Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2024. (XI. 26.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
Hatályos: 2025. 09. 30Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2024. (XI. 26.) önkormányzati rendelete
az egyes szociális ellátásokról
Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott hatáskörben, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontja alapján, figyelemmel a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, valamint a 48. §-ában kapott felhatalmazásra, megalkotja az egyes szociális ellátásokról szóló rendeletét.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet alkalmazási köre
2. § (1) A rendelet kiterjed Tatárszentgyörgy Község közigazgatási területén lakcímmel rendelkező lakosokra, és a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) – (3) bekezdéseiben, valamint a 7. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre.
(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol a kérelmező életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.
(3) A rendeletben használt fogalmak az Szt. 4. §-ában meghatározottak szerint értelmezendők.
SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
Települési támogatások és önkormányzati támogatások formái
3. § (1) Természetbeni települési támogatások és természetbeni önkormányzati támogatások formái:
a) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás
b) újszülöttek önkormányzati támogatása
c) étkeztetés keretében adható települési/önkormányzati támogatás
d) házi segítségnyújtás térítési díjának települési / önkormányzati támogatása
e) tűzifa formájában adható települési támogatás
(2) Pénzbeli települési támogatások és pénzbeli önkormányzati támogatások formái:
a) temetési költségekhez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás
b) rendszeres gyógyszer-kiadások viselésére nyújtott települési támogatás
c) szemüveg megvásárlásának települési támogatása
d) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer keretében nyújtott támogatás
e) nyelvvizsga megszerzéséért adható települési/önkormányzati támogatás
f) felsőfokú oktatási rendszer keretében szerzett főiskolai, egyetemi diploma megszerzéséért adható települési/önkormányzati támogatás
g) születésnapjukat ünneplők önkormányzati támogatása
h) házassági évfordulójukat ünneplők önkormányzati támogatása
i)1 újszülöttek önkormányzati támogatása
(3) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások és önkormányzati támogatások formái:
a) rendkívüli települési támogatás
b) idősek karácsonyi önkormányzati támogatása
c) táboroztatás települési támogatása vagy önkormányzati támogatása
Települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
4. § (1) A képviselő-testület kérelemre, lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez természetbeni települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek, az általuk lakott lakás céljára szolgáló rendszeres fenntartási költségek viseléséhez.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásra az a Tatárszentgyörgy településen állandó lakcímmel rendelkező személy jogosult, akinek
a) a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg
aa) a szociális vetítési alap összegének 200 %-át,
ab) egyedül élő, vagy ha a kérelmező, vagy a kérelmező háztartásában lakik olyan személy, aki gyermekét egyedül neveli, vagy magasabb összegű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül, a szociális vetítési alap összegének 250 %-át,
b) az ingatlan áram- és vízdíj összege meghaladja a háztartás egy főre eső jövedelmének 10 %-át, és
c) a háztartás tagjai egyikének sincs az Szt. 4. §-sa szerinti vagyona.
(3) Az önkormányzat a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás (2) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek mellett előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezetét rendezetten és tisztán tartsa.
(4) A jogosult köteles:
a) az általa lakott lakást vagy házat tisztán tartani, higiénikus állapotot biztosítani, ennek érdekében a rendszeres takarításról, a falak tisztaságáról gondoskodni,
b) az általa lakott lakás vagy ház állagát megóvni, valamint az udvarát, kertjét gondozni, gyommentesíteni,
ba) felhalmozott hulladéklerakás sem az udvar területén, sem a lakóház előtti közterületen nem lehet,
bb) az udvar megművelt, gondozott legyen,
bc) a lakóépületen a házszám megtalálható legyen, és látható helyen legyen,
bd) a kerítés rendezett legyen,
be) a lakóépület tetőszerkezete, külső vakolása karbantartott legyen.
c) a kerítéssel kívül határos területet, az ingatlan előtti a járdát, árkot tisztán tartani, a téli időszakban az ingatlan előtti területről a havat ellapátolni, és a járda síkosság mentesítésről gondoskodni,
d) amennyiben állatot tart, az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény, a veszélyes állatokról és tartásuk engedélyezésének részletes szabályairól szóló 8/1999. évi (VIII. 13.) rendelet, a kedvtelésből tartott állatok tartásáról és forgalmazásáról szóló 41/2010. (II. 26.) kormányrendelet szerinti állattartási jogszabályoknak megfelelően eljárni,
da) azok az állatok, amelyekre nézve törvény írja elő, rendelkezzenek mikrochipes megjelöléssel, oltási könyvvel, érvényes oltással, útlevéllel,
db) Az állattartó köteles a fenti jogszabályokban előírt állattartásra vonatkozó kötelezettségeket betartani.
(5) A (3) – (4) bekezdések feltételeinek meglétét az önkormányzat ellenőrzi. Abban az esetben, ha a kérelmező, illetve a jogosult által lakott ingatlan ezeknek nem felel meg, a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az elvégzendő feladatok megjelölésével, 20 napos határidő kitűzésével szólítsa fel az ügyfelet a jogosultsági feltételek elvégzésére. A polgármester a felszólítás eredményességéről, vagy eredménytelenségéről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(6) Amennyiben a kérelmező, illetve a jogosult az (5) bekezdés szerinti határidőn belül az elvégzendő feladatoknak nem tesz eleget, a képviselő-testület a kérelmet elutasítja, illetve a megállapított támogatást megszünteti.
(7) Amennyiben a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás a (6) bekezdés szerinti okból kerül elutasításra, vagy a megállapított támogatás megszüntetésre, a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás iránti kérelmet.
(8) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatást a képviselő-testület rendszeres támogatásként, természetbeni támogatás formájában – közüzemi díjak, bérleti díj - állapítja meg. A megállapított támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató a jogosult részére írja jóvá. Önkormányzati bérlakás esetén a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatást elsősorban az önkormányzati lakás bérleti díjának csökkentésére kell megállapítani.
(9) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás a kérelem benyújtását követő hónap első napjától, 12 hónap időtartamra, 7.000.-Ft/hó összegben kerül megállapításra, azzal, hogy amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete nem biztosítja az (1) bekezdés szerinti támogatást, a képviselő-testület a megállapított ellátás időtartamát, és összegét módosíthatja. A továbbiakban a jogosultsági feltételként előírt lakókörnyezet rendezettsége bármikor ellenőrizhető.
(10) Amennyiben a (9) bekezdés szerinti az ellenőrzés, illetve a felülvizsgálat eredményeként bizonyosságot nyer, hogy
a) a jogosult által lakott ingatlan nem felel meg a (3)–(4) bekezdések szerinti feltételeknek, a képviselő-testület ezen paragrafus (5)–(6) bekezdései szerint jár el
b) a jogosult által lakott ingatlan megfelel a (3)–(4) bekezdések szerinti feltételeknek, a képviselő-testület a megállapított támogatást a jogosult részére a határozatban megjelölt időpontig tovább folyósítja.
(11) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás kérelemhez csatolni kell:
a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát
b) bérlő esetén a bérleti, vagy használati szerződést
c) a kérelem benyújtását megelőző hónap áram- és vízdíj számláját
d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás utalását kéri
(12) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás ugyanazon ingatlan esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és családok számától.
(13) A megállapított lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás utólag, minden hónap 5. napjáig kerül utalásra.
(14) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatást kérelmező lakókörnyezetéről, az érdemi döntést előkészítő polgármesteri hivatal ügyintézője, az "ÚJ Esély" Szociális Alapszolgáltató családgondozója bevonásával környezettanulmányt készíthet.
(15) Amennyiben a kérelmező nem csatolja a (11) bekezdésben előírt mellékleteket, a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 44. §-a szerint eljárva, a határidő megjelölésével és a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett, hiánypótlásra szólítsa fel az ügyfelet. A polgármester a fenti eljárásról tájékoztatja a képviselő-testületet.
Rendkívüli települési támogatás
5. § (1) A Képviselő-testület kérelemre, rendkívüli települési támogatásban részesíti azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, elsősorban azt, akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 300 %-át, egyedül élő estén annak 400 %-át nem haladja meg.
(2) Rendkívüli települési támogatás különösen az alábbi indokokra való tekintettel állapítható meg:
a) nyugdíjazás esetén, az ellátatlanság idejére,
b) gyógyászati segédeszköz beszerzésére, gyógykezelésre, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,
c) gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy esetén, ha a kérelmező nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,
d) tartós (egy hónapot meghaladó) táppénzes állomány esetén, tartós betegség, orvosi kezelés esetén,
e) elemi kár, baleset esetén,
f) egyedülálló, ellátatlan személy részére,
g) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, iskoláztatáshoz, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz, hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermek támogatásához,
h) gyermekek iskoláztatásával, óvodai, bölcsődei nevelésével kapcsolatos kiadások, védőnői szolgálat, egészségügyi intézmény által javasolt szolgáltatások igénybevétele, amennyiben ezek csak így biztosíthatók,
i) közeli hozzátartozó halála esetén,
j) tüzelőanyag vásárlásához,
k) egyéb, a jövedelmi viszonyoktól függetlenül, különös méltányolást igénylő esetekben, amennyiben a kérelmező váratlan esemény következtében, jövedelem kiesés, többletkiadás miatt, életvitelét jelentősen akadályozó helyzetbe került, létfenntartása, egészségi állapota, vagy más egyéb körülmény szükségessé teszi, rendkívüli ok bekövetkezése esetén.
(3) Rendkívüli települési támogatásban a képviselő-testület döntésétől függően havi rendszerességgel, illetve alkalmanként lehet részesíteni a kérelmezőt. A képviselő-testület által megállapítható rendkívüli települési támogatás összege
a) alkalmanként: minimum 2.000.- Ft, a legmagasabb összeg nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét,
b) havi rendszerességgel megállapított rendkívüli település támogatás havi összege nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének kétszeresét.
(4) Az e paragrafusban szabályozott rendkívüli települési támogatás természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban élelmiszercsomag, takarításhoz, tisztálkodáshoz szükséges eszközök, tűzifa, gyógyszer, ebéd térítési díj, ruhavásárlás, tankönyv- és tanszervásárlás formájában, tandíj, gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítése, valamint gyógyászati segédeszköz támogatás céljából. A rendkívüli települési támogatás természetbeni juttatása esetén, amennyiben a Képviselő-testület élelmiszercsomag formájában nyújt támogatást, az élelmiszercsomag értékére megállapítható legkisebb összeg 4.000.-Ft. Egyedi elbírálás esetén, a családban élők számát és szociális helyzetét figyelembe véve, adható 2 db, 4.000.-Ft-os élelmiszercsomag is.
(5) Amennyiben a természetbeni rendkívüli települési támogatás kérelem
a) élelmiszercsomag megállapításra vonatkozik, az egy háztartásban, egy naptári évben, maximum 10 alkalommal adható,
b) gyógyszer kiváltására vonatkozik, az egy háztartásban, egy naptári évben
ba) 18 év alatti gyermek részére maximum 10 alkalommal adható,
bb) 18 év és 65 év közötti felnőtt részére maximum 10 alkalommal adható,
bc) 65 év feletti felnőtt részére – amennyiben nem részesül a 65 év felettiek rendszeres gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatásban – maximum 10 alkalommal adható.
bd) A természetbeni rendkívüli települési támogatás összege, gyógyszertámogatás esetén, alkalmanként nem haladhatja meg a 10.000.-Ft-ot.
(6) Amennyiben a rendkívüli települési támogatás kérelem közüzemi számlák rendezése céljára vonatkozik, az utólagosan, a befizetett számla bemutatását követően állapítható meg. Az erre a célra adható rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg alkalmanként az 50.000.-Ft-ot.
(7) Amennyiben a rendkívüli települési támogatás kérelem lakásfelújításra – elsősorban: festés, villanyvezetékek karbantartására, villanybekötésre, fürdőszoba megcsináltatására – vonatkozik, az a szükséges anyagok beszerzése után, számlák bemutatását követően állapítható meg. Az erre a célra adható rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg alkalmanként az 50.000.-Ft-ot.
a) Abban az esetben, ha a kérelmező szociális helyzete nem teszi lehetővő a lakásfelújításhoz szükséges anyagok beszerzését, az természetbeni rendkívüli települési támogatásként is megállapítható.
b) A természetbeni rendkívüli települési támogatás számla ellenében, a kérelmező hozzájárulását követően, a szükséges anyagot biztosító üzlet, vagy a munkát elvégző vállalkozó részére is kifizethető.
(8) Abban az esetben, ha a rendkívüli települési támogatás kérelem beérkezése, és a Képviselő-testület ülésének az időpontja nem teszi lehetővé a 8. § (5) bekezdésében előírt 8 napos ügyintézési határidő megtartását, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a döntés meghozatalára.
a) A polgármester a döntését e paragrafus (1)–(7) bekezdéseiben foglaltak figyelembevételével hozza meg.
b) A polgármester az ezen bekezdés a) pontja szerint megállapított rendkívüli települési támogatásokról a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
Polgármester által adható, azonnali döntést igénylő rendkívüli települési támogatás
6. § (1) Azon rendkívüli települési támogatás kérelmek esetén, melyek indokolttá teszik az azonnali döntést, a polgármester jogosult azok elbírálására:
a) amennyiben a kérelmező létfenntartása, egészségi állapota vagy más egyéb körülmény szükségessé teszi, rendkívüli esetben,
b) különös méltányolást igénylő esetekben, amennyiben a kérelmező váratlan esemény következtében – önhibáján kívül – jövedelem kiesés, többletkiadás miatt, életvitelét jelentősen akadályozó helyzetbe került,
az 5. § (1)–(7) bekezdéseiben foglaltak szerint.
(2) Az (1) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatás összegéről a polgármester dönt úgy, hogy az általa megállapított rendkívüli települési támogatás legmagasabb alkalmankénti összege személyenként a szociális vetítési alap négyszeresét nem haladhatja meg.
(3) A polgármester által, az (1) bekezdésben nyújtott rendkívüli települési támogatás egy személy részére egy évben maximum 10 alkalommal adható.
(4) A polgármester az ezen paragrafus (1) bekezdés szerint megállapított rendkívüli települési támogatásokról a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testület tagjait.
(5) Ha a kérelmező azt kéri, vagy a polgármester, a rendkívüli települési támogatás rendeltetésszerű felhasználását úgy látja biztosítottnak, a pénzbeli támogatás helyett természetbeni juttatást nyújthat.
Temetési költségekhez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás
7. § (1) A polgármester kérelemre rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak a Tatárszentgyörgyön állandó lakcímmel rendelkező, és életvitelszerűen is a településen élő személynek, aki a közeli hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott, és az elhunyt utolsó lakóhelye szintén az önkormányzat illetékességi területén volt, feltéve ha
a) az eltemettető családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 500 %-át,
b) egyedül élő esetén a szociális vetítési alap 600 %-át
nem haladja meg.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás összege a temetési számlával igazolt költségek 10 %-a, de nem haladhatja meg a 40.000.-Ft-ot.
(3) A temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg annak a személynek,
a) aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül
b) aki a temetésről tartási, vagy öröklési szerződés alapján köteles gondoskodni
(4) A temetési költségekhez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
a) a temetés költségeiről a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozó nevére kiállított eredeti számlát
b) halotti anyakönyvi kivonat másolatát
c) kérelmező és családja jövedelemigazolását
(5) A kérelmet az elhunyt temetését követő 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
Rendkívüli települési támogatásra vonatkozó közös szabályok
8. § (1) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhivatal, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
(2) A kérelmet a Polgármesteri Hivatalba, írásban elkészített nyomtatványon kell benyújtani. A kérelemből derüljön ki, hogy:
a) a rendkívüli települési támogatás pénzbeli, vagy természetbeni formájára vonatkozik-e,
b) milyen konkrét élethelyzet következtében vált szükségessé a kérelem benyújtása,
c) a támogatás összegét milyen célok, megvalósítására kívánja felhasználni.
(3) Az alkalmankénti támogatás gyógyszertámogatásként, illetve az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként is megítélhető.
(4) A támogatás célzott felhasználásához az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató segítsége is igényelhető
(5) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemről a kérelem beérkezését vagy a hivatali eljárás megindítását követő 8 napon belül kell dönteni.
(6) A megállapított rendkívüli települési támogatás a döntést követő 5 napon belül kerül kifizetésre.
(7) A rendkívüli települési támogatás kérelemhez csatolni kell:
a) a kérelmező és családja jövedelemigazolását
b) alkalmi munkából származó jövedelem esetén, az alkalmi munkát végző kérelmező/családtag írásbeli nyilatkozatát
c) gyógyszertámogatás esetén az orvos által előírt gyógyszerek költségeiről szóló gyógyszertári igazolást
d) keresőképtelenséget, ellátatlanságot alátámasztó igazolást
Települési támogatás rendszeres gyógyszer-kiadások viseléséhez
9. § (1) A polgármester kérelemre, rendszeres gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt azoknak a szociálisan rászoruló személyeknek, akik az Szt. 50. § (1)-(2) bekezdései alapján nem jogosultak közgyógyellátásra, de egészségi állapotuk, krónikus, súlyos betegségük miatt háziorvos vagy szakorvos által felírt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásra az a Tatárszentgyörgy településen élő, állandó lakosként bejelentett személy jogosult, aki 65. életévét betöltötte és családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 550 %-át, egyedülálló esetén az 650 %-át nem haladja meg.
(3) A rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a háziorvos vagy szakorvos által felírt legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerszedés.
(4) A rendszeres gyógyszertámogatás mértéke gyógyszerész által beárazott, háziorvos vagy szakorvos általi javaslatra felírt gyógyászati segédeszközök és gyógyszerek költsége, de legfeljebb 10.000.-Ft/hó.
(5) A gyógyszertámogatás 1 év időtartamra kerül megállapításra. Amennyiben a jogosult ez idő alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, vagy gyógyszerei szedését abba kell hagynia, arról köteles az önkormányzatot értesíteni, és a részére megállapított gyógyszertámogatást a közgyógyellátásra való jogosultság kezdő napjától, illetve a gyógyszerszedés megszüntetésének napjától meg kell szüntetni.
(6) A rendszeres gyógyszertámogatás formájában nyújtott települési támogatás jogosultsági feltételeinek fennállta esetén, a jogosultság, a megállapító határozat dátumát követő hónap első napjától kerül megállapításra.
(7) A megállapított támogatás összege negyedévente, a kérelmező által leadott számlaszámra kerül utalásra, számlaszám hiányában postai úton, vagy házipénztárból történik kifizetése a kérelmező részére. Az első negyedév utalása, kifizetése a megállapító határozat dátumát követő hónap 05-ig történik.
(8) A jogosult 6 hónap eltelte után, a tárgyhónapot követő hó 10-ig, gyógyszertári számlával köteles igazolni, hogy a részére megállapított és utalt támogatást a háziorvos és a szakorvos által javasolt és felírt gyógyszerei megvásárlására használta fel. A következő negyedévre megállapított támogatás utalása, a fenti igazolás megtörténte után teljesíthető.
(9) Amennyiben a jogosult a (8) bekezdésben előírt kötelességét nem teljesíti, a polgármester a rendszeres gyógyszertámogatást, az utoljára utalt negyedév utolsó napjával megszünteti.
(10) A gyógyszerkiadások támogatásához kapcsolódó települési támogatás kérelemhez csatolni kell:
a) a kérelmező és családja jövedelemigazolását
b) a háziorvos és szakorvos által előírt gyógyszerek költségeiről szóló gyógyszertári igazolást
(11) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete nem biztosítja az (1) bekezdés szerinti támogatást, a képviselő-testület a megállapított ellátás időtartamát, és összegét módosíthatja.
Szemüveg megvásárlásának települési támogatása
10. § (1) A képviselő-testület kérelemre, a Tatárszentgyörgyön élő, állandó tatárszentgyörgyi lakóhellyel rendelkező kiskorú gyermekek törvényes képviselői részére, szemüveg kiváltásához támogatást nyújt, abban az esetben, ha
a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át,
b) gyermeket egyedülálló szülő vagy más törvényes képviselő gondozza, a gyermek tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos, a gyermeket gondozó családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 550 %-át,
nem haladja meg.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott célra, jogosultság esetén, a képviselő-testület a szemüveg kiváltását igazoló számla ellenében, a számla ellenértékének 50%-os mértékéig, de maximum 10.000.-Ft pénzbeli települési támogatást nyújt.
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer keretében nyújtott önkormányzati támogatás
11. § (1) Az önkormányzat évente nyilatkozik a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez történő csatlakozásról, és az Ösztöndíjrendszer Általános Szerződési Feltételeiben foglaltaknak megfelelően jár el.
(2) A pályázat a kiíró mindenkori ajánlásának megfelelő tartalommal kerül kiírásra. A pályázati űrlapot az önkormányzatnál, a pályázati kiírásban meghatározott módon, és határidőig lehet benyújtani.
(3) A pályázat elbírálása során, elsősorban szociális rászorultság alapján, a pályázati feltételeknek megfelelő felsőoktatási intézményben tanulmányaikat megkezdő és tanulmányaikat folytató hallgatók részesülnek támogatásban.
Nyelvvizsga megszerzéséért adható támogatás
12. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, a polgármester kérelemre, azokat a Tatárszentgyörgy településen élő, állandó tatárszentgyörgyi lakóhellyel rendelkező lakosokat, kiskorú lakosok törvényes képviselőit, akik:
a) legalább középfokú komplex nyelvvizsga-bizonyítványt szereznek, vagy
b) akiknek írásbeli, szóbeli nyelvvizsga-bizonyítványa együttesen kiteszi a középfokú komplex nyelvvizsga-bizonyítványt, vagy
c) a megszerzett külföldi középfokú komplex nyelvvizsga-bizonyítványát honosítja,
egyszeri települési támogatásban részesítheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás jogosultságának feltételei:
a) a megszerzett nyelvvizsga bizonyítvány, bizonyítványok bemutatása, elsősorban az alábbi nyelvek valamelyikéből: angol, német, spanyol, francia, kínai, orosz, olasz, lovari, portugál, lengyel, és ha
aa) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át nem haladja meg,
ab) a kérelmező egyedülálló, vagy a kérelmező családjában tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek él, a családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítés alap összegének 600 %-át, nem haladja meg,
b) amennyiben a kérelmező felsőfokú oktatási rendszer keretében végez tanulmányokat, és megfelel ezen bekezdés a) pontja szerinti feltételeknek, abban az esetben részesülhet az (1) bekezdés szerinti támogatásban, ha a középfokú komplex nyelvvizsga-bizonyítványt ezen tanulmányok végéig megszerezte.
(3) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás maximum összege: 50.000.-Ft.
(4) A (3) bekezdés szerinti települési támogatás összege a kérelmező által leadott számlaszámra kerül utalásra, számlaszám hiányában postai úton, vagy házi pénztárból történhet kifizetése.
(5) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek részére, akik eleget tesznek az (1) bekezdésben, (2) bekezdés a) pontjában foglaltaknak, viszont, a (2) bekezdés aa) pont, vagy ab) pont szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a (3) bekezdés szerinti összeget önkormányzati támogatásként megállapíthatja. Az önkormányzati támogatás kifizetése a (4) bekezdés szerint történik.
(6) A kérelmet a nyelvvizsga bizonyítvány, bizonyítványok, vagy honosítási határozat kiállítási dátumát követő 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
Felsőfokú oktatási rendszer keretében szerzett főiskolai, egyetemi diploma megszerzéséért adható támogatás
13. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, a polgármester kérelemre, azokat a Tatárszentgyörgy településen élő, állandó tatárszentgyörgyi lakóhellyel rendelkező lakosokat, akik a felsőfokú oktatási rendszer keretében főiskolai, egyetemi diplomát – alapképzés, mesterképzés, doktori képzés – szereznek, egyszeri települési támogatásban részesítheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás jogosultságának feltételei:
a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át,
b) ha a kérelmező egyedülálló, vagy a kérelmező családjában tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek él, a családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 600 %-át
nem haladja meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás egy típusú diploma megszerzéséért adható, maximum összege 50.000.-Ft.
(4) Az (3) bekezdés szerinti települési támogatás átadására elsősorban ünnepélyes keretek között kerül sor. Amennyiben az ünnepélyes keretek közötti települési támogatás átadása nem kivitelezhető, a megállapított támogatás összege a kérelmező által leadott számlaszámra kerül utalásra, számlaszám hiányában postai úton, vagy házi pénztárból történhet kifizetése.
(5) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek részére, akik eleget tesznek az (1) bekezdésben foglaltaknak, viszont, a (2) bekezdés szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a (3) bekezdés szerinti összeget önkormányzati támogatásként megállapíthatja. Az önkormányzati támogatás kifizetése a (4) bekezdés szerint történik.
(6) A kérelmet a diploma átvételét követő 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
1-8 osztályban tanulók ösztöndíj formájában adható támogatás
14. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, kérelemre, a Képviselő-testület a Tatárszentgyörgyön élő, állandó tatárszentgyörgyi lakcímmel rendelkező 1-8 osztályban tanuló diákokat, akik a tanév végén 5-ös tanulmányi átlagot elértek, egyszeri tanulmányi ösztöndíj formájában települési támogatásban részesítheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás jogosultságának feltételei:
a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át,
b) ha a kérelmező egyedülálló, vagy a kérelmező családjában tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek él, a családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 600 %-át
nem haladja meg.
(3) Az egyszeri tanulmányi ösztöndíj típusú települési támogatás minimum összege gyermekenként 5.000.-Ft, a maximum összeg a 30.000.-Ft-ot nem haladhatja meg.
(4) A kérelmeket az aktuális tanév végét követő 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(5) Az egyszeri tanulmányi ösztöndíj típusú települési támogatás átadására elsősorban ünnepélyes keretek között kerül sor. Amennyiben az ünnepélyes keretek közötti települési támogatás átadása nem kivitelezhető, a megállapított támogatás összege a kérelmező által leadott számlaszámra kerül utalásra, számlaszám hiányában postai úton, vagy házi pénztárból történhet kifizetése.
(6) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek részére, akik eleget tesznek az (1) bekezdésben, valamint a (4) bekezdésben foglaltaknak, viszont, a (2) bekezdés szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a (3) bekezdés szerinti összeget önkormányzati támogatásként megállapíthatja. Megállapítás esetén, az önkormányzati támogatás az (5) bekezdés szerint kerül kifizetésre.
Középiskolában tanulók részére ösztöndíj formájában adható támogatás
15. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, kérelemre, a Képviselő-testület a Tatárszentgyörgyön élő, állandó tatárszentgyörgyi lakcímmel rendelkező középiskolában vagy 9-12. osztályban tanuló diákokat, akik a tanév végén legalább 4,7-es tanulmányi átlagot elértek, egyszeri tanulmányi ösztöndíj formájában települési támogatásban részesítheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás jogosultságának feltételei:
a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át,
b) ha a kérelmező egyedülálló, vagy a kérelmező családjában tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek él, a családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 600 %-át
nem haladja meg.
(3) Az egyszeri tanulmányi ösztöndíj típusú települési támogatás minimum összege gyermekenként 5.000.-Ft, a maximum összeg a 30.000.-Ft-ot nem haladhatja meg.
(4) A kérelmeket az aktuális tanév végét követő 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(5) Az egyszeri tanulmányi ösztöndíj típusú települési támogatás átadására elsősorban ünnepélyes keretek között kerül sor. Amennyiben az ünnepélyes keretek közötti települési támogatás átadása nem kivitelezhető, a megállapított támogatás összege a kérelmező által leadott számlaszámra kerül utalásra, számlaszám hiányában házi pénztárból, vagy postai úton történhet kifizetése.
(6) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek részére, akik eleget tesznek az (1) bekezdésben, valamint a (4) bekezdésben foglaltaknak, viszont, a (2) bekezdés szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a (3) bekezdés szerinti összeget önkormányzati támogatásként megállapíthatja. Megállapítás esetén az önkormányzati támogatás az (5) bekezdés szerint kerül kifizetésre.
Táboroztatás települési támogatása vagy önkormányzati támogatása
16. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, a képviselő-testület a Tatárszentgyörgyön élő, állandó tatárszentgyörgyi lakcímmel rendelkező kiskorú gyermekek táboroztatására – kérelemre – települési támogatást biztosíthat.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás jogosultságának feltételei:
a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át ne haladja meg,
b) ha a kérelmező egyedülálló, vagy a kérelmező családjában tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek él, a családban az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 600 %-át nem haladja meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás összegéről a Képvisel-testület az önkormányzat éves települési támogatás keretének függvényében dönt.
(4) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek részére, akik eleget tesznek az (1) bekezdésben foglaltaknak, viszont, a (2) bekezdés szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a (3) bekezdés szerinti összeget önkormányzati támogatásként megállapíthatja.
(5) Megállapítás esetén, a megállapított támogatás összege az üdülőtábor részére, az általa megadott számlaszámra kerül utalásra.
Születésnapjukat ünneplők önkormányzati támogatása
17. § (1) A polgármester egyszeri 80.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben élő állandó lakosokként bejelentett személyeket, akik: a 80. életévüket betöltötték, a 80. életévük betöltésének napján, vagy amennyiben a születésnap időpontja nem kivitelezhető, a 80. életévük betöltését követő 60 napon belül.
(2) A polgármester egyszeri 90.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben élő állandó lakosokként bejelentett személyeket, akik: a 90. életévüket betöltötték, a 90. életévük betöltésének napján, vagy amennyiben a születésnap időpontja nem kivitelezhető, a 90. életévük betöltését követő 60 napon belül.
(3) A polgármester egyszeri 100.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben élő állandó lakosokként bejelentett személyeket, akik: a 100. életévüket betöltötték, a 100. életév betöltésének napján, vagy amennyiben a születésnap időpontja nem kivitelezhető, a 100. életévük betöltését követő 60 napon belül, majd ezt követően, minden évben, a születésnapjuk évfordulóján, vagy azt követő 60 napon belül, évente 5.000.-Ft-tal megemelt összeggel.
Házassági évfordulójukat ünneplők önkormányzati támogatása
18. § (1) A polgármester egyszeri 25.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben állandó lakosként bejelentett házaspárokat, akik: a 25. házassági évfordulójukat ünneplik, a 25. házassági évforduló napján, vagy amennyiben az évforduló időpontja nem kivitelezhető, az azt követő 60 napon belül.
(2) A polgármester egyszeri 50.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben állandó lakosként bejelentett házaspárokat, akik: az 50. házassági évfordulójukat ünneplik, a 50. házassági évforduló napján, vagy amennyiben az évforduló időpontja nem kivitelezhető, az azt követő 60 napon belül.
(3) A polgármester egyszeri 60.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben állandó lakosként bejelentett házaspárokat, akik: a 60. házassági évfordulójukat ünneplik, a 60. házassági évforduló napján, vagy amennyiben az évforduló időpontja nem kivitelezhető, az azt követő 60 napon belül.
(4) A polgármester egyszeri 65.000.-Ft önkormányzati támogatásban részesíti azokat a Tatárszentgyörgy községben állandó lakosként bejelentett házaspárokat, akik: a 65. házassági évfordulójukat ünneplik, a 65. házassági évforduló napján, vagy amennyiben az évforduló időpontja nem kivitelezhető, az azt követő 60 napon belül, majd ezt követően minden évben a következő házassági évfordulójuk esedékességének napján, vagy az azt követő 60 napon belül.
Tűzifa formájában adható települési támogatás
19. § (1) Amennyiben az önkormányzat települési támogatásának kerete lehetővé teszi, az önkormányzat, a részére megállapított szociális tűzifa támogatás mennyiségén túl, tűzifát vásárolhat.
(2) A szociális tűzifára jogosultak körét az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
Idősek karácsonyi önkormányzati támogatása
20. § (1) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, az állandó lakcímmel rendelkező 60. életévüket betöltött lakosok részére, – hivatalból –, jövedelemre tekintet nélkül, az önkormányzat karácsonyi önkormányzati támogatást biztosíthat.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás összegét és módját, a Képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetési keretének függvényében, a karácsonyi ünnepeket megelőző testületi ülésen állapítja meg.
Újszülöttek önkormányzati támogatása
21. § (1)2 A polgármester jövedelemre tekintet nélkül, a Tatárszentgyörgyön állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen is a településen is élő újszülött gyermekek szüleit 25.000.-Ft önkormányzati támogatásában részesítheti.
(2)3 Amennyiben a polgármester úgy ítéli meg, a pénzbeli támogatás helyett, az újszülöttek önkormányzati támogatása egyszeri 25.000.-Ft összegig terjedő babacsomag formájában is megállapítható, amely az újszülött gyermek gondozását segítő babaápolási eszközöket tartalmazza.
(3) A támogatást egy gyermek után egy alkalommal – a gyermeket a saját háztartásában nevelő –, törvényes képviselő veheti igénybe.
(4)4 A polgármester az (1) – (2) bekezdésekben meghatározott önkormányzati támogatás végrehajtásához bevonhatja a településen védőnői szolgálatot teljesítő személyt
(5)5
Köztemetés
22. § (1) A köztemetésre való jogosultság megállapítására az Szt. 48. §-a az irányadó.
(2) A köztemetés megállapítására és ügyintézésére a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert.
(3) A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben - a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, abban az esetben, ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(4) Az Szt. 48. § (2) bekezdése szerint, az elhunyt személy elhalálozása időpontjában fennálló utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat a köztemetés költségét a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzatnak megtéríti. A megtérítés iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított egy hónapon belül kell bejelenteni.
(5) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat polgármestere
a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(6) A polgármester az eltemettetésre köteles személy kérelmére, a köztemetés költségeinek megtérítésére, részletfizetést állapíthat meg. A részletfizetés megállapítása elsősorban abban az esetben lehetséges, ha az eltemettetésre köteles személy körülményei nem teszik lehetővé a köztemetés költségeinek egy összegben történő megtérítését. A részletfizetés időtartama a 10 hónapot nem haladhatja meg. A részletfizetést az engedélyező végleges határozat meghozatalát követő 2 hónapon belül kell megkezdeni.
(7) A polgármester az Szt. 48. § (4) bekezdése szerint, az (5) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól – kérelemre –, részben vagy egészben, különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén, mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, abban az esetben, ha Tatárszentgyörgy településen állandó lakcímmel rendelkezik, önhibáján kívül létfenntartási gondokkal küzd, kiskorú eltartásáról gondoskodik, és családjában az egy főre eső havi jövedelem összege a szociális vetítési alap összegének kétszeresét nem haladja meg.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
23. § (1)6 Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által biztosítja az alábbi személyes gondoskodást nyújtó alapellátási formákat:
a) étkeztetés
b) házi segítségnyújtás
c) család- és gyermekjóléti szolgálat
d) tanyagondnoki szolgálat
e) közösségi ellátások
A részletes szabályait Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális szolgáltatásokról szóló 14/2025. (IX. 18.) rendelete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat által biztosított alapellátási forma: étkeztetés
Étkeztetés
24. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a rászorulóknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk
miatt.
(2) Az étkeztetés az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által biztosított.
(3) A képviselő-testület azon személyek részére, akik az étkeztetést az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által veszik igénybe, a Szt. 114. § (3) bekezdésében foglaltakon túl, kérelemre, természetbeni települési támogatásként, térítésmentes, vagy 50 %-os kedvezményes térítési díjú ellátást állapíthat meg, amennyiben:
a) kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,
b) egyedül élő, egyedülálló, vagy ha a tartósan beteg gyermeket egyedülálló személy vagy más törvényes képviselő gondozza, a szociális vetítési alap összegének 700 %-át
nem haladja meg.
(4)7 A jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben, az étkeztetés engedélyezésére, térítési díjára vonatkozóan, Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális szolgáltatásokról szóló 14/2025. (IX. 18.) rendeletében foglalt szabályok az irányadók.
(5) A képviselő-testület, mindazon szociálisan rászoruló személyek részére, akik az (1)–(3) bekezdésben foglaltaknak nem felelnek meg, és átmenetileg olyan élethelyzetbe kerültek, amely veszélyezteti a mindennapi megélhetésüket, határozott időre, de maximum 1 éves időtartamra, a napi egyszeri meleg étkezését, 100 %-os, vagy 50 %-os kedveszményes térítési díjú természetbeni települési támogatásként állapíthatja meg, amennyiben:
a) a szociálisan rászorultak családjában nincs vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes személy, vagy a tartásra köteles és képes személy az étkeztetésről nem tud gondoskodni, és
b) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének a 500 %-át, egyedülálló esetén annak 600 %-át nem haladja meg.
Az ebédet az önkormányzat által fenntartott Tatárszentgyörgyi Konyha biztosítja.
(6) A (3) és (5) bekezdések szerint adható települési támogatás a számla ellenében, az étkeztetést biztosító intézmény részére kerül utalásra.
Házi segítségnyújtás
25. § (1) A házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni azokról a személyekről, akik a Szt. 63. §-ában foglaltaknak megfelelnek.
(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által foglalkoztatott házi gondozók alkalmazásával látja el.
(3)8 A házi segítségnyújtásra vonatkozó, a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben, Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális szolgáltatásokról szóló 14/2025. (IX. 18.) rendeletben foglalt szabályok az irányadók.
(4) A házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni.
(5) A Képviselő-testület kérelemre, átvállalja a házi segítségnyújtás térítési díját, ezáltal természetbeni települési támogatást állapít meg, azon személyek esetében, akik állandó tatárszentgyörgyi lakóhellyel rendelkeznek, és
a) akik családjában az egy főre eső havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 650 %-át,
b) egyedülálló esetén, a szociális vetítési alap összegének 800 %-át,
nem haladja meg.
(6) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület kérelemre, azon személyek esetében, akik igénybe veszik a házi segítségnyújtást, állandó tatárszentgyörgyi lakóhellyel rendelkeznek, viszont az (5) bekezdés szerinti jogosultsági feltételeknek nem felelnek meg, a házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat átvállalhatja, ezáltal természetbeni önkormányzati támogatást állapíthat meg részükre.
(7) A képviselő-testület az (5)–(6) bekezdés szerinti támogatásokat határozott időre, de maximum egy éves időtartamra állapíthatja meg.
(8) Az önkormányzat a (5)–(6) bekezdésekben megállapított települési támogatásokat, önkormányzati támogatásokat, számla ellenében, az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató részére utalja.
Családsegítés és gyermekjóléti szolgálat
26. § (1) A család- és gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által biztosítja.
(2)9 A család- és gyermekjóléti szolgáltatásra vonatkozó, a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben, Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális szolgáltatásokról szóló 14/2025. (IX. 18.) rendeletben foglalt szabályok az irányadók.
(3) A család- és gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
Tanyagondnoki szolgálat
27. § (1) A tanyagondnoki szolgáltatást Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által látja el.
(2)10 A tanyagondnoki szolgáltatásra vonatkozó, a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben, a tanyagondnoki szolgálatról szóló Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat 13/2025 (IX. 18.) önkormányzati rendelete az irányadó.
Közösségi ellátások
28. § (1)11 A közösségi ellátást Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató által látja el.
(2)12 A közösségi ellátásokra vonatkozó, a jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben,Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális szolgáltatásokról szóló 14/2025. (IX. 18.) rendeletben foglalt szabályok az irányadók.
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
29. § (1) A rendeletben foglalt támogatási formákra a kérelmet az arra rendszeresített formanyomtatvány kitöltésével, a szükséges mellékletek csatolásával lehet benyújtani.
(2) A települési támogatás és önkormányzati támogatás kérelmeket a Polgármesteri Hivatalba, ezen rendelet 1. melléklet, valamint a 2. melléklet kitöltésével szükséges benyújtani. A kérelmező a kérelem benyújtásakor – a jövedelem függő települési támogatások esetén –, az 1. melléklet, valamint a 2. mellékletben foglalt jövedelem- és vagyonnyilatkozat útján köteles nyilatkozni a saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi és vagyoni helyzetéről.
(3) A jövedelmi viszonyok igazolásához elfogadható dokumentumok:
a) a munkáltató által kiadott keresetigazolás, munkabérpapír, bankszámlakivonat,
b) alkalmi munkából származó jövedelem esetén, írásbeli nyilatkozat,
c) nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén az állami adóhatóság igazolása, tárgyévi jövedelem esetében a könyvelő igazolása,
d) társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében az azt megállapító határozat vagy hatósági bizonyítvány,
e) nyugdíjszerű ellátásoknál az annak mértékéről szóló értesítő, ennek hiányában pénzintézeti igazolás, vagy utolsó bankszámlakivonat, postai szelvény,
f) aktív korúak ellátásáról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló postai szelvény, utolsó bankszámlakivonat, pénzintézeti igazolás, ezek hiányában az illetékes járási hivatal által kiállított igazolás,
g) tartásdíj esetén bírósági végzés,
h) egyéb jövedelem esetén az azt megállapító határozat, vagy utolsó kifizetési postai szelvény, bankszámlakivonat, pénzintézeti igazolás,
i) jövedelemmel nem rendelkező aktív korú személy esetében, az illetékes Foglalkoztatási Osztály által kiadott álláskereső regisztrációról szóló dokumentum, ennek hiányában nyilatkozatok,
j) 18. életévét betöltött tanuló esetén a tanulói jogviszonyról szóló igazolás
(4) A települési támogatást igénylő család, illetve háztartás szociális helyzetéről, az érdemi döntést előkészítő polgármesteri hivatal ügyintézője, - az e rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben, a tényállás tisztázása céljából -, környezettanulmányt készíthet az "Új Esély" Szociális Alapszolgáltató munkatársának bevonásával.
(5) A jövedelem kiszámításánál a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél, a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét kell figyelembe venni. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál, az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdései szerint kell eljárni.
(6) A mérlegelési jogkörben hozott határozat meghozatala során, a jövedelmi viszonyok mellett, figyelembe kell venni a kérelmező életvitelét és környezetét.
(7) A rendszeres települési támogatásban részesülő kérelmező, csak rendkívüli, megélhetését súlyosan veszélyeztető helyzet esetén részesíthető rendkívüli települési támogatásban.
(8) Amennyiben a döntésre jogosult a települési támogatás kérelmében foglaltaknak helyt ad, az ügyben egyszerűsített határozat hozható.
(9) A támogatások kifizetése történhet:
a) Rendszeres rendkívüli települési támogatás esetén: elsősorban bankszámlára való utalással, bankszámla hiányában házipénztári vagy postai úton történő kifizetéssel. Első utalásra/kifizetésre a megállapító határozat dátumát követő hónap 5. napjáig, majd ezt követően a megállapított időtartamban minden hónap 5. napjáig kerül sor.
b) Eseti rendkívüli települési támogatás, egyéb települési támogatás esetén: bankszámlára való utalással, bankszámla hiányában házipénztári vagy postai úton történő kifizetéssel.
(10) Azon támogatások esetében, amelyeknél az ügyintézési határidőről a jelen rendeletben nincs rendelkezés, az ügyintézési határidőt az Ákr. 50. §-a határozza meg.
(11) Azon támogatási kérelmekkel kapcsolatban indult eljárásokban, amelyeknél szükséges, az Ákr. 44. §-a szerinti hiánypótlásra történő felszólítást a polgármester hozza meg.
30. § (1) A támogatásban részesülő a szociális helyzetében, lakcímében történt változást köteles 15 napon belül bejelenteni a Polgármesteri Hivatalnak.
(2) Ha a kérelmező jövedelmi és vagyoni viszonyairól valótlan adatot közöl, vagy a döntésre jogosultat más módon megtéveszti, köteles a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátást visszafizetni. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Szt. 17. §-ának figyelembevételével a hatáskörök gyakorlói döntenek.
Hatályba léptető és záró rendelkezések
31. § A Rendelet 9. § (4) bekezdését, a 2024-ben megállapított támogatások 2025. január 1-jét követő kifizetéseinél is alkalmazni kell.
32. §13
33. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
A 3. § (2) bekezdés i) pontját a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 21. § (1) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (2) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (4) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 21. § (5) bekezdését a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.
A 23. § (1) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 24. § (4) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 25. § (3) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 26. § (2) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 27. § (2) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (1) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (2) bekezdése a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 32. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. melléklet a Tatárszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.