Dunaharaszti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (IX. 29.) önkormányzati rendelete

a köztisztasággal összefüggő feladatokról és a közterület-használat helyi szabályairól

Hatályos: 2024. 04. 01

Dunaharaszti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (IX. 29.) önkormányzati rendelete

a köztisztasággal összefüggő feladatokról és a közterület-használat helyi szabályairól

2024.04.01.

Dunaharaszti Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk a) pontjában, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában és a 88. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja a településen elhagyott hulladék felszámolására tett intézkedések helyi szabályozása, a köztisztasági és közegészségügyi rendelkezések betartásának biztosítása, valamint az épített és természeti környezet védelme.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet területi hatálya Dunaharaszti közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya Dunaharaszti közigazgatási területén belül minden ingatlantulajdonosra, birtokosra, vagyonkezelőre és használóra (továbbiakban együtt: ingatlantulajdonos), függetlenül attól, hogy az természetes, vagy jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság.

3. Az elhagyott hulladék felszámolása érdekében tett intézkedések

3. § (1) E fejezet alkalmazásában elhagyott hulladék: Az ingatlanon más által, az ingatlan tulajdonosának hozzájárulása nélkül, ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett, vagy elhagyott hulladék.

(2) Az Önkormányzat lakossági bejelentés alapján, vagy hivatalból végzi a település közigazgatási területén belül az elhagyott hulladék felderítését. Közterületen az elhagyott hulladék pontos felderítése a Rendészeti Iroda feladatkörébe tartozik.

(3) Az elhagyott hulladék felderítője helyszíni szemle keretében meghatározza a hulladék pontos helyét, mennyiségét, típusát, jellegét és amennyiben lehetséges, megállapítja a hulladék tulajdonosát, vagy korábbi birtokosát. A helyszíni szemle eredménye alapján dönt a feljelentés megtétele felől.

(4) Amennyiben az elhagyott hulladék magántulajdonban álló ingatlanon található, az elhagyott hulladék felderítője a rendelkezésére álló adatok megküldésével haladéktalanul eljárást kezdeményez a területileg illetékes hulladékgazdálkodási hatóságnál, aki a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV tv. 14. § (1) bekezdés e) és f) pontja alapján intézkedését megteszi az elhagyott hulladék felszámolása érdekében.

(5) A Rendészeti Iroda munkatársai az engedély nélküli hulladék elhelyezésével leginkább érintett közterületi és magántulajdonú ingatlanokat rendszeresen ellenőrzik.

(6) Aki közterületen engedély nélkül hulladékot helyez el, köteles azt saját költségén eltávolítani és a területen keletkezett károkat helyreállítani. Ha az engedély nélküli hulladék lerakója ennek a felszólításban meghatározott időn belül nem tesz eleget, az összegyűjtésről és elszállításról a kötelezett költségére és felelősségére az Önkormányzat a vele szerződésben álló vállalkozó, szervezet útján gondoskodik. A ráfordított költségek behajtása iránt az Önkormányzat minden esetben eljárást kezdeményez.

(7) Az Önkormányzat a közterületen elhagyott hulladékról a tudomást szerzést követően azonnal megteszi a bejelentését a hulladékgazdálkodási hatóságnak.

(8) Az összegyűjtés és az elszállítás költségeit az Önkormányzat a költségvetésében biztosítja, majd a felmerült költéségek kimutatását megküldi a hulladékgazdálkodási hatóságnak.

4. Ingatlanok, közterületek tisztán tartása

4. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a közterületek rendszeres tisztításáról, portalanításáról, a téli üzemeltetés megszervezéséről (hóeltakarítás, síkosság-mentesítés), a hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról szerződéses jogviszonyban álló szolgáltató útján.

(2) Az Önkormányzat a jogszabályokban előírtak alapján gondoskodik a közutak állapotának felülvizsgálatáról és a szükséges javítások elvégzéséről, járdák létesítéséről, az úttest és a járda közötti zöldsávban lévő árkok, csapadékvíz-elvezető rendszerek terv szerinti kialakításáról és karbantartásáról.

5. § (1) Az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni:

a) az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában 1 méter széles területsáv), valamint az úttestig terjedő közterület tisztántartásáról, a nyílt árkok folyamatos rendben tartásáról, továbbá műtárgyainak tisztításáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és hulladékok eltávolításáról;

b) a lakások és a nem lakás céljára szolgáló helyiségek (kapualj, lépcsőház, folyosó, pince, padlástér, stb.), valamint udvarok és kertek környezet-egészségügyi (köztisztasági-, települési környezet-tisztasági) tisztántartásáról, rendszeres takarításáról, rovar- és rágcsáló-mentesítéséről.

(2) Tilos a csapadékvíz-elvezető, szikkasztó árkok betemetése.

(3) Tilos az ingatlanokon minden olyan lom, hulladék tárolása, mely veszélyezteti az emberi egészséget, szennyezi a környezetet és rontja a rendezett városképet.

6. § (1) Az ingatlan tulajdonosa téli időszakban, havazást követően az ingatlanát közvetlenül határoló közterületen lévő járdáról a havat, jeget haladéktalanul köteles eltakarítani, a síkosság-mentesítést elvégezni.

(2) A járdáról letakarított jeget, havat a közút és a járda között úgy kell felhalmozni, hogy az a csapadékvíz elfolyását ne gátolja, illetve oly módon, hogy a gyalogos- és közúti forgalom biztonsága és zavartalansága biztosított legyen.

(3) Tilos az összegyűjtött hó elhelyezése gyalogos közlekedési útvonalon, útkereszteződésben, úttorkolatban, a kapubejáró elé annak szélességében, a tömegközlekedésre szolgáló jármű megállóhelyén, a tömegközlekedésre szolgáló jármű és a járda közötti területen, a közüzemi-, szolgáltatási-, felszerelési tárgyon és annak közérdekű létesítményein.

(4) A hóeltakarítás és a jégmentesítés során tilos környezetszennyező anyagokat (pl. konyhasó), darabos, sérülést okozó anyagokat, valamint bomló és szerves anyagokat használni.

(5) A jégmentesítésre homokot, hamut, fűrészport, kőporlisztet, vagy a kereskedelemben kapható más környezetbarát anyagot lehet szóróanyagként használni. A szóróanyag beszerzéséről a tisztántartásra, síkosság-mentesítésre kötelezettnek kell gondoskodnia.

5. Az építtető, kivitelező, közterület-használó felelősségei

7. § (1) Építési területen és az építkezés közvetlen környékén az ingatlan tulajdonosának és az építést végző kivitelezőnek kell biztosítani a tisztaságot.

(2) Építési beruházás esetén a birtokbavételtől a kivitelezés megkezdéséig a beruházónak (bonyolítónak), ezt követően a kivitelezés befejezéséig a kivitelezőnek kell gondoskodni az általa elfoglalt terület tisztántartásáról.

(3) Építésnél, felújításnál, vagy bontásnál a munkálatokat úgy kell végezni, az építési és bontási anyagokat, a kiásott földet úgy kell tárolni, hogy por és egyéb szennyeződés ne keletkezzen.

(4) 1Közterületen építési és egyéb törmelék csak konténerben tárolható.

(5) Közterületen bárminemű burkolat (úttest, járda stb.) felbontása csak (az egyéb rendeletben foglaltak szerint) az Önkormányzat, az országos közúthálózatba tartozó utak tekintetében a közút kezelőjének hozzájárulásával lehetséges.

(6) 2A közterület használata engedélyhez kötött. A Jegyző a kérelem beérkezését követően határozatban dönt a közterület-használat engedélyezéséről és a fizetendő közterület-használati díjról, amelyet az Önkormányzat által végzett szolgáltatások díjairól szóló 17/2017. (XI. 3.) számú önkormányzati rendelet szerint határoz meg.

(6a) 3Közterületen építőanyag legfeljebb 3 napig díjmentesen tárolható.

(7) Tilos közúton, útpadkán építési törmeléket, valamint bármilyen egyéb hulladékot elhelyezni.

8. § A város területén hulladékot elszórni, eldobni, egészségre és környezetre ártalmas anyagot és folyadékot, szennyvizet kiönteni, kivezetni, vagy a környezetet bármilyen egyéb módon szennyezni tilos.

9. § A város területén szennyező anyagot (hulladékot, folyadékot, stb.) csak olyan módon szabad szállítani, hogy a szállítás során por, elfolyás, vagy egyéb szennyeződés ne keletkezzen. Ha a szállítás közben a közterület szennyeződik, a szennyeződés előidézője köteles azt eltávolítani és a további szennyeződés megakadályozásáról gondoskodni.

10. § (1) A közterület használata nem ronthatja a városképet, nem veszélyeztetheti az élet- és vagyonbiztonságot, nem akadályozhatja a közlekedést, az intézmények és egyéb létesítmények (pl. kereskedelmi egységek, tűzcsapok, tolózárak, stb.) biztonságos megközelíthetőségét, a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát.

(2) Személygépkocsik és egyéb járművek eladásra való felkínálása közterületen tilos.

(3) Közterületen tilos járművet mosni, olajcserét, vagy más olyan tevékenységet végezni, amely szennyeződést okoz.

(4) Mozgó járművel vagy más módon történő hangos hirdetések, közlemények közzététele csak munkanapokon lehetséges; hétfői, keddi, szerdai és csütörtöki napokon 8-12 óráig és 15-18 óráig, valamint pénteken 8-12 óráig. Az ilyen tevékenységhez Dunaharaszti Város Önkormányzata Jegyzőjének előzetes engedélye szükséges.

(5) Közterületen ipari tevékenységet, építési, szerelési, javítási munkákat végezni csak az Önkormányzat és a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szakhatóságok engedélyével, illetve megbízásából lehet.

11. § (1) Közterületen hirdetés (plakát) csak az erre a célra kialakított felületeken, a településképi előírásoknak megfelelő, külön rendeletben, meghatározottak szerint helyezhető el.

(2) Tilos az építményeket, buszmegállókat, kerítéseket, élő fákat, közlekedési- és útbaigazító táblákat bármilyen felirattal megrongálni, felületükön plakátot, hirdetést elhelyezni. A feliratokat, plakátokat, hirdetéseket az, aki azokat elhelyezte, illetve akinek az érdekében kihelyezték, a Rendészeti Iroda felszólítását követő 24 órán belül köteles saját költségén eltávolítani.

(3) Az engedéllyel kihelyezett hirdetést az elhelyező az engedély időtartamának lejártát követő 24 órán belül köteles eltávolítani, továbbá az így keletkezett hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról gondoskodni.

12. § (1) Az Önkormányzat a közterületen lévő járdák létesítéséről

a) saját beruházásban, vagy

b) lakossági járdaépítés támogatásával, a megépült járda anyagköltségének m2-re vetített utólagos térítésével, az Önkormányzat mindenkori költségvetéséről szóló rendeletben meghatározottak szerint gondoskodik.

(2) A járdaépítés engedélyezése a Jegyző által meghatározott eljárási rend szerint történik.

13. § (1) Állati tetemet és minden olyan anyagot, amely a környezetet szennyezi, a lakosság egészségét veszélyezteti, vagy élősdiek számára tápot nyújthat, sem köz-, sem magánterületen elhelyezni nem szabad.

(2) Elhullott állat tetemét az állat tulajdonosa köteles bejelenteni a Dunaharaszti Polgármesteri Hivatalnak és saját költségén - a tevékenységre vonatkozó engedéllyel rendelkező személlyel, vállalkozóval - azonnal elszállíttatni. Az állati tetemek közterületről történő elszállíttatásáról a Dunaharaszti Polgármesteri Hivatal a bejelentést követően azonnal gondoskodik.

14. § Közterületet fekáliával és állati ürülékkel szennyezni tilos. A közterületen sétáltatott háziállatok ürülékét az állat tulajdonosa azonnal köteles feltakarítani.

15. § 4

6. Ellenőrzés, szankciók

16. § (1) A települési hulladékkal és a közterületek tisztántartásával kapcsolatos kötelezettségek teljesítésének ellenőrzését a Rendészeti Iroda munkatársai végzik.

(2) A köztisztasággal és a közterület-használattal kapcsolatos rendelkezések megsértése esetén – a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény felhatalmazása alapján – a Jegyző hatósági eljárás keretében közigazgatási bírság kiszabására jogosult.

7. Záró rendelkezések

17. § Ez a rendelet 2023. október 1-jén lép hatályba, és ezzel egyidejűleg a hulladékgazdálkodásról, a köztisztaságról és közterület használat helyi szabályairól szóló 11/2013. (V. 31.) Dunaharaszti Önkormányzati rendelet, valamint a Dunaharaszti Város Helyi Hulladékgazdálkodási Tervéről szóló 13/2005. (IX. 27.) Dunaharaszti Önkormányzati rendelet hatályát veszti.

1

Módosította: 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2024. IV.1-től.

2

Módosította: 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2024. IV.1-től.

3

Beiktatta: 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 5. §-a. Hatályos: 2024. IV. 1-től.

4

Hatályon kívül helyezte: 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 6. §-a, 2024. IV. 1-től.