Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 07 15:05- 2024. 10. 08Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a következőket rendeli el:
1. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:
a) Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választás eredményéről
b) A települési képviselők és a polgármester eskütétele, megbízólevelek átadása
c) Javaslat a polgármester illetményének meghatározására
d) SZMSZ felülvizsgálata, a bizottságok tagjainak megválasztása, a bizottság nem képviselő tagjainak eskütétele
e) Javaslat az alpolgármester (alpolgármesterek) megválasztására, eskütétele
f) Alpolgármester (alpolgármesterek) illetményének megállapítása”
2. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A tiszteletdíj kifizetésére a következő szabályok vonatkoznak:
a) képviselői tiszteletdíj havi összege 60.000, -Ft
b) az önkormányzati bizottságok elnökeit a a) pontban meghatározott összegen felül havi bruttó 80.000, -Ft tiszteletdíj illeti meg
c) az önkormányzati bizottságok alelnökeit a a) pontban meghatározott összegen felül havi bruttó 50.000, -Ft tiszteletdíj illeti meg
d) a bizottság képviselő tagjait az a) pontban meghatározott összegen felül bizottságonként havi bruttó 20.000, -Ft tiszteletdíj illeti meg
e) a bizottságok nem képviselő tagjait havi bruttó 30.000, -Ft tiszteletdíj illeti meg
f) a tanácsnok tiszteletdíja a társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíjával azonos
g) az ideiglenes bizottsági tisztségért, tagságért tiszteletdíj nem jár
h) a tiszteletdíj a tárgyhónapot követő hónap 10-ig kerül átutalásra a jogosult által megjelölt bankszámlaszámra
i) a képviselő testületi üléséről, bizottsági üléséről való igazolatlan távollét esetén a tiszteletdíj 20%-kal mérsékelhető, illetve megvonható”
3. § (1) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 8/A. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület határozattal egy tanácsnokot választ: testvér- és partner településeivel, valamint civil szervezetekkel való kapcsolatokért felelős tanácsnokot.
(2) A tanácsnok megbízatásának megfelelően:
a) a polgármester megbízása alapján képviselheti az önkormányzatot,
b) feladatai ellátása során együttműködik a polgármesterrel, az alpolgármesterekkel és bizottságokkal, valamint a Polgármesteri Hivatal illetékes osztályaival,
c) a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeinek vezetőitől feladatkörébe tartozó felvilágosítást és közreműködést kérhet,
d) véleményezi a feladatkörébe tartozó előterjesztéseket,
e) figyelemmel kíséri a feladatkörével összefüggő döntések végrehajtását,
f) figyelemmel kíséri a feladatkörébe tartozó pályázati lehetőségeket, javaslatot tesz pályázatok benyújtására és segítséget nyújt az eredményes pályázás érdekében,
g) a tanácsnok megállapításait, javaslatait a polgármesterhez, az illetékes alpolgármesterhez és - szükség esetén - az illetékes bizottsághoz terjesztheti elő.
h) A tanácsnok minden év végén beszámoló előterjesztést készít a tevékenységéről a Képviselő-testület részére.
(3) A tanácsnok részletesebb feladatkörét a 2. számú melléklet tartalmazza
(4) A tanácsnok megválasztása képviselői megbízatásának idejére, vagy határozott időre, meghatározott feladat ellátására szólhat.”
(2) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 8/A. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A tanácsnok megbízatása megszűnik:
a) a képviselői megbízatás megszűnésével,
b) tanácsnoki megbízatásának lejártával,
c) meghatározott feladat ellátására történő választás esetén a feladat elvégzésével,
d) visszahívással,
e) lemondással,
f) a tanácsnoki tisztség megszűnésével.
(6) A tanácsnok minden év végén beszámolót készít a tevékenységéről a Képviselő-testület részére.”
4. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 13. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni, illetve a honlapra ki kell tenni. A meghívás kézbesítése elektronikus levelezéssel történik. Az írásos előterjesztések elektronikus feltöltéssel kerülnek kiküldésre.”
5. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) Az önkormányzatnál, olyan személy nem vehet részt döntés előkészítésében és meghozatalában, vagy olyan tevékenység ellenőrzésében, amelyben az ügyfél vagy a kedvezményezett személy
a) hozzátartozója,
b) vele közös gazdasági érdekeltséggel rendelkező személy,
c) korábbi munkáltatója.
(2) ) Az önkormányzati képviselő, valamint a Képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja nem tölthet be az Mötv. 36. § (1) bekezdésének a)-i) pontjában meghatározott tisztségeket, továbbá nem folytathat olyan tevékenységet, amely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja. A bizottság nem képviselő tagjának összeférhetetlenségére az Mötv. 40. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
(3) Az eljárás részletes szabályait az Mötv. 37. §-ának rendelkezései tartalmazzák. Az összeférhetetlenség, méltatlanság kimondása a képviselői megbízatás megszűnését is jelenti.
(4) ) Az összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozati ügyekben való döntés a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre (Mötv. 42. § 12. pont), illetve ezen ügyekben zárt ülésen (Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pont), minősített többséggel dönt a képviselő-testület (Mötv. 50. §).
(5) Az összeférhetetlen helyzet kialakulását elsősorban magának a képviselőnek kell elkerülnie, illetve fennállása esetén megszüntetnie.
(6) ) Amennyiben a jogszabályban meghatározottak szerint nem lehetséges az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony harminc napon belül történő megszüntetése, akkor az önkormányzati képviselő által tett és a jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatának az Emberi Erőforrás Bizottságnak történő átadását az összeférhetetlenség megszüntetésének kell tekinteni. Amennyiben a képviselő az összeférhetetlenség felszámolására vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, bármely önkormányzati képviselő vagy bizottság indítványára - az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat ellátó bizottság javaslata alapján – a képviselőtestület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő harminc napon belül határozattal megállapítja az összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállását, és kimondja az összeférhetetlenséget. A képviselőtestület határozatát az önkormányzati képviselőnek és a kormányhivatalnak kézbesíteni kell.
(7) ) Az ismételt (esetlegesen rosszindulatú) kezdeményezések kiszűrését szolgálja, hogy amennyiben azok új tényt vagy körülményt nem tartalmaznak, akkor a bizottság – de nem a polgármester – külön vizsgálat nélkül lezárhatja az ügyet. Ekkor a képviselő-testület elé már újból nem kerül az ügy, és testületi határozathozatalra sem kerül sor.”
6. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 46. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az önkormányzati rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárba való feltöltéssel- ami a városi honlapon történő egyidejű megjelenéssel- kihirdetésre kerül.”
7. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 48. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A jegyző gondoskodik a normatív tartalmú határozatok közzétételéről. A zárt ülésen hozott döntéseket- anonimizált módon- kötelező nyilvánosságra hozni. A közérdekű, és közérdekből nyilvános adatok közzétételét zárt ülés esetén is biztosítani kell.”
8. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 55. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, tagjai munkájának segítésére egy főállású és kettő társadalmi megbízatású jogviszonyban álló alpolgármestert választ.”
9. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 59. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre: Gazdasági Bizottság, Emberi Erőforrás Bizottság, Családügyi és Esélyteremtési Bizottság. A bizottságok tagjainak száma 5 fő.”
10. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 64. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
a) meghatározott időre vagy
b) meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.”
11. § A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 72. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) ) A képviselő-testület a Sári Szlovák Önkormányzattal, és Dabas Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával, Dabasi Ukrán Nemzetiségi Önkormányzattal, Pest megyei területi nemzetiségi önkormányzatokkal és az országos nemzetiségi önkormányzatokkal szorosan együttműködik.”
12. § (1) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(4) A Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
13. § Ez a rendelet 2024. október 7-én 15 óra 5 perckor lép hatályba.
1. melléklet a 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 23/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez