Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2026.01.01.

[1] Szatymaz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a képviselő-testület és szervei működési kereteit a helyi közügyek hatékony intézése, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátása, az önkormányzat hatékony működése érdekében állapítja meg.

[2] Szatymaz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:

Szatymaz Községi Önkormányzat - 6763 Szatymaz, Kossuth Lajos utca 30.

(2) Polgármesteri Hivatal hivatalos megnevezése, székhelye:

Szatymazi Polgármesteri Hivatal - 6763 Szatymaz, Kossuth Lajos utca 30.

(3) Az önkormányzat működési területe Szatymaz község közigazgatási területére terjed ki.

(4) Szatymaz község jelképeiről, alapításukról, használatuk rendjéről külön rendelet rendelkezik.

(5) Az önkormányzat kitüntetéseinek alapítását és adományozásuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(6) Az Önkormányzat törzskönyvi azonosító adatait, tevékenységi besorolását az 1. melléklet tartalmazza.

(7) Az önkormányzat a kölcsönös érdekek alapján együttműködhet és megállapodást köthet más hazai és külföldi helyi önkormányzatokkal, intézményekkel, szervekkel, beléphet hazai és nemzetközi önkormányzati szervezetekbe. A megállapodás jóváhagyására a képviselő-testület, aláírására a polgármester jogosult.

(8) Az önkormányzat együttműködik a helyi nemzetiségi önkormányzattal.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működésének szabályai

1. A képviselő-testület

2. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő. A Képviselő-testület tagjainak névsora jelen rendelethez 1. függelékként csatolandó.

(2) A Képviselő-testület ellátja az önkormányzati törvényben és egyéb jogszabályokban ráruházott és az önként vállalt feladat és hatásköröket.

(3) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre átruházhatja. Az átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.

2. A testület ülései

3. § A képviselő-testület ülései: alakuló ülés, rendes ülés, rendkívüli ülés, ünnepi ülés.

3. Alakuló ülés

4. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülést a választás eredményének jogerőre emelkedését követő tizenöt napon belül tartja meg.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről, átadja a polgármester és a képviselők megbízólevelét.

(4) A polgármester az alakuló ülésen a Képviselő-testület előtt esküt tesz. A települési képviselők az alakuló ülésen esküt tesznek.

(5) A Képviselő-testület az alakuló, vagy az azt követő ülésen, a polgármester javaslatára titkos szavazással alpolgármestert választ. A Képviselő-testület az alpolgármester választás lebonyolítására jelen lévő tagjai közül 3 tagú ideiglenes bizottságot választ.

(6) A Képviselő-testület az alakuló, vagy az azt követő ülésen dönt az állandó bizottságairól, ezen belül:

a) a bizottságok számáról

b) elnevezéséről,

c) tagok számáról,

d) személyi összetételéről.

(7) Az alakuló ülésen a képviselő-testület feladata a polgármester, az alpolgármester illetményének, tiszteletdíjának meghatározása.

4. Rendes ülés és a testület munkaterve

5. § (1)1 A Képviselő-testület rendes üléseit éves munkaterv szerint tartja. Az ülést általában csütörtöki napra délután 15:00 órára kell összehívni. A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület munkarendjének összeállításáról és képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(3) A munkaterv elkészítéséhez a polgármester javaslatot kér be:

a) a képviselőktől,

b) az állandó bizottságoktól,

c) jegyzőtől,

d) községben működő intézmények vezetőitől.

(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontjait,

b) az ülések javasolt napirendjeit,

c) a napirendek előadóit,

d) az előzetes bizottsági tárgyalás szükségességét,

e) a közmeghallgatás időpontját, és javasolt napirendjét.

5. Rendkívüli ülés

6. § (1) A képviselő-testület munkatervben nem szereplő ülése rendkívüli ülés.

(2) A polgármester halaszthatatlan döntést igénylő ügyek esetében rendkívüli ülést hív össze.

(3) A képviselő-testületet 15 napon belül köteles a polgármester össze hívni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában meghatározott indítványozásra jogosultak indítványa alapján.

6. Ünnepi ülés

7. § A Képviselő-testület ünnepi ülést tarthat a fontosabb állami, társadalmi, helyi eseményhez kötődően, amely a szokásostól eltérő ünnepélyes formában kerül megtartásra.

7. A Képviselő-testület összehívásának rendje

8. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.

9. § (1) Az ülésre szóló meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.

(2) A meghívót és az előterjesztéseket elektronikus formában a képviselő-testület rendes ülése előtt 5 nappal kell kiküldeni.

(3) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót közzé kell tenni:

a) az önkormányzat honlapján

b) a Polgármesteri Hivatal hirdető tábláján.

(4) Kivételesen sürgős esetében a képviselő-testület - az ülést megelőzően - telefonértesítés útján is összehívható.

(5) A képviselő-testület rendes ülésére elektronikus levél útján tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a községi intézmények vezetőit,

b) a napirendi pont által érintett személyeket, ha jelenlétük a napirend tárgyalásához szükséges,

c) a képviselő-testület nem képviselő bizottsági tagjait,

d) Szatymaz Község Országgyűlési képviselőjét,

e) a községben működő, a rendelet 2. függelékében felsorolt civil szervezetek képviselőit, amennyiben a szervezet tevékenységi körét érinti az előterjesztés,

f) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,

g) vagy akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.

(6) A képviselő-testületi rendes ülésre elektronikus levél útján meg kell hívni:

a) a rendőrkapitányság Sándorfalvi őrsparancsnokát,

b) a rendelet 2. függelékében felsorolt, a községben működő civil szervezetek, alapítványok képviselőit.

c) a járási hivatal vezetőjét.

(7) A Képviselő-testület rendkívüli ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a napirendi pont által érintett személyeket, amennyiben jelenlétük a napirendi pont tárgyalásához szükséges,

b) akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.

8. A testületi ülés nyilvánossága, zárt ülés szabályai

10. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános, kivéve az Mötv. 46. §. (2) bekezdés a) és b) pontjaiban foglalt esetekben. Valamint zárt ülés tartását rendelheti el a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben.

(2) Zárt ülésen a képviselő-testület tagjain és a jegyzőn kívül a meghívása esetén a polgármesteri hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt.

11. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha a képviselők több mint fele jelen van az ülésen.

(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirend megtárgyalására a képviselő-testület ülését 6 napon belül össze kell hívni.

9. A képviselő-testület ülése, a tanácskozás rendje

12. § A polgármester az ülés megnyitásakor:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) rendes ülés esetében írásban tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

c) rendes ülés esetében szóbeli tájékoztatást ad a két ülés közötti fontosabb eseményekről, az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

d) szóban ismerteti a zárt ülésen hozott határozatokat, figyelemmel az információs önrendelkezési jogról és az információ szabadságról szóló törvényi rendelkezésekre,

e) javaslatot tesz az ülés napirendjére, megindokolja, ha az a tervezettől eltér.

13. § (1) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát:

a) az előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti,

b) az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen levők kérdéseket intézhetnek, melyekre az előadó vita előtt válaszol,

c) a hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására a polgármester vagy bármely képviselő javaslatot tehet, a javaslatról a képviselők vita nélkül egyszerű szótöbbséggel döntenek,

d) a vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra,

e) határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd amennyiben a döntés meghozatalához szükséges többséget nem szerezte meg egyik módosító indítvány sem, az előterjesztésben (szóbeli, vagy írásbeli előterjesztés) szereplő határozati javaslatról dönt a testület.

(3) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ

b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít

c) ismétlődés esetén a képviselőtől a szót megvonhatja.

10. Előterjesztés

14. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak készítője felelős.

(2) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés készítőjének megnevezését, ha az eltér az előterjesztőtől

b) az előterjesztés iktatószámát

c) az előterjesztés tárgyát, röviden be kell mutatni az előterjesztés szerinti ügy és a döntési javaslat lényegét,

d) lehetséges döntési alternatívákat

e) határozati javaslatot, illetve rendelet tervezetet

f) határidőt és a végrehajtásra felelős megnevezését

(3) Tájékoztatók, beszámolók határozati javaslat nélkül is előterjeszthetőek.

(4) Az előterjesztést a jegyzőnek előzetesen törvényességi véleményezés végett be kell mutatni. Amennyiben ez nem lehetséges, úgy az ülésen a képviselők felé jelezni kell ezt a tényt.

(5) Az előterjesztéseket a meghívóval együtt kell kiadni. A meghívó kiküldését követően a polgármester jóváhagyásával kerülhet sor előterjesztés elektronikus levél formájában történő kiküldésére. Kivételesen a polgármester engedélyezheti a szóbeli és az ülésen kiosztható előterjesztéseket.

11. Kérdés

15. § (1) A képviselő-testületi ülésen a képviselők önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhetnek a polgármestertől, alpolgármestertől, jegyzőtől és a bizottság elnökétől, melyről az ülésen, de legkésőbb 30 napon belül írásban, érdemi választ kell adni.

(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a kérdező nyilatkozik, a testület nem dönt.

12. Szavazás rendje

16. § A képviselők igen vagy nem szavazással vesznek részt a szavazásban vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazás általában nyíltan, kézfelemeléssel történik. Amennyiben a javaslat azért nem került elfogadásra, mert az elfogadáshoz szükséges szavazatot nem nyerte el, bármely képviselő vagy a polgármester indítványozhatja a javaslat további tárgyalását, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.

17. § A települési képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. E kötelezettségének elmulasztása esetében bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti.

13. Titkos szavazás

18. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tart, amikor jogszabály kötelezően írja elő számára, továbbá a Képviselő-testület előzetes többségi szavazással titkos szavazás tartását rendelheti el, ha az adott kérdéskörben a titkos szavazás tartását a mindenkori hatályos jogszabályok lehetővé teszik.

(2) Titkos szavazást a jelen lévő képviselőkből választott 3 tagú ideiglenes bizottság bonyolítja le, és a jegyző gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólapok, urna, fülke) biztosításáról. Tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően pedig megszámolja a szavazatokat, elkészíti a jegyzőkönyvet és az eredményről jelentést tesz a testületnek.

(3) Amennyiben a javaslat azért nem került elfogadásra, mert az elfogadáshoz szükséges szavazatot nem nyerte el, bármely képviselő vagy polgármester indítványozhatja a javaslat további tárgyalását, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.

14. Név szerinti szavazás

19. § (1) A képviselő-testület név szerinti szavazást tart az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára. Kötelező név szerinti szavazást tartani közbeszerzési eljárás eredményének megállapításakor.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben olvassa a települési képviselők nevét, a képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodhatnak a szavazástól. A jegyző a nyilatkozatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

15. Minősített többség

20. § A megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges:

a) zárt ülés elrendelése

b) munkaterv elfogadása

c) Mötv. 42. §. 3.,4.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16. pontjában foglaltak szerinti

ügyek eldöntéséhez.

16. A Képviselő-testület döntései

21. § (1) A képviselő-testület döntései:

a) rendelet

b) határozat

(2) A képviselő-testület rendeletet alkothat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok kezelésére.

(3) A rendeletalkotást kezdeményezheti a polgármester, bármely települési képviselő, képviselő-testület bizottsága, jegyző és bármely, a településen működő civil szervezet. A rendeletalkotást írásban, indoklással alátámasztva a polgármesternél kell benyújtani, aki a soron következő ülésre a javaslatot előzetes állásfoglalás céljából a képviselő-testület elé terjeszti. A képviselő-testület ez esetben arról dönt, hogy a kezdeményezés alapján kíván-e rendeletet alkotni, azaz megindítja-e a rendeletalkotási eljárást.

(4) A képviselő testület döntéseinek jelölése:

a) rendelet jelölése: rendelet száma / év (kihirdetés hónapja, napja). önkormányzati rendelete

b) határozat jelölése: határozat száma / év (hónap, nap). KT. számú határozata

(5) A képviselő-testület által megalkotott rendelet és a normatív határozat kihirdetéséről és közzétételéről a jegyző köteles gondoskodni. A rendeletet és normatív határozatot kihirdetés céljából a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 15 napra ki kell függeszteni. A rendeleteket és a normatív határozatokat az Önkormányzat honlapján kell közzétenni.

17. Jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok

22. § (1) A képviselő-testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. §. (1) bekezdése a) - e) pontjaiban meghatározottakon túl mellékletként tartalmazza:

a) meghívót

b) jelenléti ívet

c) valamennyi írásos előterjesztést

d) név szerinti szavazásról készült névsort

e) titkos szavazás eredményét rögzítő jegyzőkönyvet

f) azokat a képviselői indítványokat, hozzászólásokat, amelyek csatolását a képviselő-testületi tagok kérték.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző kezeli, azokat évenként bekötve őrzi a levéltárnak történő átadásig.

(3) A jegyzőkönyvek elektronikus formában Szatymaz Község honlapján kerülnek közzétételre.

III. Fejezet

A képviselők jogai és kötelezettségei

23. § (1) A képviselő Mötv. 32. § (2) bekezdésében meghatározott jogain kívül a választópolgárokkal való közvetlen kapcsolattartás érdekében fogadóórát tarthat.

(2) A képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását külön rendelet határozza meg.

24. § A képviselő az Mötv 32. (2) és (3) bekezdésében foglalt kötelezettségeken túl köteles szóban vagy elektronikus levél formájában a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testületi, illetve bizottsági ülésen nem tud részt venni.

IV. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

25. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, döntéseinek végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, állandó bizottságokat hoz létre és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A bizottságok munkájukról ciklusonként beszámolnak a testületnek.

26. § (1) A képviselő-testület az alábbi, állandó bizottságokat hozza létre:

a) 5 tagú gazdasági bizottságot (3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő)

b) 5 tagú humán bizottságot (4 fő képviselő és 1 fő nem képviselő)

(2) A bizottság elnökét, elnökhelyettesét és tagjait a képviselő-testület választja meg, a polgármester előterjesztésére.

(3) A bizottság nem képviselő tagja és a vele egy háztartásban élő hozzátartozója megválasztását követő 30 napon belül, majd két évente, az esedékesség évében június 30. napjáig köteles vagyonnyilatkozatot tenni.

(4) Az egyes bizottság tagjainak névsora jelen rendelethez 3. függelékként csatolandó.

(5) Az egyes bizottságok feladat és hatáskörét a szabályzat 3. melléklete tartalmazza.

27. § (1) A képviselő testület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és működési szabályzatát a képviselő-testület állapítja meg.

28. § (1) Az állandó bizottságok éves munkaterv alapján működnek, amely a képviselő-testület éves munkatervében meghatározott napirendekre épül.

(2) A bizottsági ülések összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottság tagjai 1/3-ának indítványára a bizottságot 8 napon belül össze kell hívni.

(3) A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására javaslatot tehet:

a) a polgármester

b) bármely képviselő

c) bizottság bármely tagja

d) bármely települési képviselő

(4) Az írásos indítványt a bizottság elnökéhez kell eljuttatni a bizottsági ülés kezdetéig.

(5) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi anyagokat az ülés előtt legalább 5 nappal megküldi a bizottság tagjainak és a meghívottaknak. Kivételes esetben az elnök jóváhagyásával a meghívó kiküldését követően elektronikus úton, vagy az ülés megkezdése előtt is kiosztható az előterjesztés. A Bizottság elnöke szükség esetén engedélyezheti a szóbeli előterjesztés megtárgyalását is.

(6) A bizottság ülésére tanácskozási joggal az elnök meghívja a polgármestert, a jegyzőt, valamint a tárgyalt ügyben napirend által érintett érdekeltet, amennyiben az indokolt a napirend megtárgyalásához.

29. § (1) A bizottságok ülései nyíltak, zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A bizottság határozatképességére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A bizottság határozatképtelensége esetén, amennyiben a képviselő-testület ülésének napirendi pontjai indokolttá teszik, legkésőbb a testületi üléssel egy időpontra össze kell hívni.

(3) A bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben határozatot hoz, egyszerű szótöbbséggel. A szavazás módjára a képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A bizottság határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően- folyamatos sorszámmal, évszámmal, dátummal és a bizottság nevének rövidítésével kell ellátni. A dátum a határozathozatal időpontját jelzi.

(4) Amennyiben, a bizottság önkormányzati hatósági jogkört gyakorol, határozatát a közigazgatási eljárási szabályok szerint hozza meg.

30. § A bizottságok adminisztratív ügyviteli és technikai feltételeinek ellátását az Önkormányzat hivatala a jegyző útján biztosítja.

V. Fejezet

Az önkormányzat szervei

18. Polgármesterre és alpolgármesterre vonatkozó szabályok

31. § (1) A polgármester főállású polgármesterként látja el feladatát.

(2) A polgármestert tartós távolléte esetén az alpolgármester helyettesíti.

(3) A polgármester főbb feladatai:

a) képviseli a képviselő-testületet

b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit

c) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét

d) elősegíti a képviselők munkáját

e) tájékoztatót ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint a két ülés közötti fontosabb feladatokról

f) szervezi és ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását, aláírja a testületi ülésekről készült jegyzőkönyvet és a képviselő-testület rendeletét

(4) A polgármester a képviselő-testület működésével kapcsolatosan:

a) intézkedik a bizottság jelzése alapján, ha a polgármesteri hivatal tevékenységében, a képviselő-testület álláspontjától való eltérést, önkormányzati érdeksérelmet, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli

b) kezdeményezheti a képviselő-testület bizottságaira átruházott hatáskörök visszavonását, ha megállapítja, hogy a bizottság a hatáskörébe tartozó ügyben 30 napon belül érdemben nem intézkedett.

(5) A polgármester fogadóórát tart minden páros hét hétfőjén 13-16 óráig. A fogadóóra időpontját a Mi Lapunk c. lapban és az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

31/A. §2 (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester olyan halaszhatatlan ügyben, melyben a döntéshozatal mellőzése valószínűsíthetően kárral járna - Magyarország Helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXIX törvény 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(2) A polgármester az Mötv. 42. § -ában meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan döntést igénylő a képviselőtestület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben

a) bármely vagyongazdálkodási ügyben, amelyben az Önkormányzat károsodástól való megóvása és vagyona védelmében az azonnali döntés elkerülhetetlenül szükséges

b) amely a testi épséget közvetlenül veszélyeztető, illetve egyéb vis major helyzet esetén a költségvetésben szereplő kiadási jogcímek előirányzatai között szükség esetén átcsoportosítása és kötelezettségvállalás megtételét érinti.

32. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(2) Az alpolgármester feladat és hatáskörét a szabályzat 4. melléklete tartalmazza.

(3) Az alpolgármester fogadóórát tart minden páratlan hét hétfőjén 14-16 óráig. A fogadóóra időpontját a Mi Lapunk c. lapban és az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

19. Jegyző

33. § (1) A polgármester pályázat alapján határozatlan időre nevezi ki a jegyzőt.

(2) A jegyzőt a jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester által kijelölt, a Polgármesteri Hivatalban szakirányú szakképesítéssel rendelkező köztisztviselő helyettesítheti.

20. Polgármesteri Hivatal

34. § A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, a hivatal munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét a Polgármesteri Hivatal működési szabályzatáról és ügyrendjéről szóló szabályzat tartalmazza.

21. Társulások

35. § (1) A képviselő-testület megállapodhat egy, vagy több önkormányzattal és feladatainak, hatásköreinek hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hozhat létre.

(2) A képviselő-testület társulásainak felsorolása jelen rendelethez 4. függelékként csatolandó.

VI. Fejezet

A lakossággal való kapcsolattartási formák

36. § A képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartást az alábbi formákban biztosítja:

a) közmeghallgatás

b) képviselői fogadóóra

c) polgármesteri, alpolgármesteri fogadóóra

d)3 falugyűlés

22.4 Közmeghallgatás

37. § (1) A képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, amelyen a település lakosai, valamint a helyben érdekelt szervezetek közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg a közmeghallgatás időpontját és tárgyát.

(3) A közmeghallgatás testületi ülés, melynek időpontját és napirendjét a tervezett időpont előtt 10 nappal közzé kell tenni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint az Önkormányzat honlapján.

(4) A témától, a résztvevők és a javaslatok számától függően a hozzászólások időtartama korlátozható. Erről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, illetve nem dönthető el, akkor a polgármester 15 napon belül írásban válaszol, melyről tájékoztatja a Képviselő-testületet a soron következő testületi ülésen.

23.5 Falugyűlés

37/A. § (1) A lakosság közvetlen tájékoztatása, illetve jelentős nagyságrendű településfejlesztési döntések, intézkedések előkészítése, vagy önkormányzati rendelet-tervezet véleményezése érdekében a képviselő-testület eseti határozata alapján falugyűlés tartható.

(2) A falugyűlés előkészítése, összehívása, vezetése a polgármester feladata.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

38. § (1)6

(2) Ez a rendelet 2024. október 10-én 16 órakor lép hatályba.

1. melléklet a 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Szatymaz Község Önkormányzat azonosító adati, tevékenységi besorolása

Törzskönyvi azonosító adatok

Törzsszáma:

726720

Adószám:

15726724-2-06

KSH statisztikai számjele:

15726724-8411-321-06

Megnevezés:

Szatymaz Községi Önkormányzat

Cím:

Székhely:

6763 Szatymaz, Kossuth Lajos utca. 30.

Telephely:

6763 Szatymaz, Ady Endre utca 32.

6763 Szatymaz, Dózsa György utca 42.

6763 Szatymaz, Kossuth Lajos utca 6.

Az Önkormányzat pénzforgalmi számlája:

10402142-50495355-55501004

Tevékenységi besorolás:

Alaptevékenységi szakágazat:

8411057

Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

Szakmai alaptevékenysége kormányzati funkció szerinti megjelölése:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

0411408

Területfejlesztés igazgatása

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120

Út, autópálya építése

045140

Városi és elővárosi közúti személyszállítás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081045 9

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

092120

Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

10406010

A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok (kivéve: tanoda)

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

2. melléklet a 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület átruházott hatáskörök

1. HUMÁN BIZOTTSÁGRA

1.1. a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 16/2021. (XII.10.) önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint:

1.1.1. átmeneti támogatás

1.1.2. tüzelőanyag utalvány, tűzifa támogatás, szén támogatás

1.1.3. gyermekek ellátásához kapcsolódó támogatás

1.1.4. gyermekek karácsonyi támogatása

1.1.5. rászorulók karácsonyi támogatása

1.1.6. 80 év feletti személyek karácsonyi támogatása

1.1.7. lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyeknek nyújtott települési támogatás elbírálása

1.2. elbírálja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíjpályázatra érkezett pályázatokat

1.3. általános és középiskolások ösztöndíjpályázatának elbírálása

2. POLGÁRMESTERRE

2.1. a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 16/2021. (XII.10.) önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint:

2.1.1. krízis támogatás

2.1.2. temetési támogatás

2.1.3. óvoda- és iskolakezdési támogatás

2.1.4. gyógyszerkiadásokhoz nyújtott támogatás

2.1.5. köztemetés

2.1.6. születési támogatás

2.1.7. lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatások

2.2. a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 9/2024. (VI.21.) önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint: szünidei gyermekétkeztetés

2.3. Vagyonrendeletben meghatározottak szerint:

2.3.1. Képviselő-testület tulajdonosi döntése alapján a vagyon feletti rendelkezéssel kapcsolatos jognyilatkozatok megtétele illetve jogügyletek megkötése

2.3.2. átmenetileg szabad felhalmozási és működési célú pénzeszközök hasznosítása (pl.: betét lekötés, állampapír vásárlás stb.)

2.3.3. mezőgazdasági művelésre alkalmas ingatlanok hasznosítása

2.3.4. ingó értékesítése - ideértve a csere esetét - hasznosítása, megterhelése

2.3.5. 1.000.000 forintot meg nem haladó értékű ingó áru, építési beruházás, szolgáltatás beszerzése,

2.3.6. 1.000.000 forintot meg nem haladó összegű követeléssel kapcsolatos fizetési könnyítés engedélyezése

2.3.7. közútkezelői hozzájárulás megadása

2.4. ellátja a közterület használat engedélyezésével kapcsolatos feladatokat

2.5. lakásrendeletben meghatározottak szerint gyakorolja a tulajdonosi jogokat

2.6. címer használat engedélyezése

2.7. saját halottá nyilvánítás

2.8. tulajdonosi hozzájárulás

2.8.1. közműfejlesztéssel, bekötéssel kapcsolatos eljárásban

2.8.2. közterületi alul- és felülépítményekkel kapcsolatosan

2.8.3. önkormányzati ingatlant érintő hatósági ügyekben - az eljárásban érdekelt - ügyfélként tett eljárásjogi nyilatkozat megtétele

3. melléklet a 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Szatymaz Község Önkormányzata állandó bizottságainak feladat- és hatásköre
I. Gazdasági Bizottság

1. Közreműködik:

- a Polgármesteri Hivatal, valamint az önállóan gazdálkodó intézmények pénzügyi – gazdasági ellenőrzésében,

- pénzügyi rendelet-tervezet kidolgozásában,

- a községrendezési programok, tervek kidolgozásában,

- önkormányzati beruházások, felújítások előkészítésében és megvalósításában,

- az önkormányzat környezetvédelmi célkitűzéseinek megvalósításában,

- az önkormányzat által vállalkozásba adott közszolgáltatások ellenőrzésében,

- helyi ingatlanügyek rendezésében,

- az e területet érintő rendelet-tervezetek előkészítésében,

- a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatának kidolgozásában, szükség esetén javaslatot tesz a szabályzat módosítására, vagy új szabályzat alkotására,

- a képviselőtestület rendelkezései végrehajtásának szervezésében és ellenőrzésében,

- az e területet érintő képviselő-testületi döntések, rendelet-tervezetek előkészítésében, végrehajtásának, hatályosulásának ellenőrzésében,

2. Véleményezi:

a munkatervében meghatározott napirendi pontokat, és munkaterv szerinti ülés keretében az alábbi tárgykörű előterjesztéseket:

- az önkormányzat éves költségvetését,

- az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló-tervezetet,

- év közben a költségvetési előirányzatok felhasználását, a módosításokra vonatkozó előterjesztéseket,

- az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás szabályait,

- alapítvány létrehozását, közérdekű kötelezettségvállalást,

- hitelszerződések megkötését,

- költségvetési szervek alapítását, átszervezését, megszüntetését,

- az e területet érintő önkormányzati döntések előterjesztéseit,

- az önkormányzat mezőgazdasági előterjesztéseit.

- a képviselő-testületi hatáskör gyakorlásának átruházására vonatkozó előterjesztést,

3. Vizsgálja:

- a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

4. Ellenőrizteti:

- a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

5. Figyelemmel kíséri:

- a község rendezési tervében foglaltak megvalósítását,

- a kommunális szolgáltatások ellátását, ellenőrzi a feladatot végző szervek tevékenységét

6. Ellátja:

- a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.

7. Előkészíti:

- a képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyeket

8. Részt vesz:

- az önkormányzat környezetvédelmet és vízgazdálkodást érintő döntéseinek

előkészítésében,

9. Nyilvántartja és ellenőrzi:

- az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas-, vagy élettársa, valamint gyermeke vagyonnyilatkozatát, továbbá a bizottság nem képviselő tagjának és vele egy háztartásban élő hozzátartózójának vagyonnyilatkozatát.

10. Kivizsgálja:

- az önkormányzati képviselővel szemben az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.

11. Javaslatot tesz:

-Intézmények személyi és működési feltételeinek biztosítására.

II. Humán Bizottság:

12. Segíti és ellenőrzi:

- az alapellátás területén a gyógyító, megelőző ellátást,

- az anya-, csecsemő-, gyermek-, ifjúsági- és családvédelmi feladatok ellátását.

13. Véleményezi:

- a munkatervében meghatározott napirendi pontokat, és munkaterv szerinti ülés keretében az alábbi tárgykörű előterjesztéseket:

- az egészségügyi és szociális ellátásra vonatkozó tervezési és gazdálkodási

előterjesztéseket,

- a képviselő-testület hatáskörébe tartozó intézményvezetők kinevezését,

- a szociális és egészségügyi ágazatot érintő rendelet-tervezeteket,

- az óvodai alapfokú oktatási intézmény; kulturális intézmény létesítését, átszervezését,

- oktatási, kulturális intézmények vezetőinek kinevezésére vonatkozó

előterjesztéseket

14. Dönt:

- a Képviselő-testület szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló rendeletével átruházott hatáskörökben, zárt ülés keretében.

15. Közreműködik:

- a helyi oktatási és közművelődési jellegű képviselő-testületi döntések

előkészítésében,

- ifjúságpolitikai, ifjúságvédelmi feladatok megvalósításában,

4. melléklet a 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Alpolgármester feladat- és hatásköre

1. Helyettesíti a polgármestert távolléte esetében

2. Kapcsolatot tart a községben működő civil szerveződésekkel, egyesületekkel

3. Esetenként – a polgármester megbízása alapján – képviseli az önkormányzatot

4. Koordinálja a közművelődési és közoktatási intézmények munkáját.

1

Az 5. § (1) bekezdése a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg. Hatályos 2026. január 01. napjától.

2

A 31/A. §-t a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 9.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 36. § d) pontját a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 9.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

4

A 22. alcím címét a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 9.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

5

A 23. alcímet (37/A. §-t) a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 9.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

6

A 38. § (1) bekezdése a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

7

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 841105. megnevezésű sora a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 081045. sorát a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VI. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

10

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 104060. megnevezésű sora a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 041140. sorát a Szatymaz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.