Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 12. 01Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2024. (X. 25.) önkormányzati rendelete
a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva – Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi-Jogi-Szociális Bizottsága véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, területe
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Jászladány Nagyközségi Önkormányzat.
(2) Az önkormányzat székhelye: 5055 Jászladány, Hősök tere 6.
(2a)1 Az önkormányzat telephelyei:
a)2 Jászladány közösségi színtér 5055 Jászladány, Kossuth Lajos utca 110.
b)3 Jászladány könyvtár 5055 Jászladány Kossuth Lajos utca 78.
c) Jászladány tájház 5055 Jászladány Hősök tere 10-11.
(3) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat működési területe Jászladány közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat hivatalának hivatalos megnevezése: Jászladányi Polgármesteri Hivatal.
(5) Az önkormányzat hivatalának székhelye: 5055 Jászladány, Hősök tere 6.
(6) Az önkormányzat szervei:
a) Jászladány Nagyközség Polgármestere,
b) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi-Ellenőrző-Közbeszerzési Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi-Ellenőrző-Közbeszerzési Bizottság),
c) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi-Jogi-Szociális Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi-Jogi-Szociális Bizottság),
d) Jászladányi Polgármesteri Hivatal,
e) Jászladány Nagyközség Jegyzője,
f) Jászsági Szociális Szolgáltató Társulás.
(7) Jászladány nagyközség testvérvárosi kapcsolatot tart:
a) a romániai Csíkrákos településsel,
b) a szerbiai Oromhegyes településsel,
c) a szlovákiai Szilas településsel.
2. Az Önkormányzat jelképei, kitüntetései, bélyegzője
2. § (1) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat jelképe a községi címer és a községi zászló.
(2) A községi címeren egy pajzs alakot balról arannyal árnyékolt piros színű, jobbról ezüsttel árnyékolt kék színű liliom díszít és fon körül. A pajzsban kék mezőben egy kardot tartó, vállig látszó kar, a kar alatt hatágú arany csillag, a kar fölött hatszirmú ezüst virág található. A pajzs tetején arany koronával koronázott sisak, tetején – szájában gyűrűvel – fekete madár áll. A pajzs alatt felirat: Jász Ladány 1828.
(3) A községi zászló színe kék, közepén világosbarna alapon a község címere található.
3. §4 Az önkormányzat a helyi elismerő díjak – Díszpolgári Díj, Az Év embere Jászladányon Díj, Jászladány Közszolgálatáért Díj – alapításának és adományozásának a szabályait a képviselő-testület által odaítélhető díjak adományozásáról szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
4. § A képviselő-testület üléseinek helyszínén a Jászladány címerét és Magyarország címerét el kell helyezni.
5. § Az önkormányzat hivatalos bélyegzője: 30 mm átmérőjű körbélyegző, középen Magyarország címerével, köré írva az önkormányzat hivatalos megnevezése és a vármegye megnevezése.
3. Önkormányzati intézmények
6. § Az önkormányzat intézményei:
a) Jászladányi Polgármesteri Hivatal,
b) Nagyközség Üzemeltetési és Vagyonkezelő Intézmény,
c)5
d) Jászladányi Óvoda és Bölcsőde.
4. Az önkormányzat hivatalos honlapja, helyi újság
7. § (1) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.jaszladany.hu.
(2) A helyi újság megnevezése: Ladányi Hírek.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI ÉS AZ AZOK ELLÁTÁSÁBAN RÉSZTVEVŐK
5. Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai
8. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A nagyobb teljesítőképességű, lakosságszámú önkormányzat számára előírt kötelező feladat- és hatáskör ellátását az önkormányzat a Mötv. 12. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek megléte esetén vállalhatja, a törvényben meghatározott módon.
(3) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat alaptevékenységének TEÁOR megnevezését és a kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.
6. A képviselő-testület átruházott hatáskörei
9. § A képviselő-testület átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
7. A képviselő-testület ülésezésinek formái, az ülések összehívása
10. § A képviselő-testület alakuló, rendes (soros) és rendkívüli (soron kívüli) ülést tart.
11. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésének kötelező napirendi pontjai:
a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredményéről,
b) a képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
(2) Az alakuló ülésen az eskütételek után kerül sor további napirend ismertetésére, elfogadására, majd ezt követően a Mötv. 43. §-ban meghatározott témákban történő döntéshozatalra.
12. § (1) A képviselő-testület – július és december hónapok kivételével – havonta egy alkalommal, a munkatervben meghatározott időpontban – lehetőség szerint minden hónap utolsó csütörtöki napján, 14.00 órától – rendes (soros) ülést tart. Ettől az időponttól a képviselő-testület eltérhet.
(2) A Mötv. 44. §-ában foglaltakon kívül a polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő– rendkívüli (soron kívüli) ülést is összehívhat. A rendkívüli ülés összehívása történhet telefonon vagy elektronikus úton.
(3) Ha vis maior körülmény, esemény, természeti katasztrófa vagy egyéb körülmény indokolja, a képviselő-testület azonnal – három órán belül – összehívható. A sürgősség okát azonban a meghívottal az ülés összehívója ebben az esetben is közli.
(4) A polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén, illetve a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
13. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 9 fő.
(2) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 5 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen.
(4) A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására össze kell hívni.
8. Az ülések tervezése
14. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
(2) A munkaterv előkészítése a polgármester feladata.
(3) A munkatervre javaslatot tehet:
a) a települési képviselő,
b) a bizottságok,
c) a jegyző,
d) az önkormányzati intézmények vezetői,
e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
f) a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, önszerveződő közösségek vezetőitől.
(4) A beérkezett javaslatokról a polgármester akkor is tájékoztatja a képviselő-testületet, ha azok nem kerültek be a munkaterv tervezetébe.
(5) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig állapítja meg a képviselő-testület.
(6) A munkaterv tartalmazza:
a) a testületi ülések tervezett időpontját,
b) a tervezett napirendek címét,
c) az előterjesztők nevét,
d) a napirendi pontot véleményező bizottság(ok) megnevezését.
(7) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
a) a települési képviselőknek,
b) a bizottságok nem képviselő tagjainak,
c) a munkatervbe felvett javaslat előterjesztőjének,
d) az önkormányzati intézmények vezetőinek,
e) a jegyzőnek,
f) a nemzetiségi önkormányzat testületének,
g) a Jászladányi Polgármesteri Hivatal osztályvezetőinek.
(8) Az éves munkatervet a település honlapján közzé kell tenni.
9. Meghívó
15. § (1) A képviselő-testület ülésére meghívást kapnak:
a) a képviselők,
b) a bizottság(ok) nem képviselő tagjai,
c) a jegyző,
d) a Jászladányi Polgármesteri Hivatal osztályainak vezetői,
e) az önkormányzati intézmények vezetői,
f) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
g) polgármester által meghívott szakértők, előadók, belső ellenőr,
h) a polgármesteri hivatal napirendi pont szerint illetékes előadói.
(2) A Mötv.-ben foglaltakon kívül a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vehet részt:
a) a település országgyűlési képviselője,
b) a vármegyei kormányhivatal vezetője,
c) a vármegyei kormányhivatal képviselője,
d) a bizottságok nem képviselő tagjai,
e) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke,
f) az önkormányzat intézményének vezetője,
g) a napirend előadója, az előterjesztés készítője,
h)6
i) az önkormányzat belső ellenőre,
j) díszpolgárok.
(3) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a meghívottaknak a polgármester olyan időpontban küldi meg, hogy azt az ülés előtt legalább 3 nappal korábban megkapják.
(4) Rendkívüli (soron kívüli) képviselő-testületi ülés esetén a meghívó kiküldésének időpontja az ülést megelőző egy nap.
(5) A meghívó tartalmazza az ülés pontos helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat, azok előterjesztőit, mellékletként az előterjesztéseket, valamint a rendelettervezeteket, illetve – lehetőség szerint – a határozati javaslatokat.
(6) A képviselő-testület ülésére szóló meghívó és az ülés írásos anyaga, amennyiben az nyilvános ülésen kerül megtárgyalásra, a Jászladányi Polgármesteri Hivatalban megtekinthető.
(7) A képviselő-testület rendes (soros) üléseiről a lakosságot a Jászladányi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztett meghívóval tájékoztatja.
(8) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét a képviselő-testület legalább 10 nappal a közmeghallgatás előtt a helyben szokásos módon (hirdetőtáblán és az önkormányzat honlapján elhelyezett hirdetménnyel) hozza nyilvánosságra.
10. Előterjesztés
16. § (1) Előterjesztésnek minősül, ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges.
(2) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett vagy a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága, a polgármester, jegyző, a Jászladányi Polgármesteri Hivatal osztályvezetői vagy az önkormányzati intézmények vezetői által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot lehetőleg akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
(4) Kizárólag írásban készülhet előterjesztés a munkatervben szereplő és az alábbi témakörökben:
a) önkormányzati rendeletalkotás,
b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
c) helyi népszavas kiírása,
d) önkormányzati jelképek meghatározása,
e) munkaterv,
f) gazdasági program,
g) hitelfelvétel, kötvény kibocsátása,
h) alapítvány létrehozása,
i) valamennyi önkormányzati vállalkozással kapcsolatos döntés,
j) önkormányzati vagyonnal kapcsolatos döntés,
k) társulások létrehozása, társuláshoz csatlakozás, társulásból való kilépés.
(5) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület tagja,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző,
e) a Jászladányi Polgármesteri Hivatal osztályvezetői,
f) az önkormányzati intézmény vezetője,
g) azon társulás, amelynek az önkormányzat tagja,
a polgármesterrel és a jegyzővel való egyeztetés után a testületi ülést megelőző csütörtökön déli 12 óráig.
(6) Az előterjesztésnek világos, közérthetőnek, lényegre törőnek és érdemben tárgyalhatónak kell lennie.
(7) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntésekre,
b) jogszabályi háttér bemutatása, érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
c) mindazon körülmények, összefüggések és tényszerű információk feltüntetése, amelyek indokolják a meghozandó döntést,
d) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
e) az előterjesztés megállapításain alapuló feladat-meghatározást tartalmazó határozati javaslat, mely szervesen kapcsolódik az előterjesztéshez, törvényes, célszerű, végrehajtható.
(8) A határozati javaslat rendelkezik az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsáról (módosítás, hatályon kívül helyezés), tartalmazza a végrehajtási határidőt és a végrehajtásért felelőst.
11. A képviselő-testület ülésével és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok
17. § (1) A polgármester az ülés megnyitása után megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívása az SZMSZ-ben foglaltak szerint történt, és a jelenléti ív alapján megállapítja számszerűen az ülés határozatképességét. A határozatképességet az ülés ideje alatt folyamatosan figyelemmel kíséri.
(2) A határozatképesség megállapítása után a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére.
(3) Új napirendi pont javaslatot – a napirend elfogadásáig – bármely képviselő-testületi tag írásban vagy szóban előterjeszthet. A képviselő-testület a napirendi javaslatról vita nélkül határoz.
(4) Rendes (soros) ülésen a polgármester tájékoztatást adhat az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, közérdekű eseményekről.
(5) A képviselő-testület ülése nyilvános, a polgármester engedélye alapján a résztvevő állampolgár maximum 5 percben felszólalhat.
(6)7 Zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érintett személy, a kormányhivatal, valamint a jegyző tekinthet be.
12. Kérdés és interpelláció
18. § A települési képviselő interpellációt vagy kérdést intézhet:
a) a polgármesterhez,
b) a bizottsági elnökhöz,
c) az alpolgármesterhez,
d) a jegyzőhöz.
19. § (1) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyben kérdést tehet fel.
(2) A kérdésre a megkérdezett a képviselő-testület ülésén ad választ. Amennyiben összetett problémafelvetésről van szó, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 30 napon belül, írásban adja meg a választ.
20. § (1) Az önkormányzati képviselő interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása esetén terjeszthet elő.
(2) Az interpellációnak csak egy címzettje lehet. A képviselő az interpellációt visszavonhatja.
(3) Az interpellációt a polgármesternél legkésőbb az ülést megelőző napon írásban vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(4) Amennyiben az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőző napon nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.
(5) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
13. Az önkormányzati képviselőkre, a bizottságok nem képviselő tagjaira vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása, és az ennek érdekében hozható intézkedések
21. § (1) Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A képviselőnek és a bizottság nem képviselő tagjának a képviselő-testületi és bizottsági ülésről való igazolatlan távolmaradása a kötelezettség megszegését jelenti, melynek szankciójaként tiszteletdíja, annak egy havi mértékéig megvonható. Igazolatlan távolmaradásnak minősül, ha a képviselő vagy a bizottság nem képviselő tagja távollétét a képviselő-testület, illetve a bizottság ülését megelőző napon nem jelzi, vagy azt követő 3 napon belül igazolási kérelmet nem terjeszt az ülés vezetője elé.
(3) A tiszteletdíj megvonás többször is újra megállapítható.
(4) A képviselő-testületi ülés tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, a bizottság ülés tanácskozási rendjének fenntartásáról a bizottság elnöke gondoskodik.
(5) A képviselő-testületi és a bizottsági ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülés vezetője a következő intézkedéseket teheti:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.
(6) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti, ennek érdekében rendőri intézkedést igénybe vehet.
(7) Az ülés vezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
(8) A képviselő-testület és a bizottságok ülését a mobiltelefon használata nem zavarhatja. Az ülés alatt a képviselők és a bizottságok nem képviselő tagjai az ülésteremben nem telefonálhatnak.
14. A nyilvánosság biztosítása
22. § (1) A képviselő-testület a nyilvánosság biztosításáról Jászladány nagyközség hivatalos honlapján (www.jaszladany.hu) és a Jászladányi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján keresztül gondoskodik.
(2) Az önkormányzat hivatalos lapja a Ladányi Hírek. A hivatalos lap egy-egy példányát a Nagyközségi József Attila Művelődési Ház és Könyvtár könyvtárában kell megőrzi.
15. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
23. § (1) A döntéshozatali eljárásra és a szavazás módjára a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat a polgármester egyenként bocsátja szavazásra. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz. Határozati javaslat elfogadását követően ugyanazon témakörben indítványozott módosító javaslatot nem kell szavazásra bocsájtani.
(3) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint felének igen szavazata szükséges.
(4) A minősített többséghez a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének egybehangzó, legalább 5 igen szavazata szükséges.
(5) A Mötv.-ben meghatározottakon túl minősített többség szükséges:
a) a titkos szavazás elrendeléséhez,
b) a fegyelmi ügyek eldöntéséhez.
(6) Ha a képviselő elmulasztja személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettségét, a Képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti.
(7) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(8) A szavazatok összeszámlálásáról az ülés vezetője gondoskodik, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.
(9) A jegyző jogszabálysértő döntés és működés jelzésére irányuló kötelezettségére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
24. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal adja meg.
(2) Név szerinti szavazást kell tartani:
a) kormányzati engedélyhez kötött hitel felvétele esetén,
b) kötvény kibocsátás esetén,
c) a képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés esetén.
25. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi – Jogi- Szociális Bizottság végzi.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
16. Rendeletalkotás és a határozathozatal
26. § (1) A rendeletalkotásra és a határozathozatalra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) Önkormányzati rendelet megalkotását és a határozathozatalt kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület tagja,
b) az önkormányzat bizottságai,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
f) a Jászladányi Polgármesteri Hivatal osztályvezetői,
g) az önkormányzati intézmény vezetője,
h) a társulás.
(3) A rendeletalkotásra és a határozathozatalra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt a testület elé terjeszti. Az önkormányzati rendelet és határozat megalkotásának szükségességéről a képviselő-testület dönt.
(4) A rendelettervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg,
b) a rendelettervezetet a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársa, szervezeti egysége készíti elő; de a tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság vagy külső szakértő is megbízható,
c) a polgármesteri hivatal akkor is részt vesz az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság vagy külső szakértő készíti el,
d) a jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelettervezetet indokolással és előzetes hatásvizsgálattal együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(5) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze.
(6) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következők szerint: Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének ...../..... (... ...) önkormányzati rendelete, a rendelet tárgyának a megjelölésével.
(7) A jegyző gondoskodik rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
(8) A rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja: a Jászladányi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
(9) A kihirdetés napja a kifüggesztés időpontja.
(10) A kihirdetést követően a rendeletet, valamint módosító rendelet esetén a rendelet egységes szerkezetét meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos honlapján.
(11) A képviselő-testület normatív és egyedi határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a közzététel időpontjával (hónap, nap) kell ellátni.
(12) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(13) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá az érintett szerveknek, személyeknek.
(14) A normatív határozat közzétételének módja a Jászladányi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
17. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
27. § (1) A képviselő-testületi ülésének jegyzőkönyvére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2)8 A képviselő-testület üléséről – nem selejtezhető – hangfelvételt és egy példányban jegyzőkönyvet kell készíteni.
(3) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. §-ban meghatározottakon túl tartalmazza:
a) az ülés jellegét (alakuló, rendes (soros), rendkívüli (soron kívüli) ülés, közmeghallgatás/,
b) az ülés módját (nyílt vagy zárt),
c) a távolmaradt képviselők nevét, illetve a távolmaradásra vonatkozóan tett bejelentést.
(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit (az előterjesztéseket), az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(5) A képviselő-testület ülés jegyzőkönyvét Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete pecsétjével kell hitelesíteni.
(6) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példányát a Jászladányi Polgármesteri Hivatal kezeli.
(7) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Jászladányi Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyvébe.
(8) A képviselő-testület külön döntése alapján szó szerinti jegyzőkönyv készítése kötelező.
(9) A jegyzőkönyv tartalmazza a képviselő személyes érintettsége bejelentésének elmulasztására vonatkozó jogkövetkezményét.
(10) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
18. Közmeghallgatás, falugyűlés
28. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szervezetek kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek,
b) a közmeghallgatás idejét, helyét a képviselő-testület határozza meg, lehetőleg a munkatervének elfogadásakor,
c) a közmeghallgatásra az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet.
(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
29. § (1) A képviselő-testület - szükség szerint - falugyűlést tart.
(2) A falugyűlés helyéről, idejéről és annak témaköreiről a helyben szokásos módon tájékoztatja a lakosságot, a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
19. A képviselő-testület bizottságai
30. § (1) A képviselő-testület bizottságaira a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A képviselő-testület állandó bizottságai:
a) Ügyrendi-Jogi-Szociális Bizottság (5 fő),
b) Pénzügyi-Ellenőrző-Közbeszerzési Bizottság (7 fő).
(3) A képviselő-testület esetenként meghatározott feladatellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(4) Az Ügyrendi-Jogi-Szociális Bizottság feladat- és hatáskörét a 4. melléklet, a Pénzügyi-Ellenőrző-Közbeszerzési Bizottság feladat- és hatáskörét az 5. melléklet tartalmazza.
(5) A bizottsági elnök hiányzása esetén az elnök helyettesítését
a) a bizottsági elnök által felkért azon bizottsági tag látja el, aki az adott bizottsági ülésen részt vesz és a bizottsági elnök felkérését elfogadva vállalja a bizottsági ülés levezetését;
b) az a) pontban foglaltak teljesülésnek hiányában az adott bizottság korelnöke.
(6) A bizottságok éves munkaterv alapján működnek, amelyet a képviselő-testület munkatervének megállapítását követő következő soros bizottsági ülésen kell elfogadni.
(7) A bizottságok ülésein tanácskozási joggal vesznek részt a rendelet 15. § (2) bekezdésében meghatározott személyek.
Együttműködés a Jászladány Roma Nemzetiségi Önkormányzattal
31. § (1) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat a kisebbségi jogok biztosítása, a kisebbség történelmi hagyományai fejlesztése, tárgyi és szellemi kultúrájuk megőrzése és gyarapítása érdekében együttműködik a Jászladányi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat a Jászladányi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal a helyiséghasználatra, valamint az önkormányzati működéshez szükséges gazdálkodási és adminisztratív feladatok ellátására vonatkozóan közigazgatási szerződésben állapodott meg, melyet a 6. melléklet tartalmaz.
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, POLGÁRMESTERI HIVATAL
20. Polgármester, alpolgármester
32. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester távolléte esetén, a helyettesítés ideje alatti intézkedéseiről az alpolgármester tájékoztatja a polgármestert.
(3) A polgármester a Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai:
a) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját,
b) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
c) tevékenységével hozzájárul Jászladány nagyközség fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához,
d) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,
e) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel,
f) fogadóórát tart,
g) nyilatkozik a sajtónak.
(4) A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnervárosok, szervezetek együttműködését.
(5) A polgármester fogadóórájának időpontját a Jászladányi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
33. § (1) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester tiszteletdíját és egyéb juttatását a polgármester javaslatára a képviselő-testület állapítja meg.
(3) Az alpolgármester a polgármester közvetlen irányítása alatt áll.
21. Jegyző
34. § (1) A jegyző a Mötv. 81. § (1) és (3) felsoroltakon kívüli feladatai:
a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,
b) előkészíti a képviselő-testületi előterjesztéseket, valamint a Jászladányi Polgármesteri Hivatal tárgy szerint érintett szervezeti egységén keresztül a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
c) ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését,
e) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke, vagy képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben.
(2) A jegyző az előterjesztés mellé írt feljegyzésben írásban jelzi, ha a képviselő-testület döntési javaslata jogszabálysértő. A képviselő-testületi ülésen benyújtott módosító indítvány esetén a jegyző szóban jelzi, ha a döntési javaslat jogszabálysértő, mely tény a jegyzőkönyvben rögzítésre kerül.
(3) A jegyző fogadóórájának időpontját a Jászladányi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(4)9 A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása vagy távolléte esetén, annak időtartamára a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel rendelkező köztisztviselőt jelöl ki.
22. Jászladányi Polgármesteri Hivatal
35. § A Jászladányi Polgármesteri Hivatal
a) belső szervezeti tagozódását,
b) munkarendjét,
c) ügyfélfogadás rendjét,
d) feladatkörét
a Jászladányi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
Záró rendelkezések
36. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
37. §10
Az 1. § (2a) bekezdését a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
Az 1. § (2a) bekezdés a) pontja a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § (2a) bekezdés b) pontja a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § c) pontját a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (2) bekezdés h) pontját a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 6. §-a hatályon kívül helyezte.
A 17. § (6) bekezdése a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 27. § (2) bekezdése a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 34. § (4) bekezdését a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2025. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 37. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.