Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (III. 7.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2022. 03. 08- 2022. 07. 12

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (III. 7.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről

2022.03.08.

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2022. évi költségvetésről, módosításának és végrehajtásának rendjéről a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya kiterjed Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az Önkormányzat által alapított és irányított költségvetési szervekre, a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatalra (továbbiakban: intézmények), a címrend szerinti önkormányzati költségvetésében tervezett feladatokra, továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, alapítványokra, közalapítványokra, gazdasági társaságokra, amelyek az Önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.

II. Fejezet

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszegét, valamint azok egyenlegét, az e rendelet mellékleteiben részletezett bevételi források és kiadási jogcímek figyelembevételével:

költségvetési bevételét:

6.018.917

eFt-ban

költségvetési kiadását:

7.375.213

eFt-ban

költségvetési egyenlegét:

1.356.296

eFt, melyből

Finanszírozási bevételek

1.532.027

eFt,

belső finanszírozású:

1.339.103

eFt-ban

ebből működési célú maradvány:

349.192

eFt,

felhalmozási célú maradvány:

989.911

eFt,

külső finanszírozású:

192.924

eFt-ban

ebből államháztartási megelőlegezések:

89.422

eFt,

hitel:

103.502

eFt,

Finanszírozási kiadások

175.731

eFt,

külső finanszírozású:

175.731

eFt-ban állapítja meg.

ebből államháztartási megelőlegezések visszatérítése:

89.422

eFt,

hiteltörlesztés:

86.309

eFt.

(2) A 2. számú melléklet szerinti kiemelt kiadási előirányzatokat a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:

- személyi juttatások

2.316.303

eFt

- munkaadót terhelő járulék, szociális hozzájárulási adó

317.079

eFt

- dologi kiadások

1.758.672

eFt

- ellátottak pénzbeli juttatásai

92.000

eFt

- egyéb működési célú kiadások

1.106.394

eFt

- beruházások

1.422.175

eFt

- felújítások

337.990

eFt

- egyéb felhalmozási kiadások

24.600

eFt

- finanszírozási kiadások

175.731

eFt

(3) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdése szerinti költségvetési egyenleg megszüntetését az előző évi maradványt érintő felhasználások korlátozásával biztosítja. Az Önkormányzat folyamatos működőképessége érdekében szükségesnek tartja a feladatok finanszírozásához kapcsolódó források kontroll melletti likviditási terv alapján történő biztosítását.

3. § (1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszegen belül a források összetételét az 1. (kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban), 1/a., 1/b., 1/c. számú mellékletek tartalmazzák.

(2) A 2. § (1) bekezdésében megállapított és a 3. § (1) bekezdésében hivatkozott mellékletekben szereplő főösszegeken belül a költségvetési szervek előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatok szerinti bevételeit, valamint a kiadások teljesítéséhez igénybe vehető általános önkormányzati támogatás, illetve a szociális és egyéb kedvezményhez igénybe vehető önkormányzati támogatás előirányzatát - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - az 1/d. sz. melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület intézményenként.

(3) A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegeken belül a költségvetési szervek tervezett kiadásait intézményenként, előirányzat-csoportonként, illetve kiemelt előirányzatonként - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - a 2. számú melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.

(4) A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az egyéb, szociális célú támogatások kiadásainak tételes előirányzatait a 2/a. számú, a működési célra juttatott egyéb támogatásokat a 2/b. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(5) Az Önkormányzat tulajdonában lévő, bérbeadás útján hasznosított ingatlanok ingatlankezelési tervét a 3/a. számú mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(6) A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az Önkormányzat költségvetésében tervezett fejlesztési feladatait a 4. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(7) A Képviselő-testület az Önkormányzat adósságot keletkeztető kötelezettségeinek és saját bevételeinek alakulását a 6. számú melléklet szerint hagyja jóvá azzal, hogy év közben kötelezettségek a hitelképesség folyamatos figyelemmel kísérése és bemutatása mellett vállalhatók.

(8) Az önkormányzat hitelállományát az 5., a garancia-, kezességvállalását feladat és lejárat szerinti bontásban az 5/a. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(9) Az éves létszám előirányzatot költségvetési szervenként a 8. számú mellékletben foglalt részletezés szerint 552,16 főben határozza meg a Képviselő-testület. A köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak intézményi létszámkeretét a 8/a. melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.

(10) Az önkormányzati költségvetési szervek engedélyezett álláshelyeinek számát a 8/b, a közfoglalkoztatottak 2022. évi létszámát a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(11) Az Európai Uniós eszközök támogatásával megvalósuló projekteket, azok támogatási összegét és kiadásait a 7. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(12) A Képviselő-testület az Önkormányzat címrendjét a 9. számú melléklet alapján állapítja meg. A költségevetési intézmények - az 1/d., illetve a 2. számú mellékletben részletezett előirányzatainak tagolását - bevételeinek forrásonkénti, kiadásainak tételes részletezését az intézmények elemi költségvetése tartalmazza.

4. § Az egészségügyi alapellátást (védőnői szolgálat, iskola egészségügy, anyatej gyűjtés) Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (továbbiakban: NEAK) közvetlenül finanszírozza. Az e célra tervezett kötött felhasználású előirányzat 185.741 eFt, mely a feladatokhoz kapcsolódóan a Szentesi Intézmények Gazdasági Szervezete költségvetésében megtervezésre került.

A költségvetés tartalékai

5. § (1) A 2. § (1) bekezdése szerinti kiadási főösszegen belül a költségvetés egyes működési feladataihoz a felhasználásra vonatkozó célokhoz és feltételekhez kötötten 128.762 eFt tartalékot állapít meg a Képviselő-testület (ebből a képviselői keret /500 eFt/fő/ 6.500 eFt). A tartalékokat e rendelet 3. számú melléklete részletezi.

(2) A működési céltartalékkal való rendelkezés (átcsoportosítás), a cél szerinti felhasználás engedélyezése - a források rendelkezésre állásának függvényében - a Képviselő-testület jogköre.

(3) A működési céltartalékban (3. számú melléklet) elkülönített bizottsági keret felosztására a Képviselő-testület Művelődési, Oktatási és Kulturális Bizottsága tesz javaslatot.

(4) A jogszabályi előírásoknak megfelelően az előző évi keresetbe tartozó juttatások 2%-ának megfelelő, meghatározott munkateljesítmény eléréséért, illetve átmeneti többletfeladatok teljesítéséért fizetendő kereset-kiegészítésre - a céltartalékban - elkülönített összeg nyújt fedezetet a költségvetési intézményekben a teljesítmények ösztönzéséhez, melynek felhasználást a Képviselő-testület feltételekhez köti azzal, hogy a keret ténylegesen a teljesítmények ösztönzését kell, hogy szolgálja. A keret felhasználására vonatkozó szabályok, célok és az értékelés rendjének kialakítása, betartása kötelező és az intézményvezetők felelőssége. A szabályok maximális betartása nélkül a keret felhasználására nem kerülhet sor.

III. Fejezet

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok, a költségvetési gazdálkodás általános szabályai

6. § (1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben ellátandó feladatokhoz a személyi feltételeket az Önkormányzat a költségvetésben biztosította, melynek fedezete minden intézmény költségvetési előirányzatába az engedélyezett létszámnak megfelelő, 2022. január 1-től hatályos bértábla szerint - a minimálbér, garantált bérminimum mértékének változását figyelembevéve - került beépítésre.

(2) A Szentes Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) költségvetésében jutalom, prémium címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából előirányzatot a költségvetés nem tartalmaz.

(3) A Képviselő-testület a 2022. évi köztisztviselői illetményalapot 55.000,- Ft-ban határozza meg. Az Önkormányzat középfokú iskolai végzettségű köztisztviselői részére 20%, felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselői részére 30% illetménykiegészítést állapít meg tárgyévre.

7. § (1) A Képviselő-testület a sportegyesületek pénzbeli támogatásának keretösszegét 20.000 eFt-ban állapítja meg, melynek felosztását a Képviselő-testület Ifjúsági és Sportbizottságra bízza.

(2) A sportszervezetek támogatása címén megállapított keret terhére a kiutalás az Ifjúsági és Sportbizottság határozata alapján, a támogatási szerződések megkötését követően, az elszámoltatás rendjének betartása mellett történhet. Korábbi támogatással való elszámolás és támogatási szerződés hiányában újabb kiutalásra nem kerülhet sor. A támogatásokról, az elszámolásokról a Hivatal sportért felelős köztisztviselője köteles pontos, naprakész és átlátható nyilvántartást vezetni.

A támogatási szerződésekben rögzíteni kell a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.). 74. §-ában foglalt kötelezettségek megtartását biztosító feltételeket, különösen ha azokról más jogszabály nem rendelkezik.
(3) A sport- és közművelődési létesítmények kedvezményes használatát az Önkormányzat egységesen támogatja, melynek fedezeteként a költségvetésben összességében 8.965 eFt áll rendelkezésre, a keret felosztását - szakmai előkészítést követően – a Művelődési, Oktatási és Kulturális Bizottságra, valamint az Ifjúsági és Sportbizottságra bízza a Képviselő-testület.
(4) A (3) bekezdés szerinti támogatás kiutalása a tényleges használat alapján havonként, utólagos elszámolással dokumentáltan, háromoldalú megállapodás szerint történhet.
(5) A nem önkormányzati tulajdonú és irányítású, nem önkormányzati feladatot ellátó szervezeteknek nyújtott pénzbeli önkormányzati támogatás további feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót is), vám és egyéb köztartozása. Támogatás csak a szabályoknak megfelelő támogatási okirattal és elszámolási kötelezettség teljesítése mellett nyújtható.
(6) Az Önkormányzat költségvetése terhére bármely címen - jogszabályban rögzített tartalmú támogatási okirat alapján - kiutalt támogatással a támogatott 2022. december 31-ig -dokumentáltan - köteles elszámolni. Az elszámoltatással kapcsolatos felelősség a Hivatal szakmai feladatokat ellátó irodavezetőjét terheli.

8. § (1) Az Önkormányzat költségvetési gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat-módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel. A bevételi többlet a tervezett bevételt meghaladóan realizált bevétel akkor, ha a betervezett bevételi jogcímeken a bevételi többlet időpontjában bevételkiesés nem várható.

(2) A költségvetésben nem tervezett bevételek realizálása esetén az előirányzat módosítás a Képviselő-testület hatásköre.

9. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, valamint a felügyelete alá tartozó intézmények költségvetését - e rendeletének módosításával - év közben megváltoztathatja.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek, de az 1/d., illetve a 2. számú mellékletekben megállapított kiemelt előirányzatok módosítása a Képviselő-testület hatásköre.

(3) A költségvetési szerv felel a saját költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok szabályszerű felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésében megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.

(4) Az intézmények a jelen rendeletben, illetve a rendelet 1/d. számú mellékletben foglalt részletezettséggel megállapított önkormányzati támogatást csak az alaptevékenység ellátásához használhatják fel.

(5) Az önkormányzati költségvetési szervek előirányzat-módosítási hatáskörükben - az irányító szerv egyidejű tájékoztatása mellett - a költségvetésük bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat a tervezett előirányzatokon felüli többletbevételéből felemelhetik az alábbiak szerint:

a./ a működési bevétel tervezett mértékét - nem tervezési hibából - meghaladó bevétel többletbevételnek minősül. A többletbevétel megszerzéséhez szükséges közvetlen költségeken túl az intézményi fenntartási költségek arányos fedezetére használható összeggel emelhető a kiadási előirányzat, a képződött maradvány nem használható fel intézményi hatáskörben.
b./ az átvett pénzeszközök, valamint a támogatások esetében a megkötött megállapodás szerint emelhető a bevételi és kiadási előirányzat egyaránt.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és az intézmény biztonságos működését szem előtt tartva vállalhatnak kötelezettséget.
(7) Az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a többletbevételük terhére vállalt felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat csak a Képviselő-testület jóváhagyását követően emelhetik fel.
(8) Az intézmények vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettségeket, amelyek többlet költségvetési támogatást igényelnének 2022. évre, illetve az azt követő évekre.
(9) A Képviselő-testület a szakmai jogszabályokban foglaltak figyelembevételével elrendeli az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben foglalkoztatottak munkakör szerinti folyamatos és érdemi vizsgálatát, a megüresedő álláshelyek betöltésének kontrollját, illetve koordinálását a humán erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás érdekében az Önkormányzat munkaerő-gazdálkodásáról szóló 37/2009. (XII.31.) rendelete alapján.
(10) Az önkormányzati bevételt képező és az intézményi működéshez nyújtott önkormányzati támogatás részbeni forrását biztosító - az intézményi adatközlésekre, statisztikai adatokra, beszámolókra alapozottan megállapított ellátottak száma alapján igényelt - feladatalapú állami támogatás jogcímeit és összegét az 1/a. számú melléklet tartalmazza.
(11) Amennyiben az előző bekezdésben foglaltak a tervezettől - pontatlan adatszolgáltatás miatt - lényegesen eltérnek, akkor felelősségre vonás kezdeményezésére kell, hogy sor kerüljön, ami az adott intézmény önkormányzati támogatás csökkentését is maga után vonhatja.
(12) A költségvetési intézmények által igénybe vett, az ellátottak részére biztosított élelmezési feladatokra nyújtott önkormányzati támogatás előirányzata - beleértve a kedvezményesen, vagy térítés nélkül étkezőket is - a szolgáltatást nyújtó Szentes Város Szolgáltató Kft. Központi Konyhája intézményekkel egyeztetett adatai alapján a tervezett élelmezési napok szerint került kialakításra, melynek összegét az intézményi kiadások előirányzata tartalmazza. A 2022. évi költségvetési zárási feladatok keretében a tényleges élelmezési napok alapján a támogatás elszámolásra kerül.

10. § (1) Az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok működéséhez szükséges támogatást a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:

Szentesi Sport -és Üdülőközpont Nkft.

- működési támogatás

170.000 eFt

- adósságszolgálati támogatás

32.139 eFt

Szentes Városellátó Nkft.

414.400 eFt

SZVSZ Kft.

- Városfejlesztési Csoport

20.000 eFt

- gyermekétkeztetés támogatása

42.000 eFt

Szentesi Élet Kft.

17.757 eFt

(2) Az (1) bekezdésben megállapított támogatási összegek a XIV. cím Önkormányzati feladatok előirányzatai között kerültek megtervezésre, melyek kiutalására havi ütemezésben kerülhet sor, míg a Képviselő-testület által év közben biztosított egyszeri feladatok pótelőirányzatának kiutalásáról a döntést követő 20 napon belül kell gondoskodni. A havi ütemezés szerinti kiutalástól a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájával történt előzetes egyeztetést követően, a működés folyamatosságát veszélyeztető esetekben lehet eltérni.
(3) A Szentesi Sport-és Üdülőközpont Nkft., a Szentesi Élet Kft. működéséhez nyújtott támogatás az üzemeléssel, illetve az adósságszolgálattal kapcsolatos kiadásokhoz nyújt kiegészítő forrást.
(4) A Szentes Városellátó Nkft. működési támogatása a köztisztasági, valamint a belvízrendezési feladatok ellátáshoz biztosít fedezetet.
(5) Az SZVSZ Kft. részére nyújtott támogatás a Városfejlesztési Csoport működéséhez, valamint a gyermekétkeztetés támogatásához biztosít forrást.

11. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek e rendelettel jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét, valamint számviteli rendjét meghatározó szabályzatait a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(3) Az intézmények vezetői a 9. § (4) és (5) bekezdések szerinti kötelezettségvállalásaikat – beleértve a bér és egyéb személyi juttatásokra, valamint az azokat terhelő közterhekre vonatkozó kötelezettségvállalásokat is – az e rendelet 11. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével tehetik meg.

(4) A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően kerülhet sor.

(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi intézmény köteles betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása, megfelelő intézkedés megtétele az intézményvezetők feladata és felelőssége.

(6) A költségvetési szervek – a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott feladatok kivételével – pénzellátásáról, kiadásaik teljesítéséhez szükséges pénzeszközök rendelkezésre bocsátásáról a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája az önkormányzati kincstár működtetésén keresztül gondoskodik.

(7) A Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája köteles folyamatosan figyelemmel kísérni a pénzellátás szabályainak betartását, az önkormányzati támogatás kiutalására irányuló kérelmek jogosságát.

(8) Az intézmények költségvetésében jóváhagyott bevételi előirányzatok teljesítése, a bevételek beszedése az intézményvezetők felelőssége, ezért a hátralék beszedésére irányuló intézkedések elmulasztása miatt kieső bevételek pótlására önkormányzati támogatás kiutalására nem kerülhet sor.

12. § (1) Az Önkormányzat számára év közben biztosított pótelőirányzatok felhasználásáról, a költségvetési intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításainak jóváhagyásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, az emiatt szükségessé váló költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévente dönt.

(2) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, a polgármesternek a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatni.

Amennyiben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(3) A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a jogszabályokban meghatározott határidőben - december 31-i hatállyal - dönt a költségvetési rendelet módosításáról.
(4) A jóváhagyott költségvetésen, képviselő-testületi döntésen alapuló előirányzat módosításokról szóló értesítések kiadására a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda (irodavezető aláírásával) jogosult.

13. § (1) A költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről az Önkormányzat köteles gondoskodni a költségvetési szervek és a Hivatal, mint intézmény tekintetében az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) Az intézmények kötelesek - a működésük folyamatára is tekintettel - kialakítani, működtetni a belső kontroll rendszert - az Áht. 69-70. §-a figyelembevételével - és a tapasztalatokról a beszámolási kötelezettség teljesítésével egyidejűleg kötelesek számot adni.

14. § (1) A költségvetés teljesítéséről, a bevételek és kiadások alakulásáról, az önkormányzat likviditási helyzetéről a Képviselő-testület Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságát folyamatosan tájékoztatni kell.

(2) Az intézmények által a maradvány felhasználására tett javaslatot az irányító szerv az Ávr. 155. §-ában foglaltak alapján felülvizsgálja, a felülvizsgált és jóváhagyott maradványt az intézmények az előző évi kötelezettségeikre használhatják fel.

(3) Az intézményi költségvetések előirányzatait a 2021. évi maradvány teljes összegére a Képviselő-testület a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg módosítja.

(4) A beruházási feladatok részbeni forrását képező átvett pénzeszközök, felhalmozási célú támogatások, központosított előirányzatok teljesítésének elmaradása esetén a beruházások folytatásáról, az új körülményre való tekintettel, külön képviselő-testületi döntést kell hozni.

(5) A működési feladatokhoz kapcsolódó bevételi előirányzatok teljesítésében a tervezetthez viszonyított kiesés esetén a költségvetésben tervezett feladatok megvalósíthatóságáról, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében teendő szükséges intézkedésekről a Képviselő-testület dönt.

(6) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem szereplő feladatokra, a tervezett feladatok előirányzatát meghaladó kiadási szükségletekre kötelezettség nem vállalható, illetve a feladatok megvalósítását célzó, pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés nem tehető.

15. § (1) Az Önkormányzat tulajdonosi minőségében hozott döntései a költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását, a pénzügyi források felhasználhatóságát átmenetileg sem korlátozhatják.

(2) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények, gazdasági társaságok az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Áhsz.), Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendeletében, valamint az intézményi számviteli politikában rögzítettek szerint törölhetik a 2020. december 31-én fennálló, egy évet meghaladó, a behajtás érdekében tett, többszöri intézkedéssel igazolt kintlévőséget.

16. § (1) Az intézmények vezetői a jóváhagyott költségvetési kereteken túl pénzügyi, fedezet nélküli, az irányító szervtől származó, többletforrást igazoló írásos dokumentum hiányában kötelezettséget nem vállalhatnak, a feladatok végrehajtását nem kezdhetik meg.

(2) A költségvetési intézményeknek az elismert vevői állományukról és egyéb követelésükről, valamint az elismert szállítói állományukról és egyéb kötelezettségeikről tételes, korosított adatszolgáltatást kell teljesíteniük tárgyhót követő hónap 15-ig a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája felé.

(3) A költségvetési rendelet hatálya alá tartozó intézmények, gazdasági társaságok a feladatellátásukhoz kapcsolódó beszerzéseiket kötelesek a jogszabályokban előírt feltételeknek megfelelő tartalommal elkészített szabályzataikban rögzítettek szerint, az Önkormányzat érdekeinek szem előtt tartásával végezni.

(4) A költségvetési intézmények létszámgazdálkodásukat Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szentesi önkormányzati intézmények munkaerő-gazdálkodási rendszeréről szóló 37/2009.(XII.31.) rendelet előírásainak szigorú betartása mellett kötelesek bonyolítani, ezen belül az átmenetileg üres álláshelyek alakulásáról negyedévente elszámolni.

(5) Az Önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság ügyvezetője köteles a személyi jellegű ráfordításokat érintő kötelezettségvállalásairól (alkalmazás, megbízás stb.) előzetesen a gazdasági társaság felügyelő bizottságát tájékoztatni.

(6) A gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, míg a szabályszerűségért a polgármester a felelős. A Hivatal, illetve a XIV. cím Önkormányzati feladatok tekintetében a kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, utalványozásra vonatkozó hatáskörök gyakorlásának rendjét, a feladatellátás előírásait külön szabályzat tartalmazza.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza az intézmények vezetőit az intézményi költségvetésben megtervezett bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.

(8) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények működési vagy felhalmozási célú pályázat beadásához, azt megelőzően, az önkormányzati támogatást igénylő tervezett pályázat részleteinek a fenntartási kötelezettség és a további évek működési költségeinek ismertetésével kötelesek a Képviselő-testület döntését, jóváhagyását kérni.

IV. Fejezet

Az Önkormányzat vagyonával és a felhalmozásokkal

kapcsolatos rendelkezések

17. § (1) Az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodás szabályait az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásban a tulajdonosi szemlélet, az önkormányzati érdekek fokozott érvényesítésével el kell érni, hogy a vagyontárgyak hozadéka a fejlesztések forrásaként maximálisan ki legyen használva.

(3) Az önkormányzati vagyontárgyak hasznosításából származó, e rendeletben forrásként nem tervezett bevételeket csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően, elsődlegesen felhalmozási célok megvalósítására lehet felhasználni.

(4) A vagyontárgyak hasznosításáért az Önkormányzat fizetési eszközként csak forint átutalást, vagy készpénzt fogadhat el, más fizetési mód alkalmazása – csereingatlan, értékpapír, természetbeni teljesítés – a vonatkozó számviteli szabályok betartása mellett, a Képviselő-testület Városrendezési, -Fejlesztési és Idegenforgalmi, a Pénzügyi és Tulajdonosi, valamint a Jogi és Ügyrendi Bizottsága véleményének, jóváhagyásának előzetes kikérésével lehetséges.

Az éves gazdálkodásról szóló zárszámadás keretében be kell mutatni az önkormányzati tulajdonban álló vagyon összetételét az ingatlankataszter adataival egyezően törzs-, illetve üzleti vagyon bontásban, valamint az Önkormányzat befektetett eszközeit.
(5) A felhalmozási célú feladatok megvalósítása, finanszírozhatósága érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a pályázatok benyújtását megelőzően a költségek reális számba vételére, az előkészítésre.
(6) A költségek ismeretében a Képviselő-testület dönt a pályázatok benyújtásáról, mely döntés előkészítéshez szükséges a pályázattal történő beruházás összes költségének, az Önkormányzatot terhelő önerő konkrét összegének és megjelölésének, valamint a beruházás befejezését követően a működtetéssel kapcsolatosan felmerülő költségek bemutatása, a megtérülés prognosztizálása.
(7) Eredményes pályázat esetén a felelős személyek kijelölésével el kell érni, hogy a munkák megkezdésétől a befejezésig, a pályázati pénzek elszámolásának megtörténtéig a szakmai felügyelet koordináltan működjön.
(8) Kiemelt figyelmet kell fordítani az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok által működtetett vagyonnal való gazdálkodásra, a feladatellátásra vonatkozó szerződésekben foglaltak teljesítésének értékelésére.
(9) A Szentes Városi Szolgáltató Kft. vagyonában bekövetkezett változásokról, az Önkormányzat tulajdonát képező és kezelésében lévő ingatlanokra fordított felújításokról és a beruházásokról az éves beszámoló keretében köteles adatot szolgáltatni a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájának.
(10) A Szentes Városi Szolgáltató Kft. és az Önkormányzat közötti elszámolásra a külön megállapodásban foglaltakat kell alkalmazni.
(11) Az Önkormányzat által alapított és támogatott gazdasági társaságok az éves beszámolók keretében kötelesek elszámolni a támogatás összegének felhasználásáról, az önkormányzati tulajdonú ingatlanokra fordított értéknövelő beruházásokról.
(12) A vagyongazdálkodásban kiemelt hangsúlyt kell fektetni a Képviselő-testület, a Hivatal, az önkormányzati tulajdonú, illetve résztulajdonú gazdálkodó szervezetek hatékony együttműködésére, a feladatok koordinált, ellenőrzött ellátására.
(13) Az Önkormányzat vagyonával kapcsolatos kártérítési igények, peres eljárások miatt felmerülő kiadásokat a fejlesztési források terhére kell elszámolni, a peres eljárásokból származó bevételeket pedig a fejlesztési kiadások teljesítésére kell felhasználni.
(14) A vagyonmérleg alapja a leltár. Az önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények – beleértve a Hivatalt is – kötelesek eszközeik és forrásaik leltározását az Áhsz 22. §-ában foglaltak szerint elvégezni és a mérlegtételeket alátámasztani. A leltározással kapcsolatos részletes szabályokra vonatkozó előírásokat külön szabályzat tartalmazza, melyben meghatározásra kerülnek az egyes vagyontárgyak leltározásával kapcsolatos eljárások a tulajdon védelmének szem előtt tartása mellett. Az Önkormányzat, mint irányító szerv hozzájárul ahhoz, hogy a tárgyi eszközöket az intézmények kétévente tényleges leltárfelvétellel leltározzák. A közbenső években a leltározás összehasonlító módszerrel kell, hogy történjen.
V. Fejezet

Költségvetési egyensúlyt javító intézkedések, feladatok

18. § (1) A költségvetési egyensúly megtartása valamennyi területen megköveteli a tervezett bevételek teljesítését, a bevételi többletek beszedésére irányuló intézkedések folyamatos megtételét.

A működőképesség megtartását ésszerű takarékossággal, a tartalékok feltárásával, külső források bevonásával, továbbá a költségkímélő megoldások keresésével, a saját bevételek növelésével valamennyi területen kiemelt feladatként kell kezelni. Pótelőirányzati kérelem csak rendkívüli esetben terjeszthető elő a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság előzetes véleményezésével.
(2) Pénzügyi tartalmú, vagy a költségvetés évében, illetve az azt követő években pénzügyi kihatással járó előterjesztések csak a Képviselő-testület Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottsága, valamint az illetékes szakmai bizottság véleményével terjeszthetők a Képviselő-testület elé.
(3) A bizottságok költségvetést érintő, a kötelezettségeket növelő döntést nem hozhatnak. Javaslattal élhetnek a Képviselő-testület felé, mely javaslatot előzetesen a Képviselő-testület Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságának kell véleményezni.
(4) Az Önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményhálózatban - beleértve a Hivatalban kezelt feladatokat is - az ellátott feladatok ésszerű szervezésével a működési költségeket csökkenteni kell.

19. § (1) A Képviselő-testület a költségvetés likviditását biztosító 250.000 eFt forint alapú hitelkeret szükség szerinti igénybevételét engedélyezi, melynek felhasználásáról elkülönített nyilvántartást kell vezetni.

(2) A megkezdett beruházások megvalósításához a forrásokat az önkormányzati vagyon hatékony hasznosításával, pályázatok benyújtásával kell biztosítani az engedélyezési, közbeszerzési szabályok betartása mellett.

(3) A Képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy az igénybevett külső források törlesztő részleteit és kamatait a szerződés időtartama alatt – minden más kiadást megelőzően –teljesíti. Az Önkormányzat által vállalt készfizető kezességből adódó éves fizetési kötelezettségre is ugyanezek a szabályok vonatkoznak

VI. Fejezet

Nemzetiségi Önkormányzat

20. § (1) A Szentesi Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére, költségvetésében tervezett feladatok ellátásához a Képviselő-testület összességében 200 eFt működési támogatást állapít meg.

(2) A működési célú támogatás igénybevétele a Nemzetiségi Önkormányzat likviditási helyzetének figyelembevételével történhez meg.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

21. §1

22. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2022. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.

(2) E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2022. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.

1. melléklet

üres cím

1a. melléklet

üres cím

1b. melléklet

üres cím

1c. melléklet

üres cím

1d. melléklet

üres cím

2. melléklet

üres cím

2a. melléklet

üres cím

2b. melléklet

üres cím

2c. melléklet

üres cím

3. melléklet

üres cím

3a. melléklet

üres cím

4. melléklet

üres cím

5. melléklet

üres cím

5a. melléklet

üres cím

6. melléklet

üres cím

7. melléklet

üres cím

8. melléklet

üres cím

8a. melléklet

üres cím

8b. melléklet

üres cím

9. melléklet

üres cím
1

Hatályon kívül helyezte: ugyane rendelet 21. §.