Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 03. 01- 2024. 03. 02

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.03.01.

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § A rendelet hatálya kiterjed Budapest XV. kerületének közigazgatási területén a XV. kerületi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában álló valamennyi közterületre, továbbá egyéb, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (7) bekezdésében foglalt, közhasználat céljára átadott területrészre az erről szóló megállapodás keretei között, amennyiben az az Önkormányzat tulajdonában levő közterülettel műszaki, fizikai egységet alkot (a továbbiakban: közterület).”

2. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § E rendelet alkalmazásában:

1. alkalmi árusítás: ünnepeket megelőző maximum 20 napos időtartamban az ünnephez kötődő árusítás,

2. csomagautomata: helyhez kötött, digitalizált rendszerrel ellátott, rekeszekre osztott, kézbesítés céljából létesített ingó felépítmény,

3. építési felvonulási terület: építési, felújítási munkákhoz kerítéssel lezárt terület, mely anyagdeponálás, irodakonténer, konténer, felvonulási ideiglenes építmények elhelyezését szolgálja,

4. épület: jellemzően emberi tartózkodás céljára szolgáló építmény, amely szerkezeteivel részben vagy egészben teret, helyiséget vagy ezek együttesét zárja körül meghatározott rendeltetés vagy rendeltetésével összefüggő tevékenység, avagy rendszeres munkavégzés, illetve tárolás céljából,

5. hirdetőoszlop: kör alaprajzú, vertikálisan tagolt, szélesség-magasság arányát tekintve közel 1:3 arányú, kombinált anyagú reklámhordozót tartó berendezés, melynek a reklámhordozó kihelyezésének módjától függően különböző típusai vannak,

6. hulladéktároló építmény: a társas és szövetkezeti házak által létesített, a kommunális és szelektív hulladéktároló edények elhelyezésére szolgáló felépítmény, amelynek alapterülete legfeljebb bruttó 30 m2, könnyűszerkezetes, fedett kialakítású, és falai az átszellőztetés biztosítására részben áttört határoló elemekkel rendelkeznek,

7. idényjellegű árusítás: 2 hónapnál nem hosszabb időtartamban szezonális áruk árusítása,

8. kisformátumú hirdető berendezés: digitális tartalom megjelenítésére is alkalmas, 1 m2-t meghaladó, de 3 m2-nél kisebb felületű eszköz,

9. kitelepülés, árubemutatás: az üzlet előtti közterületen, az üzletkörhöz tartozó áruk bemutatása,

10. közművelődési célú hirdetőoszlop: olyan hirdetőoszlop, amely létesítésének célját tekintve kizárólag közművelődési intézmények által akár tartósan, akár adott időszakban vagy adott alkalom erejéig önállóan, vagy több közművelődési intézmény által együttesen folytatott közösségi közművelődési tevékenység, illetve e közösségi közművelődési tevékenység keretében szervezett egyes kulturális programok, rendezvények népszerűsítésére irányuló reklámok közzétételére szolgál és kizárólag e célra használják,

11. lakossági őrzött parkoló: olyan parkoló, amely kizárólag az adott területen lakó népesség parkolási igényeit elégíti ki az üzemeltető és a lakó között fennálló megállapodás alapján,

12. lakókocsi: érvényes forgalmi engedéllyel és rendszámmal és/vagy vontatmányként működtetett olyan jármű, melynek működtetéséhez a szükséges energia és vízellátás, csatorna és a szabványoknak megfelelő zárt rendszerű szennyvízelvezetés nem biztosítható, illetve a közművek rákötése önálló mérővel nem engedélyezett,

13. mozgó kereskedelmi egység: érvényes hatósági, és kizárólag a mozgó kereskedelmi egységekre vonatkozó szakhatósági engedélyekkel rendelkező gépjárműről, meghatározott útvonalon történő árusítás,

14. nagyformátumú információs berendezés: álló vagy fekvő formátumú, legfeljebb oldalanként 10 m2 látható hirdetőfelülettel, digitális vagy analóg kijelzővel rendelkező eszköz, amely részben reklámnak nem minősülő információs cél vagy egyéb cél megvalósításával közérdeket is szolgál,

15. óriásplakát: 10 m2-nél nagyobb felületű hirdetőberendezés,

16. önkormányzati érdek: a helyi közösség, a helyben vállalkozói tevékenységet folytató egyéni vállalkozó vagy gazdasági társaság és az önkormányzat számára egyaránt társadalmi, gazdasági hasznossággal bíró tevékenység.

17. pavilon: szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajhoz rögzített, illetve azon álló emberi tartózkodásra alkalmas felépítmény,

18. üzemképtelen gépjármű: minden olyan gépjármű, amely hatósági engedéllyel vagy jelzéssel nem rendelkezik, és a közúti forgalomban ezek hiányában nem vehet részt, valamint az a gépjármű is, amely látható sérülése miatt alkalmatlanná vált a közúti közlekedésre.”

3. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése a következő p) és q) ponttal egészül ki:

[A közterület rendeltetésétől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) az alábbi esetekben közterület-használati hozzájárulás szükséges:]

„p) reklám célú közterülethasználathoz,
q) csomagautomata elhelyezéséhez.”

4. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő m) ponttal egészül ki:

(Nem adható közterület-használati hozzájárulás:)

„m) a rendelet 1. mellékletének IX. pontjában nem nevesített hirdető eszközök közterületi elhelyezésére.

5. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 8. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A közterület-használati hozzájárulásnak tartalmaznia kell különösen:)

„c) a közterület-használat időtartamát, illetve azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes,”

6. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

Reklámcélú közterület-használat

9/A. § (1) Közterületen reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés a településkép védelméről szóló törvényben, a reklámok közzétételével kapcsolatos kormányrendeletben és a településképi rendeletben foglaltakkal összhangban helyezhető el.

(2) Közterületen reklámhordozó építése, elhelyezése, átalakítása és bővítése csak településképi bejelentési eljárás lefolytatása után, a közterület-használati díj megfizetését követően kezdhető meg.

(3) A reklámfelület alapján meghatározott közterület-használati díjat a reklámhordozó valamennyi felületén megjelenő reklám után, oldalanként külön-külön kell megfizetni.

(4) Reklámcélú közterület-használatnak minősül az is, ha a nem közterületen álló reklámhordozó bármely tartozékának függőleges vetülete a közterületre esik. Ebben az esetben a közterület-használati díjat a reklámhordozó teljes reklámfelülete után kell megfizetni.

(5) A reklámhordozó eltávolítása esetén az eredeti állapot helyreállítása abban az esetben valósul meg, ha a hirdetőfelület tartószerkezete is teljes mértékben elbontásra kerül.

(6) Amennyiben a hozzájárulás lejártakor vagy a hozzájárulás felmondása esetén a felmondási határidő lejártakor a szerződő fél a reklámhordozót nem távolítja el, akkor Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzata vagy megbízottja jogosult a reklámhordozókat a szerződő fél költségére leszerelni, tárolni, valamint az átvétel megtagadása esetén azt megsemmisíteni.

(7) Reklámozó vontatott járművek elhelyezése tilos.

(8) Hirdetőberendezéseket egymástól legalább 50 méter távolságra lehet elhelyezni.

(9) Fényhatással járó hirdetőberendezést lakóházaktól legalább 20 méter távolságra lehet elhelyezni, és 07-22 óra között lehet működtetni.

7. § A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

8. § Hatályát veszti a Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 35/2013. (IX.30.) önkormányzati rendelet 12. § (6) bekezdése.

9. § Ez a rendelet 2024. március 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

1. melléklet