Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról

Hatályos: 2025. 01. 01- 2025. 02. 27

Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi átmeneti gazdálkodásról

2025.01.01.

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés l) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületére és szerveire, az Önkormányzat gazdálkodási feladatait ellátó Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), az Önkormányzat egyéb költségvetési szerveire, valamint az Önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.

(2) A rendelet rendelkezéseit az (1) bekezdésben meghatározottak gazdálkodására és azok finanszírozására kell alkalmazni.

2. Az átmeneti gazdálkodás szabályai

2. § (1) Az átmeneti gazdálkodási időszakban teljesíthetők:

a) az Önkormányzat és költségvetési szervei működéséhez szükséges dologi kiadások;

b) a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben előírt teljesítményértékelésén alapuló illetmény-eltérítéssel összefüggő személyi juttatások kiadásai;

c) a Polgármesteri Hivatal Képviselő-testület 318/2024. (XI. 21.) számú határozatával jóváhagyott 2025. január 1-től hatályos szervezeti felépítésének megfelelő bérstruktúra, és a 343/2024. (XII. 12.) számú határozatával engedélyezett álláshelyszám szerinti illetmények kifizetései;

d) a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői és az önkormányzati költségvetési szervek dolgozói részére indokolt esetben illetményelőleg kifizetése;

e) a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségek;

f) a jóváhagyott, folyamatban lévő önkormányzati működési, felújítási és fejlesztési feladatokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalások 2025. évre áthúzódó kiadásai;

g) a működés biztonságához szükséges és indokolt felhalmozási kiadások;

h) a szociális ellátás keretében indokolt pénzbeli ellátások, a rendszeres segélyezési feladatok, indokolt eseti segélyezések, helyi támogatások a 2024. évi költségvetés szerkezeti változásokkal és szintre hozásokkal módosított előirányzatának időarányos mértékéig;

i) az önkormányzati költségvetési szervek 2024. december 31-én hatályos és engedélyezett költségvetési létszámkerete szerinti munkabérek, illetmények kifizetései.

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei – a személyi juttatások kivételével – a kiadásokat legfeljebb az egyszeri döntésekkel csökkentett és szintre hozott 2024. évi költségvetés módosított előirányzatának időarányos mértékéig teljesíthetik.

3. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy

a) az Önkormányzat bevételeit folyamatosan beszedje és kiadásait teljesítse;

b) a 2024. évi maradványt érintő áthúzódó szállítói kifizetéseket teljesítse;

c) indokolt esetben az átmeneti gazdálkodás időszaka alatt kötelezettséget – a 2. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően – összesen 100.000.000 Ft értékig vállaljon;

d) az átmeneti gazdálkodás időszaka alatt kötelezettséget – a 2. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a polgármester, az alpolgármesterek és a képviselők kerület érdekében végzett munkájának elősegítése érdekében igénybe vehető szakértői megbízások személyi és dologi kiadásaira legfeljebb mindösszesen bruttó 10.000.000 Ft összegig vállalhat egyedi döntés keretében;

e) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt.-t;

f) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt.-t;

g) a 2024. évi közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatok finanszírozása érdekében, az Önkormányzat és a Rév8 Zrt. közötti, 2025. évre szóló szerződés megkötéséig, legfeljebb a 2024. évi megállapodásban biztosított eredeti előirányzatok időarányos mértékének megfelelően finanszírozza a Rév8 Zrt.-t;

h) átutalja a 2024. évi döntések alapján megkötött szerződések szerinti ellenértéket és támogatást;

i) az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit bankbetétbe, tőke- és hozamgarantált hazai állampapírokba fektesse be.

(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti kötelezettségvállalások pénzügyi fedezetét a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben jóváhagyott Általános tartalék terhére kell elszámolni. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet jóváhagyását követően az ezen keret terhére hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat átcsoportosításokra. Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott összeg fölött a polgármester a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával vállalhat kötelezettséget.

(3) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti kötelezettségvállalások pénzügyi fedezetét a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben jóváhagyott Polgármesteri keret, Alpolgármesteri keretek, valamint a Képviselői keret céltartalék terhére kell elszámolni. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet jóváhagyását követően az ezen keretek terhére hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat átcsoportosításokra. Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott összeg fölött a polgármester a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával vállalhat kötelezettséget.

(4) Az átmenetileg szabad pénzeszközök befektetése, valamint a befektetések megszüntetése esetén a 2024. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet rendelkezései szerint kell eljárni.

4. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2. és 3. §-ban foglalt kiadásokkal kapcsolatos kötelezettségvállalásra.

5. § A Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság dönt a Budapest Főváros Önkormányzatát és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek 2025. évi forrásmegosztásáról szóló Fővárosi Közgyűlési önkormányzati rendelettervezet véleményezéséről.

3. Vegyes rendelkezések

6. § (1) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek esetében a kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi tételek kifizetése esetén kerülhet sor:

1. a személyi jellegű kiadások körében:

a) a K1101 rovaton elszámolt foglalkoztatottak részére fizetett illetményelőleg,

b) a K1109 rovaton elszámolt munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítések,

c) a K1110 rovaton elszámolt foglalkoztatottak részére fizetett egyéb költségtérítések,

d) a K1112 rovaton elszámolt foglalkoztatottaknak szociális alapon megállapított eseti szociális támogatások, segélyek,

e) a K12 rovatcsoporton elszámolt megbízási díjak, tiszteletdíjak, reprezentációs kiadások 200.000 Ft értékhatárig,

f) a K11 rovatcsoporton elszámolt foglalkoztatottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó egyéb kifizetések esetén teljesíthetőek a kiadások készpénzben,

g) a K4 ellátottak pénzbeli juttatásai,

2. a dologi kiadások körében:

a) a K31 rovatcsoporton elszámolt szakmai anyagok, üzemeltetési anyagok,

b) a K33 rovatcsoporton elszámolt karbantartás és kisjavítás, szakmai tevékenységet segítő szolgáltatás, egyéb szolgáltatások, közvetített szolgáltatások,

c) a K34 rovatcsoporton elszámolt kiküldetések kiadásai, reklám- és propaganda kiadások,

d) a K355 rovaton elszámolt egyéb dologi kiadások,

e) az a)-d) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351 Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások,

3. a felhalmozási kiadások körében:

a) a K6 rovaton elszámolt kis értékű - legfeljebb 200.000 Ft egyedi értékhatárig – informatikai eszközök és egyéb tárgyi eszközök beszerzése, valamint

b) az a) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K67 beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások.

(2) A készpénzben történő kifizetések teljesítése esetén figyelembe kell venni az Önkormányzat és a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárt és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményét.

(3) Az (1) bekezdés szerinti tételek bankkártyával történő fizetés, valamint a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek esetén teljesíthetőek készpénzben.

4. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.

8. § Ez a rendelet a 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet hatálybalépésének napján hatályát veszti.