Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (V. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2021. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2022. 05. 26
a 2021. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Végső előterjesztői indokolás
Levelek nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 2021. március 8-án fogadta el az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.
Levelek lakosainak száma 2021. január 1-jén 2.974 fő volt.
Az önkormányzat 2021-ben beruházásra és felújításra összességében 427.889.384Ft-ot fordított. A felhalmozási jellegű kiadásoknál, több beruházás és felújítás is befejeződött. A legnagyobb összegben (178.498.988 Ft) az 5 csoportos óvoda építése valósult meg. A Gazdaságélénkítő projekt keretén belül 77.482.700 Ft értékben történt eszközbeszerzés, és 104.476.868 Ft összegben felújítás. A Humánszolgáltatás fejlesztés projekt keretén belül konyhai eszközöket 5.030.495 Ft értékben vásároltunk. Az önkormányzat a közfoglalkoztatási projektek keretében vásárolt tárgyi eszközöket és végzett felújításokat. A Magyar Falu projekt keretében megtörtént az Kossuth utca járda felújítása 4.918.710 Ft összegben. Belügyminisztériumi támogatásból és saját erőből felújítottuk az Ifjúság utcát 23.520.171 Ft értékben. Saját erőből az önkormányzat felújította a Sport, Kert és Dohány utcákat, összesen 17.440.968 Ft-ból. Saját erőből a Leveleki Kastélykert Óvoda és Konyhánál is történt eszközbeszerzés. Egyes projektek (Magyar Falu külterületi játszótér és a kommunális eszközbeszerzés) megvalósítása áthúzódik 2022-re.
A 2021. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a takarékosság jellemezte.
A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani és saját erőből felújításokat és beruházásokat megvalósítani.
Az önkormányzat és felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.
Az Áht. 91. § (2) bekezdése szerint a zárszámadás előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni.
az Áht.24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,
a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,
vagyonkimutatást, és
helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.
A tájékoztató mérlegeket, kimutatásokat az 1-8. mellékletek tartalmazzák.
II.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2021. január 1-jén 579.018.773
Ft volt. A bevételek elszámolása és az év folyamán történt kifizetések után, az egyéb korrekciós tételekkel együtt a 2021. december 31-i záró pénzkészlet 292.473.889 Ft.
Többéves kihatással járó döntések
A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 48.461.939Ft.
Az önkormányzatnak 2021. december 31-én fennálló hitelállománya nincs.
A beruházásoknál és a felújításoknál a 2022. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2021. december 31. napjával nem volt kezességvállalása. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.
Közvetett támogatások
Önkormányzatunknál 2021. évben közvetett támogatás semmilyen jogcímen nem jelentkezett.
Adósság állomány alakulása
2021. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2021. december 31-én 3.948.585.068Ft.
Az immateriális javak állománya 1.986Ft.
A tárgyi eszközök állománya 3.515.122.395Ft,amelyelőző évhez viszonyítva növekedést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.
A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változott összesen 53.700.000 Ft., mely tartós részesedés 3.000.000 Ft a 100% önkormányzati tulajdonú Kft-ban, és tartós részesedés nem pénzügyi vállalkozásban 50.700.000 Ft a Nyírségvíz Zrt.-ben.
A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 3.437.486 Ft.
Csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 292.473.889 Ft.2021. évvégén meglévő értékpapírok állomány nincs. A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2021. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2021-ben több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, pl.: csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,
A fenntartható fejlődés érdekében, 2022-ben is folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.[1]
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés).
A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.
Környezeti és egészségügyi következmények
A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával járhat.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
[1] Beiktatta a 187/2016. (VII.13.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2016. október 1-jétől.