Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 01- 2024. 12. 01

Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelete módosításáról

2024.12.01.

Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő (4a) és (4b) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) Az Önkormányzat az arra érdemes személyeket az alábbi kitüntetésekben részesítheti:

a) Pro Civitate kitüntetés,

b) Sárosdért Emlékérem adományozásával.

mely kitüntetéseket, odaítélésének rendjét külön megalkotott önkormányzati rendelet szabályozza.

(4b) Az Önkormányzat helyi ünnepe a 'Sárosd Napok' rendezvénysorozat, melyről és a nemzeti ünnepek - március 15.; augusztus 20.; október 23. - méltó előkészítéséről, lebonyolításáról a kulturális feladatokkal foglalkozó bizottság gondoskodik.”

2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 2. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás”

3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. § (1) A hirdetmény helyben szokásos módon történő kihirdetésének a Hivatal székhelyén lévő hirdetőtáblán történő elhelyezés minősül.

(2) Az önkormányzat a lakosság tájékoztatása érdekében internetes honlapot működtet.

(3) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 33. § (3) bekezdése, valamint annak 1. melléklete szerinti általános közzétételi lista szerinti közzététel az önkormányzat saját honlapján történik.

(4) Az önkormányzat nyomtatott helyi újságot jelentet meg. Az önkormányzat időszakos, helyi kiadású lapja a Sárosdi Kisbíró. Az önkormányzat lapja tájékoztató jelleggel tartalmazza a képviselő-testület főbb döntéseit, azokat a közérdekű információkat, melyek a lakosság széles körét érintik. Az önkormányzat lapját a település polgárai térítésmentesen kapják.

(5) A lakossági tájékoztatás szervezése, saját feladatkörük figyelembe vételével a polgármester és a jegyző feladata. Az online közösségi média kezeléséről a polgármester gondoskodik.

(6) Az önkormányzat az internetes honlap és az online közösségi média felületek üzemeltetési költségeit az önkormányzat költségvetésében biztosítja.”

4. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati képviselő a Mötv.-ben rögzített jogok és kötelezettségek mellett köteles:)

„a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában és ennek érdekében írásban vagy szóban a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik. Köteles - lehetőségeihez mérten - az önkormányzat által megszervezett rendezvényeken megjelenni,”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati képviselő a Mötv.-ben rögzített jogok és kötelezettségek mellett köteles:)

„c) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, azok szervezeteivel, önszerveződő közösségeivel. Évente egy alkalommal fogadóórát tartani, melynek időpontjáról és helyszínéről legalább 30 nappal előtte tájékoztatja a polgármestert és a választópolgárokat. Munkájáról írásban beszámol a közmeghallgatáskor. ”

5. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ha a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen, vagy tartósan akadályoztatva vannak, az ülés összehívását és vezetését az ügyrendi feladatokat végző bizottság elnöke látja el.”

6. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak az ülést megelőző 5. napon kézhez kapják. A képviselő-testület ülésére meghívható az érintett napirendi pont tárgyalására az a személy, vagy szervezet képviselője, akinek jogát vagy jogos érdekét a napirendi pont érinti.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(A meghívó tartalmazza:)

„e) A meghívó és az egyéb előterjesztések kézbesítése elektronikus úton is megtörténhet mind a képviselők, mind tanácskozási joggal meghívottak részére.”

(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 13. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) A zárt ülés tartását nem igénylő írásbeli előterjesztések a képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjai részére elektronikus formában kerülnek megküldésre.

(2b) A meghívó, valamint az előterjesztés kézhezvételét a képviselők, valamint a bizottsági tagok elektronikus levélben, vagy telefonon visszajelzik a kiküldőnek.”

(4) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 13. § (4) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

[Rendkívüli ülésre szóló meghívót és mellékleteit a (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelően kell kiküldeni az alábbi eltérésekkel:]

„c) rendkívüli ülés telefonon is összehívható.”

7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester, az őt helyettesítő alpolgármester, vagy az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnökének feladata a képviselő-testület ülésének vezetésével kapcsolatosan:

a) megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,

b) megnyitja az ülést,

c) a munkaterv szerinti testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet a benyújtott interpellációról, kérdésről és a napirend előtti felszólalási szándékról,

d) ismerteti a sürgősségi indítványt,

e) előterjeszti a napirendi javaslatot,

f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és kihirdeti a határozatot,

g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

h) berekeszti az ülést.”

8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:]

„d) a megválasztott egy fő jegyzőkönyv hitelesítő aláírását.”

9. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 28. § (1) bekezdés 1–3. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:)

„1. Pénzügyi, és Ügyrendi Bizottság,
2. Társadalmi Kapcsolatok és Kulturális Fejlesztés Bizottsága.
3. Humánfejlesztési és Családügyi Bizottság.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 28. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az (1) bekezdés 1-2. pontjában megnevezett bizottságok tagjainak (három képviselő és egy nem képviselő tag) száma négy fő, a 3. pontban megnevezett bizottság képviselő tagjainak száma három fő. ”

10. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottság ülését az elnök hívja össze. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni a bizottság ülését, míg az ülés levezetését az elnök akadályoztatása esetén a bizottsági tagok által választott képviselő tag végzi. A meghívót legkésőbb az ülést megelőző 3. napon ki kell küldeni. A bizottság meghatározza azokat a napokat, amikor munkaterv szerinti üléseit tartja. ”

11. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 32. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára, működésére, a jegyzőkönyv tartalmára az Mötv. rendelkezései az irányadóak. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyző írja alá, valamint egy fő jegyzőkönyv hitelesítő bizottsági tag.”

12. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 36. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület állapítja meg a polgármester illetményét, költségtérítését, - jutalmát a pénzügyi feladatokkal foglalkozó bizottság javaslatára -, a külön jogszabályi keretek között, és gyakorolja felette foglalkoztatási jogviszonyával, fegyelmi és kártérítési felelősségének megállapításával kapcsolatos hatásköröket.”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 36. § (3) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A polgármester az Mötv. 65-68. §.-aiban rögzítetteken túl:)

„h) h ) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő kommunikációs tevékenység kialakításáról,”

(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 36. § (3) bekezdés m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A polgármester az Mötv. 65-68. §.-aiban rögzítetteken túl:)

„m) az önkormányzat éves költségvetési főösszegének terhére esetenként 5 millió Ft összeghatárig dönthet a forrásfelhasználásról,”

(4) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 36. § (3) bekezdése a következő p)–r) ponttal egészül ki:

(A polgármester az Mötv. 65-68. §.-aiban rögzítetteken túl:)

„p) gyakorolja a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos hatáskört,
q) a településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés keretében beérkezett vélemények, javaslatok elfogadásával vagy el nem fogadásával, az el nem fogadás indokolásával összefüggő hatáskört,
r) a településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés szabályozási tárgykörben megalkotott jogszabályban nem szabályozott, a partnerségi egyeztetéssel kapcsolatos kérdésben döntéshozatali hatáskört.”

(5) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 36. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

a) közvilágításról való gondoskodás,

b) a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,

c) környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

d) szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

e) lakás- és helyiséggazdálkodás, szakmahiány miatti bérlakás kijelölés

f) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,

g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,

h) település közbiztonsága.

i) dönt a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárt meg nem haladó, napi működést biztosító szerződések, pénzügyi kötelezettségvállalások, pénzügyi kiadások aláírásáról a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, ide nem értve a bér - és rezsi (víz-, csatorna-, szilárd hulladék-, villany-, gáz- és telefondíjak;) és a hivatal működését érintő tárgyi eszközbeszerzést (irodaszer, tisztítószer).”

13. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 40. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja választópolgárok olyan öntevékeny közösségeit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak. Tanácskozási joggal a képviselő-testület és bizottsága ülésein azok az önszerveződő közösségek képviselői vehetnek részt, amely közösségek jogát, jogos érdekét vagy kötelezettségét a tárgyalandó napirend érinti.”

14. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

15. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2022. (VII. 25.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdés d) pontja.

16. § Ez a rendelet 2024. december 1-jén lép hatályba, és 2024. december 2-án hatályát veszti.

1. melléklet a 12/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet