Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XII. 17.) önkormányzati rendelete

Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 09. 24

Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XII. 17.) önkormányzati rendelete

Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.09.24.

Damak Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Damak Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat). Székhelye: 3780 Damak, Szabadság út 35.

(2) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Damak Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

(3) Az önkormányzat működési és illetékességi területe: Damak község közigazgatási területe.

(4) Az önkormányzat hivatalának a neve: Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületére és annak szerveire.

(2) A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület e rendeletben meghatározott bizottsága,

c) az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal,

d) a jegyző,

e) az önkormányzat részvételével működő társulások:

ea) Edelényi Kistérség Többcélú Társulása;

eb) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.

3. § A bélyegzők leírását, valamint azok használatának rendjét jegyzői utasítás szabályozza.

4. § (1) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: https://damak.hu/

(2) Az önkormányzat hivatalos közösségi oldalának (facebook.com) neve: Damak Község Önkormányzata.

5. § (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:

a) városi címer, és

b) városi zászló.

(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.

6. § Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.

2. Önkormányzati feladat-és hatáskörök

7. § (1) Az önkormányzat ellátja azokat a kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.

(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) alapján önként vállalt feladatok felvállalását megelőzően fel kell mérni, hogy képes-e az önkormányzat a feladatellátás gazdasági feltételeinek folyamatos biztosítására.

(3) Az önkormányzat szakágazati besorolását, valamint alaptevékenységének kormányzati funkció számát és megnevezését a 1. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

a) falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás;

b) képviselő-testület tagjai, bizottsági tagok díjazása.

8. § (1) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója a munkatervben foglaltak szerint beszámol a képviselő-testületnek az általa hozott döntésekről.

(3) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Mötv. tartalmazza.

3. A képviselő-testület működése

9. § A képviselő-testület tagjai: a polgármester és a települési önkormányzati képviselők. A Képviselő-testület tagjainak a száma 5 fő.

10. § A képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti rendes ülést tart, valamint rendkívüli ülést tarthat.

4. Az alakuló ülés

11. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) Az alakuló ülés napirendje:

a) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele,

b) polgármesteri ciklus-program ismertetése,

c) polgármester illetményének megállapítása,

d) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata, módosítása,

e) bizottságok tagjainak megválasztása, és bizottsági tagok eskütétele,

f) alpolgármester választása, eskütétele,

g) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.

(3) Az alakuló ülésen az (2) bekezdésben foglaltakon túl a polgármester által indítványozott előterjesztések vehetőek napirendre.

5. A rendes és rendkívüli ülés

12. § (1) A képviselő-testület rendes ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterve szerint tartja.

(2) A képviselő-testület üléseinek helye Damak Község Önkormányzat székhelye: 3780 Damak, Szabadság út 35.

(3) A polgármester a képviselő-testület rendes üléseinek időpontját jogszabályváltozás, vagy célszerűségi okból módosíthatja, melyről legalább 5 nappal korábban a Képviselő-testület tagjait értesíteni kell. Rendkívül indokolt esetben az értesítést legalább az ülés kezdő időpontját megelőző 24 órával közölni kell a Képviselő-testület tagjaival.

13. § (1) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: rendkívüli ülés), melyet a polgármester a határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására a rendes üléstől eltérő időpontban hív össze.

(2) A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének helyét a polgármester jelöli ki.

(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

(4) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a írásban a kezdeményező(k) aláírásával ellátva (e-mailben, vagy papír alapon) a polgármesternél kell előterjeszteni – szöveges indokolással és döntési javaslattal - az ülés napirendjének, helyének megjelölésével. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül – amennyiben lehetőség van rá, a kezdeményező által megjelölt időpontra - köteles az ülést összehívni.

6. A Képviselő-testület munkaterve

14. § (1) A munkaterv tervezetének elkészítéséről a polgármester iránymutatása alapján a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv készítéséhez:

a) javaslatot kell kérni:

aa) a képviselőktől,

ab) a bizottsági tagoktól,

b) javaslatot tehetnek:

ba) a helyben működő pártok és a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetői,

bb) a helyi közszolgáltatást nyújtó szervek,

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az ülés napirendjét és előadóit,

c) azokat a témákat, amelyeket a bizottság nyújt be, vagy amelyhez bizottsági állásfoglalás szükséges,

d) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,

e) a közmeghallgatás időpontját,

f) az előterjesztések leadásának határidejét.

(4) A munkatervet meg kell küldeni:

a) a települési képviselőknek,

b) a munkatervben érintett előadóknak,

c) a helyben működő pártok és a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetőinek.

7. A képviselő-testület ülésének összehívása, a meghívó, az ülés nyilvánossága

15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület ülését

a) a polgármester akadályoztatása, távolléte esetén az önkormányzati képviselők közül választott, a polgármester által általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester, vagy

b) a polgármester és az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester akadályoztatása, vagy távolléte esetén az általános helyettesítéssel meg nem bízott alpolgármester, vagy

c) az a) és b) pont szerinti tisztségviselők akadályoztatása, vagy távolléte és a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke, vagy

d) az a)–c) pontok szerinti személyek együttes akadályoztatása, távolléte vagy a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök

hívja össze és vezeti.

16. § (1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni.

(2) A rendkívüli ülés indokolt esetben telefonon is összehívható. A telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen is kiosztásra kerülhet.

(3) Az alakuló és rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább öt nappal, míg a rendkívüli ülésre szóló meghívót az ülés kezdő időpontját megelőző legalább huszonnégy órával ki kell kézbesíteni.

(4) A kézbesítés elektronikus formában - a meghívó e-mailben, az előterjesztések internetes elérhetőségről történő letöltés útján - történik. Sikertelen kézbesítés esetén pendrive, vagy kompatibilis adathordozó útján történik a kézbesítés. Ahol a rendelet írásbeliséget, illetve kézbesítést ír elő a képviselők részére, azon az elektronikus úton vagy adathordozón történő kézbesítést is érteni kell. Amennyiben a közös önkormányzati hivatal részéről felmerülő technikai okok miatt elektronikus formában nem lehetséges, papíralapon történik a kézbesítés.

(5) A képviselők, az alpolgármester és a bizottsági tagok kötelesek gondoskodni a (4) bekezdés szerinti elektronikus kézbesítés technikai feltételeinek megteremtéséről.

(6) A papíralapon történő kézbesítés tényét a képviselő, bizottsági tag, vagy az általa megbízott személy a kézbesítőív aláírásával igazolja. Az átvétellel megbízott személy nevét a képviselőnek, bizottsági tagnak írásban kell bejelenteni a közös önkormányzati hivatal jegyzői titkárságán a képviselő-testület alakuló ülését illetve az eskütételt követő 30 napon belül.

17. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) az aljegyzőt,

c) a közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,

d) akinek meghívását a munkaterv tartalmazza,

e) akit a polgármester a napirendi pontra való tekintettel indokoltnak tart.

18. § (1) A meghívóval együtt a képviselők részére az előterjesztéseket is kézbesíteni kell. Amennyiben adott előterjesztés a meghívó kiküldéséig nem készül el, annak kézbesítésére a rendkívüli ülés szabályait megfelelően alkalmazni kell.

(2) A tanácskozási joggal meghívottak közül valamennyi előterjesztést meg kell küldeni:

a) jegyző,

b) aljegyző,

c) a közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői részére.

(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak valamennyi előterjesztést kell küldeni.

(4) A testületi ülések meghívóját, nyilvános üléseinek előterjesztéseit, a képviselőknek történő megküldéssel, míg a nyilvános ülésen hozott döntéseit és a nyilvános ülések jegyzőkönyveit a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztést követően az önkormányzat honlapján közzé kell tenni. A zárt ülésen hozott döntést anonimizálást követően nyilvánosságra kell hozni, azt bárki számára hozzáférhetővé kell tenni.

(5) A képviselő-testület ülésének idejéről, helyéről, napirendjéről a település lakosságát a 16. § (3) bekezdésében foglalt határidőknek megfelelően tájékoztatni kell a meghívó az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével.

19. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja alapján zárt ülést tart az érintett kérésére, melyhez az érintettet legkésőbb az ülésre szóló meghívó kiküldésének napjáig nyilatkoztatni kell arról, hogy a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele.

(2) A képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja alapján zárt ülést rendelhet el, melyhez az üzleti érdek sérelmét az érdekeltnek kell valószínűsíteni. Legkésőbb az ülésről szóló meghívó kiküldésének napjáig az érdekelt nyilatkozatát be kell szerezni. A nyilatkozat alapján, valamint ha az üzleti érdek önkormányzati érdekkörben merül fel, a polgármester javaslatára – a jegyző véleményének a figyelembevételével – a képviselő-testület elrendelheti, hogy az előterjesztést zárt ülésen tárgyalják.

(3) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.

(4) Zárt ülés megtartását:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) az alpolgármester,

d) a jegyző, és

e) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.

(5) Zárt ülésen - a Mötv-ben meghatározott személyeken túlmenően - a jegyzőkönyv vezetője, a technikai és segítő személyzet jelen lehet.

(6) A zárt ülésen hozott közérdekű és közérdekből nyilvános adatokat tartalmazó határozatot a polgármester nyilvános ülésen kihirdeti. A tájékoztatás nem sérthet jogszabályi rendelkezést és a zárt ülés alapjául szolgáló érdeket.

20. § A képviselő-testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 15 napon belül újból össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

8. Az ülés, és a vita vezetése

21. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetésére a polgármester jogosult.

(2) A polgármesternek – mint a képviselő-testület elnökének - ülésvezetési feladatai és jogköre:

a) megnyitja az ülést, megállapítja a jelenléti ív alapján számszerűen a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,

b) előterjeszti a meghívó alapján a napirendi javaslatot és szavazásra bocsátja,

c) napirendenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, a bizottsági vélemények elhangzása után a jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,

d) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,

e) megállapítja a szavazás eredményét,

f) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

g) berekeszti az ülést,

h) a szó megadása vagy annak megtagadása,

i) a napirendi pont tárgyalásának elnapolására való javaslattétel,

j) tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására való javaslattétel,

k) az ülés nyilvános vagy zárt jellegének megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

l) tájékoztatás az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

22. § (1) A képviselő-testület minden előterjesztés, önálló indítvány és azzal kapcsolatos javaslat felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:

a) az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt röviden szóban indokolhatja, kiegészítheti,

b) az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,

c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,

d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik.

(2) A hozzászóló az adott napirend tárgyalása során legfeljebb kétszer szólalhat fel. Az első hozzászólás időtartama napirendenként és hozzászólónként legfeljebb 5 perc, a második hozzászólás időtartama legfeljebb 3 perc. Harmadik és további hozzászólást a polgármester engedélyezhet.

(3) A képviselő-testület esetenként - vita nélkül - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkezők részére felszólalási jogot biztosít-e.

(4) A napirend előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja. A vita lezárása után, a szavazás előtt az előterjesztő viszontválaszra jogosult, amelynek időtartama legfeljebb 3 perc. A vita lezárását, és az előterjesztő viszontválaszát követően, de a módosító javaslatokról történő szavazás megkezdését megelőzően további módosító javaslat megtételére a polgármester jogosult.

(5) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni. A hozzászólás joga ebben az esetben a jegyzőtől nem tagadható meg.

(6) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(7) A képviselő-testület nyilvános ülésein a napirendhez kapcsolódóan - a képviselő-testület külön döntése nélkül - szót kaphatnak az államigazgatási szervek, és a közszolgáltatók képviselői, valamint meghívás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal képviselője.

9. A polgármester egyéb feladatai, a tanácskozás rendjének fenntartása

23. § A napirendi pont tárgyalása során a polgármester egy alkalommal tanácskozási szünetet rendelhet el. Ezt bármelyik képviselő is kezdeményezheti. Vita esetén a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt a tanácskozási szünet elrendeléséről.

24. § Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, vagy az időkeretet túllépte, a polgármester felszólíthatja a tárgyszerűségre, tárgyra-térésre, valamint a hozzászólása befejezésére. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.

25. § A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek során:

a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem méltó magatartást tanúsít, másokra sértő kifejezéseket használ,

b) akinek magatartása az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik, azt rendre utasítja, ha a rendreutasítás eredménytelen, a polgármester kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg, melyről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

c) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre felfüggeszti,

d) ismétlődő rendzavarás esetén a képviselő-testület - vita nélkül, egyszerű többséggel hozott – döntése alapján a rendbontót - a képviselő kivételével - az ülés helyszínének elhagyására szólítja fel.

10. A napirend megállapítása, elnapolása és a napirendek fajtái

26. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület állapítja meg. Munkatervben szereplő napirend elmaradását az ülésen indokolni kell.

(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.

(3) Napirendi javaslaton kívüli téma sürgősségi indítvány esetén, valamint a polgármester külön indítványára tárgyalható.

(4) Sürgősségi indítványt a tisztségviselők, a bizottságok elnökei – bizottsági állásfoglalás alapján – vagy legalább három képviselő együttesen, írásban terjeszthet elő.

(5) Az indítvány a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett legkésőbb a képviselő-testület rendes ülését megelőző napon 10.00 óráig a polgármesternél nyújtható be írásban. A módosító javaslatnak meg kell felelnie a hatályos jogszabályok, valamint e rendelet előírásainak. Amennyiben a módosító javaslat nem felel meg a jogalkotásról szóló törvénynek, vagy a jogszabályszerkesztésről szóló IRM rendeletnek, nem bocsátható szavazásra.

(6) A sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többségű szavazással dönt.

(7) Ha valamely képviselő ellenzi a sürgősségi indítvány megtárgyalást, akkor a polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak - legfeljebb 2 percben – a sürgősség tényének rövid indoklására.

(8) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványozott kérdést a képviselő-testület napirendként tárgyalja.

(9) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, vagy elismeri, de a téma az előkészítés hiánya miatt megtárgyalásra nem alkalmas, úgy azt a soron következő ülésre kell napirendi pontként felvenni.

27. § A képviselő-testület rendkívüli ülésén az a napirend tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott, valamint a polgármester külön indítványa alapján napirendre vett előterjesztés.

28. § Az előterjesztés visszavonható, illetve a napirendi pont tárgyalása elnapolható. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, s arról a képviselő-testület vita nélkül határoz, szükség esetén meghatározza a további előkészítés rendjét. Amennyiben az előterjesztést annak benyújtója a napirendi pontokról történő szavazást megelőzően visszavonja, a visszavont előterjesztés nem vehető napirendre.

29. § (1) A képviselő-testület e rendeletben meghatározott módon ülésének napirendjére felveszi

a) a polgármesteri beszámolót, ezen belül:

aa) a munkatervtől való eltérést és okait,

ab) két képviselő-testületi ülés közötti időszak fontosabb eseményeit.

b) a munkatervben szereplő előterjesztéseket, ezen belül:

ba) a rendelet-tervezeteket,

bb) a beszámolókat, jelentéseket és az ahhoz kapcsolódó javaslatokat,

bc) a tájékoztatókat, és egyéb bejelentések.

c) az önálló indítványokat.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti beszámoló napirend előtt történő ismertetéséről nem kell szavaznia a képviselő-testületnek.

30. § (1) A napirendek tárgyalásának sorrendjét lehetőleg az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) beszámoló,

b) tájékoztató,

c) rendelet-tervezet,

d) beszámoló (jelentés) és javaslat,

e) sürgősséggel tárgyalandó javaslat,

(2) A napirendek tárgyalásának sorrendjénél a képviselő-testület az egy témakörbe tartozó előterjesztéseket egymás után, együtt tárgyalja meg, függetlenül a megállapított sorrendtől.

11. Az előterjesztések, önálló és nem önálló indítványok

31. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) a rendelet-tervezet,

b) a beszámoló,

c) a javaslat,

d) a tájékoztató,

e) az indítvány.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) bizottság elnöke,

d) képviselők,

e) jegyző,

f) aljegyző,

g) közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői,

h) akiket a képviselő-testület felkér, illetve kötelez.

(3) Rendelet-tervezetet tisztségviselők, bizottság elnöke, települési képviselők, a jegyző, és az aljegyző terjeszthetnek elő.

(4) A képviselő-testülethez előterjesztést csak írásban lehet benyújtani.

(5) Az előterjesztésekkel szemben támasztott követelmények:

a) Tartalmi követelmények:

aa) előzetes hatásvizsgálat, átfogó elemzés a jelenlegi helyzetről és az elérni kívánt eredményről,

ab) a megvalósításhoz szükséges eszközök teljes körének bemutatása és javaslat azok biztosítására,

ac) az egyes döntési lehetőségek, javaslatok indoklása, az érvek, ellenérvek, előnyök és hátrányok egyidejű bemutatásával,

ad) a végrehajtás határideje és a felelős szervezetek, személyek megjelölése.

b) Formai követelmények:

ba) világos, áttekinthető szerkezet, egyszerű, közérthető, rövid, tömör fogalmazás,

bb) tájékoztatás azokról a szervekről, bizottságokról, amelyek véleményezték és tárgyalták az előterjesztést,

bc) rendelet-tervezet esetén a jogalkotásról szóló törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló miniszteri rendelet előírásainak betartása.

(6) Egyszerűbb döntést igénylő ügyekben elegendő a határozati javaslat elkészítése.

(7) Írásos előterjesztés a jegyző törvényességi ellenjegyzésével ellátva kerülhet a képviselő-testület elé.

(8) Az önkormányzat gazdálkodására, vagyonára, rendeletalkotásra, szociális, egészségügyi, köznevelési, közművelődési intézményhálózat működési rendjének, tevékenységi körének meghatározására, átszervezésére vonatkozó előterjesztések a bizottság előzetes véleménynyilvánítása után terjeszthetők a testület elé.

(9) Amennyiben az előterjesztést nem tárgyalta meg – a költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezet kivételével, valamint ha azt jogszabály kötelezővé teszi - a képviselő-testület az előterjesztést napirendre veheti, és döntést hozhat.

32. § (1) A munkatervben nem szereplő képviselői önálló indítványt a rendes ülés napját megelőzően legalább 10 nappal írásban kell a polgármesterhez beterjeszteni.

(2) Az önálló indítvánnyal szemben támasztott követelményekre az előterjesztésekre vonatkozó követelmények az irányadóak.

(3) Önálló indítvány alapján napirendi pontként a 31. § előírásainak megfelelő rendelet-tervezet vagy javaslat vehető fel.

33. § (1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő, nem önálló indítványok nyújthatók be:

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat,

c) bizottsági vélemény.

(2) Módosító javaslatot bármely képviselő és a jegyző is benyújthat. A képviselő-testület ülésén tárgyalt napirendi pontokhoz a képviselők írásban tehetnek módosító javaslatot. A javaslattevő módosító javaslatát és indoklását felolvassa a képviselő-testületi ülésen. A módosító javaslatokat rendes és rendkívüli ülés esetén is a testületi ülést megelőző nap 10.00 óráig kell leadni a polgármesternek. A képviselő szóban is tehet módosító javaslatot, amennyiben az előterjesztés kézbesítése és az ülés időpontja között 48 óra nem telt el.

(3) A napirend előterjesztője módosító javaslatát a vita lezárásáig szóban is megteheti.

12. Tanácskozási jog, felszólalás, kérdés, bejelentés

34. § (1) A felszólalások lehetnek:

a) napirend utáni felszólalás,

b) napirendhez kapcsolódó felszólalás,

c) ügyrendi felszólalás.

(2) A meghívottak a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt. Azok, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.

35. § (1) A napirendhez kapcsolódó képviselői felszólalások, kérdések sorrendjét a jelentkezés sorrendjében a polgármester határozza meg.

(2) A képviselő-testület ülésén a nem tanácskozási joggal jelenlévők közül eseti jelleggel az szólalhat fel, akinek a polgármester szót ad.

36. § (1) A napirend tárgyalását érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő két percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(2) Napirend utáni – legfeljebb 5 perces időtartamú – felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő – a tárgy megjelölésével – kérhet lehetőséget. Az erre vonatkozó kérést írásban kell a polgármesterhez benyújtani az ülést megelőző nap 12.00 óráig. Amennyiben a kérés a megjelölt határidőt követően érkezik, a polgármester dönt a napirend utáni felszólalás biztosításáról.

37. § (1) A szóbeli kérdés a képviselő-testület rendes ülésén gyakorolható képviselői jogosítvány.

(2) A szóbeli kérdés, bejelentés előadására a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében kell lehetőséget biztosítani egy alkalommal 2 perces időkeretben.

13. A képviselő-testület döntései

38. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben.

(2) A szavazás során előbb a módosító és kiegészítő, azt követően az előterjesztésben szereplő javaslatokról dönt a képviselő-testület.

(3) A polgármester az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás „igen”-nel vagy „nem”-mel történhessen.

14. Rendeletalkotás

39. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselők,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző.

(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania. A polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén állást foglal a rendelet szükségességéről és meghatározza az előkészítés menetét.

(3) Az önkormányzati rendeleteket a képviselő-testület szükség szerint felülvizsgálja.

(4) Az önkormányzati rendeleteket a képviselő-testület szükség szerint felülvizsgálja. A felülvizsgálatra a képviselő-testület külön bizottságot alakíthat. Amennyiben külön bizottságot nem hoz létre a képviselő-testület a felülvizsgálatot az Ügyrendi Bizottság végzi el.

(5) A képviselő-testület rendeletének megjelölése: Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének…./… év (…hó… nap) önkormányzati rendelete……………(ról/ről) (a rendelet címe).

(6) Az önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.

(7) Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.

(8) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek – a polgármester indítványára – tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.

(9) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

40. § A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a jogalkotásról szóló törvény által előírt tartalmi elemeket.

41. § (1)1 A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a közös önkormányzati hivatal damaki kirendeltség hirdetőtábláján történő kifüggesztés.

(2) Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés napjával.

(3) A kihirdetett rendeleteket az önkormányzat hivatalos honlapján és a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

15. Határozat hozatal

42. § (1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.

(2) A képviselő-testület határozatainak megjelölése: Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./… év (… hó…nap) határozata………….. (ról/ről) (tárgya).

(3) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámozással és évszámmal kell ellátni.

(4) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(5) A határozat kivonatát a jegyzőkönyv vezetője, vagy a jegyző hitelesíti.

43. § A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester félévenként tájékoztatja a képviselő-testületet.

16. Szavazás

44. § (1) Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet.

(2) A szavazás nyíltan, kézfelemeléssel történik. A képviselők „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(3) Szavazni először a napirendet érintő módosító javaslatokról kell. A polgármester a módosító javaslatokat elhangzás sorrendjében teszi fel szavazásra.

(4) A képviselő-testület - indítvány alapján - esetenként egyszerű többséggel dönt a titkos szavazásról.

45. § (1) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyzőnek kell biztosítani.

(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben, szavazóurna igénybevételével történik.

(3) A titkos szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata. E feladat ellátása során:

a) ismerteti a szavazás módját és elkészíti a szavazólapokat,

b) összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát,

c) a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

46. § (1) A név szerinti szavazás kézfelemeléssel történik. A jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(2) A szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti az önkormányzat döntését.

(3) Ha a szavazás eredményét tekintve kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az ülés elnöke köteles a szavazást megismételtetni.

17. Jegyzőkönyv

47. § (1) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A testületi ülésről, a tanácskozás lényegét tartalmazó, szerkesztett jegyzőkönyvet kell elkészíteni.

(2) A jegyzőkönyvet a Mötv.-ról szóló törvényben foglaltak szerinti tartalommal kell elkészíteni.

(3) Az írásos jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) a meghívó,

b) a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások,

c) a nem önálló indítványok,

d) a jelenléti ív,

e) a név szerinti szavazásról készült névsor.

(4) A képviselő-testület üléséről készült hangfelvétel nem selejtezhető. A hangfelvétel nem helyettesíti a jegyzőkönyvet.

(5) A képviselők a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma, hozzászólása megítélésük szerint nem egyezik meg a testületi ülésen készült hangfelvétellel. Ezt a kérelmet legkésőbb a képviselő-testület ülését követő 30 napon belül nyújthatják be.

(6) A képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyveket – a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével - a közös önkormányzati hivatal jegyzői titkárságán bárki megtekintheti, valamint a hangfelvételt meghallgathatja.

(7) A jegyzőkönyvről, annak részeiről - a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével - az állampolgárok térítési díj ellenében másolatot kérhetnek, melyet az adatkezelési szabályzatban foglalt illetékes ad ki. Nem szükséges az engedély, amennyiben a kérelmező a képviselő-testület tagja, vagy a közös önkormányzati hivatalnak hivatalos felhasználásra szükséges a kivonat, illetve a másolat. A kivonat, illetve a másolat a képviselő-testület tagjának költségtérítés mentesen adható.

(8) A jegyzőkönyvből készített kivonat, másolat, az önkormányzati rendelet szövegének hitelesítésére a jegyző, távolléte esetén a helyettese, valamint a jegyzőkönyvvezető jogosult.

(9) A zárt ülés jegyzőkönyveiről, és hangfelvételeiről másolat rendőrségi, ügyészségi, és bírósági eljárásban történő felhasználás céljára adható ki.

(10) A zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe csak a képviselők, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy hivatalos megbízottja, a polgármester, a jegyző, aljegyző, valamint a zárt ülésen részt vett szakértők tekinthetnek be.

(11) Zárt ülésen tilos egyéni hangfelvétel készítése.

(12) Az ülésről az eredeti példányban készült jegyzőkönyv az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatalban elhelyezésre kerül.

18. A Képviselő-testület bizottságai

48. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére, meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.

(2) A képviselő-testület a következő bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság (3 fő).

(3) A bizottságok feladatkörét az 3. melléklet tartalmazza, míg a bizottságok személyi összetételét a képviselő-testület határozatban állapítja meg.

(4) A bizottsági tag tisztségéből visszahívható, melyre a bizottsági tag megválasztására vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell.

49. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A bizottság rendkívüli ülését össze kell hívni a bizottsági tagok egynegyedének kezdeményezésére.

(2) A bizottság elnökét - távolléte esetén - az általa kijelölt bizottsági tag teljes jogkörrel helyettesíti.

(3) A bizottság elnökének feladatai:

a) a bizottság munkatervének előkészítése és végrehajtásának szervezése,

b) a bizottság munkájának szervezése, összehangolása,

c) a bizottság képviselete.

(4) A bizottságok a képviselő-testület munkaterve alapján készített munkaterv szerint végzik tevékenységüket, melyet a tárgyévi első rendes képviselő-testületi ülésen ismertetni kell.

(5) A bizottság tagjai távollétüket és annak okát kötelesek a bizottság elnökének bejelenteni.

50. § (1) A bizottság elnöke az ülésekről készült jegyzőkönyvet, az írásba foglalt állásfoglalás egy példányát a szükséges intézkedések megtétele végett a polgármesternek megküldi.

(2) A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és egy az elnök által kijelölt bizottsági tag írja alá. Amennyiben a bizottsági ülésen az elnök nincs jelen, abban az esetben a bizottság jelen lévő legidősebb tagja és az általa kijelölt bizottsági tag írja alá a jegyzőkönyvet.

51. § A bizottság tevékenységéről a képviselő-testületnek beszámolási kötelezettséggel tartoznak. A beszámolás rendjéről a képviselő-testület munkatervének elfogadása során dönt.

52. § (1) A képviselő-testület jelentősebb időszakos vagy egyedi feladat elvégzésére ideiglenes (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság megválasztására és működésére az állandó bizottságokra vonatkozó rendelkezések értelemszerűen irányadóak.

(3) Az ideiglenes bizottság a feladatainak elvégzése és az arról tett jelentés elfogadása után megszűnik.

19. A képviselők jogai és kötelességei

53. § (1) A képviselő a gazdasági programban megfogalmazott célkitűzések, az önkormányzati feladat- és hatáskörök megvalósításáért a település egészéért vállalt felelősséggel vesz részt választói érdekeinek képviseletében.

(2) A képviselő jogait és kötelezettségeit a Mötv. 32. §-a tartalmazza.

(3) A képviselők nevét, elérhetőségét tartalmazó nyilvántartás vezetéséről és aktualizálásáról a jegyző gondoskodik, azt a település honlapján közzéteszi.

(4) A képviselő kötelessége az általa tartott fogadóórán kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel a Mötv. rendelkezései szerint.

(5) Köteles tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

(6) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek, ha az ülésen nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.

(7) A polgármester a képviselő- testületi ülésen való részvételét kérésre írásban igazolja.

(8) A képviselőt a polgármester, a jegyző, aljegyző a közös önkormányzati hivatal dolgozói, az önkormányzat irányítása, illetve felügyelete alá tartozó intézmények vezetői munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni, és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.

(9) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját 20%-kal 3 havi időtartamra csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentést újra megállapítja.

(10) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület bármely képviselő indítványára a mulasztó képviselőt figyelmeztetésben részesíti, és éven belüli ismételt mulasztás esetén a képviselő megállapított tiszteletdíját 20%-kal 1 havi időtartamra csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentést újra meg kell állapítani.

54. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati képviselő részére havonta bruttó 22 000 forint összegű tiszteletdíjat (a továbbiakban: alapdíj) állapít meg.

(2) Az ügyrendi bizottság elnökét és elnökhelyettesét az (1) bekezdésben foglalt tiszteletdíj mellett további havi bruttó 3 000 forint tiszteletdíj illeti meg.

(3) A képviselő tiszteletdíjra nem jogosult 12 havi időtartamra, ha önhibájából három egymás követő képviselő-testületi ülésen nem vesz részt.

(4) Az ügyrendi bizottsági elnöke és elnökhelyettese a bizottsági tagság után járó tiszteletdíj 100 %-ára nem jogosult 12 havi időtartamra, ha önhibájából három egymás követő bizottsági ülésen nem vesz részt.

20. A polgármester

55. § (1) A polgármester megbízatását főállásban tölti be.

(2) A polgármester feladatai a rendeletben és a Mötv.-ről szóló törvényben foglaltakon túl – különösen, hogy:

a) segíti a képviselők, bizottságok munkáját,

b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,

c) együttműködik az egyházakkal, társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(3) A polgármester feladata az önkormányzat képviselete során a médiával való kapcsolattartás.

(4) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hónap első hetének pénteki napján 9.00 órától 12.00 óráig.

(5)2 A polgármester – az Mötv. 68. § (3) bekezdése szerinti – két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:

a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,

b) hatósági, cégeljárási és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése,

c) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

d) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,

e) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére.

21. Az alpolgármester

56. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára alpolgármestert választ titkos szavazással a képviselő-testület tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(2) Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányítja.

(3) Az alpolgármester ügyfélfogadást tart minden hónap második hetének szerdai napján 9.00 órától 12.00 óráig.

22. A jegyző

57. § (1) A képviselő-testület hivatalának szervezetét a jegyző vezeti. Az önkormányzati és államigazgatási feladatait a hivatal bevonásával látja el.

(2) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett:

a) megszervezi a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

b) tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzatot érintő új jogszabályokról,

c) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,

d) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg (Ügyészség, Bíróság, stb.),

e) irányítja a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,

f) elemzi, értékeli, ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

g) biztosítja a hivatal működési rendjét és fegyelmét.

(3) A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét szerdai napján 9.00 órától 12.00 óráig.

23. Az aljegyző

58. § (1) A jegyzőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti. Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a polgármester által kijelölt, megfelelő képesítéssel rendelkező osztályvezető látja el – legfeljebb az ok felmerülésétől számított hat hónap időtartamban.

24. A képviselő-testület hivatala

59. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, a polgármester- vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával összefüggő feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre.

a) A hivatal elnevezése: Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal

b) Székhelye: 3780 Edelény, István király útja 52.

c) Telephelyek:

ca) Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal Abodi Kirendeltsége (3753 Abod, Magyar út 42.)

cb) Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal Damaki Kirendeltsége (3780 Damak, Szabadság út 35.).

(2)3 A közös önkormányzati hivatal tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 9. §-ában meghatározott jogok és kötelezettségek Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testületét illetik meg, illetve terhelik a Közös Hivatal létrehozásáról és fenntartásáról szóló megállapodásban foglaltak szerint.

60. § A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testülete, mint a költségvetési szerv irányító szerve – figyelemmel a Mötv. 67. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltakra - normatív határozattal állapítja meg.

61. § (1) Az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.

(2) A munkaszüneti nappal összefüggésben keletkező többletköltségek fedezetét az önkormányzatok saját bevétele biztosítja.

25. Lakossági fórum

62. § (1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórumok és a közmeghallgatás intézményével biztosítja.

(2) A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről esetenként dönt. A polgármester valamint a képviselő településrészenként évente egyszer fórum keretében ad tájékoztatást a lakosság részére a legfontosabb helyi közigazgatás-politikai kérdésekről, melynek helyét és időpontját előzetesen közzéteszi.

26. Közmeghallgatás

63. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett munkaterv szerinti időpontban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 30 nappal korábban közzé kell tenni.

(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők, a közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői, valamennyi önkormányzati intézmény vezetője, és a polgármester által kijelölt gazdasági társaságok vezetői.

(3) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.

(4) Az állampolgárok és a (3) bekezdésben megjelölt szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezettnek kell válaszolni.

(5) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

(6) A közmeghallgatás alatt az ülésen a lakosság szóban felteheti kérdéseit és elmondhatja javaslatait.

(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólások tartalmát a polgármester által kijelölt (személy) bizottság megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket előkészíti. A polgármester azokra a kérdésekre, amelyekre azonnal nem tud választ adni, 15 napon belül értesíti az illetékest.

(8) A képviselő-testület támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, a közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái a képviselői fogadóóra, és a képviselő-testületi ülésen való részvétel biztosítása.

(9) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a helyi médiában való megjelentetése.

27. Helyi népszavazás

64. § A helyi népszavazással kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletet alkot.

28. A társulások

65. § Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.

29. Az önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona

66. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.

(2) Az éves költségvetésben meghatározott reprezentációs költség a polgármester rendelkezése alapján használható fel.

(3) A polgármester a költségvetési évet követően a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót (zárszámadást) terjeszt a képviselő-testület elé.

67. § (1) A képviselő-testület a Mötv.-ről szóló törvényben foglaltak alapján határozza meg az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgáló Gazdasági Programját.

(2) A Gazdasági Program végrehajtásáról – az elfogadás, és felülvizsgálat évének kivételével – a polgármester minden év április 30. napjáig tájékoztatja a képviselő-testületet.

30. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

68. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék és a Magyar Államkincstár ellenőrzi.

(2) A jegyző köteles belső kontrollrendszert működtetni a Mötv. 119. § (3)-(4) bekezdésében foglaltak szerint.

(3) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését a jogszabályi feltételeknek megfelelő képesítésű belső ellenőr végzi.

69. §4

70. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 11/2024. (XII. 17.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció száma és megnevezése
Az önkormányzat szakágazati besorolása
Szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

KORMÁNYZATI FUNKCIÓ SZÁMA

KORMÁNYZATI FUNKCIÓ MEGNEVEZÉSE

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2

011220

Adó-, vám-és jövedéki igazgatás

3

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

4

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

6

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

7

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

8

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

9

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

10

045190

Közúti közlekedési eszközök műszaki vizsgálata

11

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

12

064010

Közvilágítás

13

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

14

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

15

082044

Könyvtári szolgáltatások

16

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

17

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

18

102050

Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok

19

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

20

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

21

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

22

107051

Szociális étkeztetés

23

107052

Házi segítségnyújtás

24

107053

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

25

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

26

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

2. melléklet a 11/2024. (XII. 17.) önkormányzati rendelethez5

1. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök

1.1. Gyakorolja a döntési jogot a települési támogatás, rendkívüli települési támogatás elbírálása, köztemetés elrendelése, térítési kötelezettség alóli részbeni, vagy teljes mentesítés ügyekben.

1.2. Gyakorolja a településképi konzultáció, településképi véleményezési, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezés és településképi bírságolási eljárásokhoz kapcsolódó döntési hatásköröket.

1.3. Dönt az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken, egyéb ingatlanokon, vagy azok alatt vagy felett közcélú és nem közcélú közművek (különösen, de nem kizárólagosan ivóvíz-, szennyvíz-hálózat, gázhálózat, és távközlési eszközök), valamint egyéb építmények létesítéséhez, elhelyezéséhez, bővítéséhez, vagy megszüntetéséhez kapcsolódó, a tulajdonosi jogok gyakorlásával, a tulajdonjog korlátozásával összefüggő kérdésekben.

1.4. Rendelkezhet az általános tartalékkal és céltartalékkal a mindenkori költségvetési rendeletben foglaltak szerint.

1.5. Az önkormányzat többszemélyes gazdasági társaságában és többszemélyes nonprofit gazdasági társaságában meglévő részesedések vonatkozásában a társaság tagjait megillető jogok gyakorlása.

2. A képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök

Gyakorolja a helyi önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közutak kezelésére vonatkozó hatásköröket.

3.6 A Képviselő-testület által a társulásra átruházott hatáskörök

3.1. Az Edelényi Kistérség Többcélú Társulás feladata az Edelényi járáson belüli társuláshoz tartozó települések összehangolt fejlesztése, a térségi közszolgáltatások biztosítása, fejlesztése, szervezése, a településfejlesztés összehangolása.

3.2. A Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra átruházott feladat és hatáskör: Az önkormányzat a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33. § (1) bekezdésében foglalt feladatát a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás útján látja el. A Társulás feladata a hulladékgazdálkodási feladat ellátásához kapcsolódó létesítmény, eszköz vagy vagyonelem közszolgáltató részére történő biztosítása mindaddig, amíg az érintett létesítmény, eszköz vagy vagyonelem az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához igénybevételre kerül.

3. melléklet a 11/2024. (XII. 17.) önkormányzati rendelethez

ÜGYRENDI BIZOTTSÁG FELADATAI

1. A szervezeti és működési szabályzat tervezetét ciklusonként legalább egyszer felülvizsgálja, javaslatot tesz módosítására, kiegészítésére, értelmezi az egyes rendelkezéseket vita esetén.

2. Jogi szempontból véleményezi az önkormányzati rendeletek tervezetét, kezdeményezi hatályos rendelet jogszabálysértő rendelkezésének módosítását, hatályon kívül helyezését.

3. Figyelemmel kíséri a képviselő-testület, a közös önkormányzati hivatal jogszerű működését, javaslatot tesz a jogsértő tevékenység (vagy mulasztás) megszüntetésére.

4. Dönt a bizottsági tag bizottsági döntéshozatalából való kizárásáról.

5. Feladatkörében ellenőrzi a közös önkormányzati hivatal képviselő-testületi döntéseinek az előkészítésére, és végrehajtására irányuló munkáját.

6. Kezdeményezheti a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület döntéseitől, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

7. Véleményezi a képviselő-testületnek társulás létrehozására, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozásról szóló kezdeményezést.

8. A képviselő-testület munkatervében foglaltak szerint beszámol munkájáról a képviselő-testületnek.

9. Az önkormányzati rendeletben megállapított hatáskörökben dönt, eljár.

10. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatát.

11. Ellenőrzi a képviselő-testület átruházott hatáskörben hozott döntések szakszerűségét, jogszerűségét.

12. A polgármester kezdeményezésére képviselőt érintő összeférhetetlenségi ügyeket vizsgál, és javaslatot tesz a képviselő-testület felé.

13. Ellenőrzi az önkormányzati vagyon nyilvános értékesítését, hasznosítását.

14. Véleményezi a biztosítási szerződéseket.

1

A 41. § (1) bekezdése a Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 55. § (5) bekezdését a Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

3

Az 59. § (2) bekezdése a Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 69. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

A 2. melléklet a Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

A 2. melléklet 3. pontját a Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.