Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Markaz Községi Önkormányzat Képviselő - testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 05. 28Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Markaz Községi Önkormányzat Képviselő - testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] A helyi közügyek intézésének, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása érdekében állapítja meg.
[2] Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Önkormányzati jelképek, elismerések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye: Markaz Községi Önkormányzat 3262 Markaz, Mikes Kelemen utca 5-7.
(2) Markaz Község Önkormányzatának jelképei a település címere és zászlaja, pecsétje. Leírásukat, használatuk rendjét az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat által adományozható kitüntetések alapításának és adományozásának szabályait az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
2. § (1) A Képviselő-testület döntése alapján a külföldi önkormányzatokkal együttműködés (testvér települési kapcsolat) létesíthető.
(2) A kapcsolat létesítéséhez és megszüntetéséhez a Képviselő-testület megválasztott tagjai több mint felének egyetértő – minősített többségű – szavazata szükséges.
(3) Markaz Község testvér települései: a szlovákiai Csécs és a lengyelországi Milówka település.
Az Önkormányzat feladat- és hatásköre
3. § (1) Az Önkormányzat köteles ellátni a törvényben előírt önkormányzati feladatokat, ezen túlmenően önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.
(2) Közfeladat önkéntes felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek eredményeként a Képviselő-testület elé kerülő javaslatnak tartalmaznia kell a feladat személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeit. Az előterjesztés elfogadásához a Képviselő-testület minősített többségű szavazat szükséges. Ezen szabályokat az önként vállalt feladat megszüntetése esetén is alkalmazni kell.
(3) Az Önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét és együttműködik a közösségekkel. A Képviselő-testület a polgármesteren, az alpolgármestereken és a bizottságokon, valamint a képviselőkön keresztül tart kapcsolatot velük, a vonatkozó döntések előkészítésébe bevonja őket.
4. § (1) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, és a képviselő-testület hivatala látják el.
(2) Az önkormányzati intézmények megnevezését, címét az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátását saját intézményein, illetve a részvételével alakult önkormányzati társulás(ok) által fenntartott intézményeken túl többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok útján, más gazdálkodó vagy civil szervezetekkel kötött ellátási szerződések, megállapodások útján, szolgáltatások vásárlásával biztosítja.
(4) Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, jegyzőre átruházhatja. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Hatáskör átruházásához minden esetben minősített többségű szavazat szükséges. Az átruházott hatáskörök jegyzékét az 3. melléklet tartalmazza.
(6) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester, a bizottságok elnökei, a soron következő képviselő-testületi ülésen beszámolnak. A társulások átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a Polgármester a társulási tanácsban végzett munkájáról szóló beszámoló keretében tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(7) A Képviselő-testület hatásköréből nem ruházhatók át a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-ban foglalt hatáskörök.
(8) A törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormány-rendeletben biztosított közigazgatási, hatósági jogkörben eljáró polgármestert, jegyzőt, illetve a közös önkormányzati hivatal köztisztviselőjét a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.
Markaz Községi Önkormányzat szervei és működésük - a Képviselő-testület
5. § (1) A képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a polgármester. A képviselő-testület tagjainak névsorát, az 4. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha tagjai közül legalább 4 fő jelen van.
(3) Ha a (3) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására össze kell hívni.
(4) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét ülésein gyakorolja. A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
A képviselő-testületi ülés összehívása
6. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(2) A képviselő-testületi ülés jellege: alakuló, munkaterv szerinti (soros), rendkívüli ülés és közmeghallgatás lehet.
(3) Az újonnan megválasztott képviselő-testület első ülését a választást követő 15 napon belüli időpontra a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti az alábbiak szerint:
a) az ülés ünnepélyes megnyitása után a Helyi Választási Bizottság elnöke ismerteti a választás végleges eredményét;
b) a megbízólevelek átadása után az önkormányzati képviselők és a polgármester esküt tesznek.
c) a Képviselő-testület a polgármester javaslatára titkos szavazással megválasztja az alpolgármestert, az alpolgármester esküt tesz; a Képviselő-testület megállapítja a polgármester és az alpolgármester illetményét és költségtérítését;
d) a Képviselő-testület megválasztja a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságot, a Szociális, Sport- és Kulturális Bizottságot, a megválasztott tagok esküt tesznek,
e) a Képviselő-testület kialakítja bizottsági szervezetét, szükség szerint felülvizsgálja az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát (a továbbiakban: SZMSZ).
(4) A testületi ülések a munkaterv szerinti napokon (hétfő) kerülnek összehívásra, a testületi ülések 14.30-kor kezdődnek. Abban az esetben, ha a napirendek terjedelme indokolja, a képviselő-testület ülése 9.00 órától is kezdődhet.
(5) A képviselőknek a meghívót és az ülés teljes anyagát, továbbá a meghívottaknak a meghívót és az őket érintő napirendek előterjesztéseit úgy kell kézbesíteni, hogy legalább öt nappal az ülést megelőzően megtörténjen a kézhezvétel. A kézbesítés a képviselők a és a bizottságok külső tagjai részére elektronikus formában vagy kérésükre papír alapú formában történik.
(6) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal a lakosságot az ülés előtt öt nappal értesíti. A lakosság tájékoztatása a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal faliújságján elhelyezett napirendet tartalmazó programmal történik.
(7) A Képviselő-testület a Községházán tartja üléseit.
(8) A képviselő-testület esetenként kihelyezett ülést is tarthat egyéb helyszínen.
7. § (1) Rendkívüli ülést a polgármester hívhat össze. Össze kell hívni a Képviselő-testület ülését az Mötv. 44. §-ban meghatározott esetekben, az indítvány benyújtását követő 15 napon belüli időpontra.
(2) Rendkívüli ülésre a Képviselő-testület rövid úton, rendkívüli esetben személyes
(3) értesítéssel vagy telefonon, írásos előterjesztés nélkül is összehívható.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés jellegét, helyét, kezdési időpontját, és a javasolt napirendi pontokat.
(5) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
a) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét;
b) valamint azt, akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.
8. § (1) A Képviselő-testület zárt ülésének eseteire az Mötv. 46. § (2) bekezdése szerinti zárt ülésre irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, jegyző, a könyvvizsgáló, a jegyzőkönyvvezető, továbbá meghívása esetén az érintett, illetve jogi képviselője és a polgármester által felkért vagy kirendelt szakértő – ideértve az érintett által felkért szakértőt is – vesz részt.
(3) A nyilvános ülésen jelenlévő állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi legfeljebb két percben, a vita lezárását követően, még a döntés meghozatala előtt.
(4) Az érintett nyilatkozata alapján zárt ülésen tárgyalandó személyi ügyek esetében az érintette(ke)t a napirend tárgyalását megelőzően nyilatkoztatni kell arra vonatkozóan, hogy ügyüknek nyilvános vagy zárt ülési tárgyalását kérik. Amennyiben több érintett szerepel az adott személyi ügy kapcsán, és bármelyikük nem egyezik bele a nyilvános ülésbe, vagy az érintett nyilatkoztatása bármely ok miatt meghiúsul, az adott napirend csak zárt ülésben tárgyalható.
(5) Választásra, kinevezésre irányuló eljárás esetén – a (4) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével – a pályázók meghallgatása a többi pályázó távollétében egyenként történik, melynek során a Képviselő-testület lehetőséget biztosít pályázata szóbeli kiegészítésére, majd a Képviselő-testület tagjai a pályázóhoz kérdéseket intézhetnek. A bizottsági vélemények ismertetésére és a vitára már valamennyi pályázó jelenlétében kerül sor.
Munkaterv
9. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé az adott év utolsó soros ülésén.
(2) A munkatervvel szemben támasztott követelmények:
a) tartalmazza a testületi ülések jellegét, tervezett időpontjait, napirendjeit,
b) nevezze meg a napirendek előterjesztőit, előadóit.
Előterjesztések
10. § (1) A Képviselő-testület döntéseit általában írásos előterjesztés alapján hozza meg.
(2) Bizottsági vélemény nélkül is megtárgyalásra bocsátható az az előterjesztés, amelynek bizottsági véleményezésére az idő rövidsége miatt nem volt mód, valamint bármely esetben, ha a bizottság az előterjesztés véleményezésére nem tartott igényt az ügy bonyolultsága azt nem igényelte.
(3) Előterjesztést nyújthat be a Képviselő-testülethez a polgármester, az alpolgármester, bármelyik képviselő vagy bizottság, a jegyző továbbá, akit a Képviselő-testület vagy a polgármester erre felkér, illetve akit jogszabály erre felhatalmaz.
(4) Az ülés meghívóján nem szereplő előterjesztések – sürgősségi indítványok – napirendre tűzéséhez a képviselők minősített többségű szavazata szükséges.
(5) Az előterjesztések – mellékletek nélküli - terjedelme legfeljebb öt oldal lehet. Ez alól kivétel az önkormányzati koncepciók és a rendelet-tervezetek indoklási része. Az előterjesztéshez az előterjesztő vagy az előadó legfeljebb öt perces szóbeli kiegészítést fűzhet. A polgármester engedélyezheti ennél hosszabb előterjesztés benyújtását is.
(6) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell a tárgy meghatározását, a javasolt döntés indokainak bemutatását, az előkészítésben részt vevők pontos megnevezését, továbbá az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, ennek alternatíváit és a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, valamint a végrehajtás határidejét.
(7) Azokat az előterjesztéseket, vagy mellékleteiket, melyek zárt ülésen történő tárgyalását törvény előírja, illetve lehetővé teszi és azt az előterjesztő a „Zárt ülésre javasolt!” minősítéssel látja el, csak a zárt ülés résztvevőinek szabad megküldeni. A zárt ülésre szánt előterjesztéseket a zárt ülés résztvevői kötelesek bizalmasan kezelni, figyelemmel a személyes adatok és az üzleti titkok védelmét szolgáló vonatkozó jogszabályi előírásokra.
(8) Nem terjeszthető a Képviselő-testület elé olyan rendelettervezet vagy határozati javaslatot is tartalmazó előterjesztés, melyet a jegyzőnek előzetes törvényességi vizsgálat céljából nem mutattak be.
A képviselő-testületi ülés vezetése, menete és rendjének fenntartása
11. § A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, vagy ennek hiányában a Pénzügy és Ügyrendi Bizottság Elnöke vezeti.
12. § (1) Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.
(2) Az ülés elején, napirend előtt kerülnek előterjesztésre az alábbiak:
a) polgármester tájékoztatója a legutóbbi ülés óta a testület képviseletében tett intézkedéseikről, a fontosabb eseményekről,
b) jelentések az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
(3) Ezt követően a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére.
(4) Rendelet-tervezet kizárólag nyilvános ülésben kerülhet napirendre. A Képviselő-testület megváltoztathatja a napirendi pontok sorrendjét, napirendi pontokat összevonhat, vagy külön napirendi pontként rendelheti el az egyes előterjesztések tárgyalását, egyes előterjesztéseket a napirendre fel-, vagy arról levehet, illetve meghatározza azokat a napirendi pontokat, melyeket – ha erre törvény lehetőséget ad, – zárt ülésen kíván tárgyalni. Erről a Képviselő-testület vita és határozathozatal nélkül dönt.
(5) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(6) A vita megnyitása előtt lehetőséget kell adni az előadónak az előterjesztés indokolt kiegészítésére, majd a bizottsági vélemények hangzanak el legfeljebb 3 percben, ezen felül a bizottság által ezzel megbízott képviselő 2 percben jogosult az esetleges kisebbségi vélemény ismertetésére. Ezt követően az előadóhoz és az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és az ülésre tanácskozási joggal meghívottak, napirendenként egy alkalommal, legfeljebb két percben kérdést intézhetnek. A kérdésekre a vita előtt kell választ adni, a válaszadás során törekedni kell a rövid, lényegre törő előadásra.
(7) A vitában a képviselők napirendenként legfeljebb két alkalommal, személyenként összesen 5 perc időtartamban tehetik meg hozzászólásaikat, észrevételeiket. A tanácskozási joggal meghívottak napirendenként egy alkalommal, legfeljebb 3-3 percben szólhatnak hozzá a vitához.
(8) A vita lezárására, vagy az ülés elnapolására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárására tett javaslatról, valamint az ülés elnapolásáról és az új ülés időpontjáról a Képviselő-testület azonnal, vita nélkül, minősített többséggel határoz. Az a képviselő, aki a vita lezárására irányuló javaslat előtt már bejelentkezett, még élhet hozzászólási jogával.
(9) A napirend feletti vita lezárása után a napirend előadója észrevételt tehet a hozzászólásokra.
(10) Amennyiben a jegyző a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni, úgy a vita lezárása után, de még a döntés előtt szót kell adni neki.
(11) A polgármester a javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a bizottságok által megfogalmazott, majd sorrendjükben a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, ezeket követően pedig az eredeti előterjesztésben szereplő rendelet-tervezetről, illetve határozati javaslatról szavazzon a testület.
13. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek keretében:
a) rendreutasíthatja azt, aki méltatlan magatartást tanúsít,
b) ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, kivéve a képviselőt,
c) figyelmezteti azt a hozzászólót, illetve megvonja a szót attól, aki eltért a tárgyalt napirendtől, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása, vagy túllépi a hozzászólások meghatározott időtartamát,
d) rendreutasíthatja azt a képviselőt, aki az ülés méltóságát magatartásával sérti, a testületet vagy annak tagjait sértő kifejezésekkel illeti, és bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja,
e) egy perces hozzászólást adhat annak, aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani (személyes megszólíttatás).
(2) A Képviselő-testület ülésén a tanácskozás zavartalanságának fenntartása érdekében tilos telefonálni, csak a napirendhez kapcsolódóan kivételes esetben a polgármester engedélyével lehet. Egyebekben a mobil telefon-használat kizárólag „néma üzemmód” alkalmazása mellett történhet.
Határozathozatal
14. § (1) A Képviselő-testület határozatképességére és határozathozatalára az Mötv. erre irányadó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség miatt el kell napolni, úgy azt a polgármester nyolc napon belüli időpontra köteles ismételten összehívni.
15. § (1) Minősített többségű – azaz legalább 4 egyetértő – szavazat szükséges a következő esetekben:
1. önkormányzati rendeletalkotás,
2. a szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás kérdésében hozott döntések,
3. önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, illetve kiválás,
4. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás,
5. közfeladat önkéntes felvállalása, megszüntetése, átadása, illetve átvétele,
6. Intézmény alapítása, átadása, átvétele, megszüntetése, összevonása,
7. a Képviselő-testület feloszlása,
8. a tárgyévet követő évek költségvetése terhére történő kötelezettség-vállalás,
9. gazdasági társaság alapítása, vagy abban való részvétel kérdésében történő döntés,
10. sürgősségi indítványok napirendre tűzése,
11. képviselőnek döntéshozatalból való kizárása,
12. vita lezárása, illetve az ülés elnapolása,
13. Képviselő-testület hatáskörének átruházása,
14. kitüntetés adományozása,
15. közbeszerzési döntés meghozatala,
16. a helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának az Mötv. 108. § szerinti ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl egyszerű többség szükséges az összes többi esetben.
(3) A szavazás eredményét az ülés levezetője állapítja meg. Azt a javaslatot, mely nem kapta meg a megfelelő többségű egyetértő szavazatot, ugyanazon az ülésen csak kivételes esetben, a következő napirend megkezdéséig, a testület bármely tagjának önkormányzati érdeksérelemre hivatkozó javaslatára – a Képviselő-testület minősített többségű döntése alapján – lehet újból szavaztatni. Ezen rendelkezés alkalmazásában önkormányzati érdeksérelem az Önkormányzat jogszabályon alapuló kötelező és önként vállalt feladatai megvalósulásának sérelme.
A szavazás módja
16. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt vagy titkos szavazással hozza meg.
(2) A nyílt szavazás esetén a szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásra, kinevezésre, vezetői megbízásra, kitüntetés odaítélésére irányuló döntés során, amennyiben több pályázó, vagy jelölt van, az a jelölt nyeri el a Képviselő-testület támogatását, aki a szavazás során a minősített többséget megszerzi és a legtöbb szavazatot kapja. Amennyiben a szavazás eredményeként a Képviselő-testület egyik jelöltet sem támogatja, vagy a támogatott jelöltek között szavazategyenlőség áll fenn, a 16. § (3) bekezdésében foglaltak alapján van lehetőség ismételt szavazásra. Az ismételt szavazáskor csak a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre kell szavazni.
(4) A titkos szavazás szavazólapon urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság látja el. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a Képviselő - testület a feladat ellátására a polgármester javaslatára - nyílt szavazással - 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
(5) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a titkos szavazásról a (2) bekezdésben meghatározott mindkét módszer alkalmazása esetén jegyzőkönyvet készít, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc rendben felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás eredményét a jegyző összesíti, és ennek dokumentumait a polgármesternek átadja. A név szerinti szavazás tényét és eredményét a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
17. § (1) A képviselő döntéshozatalból való kizárására az Mötv. 49. §-a szerinti kizárásra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselő tiszteletdíja az adott hónapban 10 %-os mértékkel csökkenthető.
A kérdés és az interpelláció gyakorlásának rendje
18. § (1) A képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármesterektől, jegyzőtől, a bizottságok elnökeitől önkormányzati ügyekben egy alkalommal, összesen legfeljebb 2 percben felvilágosítást kérhet (kérdés), amelyre az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban (elektronikus levélben) érdemi választ kell adni.
(2) Interpelláció a Képviselő-testület hatáskörébe, illetve az általa átruházott hatáskörbe tartozó kérdésben írásban terjeszthető elő, amelyet az interpelláló az ülésen legfeljebb 3 percben szóban ismertethet.
(3) A bizottság elnökéhez intézett interpellációt a bizottság megtárgyalja, véleményezi. Amennyiben az interpellációra írásban adnak választ, a válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni és annak elfogadása tárgyában a következő képviselő-testületi ülésen születik döntés.
(4) Az ülés kezdetén a polgármester közli a települési képviselők által írásban benyújtott kérdések, interpellációk tárgyát. A szóbeli kérdéseket a települési képviselők a nyilvános ülés napirendjeinek megtárgyalását követően tehetik meg.
(5) Az interpellációra az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Az interpellációra adott válasz időtartama legfeljebb három perc lehet. A válasz elfogadására vonatkozó nyilatkozatra – függetlenül az interpelláló képviselők számától – legfeljebb három perc áll az interpelláló(k) rendelkezésére. Az interpelláció címzettje legfeljebb három percben reagálhat a nyilatkozatra. Amennyiben az interpelláló a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról – egyszerű többséggel - a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
Jegyzőkönyv
19. § (1) A Képviselő-testület ülése jegyzőkönyvének elkészítésére, tartalmára, a törvényességi ellenőrzést ellátó szervezet részére elektronikus felületen történő megküldésére, közzétételére az Mötv., valamint a közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok megismerhetőségére vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A jegyzőkönyv egy példánya átadásra kerül a Könyvtár részére.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodájában tekinthetnek be.
20. § A Képviselő-testület nyilvános üléséről kép és hangfelvétel készülhet, amelyet a későbbiek során a Falu Tv levetít.
Az önkormányzati képviselő
21. § (1) A képviselők jogállására, jogaira és kötelezettségeire a Mötv. rendelkezései irányadóak.
(2) A képviselő a Képviselő-testület üléseiről – illetve azon bizottság üléseiről, amelynek elnöke, vagy tagja – való távollétét előzetesen a polgármesternek, bizottsági ülés esetén a bizottság elnökének jelenti be.
(3) A képviselőket a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói munkaidőben kötelesek – lehetőleg soron kívül – fogadni.
(4) A Képviselő-testület tagját és a külsős bizottsági tagot – kivéve a polgármestert –, megválasztásának időpontjától, megbízatásának megszűnéséig – havonta folyósítandó – tiszteletdíj illeti meg, amelynek összegét külön rendelet állapítja meg.
(5) A képviselő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, továbbá a képviselővel szemben fennálló összeférhetetlenség és méltatlanság eseteire, az összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárásra a Mötv. rendelkezései irányadóak.
(6) A képviselőknek és a polgármesternek az alakuló ülésen esküt kell tenni.
(7) Az eskü szövegét az Mötv. 1. melléklete tartalmazza.
22. § (1) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat – az Mötv. 32. §
(2) bekezdésén kívül - az alábbiak szerint határozza meg:
a) köteles előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
b) köteles a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.
(3) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni, ha őt vagy közeli hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettséget, a képviselő-testület a képviselő személyes érintettségről történő tudomásszerzését követő 15 napon belül dönt, hogy az adott ügyben a képviselőt kizárja-e határozathozatalból. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt kizárja a határozathozatalból, az adott ügyben a képviselő-testület új határozatot hoz. Amennyiben a képviselő-testület a képviselőt nem zárja ki a határozathozatalból, a képviselő-testület a korábban meghozott határozatát hatályában fenntartja.
(4) Amennyiben az önkormányzati képviselő megszegi a törvényben meghatározott kötelezettségeit, a Képviselő-testület - a kötelezettségszegés súlyától függően - egyszerű szótöbbséggel, határozattal dönt arról, hogy legalább 1 havi, de legfeljebb 12 havi időtartamra csökkenti-e vagy megvonja-e az önkormányzati képviselő tiszteletdíját. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható.
Képviselő-testület bizottságai
23. § (1) A Képviselő-testület állandó és – szükség szerint – ideiglenes (ad-hoc) bizottságokat hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó- a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható- egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek. Állandó bizottságok a következők:
1. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság 3 fő
2. Szociális, Sport és Kulturális Bizottság 3 fő
(3) A bizottságok feladatkörükben:
a) közreműködnek a tevékenységi körükhöz tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok kidolgozásában, előkészítésében
b) javaslatot tesznek a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben
(4) A bizottságok részletes feladatait a 5. melléklet tartalmazza.
A bizottságok szervezete és felépítése
24. § (1) A bizottság létszámát, ügykör szerinti feladatait és hatásköreit a Képviselő-testület állapítja meg. A bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület a polgármester előterjesztésére választja meg. A Képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 6. melléklet tartalmazza.
(2) A bizottság elnökét és – elnökkel együtt számított - tagjainak több mint felét a Képviselő-testület tagjai közül kell választani.
(3) A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei azonosak.
(4) Egy képviselő legfeljebb két állandó bizottságnak lehet tagja. A bizottság nem képviselő tagja csak egy állandó bizottságba választható.
(5) A bizottság feladatkörét és hatásköreit ülésein gyakorolja. Az ülést a bizottság elnöke – összevont ülés esetén elnökei – hívja össze. A bizottság ülését a polgármester indítványára is össze kell hívni.
(6) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet bármelyik képviselő, valamint az, akit a bizottság elnöke az ülésre meghív.
(7) A bizottság határozatképességére, határozathozatalára és zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.
(8) A bizottság titkos szavazása esetén a titkos szavazást szavazólap alkalmazásával bonyolítja le, melyről külön jegyzőkönyv készül.
(9) A bizottsági tag döntéshozatalból való kizárására, valamint a bizottság döntésének felfüggesztésére az Mötv. erre irányuló rendelkezéseit kell alkalmazni.
(10) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az ülés összehívásával, levezetésével és a jegyzőkönyv aláírásával kapcsolatos teendőket az általa esetenként megbízott képviselő tag látja el.
(11) A bizottság működésének ügyviteli feladatait, döntéseik végrehajtását a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal ügykör szerint illetékes belső szervezeti egysége látja el.
(12) A bizottság munkájának koordinálásáért, az ülések technikai előkészítéséért a Hivatal Jegyzője a felelős.
(13) Amennyiben a képviselő-testületi ülés előkészítése során valamely napirendet két vagy több bizottság egy ülés keretében véleményez (összevont bizottsági ülés), az egyes bizottságok állásfoglalásukat külön-külön szavazással alakítják ki.
(14) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. Az átruházott hatáskörben hozott döntést határozati formába kell foglalni. A határozatokat naptári évenként külön-külön, folyamatos sorszámmal kell ellátni, utalva a meghozatal pontos dátumára és a bizottság nevének rövidítésére is. Az együttes bizottsági ülésről egységes, összevont jegyzőkönyv készül, a bizottságok határozataikat közösen – erre utaló jelöléssel – hozzák.
(15) A jegyzőkönyvet – melyet 15 napon belül kell elkészíteni –, a bizottság elnöke – együttes ülés esetén elnökei – valamint legalább egy tagja és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
(16) A jegyzőkönyv egy-egy példányát kapja a bizottság elnöke, valamint a jegyző, és rajta keresztül az önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv.
(17) Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére az állandó bizottságra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.
(18) A bizottság maga állapítja meg ügyrendjét, mely tartalmazza feladatait, a Képviselő-testület által átruházott hatásköreit, valamint működése részletes szabályait.
Polgármester
25. § (1) Markaz Község polgármestere megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek számít.
(3) A polgármester tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat. A polgármester illetményét és költségtérítését a Képviselő-testület határozatában a Mötv. 71. §-ban foglalt keretek között, összegszerűen állapítja meg.
(4) Az alpolgármester tiszteletdíját és költségtérítését a polgármester javaslatára a Képviselő-testület határozatában a Mötv. 80. §-ban foglalt keretek között, összegszerűen állapítja meg
(5) A polgármester vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére, valamint az összeférhetetlenség és méltatlanság eseteire, valamint az összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
26. § (1) A polgármester feladata különösen:
a) a település fejlődésének elősegítése,
b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének támogatása,
c) a település vagyonának megőrzése és gyarapítása,
d) a véleménynyilvánítás a település életét érintő kérdésekben,
e) nyilatkozat adása a hírközlő szerveknek,
f) gondoskodás a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a település érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
g) az önkormányzat nemzetközi tevékenységének irányítása,
h) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,
i) a képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,
j) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
k) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a pártokkal és civil szervezetekkel való együttműködés kialakítása,
l) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
m) az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése,
n) önkormányzati társulásokban, érdekképviseleti szervezetekben való képviselet biztosítása.
(2) A rendelet 32. §-ában foglalt Társulások Társulási Tanácsában történő önkormányzati képviseletet a Polgármester akadályoztatása esetén – megbízással, beszámolási kötelezettséggel az alpolgármester látja el.
(3) A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai körében:
a) segíti a képviselők munkáját,
b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
c) képviseli az önkormányzatot,
d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
e) az önkormányzati rendeleteket, valamint a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet - a jegyzővel együtt - aláírja,
f) ha a Képviselő-testület döntését az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
(4) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:
a) indítványozhatja a bizottság összehívását,
b) felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.
(5) A Markazi Közös Önkormányzati Hivatal irányítása körében a polgármestert megillető jogokra és kötelezettségekre az Mötv. erre irányuló rendelkezései alkalmazandók.
27. § (1) Ellátja a törvény vagy törvény felhatalmazása alapján a kormányrendelet által ráruházott közigazgatási hatósági hatásköröket.
(2) Törvényben, vagy törvény felhatalmazása alapján a kormányrendeletben előírt esetekben – honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási ügyekben – részt vesz a közigazgatási feladatok helyi végrehajtásában.
(3) Ha a polgármester az (1) és (2) bekezdésben biztosított saját közigazgatási feladatkörében, illetve közigazgatási hatósági hatáskörében jár el, a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.
(4) A polgármester a közigazgatási feladatait a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el.
Alpolgármester
28. § (1) Az alpolgármester választására, jogállására, megbízatásának megszűnésére, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükre, valamint az összeférhetetlenség és méltatlanság eseteire és az összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárásra a Mötv. erre vonatkozó rendelkezései irányadók.
(2) Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően - előkészítő, összehangoló jellegűek, így részt vesz különösen:
a) a képviselő-testület és polgármester döntéseinek előkészítésében, a végrehajtás ellenőrzésében
b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző, illetve a humán szolgálta- tásokat nyújtó szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,
c) a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében,
d) a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.
Jegyző, aljegyző
29. § (1) A jegyző kinevezésére, a Képviselő-testület munkájának segítése körében ellátandó átfogó feladataira a Mötv. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A jegyző a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének eleget tesz:
a) ha a képviselő-testület és szervei ülésen a döntés meghozatala előtt a jogszabálysértést jelzi, valamint kéri jelzésének jegyzőkönyvbe foglalását,
b) ha a jogszabálysértő döntés vagy működés később jut a jegyző tudomására, a tudomására jutását követően a jogszabálysértést azonnal írásban jelzi a polgármesternek, aki a következő ülésen gondoskodik a jogszabálysértő döntés Képviselő-testület vagy szerve általi felülvizsgálatáról.
(3) A jegyzői tisztség betöltésének akadályoztatása esetén a jegyzői teendőket az aljegyző látja el.
(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője által előzetesen kijelölt köztisztviselője látja el.
(5) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon kívül:
a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben,
d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára.
A Közös Önkormányzati Hivatal
30. § (1) Markaz Községi Önkormányzat képviselő-testülete hivatalának elnevezése és székhelye: Markazi Közös Önkormányzati Hivatal 3262 Markaz, Mikes Kelemen utca 5-7.
(2) A Markazi Közös Önkormányzati Hivatal kettő szervezeti egységre tagozódik:
a) Markaz székhelyre, melyet a jegyző vezet,
b) Halmajugrai Kirendeltségre, melyet az aljegyző vezet.
(3) A Markazi Közös Önkormányzati Hivatal kirendeltségének elnevezése és címe: Markazi Közös Önkormányzati Hivatal Halmajugrai Kirendeltsége 3273 Halmajugra, Kossuth u. 163.
(4) A Hivatal feladata:
a) A Képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyek előkészítése,
b) az önkormányzati döntések végrehajtása,
c) a Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a képviselők működésével kapcsolatos adminisztrációs teendők ellátása,
d) az ágazati jogszabályokban előírt hatósági feladatok ellátása, e döntések végrehajtásának megszervezése
31. § (1) A Hivatal Markazi székhelyének munkarendje:
a) hétfő, kedd, csütörtök: 7.30-tól 16.00 óráig,
b) szerda: 7.30-tól 17.00 óráig,
c) pénteken: 7.30-tól 12.30 óráig.
(2) A Hivatal Markazi székhelyének ügyfélfogadási rendje:
a) hétfő: 8.00-tól 16.00 óráig,
b) szerda: 8.00-tól 17:00 óráig
c) kedd, csütörtök: az ügyfélfogadás szünetel
d) péntek: 8.00-tól 12.00 óráig.
(3) A Hivatal belső szervezeti egységeinek tagolódásról, és az általuk ellátott részletes feladatokról külön szabályzat rendelkezik.
Társulások
32. § A Képviselő-testület társulásai:
a) Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulása,
b) Markaz, Halmajugra, Visonta Állategészségügyi Társulás,
c) Markaz és Halmajugra Települések Közös Konyhát Fenntartó Társulás.
Az Önkormányzat költségvetése
33. § (1) Az Önkormányzat költségvetését az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendeletei alapján, az állami költségvetési törvényben foglaltakra figyelemmel kell elkészíteni, jóváhagyni és végrehajtani.
(2) A Képviselő-testület költségvetését rendeletben állapítja meg. A rendelet-tervezet beterjesztését megelőzően a rendelkezésre bocsátott központi költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatainak elemzése, alapján
a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,
b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos és célszerű megoldásának alternatíváit,
c) egyeztetni kell az igényeket, célkitűzéseket a lehetőségekkel és ennek alapján a sorrendiséget meghatározni.
Önkormányzat vagyongazdálkodása
34. § Az Önkormányzat vagyona törzsvagyon vagy üzleti vagyon, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják. Az Önkormányzat vagyonával való rendelkezési jog gyakorlásának szabályait az erről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
Az Önkormányzat döntései
35. § (1) Az Önkormányzat döntései:
a) önkormányzati rendelet,
b) az elfogadott napirend kapcsán született, az ügy érdemében hozott önkormányzati határozat,
c) a tanácskozás folyamatosságát, eredményességét biztosító, ügyrendi döntések.
(2) az Önkormányzat rendeleteit és határozatait naptári évenként külön-külön, folyamatos sorszámmal kell ellátni – rendelet esetében a kihirdetés, a határozat esetében pedig a meghozatal dátumára utalva –, a következők szerint:
a) az önkormányzati rendeletek jelzése:
b) Markaz Községi Önkormányzat Képviselő-testületének szám/év (hó/nap) önkormányzati rendelete
Markaz Községi Önkormányzat Képviselő-testületének szám/év (hó/nap) határozata
(3) Az Önkormányzat rendeleteit és határozatait a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal tartja nyilván.
Önkormányzati rendeletalkotás
36. § Az önkormányzati rendelet hiteles szövege – a kihirdetésről szóló hirdetménnyel együtt –a helyben szokásos módon, a faliújságon történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre, és a Könyvtárban, kerül elhelyezésre. A hatályos rendeletek az www.njt.hu felületen elérhetőek.
37. § (1) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el a kezdeményező bevonásával.
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester – a Közös Önkormányzati Hivatal bevonásával –, a kezdeményezést véleményezi, majd a tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti.
(3) A Képviselő-testület állást foglalhat a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. Meghatározhatja az előkészítés menetét, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét. Az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.
(4) A szakmai előkészítés a jegyző feladata. Ehhez a Képviselő-testület szükség esetén külső szakértőt is felkérhet.
38. § (1) A rendelet-tervezet előkészítés után terjeszthető elő be a Képviselő-testületnek. A polgármester, a jegyző, vagy az előkészítő bizottság vezetője tájékoztatja a Képviselő-testületet az előkészítésnél felvetett javaslatokról is.
(2) Az elfogadott rendelet hiteles szövegének szerkesztéséről, valamint az egyes rendeletek és módosításaik egységes szerkezetbe foglalásáról, és annak a www.njt.hu felületre történő megjelenítéséről a Markazi Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik.
39. § A helyi népszavazás részletes szabályait az erre vonatkozó önkormányzati rendelet tartalmazza.
Nyilvánosság biztosítása - a lakossággal való kapcsolattartás formái
40. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:
1. képviselő-testületi ülés,
2. közmeghallgatás,
3. fórum,
4. képviselői fogadóóra.
(2) A képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, a Községnek hírnevet szerző, vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét és velük együttműködik.
(3) A képviselő-testület és lakosság közötti kapcsolattartás érdekében folyamatosan frissülő önkormányzati honlap működik, valamint kiadásra kerül a Markazi Hírmondó című helyi lap.
41. § Ez a rendelet 2024. november 1-jén lép hatályba.
42. § (1) Hatályát veszti Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
(2) Az SZMSZ mellékletei: 1. melléklet: Markaz Községi Önkormányzat által fenntartott intézmények, 2.melléklet: Markaz Községi Önkormányzat által ellátott feladatok, 3.melléklet: A képviselő-testület átruházott hatáskörei, 4. melléklet: Markaz Község Képviselő-testületének tagjai, 5. melléklet: Markaz Községi Önkormányzat állandó bizottságának feladatai, 6. melléklet: Markaz Község Képviselő-testülete állandó bizottságainak tagjai
A 2. melléklet a Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Markaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.