Sármellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 19- 2024. 12. 21

Sármellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.12.19.

Sármellék Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésében, valamint Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a.) és d.) pontjában meghatározott feladatkörében, és Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014.(XI.27.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint módosítja:

1. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. és 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Sármellék Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 8391 Sármellék Dózsa György utca 324.

(3) Működési területe: Sármellék Község közigazgatási területe

(4) Az önkormányzat jogi személy.

(5) Az önkormányzat honlapja: www.sarmellek.hu

(6) A képviselő-testület hivatalának neve: Sármelléki Közös Önkormányzati Hivatal

(7) A Közös Hivatal székhelye: 8391 Sármellék, Dózsa György utca 324.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat címere: A pajzs alakja: háromszögű pajzs. A pajzs zöld mezőjében a boglárhelyen balra néző ezüstszínű felemelt lábával harangot tartó gólya látható. A harang a török időből származó legendára utal, amely szerint a török elől menekülő Kincses-Devecseri lakosok harangjukat egy kútba rejtették. A pajzsderék elején és a bal oldalán egy-egy aranyszínű gyékény torzsa virágzata, a népnyelven buzogány található, amely a község közelében lévő annak természeti környezetét meghatározó Kis-Balaton mocsárvilágát jelképezi. A pajzstalpon hullámos ezüst pólya látható, mely a község nyugati határfolyóját a Zala folyót szimbolizálja.

(3) Az Önkormányzat zászlója: Színe: kék – ezüst – kék. A község címere az álló téglalap alakú zászló felső harmadában, a fekvő téglalap alakú lobogó közepén helyezkedik el. A Sármellék felirat fekete betűkkel készül. A zászló vége színeivel rojtozott.

(4) A képviselő-testület a címer és a zászló használatáról külön önkormányzati rendeletben rendelkezett.

(5) A képviselő-testület, a polgármester, a Közös Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címere használható.

(6) A település nemzetközi kapcsolatot tart fenn.

a) Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart az ausztriai Nussdorf, a romániai Csernáton és a szerbiai Törökfalu önkormányzatával.

b) b./ Külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.

(7) A képviselő-testület által adományozható elismerő címek: Sármellék Község Díszpolgára, „Köszönet Sármelléktől” arany emlékplakett, „Köszönet Sármelléktől” emlékplakett. A képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozta az elismerő címek adományozását.”

2. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladatok körét az Mötv. 42. §-a szabályozza.

(2) A bizottságra és a polgármesterre átruházott feladat- és hatásköröket a 3. és 4. sz. melléklet tartalmazza.

(3) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható, viszont bármikor visszavonható.

(4) A képviselő-testület kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyekben hozott döntéseit.

(5) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, vállalatot, más szervezetet /a továbbiakban együtt: intézmény/ alapíthat, kinevezi vezetőiket”

3. § (1) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.”

(2) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselő-testület a munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 11 ülést tart. A képviselő-testület az üléseit, a július hónapot kivéve, havonta tartja, általában a hónap utolsó csütörtöki napján. A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a községházán tartja.”

(3) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 6. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A képviselő-testület ülésén tanácskozási jog illeti meg az egyesületek elnökeit, civil szervezetek vezetőit, helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét.”

4. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § (1) A képviselő-testületi ülés – a zárt ülés kivételével – nyilvános.

(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselő-testület tagjait,

b) a nem képviselő alpolgármestert

c) jegyzőt,

d) napirend előadóját,

e) akinek jelenléte a napirend szempontjából fontos,

f) egyesületek elnökeit, civil szervezetek vezetőit, az őket érintő ügy tárgyalásakor,

g) helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét, a nemzetiségi önkormányzatot érintő ügy tárgyalásakor.

(3) Sármellék Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szentgyörgyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületével, illetve Zalavár Község Önkormányzata Képviselő-testületével a községek közös feladatainak megvalósítására együttes ülést tart.

(4) Az együttes ülést bármelyik polgármester kezdeményezheti, megjelölve a napirendi javaslatot.”

5. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 13. és 14. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„13. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Amennyiben a képviselő az Mötv. 49 § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, akkor a polgármester a képviselőt jegyzőkönyvben rögzítetten figyelmezteti.

(3) Minősített többség szükséges:

a) önkormányzati rendelet alkotásához,

b) az önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, vezetői megbízáshoz,

c) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködéshez, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz,

d) intézmény alapításához, átszervezéséhez, megszüntetéséhez,

e) önkormányzati képviselő kizárásához,

f) az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához,

g) képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez,

h) az Mötv. 46. § (2) bekezdés c.) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez,

i) képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,

j) polgármester elleni kereset benyújtásához,

k) az SZMSZ-ben meghatározott ügyek eldöntéséhez,

l) önkormányzat tulajdonában lévő ingatlan elidegenítéséhez, vállalkozásba való bevitelhez,

m) képviselő-testület hatáskörének átruházásához,

n) önkormányzati társulás létrehozásához, megszüntetéséhez, abból történő kiváláshoz, a társulási megállapodás módosításához, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz.

(4) A képviselő-testület döntéseit /határozat, rendelet/ nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Az alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és azzal kapcsolatos titoktartásra.

(5) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat melletti igen, majd ellene szóló nem szavazatok, és a szavazástól tartózkodók számát, majd kihirdeti a szavazás számszerű eredményét.

(6) A képviselő-testület határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni a következők szerint: …../20..(…hó…nap) határozat.

(7) A határozatról a Közös Hivatal nyilvántartást vezet.

(8) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a Zala Vármegyei Kormányhivatal részére elektronikus úton kell megküldeni.

(9) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket a jegyző – a végrehajtásért felelősök közreműködésével – készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé.

(10) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a döntést – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – meghozhatja. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

14. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:

a) azt törvény előírja,

b) azt a képviselő-testület egyharmada indítványozza,

c) azt a polgármester és a bizottság elnöke kéri.

Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét és a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor igennel, nemmel szavaznak, vagy tartózkodnak.

(3) A név szerinti szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(4) A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.”

6. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„17. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a Zala Vármegyei Kormányhivatal részére elektronikus úton kell megküldeni.

(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(4) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés jellegét /alakuló, rendes, rendkívüli, együttes, közmeghallgatás/,

b) az ülés nyilvános vagy zárt ülési módját,

c) az ülés helyét, időpontját,

d) a megjelent képviselők nevét /a távolmaradt képviselők névsorát/,

e) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,

f) az ülés megnyitásának időpontját,

g) az elfogadott napirendet,

h) napirendként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások lényegét,

i) a határozathozatal módját,

j) a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntés szövegét, külön indítványra a kisebbségi véleményt,

k) a polgármester esetleges intézkedéseit /az ülésen történt fontosabb eseményeket/,

l) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat,

m) az ülés bezárásának az időpontját.

(5) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.

(6) A választópolgárok a zárt ülés kivételével betekinthetnek a képviselőtestület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe, valamint a község honlapján (www.sarmellek.hu) a rendeletek egységes szerkezetben, és a jegyzőkönyvek megtalálhatók. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(7) Az együttes ülésről egy jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet mindkét polgármester és a jegyző ír alá.”

7. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„24. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök részletes felsorolását a 4. sz. melléklet tartalmazza.

(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai körében:

a) segíti a települési képviselők munkáját,

b) összehívja és vezeti a testület üléseit,

c) képviseli az önkormányzatot,

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

e) biztosítja a demokratikus helyi hatalom gyakorlást, a közakarat érvényesülését.

f) A polgármester – véleménye szerint önkormányzati érdeket sértő – képviselő-testületi döntés ismételt megtárgyalását kezdeményezheti.

g) Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről.

h) Kapcsolatot tart a társadalmi szervezetek, egyesületek testületeivel.

(4) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggeszti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztő döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.

c) A bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök összeférhetetlenségi ok jelzése alapján a kizárás kérdéséről, ha az ügy a bizottság elnökét, vagy hozzátartozóját személyesen érinti.

(5) Foglalkoztatásával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. határozza meg.”

8. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Szentgyörgyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületével közös önkormányzati hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése: Sármelléki Közös Önkormányzati Hivatal. A Közös Hivatalról szóló megállapodást a 6. sz. melléklet tartalmazza.

(2) A Közös Hivatal hivatali létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint részletes feladat- és hatásköreit a Közös Hivatal szervezeti és működési szabályzata rögzíti.

(3) A Közös Hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt:

a) a Közös Hivatalt létrehozó megállapodás jóváhagyásáról, módosításáról,

b) a Közös Hivatal működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,

c) a Közös Hivatal költségvetéséről és zárszámadásáról.

(4) A jegyzővel kapcsolatos munkáltatói jogokat Sármellék község polgármestere gyakorolja. A munkáltatói intézkedéseket azonban köteles a közös hivatalt alapító önkormányzatok polgármestereivel egyeztetni.

(5) A Közös Hivatal működésének ellenőrzése, a feladatok egyeztetése céljából az érdekelt községek polgármesterei a jegyző részvételével rendszeresen tartanak megbeszéléseket. A megbeszélésen megállapított feladatokat emlékeztetőben rögzítik.

(6) A Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét az igazgatási ügyintéző II. munkakört ellátó felsőfokú végzettségű köztisztviselő helyettesíti. A jegyzői tisztség és az igazgatási ügyintéző II. munkakör egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén az átmeneti helyettesítést a felsőfokú végzettségű gazdálkodási ügyintéző I. munkakört ellátó köztisztviselő látja el. ”

9. § A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„27. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb célszerű, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.

(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok /közügyek/ megoldására irányul.

(3) A lakossági önszerveződő szervezetekkel való együttműködés célja és rendeltetése:

a) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése,

b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményeztetése,

c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok módszerek közös konzultációkon történő megvitatása,

d) kulturális javak megóvása és fejlesztése.”

10. § (1) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete a 1. melléklet szerint módosul.

(2) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

(4) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.

(5) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.

(6) A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 6. melléklete a 6. melléklet szerint módosul.

11. § Hatályát veszti a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet

a) 5. §-a,

b) 34. §-a,

d) 6. melléklet címe.

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő negyedik napon hatályát veszti.

1. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

1. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 1. pont helyébe a következő pont lép:

„1. Polgármester: Dr. Mismás Biri”

2. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2.1–2.6. pontja helyébe a következő pontok lépnek:

„2.1. Bódai Tibor alpolgármester

2.2. Dávid Ákos

2.3. Décsy László

2.4. Hontváriné Lasics Henrietta

2.5. Itkor Józsefné

2.6. Pétervári Krisztián”

3. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete a következő 3. ponttal egészül ki:

„3. Nem képviselő alpolgármester: Dr. Varga Krisztina”

2. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

1. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1.2.1. és 1.2.2. pontja helyébe a következő pontok lépnek:

„1.2.1. Décsy László képviselő

1.2.2. Pétervári Krisztián képviselő”

3. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

1. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 3. melléklete a következő 8. ponttal egészül ki:

„8. Szociális célú tűzifa támogatás megállapítása iránti kérelmek áttekintése, és döntési javaslattétel a képviselő-testület részére”

4. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

4. melléklet
Polgármesterre átruházott hatáskörök

1. A szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi végrehajtásáról szóló 18/2014.(XI.27.) önkormányzati rendelet alapján a polgármester dönt:

1.1. lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás ügyben

1.2. gyógyszerkiadások viseléséhez kapcsolódó települési támogatás ügyben

1.3. a rendelet 7.§ (9) és (10) bekezdése szerinti rendkívüli települési támogatás ügyben

1.4. köztemetés ügyben

1.5. étkeztetés megállapítása iránti kérelmekről

2. A külföldiek mező- és erdőgazdasági hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanokat érintő tulajdonszerzéséről szóló 251/2014. (X. 2.) Korm. rendeletalapján a polgármester nyilatkozik arról, hogy az ingatlanszerzés önkormányzati érdeket sért-e.

3. A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8.§-a szerinti településképi véleményezési eljárással kapcsolatos önkormányzati hatósági hatásköröket a polgármester gyakorolja.”

5. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet

6. melléklet a 15/2024. (XII. 18.) önkormányzati rendelethez

1. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelet 6. melléklete a következő címmel egészül ki: