Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról
Hatályos: 2025. 01. 01- 2025. 02. 27Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés l) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületére és szerveire, az Önkormányzat gazdálkodási feladatait ellátó Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), az Önkormányzat egyéb költségvetési szerveire, valamint az Önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.
(2) A rendelet rendelkezéseit az (1) bekezdésben meghatározottak gazdálkodására és azok finanszírozására kell alkalmazni.
2. Az átmeneti gazdálkodás szabályai
2. § (1) Az átmeneti gazdálkodási időszakban teljesíthetők:
a) az Önkormányzat és költségvetési szervei működéséhez szükséges dologi kiadások;
b) a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben előírt teljesítményértékelésén alapuló illetmény-eltérítéssel összefüggő személyi juttatások kiadásai;
c) a Polgármesteri Hivatal Képviselő-testület 318/2024. (XI. 21.) számú határozatával jóváhagyott 2025. január 1-től hatályos szervezeti felépítésének megfelelő bérstruktúra, és a 343/2024. (XII. 12.) számú határozatával engedélyezett álláshelyszám szerinti illetmények kifizetései;
d) a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői és az önkormányzati költségvetési szervek dolgozói részére indokolt esetben illetményelőleg kifizetése;
e) a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségek;
f) a jóváhagyott, folyamatban lévő önkormányzati működési, felújítási és fejlesztési feladatokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalások 2025. évre áthúzódó kiadásai;
g) a működés biztonságához szükséges és indokolt felhalmozási kiadások;
h) a szociális ellátás keretében indokolt pénzbeli ellátások, a rendszeres segélyezési feladatok, indokolt eseti segélyezések, helyi támogatások a 2024. évi költségvetés szerkezeti változásokkal és szintre hozásokkal módosított előirányzatának időarányos mértékéig;
i) az önkormányzati költségvetési szervek 2024. december 31-én hatályos és engedélyezett költségvetési létszámkerete szerinti munkabérek, illetmények kifizetései.
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei – a személyi juttatások kivételével – a kiadásokat legfeljebb az egyszeri döntésekkel csökkentett és szintre hozott 2024. évi költségvetés módosított előirányzatának időarányos mértékéig teljesíthetik.
3. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy
a) az Önkormányzat bevételeit folyamatosan beszedje és kiadásait teljesítse;
b) a 2024. évi maradványt érintő áthúzódó szállítói kifizetéseket teljesítse;
c) indokolt esetben az átmeneti gazdálkodás időszaka alatt kötelezettséget – a 2. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően – összesen 100.000.000 Ft értékig vállaljon;
d) az átmeneti gazdálkodás időszaka alatt kötelezettséget – a 2. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a polgármester, az alpolgármesterek és a képviselők kerület érdekében végzett munkájának elősegítése érdekében igénybe vehető szakértői megbízások személyi és dologi kiadásaira legfeljebb mindösszesen bruttó 10.000.000 Ft összegig vállalhat egyedi döntés keretében;
e) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt.-t;
f) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt.-t;
g) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Rév8 Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Rév8 Zrt.-t;
h) átutalja a 2024. évi döntések alapján megkötött szerződések szerinti ellenértéket és támogatást;
i) az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit bankbetétbe, tőke- és hozamgarantált hazai állampapírokba fektesse be.
(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti kötelezettségvállalások pénzügyi fedezetét a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben jóváhagyott Általános tartalék terhére kell elszámolni. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet jóváhagyását követően az ezen keret terhére hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat átcsoportosításokra. Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott összeg fölött a polgármester a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával vállalhat kötelezettséget.
(3) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti kötelezettségvállalások pénzügyi fedezetét a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben jóváhagyott Polgármesteri keret, Alpolgármesteri keretek, valamint a Képviselői keret céltartalék terhére kell elszámolni. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet jóváhagyását követően az ezen keretek terhére hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat átcsoportosításokra. Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott összeg fölött a polgármester a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával vállalhat kötelezettséget.
(4) Az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetése, valamint a befektetések megszüntetése esetén a 2024. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet rendelkezései szerint kell eljárni.
4. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2. és 3. §-ban foglalt kiadásokkal kapcsolatos kötelezettségvállalásra.
5. § A Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság dönt a Budapest Főváros Önkormányzatát és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2025. évi forrásmegosztásáról szóló Fővárosi Közgyűlési önkormányzati rendelettervezet véleményezéséről.
3. Vegyes rendelkezések
6. § (1) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek esetében a kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi tételek kifizetése esetén kerülhet sor:
1. a személyi jellegű kiadások körében:
a) a K1101 rovaton elszámolt foglalkoztatottak részére fizetett illetményelőleg,
b) a K1109 rovaton elszámolt munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítések,
c) a K1110 rovaton elszámolt foglalkoztatottak részére fizetett egyéb költségtérítések,
d) a K1112 rovaton elszámolt foglalkoztatottaknak szociális alapon megállapított eseti szociális támogatások, segélyek,
e) a K12 rovatcsoporton elszámolt megbízási díjak, tiszteletdíjak, reprezentációs kiadások 200.000 Ft értékhatárig,
f) a K11 rovatcsoporton elszámolt foglalkoztatottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó egyéb kifizetések esetén teljesíthetőek a kiadások készpénzben,
g) a K4 ellátottak pénzbeli juttatásai,
2. a dologi kiadások körében:
a) a K31 rovatcsoporton elszámolt szakmai anyagok, üzemeltetési anyagok,
b) a K33 rovatcsoporton elszámolt karbantartás és kisjavítás, szakmai tevékenységet segítő szolgáltatás, egyéb szolgáltatások, közvetített szolgáltatások,
c) a K34 rovatcsoporton elszámolt kiküldetések kiadásai, reklám- és propaganda kiadások,
d) a K355 rovaton elszámolt egyéb dologi kiadások,
e) az a)-d) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351 Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások,
3. a felhalmozási kiadások körében:
a) a K6 rovaton elszámolt kis értékű - legfeljebb 200.000 Ft egyedi értékhatárig – informatikai eszközök és egyéb tárgyi eszközök beszerzése, valamint
b) az a) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K67 beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások.
(2) A készpénzben történő kifizetések teljesítése esetén figyelembe kell venni az Önkormányzat és a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárt és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményét.
(3) Az (1) bekezdés szerinti tételek bankkártyával történő fizetés, valamint a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek esetén teljesíthetőek készpénzben.
4. Záró rendelkezések
7. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
8. § Ez a rendelet a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet hatálybalépésének napján hatályát veszti.