Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (VI. 22.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2022. évi igazgatási szünet elrendeléséről

Hatályos: 2022. 06. 23
a 2022. évi igazgatási szünet elrendeléséről
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
A közigazgatási szervek hatékony és zavartalan működése megvalósításának egyik elengedhetetlen feltétele a közszférában foglalkoztatott munkatársakat megillető szabadság előrelátható ütemezése, a ki nem adott szabadságok felhalmozódásának elkerülése.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § (3) bekezdése szerint „A képviselő-testület, valamint a 2. §-ban felsorolt szervek vezetője – a Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét” (ami 15 munkanapot jelent).
Az igazgatási szünet elrendelése során figyelembe veendő ajánlásokat a közszolgálati tisztviselők munka- és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és a munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunkavégzésről szóló 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet szabályozza, melynek 13. § (1) bekezdése szerint „az igazgatási szünet időtartama a) nyáron öt egybefüggő naptári hét, amely augusztus 20-át közvetlenül követő vasárnapig tart, b) télen két egybefüggő naptári hét, amely január 1-jét közvetlenül követő vasárnapig tart.”
Az igazgatási szünet elrendelése gazdaságossági, takarékossági szempontból előnyt jelent, így a hivatal működésével járó költségek, ha kismértékben is, de csökkennek.
Fentiekre figyelemmel javaslom, hogy a Képviselő-testület a hivatalnál rendeljen el igazgatási szünetet 2022. augusztus 15. napjától 2022. augusztus 28. napjáig, illetve 2022. december 19. napjától 2022. január 1. napjáig terjedő időtartamra. Az igazgatási szünet ideje alatt ügyfélfogadás nincs, de a halaszthatatlan ügyekben – elsősorban anyakönyvi ügyintézés – ügyelet tartására kerül sor.
A Képviselő-testület döntését követően az ügyfeleket tájékoztatjuk, így időben fel tudnak készülni a munkarendváltozásra.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztés tartalmazza az indoklást.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt képviselő-testületet:
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása

Társadalmi hatásokkal a rendelet-tervezet nem rendelkezik. Gazdasági, költségvetési hatásként érzékelhető, hogy az igazgatási szünet alatt a Hivatal dologi kiadásai csökkennek, ezáltal költségtakarékosság érhető el.

Környezeti, egészségi következménye

A hivatali alkalmazottak számára biztosított a megfelelő hosszúságú pihenőidő.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatása

Ilyen hatásokkal a rendelet-tervezet nem rendelkezik.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye

A hivatali alkalmazottak nem visznek át, vagy kevesebb szabadságot visznek át a következő évre..

Jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet nem jár a feltételek módosításával, a meglévő szervezetrendszer és tárgyi, pénzügyi feltételek biztosítása elegendő.

A helyi rendelet megalkotását a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva az alábbiak szerint indokolom:
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület – a Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el.
Az így kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg az érintettek részére megállapított alapszabadság 3/5-ét.
A Kormány ajánlását a közszolgálati tisztviselők munka- és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunka-végzésről szóló 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet 13-15. §-ai tartalmazzák.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
Meghatározza azon személyek körét (személyi hatály), akikre a rendeletet alkalmazni kell.
2. §-hoz
A Kormány ajánlására figyelemmel került meghatározásra az igazgatási szünet időtartama.
3. §-hoz
A végrehajtására vonatkozó szabályokat, valamint a hatályba léptető rendelkezést tartalmazza.