Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 9.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 03. 10- 2023. 03. 11

Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 9.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosításáról

2023.03.10.

Veresegyház Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján szervezetének és működésének szabályait az alábbi szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) állapítja meg:

1. § Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013(IV.17.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Testület szükség szerint, évente legalább 10 alkalommal rendes ülést tart minden hónap harmadik szerdáján, 8.30 órai kezdettel a Hivatal tanácskozó termében.”

2. § Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013(IV.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 8/2023. (III. 9.) önkormányzati rendelethez

1. Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013(IV.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1. pont helyébe a következő pont lép:

„1. „A bizottság az üléseit minden hónap harmadik keddjén, 8.00 órai kezdettel a Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében tartja. Az ülést az elnök vezeti. A jelenléti ív felhasználásával megállapítja a jelenlévő bizottsági tagok számát, az ülés határozatképességét, és ismerteti a távollévők személyét.

Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülésének vezetésével – a jelenlévő bizottsági tagok döntése alapján – képviselő bizottsági tag bízható meg.”

2. Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013(IV.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 18. pontja helyébe a következő pont lép:

„18. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratokkal összefüggő dokumentumokat kezelők felelősségének tartalma:

- a vagyonnyilatkozattal összefüggő adatok védelmére és kezelésére vonatkozó jogszabályok, valamint az SZMSZ e mellékletben rögzített előírások megtartásáért, illetve e követelmények teljesítésének ellenőrzéséért,

- a képviselő felelős azért, hogy az általa bejelentett adatok hitelesek, pontosak, teljesek és aktuálisak,

- a képviselő felelős továbbá azért, hogy a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyomtatványok a hozzátartozóhoz eljussanak, és a kitöltött nyomtatványok zárt borítékban az Ügyrendi, Jogi és Közbiztonsági Bizottság elnöke részére átadásra kerüljenek.

A PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG ÜGYRENDJE

A) Általános

A Pénzügyi Bizottság (továbbiakban: bizottság) az önkormányzatok működéséről szóló 1990. évi LXV. tv. alapján működik, a képviselőtestület állandó bizottsága.

A bizottság öt tagból áll. A bizottság tagjainak több mint felét és elnökét a képviselők közül kell választani. A bizottság nem képviselő tagjait a bizottság képviselő tagjai hívják meg.

A bizottság elnökét és tagjait a képviselőtestület választja meg.

A bizottság nem képviselő tagjai a képviselő tagokkal azonos jogállásúak.

B) A bizottság működése

A bizottság szükség szerint, de negyedévente legalább egy alkalommal ülésezik, évente legalább 6 ülést tart. A bizottság az üléseit minden hónap harmadik keddjén, 8.00 órai kezdettel tartja.

- Az ülést az elnök hívja össze, szervezi és irányítja, figyelemmel a képviselőtestületi határozatokra.

A bizottság ülése általában nyilvános. Azokban az esetekben melyekben az Ötv. a képviselőtestület számára is kötelezővé teszi, zárt ülést tart.

- A bizottságot össze kell hívni a képviselőtestület döntése alapján, a polgármester, a bizottsági tagok 50 %-ának indítványára. Bármely önkormányzati képviselő javaslatot tehet a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke a legközelebbi ülés elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

A bizottság döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg.

A következő esetekben minősített többségű — legalább 4 tag „igen” szavazattal hozott — döntés szükséges:

- az éves költségvetési tervek és beszámolók véleményezése

- az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata módosításának véleményezése

- hitelfelvétel véleményezése

- önkormányzati rendeletek véleményezése.

A bizottság

- éves munkatervet készít. Ebben szerepelnek a képviselőtestület által meghatározott állandó, a polgármester ill. a képviselőtestület által esetenként meghatározott feladatok és a bizottság által vállalt feladatok.

- saját hatáskörében dönt a vállalt feladatokról, azok megváltoztatásáról

- együttműködik a képviselőtestülettel, polgármesterrel, alpolgármesterekkel, jegyzővel, külső és belső ellenőrzéssel.

- minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megtartani.

- üléseiről jegyzőkönyv készül, mely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést és – külön indítványra- a kisebbségi véleményeket tartalmazza.

A bizottságot az elnök képviseli. Ilyenkor a bizottság többségi döntését képviseli, de indítványozás esetén ismertetni köteles a kisebbségi véleményeket is.

C) A bizottság feladat- és hatásköre

A bizottság a képviselőtestületet ellenőrzési és döntési feladataiban segíti. A bizottság feladat- és hatásköre az önkormányzat költségvetését, pénzügyeit, gazdálkodását, vagyonkezelését érintő tevékenységekre terjed ki. E tevékenységeket szakmai és törvényességi téren folyamatában és/vagy eseti jelleggel ellenőrizheti. Részt vesz az ezekhez kapcsolódó önkormányzati döntések előkészítésében (elemzés, véleményezés, javaslattétel) és ellenőrizheti azok végrehajtását.

A bizottság jogosult:

- A Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat intézményei könyvelésének, pénz- és vagyongazdálkodásának ellenőrzésére.

- Az ellenőrzéssel összefüggésbe hozható levelezésbe, könyvelésbe, bizonylatokba és szerződésekbe való betekintésre.

- Külső szakértő bevonására.

- A hivatal segítségét igénybe venni.

a) a Bizottság elnöke felel:

b) a képviselő felelőssége:”

3. Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013(IV.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 4. pont helyébe a következő pont lép:

„4.Egyéb feladatok

A bizottság

- Figyelemmel kíséri az önkormányzati vagyon változását

- Állást foglal feladatkörét érintő ügyekben

- Kapcsolatot tart a többi önkormányzati bizottságokkal

- Szükség szerint, de évente legalább egyszer tájékoztatja a képviselőtestületet az elvégzett munkájáról.

- Részt vesz pályázatok elbírálásában

- A bizottsági munka során fellelt hiányosságokat, szabályzatokat és/vagy jogszabályokat sértő eseteket a bizottság írásban jelenti a polgármesternek.

- A költségvetési keretből támogatott társadalmi szervezetek és a nem önkormányzati fenntartású intézmények a bizottság felé munkájukról évente beszámolnak.

D) Záradék

E szabályzat az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának 2. számú mellékletét képezi.

Az itt nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó jogszabályok és az SZMSZ előírásai alkalmazandók.

A MŰVELŐDÉSI, IFJÚSÁGI ÉS SPORT BIZOTTSÁG ÜGYRENDJE

A Művelődési, Ifjúsági és Sport Bizottság a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény alapján működik.

A bizottság képviselői tagokból, külső tagokból és állandó meghívott szakértőkből áll. A külső tagokat a képviselő testület tagjai hívják meg, számuk a képviselő tagok számánál eggyel kevesebb.

A bizottság működése

A bizottság évente legalább négy alkalommal köteles ülésezni. Munkáját a megválasztott elnök szervezi és irányítja, figyelembe véve a képviselő-testület határozatait. A bizottság üléseit minden hónap második szerdáján 9.00 órai kezdettel tartja.

A bizottság döntéseit egyszerű szavazati többséggel hozza meg, minősített többségű döntés szükséges az Mötv. és az SZMSZ által meghatározott ügyekben.

A bizottság munkáját éves munkaterv alapján végzi, amely tartalmazza:

- a törvényben előírt feladatokat,

- a polgármester által javasolt feladatokat,

- a képviselő-testület által meghatározott feladatokat,

- a bizottság által önként vállalt feladatokat.

A bizottság együttműködik a polgármesterrel, az alpolgármesterekkel, a jegyzővel, a képviselő-testülettel. Szoros munkakapcsolatot tart fenn a Szociális és Egészségügyi Bizottsággal.

Szakmai vita esetén szakhatóság véleményét kéri.

A bizottság működési területeinek ellátása érdekében – előkészítő és javaslattételi céllal – konkrét feladatok feldolgozására és döntés-előkészítésére munkacsoportokat működtet (köznevelés, közművelődés, informatika, sport).

A bizottság folyamatos kapcsolatot tart az érintett intézményekkel, társadalmi szervezetekkel továbbá a regionális közművelődési intézményekkel.

A bizottságot az elnök képviseli. Az elnök felkérésére adott témakörben a bizottságot más bizottsági tag is képviselheti.

A bizottság külső tagjai - a bizottság képviselői tagjaival azonosan – véleményezési-, javaslattételi és szavazati joggal bírnak.

A bizottság állandó meghívott szakértői véleményezési és javaslattételi joggal bírnak.

A bizottság tagjai rendszeresen részt vesznek a város kulturális, sport programjain.

A bizottság

- véleményezési (állásfoglalási),

- javaslattételi,

- előkészítési,

- ellenőrzési,

- tájékoztatási feladatokat lát el.

A bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések

A bizottságnak mindenkor véleményeznie kell:

- az óvoda és a közművelődési intézmények költségvetési terveit,

- a köznevelési intézmények szervezeti- és működési szabályzatának, házirendjének és pedagógiai programjának azon rendelkezéseit, melyek érvénybelépése esetén a fenntartóra, működtetőre többletkötelezettséget hárul,

- a megyei köznevelés-fejlesztési terv városi vonatkozásait,

- a közművelődési intézmények működési szabályzatainak, szerkezeti-, fejlesztési terveit, azok módosításait,

- a költségvetésből támogatott kulturális kiadványok megbízási szerződés- és költségvetési tervezetét,

- a költségvetésből támogatott kulturális rendezvények programterveit,

- a városi rendezvények műsor- és költségvetési terveit,

- az óvodák és közművelődési intézmények alapítására, tevékenységi körének változására, megszüntetésére irányuló előterjesztéseket,

- a köznevelési és közművelődési intézmények vezetői kinevezéssel kapcsolatos előterjesztéseit,

- működési körébe tartozó önkormányzati rendeletek tervezetét,

- a városi díjak odaítéléséről szóló előterjesztéseket,

- szakterületén kiírt pályázatokat,

- megjelenés előtt – a költségvetés előirányzati keretéből megvalósuló írott és elektronikus kiadványokat,

- a képviselő-testület elé kerülő ifjúsággal és sporttal kapcsolatos előterjesztéseket,

- az ifjúság egészséges életmódra nevelését,

- a tömeg-, verseny- és szabadidő sportok szervezését és támogatását,

- az egészséges életmód közösségi feltételeinek megteremtését,

- a város hivatalos elektronikus megjelenését, bemutatkozási felületeit,

- a közérdekű e- kommunikáció módját.

Javaslattételi feladat

A bizottság javaslatot tehet:

- a városi rendezvények műsortervére (közművelődési, sport),

- az országos és EU-s pályázatokon való részvételre,

- feladatkörében a költségvetés intézményekre és tevékenységekre való lebontására,

- állandó kiállítások megvalósítására,

- védettségbe veendő épületekre,

- közterületen elhelyezendő alkotásokra,

- a helyi tömegkommunikáció kiszélesítésére,

- az önkormányzat ifjúsági és sport alapjának felhasználására,

- a szabadidő hasznos eltöltésére (sporttal, nyári táborokkal, kerékpártúrákkal, erdei kirándulásokkal),

- városi szabadidő- és tömegsport megvalósítására,

- az ifjúság foglalkoztatására, szabadidejének eltöltésére,

- írott és elektronikus sajtóra,

- a város hivatalos elektronikus megjelenésére.

Előkészítési feladat

A bizottság előkészítési feladatokban vesz részt:

- a művészeti, tudományos, közművelődési és sport feladatokkal kapcsolatos koncepciók kidolgozásában,

- a működési körébe tartozó önkormányzati rendeletek, képviselő-testületi határozatok tervezetének kidolgozásában,

- részt vesz közművelődési, köznevelési és sport szempontból a város településfejlesztési, településrendezési programjának kidolgozásában.

Ellenőrzési feladat

A bizottság ellenőrzi:

- a köznevelési, közművelődési, informatikai és sport célú kifizetéseket,

- az adott intézmények működését,

- a közművelődési szakemberek továbbképzését,

- a költségvetésből támogatott rendezvényeket,

- szakterületén a költségvetés megvalósulását,

- vizsgálja a köznevelési, művelődési és sport koncepciókban foglaltak hatályosulását,

- az önkormányzat ifjúsággal, sporttal kapcsolatos feladatainak végrehajtását,

- az ifjúságot, sportot érintő beruházásokat,

- az önkormányzati intézmények informatikai jellegű szerződéseit.

Tájékoztatási feladat

A bizottság tájékoztatja a képviselő-testületet:

- a köznevelésben, a kulturális- és sport életben szerepet vállaló civil szervezetek véleményéről, javaslatairól,

- aktívan részt vesz a város köznevelési, kulturális és sport programjának, eredményeinek és gondjainak kommunikálásában a helyi sajtó útján,

- az érintett intézmények munkájának helyzetéről, gondjaikról, javaslataikról,

- évente beszámol a képviselő-testületnek a végzett munkájáról,

- figyelemmel kíséri a szakterületén megjelenő új rendelkezéseket, szabályokat, módosításokat, arról tájékoztatja a képviselő-testületet,

- kapcsolatot tart az ifjúsággal és sporttal foglalkozó szervezetekkel (diák-sport, sportklubokkal), közvetíti azok véleményét, javaslatait.

Egyéb feladatok

A bizottság

- figyelemmel kíséri a szakterületéhez tartozó nem pályázati úton odaítélt támogatásokat. a rendelkezésre álló keret felhasználásáról kimutatást vezet, és félévenként beszámol a képviselő-testületnek;

- javaslatot tesz az óvodai felvételek elbírálására, ha a jelentkezők száma meghaladja a felvehető gyermekek létszámát;

- figyelemmel kíséri a helyi közművelődési rendeletben meghatározott feladatok ellátását;

- elősegíti a helyi civil szervezet közművelődési céljainak megvalósulását.

A képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatáskörök

(Lásd: 3. sz. melléklet 3. pontja)

A SZOCIÁLIS ÉS EGÉSZSÉGÜGYI BIZOTTSÁG ÜGYRENDJE

A szociális és egészségügyi bizottság Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény, valamint az egészségügyi alapellátásról alkotott törvény és a vonatkozó önkormányzati rendeletek szerint működik.

A bizottság felépítése

A bizottság tagjait a képviselőtestület határozza meg.

A bizottság képviselői tagokból, külsős tagokból - számuk eggyel kevesebb mint a képviselő tagoké - és meghívottakból áll.

A külső tagokat a bizottság képviselő tagjai hívják meg, a jelölésüket a képviselő-testület hagyja jóvá.

A bizottság szakértők segítségét kérheti.

A bizottság feladatai ellátásához szükség szerint munkacsoportot hozhat létre - ilyen a környezettanulmányt végző munkacsoport, akik közalkalmazottakból - elsősorban védőnő és gyermekvédelmi feladatokat ellátó dolgozókból - áll.

A bizottság működése

A bizottság évente legalább hat alkalommal köteles ülésezni.

Munkáját a megválasztott elnök szervezi és irányítja, figyelembe véve a képviselő-testület határozatait.

Döntéseit egyszerű szavazati többséggel hozza meg, kivéve azokat az eseteket amelyben az SZMSZ a képviselőtestület részére előírja a minősített többséget.

Munkáját éves munkaterv alapján végzi, amely tartalmazza:

- a törvényben előírt feladatokat,

- a képviselő-testület által meghatározott feladatokat,

- a polgármester által javasolt feladatokat,

- a bizottság által önként vállalt feladatokat.

A bizottság együttműködik a polgármesterrel, a jegyzővel valamint a képviselő-testülettel.

Szoros munkakapcsolatot tart fenn a Művelődési, Ifjúsági és Sport Bizottsággal.

A bizottság folyamatosan kapcsolatot tart az érintett intézményekkel, társadalmi szervezetekkel.

A bizottságot az elnök képviseli. A bizottság döntése alapján adott témakörben a bizottságot más bizottsági tag is képviselheti.

A bizottság külső tagjai - a bizottság képviselői tagjaival azonosan - véleményezési, javaslattételi és szavazati joggal bírnak.

A bizottság átruházott hatáskörrel rendelkezik, melyet a felsorolt rendeletek tartalmaznak.

A bizottság döntési, véleményezési (állásfoglalási), javaslattételi, előkészítési, ellenőrzési, tájékoztatási feladatokat lát el.

Döntési jog

Átruházott hatáskörben a 9/2006 (VI.21.) és a 10/2006 (VI.28.) számú önkormányzati. rendeletek szerint.

Lásd: 3. sz. melléklet 2. pontja.

A bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések

A bizottság véleményezi

- a hatáskörébe tartozó intézmények költségvetési terveit,

- az adott intézmények működési szabályzatait, azok módosítását,

- az adott intézmények fejlesztési terveit,

- a költségvetésből támogatott alapítványok— a hatáskörébe tartozóak— éves részletes programjait,

- szakterületén a képviselő-testület hatáskörébe tartozó intézményvezetői kinevezéssel kapcsolatos előterjesztéseket,

- a működési körébe tartozó önkormányzati rendeletek, képviselő-testületi határozatok tervezetét,

- a szociális és egészségügyi intézmények céljait, programjait,

- a szakterületén kiírt pályázatokat,

- az intézmények térítési díjait,

- a gyermekvédelmi beszámolót.

Javaslattételi feladat

A bizottság javaslatot tehet:

- a hatáskörébe tartozó intézmények, szervezetek felmérésére a lakossági megelégedettség tükrében,

- az adott intézmények szerkezetének módosítására, gazdaságosabb működtetésre,

- a város által nyújtott szociális terek kihasználtsága, minősége, lakossági megítélése, szükséges változtatások kihatása (sport, piac, üdülő területek, tavak,)

- szociális jelzőrendszer fenntartására, aktivizálására,

- iskolai drog-prevenciós programok működtetésére rendőrségi segítséggel,

- szociális háló fejlesztésére,

- családsegítő fejlesztésére,

- gyermekjóléti szolgálat segítésére, fejlesztésére,

- az egészséges életmód közösségi feltételeinek biztosítására,

- közreműködik a hajléktalanokkal kapcsolatos feladatok ellátásában.

Előkészítési feladat

A bizottság előkészítési feladatokban vesz részt:

- a működési körébe tartozó önkormányzati rendeletek, képviselő-testületi határozatok tervezetének kidolgozásában

- a szociális és egészségügyi feladatokkal kapcsolatos koncepciók kidolgozásában

- figyelemmel kíséri a együtt a település foglalkoztatási helyzetét, együttműködési előkészítéseket tehet az ezen a téren tevékenykedő civil szervezetekkel.

Ellenőrzési feladat

A bizottság ellenőrzi:

- határozatainak végrehajtását,

- a szociális célkitűzések megvalósulását.

- feladatkörében – a polgármesteri hivatalnak a képviselőtestület döntéseinek előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.

Kezdeményezheti a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselőtestület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

A bizottság figyelemmel kíséri, és szükség esetén intézkedést kezdeményez az egészségügyi rendelési–ügyeleti, továbbá az ellátás színvonalával kapcsolatos kérdésekben, valamint a helyi gyógyszertárak gyógyszerellátásával, új gyógyszertár létrehozásával kapcsolatos kérdésekben.

Tájékoztatási feladat

A bizottság tájékoztatja a képviselő-testületet:

- a település szociális és egészségügyi felméréseinek eredményéről,

- az érintett intézmények munkájának helyzetéről, gondjaikról, javaslataikról,

- a bizottság munkájáról évente beszámol a képviselő-testületnek,

- tájékozódik és tájékoztat a város közegészségügyi helyzetéről,

- tájékozódik továbbá a nem önkormányzati fenntartású szociális, egészségügyi és gyermekvédelmi intézmények munkájáról. (Szent Pió Otthon, nem önkormányzati fenntartású idősek otthonai, Árnyas Bölcsőde),

- a védőnők évente tájékoztatást adnak az iskolai egészségügyi szolgálatról, a gyermek- és háziorvosok pedig a feladatellátásról.

Intézmények

Kistérségi fenntartású Intézmények

- Veresegyház Kistérség ESÉLY Szociális Alapellátási Központ

Önkormányzati fenntartású szociális és nevelési intézmények

- Veresegyház Városi Önkormányzat Idősek Otthona

- Meseliget Bölcsőde”