Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelete
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatának és Szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2021. (IX. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 04- 2024. 10. 05Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelete
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatának és Szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2021. (IX. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §-ban kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.
1. § A Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatának és Szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 28/2021. (IX. 22.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Polgármesteri Hivatal ellátja Mártély Községi Önkormányzat tekintetében is a közös önkormányzati hivatal hatáskörébe tartozó feladatokat.”
2. § A Rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Közgyűlést illetik meg. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) 41. § (4) bekezdése alapján a Közgyűlés hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. Az átruházott hatáskörök jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.”
3. § A Rendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az ülés indokolt esetben a polgármester által meghatározott, arra alkalmas, a szükséges technikai eszközökkel felszerelt helyszínen is megtartható.”
4. § A Rendelet 13. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Rendes ülést a Közgyűlés július, augusztus és január hónapok kivételével havonta tart.
(2) A polgármester a soron következő rendes ülés előzetesen tervezett időpontjáról legkésőbb az ülést megelőző 7. napon elektronikus úton, levélben értesíti a képviselőket a képviselői e-mail címeken.”
5. § (1) A Rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Közgyűlést az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirendi javaslat tárgyának és előterjesztőjének megnevezését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A Közgyűlés ülésének meghívóját a képviselők az ülés előtt legalább 4 nappal képviselői e-mail címeikre kapják meg.”
(2) A Rendelet 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Amennyiben az internetes rendszer üzemzavara már a Közgyűlés ülését megelőző 4. nap 16.00 órakor is fennáll, akkor a képviselők részére az előterjesztéseket elektronikus adathordozón vagy papír alapon a Polgármesteri Hivatal Kossuth tér 1. sz. épülete portáján névre szóló zárt borítékban kell elhelyezni, a képviselők rövid úton történő (a képviselő által bejelentett telefonon vagy sms elérhetőségen) értesítése mellett.”
(3) A Rendelet 14. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A meghívó és az ülés teljes anyaga elektronikus úton megküldésre kerül az önkormányzat felügyeleti szervének, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak.”
6. § A Rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Közgyűlés rendes ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azt, akiknek a jelenlétét a polgármester a napirendi pont tárgyalása során indokoltnak tartja, továbbá:
a) Hódmezővásárhely egyéni országgyűlési választókerületének képviselőjét,
b) a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalt vezető főispánt,
c) a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal Hódmezővásárhelyi Járási Hivatalának vezetőjét,
d) a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányság vezetőjét,
e) a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
f) a bizottságok nem képviselő tagjait,
g) a Polgármesteri Hivatal irodavezetőit.”
7. § A Rendelet 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„18. § Rendkívüli ülésen a meghívóban szereplő napirendi pontok mellett a Közgyűlés által napirendre felvett pontok is tárgyalhatóak. Rendkívüli ülésen napirend előtti felszólalásra, interpellációra, kérdés feltételére nincs lehetőség.”
8. § A Rendelet 19. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A nyilvános ülésen megjelent személyek a kijelölt részen foglalhatnak helyet. Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy rendzavarókat az ülésről kiutasíthatja.
(2) Az ülésen megjelent személyek, továbbá - a Mötv. 53. § (3) bekezdésben meghatározottak szerint - a helyi civil szervezetek tevékenységi körükkel összefüggésben, név, téma, illetve a napirendi pont megjelölésével felszólalási jegyet nyújthatnak be.”
9. § A Rendelet 26. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Közgyűlés ülésének menetét, a napirendek sorrendjét – a Közgyűlés eltérő határozatának hiányában - az alábbiak szerint kell meghatározni:)
10. § (1) A Rendelet 28. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) A napirendi pont előterjesztését megelőzően a jegyző ismerteti a napirendet tárgyaló bizottságok álláspontját.”
(2) A Rendelet 28. § (3) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Rendelet-tervezetet előterjeszthet:)
(3) A Rendelet 28. § (3) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
(Rendelet-tervezetet előterjeszthet:)
11. § A Rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Közgyűlés, illetve a bizottságok ülésére előterjesztést csak írásban lehet tenni, melynek tartalmi és formai követelményeit a 3. melléklet tartalmazza. Szóbeli előterjesztés csak abban az esetben nyújtható be, ha a Közgyűlésnek az adott ügyben haladéktalanul döntenie szükséges, és az ülés a 16. § (2) bekezdése szerint is összehívható lenne.”
12. § A Rendelet 30. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az előterjesztést legkésőbb az ülést megelőző 5 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés a Közgyűlés ülésén nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek, valamint az alakuló ülésen megtárgyalandó napirendek.
(2) Az ülést megelőző 5 napon belül érkezett előterjesztések (letett anyag) napirendre vételét és a Közgyűlés elé tárgyalásra bocsátását a jegyző és a polgármester együttes hozzájárulásával csak indokolt esetben, annak sürgős döntést igénylő volta miatt lehet engedélyezni. A letett anyagot a képviselők részére haladéktalanul meg kell küldeni, és a nyílt ülésen tárgyalandó előterjesztést a honlapra fel kell tölteni. Amennyiben a letett anyag az ülést megelőző napon érkezik – levélben vagy elektronikus úton történő megküldés helyett - a képviselők részére az ülésen is átadható.”
13. § A Rendelet 33. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő a – Közgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben – önálló indítványt terjeszthet elő, amelynek meg kell felelnie az előterjesztésekkel szemben támasztott követelményeknek.
(2) Az önálló indítványt legkésőbb az ülést megelőző 5 nappal lehet a polgármesterhez írásban benyújtani. Az önálló indítvány beterjesztésénél is alkalmazni kell az előterjesztésre vonatkozó szabályokat, és fel kell tüntetni, hogy mely bizottság(ok)nak kell véleményeznie.”
14. § (1) A Rendelet 34. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) Interpellációt az ülést megelőző 5. nap 16 óráig kizárólag írásban lehet benyújtani a polgármesternél, aki biztosítja az interpelláció nyilvántartásba-vételét és az interpelláció címzettjéhez haladéktalanul történő eljuttatását, valamint a honlapon történő megjelentetést.
(4) Az interpelláló képviselő az interpellációt az ülésen szóban is ismerteti legfeljebb 5 perc terjedelemben az interpellációk számától függetlenül.”
(2) A Rendelet 34. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) Az interpellációt és az interpellációra adott választ az interpelláció címzettje ismerteti.”
15. § A Rendelet 39. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A bizottság(ok) nevében egy képviselő legfeljebb 2 percben ismertetheti a bizottság részletes álláspontját.”
16. § A Rendelet 43. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Rendelet-tervezethez a Közgyűlés ülésén szóban előterjesztett módosító indítvány csak abban az esetben kerülhet megtárgyalásra, ha a jegyző azt arra alkalmasnak tartja. A jegyző indítványozhatja a rendelet-tervezet napirendről történő levételét a módosító indítvány törvényességi véleményezése céljából.”
17. § A Rendelet 46. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Közgyűlés a napirendi pont vitájának lezárását követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés levezető elnöke az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra: előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő, illetve az esetlegesen elfogadott módosító javaslattal egybefoglalt döntési javaslatokat szavaztatja meg. Együtt előterjesztett több módosító indítvány esetén az elnök külön-külön vagy együttesen szavaztat. Ha a Közgyűlés az egymást kölcsönösen kizáró javaslatok közül valamelyiket elfogadja, a többiről ezt követően már nem szavaz.”
18. § A Rendelet 56. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„56. § A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli, azokat évente bekötve, irattárban őrzi. A jegyzőkönyvet a jegyző a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnak 15 napon belül, elektronikus úton megküldi. Egy másolati példányt - kivéve a zárt ülésről készült jegyzőkönyveket - a Németh László Városi Könyvtár és Pósa Lajos Gyermekkönyvtárban kell elhelyezni.”
19. § (1) A Rendelet 58. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Közgyűlés évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.”
(2) A Rendelet 58. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A közmeghallgatás időpontjának és napirendjének hírközlő eszközök útján, valamint a honlapon történő közzétételéről a jegyző gondoskodik a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 5 nappal.”
20. § A Rendelet 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„61. § Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről egymást követő 3 alkalommal távol marad, úgy a bizottság javaslatot tehet a polgármesternek arra, hogy kezdeményezze a Közgyűlésnél a bizottsági tagság megszüntetését.”
21. § A Rendelet 69. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) Az elkészített jelentést a vizsgálóbizottság elnöke ismerteti a Közgyűlés ülésén.”
22. § A Rendelet 70. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Azon előterjesztések körét, melyeket a bizottságok állásfoglalásával lehet benyújtani a 4. melléklet tartalmazza.”
23. § (1) A Rendelet 71. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke – akadályoztatása esetén a bizottság ügyrendjében helyettesítésére kijelölt bizottsági tag - gondoskodik. A bizottságot a polgármester indítványára az indítvány kézhezvételétől számított 7 napon belül, vagy a bizottság tagjai egynegyedének a kérésére az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belül össze kell hívni. A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására indítványt tehet: tisztségviselő, bizottság, képviselő, bizottság nem képviselő tagja.”
(2) A Rendelet 71. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A bizottsági ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően legalább 3 nappal meg kell küldeni a bizottság tagjainak. Az előterjesztésre jogosult a napirend elfogadását megelőzően a bizottság elnökénél kezdeményezheti az előterjesztés sürgősséggel történő megtárgyalását.”
24. § A Rendelet 79. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselőcsoport megalakulását a Közgyűlésnek a megalakulástól számított 15 napon belül írásban be kell jelenteni. A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a képviselőcsoport elnevezését,
b) a képviselőcsoportot alkotó települési képviselők névsorát,
c) a képviselőcsoport vezetőjének és helyettesének nevét.”
25. § A Rendelet 81. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Megszűnik a képviselőcsoport, ha ezt határozatban kimondja, vagy ha a tagjainak létszáma a megalakuláshoz szükséges létszám alá csökken.
(3) Ha a képviselőcsoport volt vezetője a megszűnés tényét az (1) bekezdésben foglalt határidőben nem jelenti be, a képviselőcsoport megszűnését a polgármester hivatalból állapítja meg.”
26. § A Rendelet 90. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A polgármester feladatai különösen a Közgyűlés működésével kapcsolatosan:)
27. § A Rendelet 92. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Közgyűlés a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, az egyes önkormányzati feladatok ellátására 2 fő alpolgármestert választhat.
(2) Az egyik alpolgármester főállásban, a másik társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
(3) Mind a kettő alpolgármestert a polgármester javaslatára – minősített többséggel, titkos szavazással - a Közgyűlés tagjaiból kell megválasztani.”
28. § A Rendelet 95. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A jegyző akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat
a) az aljegyző,
b) a Jogi Iroda vezetője,
c) a Jogi Iroda Jogi Csoportjának vezetője,
d) a Jogi Iroda Személyzeti Csoportjának vezetője,
e) a polgármester által kijelölt, a hivatal állományában lévő köztisztviselő látja el a bekezdésben meghatározott sorrendben abban az esetben, ha sorban előtte álló akadályoztatva van.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére az (1) bekezdés b) - e) pontjaiban meghatározott tisztségviselő, az ott meghatározott sorrend és feltétel szerint legfeljebb hat hónap időtartamra látja el a jegyzői feladatokat teljes jogkörben.”
29. § A Rendelet 98. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az Önkormányzat az együttműködés elősegítése érdekében a nemzetiségi önkormányzattal való kapcsolattartásra a Polgármesteri Hivatalban nemzetiségi ügyek ellátásért felelős referenst alkalmazhat, aki segíti, koordinálja a nemzetiségi önkormányzat munkáját. A referens kapcsolatot tart a nemzetiségi önkormányzat képviselőivel, igény szerint közreműködik a protokolláris események lebonyolításában, rendezvényeinek megszervezésében.”
30. § Hatályát veszti a Rendelet
a) 2. alcíme,
b) 15. § (2) és (3) bekezdése,
d) 26. § (2) bekezdése,
e) X. Fejezete,
f) 97. § (6) bekezdése,
g) 102. §-a,
h) 104. § 8. pontja,
i) 4. melléklet 1.8. pontja.
31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.