Zala Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 5/2022. (IV. 22.) önkormányzati rendelete

a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019.(VIII.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 04. 23- 2022. 04. 23

Zala Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 5/2022. (IV. 22.) önkormányzati rendelete

a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019.(VIII.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2022.04.23.

A Zala Megyei Közgyűlés Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatának módosításáról a következő rendeletet alkotja:

1. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A tanácsnok által felügyelt ügykörök:

a) felügyeli és részt vesz a megyei önkormányzat által benyújtandó pályázatok, projektek előkészítésében és azok lebonyolításában,

b) részt vesz az európai uniós és hazai finanszírozású projektek, programok és pályázatok stratégiai tervezésében, előkészítésében és szakmai megvalósításának nyomon követésében, értékeli a pályázatok megvalósulását,

c) részt vesz tanácsnoki feladatkörét érintően a fejlesztési programok, háttéranyagok előkészítésében, véleményezi az európai uniós és hazai finanszírozású pályázatokkal kapcsolatos előterjesztéseket, szakmai anyagokat, és javaslatot tesz a közgyűlésnek,

d) tanácsnoki feladatkörét érintően egyeztetéseket kezdeményez, és a megyei önkormányzat képviseletében részt vesz azokon. Kapcsolatot tart az uniós és hazai programok forrásainak felhasználása tekintetében feladat- és hatáskörrel rendelkező szervezetekkel.”

2. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a közgyűlés elnökénél kell írásban előterjeszteni a rendkívüli ülés összehívása indokainak megjelölésével.”

3. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 15. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A közgyűlés ülésének időpontjáról és tervezett napirendjéről – az ülést megelőző legalább 4 nappal, rendkívüli ülés esetében lehetőleg 3 nappal – a megye lakosságát a Közgyűlés hivatalos honlapján kell értesíteni.”

4. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Közgyűlés ülésére – a képviselőkön kívül – meg kell hívni meghívóval és tanácskozási joggal a megyében megválasztott országgyűlési képviselőket és a megyei nemzetiségi önkormányzat elnökét.”

5. § (1) A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 19. § (4) bekezdés a)–g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A napirendi pontok tárgyalási sorrendjét az alábbiak szerint célszerű meghatározni:)

„a) személyi ügyek,
b) a jóváhagyott költségvetés módosítását érintő előterjesztések,
c) rendeletek,
d) vagyoni ügyek,
e) testületi hatáskörbe tartozó egyedi ügyek,
f) zárt ülés tartását igénylő ügyek,
g) tájékoztatók, bejelentések,”

(2) A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 19. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A (4) bekezdés g) pont szerinti tájékoztatók keretében az elnök írásban számol be:

a) a lejárt határidejű közgyűlési határozatok végrehajtásáról;

b) az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

c) a bizottságok átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.”

6. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Közgyűlés elé előterjesztés benyújtására jogosultak:)

„e) a Közgyűlés által és jogszabályban meghatározott esetekben más szervek vezetői.”

7. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 21. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A közgyűlés döntésekor a képviselők “igen”-nel, “nem”-mel vagy “tartózkodom”-mal szavazhatnak. A javaslat elfogadásához a jelen lévő képviselők több mint felének “igen” szavazata szükséges. Minősített többséget igénylő kérdésben a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének "igen" szavazata szükséges.”

8. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Közgyűlés elnöke, az alelnökök, a jegyző - választásuk szerint - az ülésteremben kijelölt állandó helyükről, vagy a szónoki emelvényről beszélhetnek. A képviselők az ülésteremben kijelölt állandó helyükről, a Közgyűlés ülésének más résztvevői a közgyűlés elnöke által meghatározott helyről beszélhetnek.”

9. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 29. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Amennyiben a felszólalás a döntési javaslat módosítására irányul, az erre vonatkozó írásbeli javaslatot – rendelet-tervezethez kapcsolódó javaslat kivételével – a vita lezárásáig az elnöknél kell benyújtani. Rendelet-tervezethez a módosító, kiegészítő javaslatokat legkésőbb az ülés meghívójában az ülés kezdetét megjelölő időpontot megelőzően 30 perccel írásban kell benyújtani a jegyzőhöz, aki gondoskodik az indítvány közgyűlési tagokhoz történő eljuttatásáról. Módosító vagy kiegészítő indítványt az elnök, az alelnökök, a jegyző, a képviselők és a bizottságok tehetnek.”

10. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 38. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A rendelettervezetet a kijelölt bizottságok megtárgyalják. ”

11. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Közgyűlés üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésen elhangzottakat hangfelvételen is rögzíteni kell. A jegyző a jegyzőkönyvet bekötteti és gondoskodik annak kormányhivatal részére történő megküldéséről.”

12. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 40. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A közmeghallgatás időpontját és helyét legalább 15 nappal korábban a Közgyűlés hivatalos honlapján közzé kell tenni.”

13. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 45. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A kötelezettségeit megszegő képviselő tiszteletdíját a Közgyűlés a Jogi és Ügyrendi Bizottság javaslata alapján legfeljebb 50%-al, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható, vagy a tiszteletdíj maximum 12 havi időtartamra megvonható. A bizottságok nem képviselő tagjának kötelezettségszegésére az önkormányzati képviselőre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

14. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 50. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A képviselő legfeljebb három állandó bizottságba választható be.”

15. § A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 56. § (1) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A nemzetiségek jogairól szóló törvényben foglaltaknak megfelelően a megyei önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzatokkal kötött megállapodásban foglalt működési feltételeket, amelyek közül rögzíti:)

„a) A nemzetiségi önkormányzat költségvetésének összeállítására a költségvetési törvény megismerése után kerül sor a Hivatal gazdasági vezetőjének segítségével. A költségvetés tervezetét a nemzetiségi önkormányzat elnöke a vonatkozó jogszabályi határidőben nyújtja be a képviselő-testületnek.
b) A költségvetés módosítását a nemzetiségi önkormányzat elnöke kezdeményezi, a módosításról szóló határozatot a képviselő-testület által történt elfogadást követően 1 munkanapon belül megküldi a jegyzőnek.”

16. § (1) A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(2) A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

(3) A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 3. melléklete a 1. melléklet szerint módosul.

17. § Hatályát veszti A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet

18. § Ez a rendelet 2022. április 23-án lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet

1. A Zala Megyei Közgyűlés 6/2019. (VIII.30.) önkormányzati rendelete a Zala Megyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2019. (X. 25.) önkormányzati rendelet 3. melléklet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

2. melléklet

A közgyűlés elnökére átruházott hatáskörök

1. az éves költségvetésben megállapított kereten belül biztosítja a tagsági díjak fedezetére szolgáló, továbbá az egyesületek és szervezetek támogatására megállapított pénzeszközöket,

2. két közgyűlés közötti időszakban a költségvetési rendelet sorai között összesen legfeljebb 30 millió forint összegben átcsoportosíthat, amiről a közgyűlésnek a soron következő ülésén beszámol,

3. pályázatot ír ki a közgyűlés hatáskörébe tartozó állások betöltésére,

4. dönt a Zala Megye Visszavár Ösztöndíjpályázatról.

5. dönt a pécsi kollégiumi férőhelyek betöltéséről,

6. gyakorolja a megyei önkormányzat részvételével működő gazdasági társaságokkal kapcsolatos tulajdonosi jogokat figyelemmel e rendelet 1. § (6) bekezdés e.) pontjában foglaltakra,

7. ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket egyéb önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.”

3. melléklet

A közgyűlés állandó bizottságainak feladatai

1. Jogi és Ügyrendi Bizottság

1.1. előkészíti a közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét, figyelemmel kíséri hatályosulását, javaslatot tesz a szükséges módosításokra,

1.2. véleményezi a közgyűlési rendelet-tervezeteket,

1.3. javaslatot tesz a közgyűlés elnöke illetményére és jutalmazására,

1.4. szükség szerint vizsgálja a megyei önkormányzat rendeletei hatályosulását, és javaslatot készít azok módosítására, hatályon kívül helyezésére, vagy újabb rendelet alkotására,

1.5. a szakmai bizottság véleményének kikérése után megvizsgálja, és javaslataival a közgyűlés vagy bizottsága elé terjeszti a közgyűlés vagy bizottság döntése elleni törvényességi észrevételt,

1.6. ellátja a közgyűlésen a titkos szavazással kapcsolatos szavazatszámláló bizottsági teendőket,

1.7. kapcsolatot tart a helyi önkormányzatok által létrehozott – a közbiztonság javítását célzó – bizottságokkal, illetve alapítványokkal,

1.8. ellátja a törvényben szabályozott feladatokat az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételével és összeférhetetlenségével kapcsolatban, és a bizottság nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozat tételére vonatkozóan szabályzatot készít.

1.9. döntésre előkészíti az elnökkel, alelnökökkel, jegyzővel szembeni összeférhetetlenségi és fegyelmi, anyagi kártérítési ügyeket,

1.10. döntésre előkészíti az önkormányzati képviselők és külső bizottsági tagok összeférhetetlenségével és méltatlanságával összefüggő ügyeket,

1.11. döntésre előkészíti a az önkormányzati képviselők és a külső bizottsági tagok tiszteletdíja csökkentésével, illetve megvonásával összefüggő ügyeket,

1.12. ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket egyéb önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.

2. Pénzügyi Bizottság

2.1. véleményezi a költségvetési rendelet és a Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét, a közgyűlés elé kerülő pénzügyi kihatású előterjesztéseket,

2.2. figyelemmel kíséri az önkormányzatnál a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, - csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

2.3. ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesülését,

2.4. véleményezi a megyei önkormányzat költségvetést érintő pályázatait,

2.5. ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket egyéb önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.

2.6. vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát.

3. Nemzetiségi Bizottság

3.1. elemzi, értékeli a megyében élő nemzetiségek társadalmi helyzetét, jogaik érvényesülését,

3.2. véleményezi a megyei önkormányzat nemzetiségeket érintő előterjesztéseit,

3.3. közreműködik a nemzeti kultúrák megőrzésében, gyarapításában, összehangolja, és szükség szerint szervezi a területi és megyei nemzetiségi rendezvényeket,

3.4. kapcsolatot tart nemzetiségi önkormányzatokkal, szervezetekkel, a nemzetiségi törvény végrehajtásában érintett intézményekkel és más szervekkel,

3.5. véleményezi a költségvetési rendelet és a Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét,

3.6. ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket egyéb önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.

4. Térségfejlesztési Bizottság

4.1. előkészíti és véleményezi a Közgyűlés elé kerülő vidék és területfejlesztési előterjesztéseket,

4.2. figyelemmel kíséri a megye mező- és erdőgazdálkodásának helyzetét,

4.3. véleményezi a megyei mező- és erdőgazdálkodási fejlesztési koncepciókat, programokat,

4.4. előkészíti és véleményezi a Közgyűlés elé kerülő vízgazdálkodási, vízkár-elhárítási, természet- és környezetvédelmi témájú előterjesztéseket,

4.5. véleményezi a megye vízgazdálkodási, természet- és környezetvédelmi fejlesztési koncepcióit, programjait,

4.6. figyelemmel kíséri és segíti a települések helyi vízkár-elhárítási tevékenységét,

4.7. közgyűlési döntésre előkészíti a területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvény által meghatározott, a megyei önkormányzat feladatkörébe tartozó területfejlesztési, területrendezési és vidékfejlesztési feladatok közgyűlési előterjesztését,

4.8. kapcsolatot tart a gazdasági élet szereplőivel, a Kereskedelmi és Iparkamarával, a területfejlesztésben érintett dekoncentrált és civil szervezetekkel, más megyék szakbizottságaival,

4.9. véleményezi a gazdasági társaságokat érintő, közgyűlési hatáskörbe tartozó előterjesztéseket,

4.10. véleményezi a turisztikai, idegenforgalmi előterjesztéseket,

4.11. kapcsolatot tart más megyék szakbizottságaival és a regionális idegenforgalmi bizottságokkal,

4.12. összehangolja az idegenforgalom megyei érdekeit a területi érdekekkel, koordinálja a teljesítésükben résztvevők tevékenységét,

4.13. javaslatot tesz a közgyűlésnek a nemzetközi kapcsolatépítés fő irányaira,

4.14. véleményezi külföldi önkormányzattal kötendő együttműködésre irányuló megállapodást,

4.15. folyamatosan figyelemmel kíséri a megyei önkormányzat külkapcsolatainak alakulását és e kapcsolatokra biztosított pénzeszközök felhasználását,

4.16. véleményezi a költségvetési rendelet és a Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét,

4.17. nyomon követi és értékeli a Zala Megyei Integrált Területi Program végrehajtását, a Zala Megyei Integrált Területi Program és az egyéb területfejlesztési tárgyú programok végrehajtása során elősegíti a partnerség elvének érvényesítését,

4.18. figyelemmel kíséri Zalaegerszeg és Nagykanizsa Megyei Jogú Városok integrált területi programjainak végrehajtását,

4.19. véleményt nyilvánít a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap megyei önkormányzat hatáskörébe utalt pénzeszközeinek pályázati kiírásáról és felhasználásáról, döntéshozataláról,

4.20. kapcsolatot tart a területfejlesztésért felelős intézményrendszer szervezeteivel, tagjaival, elősegíti az önkormányzat részvételével működő térségi fejlesztési tanácsok megyei feladatellátását,

4.21. figyelemmel kíséri az önkormányzat részvételével működő Pannon EGTC működését,

4.22. szakmai észrevételeivel segíti a megyében működő vidékfejlesztési helyi akciócsoportok munkáját koordináló vidékfejlesztési műhely tevékenységét,

4.23. nyomon követi és véleményezi a megyei területfejlesztési koncepció és program végrehajtását,

4.24. ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket egyéb önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.”