Magyarszecsőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 11. 21

Magyarszecsőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.11.21.

Magyarszecsőd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Az önkormányzat elnevezése és székhelye

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Magyarszecsőd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Székhelye: 9912 Magyarszecsőd, Fő út 2.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Magyarszecsőd Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(4) Az Önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a Molnaszecsődi Közös Önkormányzati Hivatala látja el. Székhelye: 9912 Molnaszecsőd, Petőfi út 86.

(5) Az önkormányzat illetékességi területe: Magyarszecsőd község közigazgatási területe.

(6) A Képviselő-testület 2013. január 1. napjától közös hivatalt hozott létre Döbörhegy, Döröske, Halastó, Molnaszecsőd, Nagymizdó és Szarvaskend községek önkormányzataival, Molnaszecsődi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

(7) A Képviselő-testület, a közös önkormányzati hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén Magyarország címere van, a köríven

a) a Képviselő-testület pecsétjén a „Magyarszecsőd Község Önkormányzata”,

b) a közös hivatal székhelyének pecsétjén a „Molnaszecsődi Közös Önkormányzati Hivatal, Molnaszecsőd” felirat olvasható.

(8) Magyarszecsőd Község Önkormányzata jelképeit külön rendelet szabályozza.

2. § Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: https://magyarszecsod.asp.lgov.hu

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

1. Alapfeladatok

3. § (1) Az Önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények és anyagi lehetőségeinek függvényében biztosítja.

(2) Az Önkormányzat feladatai ellátása során együttműködésre törekszik a környezetében működő települési önkormányzatokkal, a térségi önkormányzati társulásokkal.

(3) Az Önkormányzat kisegítő, kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem folytat.

(4) Az Önkormányzati alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti meghatározását az 1. melléklet tartalmazza.

2. Önként vállalt feladatok

4. § (1) Az Önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátása mellett önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.

(2) A feladat önkéntes vállalása előtt a polgármester előkészítő eljárás lefolytatásáról gondoskodik, melynek eredményéről a Képviselő-testületnek beszámol. A Képviselő-testület elé terjesztett, a helyi közügy önálló megoldásának önkéntes felvállalását tartalmazó javaslatnak kötelező eleme a megvalósításhoz szükséges és a várható fenntarthatóságot biztosító költségvetési források bemutatása.

(3) Ha a Képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, akkor ennek pénzügyi fedezetét az éves költségvetésben biztosítja

(4) Az önkormányzat az alábbi önként vállalt feladatokat látja el:

a) közreműködik térségfejlesztési tervek, programok készítésében;

b) társul önkormányzati célok megvalósítását elősegítő szervezetekhez;

c) gondoskodik az országos, térségi, községi ünnepségek, rendezvények szervezéséről;

d) támogatja a civil szervezeteket.

3. A feladatok ellátása

5. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátására a Képviselő-testület és szervei útján, valamint társulási megállapodás alapján és a gazdálkodó szervezetekkel és vállalkozókkal kötött feladat ellátási szerződés alapján kerül sor.

(2) A Képviselő-testület szervei a polgármester, a bizottságok, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal és a társulás.

6. § Az önkormányzati feladat- és hatáskörök főszabályként a Képviselő-testületet illetik meg.

7. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreit átruházhatja:

a) polgármesterre,

b) jegyzőre,

c) bizottságra vagy

d) társulásra – törvényben meghatározottak szerint.

(2) A Képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról annak felmerülésekor dönt.

(3) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, döntését felülvizsgálhatja, a gyakorló szervet beszámoltathatja, a hatáskört visszavonhatja.

(4) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók. Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő rendes ülésen beszámol.

(5) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A Képviselő-testület működése

4. A Képviselő-testület ülései

8. § A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, folytatólagos ülést, valamint közmeghallgatást tart.

9. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület rendszerint havonta egy alkalommal, az adott hónap első hétfőjén tartja ülésnapját, amennyiben külső körülmény mást nem indokol.

5. Rendkívüli ülés

10. § (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, ha a Képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet, vagy olyan napirendről van szó, amelyet jelentőségénél fogva külön ülésen indokolt tárgyalni – ide nem értve az Mötv. 44. §-ában meghatározott indítvány alapján – rendkívüli ülést hívhat össze.

(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a napirendek írásos anyagával együtt – lehetőség szerint 24 órával az ülés előtt kell kézbesíteni.

6. Közmeghallgatás

11. § A közmeghallgatás levezetésére a Képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:

a) a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga,

b) a feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell,

c) a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2023. évi XXV. törvény szabályai szerint kell eljárni.

7. Előterjesztések

12. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések döntést igénylő (rendelettervezet, határozati javaslat) vagy tájékoztató jellegű anyagok.

(2) A Képviselő-testületi ülésre előterjesztést jogosult benyújtani:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) alpolgármester,

d) települési képviselő,

e) bizottság,

f) helyi társadalmi, civil szervezet, állampolgári közösség képviselője.

(3) Az előterjesztés előkészítése az előadó feladata, aki az előkészítésért, a közreműködők bevonásáért, az érdekeltekkel való egyeztetésért felelős.

(4) A Képviselő-testület elé csak az az írásos előterjesztés nyújtható be, amely a polgármesterrel egyeztetésre került. A Képviselő-testület elé benyújtásra kerülő írásos előterjesztések határozati javaslatait a jegyző törvényességi szempontból ellenőrzi, valamint kézjegyével ellátja.

(5) Az önkormányzat intézménye, külső szervek beszámolóját a szerv vezetője – a polgármester útján – terjeszti a Képviselő-testület elé.

13. § A Képviselő-testület rendes ülésére benyújtásra kerülő írásos előterjesztéseket legalább a képviselő- testületi ülés időpontját megelőzően tíz nappal korábban kell az előadónak benyújtania, kivéve a sürgősségi indítványt.

14. § (1) Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az írásbeliség rendkívüli ülés esetén egyszerű megítélésű, részletes elemzést, az érvek kifejtését nem igénylő ügyben mellőzhető.

(2) Az előterjesztés két részből áll:

a) bevezető részből és

b) határozati javaslatból, rendelettervezetből.

(3) Az előterjesztés bevezető része tartalmazza:

a) a fejrészt (előterjesztő, cím),

b) a napirendi pont tárgyát,

c) a testületi tárgyalás alapját képező információkat, tényeket, adatokat,

d) a szükséges és lehetséges döntési változatokat és azok jogszabályi alapját,

e) a döntések várható következményeit, pénzügyi, gazdasági hatását,

f) az előterjesztő állásfoglalását,

g) bizottság által tárgyalt ügynél a bizottság javaslatát.

(4) A határozati javaslat tartalmazza:

a) a testületi döntést, rendelkezést, intézkedést, illetve ezek lehetséges változatait,

b) szükség szerint a végrehajtás módjára vonatkozó előírásokat,

c) a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését és a határidő év, hó, nappal való megjelölését.

8. A képviselő-testületi ülés összehívása

15. § (1) A polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Képviselő-testület összehívására és az ülés vezetésére a korelnök jogosult.

(2) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót írásban kell elkészíteni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, időpontját, az ülés jellegét, a tervezett napirendeket és a napirendek előadóit.

(3) A Képviselő-testület ülésének meghívóját – a napirendek írásos anyagával együtt – úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább kettő nappal megkapják.

(4) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) a napirend előadóját,

c) amennyiben a napirend pont a tevékenységi körét érinti a magyarszecsődi érdekeltségű civil szervezetek képviselőit,

d) akinek jelenlétét a napirend kapcsán a polgármester indokoltnak tartja,

(5) A meghívót és az előterjesztést elektronikus formában kell kézbesíteni a képviselők részére, amennyiben a rendelet 3. mellékletének kitöltésével hozzájárul a képviselő-testületi anyagok elektronikus úton történő megküldéséhez. Az érintett az e-mail megérkezését a visszaigazolás megküldésével igazolja.

9. A lakosság értesítése a Képviselő-testület üléséről

16. § A település lakosságát értesíteni kell a Képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a meghívó önkormányzat hirdetőtábláján történő megjelenítésével.

10. A Képviselő-testület ülésének vezetése, a tanácskozás rendje

17. § (1) A napirend előtt a Képviselő-testület részére a polgármester szóbeli tájékoztatást ad

a) a lejárt határidejű önkormányzati döntések (rendeletek, határozatok) végrehajtásáról;

b) az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, a két ülés közötti fontosabb intézkedésekről;

c) a részére átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

(2) A polgármester, a Képviselő-testület tagjai, a bizottság elnöke sürgősséggel kérheti a Képviselő-testülettől egyes ügyek soron kívül történő megtárgyalását. A sürgősségi tárgyalásra vonatkozó indítványt legkésőbb az ülést megelőző munkanapon 12 óráig, indokolással ellátva, írásban kell benyújtani a polgármesterhez. A sürgősségi indítvány esetében a 14. §-ban foglalt előírásokat értelemszerűen alkalmazni kell. Az indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt, és első napirendként tárgyalja.

(3) A képviselői önálló indítványt írásban, a polgármesternél kell beterjeszteni, a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal. Képviselői önálló indítványt a polgármester és települési képviselő tehet. A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó személy sajátkezű aláírását.

18. § A jegyző soron kívül köteles jelzéssel élni a képviselő-testület jogszabálysértő működése, valamint döntése esetén.

19. § (1) A polgármester az ülés kezdetekor megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri.

(2) A polgármester minden napirend felett külön vitát nyit, az írásos előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előadó a vita előtt válaszol. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra. A vita lezárása után kerülhet sor a módosító indítványokról történő szavazásra, amennyiben a módosító javaslatot az előterjesztő nem fogadja el.

(3) A képviselők és a tanácskozási joggal megjelentek a napirendhez való hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik. A felszólalásra a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében, a tanácskozási joggal megjelenteknek a polgármester, az általa megállapított sorrendben adja meg a szót.

(4) A Képviselő-testület felszólalási jogot adhat a nem tanácskozási joggal meghívottaknak, állampolgároknak is. A hozzászólás jogának megadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, alakszerű határozat nélkül dönt.

(5) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő soron kívül is szót kérhet. Az ügyrendi javaslat felett a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

20. § A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

a) figyelmezteti a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevő hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy ugyanazon érveket megismétli,

b) rendre utasítja a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevőt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, illetve a tanácskozás méltóságához nem illő megfogalmazást használ,

c) az ülésteremből kiutasíthatja a rendbontó hallgatót,

d) folyamatos rendzavarás esetén többszöri figyelmeztetés után az ülést felfüggesztheti,

e) súlyos rendzavarás esetén, ha az ülés folytatása lehetetlen, a polgármester az ülést berekeszti.

11. Döntéshozatal

21. § A. Képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges:

a) hitelfelvételhez,

b) önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése esetén,

c) díszpolgári cím adományozásához,

d) helyi népszavazás kitűzéséhez,

e) közterület elnevezéséhez.

22. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester megszámlálja a szavazatokat, majd ismerteti a szavazás eredményét a következő sorrendben: a javaslat mellett leadott „igen”, az ellene leadott „nem” szavazatok, és a tartózkodások száma, valamint az érdemi döntés.

(2) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben fel kell olvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A névsort a jegyző olvassa, és azonnal visszaolvasva feltünteti a szavazatot a polgármester és az önkormányzati képviselők nevét és szavazatát tartalmazó szavazási íven. A szavazási ívet – a szavazatok összeszámlálása után – átadja a polgármesternek.

(3) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(4) Titkos szavazásra a Képviselő-testület tagjai közül bárki javaslatot tehet. A titkos szavazásról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A titkos szavazás borítékba helyezett, bélyegzőlenyomattal ellátott szavazólapon – szavazófülke nélkül, urna használatával –, külön helyiségben történik. A titkos szavazás eredményét a 4. mellékletben szereplő jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a Képviselő-testülettel.

12. Önkormányzati rendelet

23. § Az önkormányzat rendelettervezetét a jegyző készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.

24. § (1) Amennyiben a rendelettervezet előzetes törvényességi vizsgálata megtörtént, annak megtárgyalását a polgármester jóváhagyta, a polgármester köteles a soron következő ülésre azt beterjeszteni.

(2) Ha a tervezet tárgyalásakor annak tartalmát érdemben és lényegesen módosító több új javaslat merül fel, és a tervezet átdolgozása szükséges, a Képviselő-testület a tervezetet átdolgozásra visszautalja az előterjesztőnek. Az átdolgozott rendelet-tervezetet a Képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell beterjeszteni a vonatkozó szabályok betartásával.

25. § (1) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon, az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel gondoskodik.

(2) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

13. Jegyzőkönyv

26. § (1) A kivonatos jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bekezdésén túl:

a) az ülés jellegét;

b) a távolmaradók nevét;

c) a lakosság részéről megjelentek számát;

d) az ülés megnyitásának időpontját;

e) az ülés határozatképességét;

f) a napirend előtti felszólalásokat;

g) kérelemre a szó szerint elhangzottakat;

h) a határozathozatal módját;

i) az önkormányzati rendelet tárgyát és utalást arra, hogy a hiteles szöveg a jegyzőkönyv melléklete;

j) az ülésvezető esetleges intézkedéseit;

k) az ülésen történt fontosabb eseményeket;

l) az interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket, az ezekre adott válaszokat és az elfogadással kapcsolatos nyilatkozatokat, testületi döntéseket;

m) az ülés bezárásának (félbeszakadásának) idejét.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó;

b) jelenléti ív;

c) írásos előterjesztések, interpellációk;

d) titkos szavazás jegyzőkönyve;

e) név szerinti szavazás szavazási íve;

f) a képviselő írásban benyújtott hozzászólása;

g) a jegyző törvényességi észrevétele;

h) az önkormányzati rendelet hiteles szövege;

i) az ülésen ismertetett levél, egyéb irat fénymásolata.

27. § A jegyzőkönyvből az ülés után a képviselő-testület által meghozott döntést vagy a döntés kivonatát tartalmazó kivonatot küldeni a döntéssel érintetteknek, a végrehajtásban résztvevőknek és a felelősöknek, valamint kérésük alapján a képviselőknek.

28. § (1) A jegyzőkönyvet a Hivatalban – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – az állampolgárok megtekinthetik. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak. A betekintést a jegyző engedélyezi.

(2) A jegyzőkönyvről a képviselőknek kérésre másolatot kell kiadni. A zárt ülés jegyzőkönyvéről nem lehet másolatot kiadni.

(3) A zárt ülésen hozott döntések lényegét - a zárt ülésre vonatkozó szabályok sérelme nélkül - a következő nyilvános testületi ülésen röviden nyilvánosságra lehet hozni.

(4) A jegyzőkönyv hivatalos megkeresésre a bíróságnak és más hatóságnak kiadható.

14. Települési képviselő

29. § (1) A képviselőt a polgármester, a jegyző, valamint a Hivatal köztisztviselői kötelesek a Hivatal munkaidejében soron kívül fogadni.

(2) A képviselő a Hivatal köztisztviselőinek utasítást nem adhat.

(3) Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén – törvényben meghatározott – bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor – erre irányuló indítvány esetén – a képviselő-testület soron következő ülésén a képviselőt 5.000 Ft-ig terjedő rendbírsággal sújtja.

15. A Képviselő-testület bizottságai

30. § (1) A bizottság elnökére és tagjaira javaslatot tehet:

a) polgármester,

b) bármely képviselő,

c) az érintett bizottság tagja.

(2) A bizottsági tagság (elnöki tisztség) megszűnése esetén a Képviselő-testület haladéktalanul, de legkésőbb a tagság (elnöki tisztség) megszűnésétől számított 60 napon belül új tagot (elnököt) választ.

(3) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre 3 fővel.

(4) A Bizottság feladat- és hatáskörét az 5. melléklet tartalmazza.

31. § (1) A Képviselő-testület meghatározott feladat elvégzésére, kérdés kivizsgálására, javaslat kidolgozására ad-hoc bizottságot hozhat létre. A létrehozott ad-hoc bizottság létszámát, feladatát és megbízatásának időtartamát a testület esetenként határozza meg.

(2) Az ad-hoc bizottságok működésére a bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadóak.

32. § (1) A Bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

(2) A Bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt, valamint mindazokat, akiknek a részvételét a bizottság elnöke szükségesnek tartja.

(3) A Bizottság tagja a jegyzőtől a Bizottság feladatkörébe tartozó ügyben információt és tájékoztatást kérhet.

16. Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző

33. § (1) Magyarszecsőd község polgármestere feladatát főállású megbízatásban látja el. A polgármester Magyarszecsőd Község Önkormányzatának vezetője. Jogállására, összeférhetetlenségére, eskütételére, munkáltatói jogkörére a mindenkor hatályos törvényi rendelkezések az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület gyakorolja a polgármester esetében a munkáltatói jogköröket.

34. § A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 2. melléklet 1. pontja tartalmazza.

35. § A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

a) bármely vagyongazdálkodási ügyben, amelyben az Önkormányzat károsodástól való megóvása és vagyona védelme érdekében az azonnali döntés elkerülhetetlenül szükséges;

b) bármely olyan ügyben, amely nem jár költségvetési forrás igénybevételével és nem eredményezi az önkormányzati vagyon csökkenését;

c) a testi épséget közvetlenül veszélyeztető, illetve egyéb vis maior helyzet esetén a költségvetésben szereplő kiadási jogcímek előirányzatai között szükség szerint átcsoportosítás és kötelezettségvállalás megtétele;

d) a testi épséget közvetlenül veszélyeztető, illetve egyéb vis maior helyzet esetén e helyzet megszűnéséig önkormányzati ingatlan használatának átengedése;

e) az önkormányzat nevében kötendő – a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó – együttműködési és bármilyen más megállapodás megkötése, és nyilatkozat, igazolás kiadása az önkormányzat nevében;

f) rendkívüli és halaszthatatlan esetben az önkormányzat működési kiadásai kiemelt előirányzatai és szakfeladatai között esetenként 500 e Ft erejéig átcsoportosítást végezhessen. Ez az átcsoportosítási felhatalmazás fennáll a felújítási, fejlesztési feladatokra is.

36. § (1) A Képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) A helyettesítés módját, mértékét és az alpolgármester feladatait a polgármester a megválasztásától számított három hónapon belül írásban határozza meg a Képviselő-testület tájékoztatása mellett.

37. § (1) A polgármestert helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak.

(2) Az alpolgármesterre képviselő-testületi hatáskör nem ruházható át.

(3) A polgármesteri tisztség megüresedésekor, a polgármester távollétében, a polgármester által meghatározott mértékben, valamint tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesítési jogkörében ellátja a polgármester valamennyi feladatát, gyakorolja hatásköreit.

38. § A jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére, de maximum 6 hónap időtartamra, a jegyzői feladatokat a Molnaszecsődi Közös Önkormányzati Hivatal igazgatási ügyintézője látja el.

39. § A képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatásköröket a 2. melléklet 3. pontja tartalmazza.

17. A Közös Önkormányzati Hivatal

40. § (1) A hivatal működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Molnaszecsődi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(2) A hivatal címe: 9912 Molnaszecsőd, Petőfi út 86.

18. Az önkormányzat társulásai

41. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, gazdaságosabb, célszerűbb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt. A Képviselő-testület elsősorban más települések Képviselő-testületével, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakíthat társulásokat.

(2) Az Önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg. Az ilyen tárgyú megállapodás megkötésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult, melynek felhatalmazása alapján a megállapodást a polgármester írja alá.

42. § (1) Az önkormányzat a 6. mellékletben felsorolt társulások tagja.

(2) A képviselő-testület által társulásokra átruházott hatásköröket a 2. melléklet 2. pontja tartalmazza.

19. A lakossággal való kapcsolattartás formái

43. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) helyi népszavazás;

b) közmeghallgatás;

c) képviselői fogadóóra a Hivatalban kialakított képviselői fogadóirodában.

(2) A Képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok működését, azokkal együttműködik.

44. § (1) A képviselő-testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórumot, településrészek fórumát hívhat össze.

(2) A fórumról jegyzőkönyv készül, melyet valamennyi képviselő megkap.

(3) A lakossági fórumról, témájáról, helyéről és idejéről az érintetteket a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint e rendelet 11. §-ában foglaltaknak megfelelően kell tájékoztatni.

(4) A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa megbízott önkormányzati képviselő vezeti.

(5) A lakossági fórum témájáról, helyéről és idejéről a hirdetmény megküldésével a képviselőket tájékoztatni kell.

(6) A lakossági fórumra a jegyzőt vagy megbízottját meg kell hívni.

20. Összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos eljárás

45. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban, a kezdeményezés alapjául szolgáló tények, körülmények megjelölésével, a polgármesternek címezve kell benyújtani.

(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, illetve képviselői vagy bizottsági indítványt (a továbbiakban együtt: kezdeményezés) a polgármester haladéktalanul átadja a Bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén a Bizottság tagja részére.

(3) A Bizottság az átvételt követő 10 napon belül kivizsgálja a kezdeményezést, amelynek során meghallgathatja az érintett képviselőket és a kezdeményezés benyújtóját, továbbá dokumentumokat tanulmányozhat és adatokat kérhet be.

(4) A Bizottság elnöke a következő képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet a Bizottság vizsgálatának megállapításairól, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos döntésre vonatkozó javaslatáról, figyelemmel az Mötv. 37. § (2) bekezdésében meghatározott határidőre.

46. § A méltatlansággal kapcsolatos eljárás során az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.

47. § A Bizottság elnöke az összeférhetetlenségre, méltatlanságra vonatkozó iratokat a Hivatalban e célra kijelölt helyen elkülönítetten kezeli, és gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról.

48. §1

49. § Ez a rendelet 2024. november 20-án 17 óra 10 perckor lép hatályba.

1. melléklet a 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános
igazgatási tevékenysége

2

013320

Köztemető-fenntartás és - működés

3

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

5

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenység

6

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

7

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

8

045120

Út, autópálya építése

9

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

10

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése,
szállítása, átrakása

11

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

12

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

13

064010

Közvilágítás

14

066010

Zöldterület-kezelés

15

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

16

072111

Háziorvosi alapellátás

17

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

18

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport) tevékenység és támogatása

19

082044

Könyvtári szolgáltatások

20

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

21

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

22

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

23

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

24

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

25

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatások

26

107052

Házi segítségnyújtás

2. melléklet a 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzéke

1.

A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott önkormányzati hatáskörök:

1.1

pályázat benyújtása közfoglalkoztatási támogatás igénylésére, közfoglalkoztatási szerződés megkötése, közfoglalkoztatottak feletti munkáltatói jogok gyakorlása

1.2

a szabad pénzeszközök terhére értékpapír vásárlása, eladása

1.3

települési támogatás elbírálása - rendkívüli települési támogatás, krízistámogatás kivételével -

1.4

a helyi településképi követelmények, valamint a településkép védelme érdekében a településkép védelmi és érvényesítési eszközök alkalmazása

1.5

elrendeli az általa megállapított és jogosulatlanul felvett ellátás visszafizetését

1.6

engedélyezi a falugondnoki szolgáltatások igénybevételét

1.7

a két ülés között rövid határidővel megjelenő pályázat benyújtása, amennyiben a pályázat megvalósításához szükséges önerő a költségvetésben rendelkezésre áll. A polgármester által benyújtott pályázat alapján kötött támogatási szerződés érvényességéhez a Képviselő-testület jóváhagyása szükséges

1.8

dönt a köztemetés iránt és a köztemetés költségeinek visszafizetése iránt benyújtott kérelmekben

2.

A Körmend és Kistérsége Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

2.1

A társulási megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja a Szociális Szolgáltató és Információs Központ intézményvezetőjével szembeni munkáltatói jogokat és kötelezettségeket

2.2

meghatározza a Szociális Szolgáltató és Információs Központ éves költségvetését, és ellenőrzi annak gazdálkodását

2.3

A Szociális Szolgáltató és Információs Központon keresztül biztosítja a társulási megállapodásban meghatározott szociális és gyermekjóléti feladatokat, család-és nővédelmi egészségügyi gondozási és ifjúság-egészségügyi gondozási feladatokat

2.4

ellátja a Szociális Szolgáltató és Információs Központ működésének törvényességi felügyeletét jogszabályban meghatározottak szerint

2.5

jóváhagyja a Szociális Szolgáltató és Információs Központ szervezeti és működési szabályzatát, szakmai programját és házirendjét

3.

A jegyzőre átruházott hatáskörök

3.1

Házszámok és azok változásainak megállapítása

5. melléklet a 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelethez

Bizottságok feladat és hatáskörei

1.

Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre

1.1

ellátja a képviselők összeférhetetlenségével és méltatlanságával kapcsolatos feladatokat

1.2

a képviselő-testület tagjai vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása

1.3

a vagyonnyilatkozatokba való betekintés biztosítása a közérdekű és közérdekből nyilvános adatok megismeréséről az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései szerint;

1.4

titkos szavazás esetén a szavazás és a szavazatszámlálás lebonyolítása

6. melléklet a 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelethez

Társulások felsorolása

1

Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

2

Körmend és Kistérsége Önkormányzati Társulás

3

Körmend és Mikrotérsége Köznevelési Intézményfenntartó Társulás

1

A 48. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.