Győrasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2023. 09. 02

Győrasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

2023.09.02.

Győrasszonyfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §‑ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. §‑ában, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében és 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján ,az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) alapján kiterjed:

a) az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra;

b) a település közigazgatási területén élő bevándorolt személyekre;

c) a település közigazgatási területén élő letelepedett személyekre;

d) a magyar hatóságok által menekültként vagy oltalmazottként elismert, a település közigazgatási területén élő személyekre;

e) arra a hajléktalan személyre, aki az ellátás igénybevételekor úgy nyilatkozott, hogy tartózkodási helye a település közigazgatási területén van.

(2) Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak – ideértve az Sztv. 3. § (2) bekezdésében foglalt személyeket is – önkormányzati segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya az arra rászoruló személy életét, testi épségét veszélyezteti.

II. Fejezet

Hatásköri és általános eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra való jogosultság, valamint a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására irányuló eljárás során, ha a tv. eltérően nem rendelkezik, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárás kérelemre indul. A kérelmet a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatalának (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.) címére postai úton, illetve személyesen lehet benyújtani az 1. melléklet szerinti nyomtatványon.

(3) A kérelemhez mellékelni kell a kérelemben közölt adatok alátámasztásaként:

a) igazolást az együtt élő személyeknek a jövedelemszámításra irányadó időszakra eső jövedelméről (a továbbiakban: családi jövedelem),

b) 30 napnál nem régebbi igazolást a 18. életévét betöltött, önálló jövedelemmel nem rendelkező, a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató fiatal felnőtt tanulói, illetve hallgatói jogviszonyáról,

c) a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendeletben meghatározott igazolásokat,

d) a halotti anyakönyvi kivonatot, valamint a temetésről a kérelmező nevére kiállított számlát kell csatolni, amennyiben a települési támogatást az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként kéri.

(4) Ha jövedelmi viszonyai más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy jövedelme nem mérhető, akkor erre vonatkozóan köteles büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.

(5) A támogatások megállapítása előtt a családnál a kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága környezettanulmány készítésével vizsgálható, ellenőrizhető.

3. § (1) A rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv.-ben foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.

4. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátások a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig a Győrasszonyfai Önkormányzat házipénztárából - készpénzben vagy folyószámlára történő átutalással - kerülnek kifizetésre.

(2) A természetbeni szociális ellátás formájában megállapított lakásfenntartáshoz nyújtott támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség(ek) tekintetében a szolgáltató írja jóvá. Ebben az esetben a jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadás(ok)hoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatot.

(3) A temetési támogatás, születési támogatás, rendkívüli települési támogatás a döntés véglegessé válását követően legfeljebb 15 napon belül kerülnek kifizetésre a házipénztárból, illetve kerül utalásra a határozatban foglalt folyószámlára.

(4) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére való tekintettel a polgármester engedélyezheti az ellátás azonnali, készpénzben történő kifizetését.

(5) Abban az esetben, ha feltételezhető, hogy az ellátást az igénylő nem rendeltetésének megfelelően használja fel, úgy elrendelhető az ellátás utalvány formájában történő biztosítása.

5. § A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére vonatkozóan a Sztv. 17. §-ában meghatározott szabályokat kell figyelembe venni.

6. § Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást biztosító alap ellátások megszervezésével, továbbá

c) egyes szakosított ellátási formák biztosításával valósítja meg.

7. § A szociális ellátásokra vonatkozó adatkezelés és adatvédelem a Sztv. 18 - 24./B §-a szerint illeti meg az igénylőket.

III. Fejezet

Ellátások formái

8. § (1) Települési támogatás keretében biztosított juttatások:

a) lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás

b) rendkívüli települési támogatás

c) temetési támogatás

d) gyógyszertámogatás

(2) A képviselő-testület feladat- és hatásköréből a Polgármesterre ruházza át az (1) bekezdés a), b), c) és d) ellátásainak odaítélésével kapcsolatos valamennyi hatásköreinek gyakorlását.

(3) Ahol a polgármester gyakorolja átruházott hatáskörben az elsőfokú hatáskört, határozata (végzése) ellen a döntés közlésétől számított 15 napon belül Győrasszonyfa község Önkormányzatának Képviselő-testületéhez címzett, de a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatalához benyújtott illetékmentes fellebbezésnek van helye.

(4) Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

a) gyermekjóléti szolgáltatás

b) gyermekek napközbeni ellátása

IV. Fejezet

Pénzbeli ellátások

9. § Rendkívüli települési támogatásban részesíthető kérelemre vagy hivatalból:

a) az a személy vagy család, aki megélhetését időszakosan nem képes biztosítani, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen tartós betegség, elemi kár elhárítása, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása – miatt anyagi segítségre szorul, vagy

b) az a gyermeket gondozó család, aki időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került – különösen iskoláztatás, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete és betegsége miatt – anyagi segítségre szorul,

c) az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése a saját, vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

10. § Rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításának jövedelmi értékhatára:

a) Családban élő esetén, az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 130%-át,

b) Egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő vagy gyám esetében az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 150%-át.

c) Rendkívüli települési támogatás egy háztartásban élőknek, illetve egyedül élő kérelmező esetén egy személynek naptári évente legfeljebb három alkalommal nyújtható.

d) A rendkívüli települési támogatás összege alkalmanként, nem haladhatja meg a szociális vetítési alap kétszeresét.

11. § (1) A temetési költségekhez történő hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a.

(2) A mindenkori helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 200.000 Ft

(3) Temetési támogatás adható annak a szociálisan rászorult győrasszonyfai lakcímmel rendelkező személynek, aki a haláleset bekövetkeztekor győrasszonyfai lakcímmel rendelkezett elhunyt személy temettetéséről gondoskodott. Abban az esetben igényelhető a segítség, ha az illető családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap összegének 400%-át.

12. § (1) A 10. §. (1)-(4) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításának szabálytól el lehet tekinteni kivételes, különös méltánylást érdemlő esetekben (pl. krónikus, hosszantartó betegségből eredő jövedelem-kiesés, nagyobb összegű, váratlan, vagy tervezhető, és önhibán kívüli kiadások, elemi károsultság, baleset, egyéb támogatási formákból való kiszorulás).

(2) A képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapíthat meg az (1) bekezdésben szabályozott esetekre tekintettel olyan kérelmező részére is,

a) akiknek az egy főre jutó havi jövedelme meghaladja a 10. §. (1)–(2) bekezdésben szabályozott mértéket,

b) az adott évben már kimerítette az 10. §. (3) bekezdésben meghatározott segélyezési esetek számát.

(3) A képviselő-testület az (1) bekezdésben szabályozott esetek a 10. §. (4) bekezdésben meghatározott önkormányzati segély összegétől eltérhet.

V. Fejezet

Természetben nyújtott ellátások

13. § (1) Az önkormányzat települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén (a továbbiakban: lakásfenntartáshoz nyújtott támogatás).

(2) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(3) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(4) Ha a háztartás

a) a (3) bekezdés a)–c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) a (3) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(5) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(6) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 150,-Ft.

(7) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(8) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 1000 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(9) A (8) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: null , ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az SZVA pedig a szociális vetítési alap összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(10) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatást egy évre kell megállapítani.

(11) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E rendelkezés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

14. § (1) A Sztv. 48. §-a szerinti köztemetés esetén a polgármester jár el.

(2) A Sztv. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a polgármester a visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő harminc napon belül kérelemre, méltányosságból engedélyezhet:

a) részletfizetést, ha a temetésre köteles

aa) egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének háromszorosát nem éri el, vagy

ab) családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét nem éri el.

b) a visszafizetési kötelezettség 60 %-ig csökkentést, ha a temetésre köteles

ba) egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét nem éri el, vagy

bb) családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének kétszeresét nem éri el.

c) elengedést, ha a temetésre köteles

ca) egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének kétszeresét nem éri el, vagy

cb) családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének másfélszeresét nem éri el.

15. § (1) Gyógyszertámogatás adható a szociálisan rászorult személy részére egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében.

(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a kérelmező, akinek az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg:

a) családok esetén a szociális vetítési alap összegének 150%-át , és krónikus, hosszantartó betegségére tekintettel háziorvos vagy szakorvos által vényre felírt havi gyógyszerköltsége eléri a szociális vetítési alap összegének 15%-át,

b) egyedül élő esetén a szociális vetítési alap összegének 200%-át, és krónikus, hosszantartó betegségére tekintettel háziorvos vagy szakorvos által vényre felírt havi gyógyszerköltsége eléri a szociális vetítési alap összegének 20 %-át.

(3) Méltánylást érdemlő körülmény különösen, ha a kérelmező idős, vagy egyszemélyes háztartásban lakik, vagy kiskorú gyermek tartásáról gondoskodik.

(4) Nem állapítható meg gyógyszertámogatás annak a kérelmezőnek, aki közgyógyellátásban részesül vagy arra jogosult, de nem kérte annak megállapítását.

(5) Gyógyszertámogatás évente legfeljebb négy alkalommal adható, a támogatás eseti összege maximum 10.000,-Ft lehet.

VI. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

16. § (1) A szociális étkeztetésre az Sztv. 62. §-át kell alkalmazni.

(2) A szociális rászorultság feltételeit a képviselő-testület az alábbiak szerint határozza meg: Aki önmaga, illetve eltartottja részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes a napi egyszeri meleg étkezést, kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, vagy hajléktalansága miatt.

(3) Kérelemre az önkormányzat az ebédet kiszállíttatja.

(4) Ellátásának módja: Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézményen (9090 Pannonhalma Bajcsy –Zs u. 25.) keresztül.

(5) Kérelem benyújtásának módja, helye: Az ellátást kérvényezni a Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézmény (9090 Pannonhalma Bajcsy –Zs u. 25.) az intézményvezetőhöz címezve.

(6) A szociális étkeztetés térítési díjait Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásában rögzítettek alapján Pannonhalma Város Önkormányzata rendeletben szabályozza.

17. § (1) Házi segítségnyújtás ellátásának módja: A Kistérségi Szociális Alapszolgáltató Központ (9090 Pannonhalma Bajcsy –Zs u. 25.) keretében.

(2) Kérelem benyújtásának módja, helye: Az ellátást kérvényezni a Kistérségi Szociális Alapszolgáltató Központ (Pannonhalma, Bajcsy-Zsilinszky út 25.) az intézményvezetőhöz címezve.

18. § Győrasszonyfa község Önkormányzata a Gyvt. 39. §-ban meghatározott gyermekjóléti szolgáltatást, mint alapellátást a Kistérségi Szociális Alapszolgáltató Központ (9090 Pannonhalma Bajcsy –Zs u. 25.) útján biztosítja.

19. § A gyermekek napközbeni ellátásáról a Tarjánpusztai Napsugár Óvoda útján gondoskodik.

20. § A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díjak mértékét az önkormányzat külön rendeletben állapítja meg.

VII. Fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal

21. § (1) Győrasszonyfa Község Önkormányzata a Kistérségi Szociális Alapszolgáltató Központ keretében Szociálpolitikai Kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre és gondoskodik működésének feltételeiről.

(2) Az Szt. 58/B. § (2) bekezdése szerinti szociálpolitikai kerekasztal tagjainak minősülnek a törvényben meghatározottakon kívül a következő szervezetek képviselői:

a) szociális ügyekkel foglalkozó köztisztviselő

b) helyi egészségügyi szolgáltatók képviselője

c) védőnő

d) közoktatási intézmények képviselői

e) körzeti megbízott

VIII. Fejezet

Szolgáltatástervezési koncepció

22. § Győrasszonyfa Község Önkormányzata a Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás a Kistérségi Szociális Alapszolgáltató Központ keretében gondoskodik a szociálisan rászorult személyek részére biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározása érdekében a szolgáltatástervezési koncepció készítéséről.

IX. Fejezet

Záró és hatályba léptető rendelkezések

23. §1

24. § Ez a rendelet 2023. szeptember 1-jén lép hatályba.

1

A 23. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.