Gyál Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014 (XII.01.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 04 18:25- 2024. 10. 04Gyál Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014 (XII.01.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyál Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelet módosítására az alábbiakat rendeli el:
1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) Az önkormányzati képviselőt a Képviselő-testületben végzett munkájáért havonta bruttó 80.000.-Ft illeti meg.
(2) Ha az önkormányzati képviselő bizottság tagja, tiszteletdíja havonta bruttó 187.200.-Ft több bizottsági tagság esetén is.
(3) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havonta bruttó 63.900.-Ft.
(4) A bizottsági elnök tiszteletdíja – amennyiben más bizottságnak nem tagja – havonta bruttó 260.000.-Ft.
(5) A bizottsági elnök tiszteletdíja – amennyiben más bizottságnak is tagja (több bizottsági tagság esetén is) – havonta bruttó 344.000.-Ft.”
2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése a következő g) és h) ponttal egészül ki:
(A Képviselő-testület alakuló ülésének napirendi pontjai az alábbiak:)
3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„12. § A Képviselő-testület évente legalább 9 ülést tart. A Képviselő-testület az általa elfogadott munkaterve szerint általában minden hónap utolsó szerdán 18.00 órai kezdettel tartja rendes üléseit.”
4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 48. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Állandó bizottságok:
a) Pénzügyi és Gazdasági Bizottság (PGB),
b) Ifjúsági és Sport Bizottság (ISB)
c) Oktatási és Kulturális Bizottság (OKB),
d) Szociális és Egészségügyi Bizottság (SZEB),
e) Környezetvédelmi és Közbiztonsági Bizottság (KKB),
f) Vagyonnyilatkozat-tételi és Összeférhetetlenségi Bizottság (VÖB),
g) Jogi és Ügyrendi Bizottság (JÜB).”
5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 8. alcíme a következő 57/A. §-sal egészül ki:
„57/A. § [Jogi és Ügyrendi Bizottság]
(1) A Jogi és Ügyrendi Bizottság feladatkörében az egyes önkormányzati döntések jogi előkészítésében vesz részt, ezáltal is elősegítve a Képviselő-testület és a Polgármesteri Hivatal jogszabályok szerinti működését, hatáskörei gyakorlását.
(2) Véleményezi:
a) az Önkormányzati rendeletek tervezetét,
b) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választások, kinevezések, megbízások és azok visszavonásának, valamint a fegyelmi eljárások elrendelésének jogszerűségét,
c) a nagyobb súlyú gazdasági és egyéb szerződések, megállapodások jogszerűségét,
d) a felsőbb állami szervekhez, az Alkotmánybírósághoz címzett általános jellegű felterjesztéseket,
e) a helyi kitüntetések megvonásával kapcsolatos ügyeket,
f) a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti kialakítására vonatkozó javaslatot,
g) önkormányzati társulás létrehozatalával, megszüntetésével, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozással kapcsolatos javaslatokat,
h) közreműködik a helyi népszavazás kiírásában,
i) véleményezi az intézmény alapítására, megszüntetésére, átalakítására vonatkozó előterjesztést,
j) véleményt nyilvánít önkormányzati alapítvány létesítése, megszüntetése ügyében.
(3) Állást foglal:
a) a bizottságok közötti hatásköri összeütközések kérdésében,
b) a települési képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjával, juttatásaival és költségtérítésével kapcsolatos vitákban,
c) az önkormányzati rendeletek értelmezésével kapcsolatban,
d) javaslatot tehet a Képviselő-testület által alapított kitüntető címek, elismerések adományozására.”
6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet „Gyáli Román Nemzetiségi Önkormányzat és a helyi Önkormányzat együttműködésének szabályai” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„Gyáli Roma és Román Nemzetiségi Önkormányzat és a helyi Önkormányzat együttműködésének szabályai”
7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 64. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„64. § (1) A Gyáli Roma Nemzetiségi Önkormányzat, valamint a Gyáli Román Nemzetiségi Önkormányzat (továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzatok) a helyiséghasználatra, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozóan együttműködési közigazgatási szerződést/együttműködési megállapodást kötöttek az Önkormányzattal.
(2) Az Önkormányzat a rendelkezésére álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül – a nemzetiségi önkormányzatok részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint: Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére előzetes egyeztetés alapján havonta igény szerint, de legalább a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (1) a) pontjában említett óraszámban ingyenesen biztosítja a nemzetiségi önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség használatát a Gyál, Kőrösi út 112-114. szám alatti épületben. A helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségek viselését az Önkormányzat vállalja.
a) Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok részére az önkormányzati működéshez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, melynek keretében a Polgármesteri Hivatal ellátja: a testületi ülések előkészítése, különösen a meghívók, az előterjesztések, valamint a testületi ülések jegyzőkönyvei esetében, továbbá a jegyzőkönyvek benyújtásában való közreműködés és valamennyi hivatalos levelezés előkészítése és postázása;
b) a testületi ülések előkészítése, különösen a meghívók, az előterjesztések, valamint a testületi ülések jegyzőkönyvei esetében, továbbá a jegyzőkönyvek benyújtásában való közreműködés és valamennyi hivatalos levelezés előkészítése és postázása;
ba) A nemzetiségi önkormányzatok üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.), valamint a nemzetiségi önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását a Jegyző a Polgármesteri Hivatal Szervezési és Humánpolitikai Irodáján keresztül biztosítja.
bb) A Jegyző – vele azonos képesítési előírásoknak megfelelő - megbízottja az Önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz a nemzetiségi önkormányzatok testületi ülésein és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel, továbbá a nemzetiségi önkormányzat kérésére szakmai segítséget nyújt annak ülésén és azon kívül is a nemzetiségi önkormányzat működését érintően,
bc) A képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveinek és mellékleteinek a Pest Vármegyei Kormányhivatal részére történő továbbításáról az elnök gondoskodik a testületi ülést követő 15 napon belül a Polgármesteri Hivatal közreműködésével, elektronikus úton.
bd) A nemzetiségi önkormányzatok határozatainak a kihirdetéséről - a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, továbbá a város honlapján - a Jegyző a Polgármesteri Hivatal Szervezési és Humánpolitikai Irodáján keresztül gondoskodik.
c) a nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat az Önkormányzattal azonos módon az ASP rendszerben kell megvalósítani;
d) a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a Jegyző a Polgármesteri Hivatal Szervezési és Humánpolitikai Irodáján és Pénzügyi és Adó Irodáján keresztül biztosítja.
e) jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítása.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével- az Önkormányzat viseli.
(4) A nemzetiségi önkormányzatok elnöke az Önkormányzat képviselő-testületi és bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vesznek. A nemzetiségi önkormányzatok elnöke tanácskozási joga gyakorlása során javaslatot tehet az Önkormányzat feladatkörébe tartozó, a nemzetiségi jogokat közvetlenül érintő ügy megtárgyalására. A nemzetiségi önkormányzatok elnöke jogosult:
a) felvilágosítást kérni a települési képviselő-testület szerveitől a nemzetiségi helyzetét érintő önkormányzati hatáskörébe tartozó ügyekben;
b) feladat ellátásához szükséges tájékoztatást igényelni a települési képviselő-testület szerveitől;
c) kezdeményezni, hogy a települési képviselő-testület saját hatáskörben tegye meg a szükséges intézkedéseket, hatáskör hiányában kezdeményezze hatáskörrel rendelkező szerve intézkedését a nemzetiséget e minőségében érintő ügyekben.”
8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
9. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet
10. § Ez a rendelet 2024. október 4-én 18 óra 25 perckor lép hatályba.
1. melléklet a 11/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelethez
- gyakorolja az önkormányzat címere és logója használatának engedélyezésével összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gondoskodik az ingatlant érintő tulajdonosi nyilatkozat kiadásáról, amennyiben az adott ingatlant érintő vezetékjog vonatkozásában megállapodás megkötése, valamint a vezetékjog földhivatali bejegyzése szükséges, illetve amennyiben az a Gyáli Vállalkozói Park (Gyál 4375/15-25 hrsz-ok) területén válik szükségessé,
- gyakorolja a - 200.000.-Ft értékhatárt meg nem haladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedése, az egy év időtatartamon belüli részletfizetés, vagy részletfizetési halasztás engedélyezése és az ezekhez kapcsolódóan felmerülő kamat, illetve költség címén fennálló követelések elengedése esetében a feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a fiatal házasok első lakáshoz jutó támogatásával, valamint az önkormányzat tulajdonában álló lakások elidegenítésének helyi szabályozásával összefüggésben az ingatlan nyilvántartás felé az Önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjogokat érintő feladat és hatásköröket,
- gyakorolja a rendkívüli települési támogatással - a méltányosságból nyújtható rendkívüli települési támogatás kivételével - összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a hulladékkezelési közszolgáltatási díjfizetési kötelezettség alóli mentességgel összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a lakhatási támogatással összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a köztemetéssel összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a beiskolázási segéllyel összefüggő feladat-és hatásköröket,
- gyakorolja a szociális tanulmányi ösztöndíjjal összefüggő feladat- és hatásköröket,
- gyakorolja a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekvédelmi ellátás igénybevételével, az intézményi jogviszony keletkezésével összefüggő feladat és hatásköröket,
- bármely természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezet javaslatára örök temetkezési hely céljára díszsírhelyet adományozhat,
- a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározottak szerint rendelkezik a szabad pénzeszköz betétbe történő elhelyezéséről, illetve államilag garantált értékpapírba fektesse vagy likviditási problémák megoldása érdekében az általuk külön határozatban engedélyezett értékhatárig folyószámlahitelt vegyen fel az Önkormányzat számláját vezető pénzintézetnél a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett,
- rendelkezik azon előirányzatok felett, amelyekről való döntést az éves költségvetési rendelet a polgármester hatáskörébe utalja,
- dönt az önkormányzati tulajdonú lakások hasznosításáról,
- gyakorolja a Gyáli Élet Program keretében nyújtott támogatások rendjéről szóló önkormányzati rendeletben szabályozott feladat- és hatáskörét,
- gyakorolja a településkép védelméről szóló 10/2019. (V.31.) önkormányzati rendeletben szabályozott településkép védelmi eszközökkel, és a 37. § szerint a reklámok és reklámhordozók elhelyezésével kapcsolatos feladat-és hatásköröket,
- gyakorolja a Gyáli Lakásfenntartást segítő Települési Támogatás Programmal kapcsolatos feladat- és hatásköröket.”