Előszállás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 02. 16 17:30- 2024. 05. 28Előszállás Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Előszállás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya Előszállás Nagyközség Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat), valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. § Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek:
a) gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv az Előszállási Polgármesteri Hivatal,
b) gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv az Előszállási Patakparti Óvoda.
2. A költségvetés előirányzatai
3. § A képviselő-testület – figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdés a) és c) pontjára – az önkormányzat e rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott költségvetési szervek (továbbiakban együtt: költségvetési szervek) együttes, 2023. évi költségvetését 360.160.384 Ft költségvetési bevétellel, 360.160.384 Ft költségvetési kiadással, 0 Ft költségvetési egyenleggel állapítja meg.
4. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek 2023. évi költségvetését a (2)–(4) bekezdések tartalmazzák.
(2) Az önkormányzatra vonatkozó fő költségvetési adatok:
a) Bevétel: 360.160.384 Ft, ebből
aa) működési bevétel: 323.160.384 Ft
ab) felhalmozási bevétel: 2.000.000 Ft
ac) pénzmaradvány felhasználás: 35.000.000 Ft
b) Kiadás: 360.160.384 Ft, ebből
ba) személyi juttatás: 75.006.937 Ft
bb) munkaadót terhelő járulék: 9.956.403 Ft
bc) dologi kiadás: 92.156.172 Ft
bd) ellátottak pénzbeni juttatásai: 5.000.000 Ft
be) működési pénzeszköz átadás: 3.700.000 Ft
bf) felhalmozási kiadás: 5.000.000 Ft
bg) felújítási kiadás: 0 Ft
bh) hiteltörlesztés: 0 Ft
bi) tartalék: 0 Ft
bj) költségvetési szervek támogatása: 160.106.946. Ft
bk) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése: 9.233.926. Ft
c) engedélyezett létszámkeret: 19 fő, ebből
ca) város- és községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások: 1 fő
cb) védőnői szolgálat: 1 fő
cc) házi segítségnyújtás: 2 fő
cd) tanyagondnok: 1 fő
ce) család- és gyermekjóléti szolgálat: 2 fő
cf) könyvtár szakfeladat: 2 fő
cg) közhasznú foglalkoztatás: 8 fő
ch) háziorvosi alapellátás: 2 fő
(3) Az Előszállási Polgármesteri Hivatalra vonatkozó fő költségvetési adatok:
a) Bevétel: 58.850.512 Ft ebből
aa) működési bevétel: 0 Ft
ab) önkormányzati támogatás 58.850.512 Ft
b) Kiadás: 58.850.512 Ft, ebből
ba) személyi juttatás: 49.088.550 Ft
bb) munkaadót terhelő járulék: 6.705.562 Ft
bc) dologi kiadás: 3.056.400 Ft
bd) felújítási kiadás: 0 Ft
be) felhalmozási kiadás: 0 Ft
bf) rendszeres szociális kiadások: 0 Ft
c) engedélyezett létszámkeret: 9 fő, ebből
ca) jegyző: 1 fő
cb) köztisztviselő: 7 fő
cc) hivatalsegéd (munkatörvény szerint foglalkoztatott): 1 fő
(4) Az Előszállási Patakparti Óvodára vonatkozó fő költségvetési adatok:
a) Bevétel: 157.555.534 Ft, ebből
aa) működési bevétel: 56.299.100 Ft
ab) önkormányzati támogatás 101.256.434 Ft
b) Kiadás: 157.555.534 Ft, ebből
ba) személyi juttatás: 80.568.659 Ft
bb) munkaadót terhelő járulék: 10.680.676 Ft
bc) dologi kiadás: 66.306.199 Ft
bd) felújítási kiadás: 0 Ft
be) felhalmozási kiadás: 0 Ft
bf) rendszeres szociális kiadások: 0 Ft
c) engedélyezett létszámkeret: 17,25 fő, ebből
ca) óvodapedagógus: 6 fő
cb) pedagógus asszisztens: 1,5 fő
cc) dajka: 3 fő
cd) takarítónő: 1 fő
ce) élelmezésvezető: 1 fő
cf) szakács: 1 fő
cg) konyhalány: 3,75 fő
(5) Az önkormányzat és költségvetési szervei
a) költségvetési bevételeinek és kiadásainak összevont mérlegét az 1. melléklet,
b) működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások összevont mérlegét a 3. melléklet,
c) költségvetési beruházási kiadásait a 6. melléklet,
d) működési kiadásait szakfeladatonként a 8. melléklet,
e) 2023. évi céljelleggel nyújtott támogatásokat a 9. melléklet, és a
f) 2023. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet tartalmazza.
5. § (1) A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2023. évi bevételi és kiadási előirányzatát e rendelet 2. melléklete szerint állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az Előszállási Polgármesteri Hivatal bevételi és kiadási előirányzatát előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 16. melléklete, működési kiadásait szakfeladatonként a 17. melléklete szerint határozza meg.
(3) A képviselő-testület az Előszállási Patakparti Óvoda bevételi és kiadási előirányzatát előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 20. mellékletében, működési kiadásait szakfeladatonként a 21. melléklete szerint határozza meg.
6. § (1) A képviselő-testület 2023. évre hitelfelvételt nem irányoz elő, és adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettséget 2023. évre a 4. mellékletben foglaltak szerint nem tervez.
(2) Saját bevételek részletezését az adósságot keletkeztető ügyeletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához az 5. melléklet tartalmazza.
7. § A képviselő-testület 2023. évben Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 3. § (1) bekezdésében meghatározott adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez az önkormányzatnál.
8. § A több éves kihatással járó döntéseket a 10. melléklet, a hitelállomány és a kötvényállomány várható alakulásának előirányzatait éves bontásban a 11. melléklet tartalmazza.
9. § Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást a 15. melléklet szerint állapítja meg.
10. § Európai uniós forrással megvalósuló projektek bevételeit, kiadásait a 7. melléklet, a normatív állami támogatások 2023. évi alakulását a 13. melléklet szerint állapítja meg.
3. A költségvetés végrehajtásának szabályai
11. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervei gazdálkodásának pénzügyi bonyolítását az Előszállási Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézői végzik.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére. A rendelet mellékleteiben kimutatott bevételi előírások és kiadási lehetőségek előirányzatának teljesítése a jogszabályok, az önkormányzat rendeletei és határozatai alapján történhet. A kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.
(4) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
(5) A tárgy évi fizetési kötelezettség csak a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig - a bevételi tervek teljesítési ütemére és az 1/12-ed finanszírozásra való figyelemmel – vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el.
(6) A kiadások készpénzben történő kifizetésének rendelkezései a Pénzkezelési Szabályzatban kerültek rögzítésre.
(7) A zárszámadási rendelet hatályba lépéséig a várható pénzmaradvány terhére kötelezettség nem vállalható, kivéve a feladattal terhelt, céljellegű pénzmaradványokat.
12. § A polgármester az önkormányzat 2023. évi költségvetésének féléves, valamint háromnegyedéves gazdálkodásának helyzetéről, az Áht. rendelkezései szerint köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.
4. Előirányzat változással, forrásbiztosítással kapcsolatos hatáskörök
13. § (1) Az önkormányzat költségvetésben nem szereplő – év közben jelentkező – feladatok megvalósítására – amennyiben annak fedezete biztosított – a polgármester 500.000,- forintig kötelezettséget vállalhat, a képviselő-testület utólagos tájékoztatási kötelezettsége mellett.
(2) Ha év közben az Országgyűlés az Áht. 34. § (4) bekezdésében meghatározott módon, a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, csökkenti vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően a polgármesternek az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata szerint összehívott rendkívüli ülése elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak bekövetkeztekor az önkormányzat a saját és költségvetési szerveinek cafetéria, munkaruha, tárgyieszköz-beszerzési, továbbá az általános, a működési és céltartalék előirányzatait zárolja.
(4) Amennyiben év közben a gazdálkodási feltételekben olyan kedvezőtlen változások következnek be, melyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a kiadási előirányzatokat átmenetileg zárolhatja.
14. § (1) A költségvetési szervek a jóváhagyott költségvetési előirányzataikon belül – a jogszabályok keretei között – saját hatáskörben gazdálkodhatnak, de azt nem léphetik túl.
(2) A költségvetési szervek vezetői a költségvetési szerveknek biztosított előirányzatok között saját hatáskörben az Áht. 34. § (2) bekezdésében foglaltak szerint hajthatnak végre átcsoportosítást.
(3) A költségvetési szervek vezetői saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a fenntartó szervvel haladéktalanul közölni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.
(4) A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörükben felhasználhatják.
15. § Az önkormányzati gazdálkodás során év közben létrejött költségvetési többletet, átmenetileg szabaddá váló pénzeszközöket pénzintézet útján kell hasznosítani, az ezzel kapcsolatos pénzügyi műveletek lebonyolításának jogát a képviselő-testület saját hatáskörében tartja.
16. § (1) Az önkormányzati tartalékok felhasználásáról és zárolt előirányzatok feloldásáról kizárólag a képviselő-testület dönt.
(2) A finanszírozási célú műveletek közül a külső műveletekkel (hitel) kapcsolatos döntések a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartoznak.
5. Létszám és bérgazdálkodásra vonatkozó rendelkezések
17. § A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszám keretét a 14. melléklet, a 18. melléklet és a 19. melléklet tartalmazza.
18. § Az Előszállási Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében az illetményalap 2023. évben 60.000,- Ft.
19. § (1) A költségvetési szervek a költségvetésükben jóváhagyott kereteken belül önálló létszám és bérgazdálkodást folytathatnak.
(2) A költségvetési szervek vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet költségvetési támogatás szükséges
(3) A költségvetési szerveknél bármilyen okból megüresedett álláshely költségvetési előirányzata a megüresedéssel zárolásra kerül. A zárolás feloldásáról a képviselő-testület dönt. Az üres álláshelyen lévő előirányzat a zárolás feloldása után használható fel.
20. § A képviselő-testület a köztisztviselői cafetéria keret összegét bruttó 345.000 Ft/fő/év, a közalkalmazotti és munkatörvénykönyves cafetéria keret összegét bruttó 128.000,- Ft/fő/év összegben állapítja meg.
21. § A képviselő-testület a 2023. évi költségvetési rendeletben a munkavállalói körben kötelezően adandó pótlékokat a törvény szerinti minimum szinten határozza meg.
22. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszú távú költségvetési hatásait.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások és beruházások lebonyolításával az Előszállási Polgármesteri Hivatalt bízza meg.
23. § Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközök és források – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani.
6. Záró rendelkezések
24. § Ez a rendelet 2023. február 16-án 17 óra 30 perckor lép hatályba.