Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 29 14:30- 2024. 10. 29 14:30

Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.29.

Arló Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §- (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület bizottságai, elnevezése:

a) Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi, Szociális és Oktatási Bizottsága (a továbbiakban: ÜSZOB). Székhelye: Arló, Ady Endre út 162.

b) Arló Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi, Településfejlesztési és Ellenőrzési Bizottsága (a továbbiakban: PTEB) Székhelye: Arló, Ady Endre út 162.”

2. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Polgármesteri Hivatal telefonszámai: +36 48/544-000, 544-002, Fax száma: +36 48/544-540, Email: postmaster@onkormarlo.t-online.hu, titkarsag@onkormarlo.t-online.hu”

3. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.”

4. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„14. § A bizottságok nem önkormányzati képviselő tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben meghatározottak szerint tesznek vagyonnyilatkozatot, melyet a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ellenőrzési Bizottságnak kötelesek benyújtani.”

5. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye. A Képviselő-testület esetenként dönt arról, ha a következő ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja, az azonban Arló nagyközség közigazgatási területén kívül nem lehet.”

(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 15. § (4) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A lakosságot a Képviselő-testület üléséről a jegyző az ülés időpontját megelőzően legalább 4 nappal tájékoztatja. A tájékoztatás módja:)

„b) az önkormányzat honlapján,”

(3) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 15. § (4) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A lakosságot a Képviselő-testület üléséről a jegyző az ülés időpontját megelőzően legalább 4 nappal tájékoztatja. A tájékoztatás módja:)

„c) az önkormányzat facebook oldalán.”

6. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 16. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell az ülés tervezett időpontja előtt 7 nappal írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és a napirendjére vonatkozó javaslatot.

(4) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 7 napon belül, lehetőség szerint az indítványban javasolt időpontra hívja össze.”

7. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését az ÜSZOB elnöke hívja össze és vezeti.”

(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A nyilvános ülésre meghívót kapnak:)

„h) egyház képviselője,”

(3) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

(A nyilvános ülésre meghívót kapnak:)

„i) a 3. választókerület országgyűlési képviselője.”

8. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 21. § (10) és (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(10) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el és a polgármester engedélyével hozzászóláshoz juthatnak. A hozzászólás 5 perctől több nem lehet. A tanácskozás rendjét sértő magatartás esetén a polgármester figyelmezteti a résztvevőket, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti az érintettet a terem elhagyására.

(11) A polgármester ülés közben szünetet rendelhet el két napirend között a képviselő kérésére is.”

(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 21. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:

„(12) A testületi ülés végén bezárja az ülést.”

9. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 22. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) A szavazatok megszámlálását az ÜSZOB végzi.”

10. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati rendelet alkotását és határozat meghozatalát kezdeményezhetik:)

„b) képviselő-testület bizottságai,”

(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 23. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A jegyző köteles a rendelettervezetet az ÜSZOB elé terjeszteni előzetes véleményezésre.”

11. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 1 példányban készül. A zárt ülés kivételével - a nyilvánosság biztosítása érdekében - Arló nagyközség honlapján kerül közzétételre. ”

12. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 16. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. A Képviselő-testület bizottságai”

13. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 33. és 34. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„33. § A képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:

a) ÜSZOB: 3 fő képviselő, 1 fő nem képviselő,

b) PTEB: 2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő.

34. § (1) A ÜSZOB:

1. ellátja a titkos szavazással kapcsolatos feladatokat,

2. közreműködik az önkormányzati rendeletek megalkotásában, módosításában, különös tekintettel a Szervezeti és Működési Szabályzatokra (a továbbiakban: SzMSz),

3. javaslatot tesz az intézményi struktúra kialakítására, az intézmények alapító okiratainak módosítására, SzMSz-ek tartalmára és ellenőrzi az alapító okirat és SzMSz szerinti működést,

4. javaslatot tesz az önkormányzati társulásokhoz történő csatlakozásra, tagsági jogviszonyokra,

5. javaslatot tesz az egészségügyi intézmények, intézményrendszer hatékony működtetésére, az egészségügyi vállalkozási szerződések tartalmára és ellenőrzi az egészségügyi vállalkozásokkal kötött szerződések érvényesítését,

6. javaslatot tesz fegyelmi eljárás kezdeményezésére az önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyekben,

7. az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének és méltatlanságának a megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester indítványára kivizsgálja,

8. hatáskörébe tartozik a mindenkori szociális ellátások helyi szabályozásáról, a gyermekek védelméről, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló rendeletekben meghatározott feladat,

9. javaslatot tesz a szociális feladatellátás hatékony működésére, és ellenőrzi azokat az érintett intézményeknél,

10. javaslatot tesz a nemzetiséggel kapcsolatos ügyekben,

11. ellenőrzi az oktatási koncepciók, pedagógiai programok hatályosulását,

12. az óvoda pedagógiai programjának véleményeztetése, az oktatás-politikai koncepció kialakításának segítése, javaslattétel az oktatással kapcsolatos hatékony feladatellátásra,

13. javaslatot tesz a közművelődési feladatellátás szervezésére, közművelődési koncepció elkészítésének segítése, kulturális élet, civil szervezetek szerepvállalásának támogatása,

14. áttekinti az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit, az önkormányzat gazdálkodását, figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, vagyonváltozásra és az azt előidéző okokra,

15. a gyermekétkeztetés ellenőrzése az intézményekben,

16. javaslat a közmunkaprogramban történő személyek foglalkoztatására.

(2) A PTEB:

1. Javaslatot tesz a létszámgazdálkodásra,

2. javaslatot tesz az önkormányzati társulásokhoz történő csatlakozásra, tagsági jogviszonyokra,

3. közreműködik a települési gazdálkodás szervezésében, a költségvetési koncepció kialakításában, a települési önkormányzat éves költségvetésének elkészítésében,

4. az önkormányzat a PTEB útján is gondoskodik az önkormányzat és intézményei pénzügyi ellenőrzéséről,

5. véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit, az önkormányzat gazdálkodását, figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, vagyonváltozásra, értékeli az azt előidéző okokat,

6. véleményezi a költségvetési átcsoportosításokat,

7. vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások indokait és gazdasági megalapozottságát, a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát és javaslatot tesz hitelek felvételére,

8. ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

9. előkészíti a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntést, nyilvántartja, kezeli és ellenőrzi a vagyonnyilatkozatokat, gondoskodik azok őrzéséről,

10. javaslatot tesz az önkormányzat vagyonával kapcsolatos döntésekre, önkormányzati ingatlanvagyon-gazdálkodással kapcsolatos szakmai javaslatok kidolgozása,

11. településrendezési és fejlesztési terv elkészítésének, településfejlesztési koncepciók, programok felülvizsgálatának szakmai előkészítése, véleményezése,

12. a költségvetést érintő beruházások, fejlesztések szakmai szempontú véleményezése, ellenőrzése,

13. környezetvédelmi koncepció készítésének segítése, előkészítése,

14. javaslattétel a települési környezetvédelmi program, természetvédelem feladatai ellátásához,

15. ellenőrzi a kommunális szolgáltatások működtetését,

16. a lakossági kötelező közszolgáltatási feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés,

17. javaslatot tesz önkormányzat által alapított vállalkozások, szervezetek működésére és ellenőrzi a pénzügyi tevékenységüket az önkormányzati feladatellátás mértékéig,

18. 1 millió forint feletti beszerzés esetén az ajánlatkéréssel érintettek jóváhagyása, további ajánlattevőkre javaslatok tétele,

19. közmunkaprogramok véleményezése, javaslat a megvalósítandó közmunkaprogramokra,

20. áttekinti a polgármester tájékoztatását az időközi mérlegjelentésekről.

(3) A Képviselő-testület egyes feladatai eredményesebb ellátására szükség szerint további bizottságokat hozhat létre.”

14. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 35. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A bizottságok ülésének összehívásáról, az ülés vezetéséről a bizottságok elnökei, akadályoztatásuk esetén a bizottságok megbízott tagjai gondoskodnak.

(2) Az ülések összehívását a bizottságok tagjai is kezdeményezhetik.

(3) A bizottságok ülésén tanácskozási joggal részt vesz a polgármester, a jegyző vagy az általa meghatalmazott személy.”

15. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 36. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármester ügyfélfogadási rendje: hétfő és szerda 13.00 órától 16.00 óráig.”

16. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 6. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

17. § Ez a rendelet 2024. október 29-én 14 óra 30 perckor lép hatályba, és 2024. október 30-án 14 óra 30 perckor hatályát veszti.

1. melléklet a 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

1. A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 2. melléklet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„A Képviselő-testület által az Ügyrendi, Szociális és Oktatási Bizottságra átruházott hatáskörök”

2. melléklet a 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

Bizottság által és bizottsági állásfoglalással benyújtandó előterjesztések

1. Ügyrendi, Szociális és Oktatási Bizottság

1.1. rendeletalkotás, módosítás,

1.2. költségvetési koncepció,

1.3. intézményi struktúra kialakítása,

1.4. alapító okiratok, SzMSz-ek elfogadása,

1.5. önkormányzati társulások, tagsági viszony,

1.6. oktatási koncepció, pedagógiai programok,

1.7. egészségügyi vállalkozási szerződések elfogadása,

1.8. civil szervezetek tevékenysége,

1.9. fegyelmi eljárás kezdeményezése,

1.10. szociális feladatok,

1.11. szociális intézmény működésével kapcsolatos feladatok,

1.12. kulturális, közművelődési feladatokkal kapcsolatos előterjesztések.

2. Pénzügyi, Településfejlesztési és Ellenőrzési Bizottság

2.1. költségvetést érintő döntések,

2.2. költségvetést érintő rendeletek alkotása, felülvizsgálata,

2.3. költségvetési koncepció,

2.4. beruházások, fejlesztések,

2.5. hitelfelvétel, pénzügyi műveletek, értékpapír műveletek,

2.6. létszámgazdálkodás,

2.7. önkormányzat vagyonával kapcsolatos döntések,

2.8. önkormányzati társulások, tagsági viszony,

2.9. önkormányzati vállalkozások, szervezetek működése,

2.10. környezetvédelemmel kapcsolatos feladatok,

2.11. településrendezési és fejlesztési terv készítése, felülvizsgálata,

2.12. kötelező közszolgáltatási feladatokkal kapcsolatos döntés-előkészítés.”

3. melléklet a 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

1. A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 6. melléklete a következő 5. ponttal egészül ki:

„5. Elfogadlak Alapítvány”