Ásotthalom Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2023. 02. 02- 2025. 09. 15

Ásotthalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

2023.02.02.

Ásotthalom Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Ásotthalom Nagyközségi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 6783 Ásotthalom, Szent István tér 1.

(3) Az Önkormányzat jelképei a címer, a zászló és a pecsét, amelyeknek meghatározását és használatuk rendjét Ásotthalom Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) rendeletben szabályozza.

(4) A Képviselő-testület a működése során az Ásotthalom Nagyközség Képviselő-testülete Csongrád-Csanád vármegye feliratú a Magyarország címerével ellátott, kör alakú bélyegzőt használja.

(5) A Képviselő-testület bélyegzőjét kell használni:

1. a Képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyvek hitelesítésére,

2. a Képviselő-testület által alkotott rendeleteken,

3. a Képviselő-testület által adományozott okleveleken,

4. az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon

(6) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú bélyegzőt használ, amelynek közepén a Magyarország címere van, a köríven az alábbi felirattal:

a) Ásotthalom Nagyközség Polgármestere Csongrád-Csanád vármegye.

b) Ásotthalom Nagyközség Jegyzője Csongrád-Csanád vármegye.

2. § (1) A Képviselő-testület „Ásotthalmi Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre. (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) A Polgármesteri Hivatal önálló költségvetési szerv.

(2) A Polgármesteri Hivatal székhelye: 6783 Ásotthalom, Szent István tér 1.

(3) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti-és Működési szabályzat szerint működik. (Jelen rendelet 1. melléklete)

A Képviselő-testület működése

3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma - a polgármesterrel együtt - 7 fő.

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

4. § (1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére fel kell venni az előterjesztésnek minősülő, a munkatervbe felvett, valamint a képviselők, a bizottságok, a polgármester és a jegyző által javasolt rendeleti és határozati javaslatot.

(2) A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztést írásban, vagy szóban lehet benyújtani. A szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot, vagy önkormányzati rendelet módosítására irányuló rendelet-tervezetet írásban ki kell osztani a képviselő-testület tagjainak.

5. § (1) Kötelező írásos előterjesztést készíteni:

a) új rendelet alkotásánál

b) intézmény alapításánál, átszervezésénél és megszüntetésénél,

c) helyi népszavazás kiírásánál,

d) gazdasági program, és a költségvetés meghatározásánál, és azok végrehajtásáról szóló beszámolónál,

e) a településfejlesztési koncepció, a településszerkezeti és helyi építési ill. szabályozási tervek jóváhagyásánál,

f) a társulások, egyesületek, egyéb szervezetek, csoportok létrehozásánál, azokhoz való csatlakozásnál, illetve az azokból való kilépésnél

(2) Az előterjesztésnek minden esetben tartalmaznia kell:

1. a tárgy pontos meghatározását,
2. a tárgyhoz kapcsolódóan a Polgármesteri Hivatal részéről az előterjesztés előkészítésében résztvevő témafelelős nevét,
3. a hozandó döntés indokainak a felsorolását,
4. az előkészítésben résztvevők megnevezését és véleményét,
5. a vonatkozó jogszabályokat,
6. a kisebbségi véleményeket – amennyiben vannak-,
7. az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot vagy javaslatokat,
szükség szerint a felelős (-ök) és a végrehajtási határidő megjelölését,
(3) az előterjesztés megállapításainak alapjául szolgáló adatokat és kimutatásokat táblázatba kell foglalni, amely az előterjesztés mellékletét képezi.

6. § (1) Az előterjesztés csak az illetékes bizottság véleményezésével kerülhet a Képviselő-testület elé, kivéve a sürgősségi indítványt.

(2) Az előterjesztések eredeti példányát a képviselő-testületi ülés előtt hat nappal az előterjesztésért felelős köteles a jegyzőnek és a polgármesternek leadni.

(3) A munkatervben előterjesztésre kötelezett az ülés előtt legalább tíz nappal köteles bejelenteni a jegyzőnek, ha az előterjesztést valamilyen okból nem tudja elkészíteni.

(4) A zárt ülésre tervezett előterjesztéseket mindig elkülönítetten, a számítógépes rendszerben külön mappában – az adatok védelméhez való jog épségének megóvása szempontjait betartva – kell kezelni.

7. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente 6 ülést tart. Az ülést tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.*

(2) A Képviselő-testület üléseit – a munkaterv szerint – a polgármester távollétében az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a testület összehívását és az ülésvezetést a korelnök látja el. (a polgármester, alpolgármester és korelnök továbbiakban együtt: levezető elnök).

(3) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az írásos előterjesztéseket úgy kell kiadni, hogy az ülést megelőző negyedik napon a képviselők és a meghívottak kézhez kapják. A képviselők és tanácskozási joggal meghívottak számára, a meghívó és a hozzá tartozó előterjesztések elektronikus úton - elektronikus levélben vagy adathordozón –kerülnek megküldésre.

(4) Indokolt esetben a polgármester a képviselő-testületi ülést rövid úton is összehívhatja. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a képviselőkkel közölni kell. Ebben az esetben írásos előterjesztést csak új rendelet megalkotásánál kell kiosztani a rendelet-tervezettel együtt, rendelet-módosítás, határozathozatal esetén csak a módosító-rendelet tervezetet, határozati javaslatot kell kiosztani.

(5) A hallgatóság a nyilvános ülésen részt vehet, a polgármester számukra hozzászólási jogot engedélyezhet az adott napirendi pontok vonatkozásában.

(6) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az Önkormányzat honlapján – www.asotthalom.hu - való közzétételével tájékoztatni kell az ülés előtt legkésőbb 2 nappal.

8. § (1) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni az őket érintő napirendi pontok anyagának megküldésével:

1. a jegyzőt és a gazdasági osztályvezetőt

2. az önkormányzati intézmények vezetőit,

3. bizottságok nem képviselő tagjait,

4. a napirendi pontok előadóját,

(2) Tanácskozási joggal meghívható

1. az országgyűlési képviselő,

2. az Önkormányzattal kapcsolatban álló felettes szerv, szakigazgatási szerv illetve járási hivatal képviselője,

3. önszerveződő közösségek: civil és társadalmi szervezetek képviselői, amelyeket az előterjesztés tevékenységi körüket illetően érint, illetve amelyekkel az önkormányzat külön határozatban jóváhagyott módon együttműködési megállapodást kötött.

4. a napirenddel kapcsolatosan az érintett, vagy szakértő, illetve akiknek részvételét a napirend tárgyalásánál a polgármester indokoltnak tartja.

9. § (1) A Képviselő-testületi ülések napirendjéről, azok tárgyalási sorrendjéről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(2) A levezető elnök feladati az ülés vezetése során:

1. megállapítja a határozatképességet, és ezt az állapotot az ülés teljes ideje alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és ellenőrzi;

2. előterjeszti a sürgősségi indítványt;

3. tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről és a végzett tevékenységéről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az félévente legalább egy alkalommal átruházott hatáskörben hozott valamennyi döntésről;

4. lehetőséget biztosít a jegyző számára az önkormányzatot érintő fontosabb jogszabályok és a hivatal működéséről szóló tájékoztató ismertetésére;

5. lehetőséget ad igény esetén napirend előtti felszólalásra, amely maximum öt perc lehet és a testületi tagokat, a tanácskozási joggal meghívottakat egy alkalommal illeti meg;

6. javaslatot tesz a napirendekre;

7. napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát;

8. a vita lezárása után - szükség esetén - napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatot;

9. biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogát;

10. berekeszti az ülést.

(3) A napirend feletti vita vezetésének szabályai:

1. A vitát megelőzően először az előterjesztőnek kell szót adni, aki az írásos anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet.

2. A vita megnyitása előtt a testületi tagok, a tanácskozási joggal meghívottak egy alkalommal kérdést intézhetnek az előterjesztőhöz, amelyre az a kérdések feltevése sorrendjében maximum három percben válaszol.

3. A hozzászólás csak a tárgyra vonatkozhat.

4. A tárgyra vonatkozóan a napirend tárgyalása keretében a polgármester, a jegyző, az előterjesztő, a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak szólhatnak hozzá. A lakossági érdeklődők részére a levezető elnök egy alkalommal, maximum három perc időtartamra biztosíthat hozzászólást.

5. A vita lezárását követően az előterjesztő három percben válaszolhat a hozzászólásokra.

6. A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről történő levételét, amelyről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

7. Szót kell adni a jegyzőnek, ha bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni és az észrevételeket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

10. § Határozatképtelenség esetén az ülést nyolc napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.

11. § (1) A napirenden szereplő, meg nem tárgyalt előterjesztéseket - azok ismételt kiküldése nélkül - a munkaterv szerinti soron következő ülés napirendjére kell felvenni, kivéve a (2) bekezdésben meghatározottakat.

(2) Az elmaradt előterjesztés megtárgyalására sürgős döntést igénylő kérdésben a polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni.

12. § (1) A Képviselő-testületi ülés rendjéért a levezető elnök a felelős.

(2) A levezető elnök az ülés rendjét a következőképpen biztosíthatja:

1. figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgytól vagy a tanácskozáshoz nem méltó, nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ;
2. rendre utasíthatja azt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít;
3. a rendre utasított felszólalótól ismételt rendzavarás esetén megvonja a szót, szükség esetén javaslatot tesz a vitából való kizárásra - a javaslatról a Képviselő-testület tagjai vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoznak
4. rendreutasítja, illetve a terem elhagyására kötelezi a rendzavarást tanúsító
nem képviselő jelenlévőket.

13. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, jegyző vagy a képviselő terjeszthet elő az Egyebek napirendi ponton belül az írásos anyag becsatolásával és a sürgősséget indokoló tényezők rövid megjelölésével a polgármesterné kell benyújtani a napirendi pontok elfogadását megelőzően.

(2) Rendkívüli (vis major) esetben az indítványt szóban is elő lehet terjeszteni.

14. § (1) A levezető elnök az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület - az elhangzás sorrendjében - majd az eredeti határozati javaslatról.

(2) A Képviselő-testület határozatait rendszerint nyílt szavazással, kézfelemeléssel, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, melyhez a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A Képviselő-testület tagjai igen-nel vagy nem-el szavazhatnak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A levezető elnök köteles a szavazás eredményét számszerűsítve közölni.

(3) A képviselőtestület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(4) Amennyiben az érintett képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, úgy a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt a kizárásról. Ha a döntéshozatalt követően válik ismertté a képviselő érintettsége, úgy a döntést hatálytalannak kell tekinteni, kivéve, ha a szavazás eredményét érdemben nem befolyásolja.

15. § Ha a Képviselő-testület a vita lezárása után bármely okból nem hozott döntést, az ülést levezető elnök kezdeményezheti az előterjesztés napirendre vételét és megtárgyalását a soron következő ülésen.

16. § A szükség szerinti titkos szavazást az Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le, amelyről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, és ebben rögzíteni kell:

1. a szavazás helyét, kezdetét és végét,

2. a szavazatszedő bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét,

3. a szavazás során felmerült körülményeket.

17. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni a jogszabályban meghatározott eseteken túl - ha bármelyik képviselő indítványozza, vagy a polgármester kéri.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők névsorát, és a jelenlévők pedig a nevük felolvasásakor igen, nem vagy tartózkodom szavazattal fejezik ki álláspontjukat.

(3) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, azokat összeszámolja, és az eredményt a névsorral együtt átadja a polgármesternek. A polgármester a szavazás eredményét kihirdeti.

(4) A név szerinti szavazás eredményét tartalmazó listát a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

18. § A Képviselő-testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatalban a jegyző évenkénti bontásban kronologikus nyilvántartást vezet.

19. § A Képviselő-testület által elfogadott rendeleteket és határozatokat az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza. A rendelet a jegyzőkönyv mellékleteként csatolandó. Az önkormányzati ügyben hozott határozat a jegyzőkönyvben kell, hogy szerepeljen.

20. § (1) A határozatokat az ülést követően legkésőbb öt napon belül át kell adni a témafelelősnek, aki gondoskodik a végrehajtásért felelős személynek, illetve a határozatról értesülő személynek történő továbbításról.

(2) A Képviselő-testület dönthet úgy, hogy a határozat végrehajtásáról nem kér jelentést, ebben az esetben erről a Képviselő-testület határozatában külön rendelkezni kell.

21. § (1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

1. bármely képviselő,

2. a Képviselő-testület bizottsága,

3. a polgármester,

4. az alpolgármester,

5. jegyző.

(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A rendelet-tervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az előterjesztő az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet írásos indokolással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti.

(4) A rendelet kihirdetésének módja a Loc-lex rendszerben történő kötelező publikálás.

(5) A rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról a jegyző évenkénti bontásban kronologikus nyilvántartást vezet és gondoskodik a rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról.

22. § (1) A képviselők az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési és döntési jellegű ügyekben:

1. a polgármesterhez,
2. az alpolgármesterhez,
3. a jegyzőhöz,
4. az intézmények vezetőihez
a képviselő-testületi ülésen - a napirendek lezárása után - kérdést intézhetnek.
(2) A kérdésre a megkérdezett a testületi ülésen szóban, vagy ha ez nem lehetséges legkésőbb tizenöt napon belül írásban köteles választ adni.

23. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt a jegyző kezeli, és gondoskodik annak a felügyeleti szerv részére határidőben történő továbbításáról.

(2) A jegyzőkönyvek évenkénti bekötéséről – külön kezelve a nyílt és zárt üléseket - a jegyző gondoskodik.

24. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:

1. az ülések tervezett időpontját és helyét,

2. a napirendi pontokat,

3. az előadók nevét, beosztását,

4. az előkészítésben résztvevőket, szakértőket,

(3) A polgármester gondoskodik arról, hogy az elfogadott munkatervet az abban foglalt napirendek vonatkozásában érintett személyek megkapják.

25. § Az elkészített gazdasági program végrehajtásáról a polgármester minden évben a közmeghallgatás keretében tájékoztatja a lakosságot.

Lakossági fórumok

26. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson felmerült közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Polgármesteri Hivatal harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet és az érdekelteket tájékoztatni kell.

(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább tíz nappal előbb a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az Önkormányzat honlapján tájékoztatni kell.

(4) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

27. § A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, az állampolgárok, és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze.

A települési képviselő

28. § (1) A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.

(2) A képviselő kötelezettségei:

1. tevékenyen részt vesz a Képviselő-testület munkájában,

2. olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a választók bizalmára,

3. a tudomására jutott üzleti és hivatali titkot megőrzi,

4. folyamatos és rendszeres kapcsolatot tart a község választópolgáraival és a különböző önszerveződő csoportokkal,

5. köteles a személyes érintettségét bejelenteni,

6. köteles vagyonnyilatkozatot tenni.

(3) A képviselő az önkormányzati hivatalos iratokba betekinthet.

A tanácsnok

29. § (1) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati feladatok felügyeletére, ellenőrzésére tanácsnokot választ:

(2) A tanácsnokok részletes feladatkörét a 3. melléklet tartalmazza.

(3) A tanácsnok megbízatása a megválasztásával kezdődik és a képviselő-testület megbízatásának végéig tart. A tanácsnoki megbízatás megszűnik továbbá, ha

a) a képviselő megbízatása megszűnik;

b) a képviselő tanácsnoki megbízatásáról írásban lemond;

c) a tanácsnokot a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával visszahívja.

(4) A tanácsnok az általa felügyelt ügykörben tapasztaltakról a képviselő-testületet legalább évente tájékoztatja és kezdeményezi az általa szükségesnek tartott intézkedést.

A Képviselő-testület bizottságai

30. § A Képviselő-testület állandó Bizottságként a Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottságot valamint a Pénzügyi és Területfejlesztési Bizottságot hozza létre, meghatározott feladatok ellátására ezeken kívül ideiglenes bizottság is létrehozható.

31. § (1) A Képviselő-testület az alábbi létszámú állandó bizottságokat hozza létre:

1. Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság 3 fő,

2. Pénzügyi és Területfejlesztési Bizottság 5 fő.

(2) A bizottságok tagjainak névsorát a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(3) A Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottságnak csak képviselő lehet tagja.

(4) A bizottság elnökére és a bizottsági tagok személyére a polgármester előzetes egyeztetés útján tesz javaslatot.

(5) A bizottság határozatképességére és a határozat hozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(6) A vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatosan felmerülő feladatokat a Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság látja el.

32. § A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre, amelynek a megbízatása a feladat elvégzése, illetve az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

33. § A bizottságok tevékenységükről ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a Képviselő-testületnek.

34. § A Képviselő-testület a bizottságok részére meghatározott feladatait a 5. melléklet tartalmazza.

35. § (1) A bizottságok tagjai:

1. részt vesznek szavazati joggal a bizottsági üléseken, a bizottság döntéseinek előkészítésében,

2. javasolják a témakörök napirendre tűzését,

3. ellenőrzésekben vesznek részt,

4. megbízás alapján képviselik a bizottságot, nevében nyilatkozatot tesznek.

(2) Ugyanazon Képviselő-testületi tag több bizottságnak is tagja lehet.

36. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 4 nappal elektronikus úton megkapják az érdekeltek.

(2) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, alpolgármester, jegyző, gazdálkodási osztályvezető.

(3) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a bizottság tagjainak többsége jelen van. A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni.

(4) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést a bizottságok Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott szabályok megfelelő alkalmazásával tarthatnak. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.

(5) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről annak elnöke ad tájékoztatást a Képviselő-testület részére.

Vagyonnyilatkozat

37. § (1) A polgármester és a képviselők a vonatkozó jogszabályok szerinti tartalommal, és formában kötelesek vagyonnyilatkozatukat elkészíteni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyilvántartási és ellenőrzési feladatokat az Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság látja el.

A polgármester

38. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester átruházott feladat- és hatásköreit a 6. melléklet tartalmazza.

Az alpolgármester

39. § A Képviselő-testület saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ és 1 fő főállású alpolgármestert választhat.

A jegyző

40. § (1) A jegyző feladatkörében:

a) ellátja a polgármesteri hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat;

b) ellátja a képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is;

c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben;

d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára;

e) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek naprakész állapotban tartásáról;

f) A jegyző felelős a képviselő-testület és szervei tevékenységének törvényességéért Polgármesteri Hivatal működésének törvényességéért és eredményességéért.

(2) A jegyző az esetlegesen jogszabálysértő döntések vagy működés észlelése során annak tényéről haladéktalanul tájékoztatnia kell a Képviselő-testületet. A jegyző ilyen irányú jelzését a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Polgármesteri Hivatalban képesítési előírással rendelkező köztisztviselő látja el. Amennyiben ilyen köztisztviselő nincs állományban — helyettesítő jegyző biztosítására — a polgármester megkeresi az illetékes kormányhivatal vezetőjét másik jegyző ideiglenes kinevezése érdekében.

Iratkezelés

41. § (1) Az Önkormányzat iratkezeléssel kapcsolatos feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.

(2) A Polgármesteri Hivatal iratkezelése a hatályos jogszabályok alapján, valamint a jegyző által kiadott Iratkezelési Szabályzat alapján történik.

Az Önkormányzat költségvetése

42. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendeletben határozza meg. A rendelet-tervezetet valamennyi bizottság véleményezi.

(2) A zárszámadás rendelet-tervezetének elkészítésére és előterjesztésére az (1) bekezdésben foglaltak az irányadók.

Az Önkormányzat vagyona

43. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára és az azzal való legalapvetőbb gazdálkodásra vonatkozó szabályokat önkormányzati vagyonrendelet határozza meg.

(2) Az Önkormányzati vagyon tételes listáját a vagyonrendelet mellékletei tartalmazzák.

(3) A polgármester a közmeghallgatáson - évente egyszer - köteles tájékoztatást adni a lakosságnak az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról.

Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai

44. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának fő és részletes szabályait a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(3) Az Önkormányzat intézményeinek pénzügyi ellenőrzését a Homokháti Kistérség Belső Ellenőrzési Társulásának belső ellenőre, valamint a Pénzügyi és Területfejlesztési Bizottság látja el.

(4) Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységeket és az önként vállalt feladatokat az 7. melléklet tartalmazza.

Az Önkormányzati intézményei

45. § (1) Az Önkormányzat önállóan gazdálkodó intézménye a Polgármesteri Hivatal.

(2) Az Önkormányzat önállóan működő intézményei:

a) Mátyás Király Óvoda és Bölcsőde

b) Várostanya Kft.

(3) Nem önálló intézményként ellátott tevékenységek:

a) Tanyagondnoki Szolgálat

b) Településüzemeltetési-és Műszaki Szolgálat

c) Védőnői Szolgálat

d) Mezőőri Szolgálat

e) Tambura étterem

f) Élelmiszeripari feldolgozó üzem

g) közművelődési - és könyvtári feladatellátás

h) Bűbáj Élménybirtok

i) Homokháti Strand

(4) Az önállóan működő intézmények gazdálkodásával összefüggő feladatokat a Polgármesteri Hivatal végzi.

(5) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt. A Társulások megnevezését, jogállását, feladatait a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(6) Az önkormányzat és intézményeinek szervezeti felépítését a 9. melléklet tartalmazza.

Záró rendelkezések

46. § Jelen rendelet kihirdetését követő nap lép hatályba.

47. § Hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2014 (X.20.) önkormányzati rendelet.

2. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület tagjainak felsorolása

1. Papp Renáta polgármester

2. Fackelmann István alpolgármester

3. Pőcze Levente képviselő, tanácsnok

4. Bálint László képviselő

5. Nyerges Zsolt képviselő

6. Németh Attila képviselő

7. Dobó Veronika képviselő

3. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

A település közbiztonságának fejlesztéséért felelős tanácsnok feladatai

1. A település közterületeinek rendezettsége és rendje fenntartása érdekében ellátandó önkormányzati feladatok felügyelete.

2. A bűnmegelőzési feladatok felügyelete.

3. Közreműködik az önkormányzat közbiztonsági pályázatainak előkészítésében, és figyelemmel kíséri a nyertes pályázatok megvalósítását.

4. Kapcsolatot tart a településen működő polgárőr egyesülettel, a katasztrófavédelem helyi szerveivel.

5. Elősegíti a hatékony együttműködést az önkormányzat- rendőrség-mezőőrség között. Segíti a más településekkel való együttműködést

4. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

1. A Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság

1.1. Bálint László képviselő, elnök

1.2. Dobó Veronika képviselő

1.3. Pőcze Levente képviselő

2. Pénzügyi és Területfejlesztési Bizottság tagjainak felsorolása

2.1. Pőcze Levente képviselő, elnök

2.2. Bálint László képviselő

2.3. Nyerges Zsolt István képviselő

2.4. Tóth István Dezső külsős tag

2.5. Váraljai László külsős tag

5. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok feladatai

1. Szociális, Ifjúsági, Kulturális és Ügyrendi Bizottság feladatai:

1.1. Lebonyolítja a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó titkos szavazást, választás és kinevezés esetén ellenőrzi a szavazás érvényességét.

1.2. Közreműködik az SZMSZ kidolgozásában, figyelemmel kíséri a hatályosságát és módosítását.

1.3. Folyamatosan figyelemmel kíséri az Ásotthalmi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának megvalósulását.

1.4. Felülvizsgálja a Képviselő-testület rendeleteit és javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére vagy új rendelet alkotására,

1.5. Kivizsgálja a polgármesterhez benyújtott összeférhetetlenségre irányuló kezdeményezéseket,

1.6. Ellátja a vagyonnyilatkozataik kezelésével, az összeférhetetlenségi, méltatlansági esetekben a velük kapcsolatos eljárások előkészítésével, őrzésével, lebonyolításával, és a nyilvántartás felügyeletével kapcsolatos feladatokat.

1.7. Figyelemmel kíséri: Az önkormányzat szociális, kulturális, egészségügyi és oktatási intézményeinek működését, javaslatot tesz a fejlesztésükre,

1.7.1. a családvédelem és családsegítés feladatait,

1.7.2. A szociális ellátás helyzetét,

1.7.3. A gyermek- és ifjúsági feladatok ellátását

1.7.4. Az Óvoda tanulóinak és szüleinek véleményét,

1.7.5. A helyi sport támogatásával kapcsolatos feladatokat,

1.7.6. A lakosság egészségi állapotát, az egészségügyi szolgáltatások iránti igényváltozásokkal kapcsolatos önkormányzati feladatokat, és javaslatot tesz, illetve intézkedést kezdeményez a fejlesztésükre

1.7.7. a helyi civil szervezetek működését

1.7.8. az önkormányzat szociális, kulturális, egészségügyi és oktatási intézményeinek működését, javaslatot tesz fejlesztésükre

1.8. Véleményezi:

1.8.1. A szociális, kulturális, egészségügyi és oktatási intézmények testület előtti beszámolóját,

1.8.2. A szociális és gyermekvédelmi tárgyú önkormányzati rendelet-tervezeteket,

1.8.3. Az Óvoda szabályzatait,

1.8.4. A lakáshoz jutók támogatása iránti kérelmek elbírálását

1.8.5. A szociális, ifjúsági és sport, valamint kulturális oktatási és civil koncepciókat,

1.8.6. A költségvetési és zárszámadási rendeletet,

1.8.7. A Képviselő-testület munkatervét

1.8.8. A közművelődési és oktatási feladatokkal kapcsolatos beszámolókat.

1.8.9. Gyakorolja a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatásköröket.

2. Pénzügyi és Területfejlesztési Bizottság feladatai:

2.1. Közreműködik:

2.1.1. Az éves költségvetési rendelet kidolgozásában,

2.1.2. Az éves költségvetés zárszámadásának előkészítésében,

2.1.3. A gazdasági program kidolgozásában és a megvalósulásának ellenőrzésében.

2.2. Figyelemmel kíséri:

2.2.1. A Polgármesteri Hivatalnál és az intézményeknél a költségvetési bevételek és a vagyonváltozások alakulását,

2.2.2. A lakásgazdálkodást, az önkormányzati lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiség bérleti díjának megállapítását,

2.2.3. A helyi közutak és közterületek fenntartását,

2.2.4. A pályázatokkal, kapcsolatos önkormányzati feladatokat, és javaslatot tesz, illetve intézkedést kezdeményez a fejlesztésre vonatkozóan,

2.2.5. A területi folyamatokat, elemzi és értékeli a gazdaság, ipar, mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, kereskedelem, környezetvédelem, üdülés, idegenforgalom, hulladékgazdálkodás, -ártalmatlanítás, közintézményi ellátás, energiaszolgáltatás, vízgazdálkodás, tájrendezés helyzetét kezdeményezi az információk nyilvánosságra hozatalát,

2.2.6. A helyi vállalkozások működését.

2.3. Véleményezi:

2.3.1. A költségvetési rendelet-tervezetet, a zárszámadási rendelet-tervezetet valamint a költségvetés évközi módosításával összefüggő előterjesztéseket a külön szabályzatban foglaltak figyelembe vételével,

2.3.2. A hitel felvételére vonatkozó javaslatokat,

2.3.3. A helyi adózással kapcsolatos rendelet-tervezeteket,

2.3.4. A normatív állami hozzájárulás elszámolását és alakulását,

2.3.5. A pénzmaradvány felhasználását,

2.3.6. Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet-tervezetet.

2.3.7. Az önkormányzati intézmények és más szervezetek alapítását, átszervezését,

2.3.8. Az Önkormányzat által benyújtandó pályázatokat,

2.3.9. A Képviselő-testület munkatervét és a település-rendezési tervről szóló rendelet-tervezetet,

2.3.10. A képviselői tiszteletdíjra és költségtérítésre vonatkozó rendelet-tervezetet,

2.3.11. Az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok beszámolóit.

2.4. Kezdeményezheti:

2.4.1. A jóváhagyott költségvetési előirányzatok közötti átcsoportosítást,

2.4.2. Az önkormányzati intézmények tevékenységi körének felülvizsgálatát,

2.4.3. Az önkormányzati biztos kirendelését.

2.5. Ellenőrzi:

2.5.1. A Polgármesteri Hivatalnál és az önállóan működő intézményeknél a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését, valamint az önkormányzati vagyongazdálkodás szabályainak a betartását,

2.5.2. A gépjármű üzemeltetést.

2.5.3. Évente felülvizsgálja az Önkormányzat vagyonának állapotát, vizsgálja a vagyon alakulását - növekedés, csökkenés - és elemzi azokat,

2.6. Gyakorolja a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatásköröket.

6. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök

1. Költségvetési gazdálkodással és az önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgyak hasznosításával kapcsolatban:

1.1. Indokolt esetben a költségvetési címeken belül előirányzat-átcsoportosítási jogkört gyakorol, de az átcsoportosítás nem érintheti az önállóan működő intézmények előirányzatait és nem veszélyeztetheti az önkormányzat által kötelezően ellátandó feladatokat.

1.2. Az éves költségvetésben meghatározott bevételek beszedése, illetve a kiadási előirányzatok felhasználása érdekében vagyonhasznosítási szerződéseket köthet, meglévőket módosíthat,

1.3. Intézkedhet a jóváhagyott kiadási előirányzat, valamint a fejlesztések és felújítások felhasználása mértékének és ütemezésének a meghatározására,

1.4. Dönt az önkormányzatnak a célhoz nem kötött forrásai betétként történő elhelyezéséről, az állami hozzájárulás kivételével,

1.5. Ellátja az önkormányzati tulajdonban lévő helyiségek bérbeadásával valamint a közterületek használatával kapcsolatos feladatokat a helyi rendeletekben meghatározott díjtételek alapján

1.6. A képviselő-testülete által benyújtott és nyertes pályázatok teljes körű lebonyolítása, szerződések aláírása, a pályázati dokumentációban meghatározott célok és összegek tekintetében.

1.7. Két ülés közötti időszakban 1.000.000 összeghatárig dönt rendkívüli ok bekövetkezése miatti (pl. vis major, káresemény stb.) forrásfelhasználásról , melyről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja

2. A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletben meghatározott hatáskörök:

2.1. Dönt a rendszeres és rendkívüli települési támogatások megállapításáról,

2.2. Dönt a temetési segély összegéről.

2.3. Engedélyezi a képviselőknek a tevékenységük során felmerült költségeiknek a kifizetését,

2.4. Engedélyezi a községi címer használatát a 9/1997.(VII.17.) számú rendelet 3. §. (1) bekezdésében meghatározottakon kívüli jogi és nem jogi személyiségű szervezetek és személyek részére,

2.5. Dönt a szennyvízcsatorna-közmű lakossági érdekeltségi hozzájárulással kapcsolatos kérelmek elbírálásáról és az ezzel kapcsolatos részletfizetés engedélyezéséről.

3. Az Önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásáról szóló rendeletben meghatározott hatáskör:

megüresedett vagy üres önkormányzati lakás költségalapon történő kiadására vonatkozó pályázati felhívás közzététele

8. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez

Társulások

Neve


Jogállása


Feladata

1

- Térségi Vízmű-üzemeltetési Társulás

Jogi személy

Ivóvíz- szolgáltatás felügyelete

2

- Mórahalom és Térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás

Jogi személy

Ivóvízminőség-javító beruházás felügyelete

3

- Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulás

Jogi személy

Kistérségfejlesztés

4

- Homokháti Kistérség Többcélú Társulása

Jogi személy

Kistérségfejlesztés

5

- Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás

Jogi személy

Hulladékgazdálkodás

6

- Homokháti Kistérség Belső Ellenőrzési Társulás

Jogi személy

Belső Ellenőrzés

9. melléklet az 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelethez