Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 15- 2024. 04. 25 00:01

Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről

2023.02.15.

Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva Rezi Község Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.

2. § Az Önkormányzat és költségvetési szervei:- önállóan működő költségvetési szervek: Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi, Rezi Község Önkormányzata Konyhája

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes, 2023. évi költségvetését az alábbiak szerint állapítja meg:

a) 386.655.323,- Ft költségvetési bevétellel

b) 386.655.323,- Ft költségvetési kiadással

c) 0,- Ft költségvetési egyenleggel, 0 Ft hiánnyal állapítja meg, melyből

d) Működési költségvetés bevételei 270 962 180,- Ft

e) Működési költségvetés kiadásai 316 614 239,- Ft

f) Működési költségvetés hiánya -45 652 059,- Ft

g) Működési célú belső finanszírozás (2022. évi pénzmaradvány) 45 652 059,- Ft

h) Fejlesztési költségvetés bevételei 22 000 000,- Ft

i) Fejlesztési költségvetés kiadásai 70 041 084,- Ft

j) Fejlesztési költségvetés hiánya -48 041 084,- Ft

k) Fejlesztési célú belső finanszírozás (2022. évi pénzmaradvány) 48 041 084,- Ft

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásait a rendelet 2. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott főösszegek tartalmazzák a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás (védőnői szolgálat) és Ifjúság-egészségügyi gondozás szakfeladat bevételeit és kiadásait is. Az egészségügyi ágazat fő és részadatai tájékoztató jellegűek. Az erre vonatkozó végleges előirányzatokat a félévi, illetve az év végi beszámolók tartalmazzák.

(4) A költségvetési rendelet fő és részösszegeit címenként az 1. melléklet, 2. melléklet, 3. melléklet, 4. melléklet, 5. melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet, 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet, 11. melléklet, 12. melléklet, 13. melléklet, 14. melléklet, 15. melléklet és 16. melléklet foglalja magukban. A mellékletek részét képezik a költségvetési rendeletnek. A mellékletekben szereplő intézményi, kormányzati funkció szerinti megnevezések költségvetési címeknek felelnek meg. A mellékletekben szereplő 2021. és 2022. évre vonatkozó számadatok tájékoztató jellegűek.

4. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási igazgatási feladatait a Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, melynek költségvetési kiadásait a gesztor önkormányzat költségvetése tartalmazza.

(2) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat és szakfeladatainak működési kiadásait a 10. melléklet 1. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.Ebből:

a) személyi juttatás 59 513 000,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 7 412 200,- Ft

c) dologi kiadás 95 330 000,- Ft

d) támogatás 3 000 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 5 550 000,- Ft

f) összesen 170 805 200,- Ft

(3) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi működési kiadásait a 10. melléklet 2. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.Ebből:

a) személyi juttatás 50 767 088,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 7 135 721,- Ft

c) dologi kiadás 6 500 000,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 64 402 809,- Ft

(4) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból a Rezi Község Önkormányzata Konyhája működési kiadásait a 10. melléklet 3. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.Ebből:

a) személyi juttatás 25 260 000,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 3 619 800,- Ft

c) dologi kiadás 47 000 000,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 75 879 800,- Ft

(5) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat összevont működési kiadásait a 10. melléklet 4. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.Ebből:

a) személyi juttatás 135 540 088,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 18 167 721,- Ft

c) dologi kiadás 148 830 000,- Ft

d) támogatás 3 000 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 5 550 000,- Ft

f) összesen 311 087 809,- Ft

(6) A Képviselő-testület működési célú pénzeszköz átadásait 5 550 000,- Ft-ban határozza meg, melynek címenkénti részletezését a 11. melléklet tartalmazza.

(7) A Képviselő-testület a társadalom és szociálpolitikai juttatásokat 3 000 000,- Ft-ban határozza meg. Címenkénti részletezését a 12. melléklet tartalmazza.

(8) Az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja és az Áht. vr. 28. §-a szerint az Önkormányzat a 2023. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást a rendelet 13. melléklete tartalmazza.

(9) A Képviselő-testület fejlesztésekre 70 041 084,- Ft-ot biztosít az 14. mellékletben foglaltak szerint.

(10) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 15. melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(11) A többéves kihatással járó kötelezettségvállalása jelenleg nincs az Önkormányzatnak, ezért az erre vonatkozó melléklet nem szerepel a rendeletben.

(12) A bevételek és kiadások mérlegszerinti kimutatásait a 2. melléklet tartalmazza.

(13) A 2023-es évben várható állami támogatásokat a 8. melléklet tartalmazza.

(14) Az önkormányzat kötelező feladatainak és önként vállalt feladatainak kiadásait és a kapcsolódó bevételeit a 16. melléklet tartalmazza.

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszámkeretét 35 főben állapítja meg.

(2) Az önkormányzat, az óvóda-bölcsőde és konyha létszámadatait a 10. mellékletek tartalmazzák.

(3) Az önkormányzat létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős, részmunkaidős

a) Polgármester 1

b) Hivatalsegéd / Takarító 1

c) Művelődésszervező 1

d) Védőnő 2

e) Karbantartó 1

f) Tanyagondnoki szolgálat 1

g) Mezőőr 1

h) Házi gondozó 1

i) Közcélú, közhasznú munkás 10

(4) Az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős

a) Óvoda vezető 1

b) Óvoda pedagógus 3

c) Dajka 2

d) Pedagógiai asszisztens 1

e) Kisgyermek nevelő, dajka 3

(5) Rezi Község Önkormányzata Konyhája létszámkeretének összetétele a következő:

a) Intézményvezető 1

b) Élelmezésvezető 1

c) Szakács 2

d) Konyhai kisegítő 2

6. § (1) A meghatározott fő előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. A 2023. évi költségvetés végrehajtása során, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy szükség szerint a költségvetés kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajtson végre, az Ávr. 43. §. (2) bekezdése alapján.

(2) A betervezett bevételi főösszegek túl- vagy alulteljesítése során is a (1) bekezdésben előírtakat kell alkalmazni.

(3) Az önkormányzat intézmény vezetői felhatalmazást kapnak az (1)–(2) bekezdésekben meghatározott előirányzati főcímeken belül - a főösszegek megváltoztatása nélkül - saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására, az Ávr. 42- § alapján..

(4) A jóváhagyott intézményi létszámkeret csökkenéséből eredő személyi juttatás és közterhei megtakarításokat az intézményvezetők - alapfeladat ellátási kötelezettség mellett - saját dolgozóik tartós jövedelme és járulékai fejlesztésére fordíthatják a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása mellett.

(5) Az iskola-óvoda épülettel kapcsolatos intézményüzemeltetési költségeket 76-24 %-os arányban kell megosztani, és a 24 %-ot az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi részére tovább kell számlázni. A konyha-bölcsőde épülettel kapcsolatos víz-csatorna díjat 80-20 %-os rányban kell megosztani és tovább számlázni az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi részére.

(6) A felújítási, felhalmozási kiadások csak a felhalmozási bevételek teljesülésének mértékében, illetve a tervezett előző évi pénzmaradvány felhasználásával teljesíthetők. Felújítási, felhalmozási kiadások a működési költségvetés terhére nem teljesíthetők.

(7) Az előirányzat módosításokat a Polgármester felhatalmazása alapján - a Jegyző irányításával - a Közös Hivatal készíti elő jóváhagyásra a Polgármester, illetve a Képviselő-testület felé.

(8) A képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és az intézmények vezetőit, hogy a reprezentációs kiadások előirányzatát az elemi költségvetésükben határozzák meg.

7. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a Jegyzőt a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a költségvetési év végéig előirányzatosítani kell.

8. § (1) Központi forrásból származó a közszolgálati dolgozókat megillető illetményfejlesztéseket teljes mértékben a közterhekkel való csökkenés után személyi fejlesztésekre kell fordítani. Az Önkormányzat e címen kapott támogatást nem tart vissza.

(1a) A Képviselő-testület a felsőfokú és a középfokú végzettségű köztisztviselők részére 2023. évre vonatkozóan 20 %-os illetménykiegészítést állapít meg.

(2) A köznevelési intézményben az illetménypótlékokat a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szerinti alsó határon lehet alkalmazni.

(3) A közalkalmazottak bére a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 7. számú melléklete, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 573/2022. (XII.23.) Korm. rendelet alapján került megállapításra.

9. § (1) A 2023. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.

(2) A többletkiadások felmerülésekor a Képviselő-testületnek, illetve a Polgármesternek vizsgálnia kell a kiadás többletfedezete meglétét.

(3) A pénzügyi ellenjegyző csak a (2) bekezdésben előírtak megléte esetén adhatja a többletkiadásra ellenjegyzését.

10. § (1) A betervezett működési, felújítási és fejlesztési kiadásoknál - szerződéskötés, illetve kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalásra jogosult aláírását megelőzően ki kell kérni a pénzügyi ellenjegyző beleegyező aláírását.

(2) A pénzügyi ellenjegyző csak akkor írhatja alá a kötelezettségvállalást, ha a kiadásnak előirányzata van, és a fedezete is rendelkezésre áll.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy költségvetés 14. mellékletében szereplő fejlesztési kiadásokat 1 000 000,- Ft-ig értékhatárig külön Képviselő-testületi határozat nélkül, a fejlesztési bevétel megléte esetén végrehajtsa.

11. § Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

12. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - a Jegyző ellenjegyzésének birtokában - a költségvetés fejlesztési feladatokra felosztható keretéből - a felhasználási jogkörébe adott kereten belül - legfeljebb 1 000 000,- Ft összeghatárig intézkedést tehet. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről legkésőbb a következő soros Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást kell adnia.

(2) Az előirányzat felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.

13. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a likviditási gondok elkerülése érdekében átmenetileg fejlesztési forrást használjon fel működési célokra. A működési források realizálásakor a felhasznált fejlesztési forrást vissza kell pótolni.

(2) A Képviselő-testület döntése alapján a magánszemélyek kommunális adójából és a telekadóból származó bevétel 2023. évi fejlesztési bevételként, a 2023. évi fejlesztések finanszírozására kerül felhasználásra.

(3) A likviditási hitelfelvétellel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy az Állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövid lejáratú bankműveletekbe fektesse nyereség céljából. A Polgármester a megtett intézkedésről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

14. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a jegyzőt e rendelet és a kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Rezi Község Önkormányzata 2023. évi költségvetésének végrehajtására.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal felhatalmazást kap a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési és beszámoló tájékoztatók elkészítésére, és leadására.

(3) A Polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés fél- és háromnegyed éves teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.

15. § E rendeletben előírtakat értelem szerint alkalmazni kell a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott intézményeknél is.

16. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdése alapján az Önkormányzatnál és intézményeinél a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit a pénzkezelési szabályzat tartalmazza.

17. § (1) Az önkormányzat első félévi előirányzat módosításait 2023. június 30-ig, az év végi beszámolóhoz szükséges és az e rendeletben előírt előirányzat módosításokat legkésőbb a 2023. évi beszámoló elfogadásáig kezdeményezni kell.

(2) A költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a Polgármester a felelős.

18. § Ez a rendelet 2023. február 15-én lép hatályba.