Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VI. 22.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzati tulajdonú, behajtási tilalommal érintett közterületekre gépjárművel történő behajtás engedélyezésének valamint az úthasználati engedély kiadásának rendjéről

Hatályos: 2022. 08. 01
az önkormányzati tulajdonú, behajtási tilalommal érintett közterületekre gépjárművel történő behajtás engedélyezésének valamint az úthasználati engedély kiadásának rendjéről
Részletes indokolás
Az 1–13. §-hoz és az 1–3. melléklethez
A Szigetszentmárton Község Önkormányzatának tulajdonában lévő, „mindkét irányból behajtani tilos”, „kivéve engedéllyel”, „súlykorlátozás” és „teherautóval behajtani tilos” közúti jelzőtáblákkal ellátott közterületeire történő behajtási és úthasználati engedélykérését az önkormányzat korábban nem szabályozta.
Az elmúlt időszakban többször felmerült az igény, hogy a rendeleti úton az országos szabályokat hozzáigazítsuk a helyi gyakorlati tapasztalatokhoz, ezzel is elősegítve, hogy a közigazgatás polgár-közeli, ügyfélbarát legyen községünk területén.
A Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 8. § (1) bekezdés a) 1. pontjában meghatározott feladatkör az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás értelmében lehetővé teszi, hogy a települési önkormányzatok a helyi adottságokat szem előtt tartva biztosítsák az önkormányzati tulajdonú közterületeiken a behajtásra és úthasználatra kiadott engedélyeztetési eljárást. Kijelenthető, hogy országos viszonylatban főként azok a települések alkalmaznak jelen önkormányzati rendelettel azonos tárgykörben alkotott rendeletet, ahol éves szinten az országos átlagnál nagyobb arányú építkezés zajlik, és emiatt az útjaik leterheltsége és az abban okozott süllyedés, károkozás is jelentősebb mértékű, amely igazolható az Szigetszentmárton esetében is.
Mindazonáltal az utóbbi években jelentős közterületi fejlesztéseink, útfelújításaink és útkarbantartásaink eredményeinek megóvása és fenntartása érdekében is égető szükségességét érezzük a helyi szabályozás bevezetésének.
Előzmények:
A képviselő-testület – a bizottságok előzetes véleményezése és javaslata alapján - 60/2022. (V.24.) Képviselő-testületi határozatával a 2022. május 24. napi ülésén elnapolta a „Javaslat az önkormányzati tulajdonú, behajtási tilalommal érintett közterületekre gépjárművel történő behajtás engedélyezésének valamint az úthasználati engedély kiadásának rendjéről szóló rendelet megalkotására” című napirendi pontot a soron következő 2022 június havi testületi ülésre.
A 2022. május 23. napi együttes bizottsági ülésen felmerült javaslatok, illetve a 2022. június 15. napon tartott munkaértekezlet alapján a módosítások beépítésre kerültek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezetbe.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztés tartalmazza az indoklást.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt képviselő-testületet:
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása

A rendelet-tervezetnek jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása nincs. A behajtási engedély illetve úthasználati engedély bevezetésével, illetve a díjszabással az önkormányzat meglévő közjavainak értékcsökkenése akadályozható meg, illetve kompenzálható. Az önkormányzati utak állapotát, romlását érintő csökkenő panaszokkal számolhat az Önkormányzat a lakosság köréből.

Környezeti, egészségi következménye

nincs

Adminisztratív terheket befolyásoló hatása

Adminisztratív terheken a tervezet jelentősen nem változtat, csak annyiban, hogy több helyszíni ellenőrzés lesz. A jogszabály alkalmazásához személyi és szervezeti, valamint a tárgyi feltételek biztosítottak.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye

A rendeletalkotás elmaradásának nincsenek jogkövetkezményei.

Jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet nem jár a feltételek módosításával, a meglévő szervezetrendszer és tárgyi, pénzügyi feltételek biztosítása elegendő és rendelkezésre áll.

A helyi rendelet megalkotását a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva az alábbiak szerint indokolom:
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pontja valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 8. § (1) bekezdés a) 1. pontjában meghatározott feladatkör az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás értelmében lehetővé teszi, hogy a települési önkormányzatok a helyi adottságokat szem előtt tartva biztosítsák az önkormányzati tulajdonú közterületeiken a behajtásra és úthasználatra kiadott engedélyeztetési eljárást. Kijelenthető, hogy országos viszonylatban főként azok a települések alkalmaznak jelen önkormányzati rendelettel azonos tárgykörben alkotott rendeletet, ahol éves szinten az országos átlagnál nagyobb arányú építkezés zajlik, és emiatt az útjaik leterheltsége és az abban okozott süllyedés, károkozás is jelentősebb mértékű, amely igazolható az Szigetszentmárton esetében is.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3) bekezdése alapján az indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A rendelet hatályát állapítja meg, ezen belül részletesebben a tárgyi hatályt, így azt, hogy mely önkormányzati tulajdonú közterületre kell alkalmazni a rendelet szabályait. Az alanyi hatály taxatív felsorolása pedig azt tartalmazza, hogy mely esetekben lehet eltekinteni a rendelet szabályainak az alkalmazásától.
2. §-hoz
Az önkormányzat tulajdonában lévő közterületre vonatkozó különleges szabályok kitérnek az ideiglenes forgalomkorlátozásra, forgalmi rend-változásra, és az önkormányzati érdekből díjmentesen történő engedély kiadás részletes szabályaira.
3. §-hoz
A rendelet alkalmazását segítő részletszabályokat állapít meg a behajtási és úthasználati engedély kiadásának a feltételeiről, meghatározva, hogy az engedélykérésre milyen határidők vonatkoznak, azt kik, hova, milyen feltételek alapján kérhetik meg.
4. §-hoz
Az engedélyezési eljárás során történő adatkezelés részletes szabályait tartalmazza: a kérelmező személyes adatait az adatkezelő kizárólag az adott engedélyre való jogosultság és kötelezettség megállapítása céljából kezelheti, attól eltérő eljárás lefolytatására nem használhatja fel.
5. §-hoz
Az engedély megváltására vonatkozó részletes szabályokat tartalmazza a taxatív felsorolás, amely alapján kérelmezőnek ki kell töltenie a rendelet 1. vagy 2. számú mellékletét az engedélykérés során.
6. §-hoz
A kiadott behajtási illetve úthasználati engedély érvényességi idejéről rendelkezik.
7. §-hoz
Az engedély díjával kapcsolatos szabályokat tartalmazza, együtt értelmezendő a rendelet 3. számú mellékletével, mely tételesen felsorolja a díjakat. A mellékletben szereplő díjak tartalmazzák az általános forgalmi adóról szóló törvényben meghatározott mértékű adót.
8. §-hoz
Rendelkezik róla, hogy a kiadott engedélyt a jegyző jogosult felülvizsgálni és indokolt esetben visszavonni, valamint hogy az ellenőrzést végző szerv mely esetekben jogosult elvenni azt az engedélyt a birtokosától. Ez esetben a díj arányos részét az önkormányzat nem téríti meg.
9. §-hoz
Az engedély használatára vonatkozó értelmező rendelkezéseket tartalmazza.
10. §-hoz
Az engedély pótlási kötelezettségeinek eseteire vonatkozó előírásokat tartalmazza.
11. §-hoz
A helyi közútban okozott károk következtében történő helyreállítási kötelezettségre vonatkozó értelmező rendelkezéseket tartalmazza.
12. §-hoz
Az engedélyes ellenőrzésével kapcsolatos szabályokról rendelkezik
13. §-hoz
A záró rendelkezéseket tartalmazza.