra a 2021.12.31-én képzett és tervezett költségvetési maradvány ad fedezetet.
Az Önkormányzati feladatellátás összetettsége miatt nehezen kiszámítható és tervezhető, de az előirányzatok felhasználása egyenletes, figyelemmel kísérhető volt és az előirányzatokat minden hónapban szükség szerint átcsoportosítottuk a realizálódó kötelezettségvállalások függvényében.
Az Önkormányzati feladatellátás 2021.évi gazdálkodásának összesített adatai
Ezer Ft
Megnevezés/rovat |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
Bevételek |
370620 |
494705 |
485168 |
98 |
Működési célú támogatások ÁHT-én belülről/B1 |
183756 |
198705 |
192057 |
97 |
Felhalmozási célú támogatások ÁHT-én belülről/B2 |
|
121892 |
121892 |
100 |
Közhatalmi bevételek/B3 |
70650 |
85349 |
84477 |
99 |
Működési bevételek/B4 |
12578 |
15756 |
13739 |
87 |
Felhalmozási bevétel/B52 |
|
11597 |
11597 |
100 |
Háztartásoktól működési támogatás visszatérülése/B64 |
|
357 |
357 |
100 |
Egyéb átvett pénzeszköz/B65 |
|
1088 |
1088 |
100 |
Egyéb felhalm.c.átvett peszköz/B75 |
58721 |
0 |
0 |
|
Finanszírozási bevétele/B8 |
44915 |
59961 |
59961 |
100 |
Kiadások |
370620 |
494705 |
343550 |
69 |
Személyi juttatások/K1 |
46449 |
46499 |
42801 |
92 |
Munkaadót terhelő járulékok/K2 |
7592 |
7605 |
6488 |
85 |
Dologi/K3 |
45712 |
68312 |
46501 |
68 |
Ellátottak pénzbeli juttatásai/K48 |
6890 |
7150 |
6778 |
95 |
Egyéb műk.célú támogatások/K5 |
45072 |
125444 |
17979 |
14 |
ebből: Tartalékok/K513 |
28628 |
106953 |
0 |
|
Beruházások/K6 |
11973 |
15292 |
9430 |
62 |
Felújítások/K7 |
44386 |
55658 |
55658 |
100 |
Egyéb felhalmozási kiadások/K8 |
4050 |
3164 |
3164 |
100 |
Finanszírozási kiadások/K9 |
158496 |
165582 |
154751 |
93 |
ebből: intézményfinanszírozás |
151845 |
152661 |
148100 |
97 |
II. Polgármesteri Hivatal 2021. évi gazdálkodásának összesített adatai
Megnevezés/rovat |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
Bevételek |
84832 |
85765 |
83690 |
98 |
Intézményfinanszírozás/B816 |
84832 |
84832 |
82757 |
97 |
Bírság bevétel/B36 |
|
20 |
20 |
100 |
Működési bevétel/B4 |
|
42 |
42 |
100 |
Áfa visszatérítés/B407 |
|
74 |
74 |
100 |
Tárgyi eszköz értékesítés/B53 |
|
6 |
6 |
100 |
2020. évi ktgv-si maradvány/B813 |
|
791 |
791 |
100 |
Kiadások |
84832 |
85765 |
82960 |
97 |
Személyi juttatások/K1 |
62084 |
62042 |
61047 |
98 |
Munkaadót terhelő járulékok/K2 |
9784 |
9826 |
9827 |
100 |
Dologi/K3 |
12964 |
12067 |
10585 |
88 |
Felhalmozási kiadások/K64,67 |
|
1830 |
1501 |
82 |
Fentiekből kitűnik, hogy bevételi és kiadási előirányzatainak alakulása összességében megfelel az időarányosan elvárhatónak. Előirányzati változást a Covid járvány megfékezése miatti előirányzat átcsoportosítás érdekében elvont előirányzat okozott.
Beruházási kiadásai között 3 db laptop, 2 db monitor, 2 darab forgószék, 2 db mobiltelefon, 1 db Philips kávéfőző vásárlása szerepel, amelyre fedezetet a dologi kiadások átcsoportosításával biztosítottunk.
Gazdálkodása kiegyensúlyozott, egyenletes, az időszak alatt rendkívüli, nem finanszírozható kiadása nem keletkezett.
III. Gesztenyés Óvoda 2021. évi gazdálkodásának adatai
Megnevezés |
Eredeti eir. |
Módosított eir. |
12.31-i teljesítés |
Teljesítés % |
|
|
|
|
|
Bevételek |
67013 |
68701 |
66215 |
96 |
Intézményfinanszírozás/B816 |
67013 |
67829 |
65343 |
96 |
2020. ktgv-si maradvány/B813 |
|
872 |
872 |
100 |
Kiadások |
67013 |
68701 |
64928 |
95 |
Személyi juttatások/K1 |
53067 |
51728 |
51462 |
99 |
Munkaadókat terhelő járulékok/K2 |
8160 |
8002 |
7631 |
95 |
Dologi/K3 |
4897 |
7804 |
5281 |
68 |
Beruházás/K6 |
889 |
1167 |
554 |
47 |
|
|
|
|
|
Fentiekből kitűnik, hogy előirányzatainak alakulása összességében megfelel az időarányosan elvárhatónak. Év közben a bérmaradvány felhasználásra került túlmunka és helyettesítés ellentételezéseként jutalomként kifizetve. Beruházási kiadásai között egy kültéri ivókút kivitelezése, illetve légkondícionáló berendezés elhelyezése szerepel.
A betöltetlen álláshelyeken ki nem fizetett bérek visszafizetési kötelezettséget eredményeztek a zárszámadás során. A köznevelési feladatok ellátására kapott állami támogatásból 3.851.605 FT összegű támogatást kellett visszafizetnünk.
Gazdálkodása kiegyensúlyozott, egyenletes volt, az időszak alatt rendkívüli, nem finanszírozható kiadása nem keletkezett.
Összegezve:
A 2021. évi tájékoztatónk adatai alapján az Önkormányzat és intézményei gazdálkodása összességében megfelel az időarányosan elvárhatónak a jelzettek alapján.
Az év során megnyert pályázati támogatások a temető fejlesztéssel kapcsolatos beszerzés, a Vasút utca járda felújítása, a kommunális eszközök beszerzése, valamint a felelős állattartás támogatása címen nyert pályázat is megvalósult. 2022. évre további közel 52 millió Ft összegű beruházás megvalósítása vár ránk (Óvodai játszótérfejlesztés (4.885 EFt), a művelődési ház fejlesztése (15.900 EFt), útfelújítás (31.206 EFt).
Miután tervszerűen haladt a Dunavarsányi Szennyvíztelep korszerűsítése, a vele kapcsolatos végelszámolást várjuk.
A közfoglalkoztatási támogatást nagyon csekély mértékben tudtuk lehívni, tekintve, hogy az alkalmazott egy fő hat órában foglalkoztatható munkavállaló összesen négy hónapot dolgozott önkormányzatunknál.
Továbbra is szoros együttműködés jellemzi kapcsolatunkat a Német Nemzetiségi Önkormányzattal. Különösen a nemzetiségi kulturális feladatok, rendezvények, valamint a testvérvárosi kapcsolatok szervezésében és lebonyolításában vállalnak jelentős szervezési és anyagi szerepet.
A 2021.évben felülvizsgált együttműködési megállapodás alapján minden tárgyi, személyi, dologi és pénzügyi támogatást biztosítunk számukra, amely működtetésük során felmerül. Ez törvényben előírt kötelezettsége is a helyi önkormányzatnak, de a személyes és együttműködő kapcsolatoknak köszönhetően a két önkormányzat viszonya minden kényszertől mentesen sikeres és eredményes volt eddig.
A zárszámadás során a köznevelési (3851 EFt) és szociális normatíva (310 EFt) fel nem használt részének visszautalása mellett, további 86 EFt összegű ügyleti kamat kifizetése is terheli Önkormányzatunkat. Mindezek kimutatása a zárszámadási rendelet mellékleteiben megtalálható.
Működtettük az intézményeket, fejlesztésre és beruházásra tudtunk forrást biztosítani, a megnyert pályázati támogatásokkal további beruházásokat és fejlesztéseket valósíthatunk meg, valamint jelentős összegű költségvetési maradvánnyal zártuk a 2021. évet.
Úgy gondoljuk, hogy az Önkormányzat és intézményei 2021. évi költségvetési gazdálkodása eredményes és tartalmas volt.