Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 10. 09 16:30- 2024. 10. 10

Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.10.09.

Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a)d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013. (III.22.) 2. mellékletében meghatározott véleményezési jogkörben eljáró Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) V. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„V. Fejezet

A Képviselő-testület bizottsága”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) 35. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó bizottságot választ és eseti bizottságokat választhat.

(2) A képviselő-testület az Mötv. 57. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 3 tagú Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(3) A bizottság feladat- és hatáskörét jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.”

3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) 38. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.”

4. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület saját tagjai közül – a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – a polgármester helyettesítésére és munkájának segítésére kettő alpolgármestert választ.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) 39. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az alpolgármesterek megbízatásukat társadalmi megbízatásban látják el.”

5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

6. § Ez a rendelet 2024. október 9-én 16 óra 30 perckor lép hatályba.

1. melléklet a 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet
Gazdasági, Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre

1. Általános feladat- és hatáskörök

1.1. Előkészíti feladatkörében eljárva a képviselő-testület döntéseit.

1.2. Szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.

1.3. Feladatkörében ellenőrzi a Polgármesteri Hivatalnak a Képviselő-testület döntésének előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.

1.4. Kezdeményezi a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljától való eltérést, az önkormányzati érdekek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

1.5. Dönt az ágazatához tartozó mindazon ügyekben, melyek nem tartoznak a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe, ill. amelyekben való döntést részére a képviselő-testület meghatározta.

1.6. Benyújtja a képviselő-testület által meghatározott tárgykörű előterjesztéseket.

1.7. Megtárgyalja az ágazatához tartozó, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket.

1.8. Közreműködik a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában.

1.9. Javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben.

2. Pénzügyi és gazdasági feladat- és hatáskörök

2.1. Ellátja a költségvetési tervezéssel, gazdálkodással és beszámolással kapcsolatos feladatokat. Ennek során, vizsgálja és véleményezi:

2.1.1. az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves tájékoztatók tervezeteit;

2.1.2. a költségvetés módosítását eredményező, képviselő-testület elé kerülő határozati javaslatokat;

2.1.3. az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;

2.1.4. a költségvetési rendelettervezeteket, és a koncepciót;

2.1.5. a képviselő-testület elé kerülő, pályázattal kapcsolatos előterjesztéseket;

2.1.6. a helyi adóztatási tevékenységről szóló éves beszámolót;

2.1.7. más bizottság anyagi kihatással járó döntéseit, valamint az önkormányzat vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos elképzeléseit;

2.1.8. az önkormányzati tulajdon elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

2.1.9. a közterület - használati, bérleti és használati díjak, továbbá egyéb tarifák mértékét.

2.2. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek és kiadások alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.

2.3. Vizsgálja és figyelemmel kíséri:

2.3.1. a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát;

2.3.2. az éves zárszámadáshoz csatolt vagyonállapot-kimutatás megalapozottságát,

2.3.3. legalább a féléves és éves költségvetési beszámolóhoz kapcsolódóan az önkormányzat határidőre ki nem egyenlített követeléseit.

2.4. Megtárgyalja és véleményezi az önkormányzat gazdasági kihatású, valamint az önkormányzat vagyonát érintő javaslatokat.

2.5. Véleményezi az önkormányzati gazdasági társaság, vagy intézmény alapítását, átalakítását, illetve megszüntetését. Elemzi az önkormányzat intézményei, az önkormányzat tulajdonában álló és közhasznú társaságok gazdálkodásának hatékonyságát, a tulajdonosi döntés érdekében.

2.6. Javaslatot tesz

2.6.1. a polgármester és az alpolgármester tiszteletdíjára és jutalmazására;

2.6.2. önkormányzati intézmény alapítására, megszüntetésére, átszervezésére, vállalkozások létrehozására.

2.7. Közreműködik az önkormányzat éves költségvetésének összeállításában.

2.8. Tájékozódik az éves belső ellenőrzési tervről, az éves beszámolóról, valamint az egyes ellenőrzési programok végrehajtásáról.

2.9. Figyelemmel kíséri, és gazdasági szempontból elemzi az önkormányzat által eszközölt műszaki fejlesztéseket, beruházásokat, ennek keretében véleményezi az ilyen tartalmú szerződéseket és folyamatosan figyelemmel kíséri azok teljesítését, különös tekintettel a teljesítési garanciákra (határidő, jog- és kellékszavatosság, stb.). A hatékonyság és takarékosság elve érvényesítése érdekében ugyanígy jár el az Önkormányzat működésével kapcsolatos szerződésekkel kapcsolatban.

3. Ügyrendi feladat- és hatáskörök

3.1. Gyűjti, nyilvántartja és kezeli a képviselők és polgármester vagyonnyilatkozatait.

3.2. A Polgármesteri Hivatal közreműködésével biztosítja a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség megtételéhez információkat és nyomtatványokat.

3.3. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatát, közreműködik a vagyonnyilatkozattal, összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos eljárás lefolytatásában.

3.4. Közreműködik az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatainak elkészítésében. Folyamatosan figyelemmel kíséri az SzMSz hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz annak kiegészítésére, módosítására.

3.5. Közreműködik az önkormányzati rendeletek előkészítésében.

3.6. Kétévenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát és javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére, vagy hatályon kívül helyezésére.

3.7. Ellátja a közmeghallgatás megtartásával kapcsolatos előkészítő, szervező és technikai feladatokat.

3.8. Támogatást nyújt a hivatal szervezeti tagozódásának, valamint a hivatal munka- és félfogadási rendjének kialakításához.

3.9. Figyelemmel kíséri a hivatal hatósági tevékenységét, és az éves munkatervében rögzítettek szerint tájékoztatást kér a hatósági munka egy-egy részterületéről.

3.10. Véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, megállapodásokat, figyelemmel kíséri azok megvalósulását,

3.11. Figyelemmel kíséri az önkormányzat jogvitáit.