Mohács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (V. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2021. évi zárszámadásról

Hatályos: 2022. 05. 03
a 2021. évi zárszámadásról
Végső előterjesztői indokolás
Mohács Város Polgármestere a 4/2021.(II.12.) önkormányzati rendelettel alkotta meg Mohács Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetését. A költségvetés bevételi főösszege 9.410.127 eFt, kiadási főösszege 9.410.127 eFt volt. Pénzügyi tervünk a szeptemberi Képviselő-testületi ülésre előterjesztett I. pótköltségvetés keretében a pénzmaradványokkal és az első félévben felmerült egyéb tételekkel, novemberben a II. költségvetés módosítás és a 2022. áprilisi ülésen a III. pótköltségvetés során aktualizálásra került.
A bevételi és kiadási oldalak közötti egyensúlyt 2.276.714 eFt finanszírozási művelet előirányzásával – melyből 0 eFt volt a hitel előirányzata – biztosítottuk. A költségvetésben kalkulált hitelfelvétel nem volt. Az évet hitelállomány nélkül zártuk.
Az eredményes vagyongazdálkodási tevékenységnek, és a fejlesztési források átcsoportosításának köszönhetően fejlesztési célú hitelfelvételre sem került sor. A működési feladatok finanszírozására 2.189.158 eFt, a fejlesztésekre 2.117.463 eFt értékben lett igénybe véve a pénzmaradvány, mely összegek az adott feladatokkal terhelten kerültek átvezetésre a 2020. évi maradványból.
Az év közbeni költségvetés módosításokat több tényező indokolta, így
a pénzmaradványok felosztása,
a központosított támogatások beépítése,
a saját források változása,
az alapszerűen megtervezett pénzeszközök feladatra bontása,
elnyert és elutasított pályázatok előirányzatának aktualizálása,
új fejlesztési célok jelentkezése,
év közbeni intézmény- és feladat átszervezések (pl.: uszoda, Selyemgyár, Egészségügyi Alapellátó),
Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése
Az önkormányzati törvény által megszabott kötelező helyi feladatokat Mohács Város Önkormányzata 2021-ben saját forrásainak jelentős átcsoportosítása révén tudta ellátni. A város területén az alapellátás minden feladata megfelelően működött, a kiegyensúlyozott működéshez szükséges intézményi igények kielégítésre kerültek.
A korábban törvényi rendelkezések alapján végrehajtott átszervezések okán Mohács önkormányzata közvetlen fenntartásában immár nincs közoktatási, vagy köznevelési intézmény. A társulási formában ellátott feladatokkal kapcsolatban jelentkező állami források a városon keresztül kerülnek leigénylésre, kiegészítésre és átadásra. Így kerül finanszírozásra a Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás és a Mohács-Bár-Homorúd-Sátorhely-Székelyszabar Köznevelési Intézményfenntartó Társulás is.
A 2021. évről is elmondható, hogy az intézmények működési költségeire nem nyújtott fedezetet az állami finanszírozás és az intézményi saját bevétel. A működés hiányzó eszközeit önkormányzati finanszírozással pótoltuk, s az intézmények fejlesztése a központi pályázati lehetőségeken túlmenően jelentős önkormányzati forrást igényelt. A város fenntartásában lévő költségvetési szervek működtetése során komoly feladatot jelent az intézmények személyi jellegű-, illetve dologi kiadásoknak a biztosítása.
A tavalyi évben sikerült a 2020-ban belassult vagy megállt út és egyéb felújítási programokat újból lendületbe hozni. Az előző évben meg sem kezdett, vagy csak részben végrehajtott fejlesztési programok megvalósítása jelentős feladatot rótt 2021-ben az önkormányzatra.
Az intézményfinanszírozás egész évben kiegyensúlyozott volt. Likviditásunk folyamatos biztosítása érdekében 300 mFt-os folyószámla-hitelkeretet tartottunk fenn a számlavezetőnknél, mely az év során csak rövid ideig és minimális mértékben lett igénybe véve.
A Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás keretében látjuk el a bentlakásos szociális otthoni-, belső ellenőrzési-, a családsegítő és gyermekjóléti feladatokat, míg az óvodák, a városi bölcsőde és a családi bölcsőde a Köznevelési Társulás fenntartásában állnak.
Bevételi források, és azok teljesülése
Bevételeink fedezetet nyújtottak kiadási kötelezettségeink teljesítésére. Bevételeinket 14.272.021 eFt-ra, a módosított előirányzathoz viszonyítva mintegy 84 %-ra, míg kiadási tervünket 53 %-ra teljesítettük.
A módosított költségvetés kerek 63 %-át tette ki a fejlesztések előirányzata, így a működés 37 %-ot képviselt. Ameddig a működési bevételek 113 %-os mértékben realizálódtak, addig a fejlesztési bevételeknek 67%-a valósult meg. Ez utóbbi teljesülés nagyban függ az önkormányzatunknak átutalt pályázati támogatásoktól.
A helyi adók teljesítésének indexe az eredeti előíráshoz viszonyítva 182 % volt, ami ezen a címen összegszerűen 2021-ben 2.065.864 (2020: 1,3 mrdFt, 2019: 1.3 mrdFt, 2018: 1,2 mrdFt, 2017: 1,06 mrdFt) bevétel realizálását jelentette. A 2021. évi adóbevételek teljesítésekor is meg kell jegyezni, hogy a PEM Zrt. évek alatt felhalmozott adó és pótléktartozása a tavalyi évben 660.603 eFt mértékben realizálódott. Ilyen formán jelentős egyszeri többletbevétel jelentkezett.
Az eredetileg tervezett 2021. évi normatív állami hozzájárulást 118 %-ban vettük igénybe. A 2020. évi normatív alapon juttatott állami forrásokkal való elszámolás keretében önkormányzatunk 2.886.399 Ft többlettámogatásra jogosult.
Összegezve megállapítható, hogy a működési célú bevételek a tervnek megfelelően alakultak, a fejlesztési bevételek a pályázatok és a beruházások által meghatározottan teljesültek.
Kiadások alakulása
Teljesített kiadásaink összege 9.029.378 eFt, mely a módosított tervhez képest 56 % (2020: 54 %, 2019: 43 %). Az összes kiadásból a működési kiadások 42 %-ot képviselnek, melyek teljesülési szintje a módosított tervhez képest a tavalyival és az az előttivel azonosan 61 %.
A fejlesztési kiadások a teljes városi költségvetésből 58 %-ot tettek ki, s a módosított tervhez viszonyítva - 5,3 mrd Ft összegben - 58 %-ra teljesültek, ami a fejlesztési feladatok ciklikusságából, pályázatok által meghatározottságából fakad. Mohácson 2021-ban is jelentős beruházások lettek előkészítve. Az intézmény-felújítási programot részben teljesítettük. A tervezett fejlesztési feladatainkat részben megvalósítottuk. Fontos kiemelni, hogy a fejlesztési költségvetés részét képezi a város fejlesztési tartalékát jelentő befektetési portfolió kezelése is. Azaz a megtakarításaink között szereplő betétek, értékpapírok (pl.: Magyar Államkötvények vétele a kiadási oldalon, míg eladása a bevételi oldalon megjelenik. Ezen finanszírozási műveletek 903.194 eFt kiadással, és 1.052.984 eFt bevétellel szerepelnek a fejlesztési költségvetés teljesülésében. A finanszírozási műveletek nélküli fejlesztési kiadásaink összege 4.324.220 eFt.
Az Önkormányzat által a 2021. évben elszámolt értékcsökkenések összege 826.152 eFt. Az eszközök beszerzésére, felújítására fordított tényleges kiadások összege áfával 3.604.891 eFt.
Az önkormányzat tárgyi eszközeinek (ingatlanok, gépek berendezések és vagyonkezelésbe adott eszközök) használhatósági foga: 76,71 % (2021: 77,06 % (2020: 77,12 %), elhasználódási foka (te. halmozott, összes értékcsökkenése/te. összes bruttó értéke) 23,29 %.
Értékpapír és hitelműveletetek alakulása
A költségvetés jóváhagyásakor, és a módosítások során pénzmaradvány bevonásával és értékpapír értékesítés betervezésével tudtuk biztosítani a költségvetés egyensúlyát. Az év során a fejlesztési tartalék kis részének felhasználásával, folyamatosan fenn tudtuk tartani likviditásunkat.
Szabad pénzeszközeinket kötvényekben és bankbetétekben hozamoltattuk. Az év során pénzügyi műveletekből 724 eFt eredményt értünk el. Ez a korábbi évek hozamához képest szerénynek mondható, ugyanakkor örvendetes, hogy a pénz- és értékpapírpiac rendkívül ingadozásai mellett is képesek voltunk pozitív eredményt elérni.
Befektetési döntéseink meghozatalánál a Képviselő-testület korábbi határozatai alapján az SPB Befektetési Zrt. és a Takarék Bank Zrt. tanácsadóira is támaszkodhatunk. Megtakarításainkat a számlavezető Raiffeisen Bank Zrt.-nél és a fent említett két társaságnál nyilvántartott számlákon, értékpapírszámlákon tartjuk. A befektetési döntsek meghozatalánál elsődleges szempont a tőkegarancia, a lehető legalacsonyabb kockázat mellett elérhető minél magasabb hozamok elérése, valamint a fejlesztések által determinált likviditás fenntartása is kiemelt szereppel bír. Önkormányzatunk 2021-ben meglévő 352.931 eFt céges részesedései után osztalékbevételre nem tett szert. Mohács város önkormányzata nem rendelkezik önkormányzati kötvénykibocsátásból, vagy hitelfelvételből eredő kötelezettséggel.
A maradvány elszámolása
Az Önkormányzatnak 2021-ben 5.242.643 eFt maradványa keletkezett. Ezen összeg túlnyomó többségében az EU-s pályázatok kapcsán elnyert és önkormányzatunknak átutalt összegekből, kisebb arányban az intézmények év végi pénzmaradványából áll. Összességében, önkormányzati szinten a képződött maradványt a fennálló intézményi kötelezettségek és városunk fejlesztési programjának megvalósításához rendelt források teljes egészében lefedik, így szabad, újabb feladattal terhelhető maradvány nincs.
Önkormányzatunk 2005. január 1-től a Raiffeisen Bank Zrt-t bízta meg bankszámláinak vezetésével. A likviditás szempontjából kritikus időszakokat a folyószámlahitel eszközével kezelni tudtuk.
A vagyon alakulása
2021-ben is elődleges volt az a korábban megfogalmazott elve, hogy a vagyonértékesítésből származó bevételeket kizárólag a vagyon gyarapítására lehet fordítani. Önkormányzatunk vagyonmérlegének főösszege az elmúlt évek során az alábbi képet mutatja.
A táblázat adatait elemezve látszik, hogy a 8 % mértékben 2021-ben is tovább gyarapodott városunk vagyona. A vagyonmérlegünkben lévő pénzállomány fokozatosan beruházások, megújuló ingatlanok, új építésű létesítmények formájában ölt testet.