Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlésének 10/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2022. (XI.29.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 03- 2024. 12. 04

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlésének 10/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2022. (XI.29.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 03- 2024. 12. 04

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Közgyűlésének Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2022. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 35. § (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság, a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Közgyűlésének Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2022. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 35. § (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Fejlesztésekért, Turizmusért és Klímaügyekért Felelős Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2022. (XI. 29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SzMSz) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § (1) Az Önkormányzat területi önkormányzat, amely a törvényben meghatározottak szerint területfejlesztési – ezen belül területfejlesztési tervezéssel összefüggő, területfejlesztési programok végrehajtásával és területfejlesztési koordinációval kapcsolatos –, vidékfejlesztési, területrendezési továbbá azokhoz is kapcsolódó koordinációs feladatokat lát el.

(2) A vármegyei önkormányzat az (1) bekezdésben foglaltakon túl kötelező feladatként

a) a települési önkormányzatokkal együttműködve vármegyei környezetvédelmi programot készít, véleményt nyilvánít a települési önkormányzati környezetvédelmi programokról,

b) gondoskodik a vármegye területén található helyi jelentőségű védett természeti területek védelmével kapcsolatos tevékenységek összehangolásáról,

c) szervezi a tanya- és falugondnokok képzését,

d) ellát törvényben meghatározott idegenforgalmi és sportszervezési feladatokat, valamint

e) biztosítja a nemzetiségek jogainak érvényesítését.

(3) Az Önkormányzat éves költségvetési rendeletében határozza meg, hogy térségi feladatai körében mely feladatokat milyen mértékben és módon lát el. E rendeletében határozza meg az önként vállalt feladatok személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeit, teljesíthetőségének mértékét.

(4) Az Önkormányzat a törvények által előírt kötelező feladatainak ellátásán túl önként akkor vállalhat feladatot, ha

a) annak gyakorlása nem sérti a vármegyében lévő települések érdekeit,

b) nem tartozik más szervek kizárólagos feladat- és hatáskörébe,

c) megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását, és

d) ellátásához rendelkezik a szükséges feltételekkel.

(5) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai, melyek konkrét tartalmát a közgyűlés egyedi határozattal állapítja meg:

a) a hátrányos helyzetű térségek felzárkóztatásának előmozdítása,

b) a Homokhátság vízutánpótlásával kapcsolatos szervező, koordinációs feladatok ellátása,

c) két- és többoldalú - testvérmegyei és partnerrégiós - nemzetközi kapcsolatok kialakítása, fenntartása és ápolása. Részvétel európai regionális szervezetek munkájában,

d) kapcsolattartás a vármegyében működő egyházakkal, társadalmi és civil szervezetekkel, tevékenységük lehetőség szerinti támogatása,

e) járási programok segítése,

f) közreműködik a vármegye turisztikai értékeinek feltárásában és hasznosításában,

g) részt vesz a határokon átnyúló európai területi társulások létrehozásában, egyéb határokon átnyúló együttműködésekben,

h) a vármegyei értékek feltárása és kezelése, melynek érdekében értéktár létrehozása és értéktár bizottság működtetése,

i) vármegye bora és vármegye pálinka marketing,

j) közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolásának, a művelődésre, társaséletre szerveződő közösségek tevékenységének, a lakosság életmódja javítását szolgáló kulturális célok megvalósításának és művészeti tevékenység támogatása.”

2. § Az SzMSz 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„18. § A napirendet a közgyűlés általában az alábbi sorrendiség megtartásával határozza meg:

a) tájékoztató két testületi ülés közötti ügyekről, benne foglalva a lejárt határidejű közgyűlési határozatok végrehajtásáról adott tájékoztatást,

b) rendelet-tervezetek,

c) személyi jellegű ügyek,

d) határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések,

e) beszámolók

f) indítványok,

g) tájékoztatók,

h) kérdések, interpellációk”

3. § Az SzMSz 13. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„13. Napirenden kívüli felszólalás”

4. § Az SzMSz 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„21. § (1) Munkaterv szerinti közgyűlési ülésen a napirendek követően a képviselők és a nem a közgyűlés tagjai közül választott alelnök az Önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben legfeljebb 3 perc időtartamban felszólalhat.

(2) A napirenden kívüli felszólalási igényt írásban, a tárgy megjelölésével az ülés megkezdése előtt közölni kell az ülés vezetőjével.

(3) A napirenden kívüli felszólalásról vita nem nyitható kapcsolatos észrevétel céljából a közgyűlés elnöke, valamint az, aki személyében érintett hozzászólásonként 3 perces egyszeri hozzászólásra jogosult.

(4) A napirenden kívüli felszólalás határozati javaslatot nem tartalmazhat, arról a közgyűlés határozatot nem hoz.”

5. § Az SzMSz

a) 12. § (1) bekezdésében az „éves” szövegrész helyébe a „féléves” szöveg,

b) 37. § (1) bekezdés a) pontjában a „napirend előtti” szövegrész helyébe a „napirenden kívüli” szöveg

lép.

6. § Az SzMSz

a) 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

b) 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

c) 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

7. § (1) Ez a rendelet 2024. december 3-án lép hatályba.

(2) Hatályát veszti az SzMSz 59. § (3) bekezdés b) pontja.

1. melléklet a 10/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelethez

1. Az SzMSz 1. melléklet 1. pont helyébe a következő pont lép:

„1. Dönt az általános tartalék és a településfejlesztési és működési támogatási céltartalék kivételével a céltartalék felhasználásáról az éves költségvetésben meghatározott keretek között. E döntéséről a közgyűlés következő ülésén köteles tájékoztatást adni.”

„11. Állást foglal a települési önkormányzatok környezetvédelmet érintő rendeleteinek tervezetével kapcsolatban.”

2. melléklet a 10/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelethez

A közgyűlés bizottságaira átruházott hatáskörök

A

B

1

Átruházott hatáskör

Hatáskör gyakorlója

2

Előzetesen véleményt nyilvánít a települési önkormányzati környezetvédelmi programokról, kezdeményezheti azok megalkotását.

Fejlesztésekért, Turizmusért és Klímaügyekért Felelős Bizottság

3

Ellátja a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 61. § (1) és (2) bekezdésében foglalt önkormányzati feladatokat

Fejlesztésekért, Turizmusért és Klímaügyekért Felelős Bizottság

4

Gyakorolja a közgyűlés elnökével kapcsolatos egyéb munkáltatói jogkört, kivéve törvény által nevesített át nem ruházható hatásköröket.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

5

Az Önkormányzat vagyonrendeletében meghatározottak szerint dönt vagyoni ügyekben.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

6

Jóváhagyja, módosítja az Önkormányzat közbeszerzési tervét.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

7

Önkormányzati biztost választ.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

8

Önkormányzati rendeletben foglaltak szerint dönt a településfejlesztési és működési támogatási céltartalék felhasználásáról.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

9

Önkormányzati rendeletben foglaltak szerint ellenőrzi a Paks város közigazgatási területén kijelölt különleges gazdasági övezetben az Önkormányzatot megillető helyi adóbevétel felhasználásával összefüggésben, e bevételek terhére egyedi kérelem alapján államháztartáson belülre nyújtott támogatások felhasználását, dönt az elszámolások elfogadhatóságáról.

Pénzügyi és Eljárásjogi Bizottság

3. melléklet a 10/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelethez

1. Az SzMSz 3. melléklet 2.1. pont e) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„e) nyilvántartja és ellenőrzi a közgyűlés tagjainak és a nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatait”