Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XV. Kerületi Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 03. 01- 2025. 12. 16Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XV. Kerületi Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Budapest Főváros XV. Kerületi Önkormányzat polgármestere, mint a Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testülete feladat- és hatáskörének a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti gyakorlója az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületére és szerveire, az Önkormányzat költségvetési szerveire, valamint az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok önkormányzati költségvetési kapcsolataira.
2. Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek főösszege, a költségvetési egyenleg összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, a költségvetés szerkezeti rendje
2. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2022. évi költségvetése együttes
a) bevételének főösszegét 24 633 528 151 Ft-ban,
b) kiadásának főösszegét 24 633 528 151 Ft-ban,
ba) a működési bevételek főösszegét 18 315 447 780 Ft-ban,
bb) a működési kiadások főösszegét 19 111 210 133 Ft-ban,
bc) a felhalmozási bevételek főösszegét 1 027 111 000 Ft-ban,
bd) a felhalmozási kiadások főösszegét 5 302 460 980 Ft-ban,
c) a működési hiány, többlet egyenlegét 1 171 255 009 Ft-ban,
d) a felhalmozási hiány, többlet egyenlegét -1 171 255 009 Ft-ban állapítja meg.
(2) A finanszírozási műveletek összegeit az alábbiak szerint állapítja meg:
a) működési célú finanszírozási műveletek
aa) működési célú finanszírozási műveletek bevételi összege 14 303 883 750 Ft, ebből működési célú maradvány igénybevétele 4 215 224 290 Ft; központi, irányító szervi támogatás 10 088 659 460 Ft,
ab) működési célú finanszírozási műveletek kiadási összege 10 246 016 498 Ft, ebből központi, irányító szervi támogatás 10 088 659 460 Ft; Áht-n belüli megelőlegezések visszafizetése (nettó finanszírozási előleg) 157 357 038 Ft,
b) felhalmozási célú finanszírozási műveletek
ba) felhalmozási célú finanszírozási műveletek bevételi összege 2 547 756 928 Ft, ebből felhalmozási célú maradvány igénybevétele 1 035 745 081 Ft; központi, irányító szervi támogatás 1 472 011 847 Ft; tulajdonosi kölcsön bevételei 40 000 000 Ft,
bb) felhalmozási célú finanszírozási műveletek kiadási összege 1 534 511 847 Ft, ebből központi, irányító szervi támogatás folyósítása 1 472 011 847 Ft; hitelek, kölcsönök visszafizetése 62 500 000 Ft.
(3) A költségvetés általános tartaléka 50.000.000 Ft.
(4) A céltartalék összege 674 316 512 Ft, ebből
a) működési céltartalék 130 316 512 Ft,
b) felhalmozási céltartalék 544 000 000 Ft.
3. § E rendelet
3. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai
4. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(2) A költségvetés végrehajtása során kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig - a bevételek teljesülési ütemére figyelemmel - vállalható.
(3) Az Önkormányzat garanciavállalásból és önkormányzati kezességből fennálló kötelezettsége 0 Ft.
(4) Az alapítvány támogatásáról és az alapítványi támogatás elfogadásáról szóló döntés a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(5) A tárgyévet követő évekre szóló, több évet érintő kötelezettségvállalásra vonatkozó döntés a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
(6) Az Önkormányzat intézményei és a Polgármesteri Hivatal a rendelet 8. és 9. mellékletében meghatározott előirányzatokkal kötelesek összeállítani elemi költségvetésüket.
(7) A Képviselő-testület a költségvetési rendeletét - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a munkatervében elfogadott időpontokban módosítja, ezen felül szükség szerint vagy rendkívüli esetben a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletben, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (4) bekezdésében szabályozott módon.
(8) A 6. § (2)-(4) és a 7. § (1)–(2) és (4)–(5) bekezdései szerint végrehajtott előirányzat módosítások és átcsoportosítások a (7) bekezdés szerinti költségvetési rendelet módosítások során átvezetésre kerülnek.
(9) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a (7) bekezdésben előírt rendeletmódosítási kötelezettséghez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség szabályozására.
(10) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzataival a jogszabályoknak megfelelően önállóan gazdálkodik.
(11) Azon költségvetési szerv, amelynek gazdálkodási feladatait a Gazdasági Működtetési Központ látja el, az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó járulékok, valamint az egyéb közterhek előirányzataival önállóan, az egyéb előirányzatokkal a hatályos elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(12) Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek költségvetési maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá. A Képviselő-testület dönt a szabad, kötelezettségvállalással nem terhelt költségvetési maradvány felhasználásáról.
(13) A jóváhagyott költségvetési maradványból a kötelezettségvállalással terhelt maradvány terhére történő kifizetések az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az önkormányzati feladatok esetében az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 46. § (1)-(2) bekezdésében szabályozott módon teljesíthetők. A fel nem használt előirányzatot az Önkormányzat elvonja. A már előző évben megkötött szerződések alapján a jogszabályi határidőt követően történő kifizetéseket a tárgyévi előirányzatok terhére kell teljesíteni.
(14) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetményalapját 2022. január 1-től 59.000 Ft-ban állapítja meg.
(15) Az Önkormányzat költségvetési szerveinél jutalmazásra a 2022. költségvetési évben az elemi költségvetésben megállapított törvény szerinti illetmények, munkabérek eredeti előirányzatának 20 %-áig vállalható kötelezettség.
(16) Az Önkormányzat a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátások kiadásait az Önkormányzat helyi adóból származó bevételeiből finanszírozza.
(17) Az Önkormányzat az intézményei által szervezett rendezvényekre az általuk benyújtott igények alapján a Kulturális Bizottság döntésének megfelelően támogatást nyújt az intézmény finanszírozásának megemelésével.
(18) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek az önerő szükségességétől és összegétől függetlenül minden esetben kizárólag a polgármester előzetes engedélyével nyújthatnak be pályázatot. Az önkormányzati önerő biztosítását igénylő azon pályázatok esetében, ahol nem az Önkormányzati pályázati önrész céltartalék az önrész fedezete, az önkormányzati önrész biztosításáról szóló döntés a Képviselő-testület kizárólagos hatásköre.
4. A költségvetés végrehajtásának speciális szabályai
5. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert:
5. Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a Polgármester hatáskörében
6. § (1) A Képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján előirányzat módosítási és átcsoportosítási jogot ruház át a Polgármesterre a (2)–(4) bekezdések szerint.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az 5. § (1)–(3) és (6) bekezdéseiben felsorolt átruházott hatáskörben hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat-módosításokra és előirányzatok közötti átcsoportosításokra.
(3) Az Önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatain belül a rovatok közötti átcsoportosításra a Polgármester jogosult.
(4) A Polgármester a jóváhagyott költségvetés kiemelt előirányzatain belül és között, valamint a költségvetési szervek, továbbá a költségvetési szervek és az Önkormányzat között előirányzat átcsoportosítást, valamint előirányzat módosítást hajthat végre különösen:
1. az Áht. 14. § (3) bekezdés szerinti bevételek és az ezen bevételekből teljesítendő kiadások, valamint az ezen kiadások finanszírozására jóváhagyott önkormányzati támogatás esetén,
2. a feladatellátás csökkenése miatt,
3. évközben jelentkező új feladatellátás és indokolt többletigény esetén,
4. a feladatellátás tervezett módjának változása esetén,
5. a beruházási, felújítási ÁFA és fordított ÁFA közötti előirányzat-rendezés esetén,
6. a pályázatok bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok módosítása esetén,
7. az egyedi támogatások bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok módosítása esetén.
(5) A (2)–(4) bekezdés szerinti előirányzat-módosítások és előirányzat átcsoportosítások utólag beépítésre kerülnek a soron következő költségvetési rendelet-módosításba.
(6) Az Áht. 40. § (5) bekezdése szerinti élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás vagy ennek következményei elhárítása céljából a Polgármester az Áht. rendelkezéseitől eltérő, az Önkormányzat költségvetése körében az Áht. 40. § (4) bekezdés szerint átmeneti intézkedéseket hozhat. E jogkörében a Polgármester a költségvetési kiadási előirányzatok között átcsoportosításokat, előirányzat módosításokat hajthat végre, egyes kiemelt előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet. Ezen intézkedéseiről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.
6. Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása költségvetési szerveknél
7. § (1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv a kiadási és bevételi előirányzatok módosítását, átcsoportosítását az Áht. 30. § (1), (3) bekezdése, valamint az Ávr. 35. § (10) bekezdése, az Ávr. 36. § (2)-(3) bekezdése, az Ávr. 42. §-a, az Ávr. 43. § (2)-(3) bekezdése és az Ávr. 44. § (2) bekezdése szerint végezheti a (2)–(11) bekezdésben foglalt rendelkezések figyelembevételével.
(2) Az (1) bekezdés szerinti saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-átcsoportosítások támogatási többletigényt sem a 2022. évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.
(3) Az (1) bekezdés szerinti módosítással, átcsoportosítással érintett előirányzatok terhére csak a módosítás, átcsoportosítás jóváhagyását követően vállalható kötelezettség, teljesíthető kifizetés.
(4) A költségvetési szervek a bevételi előirányzataikat az eredeti vagy módosított előirányzaton felüli, félévente mindösszesen 500.000 Ft-ot meg nem haladó, pénzügyileg teljesült többletbevétellel saját hatáskörben módosíthatják. E fölött a többletbevétel kizárólag a Képviselő-testület hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítást követően, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegben és kiadási célokra használható fel.
(5) A költségvetési szerv a költségvetési rendeletben jóváhagyott felújítási, beruházási előirányzatokon belül, valamint a felújítási, beruházási és dologi kiemelt előirányzatok között feladatonként legfeljebb 2.500.000 Ft-ig a Polgármester előzetes engedélyét követően saját hatáskörben előirányzat átcsoportosításra jogosult. E fölött az átcsoportosítás kizárólag a Képviselő-testület hatáskörében hajtható végre. Az átcsoportosítás az eredetileg jóváhagyott feladat végrehajtását nem veszélyeztetheti. Az átcsoportosítással új feladat végrehajtása nem kezdeményezhető.
(6) A költségvetési szerv a költségvetési rendeletben jóváhagyott személyi juttatásokon belül a foglalkoztatottak személyi juttatásai és a külső személyi juttatások között, valamint a személyi juttatások és dologi kiadások között, legfeljebb 6.000.000 Ft-ig a Polgármester előzetes engedélyét követően saját hatáskörben előirányzat átcsoportosításra jogosult. E fölött az átcsoportosítás kizárólag a Képviselő-testület hatáskörében hajtható végre. Az átcsoportosítás a betöltött álláshelyekre jóváhagyott személyi juttatások kifizethetőségét nem veszélyeztetheti.
(7) A költségvetési szervek alábbiakban felsorolt kiadási és bevételi előirányzatait (kötött felhasználású előirányzatok) elszámolási kötelezettség terheli:
a) Az élelmezési kiadások és élelmezési bevételek előirányzatai;
b) munkaruha, védőruha kiadási előirányzatai;
c) céljelleggel biztosított személyi juttatások (különböző jogcímeken biztosított kereset-kiegészítés, jutalom) és azok járulékainak előirányzatai;
d) az oktatási, képzési kiadások előirányzatai;
e) az évközi engedélyezett létszámnövekedéshez kapcsolódó kiadási előirányzatok;
f) közüzemi díjak kiadási előirányzatai;
g) karbantartási feladatok kiadási előirányzatai;
h) ellátottak juttatásai bevételi, kiadási előirányzatai;
i) a pályázatok bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok;
j) az egyedi támogatások bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok;
k) az a)–i) pont szerinti kiadási előirányzatokhoz kapcsolódó ÁFA előirányzatok.
(8) A költségvetési szerv jóváhagyott, engedélyezett létszámának évközi változtatása kizárólagos képviselő-testületi hatáskörbe tartozik.
(9) A költségvetési szervek a költségvetési maradványt, ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt a Képviselő-testület jóváhagyását követően használhatják fel.
(10) A maradvány elszámolás során a költségvetési szervek maradványából az alábbi tételek kerülnek elvonásra:
1. a kötött felhasználású kiadások előirányzatának szabad maradványa,
2. végleges feladatelmaradás miatt megmaradt összeg,
3. központi költségvetési támogatások jogosulatlanul igényelt összege,
4. személyi juttatások közterhei maradványából azon összeg, mely nem kapcsolódik a személyi juttatásokra jóváhagyott maradványhoz,
5. gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány összege,
6. a kötelezettségvállalással terhelt maradványból azon kiadások, melyek esetében a teljesítés a jogszabályi határidőben nem történt meg,
7. a többletbevételekből képződött maradvány azon része, melyről megállapítható, hogy a bevételi előirányzat alultervezettsége miatt keletkezett.
(11) A kötött felhasználású előirányzatok és a központi költségvetési előirányzatok igénylése, elszámolása, felhasználásának felülvizsgálata során feltárt hibás intézményi adatszolgáltatásból következő befizetési kötelezettségeket és az ehhez kapcsolódó esetleges bírságokat a költségvetési szerveknek saját forrásaiból kell fedeznie, arra az intézmény költségvetési maradványát terhelő befizetési kötelezettség írható elő. Az intézmény, illetve az intézményben foglalkoztatottak feladatellátása során okozott kárból eredő fizetési kötelezettségek teljesítésére a fenntartó finanszírozást nem biztosít, arra az intézménynek saját forrásai terhére kell biztosítania a pénzügyi fedezetet.
(12) Amennyiben a költségvetési szerv a pályázati támogatási összeget, vagy más céljelleggel kapott támogatás összegét, vagy annak egy részét úgy használja fel, hogy annak elszámolását a támogató nem fogadja el, az ezzel kapcsolatban felmerült kiadást a költségvetési szervnek saját költségvetése terhére kell teljesítenie, ezen kiadásra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.
7. Pénzellátás, pénzintézeti kapcsolatok
8. § (1) A költségvetési szerv az előirányzat-felhasználási ütemterve alapján a kiadásaira vonatkozóan havi bontásban finanszírozási ütemtervet készít, és azt a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig megküldi a Polgármesternek. Az intézmények finanszírozása a felülvizsgált finanszírozási tervek figyelembevételével történik.
(2) A költségvetési szerv az általa elismert, 30 napon túli tartozásállományáról havonta a tárgyhónapot követő hó 5-ig a Polgármester részére adatszolgáltatást teljesít.
(3) Az Önkormányzat a fizetőképessége fenntartásához a Képviselő-testület 331/2021. (XI.25.) ök. számú határozata alapján folyószámlahitelt (likviditási hitelt) vehet fel. A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a hitel igénybevételére a folyószámlahitel szerződésben meghatározottak szerint.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit a bevételek növelése céljából egy évet meg nem haladó futamidejű betétként lekösse, vagy legfeljebb három év futamidejű államilag garantált értékpapírba fektesse.
(5) A Polgármester a (3) bekezdés alapján hozott döntésről a döntést követő képviselő-testületi ülésen, az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek kezeléséről az éves beszámolóról szóló előterjesztés keretében tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(6) Az Önkormányzat költségvetési szerve hitelt nem vehet fel, kezességet nem vállalhat, a használatába adott ingatlanokat nem terhelheti meg.
8. Záró rendelkezések
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit a 2022. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.
10. § Hatályát veszti a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 22/2021. (XII. 8.) önkormányzati rendelet.