Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 3.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 12. 01Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 3.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Nagymaros Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében, 57, § (1) bekezdésében és az 59. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: NAGYMAROS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2626 Nagymaros, Fő tér 5.
(3) Az Önkormányzat címeréről, zászlajáról, valamint a város jelképeiről és azok használatáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik. Az önkormányzat címerének, zászlajának leírását az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza. Nagymaros város illetékességi területét, közigazgatási határait a 2. sz. melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat kormányzati funkcióinak megnevezését és felsorolását a 10. sz. melléklet tartalmazza.
(5)1 Az Önkormányzat intézményeinek felsorolását az 5. sz. melléklet tartalmazza.
A Képviselő-testület
2. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 9 fő, melyből a képviselők száma 8 fő. A Képviselő-testület tagja a polgármester, aki a testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A települési képviselők névsorát a 8. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei látják el. A Képviselő-testület szerveit az Mötv. 41. § (2) bekezdése határozza meg.
(3) Nagymaros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a jogszabályokban biztosított jogait és kötelezettségeit ezen szabályzatba foglalt részletező szabályokkal együttesen gyakorolja.
(4) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottság(ok)ra ruházza.
(5) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Mötv. 42. §-ban foglaltakon túl:
a) a képviselő-testület munkatervének elfogadása
b) gazdasági társaság létrehozása, megszüntetése, gazdasági társaságba való belépés, illetve kilépés,
c) az önkormányzati lap felelős szerkesztőjének megválasztása, kinevezése és felmentése, illetve ezen feladat ellátására szerződés megkötése és felmondása.
d) a városi főépítész kinevezése, felmentése, illetve a főépítészi feladat ellátására vonatkozó szerződés megkötése és felmondása.
(6) A Képviselő-testület által a polgármesterre ruházott hatáskörök felsorolását a 6. számú melléklet tartalmazza.
(7) A Képviselő-testület által a bizottság(ok)ra ruházott hatáskörök felsorolását a 7. számú melléklet tartalmazza.
1. A Képviselő-testület ülései
3. § (1) A Képviselő-testület alakuló-, rendes és rendkívüli üléseken látja el feladatát.
(2) A Képviselő-testület rendes üléseit július, augusztus hónap kivételével minden hónap utolsó keddjén tartja. A rendes ülések száma legalább 10 ülés évente.
(3)2 A rendes és rendkívüli ülések időpontját, helyét, a napirendi pontok megjelölését az önkormányzat honlapján közzé kell tenni, a polgármesteri hivatal hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.
(4) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
b) a jegyzőt, az aljegyzőt,
c) meghatározott napirendi pontokhoz a könyvvizsgálót,
d) a Polgármesteri Hivatal illetékes munkatársát
e) a bizottság(ok) nem képviselő tagjait.
(5) Az ülés egyes napirendi pontjaihoz meg kell hívni a tárgykör szerint érintett:
a) a Képviselő-testület által meghatározott – bírósági nyilvántartásba vett és a testületnél hivatalosan bejelentkezett – lakossági önszerveződő közösségek képviselőit,
b) az önkormányzati intézmények vezetőit,
c) a Hivatal adott napirendi pont szakterülete szerinti köztisztviselőit,
d) akiknek meghívását a polgármester, a bizottság, illetve az előterjesztő szükségesnek tartja.
4. § (1) Rendkívüli ülés az év bármely napjára összehívható.
(2) A rendes ülés összehívására vonatkozó, a 7. § (3) bekezdésében meghatározott határidőtől rendkívüli ülés esetében el lehet térni, és telefon, e-mail üzenet, ill. futár útján a testület tagjait az ülésről értesíteni lehet, a napirend megjelölésével.
(3) A polgármester a kezdeményezéstől számított 15 napon belül köteles összehívni a rendkívüli ülést az Mötv.-ben meghatározott feltételek teljesülése esetén.
(4) A rendkívüli ülés napirendjére csak az összehívás alapjául szolgáló napirendi pontokat lehet felvenni.
5. § (1) A képviselő-testület ülései a (2) bekezdésben foglaltak kivételével nyilvánosak.
(2) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben.
(3) A (2) bekezdésbe foglalt személyi ügy tárgyalásakor az érintettet a polgármester nyilatkozattételre kéri fel, hogy a nyilvános tárgyalásba beleegyezik-e. A nyilatkozatát a jegyzőkönyvbe bele kell foglalni.
(4) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában szabályozott esetekben a zárt ülés megtartását:
a) a polgármester,
b) bármely képviselő,
c) a jegyző indítványozhatja.
(5) A zárt ülés megtartásáról a Képviselő-testület minősített szótöbbséggel dönt.
(6) A zárt ülésen hozott döntésről a polgármester tájékoztathatja a közvéleményt, a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáló érdekek megsértése nélkül.
2. A Képviselő-testület munkaterve
6. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját.
(2) A munkatervet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állítja össze, és minden év november 30-ig a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület rendes üléseinek időpontját és napirendjét,
b)3
3. Az ülés összehívása, vezetése
7. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A Polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a legidősebb települési képviselő (korelnök) hívja össze és vezeti.
(3)4 A Képviselő-testület tagjait meghívóban kell értesíteni úgy, hogy azt a testület tagjai legalább 4 nappal az ülést megelőzően kézhez vehessék.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) az ülés minősítését (rendes vagy rendkívüli),
d) a napirendi pontokat és azok előadóit,
e) a meghívó mellékleteként a napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket, határozati javaslatokat.
(5)5 A meghívót elektronikus levélben, mellékleteit az elektronikus tárhelyre feltöltve kell megküldeni a képviselőknek.
(6)6 A meghívót és az előterjesztéseket az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni az ülést megelőző 4 nappal korábban a zárt ülések előterjesztései kivételével.
8. § (1) A polgármester az ülés megnyitását követően a jelenlévő képviselők száma alapján megállapítja a határozatképességet, ill. határozatképtelenséget.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van.
(3) A határozatképességet a jegyző az ülés folyamán végig vizsgálni köteles.
(4) A képviselő-testület határozatképtelensége esetén a polgármester legfeljebb 1 óra időtartamra rendkívüli szünetet rendelhet el.
(5) Amennyiben a rendkívüli szünet eredménytelenül eltelik, a polgármester az ülés későbbi időpontra történő elhalasztására tesz javaslatot. Ennek elfogadásához a jelenlevő képviselők egyszerű szótöbbségű egyetértő döntése szükséges.
(6) A megismételt ülés elmaradása esetén a soron következő ülésen kell az elmaradt napirendi pontokat – sorrendben elsőként – megtárgyalni.
9. § (1) Az ülés napirendjére és azok sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az előterjesztett javaslatról a Képviselő-testület képviselőnként legfeljebb egy ügyrendi hozzászólást követően egyszerű többséggel dönt.
4. Képviselői önálló indítványok
10. § (1)7 Önálló képviselői indítványt tehetnek a képviselők, melyet a polgármesternél kell a munkatervben betervezett rendes ülés dátumát megelőzően legalább 8 nappal írásban beterjeszteni.
(2)8 A beterjesztésnek tartalmazni kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó nevét, az indítvány szövegét, egyebekben meg kell felelnie a 13. §-ban előírt tartalmi és formai követelményeknek.
(3) A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok:
a) rendeleti javaslat;
b) normatív határozati javaslat;
c) határozati javaslat.
5. Nem önálló indítványok
11. § (1) Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok, nem önálló indítványok:
a) módosító javaslat a rendelettervezethez;
b) módosító javaslat a határozati javaslathoz;
c) bizottsági ajánlás.
(2)9 A nem önálló indítványt a polgármesternél kell benyújtani a rendes ülés napját megelőzően legalább 2 nappal írásban.
(3) A véleményezésért felelős bizottság a rendelettervezethez, határozati javaslathoz – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a Képviselő-testületnek. Az ajánlásnak tartalmaznia kell a kisebbségi véleményt is.
6. Sürgősségi javaslat
12. § (1) A polgármester, alpolgármester, a képviselők, a bizottság(ok) elnöke(i), a nemzetiségi önkormányzat elnöke, a jegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.
(2) Sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a Képviselő-testület ülésén szóban is elő lehet terjeszteni. A Képviselő-testület dönt a javaslat indokoltságáról.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozatával dönt. Ha nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni.
7. Az előterjesztések tartalmi és formai követelményei
13. § (1) Előterjesztés a Képviselő-testület elé csak írásban nyújtható be.
(2) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi Képviselő-testületi döntéseket és azok végrehajtásának állását,
c) a jogszabályi hivatkozást,
d) a költségkihatásokat, illetve a kiadás fedezetét biztosító költségvetési sor megnevezését,
e) határozati javaslatot, vagy rendelet-tervezetet,
f) a napirendet tárgyaló ülés típusát (zárt/nyílt),
g) a határozat elfogadásához szükséges többség típusát (egyszerű/minősített),
h) a szavazás módját (nyílt/titkos),
i) az illetékes bizottság véleményét.
(3) Előterjesztés csak a jegyző ellenjegyzése után kerülhet a Képviselő-testület, ill. annak bizottságai elé.
14. § (1) A napirendi javaslat elfogadása után, sürgősségi indítvány hiányában, ill. annak elutasítása vagy utolsó napirendi pontként történő tárgyalása esetén a polgármester először a lejárt határidejű határozatok teljesítéséről, az előző rendes testületi ülés óta folytatott tárgyalásairól, valamint a folyamatban lévő beruházásokról és pályázatokról számol be. A Képviselő-testület határozatban dönt a beszámoló elfogadásáról.
(2) Az 1. napirendi pont tárgyalása előtt az polgármester egy-egy személy részére egyszeri, legfeljebb 2 perc időtartamú felszólalást engedélyez nem indítvány jellegű és nem ügyrendi közlendők céljára.
8. Ügyrendi kérdés
15. § (1) Ügyrendi kérdésben a Képviselő-testület minden tagját az ülés alatt folyamatosan megilleti a felszólalás joga, alkalmanként legfeljebb 3 percben.
(2) A polgármester azonnal megvonhatja a szót, ha a felszólaló mondanivalója nem ügyrendi jellegű. A felszólalás minősége vonatkozásában – kétség esetén – a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással határoz.
(3) Az ügyrendi kérdés tárgyában a testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazás útján határoz.
9. Jegyzői észrevétel
16. § (1) A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel. Ilyen észrevételét a Képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
(2) A jegyző ilyen esetben az polgármestertől soron kívül kap felszólalási lehetőséget.
10. A tárgyalás
17. § (1) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló polgármesteri beszámoló tárgyában való döntést követően a Képviselő-testület az elfogadott napirend szerint tárgyalja az egyes napirendi pontokat. A képviselői kérdésekre a nyílt ülés utolsó, egyebek napirendi pontja keretében kerül sor.
(2) A felszólaláshoz a szót a polgármester adja meg.
(3) Az első felszólalás a napirend előadóját illeti meg. A napirend előadója után az illetékes bizottság(ok) elnöke(i) ismerteti(k) a bizottság álláspontját, és ha van, a kisebbségi véleményt.
(4) A napirend előadóját követő felszólalások tekintetében soron kívüli felszólalásra – igény szerint – az állandó bizottság(ok) elnökei jogosultak, jelentkezési sorrendben.
(5) A napirendi előadó felszólalását követő vitában egy-egy felszólalás időtartama legfeljebb 3 perc lehet. Ezt az időt a testület egy alkalommal, a felszólaló kérésére meghosszabbíthatja, a hosszabbítás időtartamának meghatározásával, mely maximum további 3 perc lehet. Erről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással, határozathozatal nélkül dönt.
(6) Az ülésen elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van a felszólalást követően nyomban, legfeljebb azonban 3 perc időtartamban észrevételt tenni. Ha a polgármester nem ad szót, az érintett képviselő kívánságára az észrevétel-tétel tárgyában a testület felszólalás nélkül, nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt. Viszontválasznak helye nincs.
11. Tárgytól való eltérés, ismétlés
18. § (1) Az egyes napirendi pontokat egymástól függetlenül kell megtárgyalni. Korábban megtárgyalt napirendi pontra csak különösen indokolt esetben lehet – a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül, nyílt szavazással hozott döntése alapján – visszatérni.
(2) A napirendi pontok tárgyalása során a tárgytól eltérni, valamint a korábban elhangzottakat ismételni nem lehet.
(3) A polgármester megállapíthatja, hogy a hozzászólás tartalma eltér a tárgytól. A tárgytól eltérő hozzászólást félbeszakíthatja, a szót megvonhatja. A tárgytól való eltérésről – kétség esetén – a testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással határoz.
(4) A polgármester megállapíthatja, hogy a hozzászólás tartalma a már korábban elhangzottak ismétlése. Ismétlés esetén erre a körülményre a felszólaló figyelmét felhívja, újabb ismétlés esetén a szót megvonja.
12. Szünet
19. § A polgármester óránként 10 perc szünetet rendelhet el. Vita esetén a Képviselő-testület e kérdésben egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
13. A vita lezárása
20. § (1) A napirend tárgyalása során amennyiben több hozzászólást nem jeleztek, a polgármester a vitát lezárja. Ebben a kérdésben a testület vita nélkül egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
(2) A vita lezárását javasolhatja:
a) az előterjesztő,
b) bármely bizottság elnöke,
c) a polgármester,
d) a képviselő
(3) A vita lezárása után, határozathozatal előtt bármely bizottság elnöke jogosult a bizottság álláspontját összefoglalni legfeljebb 3 percben.
(4) A bizottsági összefoglalókkal kapcsolatban új vitát nyitni nem lehet.
14. Határozati javaslat
21. § (1) A vita lezárását követően a polgármester vagy a napirendi pont előadója megfogalmazza a jegyző bevonásával a határozati javaslatot.
(2) A napirendi pont előadója határozati javaslatát főszabályként írásban, előterjesztése részeként fogalmazza meg.
(3) A napirendi pont tárgyalása során a felmerülő határozati javaslatot, illetve módosítást a jegyző bevonásával a polgármester fogalmazza meg, majd felolvassa és szavazásra bocsátja.
(4) A határozati javaslatot úgy kell megfogalmazni, hogy arra a képviselők egyértelműen „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavazattal tudjanak dönteni.
(5) A határozati javaslat részekre is bontható, ez esetben részenként kell szavazni.
(6) A módosító javaslatokról külön-külön kell szavazni.
(7) A határozat teljes szövegéről szavazni az elfogadott módosító javaslatoknak a határozat-tervezet szövegébe történt beillesztése után lehet.
(8) A határozati javaslatot annak végrehajtására megadott határidő kitűzésével, a végrehajtásért felelős és a végrehajtását végző megjelölésével kell megfogalmazni. Nem szükséges a végrehajtásért felelős megjelölése, ha a határozat csak általános érvényű állásfoglalást tartalmaz.
(9) A Képviselő-testület határozat-kivonatait a jegyző aláírásával és bélyegzője lenyomatával hitelesíti. A határozatokat emellett két elektronikus adathordozón is tárolni kell, és az önkormányzat honlapján is elérhetővé kell tenni. A jegyző köteles a határozatokat az ülést követő két napon belül az érintettek részére eljuttatni.
15. Határozathozatal
22. § (1) A határozati javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).
(2) A megválasztott települési képviselők több mint felének (minősített többség) igen szavazata szükséges az Mötv.-ben meghatározott eseteken túl hitelfelvételhez, gazdasági társaságba való belépéshez.
23. § (1) A döntéshozatalból kizárható az a képviselő, akit vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(2) A szavazásból való kizárásról a Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára vita nélkül, minősített többséggel, nyílt szavazással határoz.
(3) A polgármester kizárása esetén a napirendi pont döntéshozatala vonatkozásában az ülésvezetői teendőket az alpolgármester, ill. a korelnök látja el.
(4) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentést elmulasztja, és ez a döntés után válik ismertté, akkor az adott képviselő szavazatát figyelmen kívül kell hagyni. Amennyiben a bejelentés elmulasztása két egymást követő ülésen előfordul, akkor az érintett képviselő tiszteletdíja 50 %-ának megfelelő összegű megvonásban részesül.
16. A szavazás módja
24. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemelés formájában történik.
(3) Szavazásnál „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” szavazat adható.
25. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazás lebonyolítását eseti bizottság látja el.
(3) A titkos szavazáshoz szavazólapot kell készíteni, amelynek az eldöntendő kérdést egyértelműen, valamint a kérdésre adható igen, nem vagy tartózkodom szavazati lehetőséget kell tartalmaznia. A szavazólapot úgy kell leadni, hogy a szándék egyértelműen eldönthető legyen. A titkos szavazás lebonyolításához urnát kell alkalmazni.
(4) A szavazatszámláló bizottság elnöke a szavazatok összeszámlálása után kihirdeti a szavazás eredményét, amelyről jegyzőkönyvet készít.
(5) A (4) bekezdés szerinti jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz, ill. zárt ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
26. § (1) A Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, egyszerű többséggel, nyílt szavazással név szerinti szavazást rendelhet el.
(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, a képviselők pedig nevük elhangzása után igen, nem vagy tartózkodom válasszal szavazhatnak.
(3) A név szerinti szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és hirdeti ki.
27. §10
17. A tanácskozás rendjének fenntartása
28. § (1) A tanácskozás rendjének, méltóságának biztosítása a polgármester feladata.
(2) A polgármester ebben a jogkörében a (3) bekezdésben meghatározott jogosítványokkal élhet a rendzavaró képviselővel, meghívottakkal és a hallgatóság tagjaival szemben.
(3) A polgármester azt a képviselőt, meghívottat
a) akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása, első alkalommal figyelmezteti,
b) aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, ill. ismételt rendzavarást követ el, rendreutasítja,
c) aki a tanácskozás méltóságát magatartásával súlyosan sérti, a Képviselő-testület tagjait sértő kifejezéssel illeti, – ha bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja, továbbá a képviselő-testületet, illetve a sértettet meg nem követi – vagy a rendreutasítás után újabb rendzavarást követ el, széksértés címén az elnök jegyzőkönyvi megrovásra tesz indítványt.
(4) A (3) bekezdés c) pontjában szabályozott jegyzőkönyvi megrovás tárgyában a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
(5) A polgármester a hallgatóság sorából azt, aki
a) a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, rendreutasítja,
b) a tanácskozás rendjét ismételten, vagy súlyosan megzavarja, a terem elhagyására kötelezi.
(6) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülés meghatározott idejű félbeszakítására tesz javaslatot. A félbeszakításról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
18. Az ülés elnapolása, félbeszakítása
29. § (1) A polgármester kezdeményezheti az ülés félbeszakítását, ill. elnapolását, ha annak alapjául fontos indok szolgál.
(2) Az ülés félbeszakítása határozott időre történhet, amelynek letelte után – amennyiben lehetséges – az ülést folytatni kell.
(3) A polgármester javaslatot tehet az ülés elnapolására, ha
a) a tárgyalt napirendi pontokban a Képviselő-testület nem tud állást foglalni, illetve dönteni,
b) az ülés a félbeszakítás eltelte után sem folytatható,
c)11 az ülés a 28. § (6) bekezdésben említett oknál fogva nem folytatható.
(4) Az ülés félbeszakításáról, ill. elnapolásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
(5) Az ülés 22 óra után nem folytatható. Azon napirendek, melyek az időkorlát miatt nem kerültek tárgyalásra, a következő ülésen lesznek napirendre véve.
19. A jegyzőkönyv
30. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát,
b) napirendi pontonként az előadók nevét,
c) a szavazás módjára való utalást,
d) az elhangzott tájékoztatókat, kérdéseket, az azokra adott válaszokat, megtett intézkedéseket,
e) a képviselő kérésére hozzászólásának szó szerinti rögzítését,
f) mellékletként a meghívót, az előterjesztések, határozat- és rendelet-tervezetek egy-egy példányát, jelenléti ívet, a képviselő kérésére benyújtott hozzászólását, a jegyző törvényességi észrevételét.
(2) A jegyzőkönyvet a tanácskozásról készített hangfelvétel alapján kell elkészíteni, melyről a jegyző gondoskodik.
(3) A zárt ülésről, ill. napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(4) A jegyzőkönyv – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – egy példányát a Polgármesteri Hivatalban minden érdeklődő számára hozzáférhető helyen, betekinthetőséget biztosítva kell tartani, továbbá az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
(5) A jegyzőkönyv egy példányát – kérésükre – a képviselőknek meg kell küldeni. Az ülésről készült hangfelvételt a képviselő kérésére elektronikusan (pendrive-on, vagy CD lemezen) át kell adni.
(6) A jegyzőkönyvek egy példányát mint nem selejtezhetőt kell irattárazni, egy példányt pedig évenként be kell köttetni és a Polgármesteri Hivatalban tárolni.
(7) A jegyzőkönyvet aláírásával a polgármester és a jegyző hitelesíti.
20. Önkormányzati rendeletalkotás
31. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) a települési képviselők,
c) a Képviselő-testület bizottságai,
d) a jegyző.
(2) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést a polgármesternél lehet benyújtani.
(3) A polgármester a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság elnöke és a jegyző bevonásával – az adott eset összes körülményét mérlegelve – megvizsgálja, hogy
a) a rendeletalkotás indokolt-e,
b) a rendelet megalkotásának célja valós-e,
c) a tervezett szabályozás nem áll-e ellentétben magasabb szintű jogszabállyal,
(4) Amennyiben a kezdeményezés megfelel a (3) bekezdésben meghatározott feltételeknek, akkor a polgármester a tárgyban illetékes bizottság, a jegyző és a kezdeményező bevonásával elkészíti a rendelet tervezetét, és azt a Képviselő-testület elé terjeszti.
(5) Kétség esetén a rendeletalkotás szükségességéről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
(6) A tervezet elkészítésének koordinációs, szakmai, adminisztrációs, testület elé történő terjesztésének feladatait a jegyző látja el, szükség esetén szakértők felkérésével.
(7) Az új szabályozást, illetve az átfogó módosítást tartalmazó önkormányzati rendeletek tervezetét indokolással együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(8) A polgármester ill. a jegyző a tárgyalás során tájékoztatást ad az előkészítés során felmerült, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról.
(9) A szavazás előtt a jegyzőnek nyilatkoznia kell a tervezet törvényességéről.
32. § (1) Az önkormányzat rendeletét az elfogadását követő napon a hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(2) Az elfogadott rendelet teljes szövegét egyúttal az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
(3) A rendeletek a – jegyzőkönyvekkel együtt – a Polgármesteri Hivatalban is megtekinthetők.
(4) A rendeletek, határozatok megjelölését tekintve a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet előírásai az irányadók.
21. Helyi népszavazás
33. § A Képviselő-testület a helyi népszavazás részletes szabályait külön rendeletben szabályozza.
22. Közmeghallgatás, lakossági fórum
34. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás rendkívüli képviselő-testületi ülésnek minősül, a határozatképességre, a napirend elfogadására és a tárgyalásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A képviselő-testület az éves rendes közmeghallgatást az éves munkatervében meghatározott időpontban tartja.
(4) A közmeghallgatást a polgármester hívja össze. A közmeghallgatás időpontját az önkormányzat lapjában, a meghívót az önkormányzat honlapján, a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján és a közterületi hirdetőtáblákon a közmeghallgatás időpontját legalább 8 nappal megelőzően közzé kell tenni.
(5) A közmeghallgatáson a napirend elfogadása után a polgármester maximum 45 percben beszámol az önkormányzat tárgyévi gazdálkodásáról, a beszedett helyi adó- és egyéb saját bevételekről és a folyamatban lévő fejlesztésekről, pályázatokról.
(6) A polgármester beszámolóját követően a megjelentek kérdéseket, észrevételeket tehetnek fel. A kérdésekre, észrevételekre a közmeghallgatáson, vagy amennyiben az a helyszínen nem lehetséges 15 napon belül írásban választ kell adni.
35. § (1) A közmeghallgatáson túlmenően lakossági fórumot lehet tartani a település lakosságának egészét, vagy jelentős részét érintő döntések meghozatala előtt a lakosság véleményének megismerése érdekében.
(2) A lakossági fórum megtartását indítványozhatja:
a) a polgármester,
b) a Képviselő-testület tagja,
c) a Képviselő-testület bármely bizottsága,
d) a jegyző,
e) bejegyzett helyi civil szervezet,
f) legalább száz, nagymarosi lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgár.
(3) A Képviselő-testület az indítvány elfogadásáról egyszerű többséggel dönt.
(4) A lakossági fórum időpontját, témáját a fórum előtt legalább 5 nappal, a 33. § (4) bekezdésben meghatározott módon közzé kell tenni.
23. Társulások
36. § (1) Az önkormányzat – feladatai hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében – együttműködhet más önkormányzatokkal, valamint más gazdasági és szolgáltató szervezetekkel, illetve társulásokat hozhatnak létre.
(2) A társuláshoz való csatlakozásról – a bizottság(ok), a hivatal és szükség szerint szakértők bevonásával – a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
A Képviselő-testület bizottságai
37. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. által kötelezően létrehozandó bizottság(ok)on túlmenően további bizottság(ok)at alakíthat, minden bizottsága tekintetében meghatározza annak szervezetét.
(2) A Képviselő-testület állandó és eseti bizottság(ok)at hoz létre.
(3) Az állandó bizottság(ok) felsorolását, feladatkörét a 3. sz. melléklet, tisztségviselői és tagjai nevét a 9. sz. melléklet tartalmazza.
(4)12 A bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja. A polgármester nem lehet bizottság elnöke, tagja.
(5) A bizottság tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell választani.
(6) Egy képviselő egyidejűleg legfeljebb 2 bizottság tagja lehet.
38. § (1) A bizottság(ok) egyes kiemelt, folyamatos feladataik ellátására albizottságot hozhatnak létre. Az albizottság elnöke csak a bizottság képviselő tagja lehet. Az albizottság elnökét, tagjait a bizottság választja meg, minősített többséggel, nyílt szavazással. Az albizottság megalakításáról, feladatairól a bizottság elnöke a soron következő ülésen köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.
(2) Az albizottság a bizottság feladatkörébe tartozó döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő, konzultatív feladatot lát el, döntési hatáskört nem gyakorolhat. Az albizottság által tárgyalandó kérdéseket és a javaslattétel határidejét a bizottság határozza meg.
(3) Az albizottságot az elnök, akadályoztatása esetén az általa megbízott képviselő tag képviseli.
(4) Az albizottságot az elnök, vagy a bizottság bármely tagja javaslatára, illetve az albizottság kéthavi működésképtelenségét követően a bizottság szüntetheti meg, minősített többséggel, nyílt szavazással.
(5) Az albizottság(ok)ra egyebekben a bizottságra vonatkozó szabályok az irányadók.
24. Állandó bizottságok
39. § (1) Átruházott hatósági és döntési hatáskört – a bizottság(ok) részére – a Képviselő-testület külön rendeletben is megállapíthat.
(2) A bizottság jog- és hatáskörét csak a Képviselő-testület módosíthatja, vonhatja meg. A bizottság jog- és hatáskörében a polgármester, más bizottságok nem járhatnak el. A bizottság nevében történő eljárásra csak a bizottság tagja hatalmazható fel.
(3) A bizottság – feladatkörében – a polgármesteri hivatal és az önkormányzat valamennyi intézménye és más érintett tekintetében:
a) előkészíti a Képviselő-testület döntéseit,
b) szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,
c) külön rendeletben megállapított döntési jogait gyakorolja,
d) gyakorolja átruházott önkormányzati hatósági jogkörét.
(4) Ha a bizottság – feladatkörén túl – a Képviselő-testület álláspontjától, céljától való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti az illetékes bizottság előzetes tájékoztatása után.
40. § (1) A bizottság munkáját az elnök irányítja.
(2) A bizottságot az elnök képviseli. A Képviselő-testület az elnök helyettesítésére egyszerű többséggel elnökhelyettest választ. Az elnökhelyettes teljeskörűen jogosult helyettesíteni az elnököt, annak akadályoztatása esetén. Az elnökhelyettes csak képviselő lehet.
(3) A tagok a bizottság ülésein hozott döntések alapján látják el feladataikat.
41. § A Képviselő-testület az állandó bizottság(ok) működéséhez – költségvetésében – bizottságonként elkülönítetten működési költséget (bizottsági költségkeret) határozhat meg.
42. § (1) A bizottság a jegyzőn ill. a polgármesteren keresztül a polgármesteri hivataltól munkaanyagok, írásos előterjesztések elkészítését, feladatuk ellátásához szükséges adatok szolgáltatását, javaslatok megtételét, a hozott döntések végrehajtását kérheti.
(2) A bizottság működésének ügyviteli feladatait, az ülések technikai előkészítését a hivatal látja el – a jegyzővel, és a polgármesterrel folytatott – előzetes egyeztetés alapján.
(3) A bizottság(ok) üléséről a hangfelvétel mellett írásos jegyzőkönyv készül, melyhez csatolni kell a jelenléti ívet, a meghívót és az írásos előterjesztéseket. A bizottság(ok) üléséről készült hangfelvételt elektronikus hordozón kell tárolni.
(4) A bizottság határozatait a bizottság elnöke aláírásával hitelesíti. A bizottság határozatait a jegyző köteles az érintettek részére az ülést követő 48 órán belül eljuttatni.
25. A bizottság(ok) működése
43. § (1) A bizottság legalább fél évre meghatározza rendes üléseinek számát és időpontját. A rendes ülések időpontjáról a bizottság köteles a Képviselő-testületet írásban tájékoztatni.
(2) A bizottságot az elnök hívja össze, mind rendes, mind rendkívüli ülésre.
(3) Rendkívüli ülést kell összehívni, ha azt legalább 3 tag kezdeményezi az elnöknél.
(4) A polgármester – az elnökhöz intézett – indítványára a bizottságot össze kell hívni.
(5) A bizottság döntéseit egyszerű többséggel hozza meg.
(6) Az önkormányzat minden intézményét tekintve pénzügyi ellenőrzési tevékenységre jogosult a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság. Az önkormányzat költségvetéséről szóló rendelet, a költségvetés zárszámadásáról szóló rendelet tervezetei, valamint az éves ellenőrzési jelentés a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testület elé.
(7) A (6) bekezdésben szabályozott kérdésen túlmenően a bizottság(ok) a tárgykörükhöz tartozó intézmények működésének ellenőrzésére jogosultak, a hatályos jogszabályok keretei között.
44. § (1) Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság feladatkörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást kezdeményez. A bizottság(ok) együttes ülésén a határozatképességet, és a szavazásnál a többséget a bizottság(ok) együttes taglétszámához viszonyítottan kell vizsgálni. Az együttes ülés vezetésére bármelyik bizottság elnöke jogosult.
(2) A bizottság ülése nyilvános, azon tanácskozási joggal részt vehet a polgármester, bármelyik települési képviselő és a jegyző, ill. az általuk megbízott személy. Zárt ülés a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint tartható.
(3) A bizottság a települési képviselő javaslatára a feladatkörébe tartozó ügyet köteles legkésőbb a következő ülésén megtárgyalni.
(4) A bizottság határozatképességére, döntéshozatalára, a szavazás módjára, a döntéshozatalból való kizárásra a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A bizottság elnöke az ülés elején köteles beszámolni a bizottság lejárt határidejű határozatainak teljesítéséről. Ennek érdekében táblázatos formában a hivatal elkészíti, a bizottság(ok) elnökeinek átadja, és elektronikus formában is hozzáférhetővé teszi a bizottság lejárt határidejű határozatai végrehajtásáról szóló beszámolót.
(6) A bizottság ülésére a polgármestert, a jegyzőt és a Polgármesteri Hivatal tárgykör szerint illetékes osztályvezetőjét meg kell hívni.
45. § (1) A bizottság napirendjére – kötött határidővel – fel kell venni a Képviselő-testület és a polgármester által javasolt témaköröket.
(2) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.
(3) A felfüggesztett döntésről a Képviselő-testület a következő ülésén határoz egyszerű többséggel, nyílt szavazással, a polgármester rövid indokolása után.
46. § (1) Minden állandó bizottság a bizottság tagjai és a hivatal köztisztviselői körében hiányzó speciális szakismeretet igénylő kérdés eldöntéséhez eseti szakértőt kérhet fel, amennyiben a Képviselő-testület a költségvetési rendeletben e célra biztosított előirányzatot.
(2) A bizottsági költségkerettel való rendelkezés, ezen belül szakértő foglalkoztatása tekintetében az elnököt a bizottságon belül vétójog illeti meg.
26. Ideiglenes bizottság
47. § (1) A Képviselő-testület egyes nem állandó feladatok végrehajtására ideiglenes bizottságot is létrehozhat.
(2) Ideiglenes bizottság megalakítását javasolhatja:
a) a Képviselő-testület bármely tagja,
b) a Képviselő-testület bármely bizottsága,
c) a jegyző.
(3) A Képviselő-testület meghatározza az ideiglenes bizottság feladatkörét, működésének idejét, tagjainak számát, megválasztja elnökét és tagjait.
(4) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottság(ok)ra vonatkozó szabályok az irányadók, a (3) bekezdés alapján meghatározott eltérésekkel.
(5) Ideiglenes bizottság elnöke csak képviselő lehet. A bizottság nem képviselő tagjává az adott területen kellő jártassággal, szakismerettel rendelkező személyeket kell választani.
48. § A Képviselő-testület egyes önkormányzati feladatainak eredményesebb ellátására tanácsnokot vagy tanácsnokokat választhat.
27. A Képviselő
49. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak érdekeit. A Képviselők névsorát a 8. számú melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.
(3) A képviselők jogai és kötelezettségei tekintetében különbség nincs.
(4) Az Mötv. 32. § (2) bekezdés e) pontjában említett megbízásról a Képviselő-testület egyszerű többséggel, nyílt szavazással, határozatában dönt. A megbízást írásba kell foglalni és a képviselőnek átadni.
(5) A megbízásnak tartalmaznia kell:
a) a képviselet tárgyát,
b) a képviselet terjedelmét,
c) az esetleges hatáskört,
d) a megbízás időtartamát.
(6) A képviselő köteles:
a) tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,
b) olyan magatartást tanúsítani, amely közéleti tevékenységére, a választók bizalmára méltóvá teszi,
c) felkérés alapján a testületi ülések előkészítésében, ellenőrzésében részt venni,
d) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a testületi, bizottsági ülésen vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
e) kapcsolatot tartani a lakossággal, önszerveződő közösségekkel,
f) a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, személyes adatokat megőrizni.
(7) A képviselők részére a Képviselő-testület tiszteletdíjat állapíthat meg.
28. Képviselői kérdés
50. § (1) A képviselő az ülésen a polgármestertől, a jegyzőtől, bármely bizottság elnökétől a feladatkörükbe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhet. Erre a kérdezett az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ köteles adni. Képviselői kérdésekre ülésenként a nyílt ülésen tárgyalt napirendek után kerülhet sor.
(2) Képviselői kérdéssel a testület bármely ülésen, de ülésenként legfeljebb 1 óra időtartamban foglalkozik. A képviselői kérdések napirendre tűzéséről a polgármester a beérkezés sorrendjének figyelembevételével dönt.
(3) A képviselői kérdés szóban történő előadására lehetőséget kell adni az ülésen.
(4) A szabályszerűen előterjesztett képviselői kérdés a napirend része.
(5) Képviselői kérdést feltenni csak képviselőnek van joga.
(6) Azon képviselői kérdésekre, melyekre az ülésen idő hiányában nem volt mód, a kérdezett írásban, az ülést követő 15 napon belül köteles válaszolni.
(7) Visszavontnak kell tekinteni azt a képviselői kérdést, amelynek megtárgyalásánál a kérdést feltevő képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
29. A polgármester
51. § (1) A Képviselő-testület elnöke a polgármester, aki e minőségében képviseli a testületet a hatóságok, hivatalok, gazdasági szervezetek és a lakosság előtt.
(2) A polgármester tevékenységét főállásban látja el, akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
(3) A polgármester illetményét a Képviselő-testület állapítja meg az Mötv.-ben meghatározott összegben.
52. § (1) A polgármester az önkormányzat működésével kapcsolatban:
a) Figyelemmel kíséri a testület, a bizottság(ok) munkáját, a döntések törvényességét.
b) A bizottság(ok) által benyújtott előterjesztésekkel kapcsolatban véleményt nyilvánít, melyet az előterjesztésnek tartalmaznia kell.
c) Felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával, vagy megítélése szerint sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a Képviselő-testület a következő ülésén határoz.
d) Amennyiben a döntést előkészítő bizottság az ügyben érdekelt más bizottság véleményének kikérése nélkül hozott döntést, annak végrehajtása előtt az érintett bizottság elé utalhatja az ügyet.
e) Az önkormányzat működésével kapcsolatban felmerülő ügyek, javaslatok, lakossági bejelentések megtárgyalására indítványozhatja a bizottság(ok) összehívását. Szükség esetén egyes ügyek tárgyalásának sürgősségét javasolhatja.
f) Gondoskodik a testület és bizottságai működésének anyagi és technikai feltételeiről a jegyző bevonásával.
g) Biztosítja a demokratikus működést.
(2) A polgármester gondoskodik a nyilvánosság érvényesüléséről. Ezen belül gondoskodik:
a) a döntések nyilvánosságra hozásáról az ügy fontosságának megfelelően a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, az önkormányzat lapjában, az önkormányzat honlapján, valamint sürgős esetben az érintettek részére küldött e-mail üzenetben,
b) a közmeghallgatás előkészítéséről,
c) a lakosság rendszeres tájékoztatásáról.
(3) A polgármester kapcsolatot tart a helyi társadalmi szervezetekkel, egyházakkal, önkormányzati és más intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel, sportegyesületekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel.
(4) A polgármester állítja össze és terjeszti elő a testületi ülés napirendi javaslatát a már folyamatban lévő, a munkatervben szereplő, a bizottsági elnökök által javasolt, a Képviselő-testület tagjainak egynegyede által javasolt, a saját kezdeményezésére javasolt, a jegyző által javasolt, a testületi ülést megelőzően benyújtott kérdések alapján.
(5) A polgármester rendeletalkotást kezdeményezhet, a rendelet tervezetét a jegyző és szükség szerint az illetékes bizottság bevonásával elkészíti.
(6) A polgármester hivatali működése során szükség szerint olyan programot dolgoz ki, amely a településfejlesztés és a helyi közszolgáltatások bővítésének céljait, feladatait, eszközrendszerét tartalmazza.
(7) A hivatal, a jegyző és az illetékes bizottság bevonásával a polgármester elkészítteti az önkormányzat éves költségvetésének és zárszámadásának tervezetét és azt a Képviselő-testület elé terjeszti. A költségvetési rendeletben év közben felmerülő szükséges módosításra vonatkozóan javaslatot dolgoz ki.
53. § (1) A polgármester a Képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a polgármesteri hivatalt.
(2) A polgármester államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(3) A polgármester munka- és pihenőidejére, javadalmazására, fegyelmi felelősségére vonatkozóan az Mötv., és az abban foglaltaknak megfelelően a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény az irányadók.
(4) A polgármester a hivatal ügyfélfogadási rendjén belül, az általa megállapított időpontban heti egy alkalommal ügyfélfogadást tart.
30. Az alpolgármester
54. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát. A polgármester határozza meg az alpolgármester jogkörét.
31. A jegyző
55. § (1) A jegyző vezeti a Képviselő-testület hivatalát. A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsorolt feladatokon túlmenően:
a) rendszeresen tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, bizottság(ok)nak, a polgármesternek, az alpolgármestereknek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, azok változásáról,
b) a polgármester irányításával elkészíti a Képviselő-testület és a bizottság(ok) elé kerülő előterjesztéseket, határozat- ill. rendelet-tervezeteket, megszervezi a döntések végrehajtását,
c) tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
e) továbbképzési tervet készít és gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
f) ellátja az önkormányzati intézmények törvényességi ellenőrzését, felügyeletét,
g) ellátja a jogszabályokban megállapított egyéb feladatait,
h) gondoskodik a lakosság, társadalmi szervezetek, önszerveződő közösségek tájékoztatásáról.
(2) A bizottság(ok) ülésére a jegyzőt az ülés napirendjének és időpontjának közlésével a bizottság elnöke meghívja.
(3) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottság(ok) jegyzőkönyvének elkészítéséről és a polgármesterrel történő aláírás után – az ülést követő 15 napon belül – a kormányhivatalnak való megküldéséről.
(4) A jegyző biztosítja a Képviselő-testület, a bizottság(ok) munkájához szükséges tárgyi és adminisztrációs feltételeket.
(5)13 A rendeletek kihirdetéséről az SZMSZ 32. §-ában foglaltak szerint a jegyző gondoskodik. Az ő feladata a rendeletek karbantartása, hatályosításának előkészítése, egységes szerkezetbe foglalása.
(6) A jegyző helyettesítését az aljegyző látja el a jegyző akadályoztatása esetén legfeljebb hat hónap időtartamban. Az aljegyző a jegyző által meghatározott feladatokat látja el.
(7) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a Hivatal legmagasabb iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselője látja el a jegyzői feladatokat.
32. A polgármesteri hivatal
56. § (1) Az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján létrehozott polgármesteri hivatal hivatalos elnevezése Nagymarosi Polgármesteri Hivatal.
(2) A polgármesteri hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét az SZMSZ 4. számú melléklete tartalmazza.
(3) A polgármesteri hivatal a vonatkozó jogszabályok és az önkormányzatok között létrejött megállapodásban foglaltak szerint ellátja a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos adminisztratív, számviteli-költségvetési gazdálkodási és jogi tanácsadási feladatokat.
Záró és vegyes rendelkezések
33. Az önkormányzat vagyona
57. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonhasznosításról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
34. Gazdálkodás
58. § (1) Az önkormányzat évente meghatározza a gazdasági programját és költségvetését az irányadó jogszabályok figyelembevételével.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg az államháztartásról szóló törvény előírásai szerint.
(3)14 A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről legkésőbb szeptember 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet.
35. Ellenőrzés
59. § (1) Az önkormányzat teljes gazdálkodási területére kiterjed a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság ellenőrző tevékenysége.
(2) A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság vizsgálatának megállapításait haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel.
60. §15
36. Záró rendelkezések
61. § (1) A jegyző köteles a Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteit folyamatosan figyelemmel kísérni, és változás esetén a módosítását a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatot a Képviselő-testület évenként áttekinti, és szükség esetén módosítja.
62. §16
63. § Ez a rendelet 2023. február 6-án lép hatályba.
2. melléklet az 1/2023. (II. 3.) önkormányzati rendelethez
Az 1. § (5) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 3. § (3) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (3) bekezdés b) pontját a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § (3) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (5) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § (6) bekezdését a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdése iktatta be.
A 10. § (1) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (2) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 27. §-t a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 29. § (3) bekezdés c) pontja a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 37. § (4) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
Az 55. § (5) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
Az 58. § (3) bekezdése a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 60. §-t a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 62. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 10. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 10. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. melléklet a Nagymaros Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 10. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.