Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (III. 25.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni települési támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokról

Hatályos: 2024. 04. 20

Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (III. 25.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni települési támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokról

2024.04.20.

Isaszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete A Magyarországi helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján a települési támogatások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól, valamint a szociális alapszolgáltatásokról az alábbi rendeletet alkotja.

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy Isaszeg Város közigazgatási területén belül élő egyének és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait, valamint meghatározza a szociális alapszolgáltatások körét, az igénybevétel feltételeit.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) Ezen rendelet személyi hatálya azonos a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.), által szabályozott személyi hatállyal.

(2) A törvényi rendelkezéseknek megfelelően:

a) Isaszeg városban élő, állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárságú,

b) állandó tartózkodásra jogosító személyi igazoló lappal rendelkező bevándorolt,

c) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre,

d) a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,

e) hontalan személyekre.

(3) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely, vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.

(4) A hajléktalan személyek ügyében szociális igazgatási eljárásra az a szociális hatáskört gyakorló szerv illetékes, amelynek illetékességi területét a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában tartózkodási helyeként megjelölte.

(5) Az e rendeletben foglaltakat kell hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül alkalmazni és az arra rászorulónak ideiglenes intézkedésként rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászoruló életét, testi épségét veszélyezteti.

(6) Az önkormányzat az ideiglenes intézkedéséről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, egyidejűleg visszaköveteli az ellátások értékét.

3. Ellátások formái

3. § (1) A rendeletben szabályozott ellátási formák:

a) pénzbeli ellátások

b) természetben nyújtott szociális ellátások

c) szociális alapszolgáltatások

(2) A pénzbeli rendkívüli települési támogatás formái:

a) átmeneti segély

b) 90 éven felüliek támogatása

c) fogyatékkal élők karácsonyi támogatása

d) temetési segély

e) rendkívüli élethelyzetben nyújtott támogatás

(3) Természetben nyújtott települési támogatások formái:

a) rendszeres települési támogatás:

aa) lakhatási támogatás

ab) gyógyszertámogatás

b) rendkívüli települési támogatás:

ba) átmeneti segély

bb) tüzelősegély

bc) rendkívüli élethelyzetben nyújtott támogatás

bd) karácsonyi élelmiszercsomag támogatás

be) Az Isaszegi Humánszolgáltató Központnál nyilvántartásban lévő ingóság rövid időtartamra történő haszonbérbeadása.

(4) Természetben nyújtott szociális ellátás: köztemetés

(5) Közfoglalkoztatás

(6) Szociális alapellátások formái:

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés

d) nappali ellátást nyújtó intézmény

e) tanyagondnoki szolgáltatás

(7) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a tanyagondnoki szolgáltatást külön önkormányzati rendeletben szabályozza.

(8) A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat, amennyiben azt az önkormányzat költségvetési kerete lehetővé teszi.

4. A szociális igazgatás szervei

4. § A Szt. szerint meghatározott szociális feladat- és hatásköröket Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, Isaszeg Város Jegyzője, a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala (a továbbiakban: járási hivatal), a szociális hatóság vagy a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter gyakorolja.

5. Értelmező rendelkezések

5. § (1) Az értelmező rendelkezések tekintetében az Szt. 4. §-ban foglaltakat kell figyelembe venni.

(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott meghatározások

a) környezettanulmány: (szemle) az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényben (továbbiakban Ákr.) meghatározott szemle fogalma

b)1 krízis helyzet, rendkívüli élethelyzet: olyan körülmény, élethelyzet, amelyben az egyén, vagy a család alapvető szükségleteinek kielégítése átmenetileg, vagy tartósan veszélybe kerül. Olyan válság, fordulat, ami általában kívülről érkező fenyegető körülmény bekövetkezését követően az egyén, család önerőből megoldani nem képes. Ilyen váratlan esemény lehet: ba) az egyéni katasztrófahelyzet (család lakcímén keletkezett tűzkár, vízkár, természeti kár, gázrobbanás), vagy bb) családi vészhelyzet (váratlan, legalább 50% arányú jövedelemcsökkenés akut betegség, vagy haláleset miatt, lakóingatlan elvesztése, vagy annak veszélye végrehajtás következtében, gyermekek hatóság általi családba helyezése).

c)2 szociális vetítési alap: a szociális ellátások és támogatások összegének megállapításánál használt viszonyítási alap összege,

d) önkormányzat által szervezett foglalkoztatás: a települést érintő közfeladat elvégzése céljából szervezett közfoglalkoztatás.

e) tartásra köteles és képes személy: az a közeli hozzátartozó, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét, továbbá a tartást szerződésben vállaló, illetve az a személy is, akit a bíróság tartásra kötelezett,

f) betegség: olyan állapot, amelyben az életfolyamatok a normálistól jelentősen és tartósan eltérnek.

g) súlyos betegség: jelen rendelet értelmezésében olyan betegség, amelynek kezelése azonnali kórházi, sürgősségi ellátást igényel.

h) lakás: olyan összefüggő helyiségcsoport, amely a helyiségei közművesítettsége, meleg víz ellátása és fűtési módja szerint összkomfortos, komfortos, félkomfortos, komfort nélküli csoportba sorolható.

i) szükséglakás: olyan helyiség, helyiségcsoport, amelyben legalább egy helyiségnek alapterülete a 6 m2-t meghaladja, külső határoló fala legalább 12 cm vastag téglafal, vagy ezzel egyenértékű fal, ablaka, vagy üvegezett ajtaja van, fűthető és WC használata, valamint vízvételi lehetősége biztosított.

j)3

k)4 nagycsaládos: a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szerinti legalább három gyermek után, illetve figyelembevételével részesül családi pótlékban, vagy az e szerint családi pótlékban részesülő személlyel egy háztartásban él.

6. Eljárási rendelkezések

6. § (1) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapításakor a családban életvitelszerűen együtt lakó személyek szociális és anyagi helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék az egyén, a család létfenntartási, lakhatási lehetőségeit, a veszélyeztetettség megelőzését, vagy megszüntetését.

(2) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény vonatkozó rendelkezésében biztosított jogkörénél fogva az e rendeletben szabályozott ellátásokkal kapcsolatos hatásköröket – a temetési segély, a köztemetés, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével – Isaszeg Város Jegyzőjére és Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottságára (továbbiakban Szociális Bizottság) ruházza át.

(3) A Képviselő-testület a köztemetéssel, a temetési segéllyel és a személyes gondoskodást nyújtó szakosított szociális intézményi jogviszonnyal kapcsolatos jogosultságokat a polgármesterre ruházza át.

(4) A Képviselő-testület a rendszeres települési támogatás keretében adható gyógyszer- és lakhatási támogatás megállapításával kapcsolatos jogosultságokat a jegyzőre ruházza át.

(5) A Képviselő-testület a szociális alapellátásokról az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján gondoskodik.

(6) A támogatásra irányuló kérelmeket – ha e rendelet másként nem rendelkezik – időbeli korlát nélkül az Isaszegi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban Polgármesteri Hivatal) ügyfélszolgálatánál kell benyújtani személyesen, vagy a Polgármesteri Hivatal általános ügyfélfogadási idejében, posta útján, elektronikusan a hivatali kapun, a különböző támogatásokhoz rendszeresített formanyomtatványon, vagy írásbeli kérelem esetén az ügyfél által írt, és saját kezűleg aláírt kérelemben, az alábbiak szerint:

a) fel kell tüntetni az igénylő nevét, személyi adatait, lakcímét, e lakcímen tartózkodás jogcímét, családtagjainak nevét, személyi adatait, és a rokonsági fokot, valamint a támogatás igénylésének indokolását;

b) igénylőnek írásban kell nyilatkoznia saját és vele egy háztartásban élő közeli hozzátartozóinak rendszeres jövedelméről, mellékelve a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről szóló jövedelemigazolást;

c) rendszeres jövedelem hiányában az igénylőnek írásban kell nyilatkoznia -saját és vele egy háztartásban élő közeli hozzátartozóinak- a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónapban végzett, alkalmi munkavégzéséből származó jövedelem egyhavi átlagáról;

d) valamennyi jövedelem kiegészítő ellátás iránti kérelemhez csatolni kell a vagyonnyilatkozatot, mivel a vagyon, a települési támogatások megállapításánál kizáró tényező, ezért annak, aki vagyonnal rendelkezik, települési támogatást megállapítani nem lehetséges, kivéve azokban az esetekben, ahol jövedelem és vagyonvizsgálat nem szükséges;

e) az egy főre jutó jövedelem kiszámításánál jövedelemként kell figyelembe venni a rendszeres pénzellátásokat.

(7) A támogatásra irányuló kérelmek esetén kötelezően csatolandóak a kérelmező, illetve közeli hozzátartozói:

a) jövedelemére,

b) munkaviszonyára,

c) vagyoni helyzetére,

d) tanulói jogviszonyra,

e) egészségi állapotra, munkaképesség megváltozására,

f) közmű kiadásokra, valamint

g) az elbírálásához szükséges egyéb adatokra vonatkozó igazolások, azzal, hogy a benyújtott jövedelemnyilatkozatban, és igazolásban szereplő adatok valódisága az eljárások során környezettanulmány készítésével ellenőrizhető.

h) A megállapított gyermektartásdíjat folyószámla kivonattal, átvételi elismervénnyel, postai nyugtával, vagy az aktuális kérelemhez tartozó nyilatkozattal kell igazolni.

i) Ingatlan bérbeadásából származó jövedelmet bérleti szerződéssel kell igazolni.

j) Egyéb jövedelmet (ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetés), a kifizetőtől nyert igazolással kell igazolni.

k) Megbízási, vagy egyéb jogügyletből származó jövedelmet a megállapodással kell igazolni.

(8) A Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája a beérkezett kérelmek vizsgálatát követően döntésre előkészíti, a döntésre jogosult szerv - polgármester, jegyző, Szociális Bizottság – részére. A támogatásra való jogosultság fennállását folyamatosan figyelemmel kíséri, és szükség esetén javaslatot tesz a támogatás megszüntetésére.

(9) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmek benyújtását követően a Szociális Bizottság döntése szerint kell környezettanulmányt készíteni, melynek elkészítéséről a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája, valamint a Szociális Bizottság egyedi döntése alapján az Isaszegi Humánszolgáltató Központ családsegítő munkatársa gondoskodik. A környezettanulmánynak tartalmaznia kell a szociális ellátás igénybevétele esetén a veszélyeztetettségi körülmények általános leírásán túl a kérelem indokát, valamint azt, hogy az igénylő, az általa lakott lakásban milyen jogcímen lakik, ki a lakás tulajdonosa, illetve ki a haszonélvezője. A környezettanulmány készítésekor ki kell térni a lakóhely komfortfokozatára, lakás, szükséglakás minősítésének megállapítására. A minősítés alapját a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló törvényben rögzített meghatározások jelentik.

(10) A Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája a rendszeres települési támogatások keretében megállapított ellátások folyósításáról a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatások folyósításáról a kérelmet tárgyaló Szociális Bizottság ülését követő nyolc munkanapon belül, illetve a kiegészítő lakhatási tüzelőtámogatás esetében az október 15-ét követő felülvizsgálat lezárulta után, november 15-ig gondoskodik.

(11) A természetben megállapított ellátások elszámolása a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodájával történik.

(12) A pénzbeli vagy természetbeni ellátás jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevő esetén az ellátás visszatérítése iránt az Szt. vonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.

(13) Az e rendeletben szabályozott bármely rendszeres vagy rendkívüli szociális ellátás tekintetében hozott döntés ellen Isaszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez lehet fellebbezni. Az illetékmentes fellebbezéseket a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodájához kell benyújtani, de azt Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez kell címezni.

(14) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete által másodfokon hozott határozat felülvizsgálatát – jogszabálysértésre való hivatkozással – a Bíróságtól lehet kérni.

(15) A rendszeres, valamint a több hónapra megállapított rendkívüli települési támogatások folyósítása megszűnik, amennyiben:

a) a kérelmező a kérelmét visszavonja;

b) a kérelmező meghal;

c) a kérelmező más településre költözik;

d) a kérelmező jogosultságának feltételei nem állnak fenn.

(16) A szociális alapszolgáltatás igénybevételre irányuló kérelmek, megállapodások, azok megszűnésére, illetve megszüntetésére, a térítési díj mértékére –a jelen rendeletben nem szabályozott esetekben- a szociális törvény erre vonatkozó rendelkezései az irányadók.

7. Egyéb eljárási rendelkezések

7. § (1) Egyéb eljárási rendelkezések tekintetében a Szt. eljárási rendelkezései az irányadók.

(2) A szociális igazgatási eljárások költség és illetékmentesek.

(3) Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet, erre őt a megállapító határozatban figyelmeztetni kell.

(4) Isaszeg Város Jegyzője a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából nyilvántartást vezet a Szt.-ben előírt tartalommal. Az, akiről a nyilvántartás adatot tartalmaz a személyére vonatkozó adatok tekintetében a betekintési, a helyesbítési vagy törlési jogának érvényesítése mellett kérheti jogai gyakorlásához szükséges adatainak közlését a nyilvántartást kezelő szervtől, vagy a szociális intézmény vezetőjétől.

(5) Az e rendeletben nem szabályozott eljárási cselekményekre az Ákr. rendelkezései az irányadók.

8. Települési támogatások

8. § (1) Települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik

a) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy

b) alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen

ba) betegség,

bb) haláleset,

bc) elemi kár elhárítása,

bd) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása

miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A Szt. 45. § rendelkezései alapján

a) A képviselő-testület a jegyző útján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, jelen rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – rendszeres települési támogatást nyújt. Rendszeres települési támogatás keretében nyújtott támogatás:

aa) a lakhatási támogatás,

ab) a gyógyszertámogatás,

b) Szociális Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt.

(3) A rendkívüli települési támogatás pénzbeli és természetbeni formában is nyújtható.

(4)5 A jövedelemhatárok jelen jogszabályban szabályozott ellátások esetében, a családban egy hónapban, egy főre számítva:

a) rendszeres települési támogatásnál

aa) aktív korúak esetében 100.000 Ft/hó/fő;

ab) nyugdíjban és nyugdíjszerű ellátásban részesülő/k, valamint gyermekét / gyermekeit / gyámoltjait egyedül nevelő személy esetében 155.000 Ft/hó/fő;

b) a rendkívüli települési támogatások esetében

ba) aktív korúak esetében 100.000 Ft/hó/fő;

bb) nyugdíjban és nyugdíjszerű ellátásban részesülő/k esetében 155.000 Ft/hó/fő; bc) gyermekét / gyermekeit / gyámoltját / gyámoltjait egyedül nevelő esetében 155.000 Ft/hó/fő.

c) A személy, illetve család, különös méltányosságból a Szociális Bizottság által, egyedi elbírálás alapján részesülhet rendkívüli települési támogatásban, ha jövedelme meghaladja a b) pontban szabályozott mértéket és rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény lehetetleníti el átmenetileg a létfenntartását. Ilyen körülmény lehet: veszélyeztetett várandós állapot, súlyos betegség, haláleset, lakóingatlan elvesztése a kérelem benyújtását megelőző 60 napon belül, gyermek tartásának veszélyeztetése váratlan családba helyezés miatt.

(5) Támogatásban az a személy, család részesülhet, akinek jövedelme a (4) bekezdésben foglalt jövedelemhatárt nem haladja meg, és vagyona nincs. Kivételt képeznek ez alól a (4) bekezdés c) pontjában felsorolt esetek.

(6) A rendszeres és rendkívüli települési támogatás - támogatási alkalmanként adható - eseti összegét a Szociális Bizottság az önkormányzati költségvetés elfogadását követően szükség szerint felülvizsgálja.

9. Lakhatási támogatás

9. § (1) A lakhatási támogatás a lakhatási költségek viseléséhez kapcsolódó, 1 éves időtartamra - a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától, 12 hónapra - megállapítható, természetbeni formában nyújtandó rendszeres települési támogatást az isaszegi állandó vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek igényelhetik a polgármesteri hivatalban az erre rendszeresített kérelem nyomtatvány kitöltésével.

(2) A lakhatási támogatás az egy éven át havonta folyósított, közüzemi szolgáltatóhoz utalt havi támogatás, valamint az október 15-én érvényes rendszeres települési támogatással rendelkezők esetében egyszeri és egyösszegű kiegészítő lakhatási tüzelőtámogatás. A kiegészítő támogatás összegének – villany- illetve gázfűtés esetén - az egyetemes közszolgáltatóhoz történő átutalásáról, valamint vegyes tüzelés esetén a tűzifa kiszállításáról a Szociális Iroda a jogosultság felülvizsgálatát követően legkésőbb november 15-ig intézkedik.

(3)6 Az egy éves időtartamra megállapított, közüzemi szolgáltatóhoz utalt összeg 6.000 Ft/hó.

(4)7 A kérelmező a kérelmen jelöli meg azt az egyetemes szolgáltatót (áram, gáz, víz), ahová jogosultság esetén kéri a havi rendszeres utalást, továbbá a kiegészítő lakhatási tüzelőtámogatáshoz megjelöli azt a fűtési módot (fa, villany, gáz), amilyen formában a kiegészítő támogatást kéri. Az ügyfélnek a közüzemi szolgáltatónál történő azonosításra alkalmas kódokat csatolnia szükséges.

(5) A lakhatási támogatás elbírálásánál a jegyző e rendelet 6. §-ában az eljárási rendelkezésekre vonatkozó (8) bekezdés, a 7. §, és a 8. § (4) bekezdés a) pontjának figyelembe vételével dönt.

(6) Lakhatási támogatásban részesülő esetén, aki kiegészítő lakhatási tüzelőtámogatást kap, annak részére -a jogosultság fennállása alatt-, a rendkívüli települési támogatás keretében adható tüzelősegély nem állapítható meg.

(7) A kiegészítő lakhatási tüzelőtámogatásra való jogosultság vizsgálatánál a három hónapon belül beadott kérelmek esetében a jövedelemigazolások és nyilatkozatok elfogadhatóak, az ennél régebbi kérelmek esetében ismételt jövedelemvizsgálat szükséges.

(8) Lakhatási támogatás ugyanazon ingatlanra csak önálló közüzemi fogyasztási azonosítóval rendelkező fogyasztási helyen, azaz az adott ingatlanon, külön lakásban, szükséglakásban élők részére állapítható meg. A közüzemi fogyasztóhelyek meglétét lakásonként, szükséglakásonként kell igazolni, de nem feltétel, hogy a kérelmező legyen a közműszolgáltatónál nyilvántartott fogyasztó. Egy közüzemi fogyasztóhely, csak egy lakhatási támogatás megítélésénél vehető figyelembe.

(9) Amennyiben a földhivatali nyilvántartásból nem állapítható meg a külön lakás, szükséglakás ténye, akkor azt környezettanulmány elvégzésével kell megállapítani a lakástörvény által megadott szempontok alapján.

10. Gyógyszertámogatás

10. § (1) A gyógyszertámogatás a rendszeres gyógyszerköltségek csökkentése érdekében 1 éves időtartamra - a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától, 12 hónapra - megállapítható természetbeni támogatás, a normatív és alanyi jogon járó közgyógyellátási támogatásban nem részesülő, isaszegi állandó vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek részére.

(2) A kérelmező a támogatás igényléséhez szükséges nyomtatványon megjelöli az általa igénybe venni kívánt, az önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött gyógyszertár nevét, címét, valamint csatolja a háziorvos által, a kérelmező betegségét alátámasztó, havi rendszerességgel felírt gyógyszerek listáját és a család jövedelemigazolását. Az egy főre jutójövedelem nem csökkenthető a kérelemhez csatolt, orvos által igazoltan szedett gyógyszerek árával. Nyilatkozik, hogy közgyógyellátási támogatás igénybevételére nem jogosult.

(3) A kérelmezőnek lehetősége van a támogatási időszak alatt egy alkalommal megváltoztatni a támogatás felhasználásának a helyét. A változtatás időpontja, a kérelem iktatását követő hónap első napja.

(4) Az együttműködést vállaló gyógyszertárak részére az önkormányzat utólagos finanszírozás keretében utalja át a jogosult által ténylegesen igénybe vett támogatás összegét.

(5) A jogosult által, az adott hónapban fel nem használt támogatási összeg a következő hónapra nem vihető át.

(6) A gyógyszertámogatás elbírálásánál a jegyző e rendelet 6. §-ában az eljárási rendelkezésekre vonatkozó (7) bekezdés, a 7. §, és a 8. § (4) bekezdés a) pontjának figyelembe vételével dönt.

(7) A jegyző, a gyógyszer-támogatási jogosultságról az érintett gyógyszertár részére, a megállapítást követően azonnal, a határozat egy példányával és a becsatolt gyógyszerek listájáról készült másolattal adatot szolgáltat.

(8)8 A gyógyszertámogatás maximális összege 8.000 Ft/hó.

11. Átmeneti segély

11. § (1) Szociális Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt nyújt.

a) Elsősorban azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben részesíteni, akik önmaguk vagy családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, illetve megromlott egészségi állapotukra, előrehaladott korukra tekintettel, valamint elemi kár, válsághelyzet miatt anyagi segítségre szorulnak.

b) Az átmeneti segély esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető jövedelemhatárt jelen rendelet 8. § (4) bekezdése szabályozza.

c) Szociális Bizottság az átmeneti segélyt az arra rászorulónak alkalmanként nyújtja.

d)9 A rendkívüli települési támogatás keretében adható átmeneti támogatás maximális összege jelen rendelet 8. § (4) bekezdés

da) b) pont szerinti jövedelem esetén 7.000 Ft,

db) db) c) pont szerinti jövedelem, vagy méltányosság esetében 14.000 Ft.

(2)10 A rendelet 8. § (4) bekezdés c) pontjában felsorolt esetekben, különös méltányosságból, a Szociális Bizottság 7.000 Ft/hó átmeneti támogatást állapíthat meg legfeljebb 6 hónap időtartamra.

12. Tüzelősegély

12. § (1) A tüzelősegély természetbeni támogatásként nyújtható a téli fűtéshez szükséges fa tüzelő beszerzéséhez, vagy a folyamatos fűtési lehetőség fenntartásához (villany, gáz).

(2) A fűtési időszak az adott év október 15–től, következő év április 15–ig tart, mely időszakban egy lakcímre, a külön-külön lakásban, szükséglakásban élő családok részére legfeljebb egy alkalommal adható tüzelősegély, amennyiben a kérelmezők

a) igazolhatóan az adott címen bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek, és ott külön lakásban, szükséglakásban élnek, és

b) a földhivatali nyilvántartásban bejegyzésre került a különálló lakás, szükséglakás és azt igazolják, vagy

c) a különálló lakás, szükséglakás meglétét, és az életvitelszerű ott lakást a Szociális Iroda környezettanulmány során állapítja meg. A környezettanulmányt a Szociális Bizottság rendelheti el.

(3) A tüzelősegély igénylésénél a jövedelemhatárt jelen rendelet 8. § (4) bekezdés b), c) pontjában megadott szabályozás szerint kell vizsgálni.

(4) Nem állapítható meg tüzelősegély annak a kérelmezőnek, aki e rendelet 9. § (2) bekezdésében foglaltak szerint lakhatási támogatás keretében, azonos fűtési időszakon belül, kiegészítő támogatásra jogosult.

(5) A tüzelősegély egységes összegét a Szociális Bizottság határozatban állapítja meg az adott fűtési szezonra vonatkozóan.

(6)11

(7)12

(8)13

(9)14

(10)15

(11)16

13. Rendkívüli élethelyzetben lévők támogatása

13. § (1) A Szociális Bizottság rendkívüli települési támogatást nyújt azoknak az isaszegi bejelentett lakcímmel rendelkező személyeknek, családoknak, akik rendkívüli élethelyzetbe kerültek, amennyiben a rendkívüli élethelyzet kialakulását követő 2. hónap utolsó napjáig kérelmet nyújtanak be, vagy ugyanezen időtartamon belül a jelzőrendszer valamely tagja támogatást javasol részükre.

(2) Rendkívüli élethelyzet -ide nem értve a település teljes lakosságát veszélyeztető katasztrófa helyzetet, mely a katasztrófa elhárítás hatáskörébe tartozik-:

a) egyéni katasztrófa helyzet:

aa) tűzkár,

ab) vízkár,

ac) természeti kár,

ad) gázrobbanás,

ae) kihűlés,

b) családi vészhelyzet:

ba) legalább 50%-ot meghaladó jövedelem kiesés, munkanélkülivé válás, akut betegség, haláleset miatt,

bb) lakóhely elveszítése, elveszítésének tényleges veszélye végrehajtás miatt,

bc) gyermekek eltartásának veszélyeztetése családból kiemelés, vagy váratlan családba beemelés miatt.

bd) munkavállalás, munkaviszony fenntartásának akadályoztatottsága a kérelmező, vagy a közeli hozzátartozó tartós kórházi ellátása, vagy válság helyzetben lévő várandós állapota miatt.

(3)17 A rendkívüli élethelyzetben lévők támogatása pénzbeli és természetbeni formában is adható, azonban a legfeljebb 3 hónapra adott rendszeres támogatások összesített összege nem haladhatja meg a szociális vetítési alap mindenkori összegének kétszeresét személyenként.

(4) A támogatás formája lehet

a) pénzbeli:

aa) nagy összegű, egyszeri, vissza nem térítendő támogatás, legfeljebb 100.000 Ft, a lakóépületben keletkezett károk helyreállításához;

ab) havi rendszerességű, legfeljebb 3 hónapig nyújtható lakbértámogatás, melynek maximális havi összege nem haladhatja meg a 10.000 Ft-ot.

ac) családi vészhelyzet esetén, legfeljebb 2 hónapig adható vissza nem térítendő támogatás. A támogatás összege 10.000 Ft/fő/hó -a családban élő közeli hozzátartozók száma alapján- de legfeljebb 40.000 Ft/hó.

b) természetbeni támogatás:

ba) lakhatási támogatás legfeljebb 3 hónapra megállapítva,

bb) gyógyszertámogatás legfeljebb 3 hónapra megállapítva,

bc) gyermekétkeztetési támogatás legfeljebb 3 hónapra megállapítva,

bd) tüzelősegély

be) használati tárgy (mobil fűtőberendezés, tábori ágy, kisbútor) átmeneti biztosítása.

bf) Az Isaszegi Humánszolgáltató Központnál nyilvántartásban lévő ingóság rövid időtartamra történő haszonbérbeadása legfeljebb 6 hónapra megállapítva

(5) Rendkívüli élethelyzetbe került családok esetében nincs jövedelemvizsgálat, de a rendkívüli élethelyzet fennállását minden esetben, részletes indoklással kell alátámasztani.

(6) A Szociális Bizottság a (2) bekezdés ae) pontjára tekintettel a tüzelési szezon ideje alatt kérelemre, valamint a Képviselő-testület, a Szociális Bizottság tagjai, a Humánszolgáltató munkatársai és a Tanyagondnok írásbeli javaslata alapján tüzelőtámogatást állapíthat meg. A névvel, lakcímmel, részletes indoklással ellátott javaslatok alapján a Szociális Iroda megkeresi a rendkívüli élethelyzetben lévő személyt, családot és az ellátás igénybevételéhez kérelem nyomtatványt biztosít.

(7) A havi rendszerességű támogatási formák legfeljebb 3 hónapra állapíthatóak meg, kivéve a (4) bekezdés bf) pontjában meghatározott esetben.

(8) Az egyszeri, nagy összegű, vissza nem térítendő támogatás felhasználása -mely a lakóépületben keletkezett károk helyreállítására szolgál-, tételes számlák hiányában környezettanulmány készítésével is igazolható.

(9) Rendkívüli élethelyzetbe került családok esetében, az Humánszolgáltató folyamatos segítséget nyújt a hatáskörébe tartozó esetekben, a jövedelemhez juttatásban, információszerzésben.

(10) Rendkívüli élethelyzetbe került családok számára biztosított rendszeres támogatás megszűnik, ha

a) a támogatást nem rendeltetésszerűen használják fel, annak tudomásra jutásától számítottan azonnal,

b) meghatározott idővel szűnik meg a támogatás, ha

ba) a megállapított határidő letelik,

bb) a támogatott isaszegi lakcíme megszűnik,

bc) annak megszüntetését az ellátott kéri.

(11) A rosszhiszeműen kérelmezett, és igénybe vett támogatás összegének, a használatra átadott, vissza nem, vagy nem megfelelő állapotban visszaszolgáltatott tárgy értékének, vagy a Szociális Bizottság döntése alapján,a támogatás teljes összegének, vagy bizonyos százalékának a visszafizetését a Szociális Bizottság előírhatja.

(12) A használati tárgyakat átvételi elismervénnyel kell a támogatott részére, meghatározott időtartamra átadni, és annak szabályszerű használatáról, a kölcsönzés tartalmáról, feltételeiről, kölcsönzés tárgyát képező használati tárgyak állagának megőrzéséről, a károsodásuk szankcionálásáról az átvételi elismervényben kell tájékoztatást adni a támogatott részére.

(13) A használati tárgyakat átvételi elismervénnyel – a (4) bekezdés bf) pontjában használatba adási megállapodással - kell a támogatott részére, meghatározott időtartamra átadni, és annak szabályszerű használatáról, a rendelkezésre bocsátás tartalmáról, feltételeiről, a használati tárgyak állagának megőrzéséről, a károsodásuk szankcionálásáról az átvételi elismervényben tájékoztatást kell átadni a támogatott részére.

a) Az Isaszegi Humánszolgáltató Központnál nyilvántartásban lévő ingóság rövid időtartamra történő haszonbérbeadása elnevezésű természetbeni támogatás legfeljebb 6 hónapra nyújtható, és az a rendkívüli élethelyzetbe került isaszegi lakcímmel rendelkező egyén veheti igénybe, aki a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelel.

b) A támogatás odaítéléséről a Szociális Bizottság dönt. A szerződés elkészítése a Polgármesteri Hivatal Gazdálkodási Osztálya, az üzembe helyezés az Isaszegi Városüzemeltetési Szervezet feladata.

(14) Rendkívüli élethelyzetben lévők támogatásról a Szociális Bizottság dönt az azonnali segítségnyújtást, beavatkozást igénylő esetben a Válságstáb közreműködésével.

(15) A Válságstáb működését önálló önkormányzati rendelet szabályozza.

14. Karácsonyi élelmiszercsomag támogatás

14. § (1)18 ) Karácsonyi ünnepekhez kötődően élelmiszercsomag támogatásra jogosult az a

a) nyugdíjból, nyugdíjszerű ellátásból élő, vagy

b) nagycsaládos, vagy

c) gyermekét, gyermekeit egyedül nevelő, vagy

d) a kormányhivatal foglalkoztatási osztályán regisztrált munkanélküli, bejelentett isaszegi lakcímmel rendelkező személy, akinek jövedelme a 8. § (4) bekezdés b) pontjában meghatározott összeget nem éri el.

(2) Előzetesen, a támogatásra jogosult személyére október 10-ig javaslatot tehetnek a Szociális Bizottság, a Képviselő-testület tagjai, a Humánszolgáltató munkatársai és a tanyagondnok. A névvel, lakcímmel, részletes indoklással ellátott javaslatok alapján a Szociális Iroda megkeresi a támogatásra javasolt személyt, családot és az ellátás igénybevételéhez kérelem nyomtatványt biztosít.

(3)19 A támogatásra az (1) bekezdésben megjelölt személyek október 5-től november 5-ig nyújthatják be kérelmüket, melyről a Szociális Bizottság legkésőbb november 20-ig hoz döntést.

(4)20 A támogatott családok – a közeli hozzátartozókat számítva- három személyig 8.000 Ft/fő, négy személytől 15.000 Ft/fő értékű élelmiszercsomagban részesülnek.

(5)21 A Humánszolgáltató Központ szerzi be a tartós élelmiszert, és a csomagok összetételét az életkor és az egészségi állapot figyelembe vételével állítja össze.

(6) A Szociális Bizottság tagjai adják át a támogatottak részére december 20-ig az elkészített csomagokat átvételi elismervény ellenében.

14/A. §22 (1) Jelen rendelet 14. §-ban meghatározott támogatás – előre nem látható, külső körülmények fennállása esetén, különös tekintettel veszélyhelyzet során árumennyiségi korlátozás esetére – ajándékutalvány biztosításával adható a kérelmezők részére.

(2) Az ajándékutalványok értékének meghatározásánál a 14. § (4) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

(3) A támogatási kérelmek benyújtása, a SZEB által hozott döntés és az utalványoknak a kérelmezők részére történő átadásának határideje tekintetében a 14. §-ban írtak alkalmazandók. Az ajándékutalványok megrendelésével kapcsolatos feladatokat a hivatal Szociális Irodájának munkatársa látja el.

15. Korhoz, egészségi állapothoz kötött támogatások

15. § (1) 90 év felettiek egyszeri pénzbeli támogatása, melyet az adott évben a legalább 90. életévét betöltött, tárgyév január 1-én isaszegi állandó lakóhellyel rendelkező személyek részére állapít meg a Szociális Bizottság jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül, azonos, de legfeljebb 15.000 Ft/személy összegben.

a) Az egyszeri pénzbeli támogatásának összegét a SZEB a januári ülésén, egész évre vonatkozóan egy alkalommal határozza meg.

b) A támogatási összeget a támogatott, vagy meghatalmazottja (gondnoka) részére, a 90 év feletti személy születése hónapjában kerül utalásra.

(2) Fogyatékkal élők karácsonyi egyszeri, pénzbeli támogatása, melyet az adott évben a Szociális Bizottság jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül, a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet mellékletében meghatározott fogyatékossággal rendelkező jelen rendelet 2. § (1)–(4) bekezdése szerinti személyek részére, az általuk benyújtott kérelemre állapíthat meg minden jogosult esetében azonos összegben, de a személyenként meghatározott legmagasabb összege nem haladhatja meg a 15.000 Ft-ot.

a)23 A kérelem nyomtatványhoz csatolni szükséges a fogyatékosságot igazoló – végleges vagy a fennálló állapot felülvizsgálatára vonatkozó határozott időtartamú - hivatalos dokumentumot.

b) Az egyszeri pénzbeli támogatás összegét a Szociális Bizottság a szeptemberi – a kérelem beadási határidejét megelőző - ülésén határozza meg.

c) A kérelemnyomtatvány benyújtható adott év szeptember 15-től október 31-ig.

16. Temetési segély

16. § (1) Isaszeg Város Önkormányzat polgármestere temetési segélyt állapíthat meg annak, a temetés időpontját követő harmadik hónap utolsó napjáig benyújtható kérelem alapján annak,

a) aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) a tartásra kötelezett hozzátartozónak, aki az eltemettetésről gondoskodott, és akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

és vagyonnal nem rendelkezik.

(2) A támogatás igénylésénél a jövedelemhatárt jelen rendelet 8. § (4) bekezdés b) pontjában megadott szabályozás szerint kell vizsgálni.

(3) A temetési költségekre tekintettel igényelt temetési segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla és halotti anyakönyvi kivonat hitelesített másolati példányát.

(4) A temetési segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 25%-a, ezer forintra kerekítve, de legfeljebb 30.000 Ft.

17. Köztemetés

17. § (1) Isaszeg Város Önkormányzata polgármesterének kell gondoskodnia az Isaszegen elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a Szt.-ben írt határidőn belül, ha:

a) nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) A köztemetés összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség.

(3) Ha a köztemetés költségeinek egy összegben történő megtérítésére a kötelezett nem képes, kérelmére a polgármester legfeljebb 12 havi részletfizetést engedélyezhet.

(4) Amennyiben az elhunyt nem isaszegi lakos volt, a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája felkutatja az elhunyt személy elhalálozásának időpontjában fennálló lakhelyét, és az illetékes települési önkormányzattal a köztemetés költségét megtérítteti.

(5) A Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája az elhunyt és közköltségen eltemettetett isaszegi lakos után

a) a közköltségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

18. Személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátás

18. § A személyes gondoskodást nyújtó intézmény befogadó nyilatkozatát, valamint gondozási szükséglet felmérését követően a polgármester beutaló határozatban kezdeményezi a személyes gondoskodás megfelelően szakosított bentlakásos formájának megkezdését.

19. Közfoglalkoztatás

19. § Isaszeg Város Önkormányzata a közfoglalkoztatáshoz nyújtható támogatásokról szóló jogszabály rendelkezései alapján közfoglalkoztatást szervez.

20. Szociális alapszolgáltatások

20. § (1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, e rendeletben meghatározott alapellátási formákat (a továbbiakban személyes gondoskodás). Az alapszolgáltatások megszervezésével segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben, önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy más okból származó problémáik megoldásában.

(2) Az Isaszeg Város Önkormányzata által biztosított személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatás formák:

a) az étkeztetés,

b) a házi segítségnyújtás,

c) a családsegítés,

d) a nappali ellátás

e) tanyagondnoki szolgáltatás

21. Az alapellátások igénylésének és igénybevételének feltételei

21. § (1) A szociális alapszolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások iránti kérelem tartalmazza

a) az ellátást igénylő személynek és az ellátás megállapítása során az Szt., vagy a települési önkormányzat rendelete alapján figyelembe vett személynek az Szt. 20. §-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 138. § (1) bekezdésében szereplő adatait,

b) az ellátást igénylő személy állampolgárságát, illetve bevándorolt, letelepedett, menekült, oltalmazott vagy hontalan jogállását,

c) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat,

(3) Ha az ellátást hajléktalan személy igényli, a kérelmében nyilatkoznia kell arról, hogy mi az életvitelszerű tartózkodási helye.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások iránti kérelmet az Isaszegi Humánszolgáltató Központ vezetőjénél (továbbiakban intézményvezető) lehet benyújtani.

(5) A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.

(6) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások esetében, a jövedelemmel nem rendelkező kérelmezők esetében ingyenesen kell biztosítani a szolgáltatást. Minden ellátást kérő személy jövedelem nélküliségéről büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozik.

(7) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.

(8) A szociális és gyermekjóléti szolgáltatást végzők, valamint a szociális illetve a gyermekjóléti ellátásban részesülők jogaira a Szt. és a Gyvt. rendelkezései az irányadóak.

(9) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételéről a személyes gondoskodás iránti kérelemről döntési joggal rendelkező intézményvezető dönt, és az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban köt megállapodást. Az intézményvezető a döntésről értesíti az ellátást igénylőt, vagy törvényes képviselőjét.

(10) Nem kell megállapodást kötni családsegítés és tanyagondnoki szolgáltatás esetén.

(11) A megállapodás tartalmazza

a) az igénybe vett szociális ellátás megnevezését, kezdetének időpontját,

b) az intézményi ellátás időtartamát (a határozott vagy határozatlan időtartam megjelölését),

c) az igénybevevő számára nyújtott szolgáltatások tartalmát,

d) a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat, amennyiben az ellátás térítésidíj-fizetési kötelezettséggel jár,

e) az igénybevevő természetes személyazonosító adatait.

(12)24 Az ellátás megszűnésének, megszüntetésének módjai:

a) Az ellátásra jogosult intézményi jogviszonya megszűnik:

aa) határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejártával,

ab) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

ac) a jogosult bejelentésére,

ad) a jogosult halálával,

ae) ha az ellátás feltételei már nem állnak fenn, illetve részére más szakellátási forma biztosítására került sor,

af) ha a KENYSZI (Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről) igénybe vételt igazoló adatlap szerint a szolgáltatást két hónap egybefüggő időtartamig nem vette igénybe és nem kérte az ellátás szüneteltetését sem, valamint a megállapodásban megadott kapcsolattartói elérhetőségeken a kapcsolatfelvétel sikertelen.

b) Az intézményvezető a megállapodást írásban felmondja:

ba) ha az ellátott szakosított intézménybe történő elhelyezése megtörtént,

bb) ha az ellátott az ellátás házirendjét súlyosan megsértette,

bc) ha az ellátott, a törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy a térítési díj-fizetési kötelezettségének hat hónapon át folyamatosan nem tesz eleget, és a tartozás összege a hatodik hónap utolsó napján a kéthavi személyi térítési díj összegét meghaladja, és vagyoni, jövedelmi helyzete az ellátottnak lehetővé teszik a térítési díj megfizetését.

c) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások megszüntetéséről az intézmény vezetője dönt, döntéséről írásban értesíti jogosultat, illetve annak törvényes képviselőjét.

d) A felmondási idő, ha a megállapodás másként nem rendelkezik, alapszolgáltatás esetén tizenöt nap.

(13) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az Szt-ben meghatározottak szerint

a) az ellátást igénybe vevő jogosult,

b) a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő,

c) a jogosultnak az a házastársa, élettársa, egyeneságbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbe fogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,

d) a jogosult tartását szerződésben vállaló személy,

e) a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy [a c)–e) pont alattiak a továbbiakban együtt: tartásra köteles és képes személy]

köteles megfizetni.

(14) A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.

(15) A személyi térítési díj megállapítása feltételeinek meghatározására a Szt. ide vonatkozó rendelkezései az irányadók. A személyi térítési díj nem haladhatja meg a jövedelem

a) 30%-át étkezés,

b) 25%-át házi segítségnyújtás,

c) 30%-át házi segítségnyújtás és étkezés egyidejű

igénybe vétele esetén.

(16) Térítésmentesen kell biztosítani

a) a tanyagondnoki szolgáltatást,

b) a családsegítést,

c) hajléktalan személyek részére a nappali ellátást.

(17) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál

a) a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét,

b) kiskorú igénybe vevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelmet

kell figyelembe venni.

(18) Az intézményvezető a szociális alapszolgáltatás nyújtásának megkezdését megelőzően, valamint a térítési díj felülvizsgálatakor megvizsgálja az ellátást igénylő havi jövedelmét.

(19) Amennyiben a szociális alapszolgáltatás igénylő, az intézményvezetőtől kapott tájékoztatás szerinti személyi térítési díj összegét vitatja, vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, a szolgáltatást megalapozó megállapodás aláírása előtt az Önkormányzathoz (továbbiakban: Fenntartó) fordulhat. A térítési díj módosításáról szóló kérelmét Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez címezve kell benyújtani az intézményvezetőnél.

(20) Az intézményvezető a kérelem benyújtását követő soron következő Képviselő-testületi ülésre beterjeszti a kérelmet a fenntartóhoz, majd a döntésről értesíti a kérelmezőt az étkeztetés igénybevételének mielőbbi megkezdése érdekében.

(21) Ha a fenntartó a térítési díj összegét csökkenti, vagy elengedi, úgy az intézményvezető a fenntartó döntése szerinti térítési díj feltüntetésével megállapodást köt a kérelmezővel legfeljebb egy év időtartamra.

(22) A személyi térítési díj összege felülvizsgálandó

a) a megállapítás időpontjától függően, évente egy alkalommal, illetve

b) az időponttól függetlenül, ha az ellátott jövedelme

ba) olyan mértékben csökken, hogy a térítési díj fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni;

bb)25 a szociális vetítési alap mindenkori összegének 25%-át meghaladó mértékben növekedett.

(23) A (22) bekezdés esetében a jövedelem felülvizsgálatát

a) a megállapodás megkötését követő egy év elteltét követő 30 napon belül,

b) a (22) bekezdés ba) pont esetében a bejelentést követően 5 napon belül,

c) a (22) bekezdés bb) pont esetében a bejelentést követő 30 napon belül

el kell végezni.

(24) A felülvizsgálat során megállapított új személyi térítési díj megfizetésének időpontja a felülvizsgálat lezárását követő hónap első napja. Az új térítési díj megfizetésére a kötelezett nem kötelezhető a felülvizsgálatot megelőző időszakra, kivéve, ha az ellátott a felülvizsgálatot megelőzően – jövedelem és vagyon hiányában – térítésmentesen vette igénybe az ellátást, és részére visszamenőlegesen rendszeres pénzellátás került megállapításra. Ez esetben a személyi térítési díj megfizetésének kezdő időpontja a rendszeres pénzellátásra való jogosultság kezdő napja.

(25) A szociális étkeztetés igénybevétele „Kérelem a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybe vételéhez” nyomtatvány „1. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet szerinti I. Egészségi állapotra vonatkozó igazolás” 4. pontja „A háziorvos (kezelőorvos) egyéb megjegyzései” kitöltésével lehetséges.

(26) A szociális alapellátásoknál, a térítési díj számításnál figyelembe venni azt, hogy a napi jövedelem 30%-át nem haladhatja meg a térítési díj egy napra eső összege.

(27) A szociális alapellátásoknál az ellátott a szolgáltatás megszűnését követő három hónapon belül új kérelem kitöltését követően ismételten igényelheti az ellátást.

(28) Amennyiben a szociális alapellátások tekintetében a felülvizsgálatot követően személyi térítési díj változására kerül sor, annak kezdő napja: április 1.

(29)26 Az önkormányzat a súlyos, életveszélyes helyzetbe került lakosok esetében jelen rendelet és a rendkívüli élethelyzetbe került családok támogatásáról, valamint a krízishelyzet kezelésére vonatkozó szabályokról szóló önkormányzati rendelet alapján nyújt pénzbeli, természetbeni támogatást, valamint szociális alapszolgáltatás keretében biztosítható ellátásokat.

22. Étkeztetés

22. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorulóknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani. Az étkeztetésről Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete szolgáltatási szerződés útján gondoskodik.

(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, akik az (1) bekezdés szerinti étkeztetésről más módon nem tudnak gondoskodni, különösen:

a)27 koruk:

aa) utógondozás alatt állók, legfeljebb felsőoktatási intézmény nappali tagozaton tanuló nem kiskorú személyek,

ab) 55. életévüket betöltöttek és ennél idősebbek,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

(3)28 Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt is, aki az illetékes foglalkoztatási osztály hatósági igazolásával, valamint saját, büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozattal igazolja, hogy jövedelme nincs, a kérelem benyújtását megelőző egy évben alkalmi munkából származó teljes jövedelme nem haladta meg a mindenkori szociális vetítési alap összegét, és egy vagy több kiskorú eltartottja van, akik rászorultsági alapon rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény keretében étkeztetésben részesülnek.

(4)29 A (2) bekezdés szerint biztosított étkeztetés igénybevételére irányuló kérelmet formanyomtatványon, az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki írásos megállapodást köt az ellátottal. A kérelemhez az alábbi mellékletek csatolása szükséges:

a) személyes okmányok másolata,

b) fennálló egészségi állapotot igazoló orvosi vélemény,

c) utógondozói ellátásról szóló döntés, valamint a közoktatási intézmény által kiadott aktív hallgatói igazolás.

A kérelmező meghatalmazást adhat az intézményvezető részére az b)-c) pontokban felsorolt igazolások beszerzésére.

(5) Az ellátás módja:

a) étkezés elvitele saját erőből,

b) étkezés házhoz szállítással, házi segítségnyújtás keretében

c) helyben fogyasztással.

(6)30 Az intézményi térítési díj összegét jelen rendelet 1. melléklete határozza meg, a személyi térítési díj megállapítása tekintetében az Szt., valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló kormányrendeletben foglaltak az irányadóak.

23. Házi segítségnyújtás

23. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani a Szt. rendelkezései szerint az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A Szt.-ben meghatározottak szerint biztosítandó házi segítségnyújtásról Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján gondoskodik, mely intézmény a házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálja a gondozási szükségletet.

(3) A Szt.-ben meghatározottak szerint biztosított házi segítségnyújtás igénybevételére irányuló kérelmet formanyomtatványon kell benyújtani az intézményvezetőnél, aki a szolgáltatás nyújtására írásos megállapodást köt az ellátottal. A kérelemhez csatolni kell az egészségi állapotról szóló háziorvosi igazolást.

(4)31 A házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni, a rendelet 1. mellékletében írt intézményi térítési díjak alapul vételével. A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja az Szt.-ben foglaltak alapján kerül meghatározásra. A személyi térítési díj az ellátottak jövedelme alapján az alábbiak szerint kerül megállapításra. A térítési díj

a) 0 Ft/óra, ha az igénybe vevő jövedelme 0 Ft.

b) 250 Ft/óra, ha az igénybe vevő jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap legkisebb összegének 200%-át,

c) 450 Ft/óra, ha az igénybe vevő jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének a 400%-át ,

d)32 a c) pontban megjelölt jövedelemhatár felett a rendelet 1. mellékletében megjelölt intézményi térítési díj összege.

(5) A házi segítségnyújtás keretében végzett étel házhozszállítását annak lehet biztosítani, aki a háziorvos igazolása, valamint a szociális ellátást nyújtó intézmény környezettanulmánya szerint arra rászorult, különös tekintettel egészségi állapotára, valamint arra, hogy a kérelmező egyedül élő-e, rendelkezik-e tartási szerződéssel. E körülmények fennállását az intézményvezető évente, vagy szükség szerint felülvizsgálja.

(6) Házi segítségnyújtás esetében a gondozási szükséglettel nem rendelkező személy is ellátható, ha az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a szolgáltatási önköltséggel azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését, és ellátása nem veszélyezteti a gondozási szükséglettel rendelkező lakosok megfelelő ellátását.

24. Családsegítés

24. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott, a Szt. szerint biztosított szolgáltatás.

(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik a Szt. szerinti intézmények, szervezetek és személyek közreműködésével.

(3) A családsegítést Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján biztosítja.

25. Nappali ellátás

25. § (1) A nappali ellátás hajléktalan személyek és elsősorban a saját otthonukban élő, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.

(2) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nappali ellátást nyújtó intézmény közül Idősek Klubját működtet, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján, annak kidolgozott szakmai programja alapján, a Szt. rendelkezései szerint.

(3) A nappali ellátásra irányuló kérelmet formanyomtatványon az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki írásos megállapodást köt az ellátottal. A kérelemhez jövedelemigazolást (a tárgyév elején a nyugdíj összegéről kiállított igazolás) kell csatolni.

(4) A nappali ellátásért személyi térítési díjat kell fizetni a rendelet 1. melléklete szerint.

26. Tanyagondnoki szolgáltatás

26. § Az önkormányzat a tanyagondnoki szolgáltatást külön rendeletben foglaltak szerint az Isaszegi Humánszolgáltató Központhoz kapcsoltan szervezi meg.

27. Szociálpolitikai kerekasztal

27. § (1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Szt. alapján települési szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, amely a település szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulását segíti elő, illetve az abban foglaltak végrehajtását kíséri figyelemmel.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.

(3) Isaszeg Város szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a) Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testülete és bizottságai,

b) Isaszeg város közigazgatási területén működő köznevelési intézmények képviselői,

c) Isaszegen város közigazgatási területén szociális intézményeket, ellátásokat fenntartók képviselői

d) isaszegi nyugdíjasokat tömörítő szervezetek,

e) Isaszeg város közigazgatási területén működő egészségügyi intézmények, szolgáltatók képviselői,

f) Isaszegi Humánszolgáltató Központ képviselője,

g) Isaszeg város közigazgatási területén működő egyházak képviselői,

h) nemzetiségi önkormányzat/ok elnöke/i.

(4) A szociálpolitikai kerekasztalt Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete Szociális Bizottságának elnöke vezeti, a szervezési teendőket a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája látja el.

28. Szolgáltatástervezési koncepció

28. § Isaszeg Város Önkormányzata a településen élő és szociálisan rászorult személyek részére biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározása érdekében szolgáltatástervezési koncepciót készít.

29. Helyi Esélyegyenlőségi Program

29. § (1) Isaszeg Város Önkormányzata az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségek előmozdításáról szóló törvény alapján elemzi a településen élő hátrányos helyzetű csoportok helyzetének alakulását, és meghatározza az e csoportok esélyegyenlőségét elősegítő célokat, és a célok elérésére, öt évre szólóan Helyi Esélyegyenlőségi Programot (továbbiakban HEP) fogad el.

(2) A HEP kialakításában közreműködik a Polgármesteri Hivatal Szociális Irodája.

(3) A program személyi és területi hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületére, a polgármesteri hivatalra, az önkormányzat által működtetett intézményekre, valamint a településen működő civil szervezetekre, melyek vállalják a HEP megvalósításában a közreműködést.

(4) A HEP időarányos megvalósulását, illetve az intézkedési tervekben felvázolt helyzetekben fellépő változásokat kétévente át kell tekinteni. Az áttekintés alapján -szükség esetén- a HEP-et felül kell vizsgálni, illetve a helyzetelemzést és az intézkedési tervet az új helyzetnek megfelelően kell módosítani. Az ötödik év végén záró beszámolót kell készíteni.

30. Települési egészségterv

30. §33

31. Idősügyi Stratégia

31. §34

32. A szociális ellátások, főbb finanszírozásának egyes szabályai

32. § A szociális ellátások finanszírozására a szükséges pénzügyi fedezetet a központi költségvetés és az Önkormányzat hozzájárulása biztosítja.

33. §35

34. § Ez a rendelet 2022. március 26-án lép hatályba.

1

Az 5. § (2) bekezdés b) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

Az 5. § (2) bekezdés c) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

Az 5. § (2) bekezdés j) pontját az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 6. §-a hatályon kívül helyezte.

4

Az 5. § (2) bekezdés k) pontját az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

5

A 8. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 8. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

A 9. § (3) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

7

A 9. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

8

A 10. § (8) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

9

A 11. § (1) bekezdés d) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 11. § (2) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 12. § (6) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

12

A 12. § (7) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

13

A 12. § (8) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

14

A 12. § (9) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

15

A 12. § (10) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

16

A 12. § (11) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

17

A 13. § (3) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

18

A 14. § (1) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 14. § (1) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 14. § (3) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 14. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 14. § (5) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

22

A 14/A. §-t az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

23

A 15. § (2) bekezdés a) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

24

A 21. § (12) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

25

A 21. § (22) bekezdés b) pont bb) alpontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

26

A 21. § (29) bekezdését az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

27

A 22. § (2) bekezdés a) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

28

A 22. § (3) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 19.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

29

A 22. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

30

A 22. § (6) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 22. § (6) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

31

A 23. § (4) bekezdése az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

32

A 23. § (4) bekezdés d) pontja az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

33

A 30. §-t az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 7. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

34

A 31. §-t az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 7. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

35

A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

36

Az 1. melléklet az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Isaszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (III. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.