Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21/2023. (IV. 24.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezéséről és a házszám megállapítás szabályairól
Hatályos: 2025. 09. 16Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21/2023. (IV. 24.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezéséről és a házszám megállapítás szabályairól
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § Dunaújváros Megyei Jogú Város közigazgatási területén
a) új közterületet elnevezni,
b) új házszámot megállapítani,
c) korábbi közterület elnevezését megváltoztatni,
d) korábbi házszám-megállapítást megváltoztatni
e rendelet szabályai szerint lehet.
2. §1 E rendelet alkalmazásában
1. házszám: a digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI.6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 122. § 6. pontjában meghatározott fogalom,
2. közterület: a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 16. § 73. pontjában meghatározott fogalom,
3. közterületjelleg: a Korm. rendelet 122. § 7. pontjában meghatározott fogalom,
4. közterületnév: a Korm. rendelet 122. § 8. pontjában meghatározott fogalom.
2. A közterületek elnevezésére vonatkozó szabályok
3. § (1) A közterület elnevezése előtagként a közterület nevéből és utótagként a közterület jellegére utaló kifejezésből áll.
(2) Egy közterület-elnevezés csak egyszer használható.
(3) Közterületnévként önállóan szám nem alkalmazható.
(4) A közterület elnevezésének meghatározásakor figyelemmel kell lenni
a) a közérthetőségre,
b) a magyar nyelv szabályai szerinti kiejtésének való megfelelésre,
c) a helytörténeti és a helyi művelődéstörténeti sajátosságokra,
d) a helyrajzi viszonyokra,
e) az elhelyezkedése szerinti városrészben használt elnevezésekkel való összhangra.
4. § (1) Személyről közterületet elnevezni halála után legalább három év elmúltával lehet.
(2) Közterület elnevezéssel emléket állítani olyan személynek lehet
a) akinek közismert tevékenysége a magyar nemzet történelmében kiemelkedő jelentőségű volt,
b) aki a tudomány, művelődés, sport vagy a társadalmi élet egyéb területén kimagaslóan jelentőset tett vagy alkotott, és ezáltal személyének emléke megőrzésre méltó, vagy
c) akinek Dunaújváros város-történetében kiemelkedő szerepe volt, és tevékenységével hozzájárult Dunaújváros egészének fejlődéséhez.
(3) Ha a közterületet személyről nevezik el, az a teljes családi és utónévvel történhet, kivéve, ha a névadó személy a családi nevéről is közismert.
5. § (1) Az újonnan kialakított közterület nevét, a földhivatali ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzést követő három hónapon belül kell megállapítani.
(2) Ha egy közterület városrendezés vagy beépítés következtében két vagy több részre tagozódik és egységes közterületként megszűnik, az elkülönült közterületrésznek az elkülönüléstől számított három hónapon belül meg kell állapítani az elnevezését.
(3) A közterület elnevezését az elnevezés időpontjától számított tíz éven belül nem lehet megváltoztatni.
6. § (1) Közterület elnevezésére, vagy közterület elnevezésének megváltoztatására irányuló eljárás írásbeli kezdeményezésre vagy hivatalból indul.
(2) A kezdeményezést indokolással ellátva Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármesteréhez (a továbbiakban: polgármester) kell benyújtani.
(3) A kezdeményezést az Utcanév Munkacsoport (a továbbiakban: munkacsoport) a beérkezését követő harminc napon belül véleményezi.
(4) A munkacsoport öt főből - elnökből és tagokból - áll.
(5) A munkacsoport elnöke az Intercisa Múzem igazgatója.
(6) A munkacsoport négy fő tagja
a) Dunaújváros főépítésze,
b) a polgármester által megbízott alpolgármester,
c) a városüzemeltetési ügyekért felelős bizottság elnöke,
d) Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: hivatal) városüzemeltetési feladatokat ellátó szervezeti egységének vezetője.
(7) A munkacsoport elnökének és tagjainak jogai és kötelezettségei azonosak.
(8) A munkacsoport működési rendjét maga határozza meg.
7. § (1) A munkacsoport a közterületek elnevezésére, vagy közterület elnevezésének megváltoztatására javaslat-tervezetet dolgoz ki, melyről írásbeli tájékoztatást nyújt a polgármester, alpolgármesterek, jegyző, aljegyző és a helyi önkormányzati képviselők részére.
(2) A közterület elnevezésével és a közterület elnevezés megváltoztatásával kapcsolatban biztosítani kell a munkacsoport javaslat-tervezetének lakossági véleményeztetését.
(3) A munkacsoport javaslat-tervezetét tizenöt napon keresztül Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata hivatalos honlapján közérdekű hirdetményként kell közzétenni.
(4) A közérdekű hirdetményre beérkező észrevételeket, új javaslatokat a munkacsoport nyolc napon belül mérlegeli, majd ezt követően alakítja ki végső javaslatát. A munkacsoport javaslatát a városüzemeltetési ügyekért felelős bizottság véleményének kikérését követően a polgármester terjeszti Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése (a továbbiakban: közgyűlés) elé.
8. § (1) A közterület elnevezéséről, a közterület elnevezésének megváltoztatásáról a helyben szokásos módon tájékoztatást kell adni, továbbá és közgyűlés döntését meg kell küldeni
a) a Fejér Vármegyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya,
b) a Fejér Vármegyei Kormányhivatal Dunaújvárosi Járási Hivatal Kormányablak Osztálya,
c) a Magyar Posta Zrt. dunaújvárosi fiókja,
d) a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Dunaújvárosi Katasztrófavédelmi Kirendeltsége,
e) az Országos Mentőszolgálat területileg illetékes szerve
részére.
(2) A tájékoztatást Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata hivatalos honlapján harminc napon keresztül közérdekű hirdetményként is közzé kell tenni. A tájékoztatásnak a változással kapcsolatos lakossági teendőkre külön ki kell térnie.
9. § (1) A közterületek elnevezését tartalmazó táblát (a továbbiakban: utcanév tábla) az utca kezdetén, végén és minden betorkolló utcánál ki kell helyezni.
(2) Az utcanév táblát elsősorban az épület utcafronti homlokzatán, kerítésen, ezek hiányában külön tartószerkezeten a közterületről jól látható módon kell elhelyezni.
(3) Az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója az utcanévtábla kihelyezését és az ezzel járó munkálatokat tűrni köteles.
(4) A közterület elnevezését tartalmazó új utcanév táblát, valamint a közterület elnevezésének megváltoztatása után az új utcanév táblát a földhivatali ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzést követő egy hónapon belül ki kell helyezni.
(5) A közterületek elnevezésének megváltozását követően a régi utcanév táblát - eredeti helyén hagyva - fekete színű átlós áthúzással kell jelölni. A régi elnevezést tartalmazó utcanév táblát a megszűnését követő öt év elteltével kell eltávolítani.
(6) Az utcanév tábla kihelyezése, karbantartása és pótlása a DVG Dunaújvárosi Vagyonkezelő Zrt. feladata.
3. A házszám megállapítására vonatkozó szabályok
10. § (1)2 Valamennyi - a Korm. rendelet 123. § (1) bekezdése szerinti - ingatlant házszámmal kell ellátni.
(2) A közterületek épületeinek számozása pozitív egész számból képzett arab számmal történik.
(3) A közterület házszám-megállapítását úgy kell elvégezni, hogy a számok Dunaújváros központjától kifelé haladva növekedjenek.
(4) A közterület (utca) jobb oldalán a páros számokból, a bal oldalán a páratlan számokból kell megszakítás nélkül a házszámot képezni.
(5) A számozás a páratlan oldalon egyes számtól, a páros oldalon a kettes számtól kezdődően történik.
(6) Amennyiben a (3) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatók, úgy az érintett közterület számozását a magasabb rendű közút irányából kell elvégezni.
11. § (1) A kizárólag egy oldalon vagy foltszerűen beépített közterületek házszám-megállapítása az egyes számtól kezdődően folyamatos számozással történik.
(2) Amennyiben a közterületnek a nyilvántartásba vett házszámokkal rendelkező szakaszán telekalakítás, vagy beépítés következtében a közterület, vagy közterületszakasz jelentős részének átszámozására lenne szükség, - az átszámozás elkerülése érdekében - az érintett házszámot a magyar ”ábécé” kisbetűivel írva - ékezet nélkül és kettős betűk alkalmazása nélkül - alátöréssel kell megkülönböztetni (1/a, 1/b, 1/c).
(3) A telekfelosztás során keletkező új helyrajzi számú ingatlanok esetében a kisebb számú ingatlannak megmarad az eredeti házszáma, a további ingatlanok esetében a számozását alátöréssel a (2) bekezdés szerinti megkülönböztetés szerint kell megállapítani.
(4) Telekegyesítés után az ingatlanok házszámát össze kell vonni. A házszámot úgy kell megállapítani, hogy az egyesítés előtti legalacsonyabb és legmagasabb számot kötőjellel kell összekötni.
(5) A házszámozás folyamatosságát telekegyesítést követően is biztosítani kell.
12. § (1) Saroktelek esetén a házszámot arra az elnevezett közterületre kell megállapítani, amelyre a saroktelek gyalogos közlekedésre alkalmas bejárattal rendelkezik. Amennyiben a saroktelek egynél több közterületre nyíló gyalogos közlekedésre alkalmas bejárattal is rendelkezik, a házszámot arra a közterületre kell megállapítani, amellyel az ingatlannak hosszabb a közterületi kapcsolata.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak szerint kell megállapítani a házszámot, ha az ingatlan nem minősül sarokteleknek, azonban két közterületről is megközelíthető.
(3) Terek esetében az egyes számtól kezdődően folyamatosan, az óramutató járásával megegyezően kell a házszám-megállapítást elvégezni.
13. § E rendelet 10–12. §-ainak rendelkezései a rendelet hatályba lépésekor már meglévő közterületek házszámozását nem érinti. A már megállapított házszámok megváltoztatása kizárólag abban az esetben kerülhet sor, ha az az ingatlanok könnyebb azonosíthatóságát szolgálja.
14. § (1) A házszám-megállapítással kapcsolatos eljárás hivatalból vagy annak a személynek a kérelmére indul, akinek a házszám-megállapításhoz jogos érdeke fűződik. A kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a hivatal főépítészi és pályázati osztályához.
(2) A házszám-megállapítással kapcsolatos döntést a közgyűlés által átruházott hatáskörben eljárva Dunaújváros Megyei Jogú Város Jegyzője hozza meg.
(3) A döntésről a véglegessé válást követően értesíteni kell a 8. § (1) bekezdésében írt szerveket.
(4)3 Amennyiben új cím kerül létrehozásra, továbbá címváltozás vagy címtörlés történik - a 8. § (1) bekezdésben írt szerveken túl - a döntésről, annak véglegessé válását követően haladéktalanul tájékoztatni kell a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórházat, mint a területi védőnői ellátást irányító illetékes vármegyei intézményt.
15. § (1) Minden házszámmal ellátott épület tulajdonosa köteles a házszámtábla folyamatos karbantartásáról és olvasható állapotban tartásáról gondoskodni.
(2) A házszámtáblát az ingatlan főbejáratától jobbra, a ház utcafronti homlokzatára vagy az ingatlan kerítésére, amennyiben ez nem lehetséges tartószerkezetre kell elhelyezni, oly módon, hogy az a közterületről jól látható legyen.
4. Záró rendelkezések
16. §4
17. § Ez a rendelet 2023. május 1-jén lép hatályba.
A 2. § a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 22/2025. (IX. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 22/2025. (IX. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (4) bekezdését a Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 22/2025. (IX. 15.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 16. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.