Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2024. (XII. 20.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 21- 2024. 12. 22

Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2024. (XII. 20.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.12.21.

Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a), d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2013. (III.22.) önkormányzati rendelet 2. mellékletében meghatározott véleményezési jogkörben eljáró Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Képviselő-testület szervei:)

„b) a Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság,”

[a (2a) bekezdés szerinti társulásai.]

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Gencsapáti Község Önkormányzata Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottságának Ügyrendjét jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Gencsapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2013 (III.22.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

3. § Ez a rendelet 2024. december 21-én lép hatályba.

1. melléklet a 21/2024. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet
Gencsapáti Község Önkormányzata Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottságának Ügyrendje

1. Általános rendelkezések

1.1. A bizottság hivatalos megnevezése: Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság.

1.2. A bizottság hivatalos nevének rövidítése: PGÜB.

1.3. A bizottság székhelye: 9721 Gencsapáti, Hunyadi út 229.

1.4. A bizottság összetétele: A képviselő-testület tagjaiból 4 tagú bizottságot választ.

1.5. A működésének alapdokumentumai:

1.5.1. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.)

1.5.2. Az Önkormányzat SZMSZ-e

1.5.3. A Képviselő-testület egyéb döntései (pl. Képviselő-testületi munkaterv, ellenőrzési terv)

2. A bizottság működése

2.1. A bizottság szükség szerint ülésezik. A képviselő-testület munkatervéből adódó, és ellenőrzési, valamint egyéb ütemezhető feladatait a testületi munkatervben előre meghatározott ülések napján, az üléseket megelőzően tartandó ülésén látja el.

2.2. A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti.

2.3. Az elnök akadályoztatása esetén feladatait a korelnök (legidősebb bizottsági tag, bizottsági és testületi ülésen a jelen lévő legidősebb bizottsági tag) látja el.

2.4. A polgármester, illetve a bizottsági tagok felének az indítványára a bizottság ülését össze kell hívni.

2.5. A bizottsági ülésre vonatkozó meghívóban az ülés tervezett napirendjét fel kell tüntetni. A napirend elfogadásáról, illetve annak módosításáról az ülés elején szavazni kell.

2.6. A bizottság ülései nyilvánosak; az SZMSZ Képviselő-testület zárt üléseire vonatkozó szabályait a bizottság zárt üléseire megfelelően alkalmazni kell.

2.7. A Bizottság határozatképes, ha ülésén tagjainak több mint a fele jelen van.

2.8. Az ülésen a felszólalások és a hozzászólások hossza nincs korlátozva, azonban ha az ülés megkezdésekor bármely bizottsági tag kéri, időkeret állapítható meg. A felszólalót az ülés vezetője felszólíthatja a tárgyra térésre.

2.9. A bizottság határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza meg.

2.10. A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy bizottsági tag írja alá. A jegyzőkönyv tartalmára, nyilvánosságára, a zárt ülésről készülő jegyzőkönyvre az Mötv. rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.

3. A bizottság feladatai, hatáskörei

3.1. Általános feladat- és hatáskörök

3.1.1. Előkészíti feladatkörében eljárva a képviselő-testület döntéseit.

3.1.2. Szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.

3.1.3. Feladatkörében ellenőrzi a Polgármesteri Hivatalnak a Képviselő-testület döntésének előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.

3.1.4. Kezdeményezi a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljától való eltérést, az önkormányzati érdekek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

3.1.5. Dönt az ágazatához tartozó mindazon ügyekben, melyek nem tartoznak a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe, ill. amelyekben való döntést részére a Képviselő-testület meghatározta.

3.1.6. Benyújtja a képviselő-testület által meghatározott tárgykörű előterjesztéseket.

3.1.7. Megtárgyalja az ágazatához tartozó, Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket.

3.1.8. Közreműködik a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában.

3.1.9. Javaslatot tesz a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben.

3.2. Pénzügyi és gazdasági feladat- és hatáskörök

3.2.1. Ellátja a költségvetési tervezéssel, gazdálkodással és beszámolással kapcsolatos feladatokat. Ennek során, vizsgálja és véleményezi:

3.2.1.1. az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves tájékoztatók tervezeteit;

3.2.1.2. a költségvetés módosítását eredményező, Képviselő-testület elé kerülő határozati javaslatokat;

3.2.1.3. az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;

3.2.1.3. a költségvetési rendelettervezeteket, és a koncepciót;

3.2.1.4. a Képviselő-testület elé kerülő, pályázattal kapcsolatos előterjesztéseket;

3.2.1.5. a helyi adóztatási tevékenységről szóló éves beszámolót;

3.2.1.6. más bizottság anyagi kihatással járó döntéseit, valamint az önkormányzat vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos elképzeléseit;

3.2.1.7. az önkormányzati tulajdon elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

3.2.1.8. a közterület-használati, bérleti és használati díjak, továbbá egyéb tarifák mértékét.

3.2.2. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek és kiadások alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.

3.2.3. Vizsgálja és figyelemmel kíséri:

3.2.3.1. a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát;

3.2.3.2. az éves zárszámadáshoz csatolt vagyonállapot-kimutatás megalapozottságát,

3.2.3.3. legalább a féléves és éves költségvetési beszámolóhoz kapcsolódóan az önkormányzat határidőre ki nem egyenlített követeléseit.

3.2.4. Megtárgyalja és véleményezi az önkormányzat gazdasági kihatású, valamint az önkormányzat vagyonát érintő javaslatokat.

3.2.5. Véleményezi az önkormányzati gazdasági társaság, vagy intézmény alapítását, átalakítását, illetve megszüntetését. Elemzi az önkormányzat intézményei, az önkormányzat tulajdonában álló és közhasznú társaságok gazdálkodásának hatékonyságát, a tulajdonosi döntés érdekében.

3.2.6. Javaslatot tesz

3.2.6.1. a polgármester és az alpolgármester jutalmazására;

3.2.6.2. önkormányzati intézmény alapítására, megszüntetésére, átszervezésére, vállalkozások létrehozására.

3.2.7. Közreműködik az önkormányzat éves költségvetésének összeállításában.

3.2.8. Tájékozódik az éves belső ellenőrzési tervről, az éves beszámolóról, valamint az egyes ellenőrzési programok végrehajtásáról.

3.2.9. Figyelemmel kíséri, és gazdasági szempontból elemzi az önkormányzat által eszközölt műszaki fejlesztéseket, beruházásokat, ennek keretében véleményezi az ilyen tartalmú szerződéseket és folyamatosan figyelemmel kíséri azok teljesítését, különös tekintettel a teljesítési garanciákra (határidő, jog- és kellékszavatosság stb.). A hatékonyság és takarékosság elve érvényesítése érdekében ugyanígy jár el az Önkormányzat működésével kapcsolatos szerződésekkel kapcsolatban.

3.3. Ügyrendi feladat- és hatáskörök

3.3.1. Gyűjti, nyilvántartja és kezeli a képviselők és polgármester vagyonnyilatkozatait.

3.3.2. A Polgármesteri Hivatal közreműködésével biztosítja a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megtételéhez információkat és nyomtatványokat.

3.3.3. Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatát, közreműködik a vagyonnyilatkozattal, összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos eljárás lefolytatásában.

3.3.4. Közreműködik az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatainak elkészítésében. Folyamatosan figyelemmel kíséri az SzMSz hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz annak kiegészítésére, módosítására.

3.3.5. Közreműködik az önkormányzati rendeletek előkészítésében.

3.3.6. Kétévenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát és javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére, vagy hatályon kívül helyezésére.

3.3.7. Ellátja a közmeghallgatás megtartásával kapcsolatos előkészítő, szervező és technikai feladatokat.

3.3.8. Támogatást nyújt a hivatal szervezeti tagozódásának, valamint a hivatal munka- és félfogadási rendjének kialakításához.

3.3.9. Figyelemmel kíséri a hivatal hatósági tevékenységét, és az éves munkatervében rögzítettek szerint tájékoztatást kér a hatósági munka egy-egy részterületéről.

3.3.10. Véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, megállapodásokat, figyelemmel kíséri azok megvalósulását,

3.3.11. Figyelemmel kíséri az önkormányzat jogvitáit.

4. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárási szabályok

4.1. A vagyonnyilatkozatok nyilvántartásba vételét a bizottság elnöke bizottsági ülés tartása nélkül végzi. Az átvételt igazoló elismervényt a Polgármesteri Hivatal azon dolgozója írja alá, aki azt átvette. Az igazolások kézbesítéséről, az összes vagyonnyilatkozat beérkezése után az elnök értesítéséről a jegyző gondoskodik.

4.2. Az átvételt követően a vagyonnyilatkozatokat a jegyző által kijelölt zárható tárolóban kell elhelyezni.

4.3 A vagyonnyilatkozatok - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével - nyilvánosak. A hozzátartozói nyilatkozatok nem nyilvánosak, azokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.

4.3. Ha a Képviselő-testülethez, illetve annak bármely szervéhez a vagyonnyilatkozatok megtekintésére irányuló jelzés érkezik, erről haladéktalanul köteles tájékoztatni a jegyzőt. A jegyző az igény bejelentőjével való egyeztetés után lehetővé teszi a kívánt vagyonnyilatkozat megtekintését. A vagyonnyilatkozat megtekintésénél a bizottság elnökének jelen kell lennie.

4.4. Megalapozatlan vagyongyarapodás gyanúja esetén a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a bizottságnál bárki kezdeményezheti. A név nélküli kezdeményezést a bizottság nem vizsgálja.

4.5. A bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a kezdeményezés benyújtását követő soron következő – szükség esetén soron kívüli – ülésén, zárt ülés keretében folytatja le.

4.6. A bizottság az eljárás során

4.6.1. megvizsgálja az érintett személy vagyonnyilatkozatát; felhívására az érintett köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni; az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell;

4.6.2. az érintett személyt – szükség esetén pedig a kezdeményezőt is – meghallgatja.

4.6.3. A bizottság az általa lefolytatott eljárás eredményéről a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

5. Záró rendelkezések

5.1. A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Gencsapáti Polgármesteri Hivatal látja el.

5.2. Jelen Ügyrend az SZMSZ mellékletét képezi.”