Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI.9.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 12- 2024. 10. 13

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI.9.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.12.

Szentes Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában, 109. § (4) bekezdésében, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5. § (2) bekezdés b) és c) pontjaiban és (4) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § (1) Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati vagyon tekintetében a tulajdonosi jogokat az (5)-(6) bekezdésben foglaltak kivételével a képviselő-testület gyakorolja különös tekintettel az alábbi esetekre:

a) a vizek és vízi közműnek nem minősülő közcélú vízi létesítmények, valamint egyéb közművek esetében a koncessziós szerződés megkötése

b) a korlátozottan forgalomképes törzsvagyontárgyak körébe tartozó létesítmények és ingatlanok elidegenítése, megterhelése, vagyonkezelésbe adása.

c) befektetés gazdasági és közhasznú társaságokba, fennálló részesedés értékesítése

d) hitel felvétele, illetve annak felvételéhez vagyoni fedezet biztosítékul nyújtása

e) kötvény, váltó kibocsátása és elfogadása

f) kezességvállalás

g) 1 évet meghaladó lejáratú értékpapír vásárlása

h) a vagyon tulajdonjogának kedvezményes átruházása és a kedvezmény mértékének és módjának megállapítása

i) a vagyon kedvezményes hasznosítása és a kedvezmény mértékének és módjának megállapítása”

(2) Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 6. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A Képviselő-testület ingatlan vagyon esetén a tulajdonosi jogok gyakorlását az alábbi esetekben a polgármesterre bízza

a) bruttó 5 millió Ft értékhatár alatt

aa) az elővásárlási jog gyakorlása,

ab) a gazdasági társaságban az önkormányzatot megillető tagsági jogok gyakorlása.

b) forgalomképtelen vagyon esetében

ba) tulajdonosi hozzájárulás megadása, amennyiben a jogügylet nem jár önkormányzati kötelezettségvállalással

bb) tulajdonosi jogok gyakorlása hatósági eljárásban

c) korlátozottan forgalomképes vagyon esetében

ca) tulajdonosi hozzájárulás megadása, amennyiben a jogügylet nem jár önkormányzati kötelezettségvállalással

cb) tulajdonosi jogok gyakorlása hatósági eljárásban

cc) tulajdonjog változásával nem járóhasznosítás, amennyiben nem irányul a korlátozottan forgalomképes vagyon egészére.

d) üzleti vagyon esetében

da) tulajdonjog változással nem járó hasznosítás értékhatártól függetlenül,

db) bruttó 5 millió Ft értékhatárig az üzleti vagyon elidegenítése, gazdasági társaságba történő bevitele, illetve a tulajdonjog változással járó bármilyen más döntés meghozatalát

dc) tulajdonosi hozzájárulás megadása, amennyiben a jogügylet nem jár önkormányzati kötelezettségvállalással

dd) vételi ajánlat elutasítását, amennyiben a vételi ár nem éri el a szakértői értékbecslésben meghatározott érték 80 %-át, és a rendelet szerinti kedvezmény nem adható.

(6) A Képviselő-testület ingó vagyon esetén a tulajdonosi jogok gyakorlását

a) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatárig a tulajdonosra, amennyiben a vagyonkezelő személye nem egyezik meg a tulajdonos személyével, akkor a vagyonkezelő szervezet vezetőjére

b) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatártól 5 millió Ft értékig a polgármesterre bízza.”

(3) Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő (8) és (9) bekezdéssel egészül ki:

„(8) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, e rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.

(9) Részletfizetési kedvezményt a szerződés aláírására jogosult adhat.”

2. § (1) Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ingatlan és ingó vagyon elidegenítése, egyéb módon történő hasznosítása – a termőföld ingatlanok bérbeadása kivételével - és megterhelése esetén a vagyon értékét, valamint csere esetén az értékkülönbözetet értékbecslés alapján kell meghatározni. Az értékbecslés 6 hónapnál régebbi nem lehet. Amennyiben rendelkezésre áll 1 évnél nem régebbi értékbecslés, annak az értékelést végző értékbecslő által felülvizsgált változata is elfogadható.

a) Ingatlan vagyon esetében

aa) A bruttó 500 eFt–ot nem meghaladó ingatlan és ingatlanrész esetén a vagyon értékét Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Adóirodája állapítja meg.

ab) A bruttó 500 eFt, és az azt meghaladó ingatlan és ingatlanrész esetén a vagyon értékét 3 db független ingatlanforgalmi szakértő által készített értékbecslés alapján, azok átlagaként kell megállapítani. Ügyfél által készíttetett értékbecslés nem fogadható el.

ac) A bruttó 500 eFt–ot nem meghaladó ingatlan és ingatlanrész hasznosításával kapcsolatos okiratot a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzői Irodája készíti el, amennyiben a „másik fél” ezt elfogadja.

ad) A Képviselő-testület minden év elején meghatározza az értékesítésre szánt ingatlanok listáját, valamint (aktualizált) értékbecslés alapján ezen ingatlanok minimális értékesítési árait. Ezek a minimális értékesítési árak következő év február hó utolsó napjáig érvényesek.

b) Ingó vagyon esetében a vagyon értékét:

ba) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatárig 3 fős Bizottság jegyzőkönyvben állapítja meg. A Bizottság tagjai: Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságának elnöke, a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájának vezetője és a tulajdonos, amennyiben van vagyonkezelő, akkor a vagyonkezelő szervezet vezetője.

bb) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatár felett független szakértő által készített értékmegállapítás alapján kell meghatározni. Ügyfél által készíttetett értékmegállapítás nem fogadható el.

c) Ügyfél kezdeményezésére indult ingatlanvételi eljárás során az értékesítéssel kapcsolatos előlegezett költségek (értékbecslés díja, földhivatali díjak, stb. - továbbiakban: költségátalány) fedezetére az ügyfél írásbeli vételi szándékának benyújtásával egyidejűleg köteles befizetni az önkormányzat számlájára:

ca) várható nettó 500 ezer és 20 millió Ft közötti ingatlanérték esetén 150 eFt-ot,

cb) várható nettó 20 millió Ft feletti ingatlanérték esetén 200 eFt-ot.

cc) önkormányzati tulajdonú szociális bérlakás esetén - ammenyiben a Bérlő a kezdeményező - az Ügyfélnek nem szükséges előleget befizetnie, a felmerülő költségeket Szentes Város Önkormányzata utólag számlázza ki a vételi ajánlatot benyújtó részére.

cd) A felmerülő költségek a 6. § (5) bekezdés d) pont, dd) alpontja fennállása esetén is kérelmezőt terhelik, kiszámlázásra kerül.

ce) Az eljárás során keletkező értékbecslések, aktualizálások és ehhez kapcsolódó kiadások (pl. tulajdoni lap, térképmásolat) 50-50%-ban terhelik az Önkormányzatot és kérelmezőt, minden más felmerülő költség a Kérelmezőt terheli.

cf) Ügyfél által tett vételi ajánlat esetén, ha a jogügylet nem jön létre, a szerződés előkészítésével kapcsolatos előlegezett költségeket (költségátalány) az önkormányzat nem fizeti vissza.”

(2) Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 11. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) Önkormányzati ingatlan- és ingó vagyont elidegeníteni, vagy más módon hasznosítani a törvényben meghatározott értékhatár felett – törvényben foglalt kivételtől eltekintve - csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet.

(6) A versenyeztetési eljárásban az ajánlattételi felhívásokat a helyi lapban, a város internetes honlapján, illetve a polgármester egyedi mérlegelése alapján a megyei és országos médiumokban közzé kell tenni, valamint a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján is ki kell függeszteni. Az ajánlattételi felhívásnak tartalmaznia kell a legfontosabb elbírálási szempontokat.”

3. § Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet a következő 11/A. és 11/B. §-sal egészül ki:

„11/A. § (1) Az ingatlanok versenyeztetés útján történő értékesítésére vonatkozó ajánlatok elbírálása során az érvényes ajánlatok közül az önkormányzat szempontjából legelőnyösebb ajánlatot kell nyertesnek kihirdetni. Az ajánlatok az adott hasznosítási formához igazodó egyedi elbírálás alá esnek, de az elbíráláskor előnyt jelent különösen:

a) kedvezőbb árajánlat

b) munkahelyteremtés

c) a hasznosítási cél illeszkedése a településfejlesztési elképzelésekhez

d) az önkormányzat számára előnyösebb, és az éves költségvetéssel összhangban álló fizetési feltételek elfogadása

e) az, ha ajánlattevőnek nincs helyi adó-, illetve köztartozása.

(2) Az ajánlatokat a Képviselő-testület eltérő rendelkezése hiányában a Pénzügyi és Tulajdonosi, a Jogi és Ügyrendi, illetve a Városrendezési, -fejlesztési és Idegenforgalmi Bizottság elnöke vagy az általa megbízott személyekből álló bizottság értékeli és véleményezi, döntése alapján szükség szerint versenytárgyalást folytat le, amennyiben erre felhatalmazást kap a Képviselő-testülettől. A bizottság a versenyeztetési eljárás lefolytatását követően javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.

11/B. § (1) Az ingó vagyon értékesítése esetén

a) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatárig egyszerű pályáztatási eljárás

b) a mindenkori számviteli törvényben szereplő, kisértékű tárgyi eszközökre vonatkozó értékhatártól a törvényben meghatározott értékhatárig egyszerűsített nyilvános pályáztatási eljárás

c) a törvényben meghatározott értékhatár felett a hatályos Vagyonrendelet 11. §. (5) bekezdése alkalmazandó.

(2) Egyszerű pályáztatás keretében három lépcsőben történhet az értékesítés:

a) a tulajdonos, amennyiben a vagyonkezelő személye nem egyezik meg a tulajdonos személyével, akkor a vagyonkezelő szervezet dolgozói körében kerül meghirdetésre a helyben szokásos módon.

b) az a) pont szerinti sikertelen közzététel esetén az Önkormányzat és egyéb szervei körében kerül meghirdetésre a helyben szokásos módon.

c) a b) pont szerinti sikertelen közzététel esetén a hirdetményt Szentes Város Önkormányzata hivatalos weboldalán kell közzé tenni 15 napos időtartamban.

(3) Egyszerűsített nyilvános pályáztatás keretében a hirdetmény közzététele Szentes Város Önkormányzata weboldalán és legalább egy, az ingóság rendeltetése szerinti elektronikus hirdetési felületen történő közzétételt jelent.

(4) Az ingó vagyon értékesítésére vonatkozó ajánlatok elbírálása során az érvényes ajánlatok közül a legmagasabb ajánlati árat tartalmazó ajánlatot kell nyertesnek kihirdetni.

(5) Egyezőség esetén ártárgyalás lefolytatása szükséges, melyen minden azonos ajánlatot tevőnek egyidőben jelen kell lennie, azonban a módosított ajánlati ár megadásának titkosnak kell lennie. Az ártárgyalás mindaddig nem zárul le, amíg egyezőség áll fenn az ajánlati árakban.

(6) Ártárgyalás lefolytatására

a) egyszerű pályáztatási eljárás esetén a tulajdonos, amennyiben a vagyonkezelő nem egyezik meg a tulajdonossal, akkor a vagyonkezelő szervezet vezetője jogosult. Az ártárgyalás lefolytatására jogosult személy az ártárgyalási eljárás lefolytatását követően értéktől függően javaslatot tesz a Polgármester vagy a Képviselő-testület felé.

b) egyszerűsített nyilvános pályáztatási és a Vagyonrendelet 11. §. (5) bekezdése szerinti versenyeztetés esetén 3 fős bizottság jogosult. A Bizottság tagjai: Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságának elnöke, a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájának vezetője és a tulajdonos, amennyiben a vagyonkezelő nem egyezik meg a tulajdonossal, akkor a vagyonkezelő szervezet vezetője. A bizottság az ártárgyalási eljárás lefolytatását követően javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.”

4. § Hatályát veszti az Önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti tulajdonjog gyakorlásának, hasznosításának és vagyonkezelésbe adásának szabályairól szóló 18/2023. (VI. 9.) önkormányzati rendelet

5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.