Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 10. 21

Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.10.21.

Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és eljárva, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény ( a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési rendjéről a következő rendeletet alkotja meg:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bugyi Nagyközség Önkormányzata

(2) Az önkormányzat hivatalos nyelve: magyar

(3) Az önkormányzat székhelye:2347 Bugyi, Beleznay tér 1.

(4) Az Önkormányzat illetékességi területe: Bugyi Nagyközség közigazgatási területe

(5) Az Önkormányzat Képviselő-testülete: Bugyi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete

(6) Az Önkormányzat Képviselő-testületének szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a Polgármesteri Hivatal, a jegyző, továbbá a Kertváros Önkormányzati Társulás.

(7) Az önkormányzat hivatala:Bugyi Nagyközségi Polgármesteri Hivatal

(8) A Hivatal helye és címe:2347 Bugyi, Beleznay tér 1.

(9) Az Önkormányzat hivatalos lapjának megnevezése: „BUGYI KÖRKÉP”

(10) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.bugyi.hu

(11) A település részletes történetét az Önkormányzat által megjelentetett „Bugyi Nagyközség története” kötete tartalmazza.

1. Az Önkormányzat hivatalos bélyegzői

2. § (1) A Bugyi Nagyközség Önkormányzatának bélyegzője: Bugyi Nagyközség Önkormányzata (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

(2) A Polgármester bélyegzője: Bugyi Nagyközség Polgármestere (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

(3) A Jegyző bélyegzője: Bugyi Nagyközség Jegyzője (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

(4) A Polgármesteri Hivatal bélyegzője:

a) Bugyi Nagyközségi Polgármesteri Hivatal (hosszú bélyegző)

b) Bugyi Nagyközségi Polgármesteri Hivatal (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

(5) A Szociális és Jóléti Bizottság bélyegzője: Bugyi Nagyközség Önkormányzatának Szociális és Jóléti Bizottsága (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

(6) A Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság bélyegzője: Bugyi Nagyközség Önkormányzatának Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottsága (körbélyegző, középen a Magyarország címerével)

(7) Az Alpolgármester bélyegzője: Bugyi Nagyközség Alpolgármestere (körbélyegző, középen a Magyarország címerével).

2. Önkormányzat jelképei

3. § (1) Az önkormányzat hivatalos jelképe a község címere és zászlója, melynek leírását. használatának szabályait a Bugyi Nagyközség Önkormányzat Képviselőtestületének 32/2001. (XII. 13.) Bugyi Nagyközség Önkormányzati rendelet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által adományozható címek: A Díszpolgári cím, valamint egyes kitüntető díjak alapításáról, és adományozásáról a 18/2005. ( VI. 13.) számú önkormányzati rendelete tartalmazza.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT JOGÁLLÁSA, FELADATA, HATÁSKÖRE

4. § (1) Az Önkormányzat jogi személy.

(2) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testület nem jogi személy, nincs perbeli jogképessége. A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(3) Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat

a) Képviselő-testülete, annak felhatalmazására

aa) bizottsága,

ab) társulása,

ac) a polgármester,

ad) jegyző

b) és helyi népszavazás

hozhat.

(4) A Képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata ellen fellebbezésnek nincs helye.

(5) A polgármester és a bizottságok önkormányzati jogkörben hozott határozata ellen a Képviselő-testülethez lehet fellebbezést benyújtani.

(6) A Képviselő-testület (4) és (5) bekezdés alapján hozott határozatának felülvizsgálatát jogszabálysértésre hivatkozással a bíróságtól lehet kérni a határozat közlésétől számított 30 napon belül. A pert az Önkormányzat ellen kell indítani.

(7) Az önkormányzat jelzőszámait, valamint szakfeladat besorolását a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

5. § (1) Az Önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat.

(2) A Képviselő-testület feladatait saját maga, szervei (bizottságok), továbbá vezető tisztségviselői (polgármester, alpolgármester, jegyző), valamint hivatala és költségvetési szervei közreműködésével látja el.

(3) A helyi önkormányzat -saját felelősségére - vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően, külön egyedi döntéseket követően közvetlenül vesz részt vállalkozásokban. A helyi önkormányzati politikával, illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (helyi adópolitika, telek- és ingatlanértékesítés) vállalkozásélénkítő, piacgazdaság-barát környezetet teremt.

6. § (1) Az önkormányzat helyi közszolgáltatások körében végezhetı feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §. (1) bekezdése tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az önként vállalt feladatok tárgyában, az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben - a fedezetbiztosítással egyidejűleg - foglal állást.

(3) Új önként vállalt feladat elvállalása előtt előkészítő eljárást folytat, melyben tisztázza a feladat ellátásának anyagi, személyi és tárgyi feltételeit, az ezekhez szükséges pénzügyi források pontos megjelölését. Az eljárás során a Képviselő-testület illetékes bizottságai véleményt nyilvánítanak.

(4) A Képviselő-testület önként vállalt feladatait az SZMSZ 6. számú melléklete tartalmazza.

7. § A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Mötv. 42. §-ában felsoroltakon túlmenően:

a) új, önként vállalt feladat vállalása, illetőleg lemondás önként vállalt feladatról,

b) az önkormányzat költségvetésének módosítása,

c) fejlesztési célokat szolgáló hitelfelvétel értékhatárra tekintet nélkül, továbbá a gazdaság átmeneti zavarának elhárítását szolgáló, esetenként az 5 millió Ft értékhatár feletti hitelfelvétel,

d) minden 1 millió forintot meghaladó összegű vagyonügylet,

e) gazdasági társaság alapítása, illetve abban való részvétel, gazdasági társaságból való kiváláshoz, különváláshoz, beolvadáshoz, összeolvadáshoz és társasági forma váltáshoz való hozzájáruláshoz

8. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreit - az Mötv. 42. §-ában meghatározott kivételekkel - az 4. §. (3) bekezdés aa)-ad pontjaiban meghatározott szervekre átruházhatja.

(2) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, a gyakorló szervet vagy személyt beszámoltathatja, a hatáskört visszavonhatja.

(3) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.

(4) A Bugyi Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatásköröket az SZMSZ 4. számú melléklete tartalmazza.

(5) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról szóló beszámolási kötelezettséget a hatáskör átadásával egyidejűleg kell meghatározni.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSEI

9. § Bugyi Nagyközség Képviselő-testülete 9 választott képviselőből áll. A képviselőtestület névsorát az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza

3. A képviselő-testület ciklusprogramja

10. § A polgármester - beiktatásától számított 6 hónapon belül - a bizottságok elnökeivel közösen készíti el és nyújtja be a Képviselő-testületnek a megbízása időtartamára szóló program-tervezetet (továbbiakban: gazdasági program), amely tartalmazza az önkormányzat településfejlesztésekkel, helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos célkitűzéseit is.

4. Munkaterv

11. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját

(2) A munkaterv tervezetét - a Képviselő-testületi tagok valamint a bizottságok elnökeinek javaslatát figyelembe véve - minden év december 31-ig a polgármester terjeszti elő.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a testületi ülések tervezett időpontját és helyét,

b) a testületi ülések várható napirendjét,

c) a megvizsgálandó témákat,

d) megnevezi a napirendi pontok előadóit,

e) meghatározza azokat a témákat, melyeket a bizottság nyújt be, illetőleg amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

f) megjelöli az ülésre meghívandókat,

g) közmeghallgatás időpontját

(4) A Képviselő-testület az éves munkaterv megvitatása után határoz annak elfogadásáról.

(5) A munkatervet meg kell küldeni mindazoknak, akik az előkészítésben részt vettek, valamint akikre vonatkozóan rendelkezéseket tartalmaz.

12. § A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.

5. Alakuló ülés

13. § Az alakuló ülés összehívásának rendjére az Mötv. 43. §-ban foglaltak az irányadóak. Alakuló ülét a rendes testületi ülés szabályai szerint kell összehívni.

6. Rendes ülés

14. § (1) A Képviselő-testület az éves munkaterv alapján ülésezik, évente legalább 10 rendes ülést tart.

(2) A Képviselő-testület rendes üléseit általában minden hónap második csütörtökjén tartja. A polgármester ettől eltérő időpontra is összehívhatja az ülést.

(3) A Képviselő-testület az üléseit általában a Polgármesteri Hivatal üléstermében tartja, de kihelyezett ülést is tarthat.

(4) Az Képviselő-testület ülése a napirendre felvett napirendi pontok megtárgyalásának idejéig, de legfeljebb 5 óra időtartamig tarthat.

(5) A tárgyalásra nem került napirendi pontok 5 óra időtartamon túli tárgyalásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(6) Az ülésnapon napirendre felvett, és nem tárgyalt napirendi pontok tárgyalására szükség szerint rendkívüli ülés hívható össze, ennek hiányában ezek a következő rendes ülésen kerülnek napirendre.

7. Rendkívüli ülés

15. § (1) Rendkívüli esetekben a polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontokban is összehívhatja.

(2) A Rendkívüli ülést össze kell hívni:

a) a képviselők egynegyedének,

b) a képviselő-testület bizottságának,

c) a kormányhivatal vezetőjének

indokot is tartalmazó írásbeli indítványára.

(3) A rendkívüli ülés napirendjére olyan tárgysorozat vehető fel, amely a rendkívüli ülés összehívását indokolta. Más napirend nem vehető fel. A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli testületi ülés összehívásának indokát. Az ülés összehívásáról szóló indítvánnyal egyidejűleg a javasolt napirendi pontokat meg kell megküldeni.

(4) Az indítványt a polgármesternek kell benyújtani, aki gondoskodik a Képviselő-testület összehívásáról az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül.

(5) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület meghívó nélkül, rövid úton telefonon vagy e-mail útján is összehívható. A meghívót elektronikus úton kell kézbesíteni. Az így összehívott ülés indokoltságáról a Képviselő-testület a napirend elfogadásával egyidejűleg egyszerű szótöbbséggel dönt.

8. Az ülések nyilvánossága

16. § (1) A Képviselő-testület ülései nyilvánosak.

(2) A Képviselő-testület nyílt ülése szünetében a hang és képanyag rögzítésére szolgáló eszközt, berendezést – annak működtetője – köteles leállítani, hanganyag illetve képi anyag nem készíthető.

(3) A lakosság tájékoztatása a helyben szokásos módon a település honlapján keresztül történik.

(4) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen helyet foglalhat. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot rendre utasíthatja, további rendzavarás esetén felszólíthatja az ülésterem elhagyására.

(5) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjaiban meghatározott ügyekben zárt ülést tart.

(6) A Képviselő-testület – a polgármesternek, bármely képviselőnek, a Képviselő-testület bizottságának, a jegyzőnek javaslatára - Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt ügyekben az érintett kérésére zárt ülést rendel el.

(7) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjaiban meghatározott ügyekben zárt ülést rendelhet el.

(8) Az SZMSZ 16. § (5)-(6) bekezdéseiben foglalt ügyekben a zárt ülés elrendeléséről nem kell szavazni és nem kell határozatot hozni.

(9) A zárt ülés elrendeléséről az SZMSZ 16. § (7) bekezdésben foglalt ügyekben a Képviselő-testület minősített többsége határoz.

(10) A zárt ülést megelőzően a polgármester felhívja a figyelmet a napirend tárgyalásával kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.

(11) A zárt ülésen a Képviselő-testület tagjain kívül meghívása esetén az érintett, a bizottságok nem képviselő tagjai, a jegyző és a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó, mint szakértő, valamint a jegyzőkönyvvezető vehetnek részt.

(12) A zárt ülés jegyzőkönyvébe csak az tekinthet be,

a) aki a zárt ülésen részt vett,

b) akire a zárt ülésen tárgyalt ügy vonatkozik.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

9. A Képviselő-testület összehívásának rendje

17. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze. Akadályoztatása esetén a SZMSZ 27. § (2)-(3) bekezdésében megjelölt személy jogosult a Képviselő-testület ülésének összehívására.

(2) Az ülés összehívása a meghívónak elektronikus úton történő megküldésével történik. Az ülést – számítástechnikai üzemzavar esetén – nyomtatott meghívó kézbesítésével kell összehívni.

(3) A rendes ülésre szóló meghívót a mellékleteivel együtt legalább 5 nappal az ülést megelőzően elektronikus úton kell kiküldeni a meghívottaknak. A rendkívüli ülésre szóló meghívót lehetőség szerint 48 órával előbb kell elektronikus úton kézbesíteni. A meghívóval együtt kell kikézbesíteni az írásos előterjesztéseket is elektronikus úton.

(4) A testületi ülés időpontjáról és helyéről a lakosságot az Önkormányzat hivatalos internetes honlapján kell értesíteni.

(5) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

a) képviselőket

b) jegyzőt

c) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Iroda vezetőjét,

d) szükség szerint az önkormányzati intézmények vezetőit

e) szükség esetén a bizottság nem képviselő tagját

f) szükség esetén a könyvvizsgálót

g) szükség szerint az érintett önszerveződő közösségek képviselőit

h) szükség szerint Dabasi Járási Hivatal Vezetőt.

(6) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog:

a) tűzoltóság, rendőrség, polgárőrség vezetőjét, illetve képviselőjét

b) a bizottság nem képviselő tagját

c) szükség szerint az önkormányzati intézmények vezetőit

d) az érintett önszerveződő közösségek képviselőit.

(7) A Képviselő-testület zárt ülésén állandó tanácskozási jog illeti meg, minden napirendi pont tárgyalásakor a jegyzőt.

(8) A Képviselő-testület zárt ülésén eseti tanácskozási jog illeti meg, az adott napirendi pont tárgyalásakor:

a) a Polgármesteri Hivatal pénzügyi vezetőjét,

b) a Polgármesteri Hivatal napirend tárgya szerinti belső szervezeti egységének vezetőjét,

c) az érintettet,

d) a szakértő jogállású személyt.

(9) Mellékletet el kell küldeni:

a) a Képviselő-testületi tagoknak

b) a jegyzőnek

c) a napirendi pontok előadóinak és az előterjesztések készítőinek napirendjükkel, valamint a konkrét kérelmet benyújtóknak a kérelmükkel kapcsolatban

(10) A Polgármesteri Hivatal illetékes köztisztviselőjének részvételéről a Képviselő-testületi ülésen, a jegyző gondoskodik.

10. Előterjesztések

18. § A képviselőtestület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:

a) döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra, vagy határozathozatalra irányul

b) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről melyek elfogadást igényelnek

c) tájékoztatók, amelyek tudomásulvételt igényelnek.

19. § (1) Előterjesztés a képviselőtestület elé általában írásban tehető. A képviselő-testületi előterjesztéseket elektronikus formában kell benyújtani a polgármesterhez.

(2) Szóbeli előterjesztést kivételesen, indokolt esetben egyszerű szótöbbséggel hozott döntés alapján fogadhat el a Képviselő-testület napirendi pontként.

(3) Előterjesztést tehet:

a) a települési képviselő

b) a bizottság

c) a polgármester, alpolgármester

d) a jegyző

e) a Polgármesteri Hivatal irodavezetője

f) Bugyi Nagyközség Önkormányzata által fenntartott intézmények vezetői.

(4) Az ülésen kiosztott előterjesztés a képviselőtestület elé csak kivételes esetekben kerülhet, az előzetes írásos anyag hiányát az előterjesztőnek indokolnia kell. Napirendre tűzéséről ebben az esetben is egyszerű többséggel dönt a Képviselő-testület.

20. § (1) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) előterjesztés tárgyát, készítőjét, véleményező bizottságok megjelölését

b) a tárgyalásra kerülő témakör pontos leírását,

c) az előzményeket, a témában a Képviselő-testület korábban hozott döntéseit,

d) lehetőség szerint a jogszabályi kereteket,

e) határozati javaslatot, döntést igénylő előterjesztés esetén, kivéve kizárólag rendeletalkotásra irányuló előterjesztésnél

f) annak feltüntetését, hogy a döntés meghozatala egyszerű szótöbbséget vagy minősített többséget igényel

g) szükség szerint a végrehajtásért felelős megnevezését, végrehajtási határidőt.

(2) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztés nem tartalmaz határozati javaslatot, kivéve ha az előterjesztés nem csak rendeletalkotásra vonatkozik.

11. Önálló képviselői indítvány

21. § (1) Bármely képviselő jogosult önálló képviselői indítvány előterjesztésére.

(2) A képviselői önálló indítványt a polgármesternél kell beterjeszteni, a rendes ülés napját megelőzően legalább 15 nappal, elektronikus úton.

(3) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjesztő nevét, az indítvány elnevezését és szövegét, indokolását, valamint az önálló indítványt előterjesztő saját kezű aláírását.

(4) A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehetőek 19. §-ában bekezdésében foglaltaknak megfelelő- bizottság által véleményezett - indítványok.

12. Interpelláció

22. § (1) A képviselők az ülésen a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottságok elnökeihez a feladatkörükbe tartozó ügyben interpellációt terjeszthetnek elő.

(2) Az interpelláció, olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely - az önkormányzat irányítása alá tartozó - szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

(3) A Képviselő-testületi tag interpellációját az ülést megelőző 8 nappal, elektronikus úton a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz nyújthatja be, illetve közvetlenül az ülés előtt szóban vagy írásban teheti meg.

(4) Az ülésen arra az interpellációra kell érdemi választ adni, amit a képviselő legalább két nappal az ülés előtt a polgármesterhez/jegyzőhöz benyújtott. Az írásos választ elektronikus úton kell a képviselő részére eljuttatni.

(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló külön nyilatkozik. Amennyiben a képviselő a választ nem fogadja el annak elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. Ha a Képviselő-testület a választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának kivizsgálását. A polgármester javaslata alapján dönt a Képviselő-testület, hogy a vizsgálattal melyik bizottságot bízza meg, melyben az interpelláló képviselő részt vehet. A bizottság a következő rendes ülésre a vizsgálattal kapcsolatos megállapításait, javaslatait a testület elé terjeszti.

(6) A szabályszerűen előterjesztett interpelláció része a napirendnek.

13. K é r d é s

23. § (1) A kérdés, az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.

(2) A képviselő-testületi ülésen napirendhez kapcsolódóan a napirend tárgyalásakor, napirendtől eltérően az egyebek napirend tárgyalásakor a jelenlévők kérdéseket tehetnek fel. Erről a kérdezett az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni a kérdezőnek. Az írásos választ elektronikus úton kell a képviselő részére eljuttatni.

14. Sürgősségi indítvány

24. § (1) A polgármester, alpolgármester, a bizottságok, a települési képviselő, a jegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek, valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi indítványt indokolással kell ellátni. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan előterjesztés, amely az ülés meghívójában nem szerepel.

(2) Sürgősségi indítványt legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző napon 12 óráig a polgármesternél lehet elektronikus úton benyújtani.

(3) A sürgősségi indítvány kérésében a Képviselő-testület a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal dönt.

(4) Ha a Képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy azt első napirendként tárgyalja meg. Ha nem ismeri el a sürgősséget, úgy az előterjesztést egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, a napirendek meghatározásakor állást kell foglalni arról, hogy hányadikként tűzik napirendre.

15. Módosító javaslat

25. § A rendeletalkotási és a határozati javaslathoz a 24. § (1) bekezdésében megjelöltek módosító javaslatot tehetnek. A módosító javaslatot indokolással kell ellátni.

16. Bizottsági javaslat

26. § A bizottság a rendeletalkotási és a határozati javaslathoz - az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő - javaslatot tartalmazó határozatot nyújthat be a Képviselő-testületnek.

17. A Képviselő-testületi ülés vezetésének szabályai

27. § (1) A Képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti.

(2) A képviselőtestület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az általános jogkörrel rendelkező alpolgármester hívja össze.

(3) E tisztségek betöltetlensége ill. az érintettek tartós akadályoztatása esetén a korelnök gondoskodik a képviselőtestület összehívásáról és az ülés levezetéséről.

(4) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,

b) büntető vagy egyéb eljárás miatti felfüggesztés a tisztségből,

c) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság,

d) ha személyével szemben kizárási ok merül fel.

18. A polgármester az ülésvezetéssel kapcsolatos jogköre

28. § (1) A polgármester a Képviselő-testület ülését

a) összehívja, megnyitja, bezárja, szünetet rendel el

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére

c) megállapítja a határozatképességet, továbbá számba veszi az igazolatlan, illetve igazolt távollévőket

d) figyelemmel kíséri a Képviselő-testület munkájából való kizárási okot, ez ügyben intézkedést tehet.

(2) Az polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre:

a) az ülés vezetése,

b) szó megadása, megtagadása,

c) tárgyra térésre felszólítás, szó megvonása,

d) az ülés félbeszakítása,

e) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása,

f) napirendi pont tárgyalásának elnapolása,

g) tárgyalási szünet elrendelése,

h) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel,

i) a rend fenntartása.

(3) A polgármester vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el,

c) megállapítja a szavazás eredményét,

d) kimondja a határozatot.

(4) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:

a) felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor

b) beszámolót ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

19. Tárgyra térés, a szó megvonása

29. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra.

(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti második felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

20. Az ülés félbeszakítása

30. § Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja a határozott időtartam megjelölésével.

21. Tárgyalási szünet elrendelése

31. § A napirendi pontok tárgyalása során egy alkalommal a polgármester saját hatáskörben, vagy bármelyik képviselő kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama legfeljebb 15 perc lehet.

22. Vita bezárása

32. § Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja.

23. Napirendi pont tárgyalásának elnapolása

33. § A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

24. Rendfenntartás

34. § (1) Ha valamely képviselő felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kijelentést használ, illetőleg, ha egyébként a Szabályzatnak a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi a polgármester rendre utasítja.

(2) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett – a Szabályzatban meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani velük vitába szállni nem lehet.

(4) Mobiltelefont az ülés ideje alatt, annak rendjét zavaró módon használni tilos.

25. Határozatképesség

35. § (1) A képviselőtestület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 5 képviselő jelen van.

(2) Ha a képviselő-testületi ülés meghívóban feltüntetett időpontját követően 15 perc elmúltával 5 képviselőnél kevesebb jelenik meg, a polgármester az ülést határozatképtelennek nyilvánítja és elnapolja. Határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívási szabályai szerint – ugyanazon napirendi pontokkal - köteles az ülést 8 napon belüli időpontra összehívni. Az így megtartott rendkívüli ülésen szükséges tisztázni a határozatképtelenség okait.

26. A tanácskozás rendje

36. § (1) A Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal rendelkeznek: jegyző,

(2) Az adott napirendi pontok tárgyalása során:

a) a napirendi pont előadója és készítője,

b) a könyvvizsgáló,

c) a tárgykör szerint érintett bizottságok nem képviselő tagjai,

d) a Pest Megyei Kormányhivatal vezetője (törvényességi észrevétel esetén),

e) a napirendi ponttal érintett intézmény és vállalkozás vezetője,

f) a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységének vezetője

(3) A nyílt ülést a polgármester az elfogadott napirendek tárgyalását követően, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóval, valamint a két ülés között tett fontosabb intézkedések ismertetésével folytatja.

(4) A polgármester minden előterjesztés felett külön nyit vitát.

(5) Az előterjesztés előadójának lehetőséget kell biztosítani arra, hogy szóban kiegészítést tegyen.

37. § (1) Az előadóhoz a képviselő-testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, melyekre a vita során választ kell adni.

(2) Az ülésen megjelent és szólásra jelentkezett személy részére a polgármester felvetésére a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján legfeljebb 2 perces hozzászólásra engedélyt adhat. A hallgatóság soraiba tartozó személy azonban csak véleményét, javaslatát mondhatja el, a napirend vitájában nem vehet részt, viszontválasz joga nem illeti meg.

(3) A hozzászólók sorrendjét – figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét – a polgármester határozza meg.

(4) A hozzászólások időtartamát a képviselő-testület szükség szerint korlátozhatja. E kérdésben a képviselő-testület bármely képviselő javaslatára vita nélkül, nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) A hozzászólásokat követően az elnök összefoglalja a vita lényegét, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi felvetésre. Intézkedik az egyéb javaslatok, észrevételek érdemi megválaszolásáról.

(6) Az előterjesztő vagy a kijelölt bizottság elnöke a határozathozatal előtt maximum 2 percben felszólalhat.

(7) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja. Az előterjesztő vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárást. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(8) Ha a napirendhez kapcsolódóan módosító vagy kiegészítő indítvány nem érkezik, a polgármester a vitát lezárja.

(9) A vita lezárása után a polgármester, vagy napirend előadója a válaszolhat a hozzászólásokra.

27. A személyes érintettség

38. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az a képviselő, akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. Ennek elmulasztása esetén a polgármester a települési képviselő hozzászólási jogát korlátozhatja.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában a közeli hozzátartozó alatt a Polgári Törvénykönyvről szóló törvényben meghatározott közeli hozzátartozót kell érteni.

(4) A kizárásról, figyelemmel az Mötv. 49. §-ában foglalt előírásokra az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(5) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

28. Szavazás rendje

39. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása és a zárszó után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A szavazást megelőzően a jegyző, amennyiben szükséges – törvényességi kérdésben – észrevételt tesz.

(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat, rendeletmódosítási javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület. Amennyiben módosító és / vagy kiegészítő indítványt fogadott el a Képviselő-testület, akkor a módosítással és / vagy kiegészítéssel megváltozott – előterjesztésben szereplő – határozati javaslatról, rendelettervezetről, egyébként az eredeti határozati javaslatról és rendelettervezetről dönt a Képviselő-testület.

(4) A szavazás nyílt vagy titkos.

(5) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(6) A képviselő-testület nyílt szavazással hozza meg döntését, szavazógéppel, vagy ennek üzemzavara esetén kézfeltartással. Szavazni csak személyesen, igen, nem vagy tartózkodó szavazat leadásával lehet.

(7) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni.

40. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(2) A javaslat elfogadásához egyszerű szótöbbséget igénylő javaslat esetén a jelen levő képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott képviselők több, mint felének igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a képviselő-testület a javaslatot elutasította. A betöltetlen képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.

(3) Minősített többség szükséges:

a) Az Mötv. 50. §-ában, 55. § (1) bekezdésében, 68. § (1) bekezdésében, 74. §. (1) bekezdésében, 88. § (2) bekezdésében, 89. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben;

b) az SZMSZ 42. §. (1) bekezdése szerinti titkos szavazás elrendeléséhez,

c) hatáskör átruházásához, visszavonásához,

d) munkáltatói jogkörbe tartozó ügyek gyakorlásához,

e) kötvénykibocsátáshoz,

f) alapítvány kuratóriumi tagjainak megválasztásához

g) helyi népszavazás, népi kezdeményezés ügyében történő döntéshez,

h) emlékmű állításhoz,

i) gazdasági program, éves munkaterv elfogadásához,

j) fegyelmi ügyben,

k) SZMSZ 7. §.-ban meghatározott esetekben,

l) polgármester, alpolgármester anyagi és fegyelmi felelősségének megállapításához

m) 16. § (4) bekezdésében meghatározott esetben,

n) az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben a Képviselő-testületi döntéshez kötött elidegenítéshez, vásárláshoz, hasznosításhoz.

o) személyes érintettség miatti kizárásról

29. Név szerinti szavazás

41. § (1) A Képviselő-testület név szerinti szavazást tart az Mötv. 55. § (1) bekezdésében meghatározott ügyön és az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott indítványon túl bármely, az Mhötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott kivételi körbe nem tartozó ügyben, ha azt a képviselői indítvány alapján hozott döntése alapján, ha azt a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta.

(2) Név szerinti szavazásnál a polgármester utoljára szavaz.

(3) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást kérni nem lehet.

(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC-sorrendben felolvassa a települési képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja az polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki és azt jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

30. Titkos szavazás

42. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben. Erről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(2) A Képviselő-testület fegyelmi ügyekben titkos szavazást tart. A titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:

a) az ülés elnöke,

b) bármely települési képviselő

c) a jegyző

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon urna igénybevételével történik. A titkos szavazásnál a 3 tagú Szavazatszámláló Bizottság jár el.

(4) Szavazatszámláló Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(5) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás helyét és napját,

b) kezdetét és befejezését,

c) a Szavazatszámláló Bizottság tagjainak nevét, tisztségét

d) a szavazás során felmerült körülményeket,

e) a szavazás során tett megállapításokat és hozott határozatokat,

f) a szavazás eredményét.

(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.

31. Rendeletalkotás

43. § (1) A Képviselő-testület Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A rendelet elfogadása minősített többséggel történik.

44. § (1) A (3) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzati rendelet-tervezetet, az önkormányzat honlapján, valamint a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő közzététellel társadalmi egyeztetésre kell bocsátani.

(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010 évi CXXXI. tv 5. § (3) és (5) bekezdésében foglaltakon túl

a) a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályait meghatározó,

b) a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos önkormányzati rendelet-tervezetet,

c) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha az csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges rendelkezéseket tartalmaz.

(3) A társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzé tett tervezetről, a honlapon megadott elektronikus levélcímen vagy hivatali címre küldött levélben bárki véleményt nyilváníthat.

(4) A rendelet-tervezetet, úgy kell közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan elegendő idő, legalább 8 nap álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez, a vélemények kifejtéséhez.

(5) A közzétett tervezeteket a közzétételtől számított hat hónapig nem lehet a honlapról eltávolítani. A beérkezett vélemények, a véleményezők neve, e-mail címe legfeljebb a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított hat hónapig kezelhetők.

(6) A névtelen véleményeket törölni kell.

45. § (1) A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, annak lefolytatásáért és a beérkezett vélemények feldolgozásáért, az önkormányzati rendelet előkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, valamint az elutasított vélemények esetében az elutasítás indokairól összefoglalót készít, melyet az önkormányzati rendelet tervezettel együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni, ezzel egy időben közzétenni. Egyedi válaszadási kötelezettsége nincs a javaslatokat illetően.

(3) Nem vehető figyelembe az a véleménye, amely

a) sérti a közerkölcsöt,

b) nem kapcsolódik a rendelet-tervezet tárgyához,

c) név nélkül érkezett.

(4) A véleményező adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényben foglalt vélelem szerint megadottnak kell tekinteti.

46. § (1) A jegyző köteles rendelet alkotását kezdeményezni, ha azt jogszabály előírja.

(2) Rendeletalkotási javaslatot tehetnek a képviselők, a képviselőtestület bizottságának elnökei, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző.

(3) A javaslatot a polgármesterhez kell írásban benyújtani, melyet a következő Képviselő-testületi ülés elé kell terjeszteni.

(4) A Képviselő-testület állást foglal a rendelet szükségességéről, a tervezet előkészítéséről, az előkészítés menetéről, főbb elveiről.

(5) A rendelet-tervezetet a tárgy szerint érintett, illetékes bizottságok elé kell terjeszteni.

(6) A Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság a rendeleti javaslatot köteles megtárgyalni

47. § (1) A hivatal, a jegyző szakmai irányításával előkészíti a rendelet-tervezetet. A jegyző kezdeményezheti a polgármesternél szakmai bizottság összehívását.

(2) A következő ülésen a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a rendelet-tervezetet a szakbizottságok állásfoglalásával valamint a Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság véleményével együtt.

(3) Az elfogadott rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4) A rendelet hatálybalépésének időpontját - ha nem egyezik a kihirdetés követő nappal napjával - úgy kell meghatározni, hogy az a következő hónap 1. (esetleg 15.) napjával kezdődjön. A Képviselő-testület indokolt esetben dönthet úgy, hogy a rendelet kihirdetésének napján lépjen hatályba.

(5) Az önkormányzati rendelet a Nemzeti Jogszabálytárba való feltöltéssel- a település honlapon történő egyidejű megjelenéssel- kerül kihirdetésre. A rendeletet a jegyző záradékkal látja el, amely a kifüggesztés időpontját igazolja.

(6) Önkormányzati rendeletet csak önkormányzati rendelettel lehet módosítani.

32. A Képviselőtestület döntéseinek végrehajtása és nyilvántartása

48. § (1) A polgármester akár határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten, felelős a képviselőtestület döntéseinek végrehajtásáért, és beszámol a képviselő-testületnek a végrehajtásról. E felelősség keretében gondoskodik az összetett feladatok koordinálásáról, tervszerű ütemezéséről, megszervezi a bizottságok közreműködését, a végrehajtás ellenőrzését.

(2) Amennyiben a döntés végrehajtásáért felelős személy a végrehajtást akadályozó, általa el nem hárítható körülményt észlel, köteles arról a polgármestert haladéktalanul tájékoztatni. Amennyiben a polgármester a felelős, akkor a képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

(3) Akadályozó körülmény elhárítása érdekében intézkedni kell: a polgármesternek - indokolt esetben a képviselő-testületnek, vagy a létrehozott eseti bizottságnak.

(4) Abban az esetben, ha a képviselőtestület döntését a végrehajtásért felelős személy mulasztása miatt nem hajtották végre, az erről szóló beszámoló keretében a képviselő-testületet a mulasztó felelőségre vonásáról is tájékoztatni kell.

33. Az önkormányzati rendelet és nyilvántartása

49. § (1) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően, zárójelben a kihirdetés hónapját római számmal, napját arab számmal kell feltüntetni. A megjelölés magában foglalja az Önkormányzat megnevezését, az önkormányzati rendelet elnevezését, az önkormányzati rendelet címét is.

(2) A rendeleteket meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos internetes honlapján és tájékoztatásként az önkormányzati lapban.

(3) A jegyző a hatályos rendeleteket folyamatosan, egységes szerkezetbe foglalja.

(4) A hatályos rendeletek naprakész nyilvántartásáért a jegyző felelős.

34. Önkormányzati határozat és nyilvántartása

50. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról

(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(3) A képviselő-testület hatósági határozataira – az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A Képviselő-testület döntéséről készített jegyzőkönyvi kivonat hitelesítésére a Polgármesteri Hivatal köztisztviselője jogosult.

(5) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

(6) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

35. A képviselőtestület üléseiről készített jegyzőkönyv

51. § (1) A képviselőtestület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül abból a célból, hogy a Mötv. 52. §-ban foglaltak alapján a jegyzőkönyvet meghatározott tartalommal el lehessen készíteni.A hangfelvételről másolat nem készíthető.

(2) A jegyzőkönyvet minden év végén név- és tárgymutatóval ellátva be kell köttetni.

(3) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés jellegét (alakuló,rendes, rendkívüli)m nyilvános vagy zárt módját

b) ülésen megjelent képviselők nevét, távolmaradó képviselő nevét, távollét bejelentését

c) az ülés helyét, dátumát, kezdési és befejezési időpontját,

d) az elfogadott napirendi pontokat,

e) napirendi pontonként az előadó és felszólaló nevét továbbá mondanivalójuk lényegét

f) ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét

g) a határozathozatal módját,

h) a szavazás számszerű eredményét,

i) név szerinti szavazás esetén a képviselő nevét, leadott szavazatát

j) a szavazás eredményét előterjesztésenként,

k) a meghozott döntéseket, határozatokat, rendeleteket,

l) az ülésen történt fontosabb eseményeket (rendbontás, távozás),

m) képviselő véleményének kérésére történő rögzítését.

n) A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét

(4) A jegyzőkönyv eredeti példányának mellékleteit képezik:

a) meghívó,

b) írásos előterjesztések,

c) a képviselő előzetesen írásban benyújtott hozzászólása,

d) indítványok,

e) jelenléti ív, mely tartalmazza a meghívottak névsort,

f) név szerinti szavazásról készített hitelesített névsor,

g) név szerinti illetve titkos szavazásról készített jegyzőkönyv.

(5) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a Képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, a rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékleteként elhelyezett rendeletszöveggel fogadja el. A rendelet szövegét ez esetben a jegyzőkönyvhöz mellékletként kell csatolni.

(6) A nyilvános ülés jegyzőkönyve 1 példányban készül.

(7) A jegyzőkönyvek kezeléséről és a Pest Vármegyei Kormányhivatal, mint törvényességfelügyeletet gyakorló szerv felé a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztüli felterjesztésről az ülést követő 15 napon belül a jegyző gondoskodik.

(8) Az írásban készült jegyzőkönyvet - zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével - a lakosság számára a Polgármesteri Hivatalban, az Önkormányzat hivatalos internetes honlapján történő megjelentetéssel hozzáférhetővé kell tenni.

(9) A képviselő-testület oldalszámozással ellátott jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

(10) Zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

V. Fejezet

LAKOSSÁG KÖZVETLEN RÉSZVÉTELE AZ ÖNKORMÁNYZÁSBAN

36. Közmeghallgatás

52. § A képviselőtestület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

53. § (1) A közmeghallgatás időpontját a képviselőtestület határozza meg.

(2) A közmeghallgatást a képviselőtestület döntése alapján a polgármester hívja össze.

(3) A közmeghallgatás, helyben szokásos módon az időpontot megelőzően legalább 15 nappal korábban hirdetni kell.

(4) A Közmeghallgatásra a Képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

37. Lakossági fórum

54. § (1) Lakossági fórum tartható:

a) a település városrendezési szabályzat, valamint a szabályozási tervek elfogadását megelőzően,

b) az állampolgárok, és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából.

(2) A lakossági fórumról megtartására a 53. §.-ában foglaltak az irányadók

38. Helyi népszavazás

55. § (1) Helyi népszavazást a település választópolgárai húsz százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezhet

(2) A helyi népszavazás kitűzésére és lebonyolítására a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény rendelkezései az irányadók.

VI. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ

56. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit.

(2) A képviselőt megilletik – különös tekintettel az Mötv. 32. §-ában foglalt - jogok, és terhelik kötelezettségek A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(3) A képviselők a képviselői tevékenységük során hivatalos személyként járnak el.

39. Települési képviselő jogai.és kötelességei

57. § (1) A települési képviselő:

a) Írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell csatolni, illetve kérésére, véleményét szó szerint kell a jegyzőkönyvben megjelentetni.

b) Tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, melyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és a tárgyalásra a képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselőtestület vizsgálja felül bizottságának döntését.

c) Megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

d) Igény szerint fogadóórát tart.

e) A Képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyekben kezdeményezheti a képviselőtestület hivatalának intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül elektronikus úton érdemi választ köteles adni.

(2) A települési képviselő köteles

a) részt venni a képviselőtestület munkájában, melyért külön rendeletben foglaltak szerint tiszteletdíj illeti meg,

b) előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetve egyéb megbízatását nem tudja teljesíteni,

c) részt venni a testületi döntések előkészítésében,

d) tájékoztatni a választópolgárokat a Képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről

e) a képviselői tevékenysége során tudomására kerülő állami, szolgálati és üzleti titkot a vonatkozó jogszabályok szerint megőrizni,

f) jelezni bármilyen jellegű személyes érintettséget, összeférhetetlenségi ok felmerülését,

g) vagyonnyilatkozatát a törvényben meghatározott határidőig benyújtani.

(3) A Képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

(4) A települési képviselők számára – képviselő-testületi tagságuk idejére – az önkormányzat egy darab, azonos műszaki paraméterekkel rendelkező laptop ingyenes használatát biztosítja. A laptopot a képviselő megválasztását követő egy hónapon belül veheti át a következő feltételekkel:

a) a laptopot a képviselő a képviselő-testületi tagsága ideje alatt köteles gondosan kezelni, megőrizni, majd a testületi tagsága megszűnését követő 15 napon belül visszaszolgáltatni.

b) a Amennyiben a laptop legalább négy éven keresztül a képviselő használatában volt, kérheti annak számára történő eladását.

c) a laptop gondtalan használatából, elvesztéséből eredő kárért a képviselő kártérítési felelősséggel tartozik.

d) a laptop használatához szükséges szoftverek megvásárlásáról és feltelepítéséről az önkormányzat gondoskodik. A laptop helytelen használatából eredő szoftver-hibák kijavíttatásáról az azt használó képviselő költségére az önkormányzat gondoskodik.

(5) A települési képviselők járandóságait a Képviselő-testület az Mötv. 35. § (1) bekezdése szerint külön rendeletben szabályozta.

(6) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-31/A. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.

(7) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

40. Távollét

58. § (1) A képviselő köteles részt venni a Képviselő-testület ülésén, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.

(2) Képviselő-testületi tag igazolt hiányzását legkésőbb a testületi ülés kezdetéig előzetesen köteles bejelenteni a polgármesternek.

(3) Bizottsági tag igazolt hiányzását legkésőbb az ülés kezdetéig előzetesen köteles bejelenteni a bizottság elnökének.

59. § (1) A Képviselő-testület a képviselő, illetve a bizottság nem képviselő tagjának megállapított tiszteletdíját, amennyiben a képviselő az Mötv-ben, illetve e rendeletben meghatározott kötelezettségeit

a) egyszeri alkalommal megszegi 1 hónap időtartamra 25%-kal csökkenti

b) kettő vagy több alkalommal de félévig nem folyamatosan megszegi az adott időtartammal megegyező időszakra tiszteletdíját 50%-kal csökkenti,

c) féléven túl folyamatosan megszegi, az adott időtartamra teljes egészében megvonja.

(2) Amennyiben a képviselő, illetve a bizottság nem képviselő tagja a képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről igazolatlanul marad távol a Képviselő-testület

a) egymást követő két képviselő-testületi vagy két bizottsági ülésen igazolatlanul marad távol a következő havi tiszteletdíját 25%-al

b) három vagy több alkalommal de félévig, nem folyamatosan képvisel-testületi ülésről vagy bizottsági ülésről igazolatlanul távol marad a hiányzással megegyező hónapra tiszteletdíját 50%-kal

csökkenti, melyről a Polgármester átruházott hatáskörben intézkedik.

(3) A bizottsági ülések közül csak azokat kell figyelembe venni, mely bizottságnak az érintett képviselő a tagja.

(4) Nem minősül igazolatlan távollétnek:

a) ha a bizottság képviselő vagy nem képviselő tagja az Mötv. 49. § (1) bekezdése szerinti személyes érintettsége miatt a szavazásból kizárásra kerül, illetve ugyanezen ok miatt a szavazásban nem vesz részt, továbbá, ha a bizottsági ülésen ezen okból nem vesz részt,

b) a keresőképtelenséggel járó betegség miatti távollét,

c) bizottság elnöke vagy képviselő tagja esetén a testület vagy a polgármester megbízása alapján az önkormányzat képviseletének ellátása, vagy a megbízásukból végzett tevékenység ellátása,

d) az egyéb méltányolható okból történő távollét,

e) a közfeladat ellátása.

(5) Az (2) bekezdés rendelkezéseit a bizottság képviselő vagy nem képviselő tagja esetében bizottságonként külön-külön kell alkalmazni.

VII. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

60. § (1) Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó és egy-egy feladat megoldására ideiglenes bizottságokat (eseti bizottság) hoz létre.

(2) A képviselőtestület állandó bizottságainak általános feladatai:

a) javaslatokat tesz a bizottság állandó és külsős tagjainak a személyére,

b) konzultációs céllal bárkit meghívhat a bizottság üléseire,

c) felhatalmazhatja az elnököt, (vagy más személyt) a bizottság képviseletére,

d) a bizottság működéséhez a Polgármesteri Hivatal szakmai referenst biztosít,

e) a bizottsági ülés jegyzőkönyvéről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

(3) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a) Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottságot 9 fővel (5 fő megválasztott képviselő, 4 fő nem képviselő tag)

b) Szociális és Jóléti Bizottságot 5 fővel (3 fő megválasztott képviselő, 2 fő nem képviselő tag)

c) Kulturális Bizottságot 9 fővel (5 fő megválasztott képviselő, 4 fő nem képviselő tag)

(4) A képviselőtestület állandó bizottságainak feladatait az SZMSZ 5. melléklet tartalmazza.

(5) A képviselő-testület bizottságainak tagjait a SZMSZ 2.számú melléklete tartalmazza.

(6) Több bizottság feladatkörét érintő ügy esetén a bizottságok elnökei megállapodhatnak az adott téma együttes megtárgyalásáról.

61. § (1) A bizottság nem képviselő tagja esküt tesz a képviselőtestület előtt.

(2) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

62. § (1) Bizottsági ülés határozatképességére is a képviselő-testületi ülés határozatképességére vonatkozó előírás az irányadó.

(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze, a jegyző által előkészített időpontra és napirenddel.

(3) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:

a) a Képviselő-testület határozatára

b) a Polgármester indítványára,

c) a bizottsági tagok negyedének indítványára

(4) Ha a bizottsági tag a bizottsági ülések felén nem vesz részt, a bizottság elnökének javaslata alapján, a képviselőtestület dönt a bizottsági tagságának a visszavonásáról.

(5) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet,

a) bármely képviselő,

b) a jegyző.

(6) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról a bizottság határozattal dönt.

63. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá.

(2) A bizottságok működésére a Képviselő-testület ülésire vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

64. § (1) A bizottság az átruházott feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben döntést hoz.

(2) A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során döntését határozatként jeleníti meg.

(3) A bizottság a képviselőtestület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki.

(4) A bizottság – átruházott hatáskörben hozott - hatósági határozataira – az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

65. § (1) A képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

a) meghatározott időre vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére

hozhatja létre.

(2) Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(3) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően megszűnik.

65/A. §1 (1) A Képviselő-testület egyéb javaslattevő,vagy tanácsadói tevékenységet végző munkacsoportot hozhat létre. A szakértői munkacsoport személyek körét, feladatát a testületet létrehozó normatív testületi határozat jelöli ki.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt testület a működését önállóan alakítja ki.

VIII. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TISZTSÉGVISELŐI

41. A polgármester

66. § (1) Az Bugyi nagyközség polgármestere megválasztását követően esküt tesz a Képviselő-testület előtt. Megbízatását főállásban látja el, a munkáltatói jogokat a Képviselő-testület gyakorolja.

(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait és hatásköreit a Képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.

(4) A polgármester a jegyző útján irányítja a képviselőtestület hivatalát,

a) biztosítja a vezetés egységét, összehangolja a munkát,

b) segíti a képviselőket a település érdekében végzendő munkájukban,

c) rendszeresen kapcsolatot tart a lakossági ellátásban résztvevő nem önkormányzati szervezetek vezetőivel,

d) figyelemmel kíséri és támogatja az önkormányzati intézmények munkáját,

e) biztosítja a képviselőtestület és bizottságai, valamint a Polgármesteri Hivatal működésének összhangját,

f) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, a lakossági önszerveződő közösségekkel.

(5) A polgármester a költségvetésben meghatározott célokra maximum nettó 5 millió Ft-ig vállalhat kötelezettséget, e felett a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása szükséges. Erről a kötelezettségvállalásról köteles beszámolni a Képviselő-testületnek.

(6) A testület a polgármester részére rendelkezési alapot hoz létre, mellyel szabadon gazdálkodhat. Keretösszeget a mindenkori költségvetési rendeletben határozzák meg.

(7) A polgármester a működés biztonsága érdekében - az éves tervben nem szereplő feladatok végrehajtása során nettó 2 millió Ft összegig köztelezettséget vállalhat, szerződést írhat alá, melyről köteles beszámolni a Képviselő-testületnek.

(8) Az egyes önkormányzati ügyek végrehajtása esetén az eljárás mikéntjére vonatkozóan a képviselőtestület konkrét utasításokkal látja el a polgármestert.

42. Az alpolgármester

67. § (1) A képviselőtestület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselőtestület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére egy főállású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatát főállásban látja el.

(3) A megválasztott alpolgármester tevékenységi területét, munkafeladatát a polgármester határozza meg.

(4) Segíti a polgármestert a képviselők munkájának szervezésében, távollétében teljes jogkörrel – a polgármester által utasításban meghatározott helyettesítési rend szerint - helyettesíti. Intézkedéseiről köteles tájékoztatni a polgármestert.

(5) Az alpolgármester önkormányzati hatáskörök címzettje nem lehet, ilyet sem a Képviselő-testület, sem a polgármester nem ruházhat át.

IX. Fejezet

A JEGYZŐ ÉS HIVATAL

43. A jegyző

68. § (1) A polgármester – pályázat alapján, határozatlan időre –képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.

(2) A jegyző az Mötv. 81. §. (3) bekezdésében és az egyes jogszabályokban foglalt feladat-, hatáskörein túl:

a) vezeti a polgármesteri hivatalt,

b) rendszeresen tájékoztatást a polgármesternek, alpolgármesternek, a Képviselő-testületnek az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

c) a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,

d) tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,

e) jogszabályváltozás következtében az Önkormányzat rendeleteinek módosítása válik szükségessé, erről a körülményről a Képviselő-testületet tájékoztatja,

f) a képviselő-testületi ülésen az előterjesztés vitájában szavazás előtt törvényességi észrevételt tesz, ha bármely javaslat ügyében ez szükséges,

g) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

h) az Önkormányzat döntése alapján gondoskodik a rendelet és mellékleteinek napra készen tartásáról

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a polgármester által kijelölt, a képesítési követelményeknek megfelelő köztisztviselő látja el.

44. A Polgármesteri Hivatal

69. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Polgármesteri Hivatalt hoz létre.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott Hivatal neve: Bugyi Nagyközségi Polgármesteri Hivatal.

(3) A Polgármesteri Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatározhat. A Polgármesteri Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Polgármesteri Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(4) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a Képviselő-testület határozattal fogadja el.

X. Fejezet

TÁRSULÁSOK

70. § (1) Az önkormányzat társulásainak létrehozására, szervezetére és működésére az Mötv. 87-95. §-ai irányadók.

(2) A Képviselő-testület társulásai:

a) „Kertváros” Önkormányzati Társulás - 2360 Gyál Kőrösi út 54.

b) Duna-Tisza közi Hulladékgazdálkodási Társulás – 6000 Kecskemét, Kossuth tér l. szám.

(3) A társulások feladat- és hatáskörét a társult önkormányzatok által határozattal elfogadott társulási megállapodások tartalmazzák.

XI. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA, GAZDÁLKODÁSA

45. Vagyon, gazdálkodás

71. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat évi költségvetéséről rendeletet alkot.

(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a Képviselőtestület elé úgy, hogy az legkésőbb február 15. napjáig hatályba léphessen. Az előterjesztést a Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság megtárgyalja és véleményezi, s az intézményekkel való érdekegyeztetést a jegyző lefolytatja.

(3) A zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé úgy, hogy az legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

(4) A következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester minden év november 30. napjáig nyújthatja be a Képviselőt-estületnek.

72. § (1) Az önkormányzati vagyonra és az önkormányzat gazdálkodására az Alaptörvényben, az államháztartásról szóló törvényben, a nemzeti vagyonról szóló törvényben, az Mötv. 106-116. §-aiban és más jogszabályokban, valamint külön önkormányzati rendeletben meghatározottak irányadók.

(2) Azokat a gazdálkodó szervezeteket, melyekben az önkormányzat tagsági jogot gyakorol a 8 számú melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat által alapított közalapítványok, alapítványok, jegyzékét 9. számú melléklet tartalmazza.

46. A gazdálkodás ellenőrzése

73. § (1) Az Mötv. 120. §-ában meghatározott feladatokat az 60. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott bizottság végzi.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának külső ellenőrzését az Állami Számvevőszék végzi

(3) Az önkormányzat és az általa felügyelt költségvetési szervek belső pénzügyi ellenőrzését – a jegyző irányításával működő belső ellenőr útján – megbízási szerződés útján látja el.

(4) Az Önkormányzat a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 155. § (2) bekezdés alapján folyamatos könyvvizsgálói feladatok ellátásáról megbízás szerződés alapján könyvvizsgáló útján gondoskodik.

XII. Fejezet

Az ÖNKORMÁNYZAT ÁLTAL ALAPÍTOTT ÉS FENNTARTOTT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK

74. § (1) A Képviselő-testület kötelező és önként vállalt feladatainak ellátására - alapító okirattal - oktatási, nevelési, kulturális, közművelődési, egészségügyi, szociális és gazdasági önkormányzati intézményeket alapít, illetve tart fenn.

(2) Az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek felsorolását a SZMSZ 7. számú melléklete tartalmazza.

(3) Ezen költségvetési szervek irányítására - a fenntartói és a felügyeleti jog fenntartása mellett - intézményvezetőket nevez ki.

(4) Az intézményvezetők felett a munkáltatói jogokat a kinevezés, kinevezéskori illetmény megállapítása, vezetői megbízás, felmentés, vezetői megbízás visszavonása, összeférhetetlenség megállapítása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása tekintetében a Képviselő-testület, az egyéb munkáltatói jogokat a Polgármester gyakorolja.

75. § (1) A költségvetési szervek vezetői az intézményüket a jogszabályi rendelkezések, valamint az intézmény jellegének megfelelő, a Képviselő-testület által jóváhagyott saját belső szervezeti és működési szabályzatuk, valamint az egyéb belső szabályzataik előírásai szerint irányítják.

(2) A költségvetési szervek gyakorolják a munkáltatói jogokat az intézményekben dolgozók felett oly módon, hogy a jogszabályi előírásokon kívül a munkáltatói jogból eredő tartós kötelezettségvállalásokat csak a fenntartó hozzájárulásával tehetnek.

XIII. Fejezet

A KÉPVISELŐK ÉS A POLGÁRMESTER VAGYONNYILATKOZATA

76. § (1) Az önkormányzati képviselő a megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni.

(2) A képviselő a saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas – vagy élettársának, valamint gyermekének a vagyonnyilatkozatát.

(3) A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – képviselői jogait nem gyakorolhatja, és képviselői megbízatásához kapcsolódóan juttatásokban nem részesülhet.

(4) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a képviselőkre vonatkozó szabályok szerint.

77. § A Képviselő-testület a vagyonnyilatkozatok nyilvántartási és ellenőrzési feladatait a Gazdasági, -Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság látja el. A bizottság feladat-, és hatáskörét az SZMSZ 5. számú melléklete határozza meg.

78. § (1) A képviselő, a polgármester vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános.

(2) A képviselő, a polgármester hozzátartozójának vagyonnyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.

47. Bizottságok nem képviselő tagjainak vagyon-nyilatkozattétele

79. § (1) A Bizottságok nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségüket Egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. Tv. 3. §-a e) pontja alapján megválasztását követő 30 napon belül, majd azt követően kétévente az esedékesség évében január 31-éig kell teljesíteni.

(2) A Bizottságok nem képviselő tagjainak és hozzátartózóinak vagyonnyilatkozata nem nyilvános.

(3) A Bizottságok nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségük teljesítéssel kapcsolatosan e rendeletben foglalt a képviselőkre vonatkozó vagyonnyilatkozat-tételi szabályokat kell alkalmazni.

(4) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítéséről a teljesítés határidejét követő Képviselő-testületi ülésen Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság Elnöke tájékoztatja a Képviselő-testületet.

48. Vagyonnyilatkozatba való betekintési jog gyakorlása

80. § (1) A képviselő-testület a vagyon-nyilatkozatokat nem teszi közzé, a nyilvánosságot a betekintési jog biztosítása útján garantálja.

(2) A Bizottság vagyonnyilatkozatokba történő betekintésről külön jegyzéket vezet.

(3) A vagyonnyilatkozatokba történő betekintést írásban kell igényelni a nyilatkozatokat kezelő bizottság elnökétől.

(4) A betekintés joga kizárólag a nyilatkozatok őrzési helyén – Polgármesteri Hivatal - a Bizottság elnöke, vagy az általa kijelölt bizottsági tag és az érintett képviselő jelenlétében gyakorolható.

(5) A betekintés jogát a kérelem érkezésétől számított 15 napon belül köteles biztosítani a Bizottság. A betekintési jog gyakorlására vonatkozó kérelemről a Bizottság értesíti az érintett képviselőt, illetve a polgármestert.

49. Vagyonnyilatkozat ellenőrzése

81. § (1) Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottságnál bárki írásban kezdeményezhet. Az eljárás kezdeményezéséről a Bizottság elnöke haladéktalanul tájékoztatja az érintett képviselőt. Az ellenőrzési eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Az eljárásra irányuló kezdeményezésben meg kell jelölni a betekintés időpontját, mely a kérelem benyújtásától számított 15 napnál korábbi nem lehet.

(2) Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 8 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.

(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság Elnöke a Képviselő-testületet annak soron következő ülésén tájékoztatja.

(4) A Képviselő-testület zárt ülést tart a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.

(5) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz.

(6) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállás nélküli – ismételt kezdeményezést a bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.

(7) Jelen szakaszban nem szabályozott kérdésekben az 5.számú mellékletben foglaltak irányadóak.

XIV. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI LAP

82. § (1) Az Önkormányzat tájékoztató lapjának (Bugyi Körkép) megjelentetésével a Képviselő-testület eleget tesz tájékoztatási kötelezettségének.

(2) A lap alapítója Bugyi Nagyközség Önkormányzata

(3) A lap kiadója: Pressmann Nyomdaipari és Kereskedelmi Bt

(4) Az önkormányzat a Bugyi Körképben teszi közzé rendeleteit (SZMSZ kivételével) és a Képviselő-testület fontosabb döntéseit.

(5) A lap a kiadások költségeinek csökkentése érdekében fizetett hirdetéseket is közölhet, a hirdetési tevékenység szervezése a szerkesztőség feladata.

XV. Fejezet

Az Önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatai

83. § (1) Az Önkormányzat hazai és külföldi önkormányzattal vagy más szervezettel a Képviselőtestület döntése alapján, együttműködési megállapodást köthet.

(2) Hazai vagy külföldi önkormányzattal, vagy más szervezettel történő kapcsolat felvételét kezdeményezheti a Képviselő-testület bármely tagja. A megállapodás megkötésére a Képviselő-testület döntésének megfelelően kerülhet sor.

(3) Az Önkormányzat felhatalmazza a polgármestert, hogy az együttműködés során konkrét kérdésekben a Képviselő-testület döntése alapján megállapodást kezdeményezzen, egyeztetéseket végezzen, és erről a soron következő képviselő-testületi ülésen adjon tájékoztatást.

(4) Az Önkormányzat az alábbi településekkel létesített nemzetközi kapcsolatot: Körösfő (Ro)

XVI. Fejezet

ÉRTELMEZÕ ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

84. § (1) E rendelet alkalmazásában:

a) A melléklet: az SZMSZ olyan, érdemi tartalommal rendelkező része, melynek módosítása a Képviselő-testület határkörébe tartozik,

b) A rendeletben a nap kifejezésen naptári napot kell érteni, kivéve, ahol a rendelet a munkanapot nevesíti.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzat mellékletei a következők:

1. sz. melléklet A Képviselő-testület névsora

2. sz. melléklet Bugyi Nagyközség Önkormányzat bizottságainak személyi összetétele

3. sz. melléklet Az önkormányzat jelzőszámai

4. sz. melléklet A testület által átruházott hatáskörök felsorolása

5. sz. melléklet Bizottságok feladatkörei

6. sz. melléklet A Képviselő-testület önként vállalt feladatai

7. sz. melléklet Az Önkormányzat általa alapított és fenntartott költségvetési szervei

8. sz. melléklet Az önkormányzat tulajdonú gazdálkodó szervezetek jegyzéke

9. sz. melléklet Az önkormányzat által alapított közalapítványok, alapítványok jegyzéke

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteivel együtt megküldendő:

a) a települési képviselőknek

b) bizottságok nem képviselő tagjainak

c) a Pest Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének.

85. §2

86. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez

az 1. melléklet Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai

1. Nagy András Gábor polgármester

2. Dr. Szatmári Magdolna alpolgármester

3. Bálintné Balogh Mária képviselő

4. Gyurászik László képviselő

5. Nagy Zsolt képviselő

6. Purczel Rita képviselő

7. Szabó Gábor László képviselő

8. Dr. Szadai Szilárd képviselő

9. Viola Hajnalka képviselő

2. melléklet a 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez

Bugyi Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Bizottságai

1. Gazdasági-, Fejlesztési és Ügyrendi Bizottság

1.1. Nagy Zsolt elnök

1.2. Purczel Rita alelnök

1.3. Gyurászik László

1.4. Dr. Szadai Szilárd

1.5. Szabó Gábor László

1.6. Molnár Tibor

1.7. Rim Mihály

1.8. Menyhei Zoltán

1.9. Keserü Árpád

2. Kulturális Bizottság

2.1. Gyurászik László elnök

2.2. Viola Hajnalka alelnök

2.3. Nagy Zsolt

2.4. Purczel Rita

2.5. Dr. Szadai Szilárd

2.6. Andó János

2.7. Bodnár Sándor Kálmánné

2.8. Péter Gábor Szilveszter

2.9. Szalánczi Milán

3. Szociális és Jóléti Bizottság

3.1. Bálintné Balogh Mária elnök

3.2. Viola Hajnalka alelnök

3.3. Purczel Rita

3.4. Furik Ferencné

3.5. Macsek Anita

7. melléklet a 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez

Bugyi Nagyközség Önkormányzata által alapított és fenntartott költségvetési szervei

A

B

C

D

1

Költségvetési szerv neve

Költségvetési szerv neve Székhelye

Adószám:

Törzskönyvi azonosító szám

2

Bugyi Nagyközségi
Polgármesteri Hivatal

2347 Bugyi Beleznay tér 1.

15391102-2-13

391106

3

Bessenyei György Művelődési
Ház és Könyvtár

2347 Bugyi Kossuth L. u. 28.

16797745-2-13

651152

4

Bugyi Nagyközségi
Napköziotthonos Óvoda

2347 Bugyi Sport u. 1.

16797721-2-13

651130

5

Településfejlesztési, -Ellátási és
Üzemeltetési Szerv

2347 Bugyi Beleznay tér 1.

16791990-2-13

651129

6

Bugyi Nagyközségi Csemete
Bölcsőde

2347 Bugyi Beleznay tér 13.

15845034-2-13

845038

8. melléklet a 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat tulajdonú gazdálkodó szervezetek jegyzéke

A

B

C

1

Gazdálkodó szerv neve

Gazdálkodó Szerv székhelye

Önkormányzati tulajdoni hányad

2

Daköv Kft

2370 Dabas Széchenyi tér 3

3,34%

3

Oázis Group Kft

2347 Bugyi Belenay tér 1.

20%

9. melléklet a 12/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat által alapított közalapítványok, alapítványok jegyzéke

1. Bugyi Nagyközségért Közalapítvány- 2347 Bugyi Beleznay tér 1.

1

A 65/A. §-t a Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

2

A 85. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 3. melléklet a Bugyi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.