Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 27/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
az egyes önkormányzati rendeletek lakásgazdálkodási, vagyongazdálkodási és szociális tárgyú módosításáról
Hatályos: 2024. 12. 12- 2025. 01. 01Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 27/2024. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
az egyes önkormányzati rendeletek lakásgazdálkodási, vagyongazdálkodási és szociális tárgyú módosításáról
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 2. alcím vonatkozásában a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) és (2) bekezdésében, 4. § (3) bekezdésében, 5. § (3) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 19. § (1) és (2) bekezdésében, 20. § (3) bekezdésében, 21. § (6) bekezdésében, 23. § (3) bekezdésében, 27. § (2) bekezdésében, 31. § (2) bekezdésében, 33. § (3) bekezdésében, 34. § (1), (3) és (6) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 68. § (2) bekezdésében, 80. § (1) és (2) bekezdésében, 84. § (1) és (2) bekezdésében és 86. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a bérlők és a bérbeadók településen működő érdekképviseleti szervezete véleményének kikérésével –, a 3. alcím vonatkozásában a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében és 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1) és (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében és 137. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. és 11a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A Budapest Józsefvárosi Önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 66/2012. (XII. 13.) önkormányzati rendelet módosítása
1. § A Budapest Józsefvárosi Önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 66/2012. (XII. 13.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vagyonrendelet) 22. alcíme a következő 31/A. §-sal egészül ki:
„31/A. § (1) Az Önkormányzat, az Önkormányzat költségvetési szerve, és az Önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdonában álló gazdasági társaság eseti jelleggel, közfeladatának ellátása céljából, az ahhoz szükséges mértékben az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyonát képező,
a) a 1085 Budapest, Horánszky utca 13. szám alatti, 36615 helyrajzi számon nyilvántartott, és
b) a 1084 Budapest, Mátyás tér 15. szám alatti, 35086/1 helyrajzi számon nyilvántartott
ingatlan ingyenes használatára jogosult.
(2) Az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, a nemzetiségi önkormányzati képviselők, valamint az európai parlament tagjainak választásával, illetve népszavazás lebonyolításával összefüggésben a Polgármesteri Hivatal a választási iroda feladatainak ellátása érdekében az Önkormányzat költségvetési szerve, valamint az Önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdonában álló gazdasági társaság használatában lévő telephelyének, székhelyének ingyenes használatára jogosult.
(3) A jelen § szerinti ingyenes használatról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.”
2. § A Vagyonrendelet 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. Az önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásáról szóló 31/2022. (X. 20.) önkormányzati rendelet módosítása
3. § Az önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásáról szóló 31/2022. (X. 20.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Lakásrendelet) 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a bizottság dönt az éves lakásgazdálkodási terv szerint
a) a közszolgálati célra hasznosítható lakás – munkáltató megjelölése melletti –,
b) a szolgálati célra bérbe adható házfelügyelői lakás,
c) a krízislakás,
d) az ideiglenes elhelyezésre szolgáló lakás és
e) a piaci alapon bérbe adható lakás
kijelöléséről.”
4. § A Lakásrendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § (1) Az e rendelet hatálya alá tartozó lakás bérbeadásával kapcsolatos, az önkormányzatot a tulajdonosként és bérbeadóként megillető jogok gyakorlására vonatkozó hatásköreit a képviselő-testület – az e rendeletben meghatározottak szerint – a bizottságra vagy a polgármesterre ruházza át.
(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, akkor az (1) bekezdés szerinti jogok gyakorlásáról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a bizottság dönt.”
5. § A Lakásrendelet 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A bizottság a bérlőkijelölési jog (3) bekezdésben meghatározott ellenértékét korlátlanul csökkentheti, ha a bérlőkijelölésre jogosult
a) vállalja, hogy a bizottság által meghatározott szociális cél teljesítése érdekében jelöli ki a bérlőt,
b) az elhelyezési kötelezettségének teljesítése érdekében kíván a lakásra bérlőt jelölni, vagy
c) Rendvédelmi, illetve katasztrófavédelmi feladatot ellátó szerv dolgozóját – szolgálati viszonya idejére – jelöli bérlőként.”
6. § A Lakásrendelet 21. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Amennyiben a bérlő a határozott idő meghosszabbítását az előírt határidőben és módon nem kezdeményezte, a bérleti jogviszony időtartamának lejáratát követően jogcím nélküli lakáshasználóként a jogviszony rendezését a jogviszony megszűnését követően 60 napig kezdeményezheti. A határidő betartása esetén a bérbeadó szervezet ugyanarra a lakásra új, határozott idejű bérleti szerződést köt a jogcím nélküli lakáshasználóval, amennyiben nem állnak fenn a bérleti szerződés megkötését kizáró ok. A határidő elmulasztása esetén a lakás kiürítése iránti eljárás kezdeményezhető.”
7. § A Lakásrendelet 24. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az (1) bekezdés a) pontja és az (1) bekezdés b) pont bd) alpontja szerinti bérbeadásról a bizottság, az (1) bekezdés b) pont ba)-bc) alpontja szerinti bérbeadásól a polgármester dönt.”
8. § A Lakásrendelet 30. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az (1) bekezdés szerinti esetekben a cserelakás kijelöléséről – a c) pont esetében a (3)-(5) bekezdés figyelembevételével – a polgármester dönt.”
9. § A Lakásrendelet 30/D. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A bérlő és a bérbeadó a pénzbeli térítés e rendeletben meghatározott módjától eltérő kifizetési ütemezésben és kiürítési határidőben is megállapodhat, amennyiben
a) a bérlő adásvételi szerződés vagy egyéb okirat bemutatásával igazolja, hogy a megállapodásban vállalt időpontban elhelyezését másik lakásban biztosítani tudja, és
b) a bérlő végrehajtási záradékkal ellátható közjegyzői okiratban is kötelezettséget vállal arra, hogy a lakást kiürítve legkésőbb a megállapodásban meghatározott időpontban a bérbeadónak átadja.
(5) A volt bérlőnek a lakást a megállapodás aláírását követő 45 napon belül kell kiürítve visszaadnia.”
10. § A Lakásrendelet VI. Fejezete a következő 72/A. §-sal egészül ki:
„72/A. § Lakhatási krízishelyzetben lévő személy azonnali elhelyezésének biztosítása céljából a bérbeadó szervezet saját hatáskörben a 6. mellékletben szereplő ingatlanra a lakhatási krízishelyzetben lévő személlyel legfeljebb két hónap időtartamra szívességi szálláshasználati szerződést köthet, mely egy ízben további két hónappal meghosszabbítható.”
11. § A Lakásrendelet 84. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) Az (1) bekezdés szerinti esetben a két lakás forgalmi értékkülönbözetének megállapítását a bérbeadó szervezet készítteti el, de az elkészítés költségét a bérbeadó viseli.”
12. § A Lakásrendelet 6. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
13. § A Lakásrendelet
a) 4. § (1) bekezdésében a „Budapest” szövegrész helyébe a „Budapest Főváros VIII. kerület”,
b) 4. § (5) bekezdésében a „képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott bizottság” szövegrész helyébe a „Társadalmi Ügyek Bizottság”,
c) 11. § (2) bekezdésében a „képviselő-testület” szövegrész helyébe a „bizottság”,
d) 14. § (7) bekezdésében a „bérlő egészségi” szövegrészek helyébe a „bérlő vagy a jogszerűen befogadott személy egészségi”,
e) 21. § (4) bekezdésében az „(1)-(3)” szövegrész helyébe a „a (2) és (3)”,
f) 24. § (1) bekezdésében a „bizottság” szövegrész helyébe a „bérbeadó”,
g) 38. § (4) bekezdésében a „fizető” szövegrész helyébe a „fizető vagy a szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló önkormányzati rendelet szerinti lakhatási támogatásban részesülő ”,
h) 52/A. §-ában a „férték” szövegrész helyébe az „érték”,
i) 58. § (1) bekezdésében a „bizottság hozzájárulásával” szövegrész helyébe a „polgármester döntése alapján”,
j) 84. § (4) bekezdés b) pontjában a „bérlő” szövegrész helyébe a „jogcím nélküli lakáshasználó”,
k) 87. § (2) bekezdésében a „bérbeadó” szövegrész helyébe a „bérbeadó nevében a bérbeadó szervezet”,
l) 96/A. § (7) bekezdésében és 96/B. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „7. § (3) bekezdése szerinti bonyolító” helyébe a „bérbeadó”
szöveg lép.
14. § (1) Hatályát veszti a Lakásrendelet
a) 3. § 3. pontjában az „a 19/A. § alcím tekintetében” szövegrész,
b) 7. § (3) bekezdése,
c) 7. § (4) bekezdésében az „és erről tájékoztatja a szomszédos lakás bérlőjét. A csatolás engedélyezéséről a bizottság dönt. A lakás más módon történő hasznosítási lehetőségeinek megvizsgálására a csatolásra való alkalmatlanság megállapítása vagy a bizottság nemleges döntése után kerül sor” szövegrész,
d) 22. § (1) bekezdése,
e) 100. § (1) bekezdésében a „és a 7. § (3) bekezdése szerinti bonyolító szervezet” szövegrész,
f) 100. § (2) bekezdése,
g) 55. alcíme.
(2) Hatályát veszti a Lakásrendelet 67. § (5) bekezdése.
3. A szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 35/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelet módosítása
15. § A szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 35/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szociális rendelet) 18. §-a a következő (5) rendelkezéssel egészül ki:
„(5) Amennyiben a kérelmezőre nézve kedvezőbb, a lakhatási támogatást ezen alcímnek a kérelem elbírálásakor hatályos rendelkezései szerint kell megállapítani.”
16. § A Szociális rendelet 47. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Hátralékkezelésbe bevonható adósság összesen legfeljebb 500.000 forint összegig
a) a közüzemi díjtartozás: vezetékes gáz-, áram-, távhőszolgáltatási, víz- és csatornahasználati, szemétszállítási, több lakást tartalmazó lakóépületeknél, háztömböknél központi fűtési díjtartozás, minden esetben a jogi, az eljárási, a per- és a postaköltség, valamint a szabálytalan vételezés kivételével,
b) a közös költség-hátralék a per- és a postaköltség kivételével,
c) a lakbér, használati díj és kapcsolódó külön szolgáltatási díj és azok kamata
lehet.”
17. § A Szociális rendelet 48. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Önkormányzati tulajdonú lakás használója esetében – a 60. § szerinti támogatásban részesített jogosult kivételével – a hátralékkezelésbe minden részlet megfizetése esetében legalább 30%-ban a lakbért, a lakáshasználati díjat, a kapcsolódó külön szolgáltatási díjat és azok kamatát kell bevonni a hátralék teljes összegének rendezéséig.”
18. § (1) A Szociális rendelet 60. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "60. § (1) Adósságkezelési akcióprogram keretében a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt. és a szociális szolgáltató közös javaslatára az adósságkezelésbe bevonható hátralék 80 százalékával megegyező összegű támogatásra jogosult az a hátralékot felhalmozó, jelenleg is önkormányzati lakásban élő lakáshasználó, aki vagy akinek
a) a lakbérből, a használati díjból, a kapcsolódó külön szolgáltatási díjból és azok kamatából legalább 500.000 forintot meghaladó összegű adóssággal rendelkezik, és ez az adósság e rendelet hatályba lépése napjáig keletkezett,
b) megfelel a 47. § (1) bekezdés b) pontjában felsorolt feltételek valamelyikének,
c) a hátralékkal érintett lakása – amelyben életvitelszerűen él vagy élt – az önkormányzat tulajdonában áll,
d) az előzetes együttműködésben foglaltakat az 53. § (1) bekezdése szerint teljesítette,
e) vállalja az önrész megfizetését,
f) vállalja a hátralékkezelési tanácsadáson való részvételt, és
g) vállalja, hogy a havi lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségeket teljesíti.
(2) Hátralékkezelésbe bevonható adósság az önkormányzati tulajdonú lakás használatából származó lakbér, használati díj és a kapcsolódó külön szolgáltatási díj, valamint ezek kamata.
(3) Az akcióprogram keretében folyósított támogatásra való jogosultság további feltétele a szociális szolgáltatóval való együttműködés vállalása a hátralékkezelési időszak egészére vonatkozóan az 54. és 56. §-ban rögzített feltételek szerint.
(4) A jogosultság elvesztésére és a támogatás folyósításának megszüntetésére az 58. §-ban foglalt szabályokat az (5) bekezdésben foglaltak szerint kell alkalmazni.(5) A támogatás háztartásonként egy alkalommal állapítható meg, kivéve az 58. § (1) bekezdés e) pontja szerinti megszüntetés esetét."
19. § A Szociális rendelet 63. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A támogatás az (1) bekezdés a)-c) pontja szerinti esetben háztartásonként, az (1) bekezdés d) és e) pontja szerinti esetben családonként egy naptári éven belül legfeljebb egy alkalommal állapítható meg. E rendelkezés alkalmazásakor a kérelem benyújtása szerinti naptári évet kell a megállapítás évének tekinteni, amennyiben a kérelem benyújtására és elbírálására nem azonos naptári évben került vagy kerül sor.”
20. § A Szociális rendelet 67. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő család tagja részére rendkívüli települési támogatás egy naptári éven belül legfeljebb négy alkalommal állapítható meg, úgy, hogy a kérelmek benyújtása között – az elutasított kérelemtől eltekintve – ugyanazon családra tekintettel legalább egy hónapnak kell eltelnie. Az egy naptári éven belül megállapított támogatások számának vizsgálatakor a kérelem benyújtása szerinti naptári évet kell a megállapítás évének tekinteni, amennyiben a kérelem benyújtására és elbírálására nem azonos naptári évben került vagy kerül sor.”
21. § A Szociális rendelet 68. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A támogatás egy naptári éven belül családonként egy alkalommal állapítható meg. E rendelkezés alkalmazásakor a kérelem benyújtása szerinti naptári évet kell a megállapítás évének tekinteni, amennyiben a kérelem benyújtására és elbírálására nem azonos naptári évben került vagy kerül sor .”
22. § A Szociális rendelet 69. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az inflációs támogatás családonként egy naptári éven belül egy alkalommal állapítható meg. E rendelkezés alkalmazásakor a kérelem benyújtása szerinti naptári évet kell a megállapítás évének tekinteni, amennyiben a kérelem benyújtására és elbírálására nem azonos naptári évben került vagy kerül sor.”
23. § A Szociális rendelet
a) 18. § (2) bekezdésében az „1.150” szövegrész helyébe az „1.400”,
b) 66. § (1) bekezdésében a „62” szövegrész helyébe a „63”,
c) 93. § (3) bekezdésében a „2025.” szövegrész helyébe a „2026.”
d) 2. melléklet 1. pontjában az „1150” szövegrész helyébe az „1400”
szöveg lép.
4. Záró rendelkezések
24. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2. §, a 13. § l) pontja, valamint a 14. § (1) bekezdés a), b) és e) pontja és (2) bekezdése 2025. január 1-jén lép hatályba.