Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete

Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 26- 2024. 11. 02

Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete

Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.26.

Nagyvázsony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő testület szükség szerint, de évente legalább 11, munkatervben meghatározott ülést (rendes ülés) tart. A rendes ülések minden hónap első hétfői napján 17:00 órai kezdéssel tartandók, amennyiben külső körülmény mást nem indokol. A munkatervezetet a képviselő – testület legkésőbb a tárgyév február 15. napjáig hagyja jóvá.”

2. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A polgármester feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:)

„d) javaslatot tesz az ülés napirendjére, a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,”

3. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 19. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a határozati javaslatot, majd a jelenléti ív szerint sorolja a képviselő-testület tagjainak nevét, s a jelenlévő képviselők a nevük elhangzásakor "igen", "nem", „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.”

4. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a Képviselő-testület összeférhetetlenségi és ügyrendi ügyekben feladat - és hatáskörrel rendelkező Településfejlesztési , Gazdasági - és Vagyon-nyilatkozat Vizsgáló Bizottsága hatáskörébe tartozik.”

5. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 30. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A polgármester tisztségét főállású megbízatásban látja el.

(2) A polgármester hivatali munkarendjét a képviselő-testület – tekintettel főállású jogviszonyára – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 89 § (1) szerint határozza meg.”

6. § A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 32. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az alpolgármester hivatali munkarendjét a képviselő-testület – tekintettel társadalmi megbízású jogviszonyára a – kötetlen munkarendben határozza meg.”

7. § (1) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 37. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület állandó bizottságai

a) Településfejlesztési , Gazdasági - és Vagyonnyilatkozat-vizsgáló Bizottság

b) Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság”

(2) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 37. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A képviselő-testület a bizottság elnökét és tagját az alakuló ülésen vagy az azt követő ülésen választja meg.”

8. § (1) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 40. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A bizottság Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvénnyel összhangban feladatkörében:

a) véleményezi az Önkormányzat éves költségvetési rendelet-tervezetének szakterületüket érintő részét, javaslatot tesz annak évközi módosítására,

b) véleményezi a Képviselő-testület elé kerülő, az adott bizottság szakterületét érintő részét,

c) előkészíti, vagy véleményezi a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezeteket.

d) az önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,

e) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok ellátása (vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, vizsgálata, képviselő-testület tájékoztatása),

f) a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása és egyéb ügyrendi kérdések vizsgálata.

(2) A polgármester és a képviselő vagyonnyilatkozatába, a bizottsági ellenőrzést követően, a Településfejlesztési , Gazdasági - és Vagyonnyilatkozat-vizsgáló Bizottság elnökénél lehet betekinteni.”

(2) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 40. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A bizottságok részletes feladatkörét a 3. melléklet tartalmazza.”

9. § (1) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

(2) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. függeléke helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 3. függeléke helyébe a 4. melléklet lép.

(4) A Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

10. § Hatályát veszti a Nagyvázsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(VI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklete.

11. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az 5. § 2024. november 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület állandó bizottságainak feladat - és hatásköre

1. A bizottságok feladat - és hatásköre általában:

1.1. A bizottság előkészíti a feladatkörébe utalt testületi döntéseket, állást foglal a képviselő-testület, vagy a polgármester által megjelölt kérdésekben.

1.2. Valamennyi bizottság a saját feladatkörében ellenőrzi a Hivatalnak a bizottsági és képviselő-testületi határozatok előkészítésére, végrehajtására irányuló munkáját.

1.3. A bizottság - elsősorban a bizottság elnöke - napi munkakapcsolatot tart a polgármesterrel /alpolgármesterrel /jegyzővel /aljegyzővel / és a bizottság titkárával.

1.4. Valamennyi bizottság a tudomására jutott közérdekű ügyben intézkedést kezdeményez.

1.5. A bizottság véleményezi a feladatköre szerinti előterjesztéseket, illetve eseti jelleggel a bizottságnak véleményezésre kiadott ügyeket.

1.6. Valamennyi bizottság részt vesz az önkormányzat gazdasági programjának véleményezésében, illetve a költségvetés koncepciójának, a költségvetési rendelet-tervezet előkészítésében. Figyelemmel kíséri a feladatkörében a gazdálkodást és szükség szerint előirányzat módosítást kezdeményez.

1.7. Valamennyi bizottság saját szakterületének megfelelően önkormányzati rendeletalkotást kezdeményez, illetve részt vesz a rendelet-tervezetek előkészítésében.

1.8. A bizottságok szakterületüknek megfelelően figyelemmel kísérik az önkormányzat gazdasági társaságának, intézményei működését. Részt vesznek az intézmény vezetői, és ha a képviselő-testület pályázatot ír ki, a gazdasági társaság ügyvezetői állásának betöltésére kiírt pályázatok feltételeinek meghatározásában és a pályázatok véleményezésében.

1.9. A bizottságok segítik a település együttműködési lehetőségeinek feltárást, a kapcsolatok kiépítését.

1.10. Valamennyi bizottság véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét, ha az SZMSZ módosítása a bizottság működését érinti.

1.11. A bizottságok feladat és hatáskörükben segítik a polgármestert a település nemzetközi kapcsolatainak alakítására, fejlesztésére irányuló munkájában, az önkormányzati szervek nemzetközi kapcsolattartásának összehangolásában.

1.12. Valamennyi bizottság szükség szerint javaslatot tesz pályázatok kiírására, azok lebonyolítására, ellenőrzi a pályázatokban foglaltak végrehajtását, illetve részt vesz a pályázatok elbírálásában. Gondoskodik arról, hogy a pályázók döntésről történő értesítése megtörténjen.

1.13. Beszámol a képviselő-testületnek a bizottság által végzett ellenőrzések tapasztalatairól, szükség szerint intézkedést kezdeményez.

2. A képviselő-testület állandó bizottságainak sajátos feladat - és hatásköre:

2.1. Településfejlesztési , Gazdasági - és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság

2.1.1. Véleményezi a költségvetési rendelet-tervezetét.

2.1.2. Véleményezi mindazokat a rendelet-tervezeteket, amelyek az önkormányzat gazdálkodását érintik.

2.1.3. Állást foglal az önkormányzati vagyon hasznosítása, elidegenítése kérdésében.

2.1.4. Véleményt alkot a megye területfejlesztési koncepciójáról, területrendezési tervéről, javaslatát beterjeszti a képviselő-testület elé.

2.1.5. Véleményezi a rendezési tervet (összhangban a térségi, megyei területfejlesztési koncepcióval, programmal).

2.1.6. Véleményezi a vagyonkezelésére vonatkozó szerződéseket és azok módosításait.

2.1.7. Ellenőrzi a rendezési terv végrehajtását.

2.1.8. Ellenőrzi a hulladékgazdálkodási program végrehajtását.

2.1.9. Figyelemmel kíséri a szolgáltatási szerződésekben foglaltak végrehajtását, a kommunális előirányzatok hatékony és eredményes felhasználását.

2.1.10. Ellenőrzi a település – és községgazdálkodás tevékenység, egyéb kommunális feladatok költségvetési előirányzata alapján készített éves felhasználási tervet és félévente annak végrehajtását.

2.1.11. Nyilvántartja a polgármester, az alpolgármester, valamint az önkormányzati képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozatokat

2.1.12. A polgármester, alpolgármester elleni fegyelmi eljárásban a képviselő-testület által kijelölt három bizottsági képviselő tag ellátja vizsgáló bizottság feladatait, javaslatot tesz a vétkességre és a büntetés kiszabására.

2.1.13. Az intézményvezető, gazdasági társaság ügyvezető igazgatója elleni fegyelmi eljárásban a képviselő-testület által kijelölt három bizottsági képviselő tag ellátja a vizsgálóbiztosi feladatokat, illetve lefolytatja a tényállást tisztázó vizsgálatot.

2.1.14. Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló, polgármesternél történő kezdeményezést kivizsgálja.

2.2. Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság

2.2.1. A bizottság véleményezi a feladatkörébe tartozó intézményeket érintő döntéstervezeteket, különös tekintettel az intézmény létesítése, megszüntetése, átszervezése, feladatkörük változására.

2.2.2. Véleményezi a hatáskörébe tartozó helyi rendeletek tervezetét, szükség szerint rendeletmódosítást kezdeményez.

2.2.3. Véleményezi a közterületek elnevezését, az elnevezés megváltoztatását.

2.2.4. Véleményezi a helytörténeti kutató tevékenység és gyűjtő munka körébe tartozó képviselő-testületi döntéseket.

2.2.5. Kapcsolatot tart a civil szervezetekkel, segíti azok munkáját, szükség szerint az anyagi támogatás mellett e szervezetek tevékenységét segítő intézkedéseket kezdeményez a képviselő-testületnél.

2.2.6. Ellenőrzi a közművelődési koncepció végrehajtását

2.2.7. Értékeli a szociális, valamint az egészségügyi ellátás helyzetét, szükség szerint intézkedést kezdeményez. Figyelemmel kíséri a nem önkormányzati szervek karitatív tevékenységét, intézkedést kezdeményez az önkormányzat szociális feladatai ellátásával történő összhang megteremtésére.

2.2.8. Tájékozódik a gyermek- és ifjúságvédelem helyzetéről, e körben véleményt nyilvánít és kialakítja álláspontját a szociális ügyekkel összefüggő kérdésekben.

2.2.9. Véleményezi a feladatkörébe tartozó intézményeket érintő javaslatokat, döntési tervezeteket, különös tekintettel az intézmények létesítésére, megszüntetésére, az intézmények szakmai programjára.

2.2.10. Véleményezi a település rendkívüli levegő-tisztaságvédelmi intézkedési tervét

2.2.11. Véleményezi a környezetvédelmi tárgyú előterjesztéseket, javaslatot tesz a környezetkímélő megoldások alkalmazására, illetve ilyen célú fejlesztéseket kezdeményez.

2.2.12. Véleményezi a hatáskörébe tartozó önkormányzati pályázatokat.

2.2.13. Figyelemmel kíséri a település környezeti állapotát, a településképi megjelenést, hiányosság esetén javaslatot készít.

2.2.14. Feladatkörét érintően ellenőrzi a cél- és címzett támogatások, valamint egyéb pályázati pénzek szakszerű felhasználását.

2.2.15. A bizottság ellenőrizheti a szociális előirányzat szakszerű és hatékony felhasználását.

2.2.16. Ellenőrzi az intézmények működésével kapcsolatos képviselő-testületi határozatok végrehajtását.

2.2.17. Ellenőrzi a környezetvédelmi előirányzat felhasználásának szakmai indokoltságát.

2.2.18. Ellenőrzi a zöldterület gazdálkodási koncepció végrehajtását.

2.2.19. Ellenőrzi a települési szilárd hulladék kezelését, a szelektív hulladékgyűjtési program végrehajtását, a folyékony hulladék ártalmatlanítását.

2.2.20. Ellenőrzi a környezetvédelmi programjának végrehajtását.”

2. melléklet a 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelethez

2. függelék a 2. melléklethez
a kormányzati funkciók és államháztartási szakágazatok osztályozási rendjéről szóló 15/2019. (XII. 7.) PM rendelet alapján

1. Nagyvázsony község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045170

Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

051020

Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082064

Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084031

Civil szervezetek működési támogatása

084032

Civil szervezetek programtámogatása

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

Nagyvázsony község Önkormányzata államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége”

3. melléklet a 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelethez

„1. melléklet
Nagyvázsony Község Önkormányzata által ellátott kötelező és önként vállalt feladatok

1. Településfejlesztés, településrendezés; a településrendezési eszközök szabályozásával, pályázati források segítségével látja el a településfejlesztéssel, településrendezéssel, az épített és természeti környezet védelmével kapcsolatos feladatokat.

2. Településüzemeltetés; (temető fenntartás, közvilágításról való gondoskodás, a helyi közutak és tartozékainak fenntartása, közparkok és egyéb közterületek fenntartása,

3. Egészségügyi alapellátás; a háziorvosi ellátást a területi ellátási kötelezettséggel működő Nagyvázsonyi körzeti háziorvosi szolgálat – egészségügyi vállalkozó útján biztosítja.

4. Az önkormányzat működési engedéllyel rendelkező háziorvosi rendelőt tart fenn.

5. A fogorvosi ellátást a nagyvázsonyi székhelyű egészségügyi szolgáltatóval kötött feladat ellátási szerződés szerint biztosítja

6. A köztisztaság és településtisztaság biztosítása érdekében a hulladékszállításra és kezelésére a közszolgáltatási szerződéssel rendelkezik

7. Óvodai nevelés, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai neveléséről, nemzetiségi óvodai nevelés ellátás biztosítása, az óvodai és iskolai intézményi étkeztetés

8. A közművelődési feladatok ellátását közösségi tér, mozgókönyvtári szolgáltató hely biztosításával, szervezési tevékenységgel látja el.

9. Szociális, gyermekjóléti alapellátások, szolgáltatások; A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatást a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulása útján a VMJV Családsegítő Szolgálat, Gyermekjóléti Központ és Családok Átmeneti Otthona intézmény útján biztosítja

10. A személyes gondoskodást nyújtó szociális alap és szakosított ellátásokat a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulása által fenntartott szociális intézmény útján biztosítja.

11. Helyi adókkal kapcsolatos ügyek, a helyi adókról szóló törvényben kapott felhatalmazás alapján - az adóigazgatási feladatokat az önkormányzat hivatala látja el

12. Vizi közműszolgáltatás – ivóvíz ellátás, szennyvízkezelés.

13. vízi közmű vagyon üzemeltetésére a Nemzeti Vízművek Zrt. –vel üzemeltetési és szolgáltatási szerződéssel rendelkezik

14. Nemzetiségi ügyek – a nemzetiségi önkormányzatokkal kötött együttműködés keretében biztosítja

15. Bölcsődei ellátás

16. Múzeumi tevékenység keretében üzemelteti a Kinizsi Várat”

4. melléklet a 13/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelethez

3. függelék a 2. melléklethez
A képviselő-testület és a bizottságok névsora
A képviselő-testület névsora
1. Stefanovitsné Sipos Mária polgármester
2. Henn János Pál alpolgármester
3. Borbély Magdolna képviselő
4. Fekete Dániel képviselő
5. Hubainé Lipp Katalin képviselő
6. Janzsó Tibor képviselő
7. Zékány Zsolt képviselő
Településfejlesztési, Gazdasági - és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság névsora
1. Janzsó Tibor elnök
2. Zékány Zsolt tag
3. Fekete Dániel tag
Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság névsora
1. Borbély Magdolna elnök
2. Hubainé Lipp Katalin tag
3. Fekete Dániel tag