Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21/2024. (XII. 4.) önkormányzati rendelete

a közterületek bontás utáni helyreállításáról szóló 3/2008. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 12. 05- 2024. 12. 06

Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21/2024. (XII. 4.) önkormányzati rendelete

a közterületek bontás utáni helyreállításáról szóló 3/2008. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.12.05.

Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlése a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (5b) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A közterületek bontás utáni helyreállításáról szóló 3/2008. (IV.1.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) A közút úttest részének, közterület bontás céljából történő igénybevételéért az igénybevett napok és az igénybevett terület alapján a rendelet 2. számú mellékletében megállapított díjat kell fizetni. Az egy igénybevétel alkalmával fizetendő díj nem lehet kevesebb a rendelet 2. számú mellékletében megjelölt minimális igénybevételi díjnál. A befolyt díjak a közútkezelő költségvetésében az út-, hídfenntartás tételbe kerülnek.

(4) A tényleges befejezési határidő e rendelet alkalmazásában az a nap, amikor a közterület kezelője a közterületet jegyzőkönyv keretében, a hozzájárulásban meghatározott műszaki színvonalon átveszi.”

2. § A Rendelet 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A november 15. és február 28. közötti időszakban jogerős építési engedéllyel, valamint bejelentéses eljárás esetén igazolással rendelkező ingatlan közmű bekötővezeték létesítés érdekében történő munkavégzéshez is adható hozzájárulás. A végleges helyreállítást a kérelmező legkésőbb április 30-ig köteles elvégeztetni.”

3. § (1) A Rendelet 7. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Meglévő zöldfelületen, illetve a rendezési terv szerint ilyen célra szánt területen kizárólag a rekreációs funkciók ellátását szolgáló közművek helyezhetők el. A közművezeték rekonstrukció során meg kell oldani a meglévő közüzemi hálózat játszótér, park területén kívüli elhelyezését. Az elhelyezésre vonatkozó kérelem elbírálásához előzetesen a városfejlesztési ügyeket ellátó bizottság véleményét be kell szerezni.”

(2) A Rendelet 7. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Amennyiben a tervezési területen fák találhatók, a létesítendő közmű védőtávolságának meghatározásához a beruházónak be kell szereznie a városi kertész szakvéleményét, melyet a tervek mellé csatolni kell.”

4. § A Rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A munkaárokba szerves anyagot, építési törmeléket, szemetet visszatölteni nem szabad. A munkaárok csak földdel, vagy a kezelői hozzájárulásban előírt anyaggal tölthető fel, és a visszatöltött anyagot a vonatkozó szabványok szerint kell tömöríteni, az ezt igazoló bizonylatokat az önkormányzathoz be kell nyújtani a műszaki átadás-átvételi eljáráson.”

5. § (1) A Rendelet 9. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyreállítás módja az alábbiak szerint történhet:

Ha a közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat, kerül hosszirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot az alábbiak szerint kell helyreállítani:)

„aa) Forgalmi, gyűjtő, lakó, kiszolgáló, tömegközlekedési vagy teljes pályaszerkezetben átépített útszakaszoknál az útburkolat megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában az eredeti pályaszerkezettel megegyező nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és ezt követően az út burkolatának teljes szélességében marás és aszfaltozással vagy a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint szükség esetén a kiemelt szegélyek cseréjével és a csapadékvíz elvezetés megoldásával kell elvégezni a helyreállítást.”

(2) A Rendelet 9. § (2) bekezdés a) pont ac) és ad) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A helyreállítás módja az alábbiak szerint történhet:

Ha a közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat, kerül hosszirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot az alábbiak szerint kell helyreállítani:)

„ac) Járda, gyalogút vagy közös burkolatú járda és kerékpárút megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően a helyreállítást teljes szélességében teljes pályaszerkezetben kell elvégezni a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint,

ad) Kerékpárút vagy térkővel kivitelezett burkolatok megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően a burkolat teljes szélességében kell elvégezni a helyreállítást a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint.”

(3) A Rendelet 9. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A helyreállítás módja az alábbiak szerint történhet:

Ha a közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat kerül keresztirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot - a (4) bekezdésben írt kivétellel - az alábbiak szerint kell helyreállítani:]

„ba) Forgalmi, gyűjtő, lakó, kiszolgáló, tömegközlekedési vagy teljes pályaszerkezetben átépített útszakaszoknál az útburkolat megbontása esetén nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és ezt követően az utca burkolatának teljes szélességében - egy megbontás esetén a bontástól számított 10- 10 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén a két legszélső vágási él között a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint szükség esetén a szegélyek cseréjével és a csapadékvíz elvezetés megoldásával kell elvégezni a helyreállítást.”

(4) A Rendelet 9. § (2) bekezdés b) pont bc) és bd) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A helyreállítás módja az alábbiak szerint történhet:

Ha a közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat kerül keresztirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot - a (4) bekezdésben írt kivétellel - az alábbiak szerint kell helyreállítani:]

„bc) Járda, gyalogút vagy közös burkolatú járda és kerékpárút megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően teljes szélességben - egy megbontás esetén a bontástól számított 3- 3 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén amennyiben azok 20 méteren belül esnek, két legszélső vágási él között kell elvégezni a helyreállítást szükség esetén teljes pályaszerkezettel, a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal.

bd) Kerékpárút vagy térkővel kivitelezett burkolatok megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően - egy megbontás esetén a bontástól számított 3- 3 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén amennyiben azok 20 méteren belül esnek, két legszélső vágási él között kell elvégezni a helyreállítást szükség esetén teljes pályaszerkezettel, a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal.”

„(5) A közutak burkolatát - függetlenül a munkaárok közút hossztengelyével bezárt szögétől – kizárólag a közút hossztengelyére merőleges, vagy azzal párhuzamos élvágás(ok) mentén szabad helyreállítani. Amennyiben a munkagödör és a közút széle között megmaradó burkolatalap szélessége kevesebb mint 0,5 méter, úgy az alapréteget az útszegélyig, annak hiányában az út széléig vissza kell bontani és új alapréteget kell készíteni.

(6) Útcsatlakozást érintő közterületbontásnál – amennyiben a járda vonala a közutat keresztezi – a kiemelt szegélyeket le kell süllyeszteni és 8%-ot meg nem haladó esésű csatlakozási rámpát kell kialakítani a korlátozott közlekedő képességű személyek közlekedésének megkönnyítése érdekében.”

6. § (1) A Rendelet 10. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha 5 évnél régebbi kopórétegében felújított burkolatú vagy 10 évnél régebbi teljes pályaszerkezetben átépített közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat, kerül hosszirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot az alábbiak szerint kell helyreállítani:)

„aa) Forgalmi, gyűjtő, lakó, kiszolgáló, tömegközlekedési vagy teljes pályaszerkezetben átépített útszakaszoknál az útburkolat megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és ezt követően az érintett forgalmi sávban a meglévő kopóréteget le kell marni és a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint szükség esetén a szegélyek cseréjével és a csapadékvíz elvezetés megoldásával kell elvégezni a helyreállítást.”

(2) A Rendelet 10. § (1) bekezdés a) pont ac) és ad) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Ha 5 évnél régebbi kopórétegében felújított burkolatú vagy 10 évnél régebbi teljes pályaszerkezetben átépített közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat, kerül hosszirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot az alábbiak szerint kell helyreállítani:)

„ac) Járda, gyalogút vagy közös burkolatú járda és kerékpárút megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően a helyreállítást teljes szélességében kell elvégezni a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal.

ad) Kerékpárút vagy térkővel kivitelezett burkolatok megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően a burkolat teljes szélességében kell elvégezni a helyreállítást a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal.”

(3) A Rendelet 10. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Ha 5 évnél régebbi kopórétegben felújított burkolatú vagy 10 évnél régebbi teljes pályaszerkezetben átépített közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat kerül keresztirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot - a (4) bekezdésben írt kivétellel - az alábbiak szerint kell helyreállítani:]

„ba) Forgalmi, gyűjtő, lakó, kiszolgáló, tömegközlekedési vagy teljes pályaszerkezetben átépített útszakaszoknál az útburkolat megbontása esetén nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és ezt követően az érintett forgalmi sávban - egy megbontás esetén a bontástól számított 5-5 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén a két legszélső vágási él között a kezelői hozzájárulásban előírtak szerint szükség esetén a szegélyek cseréjével és a csapadékvíz elvezetés megoldásával kell elvégezni a helyreállítást;”

(4) A Rendelet 10. § (1) bekezdés b) pont bc) és bd) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[Ha 5 évnél régebbi kopórétegben felújított burkolatú vagy 10 évnél régebbi teljes pályaszerkezetben átépített közút, járda, gyalogút, kerékpárút, térburkolat kerül keresztirányban felbontásra, akkor a felbontott közutat, járdát, gyalogutat, kerékpárutat, térburkolatot - a (4) bekezdésben írt kivétellel - az alábbiak szerint kell helyreállítani:]

„bc) Járda, gyalogút vagy közös burkolatú járda és kerékpárút megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően a járda teljes szélességben - egy megbontás esetén a bontástól számított 1-1 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén a két legszélső vágási él között - kell elvégezni a helyreállítást a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal;

bd) Kerékpárút vagy térkővel kivitelezett burkolatok megbontása esetén a megbontott nyomvonal teljes hosszában nyomvonalas helyreállítást kell elvégezni rétegenként szélesedő átlapolással és azt követően - egy megbontás esetén a bontástól számított 1-1 méter távolságban, két vagy több megbontás esetén a két legszélső vágási él között - a burkolat teljes szélességében kell elvégezni a helyreállítást a kezelői hozzájárulásban előírtak szerinti burkolattal;”

„(4) Amennyiben adott útszakaszon a különböző közművezetékek rekonstrukciója nem egy időben valósul meg, az útszakasz végleges helyreállítását az Önkormányzat végezheti el az érintett közművezetékek rekonstrukcióját követően. A helyreállítás költségeinek viselésére külön megállapodást kell kötni, amelyben a megbontott nyomvonallal érintett forgalmi sáv burkolatának teljes szélességű aszfaltréteg marásával és aszfaltozásával járó helyreállítását az Önkormányzat legalább 31.750 Ft/m2 összegben határozza meg, azzal, hogy a konkrét összeget és a megállapodást a városfejlesztési, - üzemeltetési és környezetvédelmi ügyeket ellátó bizottság hagyja jóvá.”

8. § (1) A Rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Foltos vagy nyomvonalas helyreállítás esetén a régi és az új aszfalt közti csatlakozási pontoknál a hézagkiöntést a hézag felbővítésével, tisztításával, a felületek felmelegítésével és modifikált bitumenes hézagkiöntéssel vagy bitumenes hézagzáró szalag beépítésével kell elvégezni.”

(2) A Rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Ideiglenes helyreállításra akkor kerülhet sor, ha az időjárási körülmények nem teszik lehetővé a technológiai előírásoknak megfelelő helyreállítást. Az ideiglenes helyreállítás folyamatos fenntartásáról az engedélyes köteles gondoskodni. Az ideiglenes helyreállítás módja: Belterületi II. rendű főutaknál, forgalmi, gyűjtő vagy tömegközlekedési utaknál szendvicsbeton a végleges helyreállításig.Többi belterületi utaknál, lakó vagy kiszolgáló utaknál folyamatos szemelosztású zúzottkő vagy mészkőmurva a felső rétegként a felépítmény helyett használható. Azokban az esetekben, amelyekben a forgalom után tömörödő hatása pozitívan hat, a kezelői hozzájárulásban határidő kitűzésével esetenként engedélyezhető a hosszabb időtartamig tartó ideiglenes helyreállítás is.”

9. § A Rendelet 13. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kivitelező köteles:)

„f) a gyalogosok, korlátozott képességű személyek, valamint a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek biztonságos közlekedését, a célfuvarok teljesítését, intézmények ellátását, a települési hulladék elszállítását, tömegközlekedés, továbbá a lakóingatlanokra, üzletekbe, intézményekbe való bejárás lehetőségét a munkavégzés ideje alatt is biztosítani kell, különös tekintettel az egészségügyi és oktatási intézmények megközelítésére. A munkavégzéssel kapcsolatosan felmerülő egyéb költségek (tömegközlekedés többletköltsége stb.) viselése az engedélyest terheli.”

10. § A Rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ellenőrzésre jogosultak: Polgármesteri Hivatal közútkezelő feladatokat ellátó osztályának munkatársai, városi útfelügyelő, közterület-felügyelő”

11. § A Rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

12. § Hatályát veszti a Rendelet

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

/: Dr. Nemény András :/
polgármester

/: Dr. Károlyi Ákos :/
jegyző

1. melléklet a 21/2024. (XII. 4.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet