Dánszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 02. 16

Dánszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (VIII. 19.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.02.16.

Dánszentmiklós község Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: DÁNSZENTMIKLÓS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

(2) Az Önkormányzat székhelye: 2735. Dánszentmiklós, Dózsa György u.100.

(3) Az Önkormányzat hivatala: Dánszentmiklósi Polgármesteri Hivatal.

(4) Az Önkormányzat jelképeit (községi címer, zászló) és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

(5) Az önkormányzat működési területe Dánszentmiklós község közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos lapja: a Dánszentmiklósi Híradó, amely évente minimum 3 alkalommal jelenik meg, és tartalmazza a képviselő-testület főbb döntéseiről a tájékoztatást, melyek a lakosság széles körét érintik.

(2) Az önkormányzat lapját évfolyamonként három példányban le kell fűzni, és azt a Művelődési és Sportházban kell megőrizni.

(3) Az önkormányzat hivatalos honlapja a www.danszentmiklos.hu.

II. Fejezet

Az Önkormányzat feladat és hatásköre

3. § (1) Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő testületet illetik meg, amelyeket a jelen rendeletben, vagy más önkormányzati rendeletben megállapított szabályok szerint a polgármesterre és bizottságokra, jegyzőre ruházhat. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(2) Az önkormányzat képviselőtestülete az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatain túl önként is vállalhatja közfeladat ellátását az Mötv-ben foglaltak szerint, ha annak pénzügyi, tárgyi és személyi feltételei rendelkezésre állnak. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása azonban nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat és hatáskörök ellátását.

(3) Önként vállalt feladatok:

a) kiegészítő alapellátási szolgáltatás (vérvételi hely, reumatológiai szakrendelés),

b) helyi újságság kiadása

c) civil szervezetek támogatása,

d) önkormányzati rendezvények tartása

e) fizikoterápia

(4) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni a képviselő testületnek.

III. Fejezet

A képviselő - testület, szervezete és működése

A helyi önkormányzati képviselő jogai és kötelezettsége

4. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati jogokat a település lakossága a megválasztott képviselőkből álló képviselő testület útján gyakorolja. A képviselő testületet a polgármester képviseli.

(2) Dánszentmiklós község önkormányzati képviselő-testületének létszáma 6 fő, valamint hivatalból tagja a polgármester. A képviselők és a bizottsági tagok névsorát az 1. melléklet tartalmazza.

(3) A települési képviselő jogát és kötelezettségét az Mötv. 32 § tartalmazza.

5. § (1) A képviselő-testület önkormányzati feladatait a szervei, valamint a önkormányzati képviselők, alpolgármester tevékeny közreműködésével látja el.

(2) Az egyes feladatok ellátásának sorrendi meghatározásánál a ciklusprogram, az ellátáshoz szükséges anyagi eszközök tekintetében pedig az éves költségvetés előirányzatai a meghatározóak.

(3) A képviselő-testület hatásköreit ülésein gyakorolja.

(4)1 A képviselő-testület évente legalább nyolc ülést tart, indokolt esetben, vagy szükség szerint a testület döntése alapján több ülés is beiktatható.

(5) A képviselőtestület üléseinek helye a Polgármesteri Hivatal díszterme, de a testület külön döntése szerint kihelyezett ülés is tartható.

(6) A testületi ülés összehívása kötelező, amennyiben azt:

a) a képviselők egynegyede (2 fő)

b) az önkormányzat bármely bizottsága,

c) a Pest megyei Kormányhivatal vezetője indítványozza

(7) A kezdeményezés benyújtásától számított 15 napon belül köteles a polgármester a képviselő-testület ülését összehívni, amennyiben a rendkívüli ülés összehívásáról a polgármester nem intézkedik, úgy a Pest megyei Kormányhivatal Vezetője hívja össze.

A képviselőtestület ciklusprogramja

6. § (1) A képviselőtestület megbízatásának időtartamára stratégiai jellegű programot, ciklusprogramot fogad el, amely a településfejlesztés a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait tartalmazza, a képviselőtestület megbízatásának időtartamára. A ciklusprogramot a képviselőtestület megválasztását követő 6 hónapon belül kell a polgármesternek a testület elé terjeszteni.

(2) A polgármester az előterjesztést a bizottságok javaslatainak figyelembevételével állítja össze.

A munkaterv

7. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv szerint ülésezik. A munkatervet a polgármester terjeszti a testület elé a tárgyévet megelőző év december 31-ig.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az ülések várható napirendjét.

(3) A munkatervet meg kell küldeni a települési képviselőknek, a nem testületi tag bizottsági tagoknak.

Előterjesztések

8. § (1) Az előterjesztés fogalmát akkor használjuk, ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges. Amennyiben erre nincs szükség, lehet tájékoztató, amely valamely kérdésről, területről tájékoztatást ad a képviselőtestület számára.

(2) Az előterjesztés írásbeli és szóbeli is lehet. Kizárólag írásban készülhet az előterjesztés:

a) önkormányzati rendeletalkotás,

b) szervezet kialakítása,

c) önkormányzati jelképek meghatározása,

d) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

e) helyi népszavazás, népi kezdeményezés kiírása,

f) gazdasági program, költségvetés meghatározása,

g) településrendezési tervek, - társulás létrehozása, csatlakozás, kilépés,

h) munkaterv,

i) feloszlatás.

(3) Az előterjesztések elkészítésénél minden esetben arra kell törekedni, hogy rövidek, tartalmasak legyenek.

(4) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait, az előterjesztéssel elérni kívánt célt, a képviselőtestület döntésének szükségességét (miért a testületnek, miért az adott időpontban kell döntenie).A helyzetfeltáró rész mutassa be a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit, térjen ki az esetleges hibákra, mulasztásokra. Tájékoztasson az előzetes egyeztetésekről, ismertesse az eltérő véleményeket. Több döntési változat esetén fejtse ki az egyes döntési változatok mellett és ellen szóló érveket, a döntések várható hatását. Tartalmazza mindazokat az információkat, amelyek a javasolt döntés meghozatalához szükségesek. A meghatározó rész jelölje meg a javasolt célokat, a megvalósítás módszereit, eszközeit, ha lehetséges az alternatív javaslatokat, valamint a határozat tervezetet.

Az ülés összehívása, vezetése

9. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, és vezeti az ülését. A polgármester távollétében a képviselő testületi ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester vezeti.

(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselőtestület ülését a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatásnak minősül a 30 napot meghaladó betegség, vagy egyéb ok miatti távollét.

(3) A képviselők minden ülés előtt legalább 4 nappal korábban kapják meg az írásos meghívót, írásos előterjesztéseket, elektronikus úton. Külön kérésre, az előterjesztéseket a kérelmező képviselő nyomtatott formában is megkapja. Az írásos meghívót a polgármester írja alá, mely tartalmazza:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.

(4) Az ülés rendkívüli esetben telefonon is összehívható, mely esetben mellőzhetők a rendes ülés összehívására vonatkozó szabályok. Rendkívüli esetnek tekintendő pl. pályázat benyújtása, pályázathoz kapcsolódó hiánypótlási határidő megtartása illetve egyéb olyan eset, melyben a döntéshozatal az önkormányzat anyagi érdekeire tekintettel halaszthatatlan.

(5) A képviselő-testület ülése nyilvános, annak helyéről, idejéről, napirendjéről a honlapról és plakátok útján tájékozódhat a lakosság. A községi honlapra fel kell tenni a meghívót.

(6) Zárt ülést kell elrendelni az Mötv 46 § /2/ bekezdés a./ és b./ pontjában felsorolt esetekben. Zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46 § /2/ bekezdés c./ pontjában foglalt esetekben.

(7) Tanácskozási joggal vehetnek részt a képviselőtestületi ülésen

a) A Pest megyei 10. számú országgyűlési egyéni választókerület országgyűlési képviselője

b) abban az esetben, ha a testület törvényességi észrevételről tárgyal, a Pest megyei Kormányhivatal Vezetője

c) Pest megyei Kormányhivatal Ceglédi Járási Hivatal vezetője

d) önkormányzati intézmények vezetői,

e) mindazokat, akiket a téma napirendre tűzésekor a testület meghatároz,

f) Dánszentmiklósi civil szervezetek vezetői,

g) külsős szakbizottsági tagok,

(8) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet.

(9) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(10) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az írásbeli előterjesztést az előadó szóban kiegészítheti. Az előadóhoz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre a vita előtt kell választ adni.

(11) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra. A napirendek tárgyalása során a képviselő – az előterjesztő kivételével – maximum 5 perc időtartamban teheti meg észrevételét, javaslatát, majd a vita során többször reagálhat maximum 2 percben. Tárgytól eltérés esetén a polgármester figyelmezteti a képviselőt.

(12) Az ülésre később érkező képviselő érkezésének időpontját a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(13) A nyilvános üléseken a jelen lévő választópolgároknak a polgármester a napirend lezárása előtt adhatja meg a szót, ekkor mondhatják el véleményüket, észrevételüket a napirenddel kapcsolatban, maximum 5 perc időtartamban

(14) A vita során a jegyzőnek törvényességi észrevétel esetén, soron kívül szót kell adni.

(15) A vita lezárása után személyes megjegyzéssel élhet az a képviselő, aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni. A személyes megjegyzés lehetőségével a képviselő egy napirendi pont tárgyalásánál csak egy alkalommal élhet.

(16) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.

(17) A testületi ülésen jelenlévő állampolgárok napirendhez nem kapcsolódó kérdéseiket, felvetéseiket a napirendek megtárgyalása után tehetik meg. Az elhangzott felvetésről a testület vitát nem nyit, hanem az illetékes szakbizottság elé utalja, és annak véleményével a következő testületi ülésen tárgyalja meg, és annak eredményéről tájékoztatja az állampolgárt.

A képviselő-testület tanácskozási rendjének fenntartása

10. § (1) A képviselőtestület ülését a polgármester vezeti, a tanácskozási rendjének fenntartása az ő feladata.

(2) A polgármester az alábbi jogosítványokkal rendelkezik:

a) figyelmezteti azt a képviselőt, vagy bizottsági tagot, aki eltér a napirendtől, hogy hozzászólását, rövidebben, lényegre törőbben adja elő.

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,

c) rendre utasíthatja azt, aki a képviselőtestülethez méltatlan magatartást tanúsít,

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is felszólíthatja. Amennyiben az érintett a felszólításnak nem tesz eleget, az ülést felfüggesztheti.

A képviselőtestület döntései

11. § (1) A képviselőtestület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele jelen van.

(2) A képviselőtestület

a) rendeletet alkot,

b) határozatot hoz

(3) A rendeleteket és határozatokat külön - külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

a) A rendelet jelölése: Dánszentmiklós község Önkormányzat Képviselő-testületének …/20…/ kihirdetési hónap, nap/ önkormányzati rendelete.

b) A határozat jelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját, és napját.

(4) A rendeletekről és határozatokról nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik. A nyilvántartás az SZMSZ 2. számú függeléke.

(5) A szavazásra feltett javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. (egyszerű többség).

(6) A döntéshozatalból kizárható az a képviselő, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselőtestület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(7) Minősített többséghez, azaz a képviselő testület megválasztott tagjai több mint a felének 4 fő egybehangzó szavazata szükséges. Minősített többség szükséges az Mötv. 50 §-ban meghatározott ügyekben

(8) A rendelet tervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(9) A rendeleteket a polgármester és jegyző írja alá.

(10) A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a normatív határozatok közzétételéről illetve a határozatok és rendeletek nyilvántartásáról folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.

(11) A képviselő-testület által megalkotott rendelet és normatív határozat a Polgármesteri Hivatal épületében található hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.

(12) A rendeleteket a honlapon is közzé kell tenni.

A szavazás módja

12. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással - kézfelemeléssel - hozza.

(2) A szavazás előtt a polgármester szünetet rendel el bármely képviselő erre vonatkozó indítványára, melyről a képviselő testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(3) A képviselőtestület titkos szavazást tarthat az Mötv. 48. §./4/ bekezdésében foglalt esetben, a lebonyolítását erre a célra létrehozott eseti bizottság tagjai végzik.

(4) A szavazás külön helységben urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját,

b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét, és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.

(5) Név szerinti szavazást kell tartani:

a) önkormányzati tulajdonról való rendelkezésnél,

b) fejlesztési célú. és egymillió forint feletti hitel felvételnél,

c) továbbá amikor a testület kéri, melyről vita nélkül szótöbbséggel dönt.

(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző a jelenléti ívről olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők igen, nem, tartózkodom nyilatkozattal szavaznak.

(7) Bármilyen módon történik a határozathozatal a szavazás eredményét ülés vezetési jogosítványa keretében a polgármester állapítja meg, és ismerteti az önkormányzat döntését.

(8) Amennyiben nincs meg a megfelelő számú igen szavazat (függetlenül attól, hogy milyen az ellenszavazatok és tartózkodások aránya) akkor is érvényes szavazat születik, melynek értelmezése: a határozati javaslat nincs elfogadva.

(9) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást köteles megismételni.

A képviselő jogállása, felvilágosítás kérési jog

13. § (1) A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő joga az interpelláció és a felvilágosítás kérése.

(3) Interpelláció: a képviselő olyan felszólalása, melyet a képviselőtestület ülésén a polgármesterhez, jegyzőhöz, vagy a bizottság elnökéhez címez, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell , hogy legyen az önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyek ellátásával. Írásban és szóban is megtehető az interpelláció.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, és arról a képviselőtestületnek is dönteni kell. A képviselő testület elutasító döntése esetén az interpellált 15 napon belül köteles érdemi választ adni minden képviselő részére.

(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Ezzel a polgármestert vagy valamely bizottságot is megbízhatja. Az interpellálónak joga van vizsgálatban részt venni.

(6) Kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdés írásban és szóban is felvethető.

(7) A kérdésre a képviselő-testület ülésén választ kell adni. A válasz elfogadásáról nem dönt a testület.

(8) Amennyiben a kérdezett az ülésen a választ nem tudja azonnal megadni, úgy köteles arra 15 napon belül írásban válaszolni, mely írásos választ egyidejűleg valamennyi képviselő részére meg kell küldeni.

(9) A kérdésekre és interpellációkra a napirend tárgyalása után kerül sor.

Jegyzőköny

14. § (1) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, mely hangfelvételek nem selejtezhetőek.

(2) A képviselő testület üléséről - hangfelvételről - jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét, és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet.

(4) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül köteles megküldeni a Pest megyei Kormányhivatalnak

(5) A testületi ülések jegyzőkönyvébe - zárt ülés kivételével - a választópolgárok a jegyzői irodában, a jegyző ügyfélfogadási idejében tekinthetnek be.

(6) A zárt ülés jegyzőkönyvét és írásos anyagait az általános szabályok szerint kell elkészteni, de elkülönítetten kell tárolni és megőrizni. A zárt ülés írásos és (hang) anyagába csak az tekinthet bele, aki az ülésen jelent volt, ez vonatkozik az érintettre is, rajtuk kívül betekintési joga a kormányhivatal vezetőjének és a törvényességi ellenőrzést végző ügyintézőnek van. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

(7) A jegyzőkönyvek eredeti példányát a Hivatal kezeli, évente be kell köttetni.

IV. Fejezet

Lakossági fórumok

Falugyűlés

15. § (1) Az önkormányzat évente egy alkalommal falugyűlést tart.

(2) Falugyűlést kell tartani, ha a választópolgárok 10%-a , vagy a képviselők 50 % +1 fő azt kéri. Témáját az indítványozók határozzák meg.

(3) A falugyűlést az igény felmerülésétől számított 30 napon belül meg kell tartani.

Közmeghallgatás

16. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás határozatképes testületi ülés, melyet a polgármester vezet.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a lakosságot a testületi ülésekhez hasonló módon kell értesíteni.

(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak.

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

17. § (1) A képviselő-testület helyi népszavazást köteles kiírni a törvény által meghatározott feltételek szerint.

(2) A népszavazás kiírásának és lebonyolításának részletes szabályait, eljárási rendjét, a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben határozza meg.

V. Fejezet

A képviselő - testület bizottságai

18. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében bizottságokat hoz létre. A bizottságok előkészítő, véleményező, javaslattevő, összehangoló, szervező és végrehajtó feladatokat ellátó, a képviselő testület által döntési jogkörökkel felruházható, egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.

(2) A bizottságok határozatképességére és határozat hozatalára a képviselőtestületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A bizottságok üléseinek összehívásáról a bizottságok elnökei gondoskodnak. A bizottsági ülések napját és idejét a bizottságok maguk határozzák meg.

(3) A bizottsági ülések nyilvánosak, a zárt ülésre a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A bizottságok ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság megbízott tagja vezeti.

(4) A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, aki, vagy akinek hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság dönt.

(5) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet a jegyző.

(6) A képviselőtestület az alábbi állandó bizottságokat hozta létre:

a) Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság 5 fővel

b) Szociális és Népjóléti Bizottság 3 fővel

(7) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen határoz.

(8) A képviselő-testület a felmerülő rendkívüli feladatok megoldására, ezekkel kapcsolatos állásfoglalás kialakítására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(9) A bizottságok számát, megnevezését, és személyi összetételét, minősített többséggel a képviselő testület bármikor megváltoztathatja.

Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság /PTKB/

19. § (1) Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság pénzügyi és településfejlesztéssel kapcsolatos feladatai:

a) véleményezi a költségvetési koncepciót, az éves pénzügyi költségvetési tervezeteket, a féléves beszámolót, zárszámadási előterjesztéseket,

b) véleményezi a polgármester által elkészített ciklusprogramot, - az átfogó különböző időtávú településfejlesztési koncepciókat, terveket, programokat,

c) véleményezi az általános rendezési terv elfogadása vagy módosítása előtt a programot és a tervet, továbbá a képviselő-testület döntési hatáskörébe tartozó részletes rendezési terveket és azok módosítását,

d) véleményezi bármely önkormányzati intézmény átszervezését, megszüntetését, illetve önkormányzati intézmény létrehozására, átszervezésére, megszüntetésére javaslatot tehet,

e) javaslatot tesz az önkormányzat saját bevételei növelésére, a helyi adók mértékének változtatására, új adónem bevezetésére, az önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgyai bérleti díjára,

f) ellenőrzést kezdeményezhet, véleményezi az éves ellenőrzési tervet, részt vesz az ellenőrzésekben,

g) vizsgálja a község kommunális, infrastrukturális ellátottságát, azok fejlesztésére javaslattal él,

h) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát,

i) lefolytatja a képviselők összeférhetetlenségi ügyeinek vizsgálatát,

j) javaslatot tesz a Polgármester jutalmazására.

(2) Pénzügyi, Településfejlesztési és Közösségépítési Bizottság kulturális, oktatási, és sporttal kapcsolatos feladatai:

a) véleményezi az önkormányzat közművelődési, közgyűjteményi, nevelési és köznevelési intézményeinek munkáját,

b) véleménezi az éves költségvetési tervet, különös figyelmet fordítva az önkormányzati intézményekre,

c) összegyűjti, feldolgozza az óvoda és a közművelődési intézménnyel kapcsolatos lakossági észrevételeket, javaslatokat, azokról tájékoztatja a képviselő-testületet illetve az intézmények vezetőit,

d) véleményezi az intézmények fejlesztési, felújítási elképzeléseit,

e) véleményezi a testület által tárgyalt intézményeket érintő előterjesztéseket,

f) javaslatot tesz az intézmények vezetői álláspályázatainak elbírálására,

g) véelményezi az óvoda és közművelődési intézmény vezetői ellen indított fegyelmi ügyeket, azok lebíráslására javaslatot tehet,

h) előkészíti a helyi ünnepségek éves programját,

i) elősegíti a település sport életének működését, fejlesztését.

Szociális és Népjóléti Bizottság /SZNB/

20. § A Szociális és Népjóléti Bizottság /SZB/

a) Véleményezi az éves költségvetési tervet különös figyelmet fordítva a területét érintő pénzügyi tervezetre,

b) a segélykeretek éves mértékére javaslatot tesz a képviselő-testületnek,

c) dönt az önkormányzati szociális rendelet alapján hatáskörébe tartozó ügyekben,

d) véleményezi az önkormányzat szociális igazgatásáról szóló rendelet tervezetét,

e) kapcsolatot tart karitatív szervezetekkel, egyházakkal,

f) felkutatja a támogatások természetbeli biztosításának széleskörű lehetőségeit.

VI. Fejezet

Polgármester, az alpolgármester és a jegyző

A polgármester

21. § (1) A polgármester az államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.

(2) A polgármester első fokon eljár az alábbi ügyekben

a) babaköszöntő

b) köztemetés

(3) A polgármester gyakorolja az alábbi jogokat képviselő-testület irányításával kapcsolatosan:

a) biztosítja a képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,

b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,

c) az SZMSZ-ben szabályozott módon gondoskodik a testületi ülések összehívásáról, a testületi előterjesztések illetékesekhez történő időben eljuttatásáról.

d) vezeti a képviselő-testület üléseit,

e) segíti a települési képviselők munkáját,

f) biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesülését, -

(4) A polgármester egyéb feladatai:

a) Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben,

b) A jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódására, a hivatal munkarendjére, az ügyfélfogadás rendjére.

c) Gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző és az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

d) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közhasznú foglalkoztatottak tekintetében.

e) Az általa meghatározott körben egyetértési jogot gyakorol a jegyző hatáskörébe tartozó kinevezés esetén.

f) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,

g) kapcsolatot tart a település társadalmi, gazdasági és civil szervezeteivel.

h) nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek,

i) dönt a Hivatal és intézményei egy havi bérének bérhitel felvételéről,

j) amennyiben a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, úgy kezdeményezheti a napirend újratárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület pedig a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt.

k) felelős az önkormányzati gazdálkodás szabályszerűségéért,

l) gondoskodik a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtásáról,

m) kötelezettséget vállal az önkormányzat döntésének megfelelően.

(5) A polgármester az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott előirányzatot - a képviselő-testület felé való utólagos beszámolási kötelezettség mellett - alkalmanként maximum 500.000.-Ft-ig módosíthatja, átcsoportosíthatja, amely éves szinten az 1.000.000.-Ft-ot nem haladhatja meg.

(6) Elemi csapás, természeti katasztrófa, vagy egyéb vis major helyzet esetén, azonnali intézkedést igénylő helyzetben, értékhatár nélkül, utólagos elszámolási kötelezettség mellett kötelezettséget vállalhat.

(7) A polgármester minden héten, hétfőn délután 13-16 óráig, szerdán 8-12 óráig fogadó órát tart, melyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.

Az alpolgármester

22. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, tanácsadásra társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester konkrét feladatának meghatározása a polgármester jogköréhez tartozik.

(2) Az alpolgármester 30 napon túli távollét esetén gyakorolja a képviselő-testület elnökeként a polgármestert megillető jogosítványokat, de nem járhat el, és nem hozhat döntést a képviselő-testület által a polgármesterre ruházott hatáskörökben.

(3) A polgármester irányításával és utasítása szerint jár el

A jegyző

23. § (1) A polgármester - pályázat alapján határozatlan időre - a jogszabályban előirt képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.

(2) A jegyző jelzési kötelezettségére a Mötv 81. § (3) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A jegyző átmeneti akadályoztatása esetén a helyettesét a polgármester bízza meg.

(4) A jegyző minden héten hétfőn 8-12 óráig fogadó órát tart, melyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.

A polgármesteri hivatal

24. § (1) A hivatal elnevezése: DÁNSZENTMIKLÓSI POLGÁRMESTERI HIVATAL

(2) A Dánszentmiklósi Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó, jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv.

(3) A polgármesteri hivatal belső szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a Szabályzat melléklete tartalmazza.

Társulások

25. § (1) Az önkormányzatok - feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében - együttműködhetnek egymással, illetve társulásokat hozhatnak létre.

(2) A társulások működéséről a polgármester a képviselőtestületet folyamatosan tájékoztatja.

(3) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás

b) Dánszentmiklós-Nyáregyháza Szennyvízkezelési-és Csatornázási Társulás

c) Albertirsai Humánszolgáltató Társulás

d) Duna-Tisza Közi Hulladákgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás

VII. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

A költségvetés

26. § (1) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény /továbbiakban Áht./ 23 §-ban foglaltak alapján éves költségvetéséről rendeletet alkot.

(2) A polgármester az Önkormányzat gazdálkodásáról az Áht. 91. § alapján tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A polgármester haladéktalanul köteles a képviselő-testület elé terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását az Áht 34. § (4) bekezdésében foglalt esetben.

(4) A zárszámadásra az Áht. 91 §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.

Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai

27. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A veszteséges gazdálkodás következményei az önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért az állami költségvetés nem tartozik felelősséggel.

(3) Az önkormányzat fizetésképtelenné válását a hitelezők kérelmére a bíróság állapítja meg.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről a jogszabályok és a költségvetési rendelet figyelembevételével saját hatáskörében döntsön, melyről a testületet folyamatosan tájékoztatni kell.

(5) Az önkormányzati gazdálkodás feladatait a polgármesteri hivatal látja el.

(6) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak, pénzeszközeiket azonban csak időarányosan használhatják fel.

Az önkormányzat vagyona

28. § (1) Az önkormányzati vagyonról és vagyontárgyakról a képviselő-testület ugyancsak külön rendeletben rendelkezik.

(2) A tulajdonost megillető jogok gyakorlásáról a képviselő-testület dönt.

Ellenőrzés

29. § A képviselő-testület döntése alapján, az önkormányzattal polgári jogi szerződésben álló külső szolgáltató látja el a belső ellenőrzési feladatokat.

VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

30. §2

31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1

Az 5. § (4) bekezdése a Dánszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 30. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.