Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 09. 01

Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása

2022.09.01.
a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
INDOKOLÁS
a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló
8/2019. (VI. 28.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló
önkormányzati rendelethez
1. Általános indokolás
Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendeletének módosítását a következő indokok tették szükségessé:
Bölcske Községi Önkormányzat az étkeztetési ellátásokat a bölcsődés, óvodás, általános iskolás gyermekek részére valamint a szociális alapellátásban részt vevők számára vásárolt szolgáltatás útján biztosítja.
A vásárolt szolgáltatási díjakat a vállalkozó 2022. szeptember 1-jétől szeretné módosítani az alábbiak szerint:
A vállalkozói szolgáltatási díjak alakulása 2021-es évben és 2022. szeptember 1-ig
adatok: forintban 27% áfá-val

Óvoda

2021. november 25.

2022. február 24-től

2022. szeptember 1-től

változás

változás
%

tízórai

133

138

227

89

64

ebéd

694

801

1237

436

54

uzsonna

133

138

227

89

64

összesen

960

1077

1691

614

57

Általános iskola

tízórai

160

165

227

62

38

ebéd

790

897

1363

466

52

uzsonna

160

165

227

62

38

összesen

1110

1227

1817

590

48

Bölcsőde

reggeli

97

101

140

39

39

tízórai

87

91

140

49

54

ebéd

564

669

1067

398

59

uzsonna

87

91

140

49

54

Összesen

835

952

1487

535

56

Felnőtt

ebéd

1097

1214

1789

575

47

A vállalkozó a díjak emelésének indokaként előadta, hogy a közétkeztetésre jelentős mértékben ható változások következtek be, ami közvetve és közvetetten is a nyersanyagárak drasztikus emelkedéséhez vezetett (A koronavírus-járvány a szezonális korlátozások újbóli bevezetését eredményezheti; júniusban az előző év azonos időszakához viszonyítva már 11,7 százalékra gyorsult az infláció, az élelmiszerinfláció meghaladta a 22 %-ot; veszélybe kerültek olyan beszerzési források, amelyek már most eseti nyersanyaghiányhoz vezettek; minimálbér esetleges jövőbeni emelkedése, rezsicsökkentett ár kivezetése a kis-és középvállalatoknál 2022. augusztus 1-től.)
2022. évben a központi költségvetés az Önkormányzat részére a gyermekétkeztetésre 43 024 675 Ft állami támogatást ítélt meg, ami havonta, részletekben érkezik az önkormányzat költségvetési számlájára. A vállalkozó részére 30 024 159 Ft ellenértékű számla lett kifizetve, (2022.június 30-ig) az étkezés igénybevételére. A normatíva adatok alapján elvárt bevétel 6.522.013 Ft. A beadott áremelési igény és térítési díj emelési kalkuláció során megállapítható, hogy ha a térítési díj emelés elfogadásra kerül, akkor a vállalkozó díjemelése kapcsán a táplálékallergiás közétkeztetést biztosító áremelési igényeit még nem ismerve, az Önkormányzatnak nem kell tartalék terhére hozzájárulnia az intézményi étkeztetéshez.
Önköltségszámítás a szociális étkezésben

Közvetlenül elszámolható bér és egyéb személyi jellegű kifizetések:

4.079.640 Ft

Közvetlenül elszámolható járulék

530.354 Ft

Közvetlenül elszámolható igénybe vett szolgáltatások értéke

15.600.000 Ft

Kalkulációs séma szerinti összes önköltség

20.210.000 Ft

2022. évi normatíva felmérés alapján megadott mutatószám

67 Fő

2022. évi munkanapok száma

254 nap

élelmezési napok száma: (254 nap*67fő)

17.028 nap

állami támogatás , szociális étkezés- önálló feladatellátás

67.810 Ft

egy élelmezési napra jutó önköltség (20.210.000/17.028)

1.187 Ft

állami támogatás összege egy napra (67.810/254)

267 Ft/nap

Intézményi térítési díj (egy napi önköltség-egy napi állami támogatás)

920 Ft/fő/nap

Ténylegesen ajánlott térítési díj

900 Ft/fő/nap

2022. évben a központi költségvetés az Önkormányzat részére szociális étkeztetésre 4 543 270 Ft állami támogatást ítélt meg, a normatíva felmérés alapján megadott mutatószám: 67 fő. A vállalkozó részére a szociális étkeztetésre 7 800 000 Ft ellenértékű számla lett kifizetve. A térítési díj alapján, a várható bevétel 12 247 630 Ft. Az önköltség számítás alapján megállapítható, hogy a intézményi térítési díj 920 Ft/fő/nap a ha a térítési díj emelés elfogadásra kerül, akkor a közétkeztetést biztosító díjemelése kapcsán az Önkormányzatnak 20 Ft/fő/nap hozzájárulást kell biztosítani az intézményi étkeztetés számára.
1. Részletes indokolás
1. § (1) bekezdéséhez: A rendelet-tervezet 1. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a rendelet 1. melléklete lép, vagyis a szociális alapellátások intézményi térítési díja módosul.
1. § (2) bekezdéséhez: A rendelet-tervezet 1. § (2) bekezdése rögzíti, hogy a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a rendelet 2. melléklete lép, vagyis a gyermekétkeztetésben fizetendő térítési díjak módosulnak.
1. § (3) bekezdéséhez: A rendelet-tervezet 1. § (3) bekezdése rögzíti, hogy a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról szóló 8/2019. (VI.28.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a rendelet 3. melléklete lép, vagyis a bölcsődei gyermekétkeztetés intézményi térítési díjai módosulnak.
2. §-hoz: A rendelet hatálybalépését és a technikai deregulációt tartalmazza. Tekintettel arra, hogy a módosító rendelet beépül az alaprendeletbe, ezért a hatályon kívül helyezéséről rendelkezni kell.
dr. Orbán Zsuzsanna s.k.
jegyző